Småbil för 7 mil pendlande

54 inlägg 0 nya
Småbil för 7 mil pendlande

Hej,
Jag söker en bil för pendling ca 7 mil per dag.
Jag har en budget på 80000 men kan sträcka mig till 90000 och där verkar det finnas lite att välja på.
Jag har tittat på Focus, 208 och kanske Polo men har inga egentliga preferenser.
Tänkte 2015-2016.
Firma eller privat?
Finns det prutmån på firmorna får motsvarande bilar?

Jag har läst flera tester och googlat men det verkar vara mest fråga om tycke och smak - svårt att hitta konkret info annat än hastighetsmätarens placering i 208'an...

Tips mottages tacksamt, detta får helst inte bli en dålig affär för jag har sparat länge för denna bil.
Tack!

Skulle doxk gå upp en storlek oavsett, typ 308 golf eller liknande och diesel. Med tanke på hur långt du kör. Sisådär minst 35 min. Bättre stolar, ljudnivå och säkrare

Focus är dock samma storlek som Golf, 308 och liknande.

Focus en ok bil. Baksätet är det trångt i jämfört med andra modeller.
Prutmån på firmor är svårt, några tusen eller att dom slänger med lite garanti, däck liknande är mer chans.

Tja, kan du ladda hemma? Kika på en Zoe 22 kWh. Rena sparbössan och du klarar 7 mil i alla väder med en sådan. Batterileasing tillkommer oftast på de äldre modellerna, men då har du garanti på batteriets kapacitet. 35 mil i veckan kostar dig under hundralappen i elkostnad.

https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/renault_zoe_100__el__gps__pdc__kamera_/81916501

https://mobil.blocket.se/annons/halland/renault_zoe_r240_intens/82600384

Power to the people

Med dina preferenser så hade jag tittat på en sån här:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-c3-1-6-92hk-classic-edition-7565-12916371

Bland det mest komfortabla i den storleksklassen. Prisvärda bilar och med driftsäkra dieselmotorer. 208, Corsa, Fiesta är också vettiga men som vanligt gäller det att provköra allt möjligt och köpa det man själv gillar. Oavsett vilka råd du får av "experter"....

Free your mind and your ass will follow.

Hej,
Har varit ute och testat en 208 idag men gillade inte ratten och instrumenteringen.
Jag såg oxå en Kia Rio som låg i prisklassen+ som hade 4 år kvar på garantin.
Kan dessa bilar vara något?
Den kändes välgjord tyckte jag.
Någon kommentar på denna bilmodell?

Ett allmänt tips när det gäller bilar med långa garantitider är att kolla att ALL service är gjord enligt tillverkarens serviceplan samt att inte maxgränsen för körsträcka redan uppnåtts. Samt att det är min övertygelse om att garantianspråk är enklare att föra om bilen servats hos en märkesverkstad.
Kia Rio är ju ingen flashig modell men såvitt jag förstått en bra bil i sin storleksklass. Om den har den 5-växlade manuella lådan så är det en av de roligaste växellådor jag testat under senare år. Tror däremot att man skall undvika bilar med automat för de har väl 4-stegade momentomvandlarlådor och är därmed tämligen törstiga.

steffo100 wrote:
Hej,
Har varit ute och testat en 208 idag men gillade inte ratten och instrumenteringen.
Jag såg oxå en Kia Rio som låg i prisklassen+ som hade 4 år kvar på garantin.
Kan dessa bilar vara något?
Den kändes välgjord tyckte jag.
Någon kommentar på denna bilmodell?

Jag önskar att du kan provköra en Skoda Fabia årsmodell 2015 - 2016: https://www.bytbil.com/bil?Makes%5B0%5D=Skoda&Models%5B0%5D=Fabia&ModelYearRange.From=2015&ModelYearRange.To=2016&Gearboxes%5B0%5D=Manuell&OnlyNew=False&OnlyWarrantyProgram=False&OnlyEnvironmentFriendly=False&OnlyFourWheelDrive=False&OnlyReducedPrice=False&OnlyDeductibleVAT=False&OnlyIsAuction=False&OnlyAuthorizedDealers=False&OnlyHasImage=False&OnlyHasVideo=False&OnlyHasCarfaxReport=False&FreeText=style&SortParams.IsAscending=True&SortParams.SortField=price_value&IgnoreSortFiltering=False

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

steffo100 wrote:
Hej,
Har varit ute och testat en 208 idag men gillade inte ratten och instrumenteringen.
Jag såg oxå en Kia Rio som låg i prisklassen+ som hade 4 år kvar på garantin.
Kan dessa bilar vara något?
Den kändes välgjord tyckte jag.
Någon kommentar på denna bilmodell?

Om du funderar på Kia rio så prova också en fabia.
Tyvärr så får du kanske inte den nya motorn 1,0 tsi för din budget 80t.
Men du bör kunna hitta den nya karossen (2015) för dom pengarna vilket är ett lyft för Fabian och trevligare än kian på långväg och du får dessutom aktivt kollisions skydd.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Signaturen Deeds här i forumet har långpendlat med en Rio av aktuell generation vill jag minnas och varit väldigt nöjd. Försök i så fall få tag i en "Special Edition" (tror jag den hette) som är bättre utrustad - bl a med farthållare, navigator och backkamera. Sen är ju Hyundai i20 i stort sett samma bil.

Pi wrote:
Signaturen Deeds här i forumet har långpendlat med en Rio av aktuell generation vill jag minnas och varit väldigt nöjd. Försök i så fall få tag i en "Special Edition" (tror jag den hette) som är bättre utrustad - bl a med farthållare, navigator och backkamera. Sen är ju Hyundai i20 i stort sett samma bil.

Har haft lånebil en ny Hyundai i20 från bilvård när jag lämna min Fabia 2 dagar för rekond sist 3 och halv vecka sen. Jag upplever inte körning på egenskaper Hyundai i20 lika dotterbolag Kia Rio. Skönt vad jag blev glad färdigt rekond och köra min Fabia gott egenskaper och lycklig!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hej,
Jag tackar för all värdefull input men måste säga att jag fått skriva upp budgeten till 105-108000 - maxgräns nådd..
Jag kikade lite på Länsförsäkringars rapport på fel på bilar och Kia låg bäst till med Hyundai, Honda & Toyota.. japanskt / koreanskt för hela slanten!
Seat(vag var på top fyra med fel i samma rapport..

https://www.lansforsakringar.se/blekinge/privat/forsakring/bilforsakring/valj-begagnad-bil-med-omsorg/

Ska man beakta detta? - för mig verkar det vara statistik man kan lita på men ingen garanti naturligtvis.
Jag har inte så stora marginaler i min budget och går jag från 85 till över 100 tusen så måste bilen hålla innan reparationer blir nödvändiga. Kia'n jag kikade på ökade priset med 20000 och det är mycket pengar för mig, men den hade 4 års garanti kvar.
Kvalitén på bilen verkade god när jag provade men det var mindre märke på innerdelar (släpade fötter på trösklar osv), 2-3 stenskott på huven och ett par irriterande märke i taket, säkert någon klurig person som stoppat i för stora vinterdäck..

Motorn verkade inte super-rask (82hk vill jag minnas) så man får nog växla en del - men jag antar Kia inte levererar en populär bil med en motor som inte klarar normalt pendlande.
Jag tyckte om bilen, fina fälgar och bra vinterdäck även dom på fina alu.
Special edition modell men snygg touchskärm - onödigt men nån gång ska man väl ha lite lyx:)
109000 för en 2016 som gått ca 3000 mil och finns i Stockholm.

Är det ett vettigt köp om jag kan få ner den 3-4 tusen?

VAG motorer för kamkedja berörs är av modellår 2006-2014 också med länsförsäkringar.
Inga problem av modellår från 2015 och uppåt med ny konstruktion VAG motorer med hållbar kamrem.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Rion är ett riktigt bra val, har ett par stycken i bekantskapskretsen som köpt såna som andrabilar då handlaren där körde en riktigt bra kampanj för 2 år sen på dem. De är jättenöjde med dem. Inga stora motorer som du själv märkte, men de ger lite mer "glädje" designmässigt in och ut samt vad gäller utrustning än Skodan t.ex. Kolla som någon innan skrev bara att den är servad "rätt".

På det här forumet går alla bilar sönder lika mycket, oavsett om statistiken säger att bilen gör det eller inte.

Vill man ha en snygg, populär och körglad bil med bra andrahandsvärde ska man tveklöst köpa en Golf.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor: Vet inte om du försökte vara ironisk eller inte, men snygg och körglad?! Bra andrahandsvärde är det helt klart på Golf, men körglad, då får du ju upp på GTI eller R och det är ju en bra bit utanför TS budget.

Vissa har haft problem med kopplingen på Kia Rio. Sedan måste vissa kontakta en tidning för att få igenom det på 7-års garantin.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ska-kias-koppling-bara-halla-3000-mil

Generellt när det gäller dessa magiska garantier så kanske man ska läsa på lite, och då menar jag inte läsa bilhandlarnas hemsidor, utan googla, kolla forum osv. vad gemene man har för erfarenheter av dessa. Ibland kan det handla om en pappersprodukt för marknadsföringssyfte. Vidare så är min erfarenhet att en bil ska utan vidare hålla ihop dom första 7 åren utan konstigheter, och bara behöva byta slitdelar. Om något mot förmodan skulle gå sönder som ligger utanför ramen av normal förslitning så brukar som regel maskinskadan på försäkringen ta det med iaf. mitt fall en självrisk på 750kr. Men som sagt, det kan ju bli jobbigt om tex. kopplingen bara håller 3000 mil och det räknas som en förslitningsdel. I såna fall håller ju delen sämre kvalitet, då spelar ju ingen garanti nån större roll om slitdelar håller låg kvalitet.

Golfen är snarare väldigt kompetent, inte särskilt körglad. Jag pendlar 14 mil 2-3 dagar i veckan med min Golf(1.4tsi 125hk). Kör jag i laglig fart(100km/h) så förbrukar den ca 0.5. Adaptiv farthållare/autobroms är standard och komforten ligger på en helt annan nivå jämfört med Kia Rio. Dock inte lika driftsäker.

FXX - självrisken på min maskinskada är f n 5000 kr (LF och över 6000 mil) så den vill man ju helst slippa nyttja.
Vi har även en Kia och har fått nyttja den långa garantin vid nått enstaka tillfälle och då har det fungerat utan problem. Men det säger ju inget om hur det fungerar generellt men hellre en bil med 7 års garanti än en med 2 års om jag har valet - ingen tvekan om det. Teoretiska spekulationer om att en bil skall fungera 7 år utan reparationer av annat än slitage tycker jag idag bara är just teoretiska eftersom inte minst elektroniska problem kan bli väldigt dyrbara OM dom uppträder. Och maskinskadeförsäkringen är ju inget som bolagen bjuder på utan börjar den nyttjas alltmera så lär premierna för de modellerna höjas avsevärt - alternativt att omfattningen av den kommer att begränsas.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.