Små suvar, pensionärs bilar eller inte

99 inlägg 0 nya
Små suvar, pensionärs bilar eller inte

Eftersom gumman snart har bäst före datum på sig med både rygg och benkrämpor så har hon börjat snegla på att byta ut gamla yarisbettan 01 till en lite högre bil och då blir det väl en suv..
Vi har väl provat en del sista året men kravet är en snål och inte allt för bullrig när hon ändå skall byta.
Generellt är ju att dom flesta blir riktigt bullrig på grova vägen i landsvägs fart.
Det verkar ju poppa upp en ny modell vara annan vecka numera.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja junkers det kan man tro men jag undrar tveksamt.
Hur vettig är den och hur mycket högre än en vanlig bil.
Tycker den ser ful ut i fronten och dessutom hög prislapp än så länge.

Körde senast Renault men både bullrig och tveksam fransk inredning och kändes törstig.
Halvsnygg också med klatschiga färgkombinationer
Annars rätt pris men. Men.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det kommer ju en ny Peugeot 2008 nästa år.
Lär väl också vara bra priser på utgående modellen.
https://www.peugeot.se/kampanjer-och-finansiering/aktuella-kampanjer/2008-suv-allure.html
Lär ju vara ett rejält lyft gent emot den gamla Yarisen. Både i komfort och ljudnivå.
1,2l motorn är ju både pålitlig och pigg och samtidigt snål på soppan. Och slog VAG 1,0tsi med 23 poäng i Engine of the year 2019 :)

Jag tycker att du ska slå till på en Toyota med snikhybrid.

Om priset styr så är väl Seat Arona ett val.
Jag hade nog hellre valt VW t-roc.

Så olika vi tycker, jag tycker Kamiq har snygg front men att den är skitful från sidan. Ser ut som man satt ihop bilen från två olika åldersgenerationer, ny front och gammal mittdel.

Men visst sitter man väl lite högre inde flesta B-segment bilar. Yarisen har ju ingen speciellt låg körställning. Frugans I20 är heller inte så låg, utan snarare går det sitta riktigt högt i den. Hon är väldigt nöjd med den, går billigt och tyst med sin 4-cyl 1,2 l sugmotor som spinner som en katt :)

Billigast av alla förutom Dacia är väl annars Nissan Juke (Puke).
Sedan finns ju Mazda CX-3 som är väldigt trevlig.

Åt det pappiga hållet men mer riktig SUV är Suzuki Vitara.

Det är nog bara att ge sig ut på bullrig väg med dessa 7-8 och testa.
Citroen C4 är en till förresten.

Hyundai och Kia har jag inte angett pga buller.

Det är dock en ny Kia på gång som kan vara något XCeed.

Bland det snyggaste Xceed.
Intressant också:
The XCeed also features a unique chassis setup; Kia has introduced hydraulic rebound bump stops to the front axle of every model. The idea being the hydraulic units help better absorb compressions, along with the softer spring and damper setup, to improve the car’s ride quality.

Jag tänkte mer på Suzuki Viagra, men den är väl mer riktad mot kundgruppen äldre män.
Men appropå bullernivå så lär ju alla alternativ vara betydligt tystare än Yarisen.

Ja Mazda Cx-3 är en fin bil, men har inte den också fått kritik för att vara bullrig?

En T-cross kanske? Finns hur många alternativ som helst känns det som

Jag hade kanske också väntat på Peugeot 2008.

Mina testobjekt hade varit T-Cross/T-roc och XCeed i första hand men om priset avgör så lär det ju handla om Nissan Juke eller Dacia.

Den där klassen är ju ett getingbo där alla tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar.
Och ja Apex CX-3 är rejält bullrig, men snygg.

Guran wrote:
Den där klassen är ju ett getingbo där alla tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar.
Och ja Apex CX-3 är rejält bullrig, men snygg.

Är den uppdaterade lika bullrig? Bror min hämtade ut en idag och han hade den icke uppdaterade tidigare så ska fråga.
Nya Mazda 3 är ju riktigt tyst.

Enligt TV är det just ljudkomforten som förbättrades i faceliften:
Det verkar Mazda ha åtgärdat nu – varken väg- eller motorljud blir störande längs de bitvis dåliga vägarna längs provkörningsrutten mellan Stavanger och Trondheim.

Guran wrote:
Men visst sitter man väl lite högre inde flesta B-segment bilar. Yarisen har ju ingen speciellt låg körställning. Frugans I20 är heller inte så låg, utan snarare går det sitta riktigt högt i den. Hon är väldigt nöjd med den, går billigt och tyst med sin 4-cyl 1,2 l sugmotor som spinner som en katt :)

Yarisen är helt okey i höjd men jag provade en med hybrid men dyr och törstig.
Peugot 3008 gillar jag men inte 2008.
Mazdan trång och burrig
Korea suvarna bullrar fult likaså Arona.

Ja hon skall ta en semesterdag nästa vecka i anspråk och testa flera.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

junkers wrote:
Guran wrote:Den där klassen är ju ett getingbo där alla tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar.
Och ja Apex CX-3 är rejält bullrig, men snygg.
Är den uppdaterade lika bullrig? Bror min hämtade ut en idag och han hade den icke uppdaterade tidigare så ska fråga.
Nya Mazda 3 är ju riktigt tyst.
Enligt TV är det just ljudkomforten som förbättrades i faceliften:
Det verkar Mazda ha åtgärdat nu – varken väg- eller motorljud blir störande längs de bitvis dåliga vägarna längs provkörningsrutten mellan Stavanger och Trondheim.

Den faceliftade CX-3 har jag faktiskt inte kört. Men kan som sagt blivit bättre.
Sen är det ju jäkligt individuellt det här med hur man uppfattat buller.

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Men visst sitter man väl lite högre inde flesta B-segment bilar. Yarisen har ju ingen speciellt låg körställning. Frugans I20 är heller inte så låg, utan snarare går det sitta riktigt högt i den. Hon är väldigt nöjd med den, går billigt och tyst med sin 4-cyl 1,2 l sugmotor som spinner som en katt :)
Yarisen är helt okey i höjd men jag provade en med hybrid men dyr och törstig.
Peugot 3008 gillar jag men inte 2008.
Mazdan trång och burrig
Korea suvarna bullrar fult likaså Arona.
Ja hon skall ta en semesterdag nästa vecka i anspråk och testa flera.

Men var det inte frugan som skulle välja sig en bil ? :)

En ny KoreaSUV så som en Kona är ju ett under av komfort jämfört med en gammal Yaris.

Frugan är värd en tuff snygg bil som sticker ut ur mängden ( i mina ögon)som är snål och med bekvämt i och ursteg. Klart hon ska ha en Toyota C-HR, den bullrar inte speciellt mycket heller, och är riktigt trevlig och kul att köra.

Sedan är det nog svårt att få en tyst bil om man ser till vilka bilar som nämnts i kommentarena. Då är inte ljudisolering speciellt påkostad. Vår svenska preparerade grovkorniga asfalt är hemsk att tränga in i våra bilar, om det inte är premiumbilar vi pratar om som orkar dämpa de värsta resonanserna från vägbanan upp genom karossen och in i kupen.

Skulle också kolla in nya Kia Xceed som verkar snygg att se på (i mina ögon). Men design är omöjligt att diskutera då det är individuellt, förstår inte att det diskuteras så ofta i trådar, däremot kan egenskaper diskuteras.

Sedan så kommer det snart en ny Yaris på marknaden.....men jag håller på C-HR hybrid åt frugan.

Mazda CX-3 skulle jag inte rekommendera då jag haft en. Lite väl trång med facit i hand, insteget kom jag på med efterhand var trångt mellan A och B stolpen som gjorde att man slog i sidan på kroppen/ryggen i B stolpen när man klev in i den. Märks att den baseras på en liten bil, Mazda 2. Annars en trevlig bil att köra.

Vi vet ju inget vad bilen får kosta ännu? Och vad vill frugan ha för egenskaper/kravlista?

Mazda CX-30 är snart i antågande - den är byggd på nya Mazda 3.
Men är det en 2:a bil som mest går i stadsmiljö så varför inte kolla t ex en Kia Rio, Mazda 2 eller liknande. Kolla i alla fall hur dessa fungerar med insteget.

Frugan tyckte en Rödmetallic bil var bra.
Och jämfört med Yarisen hon hade innan så var ju skillnaden radikal jämfört med I20 som är en stor och bekväm liten bil med en fantastisk växellåda.
räckte med 10min provkörning så skulle hon ha den bilen. Ingen ytterligare test av något annat kom på frågan.
Enda negativa är dåligt ljus, men hon använder bilen i stort sett bara på upplysta vägar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.