Ny eller begagnad Ceed?

488 inlägg 0 nya
Ny eller begagnad Ceed?

Ny här så tacksam för hjälp.
Är på jakt efter bil.
Snöat in lite på nya Ceed. Tycker den ser trevlig ut och 7 års nybilsgaranti samt det rimliga priser lockar mej.

Men nu till min fråga. Jag har kikat på att köpa (låna en del av beloppet) helt ny ceed. Men undrar om det är en väldigt dum affär. Förstår ju att den tappar i värde väldigt mycket men kikar man på en 2-3 år gammal ceed som dessutom är förra modellen så tycker jag inte dom ligger så jättemycket lägre. Automat är krav. Annars inga direkta krav.
Just nu står det på flera återförsäljares sidor att dom har kampanj och ganska nedsatt pris på Sportswagon GT-Line.
Ungefär 220tkr istället för närmare 250tkr.
Är det vanligt med såna här kampanjer eller ska man slå till? Behöver egentligen inte bilen förrens till hösten så vill helst inte köpa nu för då får jag stå med 2 bilar i flera månader. Men om det är leveranstid så är det ju läge att beställa. Någon som har lite koll på hur priset legat på ceed sw dom senaste månaderna?
Rekommendationer på andra liknande bilar annars?
Som sagt, nybilsgarantin är ett stort plus, därför jag går ifrån volkswagen i år.

Tacksam för svar och vad ni tycker!

Syskonbilen Hyundai I30 kan ju vara ett alternativ. Mer en fråga om vilken design man gillar. Ungefär samma pris för en fullutrustad Premium, med 140hk bensinmotor och automat. 5års garanti med obegränsad körsträcka, Kia har 7år men körsträckebegränsning. Är väl som att jämföra två olika röda äppelsorter.

Ja den har jag inte tänkt på att kolla. Ska kika direkt. Jag har kikat lite på Focus också. Får man lite mer utrustning men den blir lite dyrare. Speciellt om man vill ha automat och gå upp till 1.5 liters motorn.

Enda nackdelen med både Kia och Hyundai är att dom tar upp en del vägljud. Men om du tycker det stör kan du avgöra.
Med odubbade vinterhjul så rullar dom tystare.
Sonen hade en I30 av nyaste modell, trevlig bil pigg med 140hk motorn och bra automatlåda (dubbelkopplingslåda) snål på bensinen som dom flesta nya bensinbilar, visst finns det undantag. Men kördes lekande lätt under 0,5l/mil på långkörning.
Jag tror också servicen är billigare på Hyundai. Kan vara värt att kolla upp. Skall ju servas varje år för att garantin skall gälla.
Men Kia har lyckats bra med marknadsföringen i Sverige så många glömmer bort Hyundai.

I Sverige så är Kia avsevärt större som märke än Hyundai och därmed är den lokala representationen också med stor sannolikhet mera spridd.
Sen tycker jag personligen att många Kia-modeller känns lite modernare än motsvarande Hyundai.

Ja man glömmer ju väldigt lätt Hyundai faktiskt. Har en kollega som har en i30, dock några år gammal och dom har fått laga lite små elektriska grejer på den. Hade det varit en Kia hade dom nog kunnat få lite på garantin för den är runt 5-6 år gammal tror jag. Är det betydligt mer ekonomiskt att köpa en ca 3 år gammal kia? Så svårt att uppskatta värdeminskningen på en bil tycker jag. Jag har ju planer på att ha den ett tag men har leasat dom senaste åren så är van vid att byta var 3 år med...

Hyundai är en trevlig bil.
Pigg, enkel och mycket bil för pengarna.
Finns många fördelar.
Många olika mindre verkstäder som är auktoriserade hos Hyundai.
Mycket bra utrymme.

Nackdelar är vägljudet, detsamma är det för Kia.
En stor nackdel är interiören att den repas lätt och inte är så hållbar. Skall vara bättre enligt försäljarna men jag är tveksam.

Stirra dig inte blind på 7 år hos Kia utan läs det mer noggrant.

Skall du köpa nytt så hos Hyundai skall det vara premium för Led lyset.

Som alltid när det gäller långa garantitider så gäller det att kolla väldigt noga att bilens serviceschema är följt till punkt och pricka och att alla service helst är gjord hos en auktoriserad verkstad.
Här i trakterna finns ingen enda Hyundai-säljare medan det bara i vår stad finns 2 auktoriserade Kia-försäljare - för att ta ett exempel. Efter att Hyundai bytte generalagent förra året känns det som att antalet ÅF minskat. Inte helt oviktigt.

Hur ofta byter du bil? Ska du ha den i 7 år och sen byta kanske det är vettigt att köpa en ny, trots allt. Nya bilar har en tendens att bli en mardrömsaffär om man ser till delen värdeminskning men å andra sidan, har du garanti i 7 år och byter en månad innan bilen tappar garantin kan man skönja ett bilägande som inte är förknippat med dyra verkstadsräkningar. OM det däremot är dålig kvalitet och du måste ha bilen på verkstad i ofta och länge, då är det ju en klen tröst med garantier. Man påverkas negativt ändå, även om man inte måste betala räkningen. De bilarna har ju funnits ganska länge nu och de bör ju ha lärt sig något längs vägen och förbättrat potentiellt dåliga konstruktionen tycker man så risken för stora åtgärder är kanske inte så stor.
Lycka till med ditt bilköp!

/Hilife

Jag skulle jämföra med nya Corolla hybrid. Läser man tester när de räknar ut milkostnaden får Corolla väldigt låg milkostnad trots relativt högt inköpspris jämförelsevis. Mycket beroende på mycket starkt andrahandsvärde. Om man står ut med bullernivåerna vilket verkar vara en svaghet på alla dessa modeller.

Shogun wrote:
Jag skulle jämföra med nya Corolla hybrid. Läser man tester när de räknar ut milkostnaden får Corolla väldigt låg milkostnad trots relativt högt inköpspris jämförelsevis. Mycket beroende på mycket starkt andrahandsvärde. Om man står ut med bullernivåerna vilket verkar vara en svaghet på alla dessa modeller.

Men du vet väl att Toyota på rekordtid fullständigt komposteras av rostangrepp, bara att läsa rosttesterna :)

Guran wrote:
Shogun wrote:Jag skulle jämföra med nya Corolla hybrid. Läser man tester när de räknar ut milkostnaden får Corolla väldigt låg milkostnad trots relativt högt inköpspris jämförelsevis. Mycket beroende på mycket starkt andrahandsvärde. Om man står ut med bullernivåerna vilket verkar vara en svaghet på alla dessa modeller.
Men du vet väl att Toyota på rekordtid fullständigt komposteras av rostangrepp, bara att läsa rosttesterna :)

;o) jo jag har läst det under ca 20 år....teori/prognos är en sak, verklighet en annan.....;o)

Jag vet att garantin på kia inte täcker allt. Men den tar ändå väldigt mycket. Jag vill inte köpa en bil för 100 000-200 000 för att riskera att någon väldigt dyrt gå sönder så jag får lägga ut en större summa pengar på bilen.
Min 2 vw jag har 2 och 3 år gamla har båda 2 ACn gått sönder på 1 gång vardera. Den ena täcktes av garantin men inte den andra. Jag kanske haft otur men risken finns ju trots allt. Jag hade helst av allt haft en Volvo, trivdes väldigt bra med våran V70 vi hade. Men de har ju inga garantier efter 2 år direkt. Alltså skulle t ex ACn gå sönder eller bränslevärmaren eller vad tusan som helst så får man stå med dyra utgifter. Jag vet att sannolikhet är väldigt liten, men finns ju alltid där. Hur gör ni själva? Är det mycket smartare att köpa en begagnad t ex Volvo och hoppas inget händer och om det händer så får man hoppas att ens helförsäkring täcker det som går sönder, så man bara åker på en självrisk.
Jag är väldigt kluven och öppen för förslag just nu..
Har tidigare alltid leasat så har bara haft bilar i 3 år men hoppas jag kan ha lite längre nu. Beroende på hur gammal bil man köper.
Samma med service, och slitagedelar kommer ju också komma om man köper en några år gammal bil. Men det kanske aldrig kostar så mycket så man svimmar av räkningen...

Dea Lindquist wrote:
Jag vet att garantin på kia inte täcker allt. Men den tar ändå väldigt mycket. Jag vill inte köpa en bil för 100 000-200 000 för att riskera att någon väldigt dyrt gå sönder så jag får lägga ut en större summa pengar på bilen.
Min 2 vw jag har 2 och 3 år gamla har båda 2 ACn gått sönder på 1 gång vardera. Den ena täcktes av garantin men inte den andra. Jag kanske haft otur men risken finns ju trots allt. Jag hade helst av allt haft en Volvo, trivdes väldigt bra med våran V70 vi hade. Men de har ju inga garantier efter 2 år direkt. Alltså skulle t ex ACn gå sönder eller bränslevärmaren eller vad tusan som helst så får man stå med dyra utgifter. Jag vet att sannolikhet är väldigt liten, men finns ju alltid där. Hur gör ni själva? Är det mycket smartare att köpa en begagnad t ex Volvo och hoppas inget händer och om det händer så får man hoppas att ens helförsäkring täcker det som går sönder, så man bara åker på en självrisk.
Jag är väldigt kluven och öppen för förslag just nu..
Har tidigare alltid leasat så har bara haft bilar i 3 år men hoppas jag kan ha lite längre nu. Beroende på hur gammal bil man köper.
Samma med service, och slitagedelar kommer ju också komma om man köper en några år gammal bil. Men det kanske aldrig kostar så mycket så man svimmar av räkningen...

Om du är orolig för att drabbas av fel, ta och titta på Toyota. En begagnad med TKG garanti= Toyota kvalitets garanti, gäller upptill bilen är 8år eller 15000mil, på hybridmodeller är det längre garanti på hybridsystemet om jag förstått rätt. Mer info hittar du på www.toyota.se

Är det kanske så att Toyotas s k TKG i princip är samma sak som Maskinskadeförsäkringen i helförsäkringen ? Gissar att det är nån form av självrisk även på TKG och skillnaden skulle väl då främst vara att den räcker upp till 15.000 mil när många maskinskadeförsäkringar upphör att gälla vid 12.000 mil. Bara en fundering...

Pi - Någon form av försäkring är det säkert, som Toyota köper. Men det är ingen självrisk för kunden. När min frus förra Auris var på service ringde dom och sa att dom sett att vattenpumpen läckte lite. Så dom bytte den, men utan kostnad för henne. Den gick på denna garanti.

TS bör observera att bilen man köper måste ha fyllt 24 månader för att man ska få denna garanti. Även om följande länk är från Göteborg så gäller samma sak hos alla Toyotahandlare. Här kan ni läsa mer detaljer om garantin:
https://toyotagoteborg.se/service/toyota-verkstad/toyota-kvalitetsgaranti/

Ok - i princip alltså en Maskinskadeförsäkring utan självrisk. Alternativt väljer man ett försäkringsbolag med låg självrisk på maskinskadedelen och kan välja bilmärke fritt...:)

Ja det låter ju absolut som en maskinskadeförsäkring utan självrisk. Har leasat en Toyota också i 3 år och vi var inte jättenöjda med den. Absolut inget fel som uppstod under 3 år men ganska slö och otroligt jobbig automatlåda (mumtimode tror jag den kallades). Sen tycker jag väl dom inte är direkt snygga iaf inte på insidan. Men man kanske ska tänka bort snygghet och tänka in ekonomi och säkerhet istället.

Köp en Hyundai I30.
I alla fall värt att provköra tycker jag, som provkört flera. Själv tycker jag den är snyggare än Ceed, men smaken är som sagt delad.

Om du ändå kollar på Hyundai, kika även på Ioniq som hybrid eller laddhybrid. Oväntat bra utrymmen trots en slank bil. Priserna är inte kopiöst mycket högre än för en Ceed.

Power to the people

Det stämmer att Focusen blir dyrare i inköp....men det är en helt underbar bil (har 1.5:an) den har 5 år/10000 mil nybisgaranti...sen har den "gamla sortens" automatlåda med serviceintervall 24000mil/10år ,dom nyare dubbelkopplingslådorna ska ha service var 6:e år vilket höjer servicekostaden..

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.