Pendlarbil

92 inlägg 0 nya
Pendlarbil

Hej! Är en kille på 18 år som snart ska börja studera på universitet. Då det är svårt att hitta lägenhet tänker jag pendla till en början. Bor 10 mil från skolan och är ute efter en billig, trygg och bekväm bil för att pendla med. Bor i Norrland så vill ha någonting som inte är för känsligt för lite snö dessutom. Det är 110 väg i princip hela vägen till skolan.

Har tittat på golfar, speciellt golf mk6. Har en budget på högst 90 000kr, gärna billigare. Kör just nu en Volvo 850.

Skulle uppskatta tips på bilar för pendling, för och nackdelar osv. Tack på förhand!

0-100 under 10 sekunder och du hinner inte se utsikten

En sådan här t.ex
Mycket bil för pengarna. Billig och bränslesnål med bra lysen.
Men du kanske rycker den blir för liten?
Men jämfört med en Golf så får du mycket nyare bil för samma peng
https://mobil.blocket.se/annons/vasterbotten/lagmilare_i_umea_opel_corsa_halvkombi/82695057

https://www.euroncap.com/en/results/opel/vauxhall/corsa/7884

Jag hade nog satsat på en lite större bil om du kör så mycket däruppe.....är det viltstängsel utmed vägarna? Jag hade gått på nå´t med både komfort och snålhet men även säkerhet. Hade nog tittat på S/V60 med D2. Går att åka otroligt snålt....

För 90 kan du hitta en Golf 7 1.6 tdi 4motion. Adaptiv farthållare, snål på soppa, bra komfort.

https://www.blocket.se/vi/83578472.htm

Håller med Henrik M här, vilda djur är det otäckaste jag vet.
Köp något som står emot, låt bränslekostnader komma i andra hand!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja - för en student som måste köra 20 mil/dag så är nog inte de rörliga kostnaderna så oväsentliga trots allt.

Men man kör en D2 lika snålt som en Golf istort sett, de motorerna är sjukt snåla. Haft 2 stycken och de är inga som helst problem ligga på låga 0,4 på landsväg/motorväg. Jag körde min ena som lägst på 0,36 över en sträcka på 18 mil.

Bilen skall ju rulla 4000mil/år så en så ny bil med så få bil som möjligt skulle jag då satsa på för minska risken för dyra reparationer.
En Golf så är 2,0 diesel motorn den mest pålitliga av alla motorer.
Volvo S60 är väl ett klokt val med tanke på krocksäkerhet och komfort. Problemet är väl bara att bilen blir 4-5 år äldre och minst 10.000 mil mer på mätaren

Tack för alla svar! Ja en ny bil med få mil är väldigt lockande men då det är mycket vilt tänker jag mig en aningens större bil. Har en Volvo kombi i dagsläget av den anledningen. Viltstängsel har vi men om en älg vill ut på E4an tar den sig ut. Har haft körkort i en månad och redan fått bromsa för vilt! Om en v60 kan gå lika snålt som en golf tror jag att jag hellre väljer en sån. Dock som ni redan sagt blir det lite mer mil på mätaren. Förhoppningsvis hittar jag boende ganska snabbt men i värsta fall kanske jag måste pendla i 5 år och då blir det 20.000 mil så vill ha en relativt hållbar en. Både golf och Volvo är väl dyra i reparationer?

0-100 under 10 sekunder och du hinner inte se utsikten

Frågan är om bilstorleken är så avgörande jusst mot viltkrockar. Snarare är det A-stolparna och takets konstruktionnsom avgör detta. Vill minnas att Opel har ganska så kraftiga konstruktioner
Vill du ha en större bil är en Opel Astra ett alternativ. Du får betydligt nyare bil med färre mil jämfört med en Golf eller V60

Vill du åka billigt och kan ladda hemma och i skolan så kan du köpa en Renault Zoe för under 90. Har dock ingen aning om hur komforten och säkerheten är. Kanske inte optimal bil för Norrland.

Apex wrote:
Vill du åka billigt och kan ladda hemma och i skolan så kan du köpa en Renault Zoe för under 90. Har dock ingen aning om hur komforten och säkerheten är. Kanske inte optimal bil för Norrland.

Den bilen åker du helst varken långt eller fort i. Men som en citybil som framförs i moderata farter så är den inte så dum.

När det gäller skydd mot viltkrockar är det ju så att få bilar kommer från tillverkare i länder som har något större vilt.
Det är inte heller något som prioriteras, varken ur tillverkarsynpunkt, Euro NCAP, eller från motorjournalister.
Att bygga en bil med ett effektivt skydd mot större vilt blir helt enkelt olönsamt i förhållande till de relativt få olyckor som inträffar.
Men jag garanterar att den som en gång kört på en älg på riktigt kommer aldrig att köpa en liten lätt skrynkelbar bil.
Enkla, små lätta, bränslesnåla småbilar, kan vara vettiga i tätorter och där man åker på relativt säkra vägar, men i Norrland hör de inte hemma.
Låter man snålheten gå före förnuftet, gäller det att ha turen med sig!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran wrote:
Apex wrote:Vill du åka billigt och kan ladda hemma och i skolan så kan du köpa en Renault Zoe för under 90. Har dock ingen aning om hur komforten och säkerheten är. Kanske inte optimal bil för Norrland.
Den bilen åker du helst varken långt eller fort i. Men som en citybil som framförs i moderata farter så är den inte så dum.

Det har du nog rätt i

Saabnisse:
Du har helt rätt i att bor man i det otroligt vackra viltrika norra delarna av Sverige ska man köra en krocksäker bil där Volvo, Saab, Passat, Audi och BMW är de bästa köpet. Även VW Golf är ett hyggligt bilval.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Hm... Viltkrockar, och karossens inre baklkonstruktioner är en av de saker som jag förstått att man allmänt anser är ointressant, eller också tror man att vissa biltillverkare på något magiskt sätt kan få en tunn plåt att vara superstark.

Dock är det tyvärr så att även om vissa bilar är bättre än andra, så är det en fråga om HUR mycket bättre?
Och gäller det verkligen alla modeller från bilmärket?

Tyvärr tycks franska bilar i varje fall vara helt olämpliga där det finns risk för älgkrockar, tråkigt nog är det väl bara vad man kan vänta.

Man ska nog vara försiktig med att generalisera och gå på gamla traditioner, det som gällde för 20-30 år sedan kanske inte nödvändigtvis måste gälla i dag.

Volvo tycks ha blivit sämre, om man ska gå på den test av en V70 som gjordes för en del år sedan, självklart vann den och utnämndes till bästa bilen, men om man inte är helt bakom flötet och ser lite längre än testresultatet så är en bil där taket trycks i ända till en liten bit framför B-stolparna och där inredningen förvandlas till konfetti, absolut inte en bil man vill sitta i i en krock, om den vinner aldrig så många tester.

Jag skulle själv inte vilja sitta i en Golf, eller någon annan mindre bil från VAG, vindruteramen är det inget fel på, men man har den tråkiga iden att helt avstå från andra förstärkningar av taken annat än en mellan B-stolparna, och det är inte bra, ramen över vindrutan får ta allt som kommer och har ingen hjälp av något annat längre in på taket.

Det gäller för övrigt också nuvarande Skoda Octvia, vindrutebalken är stark men taket bakom är utan förstärkning.

På Golf har man också missat möjligheten att förstärka A-stolparna med hjälp av den lilla sidorutan som finns vid backspegeln, den extra stolpen som man ser där är bara tunn plåt avsedd för montering av rutan, den förstärker inte karossen.

Jämfört med Astra där det är en väsentlig förstärkning som sitter mycket längre upp längst stolpen och som via en sväng ansluter till dörrstolpen på ett sådant sätt att krafter förs vidare ner i tröskeln och därmed väsentligt förstärker takstolparna och den har också en extra stödbalk som sitter en liten bit bakom vindruteramen och hjälper den att ta smällar.

Det borde kännas tryggare att veta att det inte bara är en tunn plåt man har ovanför huvudet.
Förövrigt så har ju många från Saab arbetat för Opel också och fortsatt med det ända till idag.

Så Opel är ett bra alternativ? Eldrivet är inte så bra alternativ för mig, dyrt och är skeptisk mot att det kommer fungera i kylan. -30 och 10 mil tror jag inte går. Jag har läst att bilar i golfklassen klarar vilt helt ok men mindre bilar är jag lite skeptisk mot. Far min har varit med om en viltolycka i en golf mk2 och han klarade sig helt okej.

0-100 under 10 sekunder och du hinner inte se utsikten

Det ligger en hel del i vad N-iklas skriver här, det är inte säkert att bilar av fabrikat som klarade sig bra förr fortfarande gör det med nya modeller.
Ett exempel som jag känner väl är Saab 99-900 gen !, som hade en väldigt kraftig vindruteram och främre takdel, men när nästa generation kom var den betydligt sämre. Samma sak gällde 9000, där man vid presentationen erkände att man varit tvungna att pruta på älgskyddet för designens skull! Idiotiskt! Dock förbättrades det från 1992 då förstärkningar infördes.
Helt riktigt kom det en del Saabfolk till Opel och det är möjligt att de tog med sig älgskydd, men det känner N-iklas bättre till än jag.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

turbobosse wrote:
Så Opel är ett bra alternativ? Eldrivet är inte så bra alternativ för mig, dyrt och är skeptisk mot att det kommer fungera i kylan. -30 och 10 mil tror jag inte går. Jag har läst att bilar i golfklassen klarar vilt helt ok men mindre bilar är jag lite skeptisk mot. Far min har varit med om en viltolycka i en golf mk2 och han klarade sig helt okej.

Opels kulle jag vilja säga är ett i Sverige underskattat märke. Du får oavsett modell betydligt mycket nyare och fräschare bil än jämförbar från VAG eller Volvo.
Sedan brukar dom även vara hyfsat billiga att försäkra.

Utan att veta lika bra som N-iklas så tror jag nog att Opel fått mycket säkerhetslösningar från Saab. Var t.ex. inte whiplashskydden samma som hos Saab? Vill minnas att jag hört eller läst det för länge sedan... Så gillade och saknar man Saab så är nog Opel det närmaste man kan komma. En tid till...

Synd att det inte finns några färska krocktest mot älgar... Länge sedan något sånt gjordes nu. Som flera sagt, dom som var bra då behöver ju inte vara det idag... Det närmaste man kommer är kanske dom tester man gör i USA, där man mäter hur hög kraft som krävs för att trycka ner taket. Fast det mäter väl mer skyddet vid rundslagning... Men ger ändå en hint om hur starkt taket är. Vill även minnas, från tidigare diskussioner om detta, att Subaru har en väldigt stark konstruktion av takstolparna.

Tack så mycket för all info! Har fått lära mig mycket av att läsa allt det ni skrivit. Ska kika mer på Opel.

0-100 under 10 sekunder och du hinner inte se utsikten

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.