Vi Bilägares forum

Nu är det slut....

Nu är det slut....

Våran familjs första riktiga kontakt med elbilar var när vi bestämde oss för att byta bil i vintras. 
Vi var som många läst inställda på en hybrid först men kom fram till att det bara är ett mellansteg till en elbil så vi gick på el direkt. Outforskad mark.. 

Vi köpte en Kia E-Niro i februari. 

Vi har även en Volkwagen Touareg 2017 med 7k mil på mätaren i familjen. En bil som främst köptes för att få dra våran husvagn som väger 2.500 kg. 
VW är en bil som utan husvagn drar 1 liter milen (med husvagn 1.3 liter) kostar 9k i försäkring, 5k i skatt och en väldans massa i service. 

Innan vi köpte Kian så tyckte jag själv att diesel-loket var enormt skönt att åka i. Ett kungligt skepp som dundrade fram. 
Av förklarliga anledningar så har vi försökt klara oss på att enbart använda Kian under våren och sommaren och det har varit en utmaning :P
När man åker såpass billigt med elbilen så gör det ont i själen att starta upp dieseldoris.

Hursom.... När vi nu åkte på semester denna sommar, en tripp på 65 mil ToR, så hände något. Jag fick avsmak för bilen. Rejäl sådan. 

Det trodde jag aldrig att jag skulle få men att åka elbil gör något med en.. 

Doris var inte skön att köra längre. Den kändes seg trots sina 304 hk. Man såg hur bränslenålen sjönk (brukar man förvisso göra men nu tänkte jag på det mer) 

Detta gick och gnagde mig under denna vecka så när vi kom hem så tog jag ett snack med resten av familjen. 

Med dom pengarna som Doris kostar i drift så kan man få riktigt fina stugor istället, eller till och med hyra hus på semesterorter. 

Hela familjen var med på mitt resonemang och husvagn är nu lämnad på förmedling samt att Doris skall ut till försäljning.

Då började jobbet med att hitta en ny bil för familjen. 
Precis som innan så började diskussionerna med en plug-in hybrid men slutade med att alla i familejn var överens. Det blir en elbil igen. Nu ska vi bli fossilfria på transportfronten. 

Sagt och gjort så började vi åka runt och prova igen.. 

Kraven var inte många.  

Bekväm, snygg och lagom räckvidd. 

Dessa bilar testades: 

ID4 - Nja.. Fastnade inte alls. Tycker den känns "billig" på något sätt, speciellt invändigt. Stora utrymmen men inte heller särskilt bekväm.
Frugan gillade den mer än mig. 

EnyaQ - Jättefin bil invändigt. Känns mer påkostad än ID4. Bakänden har jag lite svårt för men det som det föll på var sittkomforten. Hade svårt att sitta bra under en längre stund. 

Polestar 2 - Gillade den jättemycket. Rejäl bil med bra lastmöjligheter.
Liten frunk tyvärr och Törstig. Effektiviteten gav en hel del att önska. Men i övrigt en tuff och skön bil.
Polestar låg som nummer 1 länge. 

Mustang - Sjukt cool och potent elbil men den gick inte alls hem hos frugan. Hon kan inte åka i en ful bil var domen. 

Det var det som fanns hos handlarna som vi har i närheten. 

Jag var sugen på att testa en model 3 men min fru var ville inte ha en sån då hon inte gillade det faktum att allt var samlat i den centrala skärmen. En hastighetsmätare skall vara nedanför eller i rutan.. punkt!
Dessutom var det en sedan och det fungerar inte när man har familj med två barn. (plus ett bounbarn på 15 år)

Hursom så fick jag med henne på en resa till göteborg för en provkörning.
Just den delen är lite krånglig när man vill prova en tesla. Närmaste för oss är som sagt GBG. 
Fick muta frun med att det blir lite shoppa samtidigt. Hon tyckte det var onödigt att åka så långt för en bil som var ointressant. 

Väl framme i gbg tog vi oss till Tesla och fick prova en Model 3 Long Range. 

Vi tog ett varv runt bilen och kollade lastmöjligheterna och där blev hon positivt överaskad. Den rymmer ju mängder!! Bagaget är väldigt djupt. Det finns en rejält lastutrymme under golvet i bagaget samt att frunken rymmer en hel del. 

Dags för provkörning. 
Tog en chansning och lät henne prova först.
Som tur är så är ju frun den som kört Kian mest så hon har fått in detta med enpedalskörning mm. 
Vi skulle få ha bilen cirka 1 timme. (Otroligt serviceminded personal på Tesla btw) 

Efter några minuter körning och lite småpillande på skärmen (radio, klimat osv osv) så kommer domen från frun:
-Jag får krypa till korset. Detta är bilen! Den skönaste bil jag någonsin kört.
Efter det så sprutade superlativen ur henne och jag fick knappt prova bilen alls under denna timmen. 

När vi provkört så var första frågan från henne till säljaren hur snabbt vi kunde få en levererad...... 

Reflektioner under min lilla del av provkörningen: 
Kan bara hålla med min fru. Det är en underbar bil att köra. Stolarna är de bekvämaste jag suttit i.

Det låter konstigt men det blev en annan rymd i bilen när det inte fanns ett instrumentkluster framför mig som förare. 
Att ha hastighetsmätaren lite till höger om synfältet var något jag blev van väldigt snabbt. Likaså att ha alla funktioner där. 
Dessutom fungerade röststyrningen utomordentligt. Den förstår vad du menar även om du inte talar om rakt ut vad du vill. 
"- Jag fryser" eller "-det är kallt" Då höjde bilen teperaturen. 
I Kian så måste jag säga "STÄLL TEMPERATUREN PÅ 22 GRADER" högt och tydligt. 
Den är rymlig även i baksätet och jag ser inga problem med att ha med alla tre barnen i bilen. Den är jämförbar med V90 i bredd bak. 

Efter denna provkörning så tycker iallafall jag att det är tydligt att Tesla ligger en bra bit före de andra bilmärkena. 
Den var stor skillnad på att köra denna model 3 mot till exempel EnyaQ. Det märks att Skoda (och de andra) kommer från att bygga konventionell fossilbilar, att de fått "ställa om" 
Dock så har Tesla problem med byggkvaliten på bilarna även om den blivit mycket bättre.
Säljaren hymlade inte om detta. Allt tas dock på garanti. Dessutom har de mobila tekniker som kan komma hem till dig och fixa bilen. Säljaren sa att de kan göra det mesta som inte kräver lyft med den mobila servicen. 

Summa summarum: 
Model 3 long range awd med dragkrok beställd som levereras i början av september.
Kabe 780 och DieselDoris ut. 

Massa pengar "sparat" 

Familjen är väldigt förväntasfulla och har börjat planera semestrar som innefattar turer ner till Italien mm. Superchargernätverk for the win. 

Lång text men mycket att berätta. 

Sidnot:
Var i Norge under förra veckan på en dagstur till Oslo (Jobbrelaterat) 
Träffade en norsk som hade en IONIQ5 som laddade brevid mig vid Ryen. 

Man kan säga att han var van att få prata om, och visa upp sin bil. :P
Väldigt fräck bil även om jag har lite svårt för designen. Enormt bagage, Behagliga stolar. 
En sak var dock inte bra alls.
Mjukvaran i bilen bygger på Hyundai och Kias "gamla" system som även jag har i min E-Niro. 
Personligen förstår jag inte varför inte Hyundai inte tog fram ett helt nytt interface till denna bil. 
Systemet är segt och känns som 90-tal. Navigatorn till exempel är helt oanvändbar. Försöker du zooma eller flytta kartan så finns ett rejält delay så du hinner swipa flera gånger innan den reagerar och när den väl reagerar så har den registrerat alla rörelser du gjorde och du får då ett flipperspel istället. 
Väldigt synd på en annars mycket intressant och välbyggd bil. 

Uppdaterat: 2021-08-04 09:33

Kommentarer

Men vad kul att läsa! :) Grattis till en riktigt härlig bil jag tror ni kommer bli toknöjda med!

Och det visar ju verkligen med på att fler borde våga testa nytt, utmana sina fördomar och öppet känna efter. Och det såklart inte bara inom bilvärlden.

Håller även med dig om hur det helt plötsligt känns jättekonstigt köra fossilbil igen. Körde laddhybrid för ett tag sen med, superskön bil första milen av min provkörning, men sen när fossilmotorn drog igång vid första riktiga gaspådraget så kändes det bara "fel".....

Var också lite skeptisk till skärmen i Model 3 och att hastighetsmätaren bara fanns där, men eftersom den är uppe i vänstra hörnet och skärmen är så stor så blir det inte alls så långt bort utan den är i blickfånget ändå. Och som du skriver med, det gör otroligt mycket för rymdkänslan.

Återigen grattis! Ska bli riktigt kul att se vad du tycker om den sen när ni fått den och kört lite mera.

Velar själv lite mellan Model 3 och Model Y nu.

Uppdaterat: 2021-08-04 09:33

Kul omställning från Touareg till Tesla 3!
Kan man inte få HUD i dem för hastighetsmätaren?
Jag får väl ge mig iväg och prova igen och se om det känns som att inredningen sitter ihop nuförtiden.

2021-08-04 11:58
L. Mäkinen skrev:

Kul omställning från Touareg till Tesla 3!
Kan man inte få HUD i dem för hastighetsmätaren?
Jag får väl ge mig iväg och prova igen och se om det känns som att inredningen sitter ihop nuförtiden.

Det finns eftermarknadsHUD att sätta dit men för mig känns det inte som om det behövs alls. Avståndet att vrida blicken till höger för att se hastigheten är kortare än det är för bilar med "vanlig" hastighetsmätare. Tittar man på vägen så syns hastigheten i periferin.
Så upplevde jag det.

2021-08-04 12:14
Henrik M skrev:

Men vad kul att läsa! :) Grattis till en riktigt härlig bil jag tror ni kommer bli toknöjda med!
Och det visar ju verkligen med på att fler borde våga testa nytt, utmana sina fördomar och öppet känna efter. Och det såklart inte bara inom bilvärlden.
Håller även med dig om hur det helt plötsligt känns jättekonstigt köra fossilbil igen. Körde laddhybrid för ett tag sen med, superskön bil första milen av min provkörning, men sen när fossilmotorn drog igång vid första riktiga gaspådraget så kändes det bara "fel".....
Var också lite skeptisk till skärmen i Model 3 och att hastighetsmätaren bara fanns där, men eftersom den är uppe i vänstra hörnet och skärmen är så stor så blir det inte alls så långt bort utan den är i blickfånget ändå. Och som du skriver med, det gör otroligt mycket för rymdkänslan.
Återigen grattis! Ska bli riktigt kul att se vad du tycker om den sen när ni fått den och kört lite mera.
Velar själv lite mellan Model 3 och Model Y nu.

Problemet som jag ser det är att det är inte bara att åka ner på "stan" och prova en Tesla.
Hade den möjligheten funnits som hos andra bilmärken så tror jag att många många fler hade valt Tesla.
Tror att de flesta som skall köpa nytt inte åker land och rike runt för att provköra, utan nöjer sig i stort med det lokala utbudet.

Jag trodde absolut inte att skillnaden skulle vara stor som jag upplevde den att vara.
Att dessutom min fru vände på en femöring talar ju än mer för saken. Det var den sista bilen vi provade och alla hade för- och nackdelar men när Model 3 provkördes så fanns det inget alls för frun att klaga på.
Man kan kort och gott säga att hon var blown away och är mer sugen än jag på att bilen skall levereras.

När det gäller Y däremot så har jag lite problem med designen. Det känns lite som om man tryckt in ett sugrör i en 3:a och blåst upp den. Tycker att den ser lite "X" ut och den gillar jag inte. Ser för uppblåst upp.
Men det ska fortfarande bli intressant att se Y i verkliga livet.

Uppdaterat: 2021-08-04 12:22

Tack för en väldigt utförlig beskrivning av din resa från fossilbil till elbil. Också tänkvärt hur du beskriver hur förutfattade meningar ändras vid en provkörning i praktiken och din upplevelse av avsaknaden av centralt placerat instrumentkluster till en stor mittskärm. Lycka till med din Tesla 3.

2021-08-04 12:21
Christer skrev:

Tack för en väldigt utförlig beskrivning av din resa från fossilbil till elbil. Också tänkvärt hur du beskriver hur förutfattade meningar ändras vid en provkörning i praktiken och din upplevelse av avsaknaden av centralt placerat instrumentkluster till en stor mittskärm. Lycka till med din Tesla 3.

Tack Christer.
Vi får se hur det går att ha två elbilar i familjen. Jag har helt klart dividerat med mig själv och familjen och flera gånger har turerna gått mot att man kanske skall ha en fossilbil för "säkerhets skull" Långresor mm, Men jag har tro.
Detta kommer gå fint.

Uppdaterat: 2021-08-04 12:37
Deeds skrev:

Problemet som jag ser det är att det är inte bara att åka ner på "stan" och prova en Tesla.
Hade den möjligheten funnits som hos andra bilmärken så tror jag att många många fler hade valt Tesla.
Tror att de flesta som skall köpa nytt inte åker land och rike runt för att provköra, utan nöjer sig i stort med det lokala utbudet.
Jag trodde absolut inte att skillnaden skulle vara stor som jag upplevde den att vara.
Att dessutom min fru vände på en femöring talar ju än mer för saken. Det var den sista bilen vi provade och alla hade för- och nackdelar men när Model 3 provkördes så fanns det inget alls för frun att klaga på.
Man kan kort och gott säga att hon var blown away och är mer sugen än jag på att bilen skall levereras.
När det gäller Y däremot så har jag lite problem med designen. Det känns lite som om man tryckt in ett sugrör i en 3:a och blåst upp den. Tycker att den ser lite "X" ut och den gillar jag inte. Ser för uppblåst upp.
Men det ska fortfarande bli intressant att se Y i verkliga livet.

Självklart är det så att de hade sålt ännu mer om de hade vart mer tillgängliga vad gäller provkörning, sen tror jag man samtidigt måste förstå att ett helt nytt märke inte kan öppna upp på alla orter på en gång heller utan det blir stegvis. Nu är det iaf 5 orter mot tidigare bara 3, samt som du var inne på rangers för service på betydligt fler ställen som kan fixa serviceärenden av större art än man först kanske tror.
Samtidigt har jag svårt att förstå hur det är ett sånt jätteproblem med, är man nyfiken på en bil man kanske ska ha i minst tre år och lägga så mycket pengar på så är väl inte en dagsutflykt till annan ort så stor uppoffring, eller passa på ta det med en weekend iväg eller så. :)

Håller fullständigt med dig om designen på Model Y, 3:an ser bättre ut, helt klart mer harmonisk. Däremot tänker jag att storleken och flexibiliteten på Model Y kommer passa fler och jag tror den snabbt kommer ta över som storsäljaren här med och slå 3:an. Den får ju dra 1600 kg med vilket jag tror tilltalar en hel del.

Så jag velar, en mindre roligare bil som Model 3 eller en större mer praktisk Model Y.

Vad tyckte ni om trycket i den och vägkänslan?

2021-08-04 13:36
Deeds skrev:

Det finns eftermarknadsHUD att sätta dit men för mig känns det inte som om det behövs alls. Avståndet att vrida blicken till höger för att se hastigheten är kortare än det är för bilar med "vanlig" hastighetsmätare. Tittar man på vägen så syns hastigheten i periferin.
Så upplevde jag det.

Jag måste hålla med dig här med, förvånansvärt snabbt man vande sig vid det. Kände inte alls avsaknad av instrument framför mig.
Tror en del har gamla Nissan Primera m.fl. i minnet som hade vanlig mätare uppe i mitten ett tag och det inte alls blev riktigt bra.

2021-08-04 13:38
Henrik M skrev:

Vad tyckte ni om trycket i den och vägkänslan?

Trycket var ju enormt och omedelbart. I början fick man vara försiktig på gasen för minsta lilla tryck så drog den iväg. Testade "chillmode" men då vart det istället för mesigt.
Fick in snitsen efter en kort stund.
Vägkänslan kändes direkt. Den ligger på vägen som en gocart. Inte en tendens till "gungig" eller liknande om man pressade den lite i kurvor.

2021-08-04 14:04
Henrik M skrev:

Samtidigt har jag svårt att förstå hur det är ett sånt jätteproblem med, är man nyfiken på en bil man kanske ska ha i minst tre år och lägga så mycket pengar på så är väl inte en dagsutflykt till annan ort så stor uppoffring, eller passa på ta det med en weekend iväg eller så. :)

Jag läste för några år sen att folk brukar lägga 15 minuter att titta på hus de ska köpa och där bor man ofta längre än tre år.

3:an skulle haft ett ordentligt tak och lite högre huv för att inte se ut som Jetsons bil.
https://www.imdb.com/title/tt0055683/mediaviewer/rm1451232768/

2021-08-04 15:07
L. Mäkinen skrev:

Jag läste för några år sen att folk brukar lägga 15 minuter att titta på hus de ska köpa och där bor man ofta längre än tre år.
3:an skulle haft ett ordentligt tak och lite högre huv för att inte se ut som Jetsons bil.
https://www.imdb.com/title/tt0055683/mediaviewer/rm1451232768/

Jag lägger betydligt mer än 15 minuter på att studera till och med nåt som bara ska vara för en natt. :) Men alla är vi olika...
Ordentligt tak? Den har ju ett riktigt härligt tak, synd bara det inte är öppningsbart, det är väl enda nackdelen som jag ser det.
Har du kört Model 3? Med en högre huv hade du inte fått den härliga sikten framåt. Men ja, jag håller med om att det får den att se lite skum ut rakt framifrån. Men det uppvägs av känslan när man kör.

2021-08-04 15:19
Henrik M skrev:

L. Mäkinen skrev:
Jag läste för några år sen att folk brukar lägga 15 minuter att titta på hus de ska köpa och där bor man ofta längre än tre år.
3:an skulle haft ett ordentligt tak och lite högre huv för att inte se ut som Jetsons bil.
https://www.imdb.com/title/tt0055683/mediaviewer/rm1451232768/

Jag lägger betydligt mer än 15 minuter på att studera till och med nåt som bara ska vara för en natt. :) Men alla är vi olika...
Ordentligt tak? Den har ju ett riktigt härligt tak, synd bara det inte är öppningsbart, det är väl enda nackdelen som jag ser det.
Har du kört Model 3? Med en högre huv hade du inte fått den härliga sikten framåt. Men ja, jag håller med om att det får den att se lite skum ut rakt framifrån. Men det uppvägs av känslan när man kör.

Ja det var väl det enda som jag hade att anmärka på. Fronten. Rakt framifrån ser den lite "duckface" ut men i alla andra vinklar är den riktigt snygg.
Angående taket så är jag av uppfattningen att det gjorde att hela kupen fick en rymd som jag inte upplevt i andra bilar.

2021-08-04 15:22
Henrik M skrev:

Ordentligt tak? Den har ju ett riktigt härligt tak, synd bara det inte är öppningsbart, det är väl enda nackdelen som jag ser det.
Har du kört Model 3?

Jag är mer för en mjuk och ombonad interiör än sjukhuslika glasytor. Det börjar bli ett tag sen jag körde en trea. Det var en av de första demobilarna som kom till MoS och jag minns att den lät extremt mycket från hjulen. Tjejen som åkte med sa att det var för att det var en Performance.

Deeds,
Valde du en bil i färg eller en vit?

2021-08-05 08:48
L. Mäkinen skrev:

Henrik M skrev:
Ordentligt tak? Den har ju ett riktigt härligt tak, synd bara det inte är öppningsbart, det är väl enda nackdelen som jag ser det.
Har du kört Model 3?

Jag är mer för en mjuk och ombonad interiör än sjukhuslika glasytor. Det börjar bli ett tag sen jag körde en trea. Det var en av de första demobilarna som kom till MoS och jag minns att den lät extremt mycket från hjulen. Tjejen som åkte med sa att det var för att det var en Performance.
Deeds,
Valde du en bil i färg eller en vit?

Jag valde en grå först men ändrade mig då det dök in en lagerbil med rätt specc som var vit och med en 20k prisreduktion. Så totalt så blev den 33k billigare i vit.
Undersöker möjligheten att foliera den. Dummaste färgen att foliera men jag kollar runt lite.

Uppdaterat: 2021-08-05 09:02
L. Mäkinen skrev:

Jag är mer för en mjuk och ombonad interiör än sjukhuslika glasytor. Det börjar bli ett tag sen jag körde en trea. Det var en av de första demobilarna som kom till MoS och jag minns att den lät extremt mycket från hjulen. Tjejen som åkte med sa att det var för att det var en Performance.
Deeds,
Valde du en bil i färg eller en vit?

Ja det där är ju en smaksak helt klart. Själv känner jag efter att haft 5-6 olika bilar med panoramatak att allt annat känns instängt och trist. :)

Men har du inte kört nån trea sen de allra första demobilarna som kom så ja, då är det en milsvidd känsla nu på alla sätt och vis. Och ja, Performance låter ju mer med.
Så ut och prova och skriv gärna här efter hur du tyckte det kändes på olika sätt.

2021-08-05 09:47
Deeds skrev:

Jag valde en grå först men ändrade mig då det dök in en lagerbil med rätt specc som var vit och med en 20k prisreduktion. Så totalt så blev den 33k billigare i vit.
Undersöker möjligheten att foliera den. Dummaste färgen att foliera men jag kollar runt lite.

Tänk på att den inte är vanlig fit utan pärlemo, den är riktigt snygg i verkligheten. Har samma färg på min Model S. Jag tycker personligen den är snyggast i vitt eller rött.

2021-08-05 09:49
Henrik M skrev:

Deeds skrev:
Jag valde en grå först men ändrade mig då det dök in en lagerbil med rätt specc som var vit och med en 20k prisreduktion. Så totalt så blev den 33k billigare i vit.
Undersöker möjligheten att foliera den. Dummaste färgen att foliera men jag kollar runt lite.

Tänk på att den inte är vanlig fit utan pärlemo, den är riktigt snygg i verkligheten. Har samma färg på min Model S. Jag tycker personligen den är snyggast i vitt eller rött.

Ja färgen är skitsnygg…Men….
Jag har en bekant som bor två gator bort som tydligen beställt em SR+ i vitt.
Det var lite surt att få reda på. Ingen av oss visste om att den andra beställt :-P
Dessutom så har vi samma preliminära upphämtningsdag.
Men vi får se. Kanske gillar den såpass att jag skiter i folieringen och kör på ppf istället.

Uppdaterat: 2021-08-05 10:00

Kompisens 3a som jag provkörde för ett tag sen var mörkblå, den färgen maskerade fronten ganska bra.
Han hade även, på frågan "hur stora hjul vill du ha" svarat, de minsta som finns. Så hjulen på den bilen väsnades inte så mycket.

2021-08-05 10:07

Grattis till valet iaf.
Själv har jag inget behov av nån ny bil/elbil alls, men om jag blev tvingad i dagens läge blev det en Tesla beroende på laddstationerna.

2021-08-05 10:13
Rikard skrev:

Kompisens 3a som jag provkörde för ett tag sen var mörkblå, den färgen maskerade fronten ganska bra.
Han hade även, på frågan "hur stora hjul vill du ha" svarat, de minsta som finns. Så hjulen på den bilen väsnades inte så mycket.

Precis. Jag kommer att behålla 18" på bilen som är det minsta den levereras med. Kommer nog dock att ta av aero-kåporna. Fälgarna under är riktigt snygga.

2021-08-05 10:16

Aha, tack. Det var min spontana fråga. Det går alltså att få mindre "sportbetonade" däck på bilen och på så vis få en dräglig ljudnivå inne i kupén....För hur låter den från däcken i jämförelse med Touareg eller V90?

MVH AL

2021-08-05 11:06
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Aha, tack. Det var min spontana fråga. Det går alltså att få mindre "sportbetonade" däck på bilen och på så vis få en dräglig ljudnivå inne i kupén....För hur låter den från däcken i jämförelse med Touareg eller V90?
MVH AL

Eftersom du inte har någon motor så blir ju däckljudet mer påtagligt tycker jag.
Motorn i Touaregen är förvisso mycket tystare än den var i V90'n men jag tycker nog att Model 3 var så tyst som kan jag begära av en motorlös bil :P Det var dubbelrutor (heter det så?) på den jag provkörde.

2021-08-05 11:10

Grattis! Kul att läsa, ja, eldrift gör något speciellt med en. :-)

Angående Ioniq 5 så läste jag något svagt rykte om att Nvidia skulle leverera chip till dem i framtiden, och att det då skulle innebära ett nytt grafiskt gränssnitt.

2021-08-05 11:42
Power to the people

Här var länken, det var visst en officiell nyhet.
https://news.hyundaimotorgroup.com/MediaCenter/News/Press-Releases/Hyundai-Motor-Group-to-launch-NVIDIA-DRIVE-connected-car-infotainment-and-AI-platform-across-all-future-Hyundai-Kia-and-Genesis-models?null

2021-08-05 11:42
Power to the people
Grosser skrev:

Här var länken, det var visst en officiell nyhet.
https://news.hyundaimotorgroup.com/MediaCenter/News/Press-Releases/Hyundai-Motor-Group-to-launch-NVIDIA-DRIVE-connected-car-infotainment-and-AI-platform-across-all-future-Hyundai-Kia-and-Genesis-models?null

Bra!! Det behövs verkligen. Det är faktiskt det enda riktigt dåliga med min Kia.

2021-08-05 11:52
Deeds skrev:

A.L skrev:
Aha, tack. Det var min spontana fråga. Det går alltså att få mindre "sportbetonade" däck på bilen och på så vis få en dräglig ljudnivå inne i kupén....För hur låter den från däcken i jämförelse med Touareg eller V90?
MVH AL

Eftersom du inte har någon motor så blir ju däckljudet mer påtagligt tycker jag.
Motorn i Touaregen är förvisso mycket tystare än den var i V90'n men jag tycker nog att Model 3 var så tyst som kan jag begära av en motorlös bil :P Det var dubbelrutor (heter det så?) på den jag provkörde.

Du menar kanske s.k akustikrutor (laminerade)? Det har jag även på Volvon. Man märker det tydligast när man möter stora lastbilar då vindbruset blir betydligt lägre. Och som jag upplever det på Volvo (ungefär som du känner i fallet motorljudpå Teslan) gör det att vägljudet blir mer framträdande eftersom vindljudet dämpas så effektivt (pest mot kolera eller tvärtom?).

I vilket fall kul att läsa om ditt byte. Är själv väldigt intresserad av en Tesla. Får väl delvis ge Henrik M skulden för det;-). Ser fram mot att läsa om dina erfarenheter om bilen.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-08-05 12:59
Scio me nihil scire.

Deeds:
Stort Grattis med stort ”G” till nya fina Teslan! Att redan få den i september var verkligen en supersnabb leverans.

2021-08-05 16:43

Enda stora nackdelen med Tesla är ju försäkringskostnaden, kollade en Model 3 AWD LR och den kostar mer än min V8 bil med samma antal hk.
Halv 6800 för Tesla mot 4800 för V8
Hel 14500 för Tesla mot 11800 för V8

Köper man ny av Tesla lämnar de dock 25% rabatt första året.

Uppdaterat: 2021-08-05 16:50
junkers skrev:

Enda stora nackdelen med Tesla är ju försäkringskostnaden, kollade en Model 3 AWD LR och den kostar mer än min V8 bil med samma antal hk.
Halv 6800 för Tesla mot 4800 för V8
Hel 14500 för Tesla mot 11800 för V8
Köper man ny av Tesla lämnar de dock 25% rabatt första året.

Min blev inte farlig alls faktiskt. Kollade både på en helt ny samt en 2019, halvförsäkring för jag ska "bara" ha den i tre år .
Den skulle kosta 4.900:- för en 2019 och 3,600:- för en 2021.

Den är ju dyrare än "vanliga" bilar men bör nog jämföras med bilar med liknande prestanda och utrustning.

2021-08-05 17:00

Grattis till bilen.
Jag blev så inspirerad det du skrev så jag gick iväg och provsatts mig i en M3.
Kom på att Tesla har en försäljning ett stenkast från vårt kontor på Skøyen.
En positiv provsittning blev det i alla fall, helt ok stolar, inner backspegel som bara stör lite i synfältet. Ratten klarade jag inte att justera, men jag tog mig ut ur bilen. Den kändes klart bättre än jag hade föreställt mig med den enda skärmen och låga vindrutan.
Nu väntar jag ju på Ioniq 5, men skulle inte den vara till belåtenhet så är det värt nog att testa en Tesla.

2021-08-05 17:55
Guran
Deeds skrev:

Vi har även en Volkwagen Touareg 2017 med 7k mil på mätaren i familjen. En bil som främst köptes för att få dra våran husvagn som väger 2.500 kg. 
VW är en bil som utan husvagn drar 1 liter milen (med husvagn 1.3 liter) kostar 9k i försäkring, 5k i skatt och en väldans massa i service.

Nu vet jag inte hur det är med dig, men annars brukar det vara ägare av bilar med den förbrukningen som ovan, som allra mest högljutt klagar över "de höga drivmedelspriserna". = )

Uppdaterat: 2021-08-06 23:28
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

Grattis till nya bilen! Jag tror att ni kommer bli mycket nöjda. Själv kikade jag både en och två gånger på T3, men jag klarade faktiskt inte av utseendet och inte heller förarmiljön. Hade det varit en blåkopia på Model S, så hade det varit en helt annan fråga. Jag läste f.ö. senaste numret av AMS, där man testade T3 Performance. Vad jag hängde upp mig på var laddkurvan, den ser inte ut som det jag sett tidigare. Någon som har en förklaring?

F.ö. så närmar jag mig nu 1.000 mil med min P2 (att det inte blivit fler mil, beror på att jag har en ny och mycket trevlig sommarbil...) och på de senaste 300 milen ligger jag på 20,2 i snitt. Då är det synnerligen blandad körning med många korta resor. På vanlig landsväg snittar den strax under 18. Helt OK siffror enligt mig.

Ja, då skulle jag ladda upp en bild, men det funkar ju inte.....:-( Men bilden visar att T3 börjar fint med att ta emot 240 kW vid 10%, men det avtar sedan helt linjärt ner mot 30 kW vid 90%. En i stort sett rak linje. Mysko.

2021-08-07 10:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
John2008 skrev:

Nu vet jag inte hur det är med dig, men annars brukar det vara ägare av bilar med den förbrukningen som ovan, som allra mest högljutt klagar över "de höga drivmedelspriserna". = )

...och sen susar dom förbi i hög fart i vänsterfilen...:) Så drivmedelskostnaden är nog ändå inte så ansträngande.

Uppdaterat: 2021-08-07 10:02
Audi A5 SB skrev:

Jag läste f.ö. senaste numret av AMS, där man testade T3 Performance. Vad jag hängde upp mig på var laddkurvan, den ser inte ut som det jag sett tidigare.

Tror inte man behöver vara speciellt orolig för Tesla Model 3:s laddkurva, kika klippet där TeslaBjörn kör en laddjämförelse mellan Ioniq 5, Model 3, e-tron GT och vanliga e-tron.
Teslas kurva spelar ingen större roll på hela laddningen mellan 10-90%. Den laddar 10-90% på om jag inte minns fel 3 minuter längre tid än Ioniq 5 som har det hajpade 800V-systemet.
Däremot om man kollar på det som egentligen har mest betydelse, räckvidd per laddningstid så är ju den effektivare Model 3 fortfarande den som är bäst.

https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU

2021-08-07 12:09
Henrik M skrev:

Tror inte man behöver vara speciellt orolig för Tesla Model 3:s laddkurva, kika klippet där TeslaBjörn kör en laddjämförelse mellan Ioniq 5, Model 3, e-tron GT och vanliga e-tron.
Teslas kurva spelar ingen större roll på hela laddningen mellan 10-90%. Den laddar 10-90% på om jag inte minns fel 3 minuter längre tid än Ioniq 5 som har det hajpade 800V-systemet.
Däremot om man kollar på det som egentligen har mest betydelse, räckvidd per laddningstid så är ju den effektivare Model 3 fortfarande den som är bäst.
https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU

Det jag hängde upp mig på har inte med det att göra. Det hela har med att valfri elbil har en horisontell (mer eller mindre) laddkurva mellan 20 och 60%. Alltså samma effekt in i batteriet under denna period. Så var icke fallet här. M3 stupade ner i avgrunden med en helt rak kurva.

2021-08-07 18:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Audi A5 SB skrev:
Jag läste f.ö. senaste numret av AMS, där man testade T3 Performance. Vad jag hängde upp mig på var laddkurvan, den ser inte ut som det jag sett tidigare.

Tror inte man behöver vara speciellt orolig för Tesla Model 3:s laddkurva, kika klippet där TeslaBjörn kör en laddjämförelse mellan Ioniq 5, Model 3, e-tron GT och vanliga e-tron.
Teslas kurva spelar ingen större roll på hela laddningen mellan 10-90%. Den laddar 10-90% på om jag inte minns fel 3 minuter längre tid än Ioniq 5 som har det hajpade 800V-systemet.
Däremot om man kollar på det som egentligen har mest betydelse, räckvidd per laddningstid så är ju den effektivare Model 3 fortfarande den som är bäst.
https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU

Jo du minns troligen lite fel Henrik :)
Här är en länk till NAF:s årliga rykande färska räckvidds och laddningstets
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

2021-08-07 18:20
Guran

Om man kollar på denna filmen så ser man att model 3’s laddkurva sjunker lite hela tiden istället för att vara stadig och sjunka rejält på slutet.
Detta verkar dock inte påverka tiden speciellt mycket.

Börjar på 250 kW vid 10% och håller sig där till 25%.
Sen sjunker det långsamt. Vid 40% så laddar bilen med 190 kW och vid 60% så laddar den med 115 kW och vid 90% så laddar den med 32kW.

Så du har rätt. Det är en sjunkande kurva.

https://youtu.be/9gxcukAhIAU

2021-08-07 18:26

Tyvärr som du med skrev innan går det ju av nån anledning fortfarande inte ladda upp bilder här, men jag håller inte helt med om att Tesla är ensamma om att ha en sådan kurva. Titta på kurvan för Mercedes EQS i länken nedan, den har en liknande form på kurvan även om den hela tiden nästan ligger bättre än Teslan. Även ID.4 har en ganska sluttande kurva från ganska tidigt enligt samma diagram.
Sen varför olika fabrikanter valt så olika kurvor kan man ju fundera över. Gissar att Tesla har en hel del data från sina bilar under längre tid som gjort att de valt denna profilen, och att de kanske räknat ut att det är den ultimata för just deras bil. Men ren killgissning bara. Tittar man på e-tron 55 som har den flackaste kurvan och trots låg start har ett riktigt bra snitt så känns det ju som att den hade säkert kunnat leverera mycket högre inledningsvis, men då den var Audis första kanske de valde att hålla igen då de inte hade nån direkt data att gå på. Men samma där, ren gissning och man kan tycka de borde sänt ut nån uppdatering efter all data de nu hunnit fått in om bilen klarat mer tidigt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mil-pa-20-minuter-mercedes-elbil-kor-om-tesla-polestar-nast-sist

Men återigen, hur kurvan ser ut är ju inte superviktigt, utan mer vad blir snittet och hur mycket räckvidd får du på en viss tidsrymd, det är ju det som spelar roll i praktiken.
Sen är jag ju personligen av anledningen att jag tycker för snabb laddning blir dumt när man är ute och kör långresa, nån tyckte det var superbra med nån elbil som laddade 20-80 på 18 minuter eller vad det var, men det är ju för lite tid för att gå och äta nåt och för lång tid för att bara sitta och glo tänker jag....
Jag tycker ett laddstopp på 35-45 minuter är helt ok då man kan äta i lugn och ro, få familj på toa och köpa en ny mugg te och så...Antingen 5 minuter typ eller minst 30 minuter så man kan göra nåt av det.

Men det är min åsikt, ingen vetenskap. :)

2021-08-07 18:27

Jag hittade faktisk samma besynnerliga laddkurva i ViB:s test:

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mil-pa-20-minuter-mercedes-elbil-kor-om-tesla-polestar-nast-sist

2021-08-07 18:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

Henrik M skrev:
Audi A5 SB skrev:
Jag läste f.ö. senaste numret av AMS, där man testade T3 Performance. Vad jag hängde upp mig på var laddkurvan, den ser inte ut som det jag sett tidigare.
Tror inte man behöver vara speciellt orolig för Tesla Model 3:s laddkurva, kika klippet där TeslaBjörn kör en laddjämförelse mellan Ioniq 5, Model 3, e-tron GT och vanliga e-tron.
Teslas kurva spelar ingen större roll på hela laddningen mellan 10-90%. Den laddar 10-90% på om jag inte minns fel 3 minuter längre tid än Ioniq 5 som har det hajpade 800V-systemet.
Däremot om man kollar på det som egentligen har mest betydelse, räckvidd per laddningstid så är ju den effektivare Model 3 fortfarande den som är bäst.
https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU

Jo du minns troligen lite fel Henrik :)
Här är en länk till NAF:s årliga rykande färska räckvidds och laddningstets
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Om man ser på Bjørns test som Henrik hänvisar till så är Ioniq5 5 minuter snabbare till 90% mot Model 3

2021-08-07 18:31
Guran skrev:

Jo du minns troligen lite fel Henrik :)
Här är en länk till NAF:s årliga rykande färska räckvidds och laddningstets
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Hittade inte laddtiden för Model 3 LR där, bara jämförelsen mellan Ioniq 5 och Model 3 SR+, skiljde 5 minuter där men lite olika startprocent. LR laddar betydligt bättre än SR+ så anar de 3 minuter jag minns stämmer hyfsat väl.

Sen ger självklart olika test lite olika resultat, beroende på vilken laddare man använder etc. Nu läste jag inte hela det du skickade för norskan så vet inte om de laddade Teslan på en V3 eller vad de använde.

Ska man sen ägna sig åt hårklyveri så sparar du en liten stund bara på inkopplingen av laddaren med där du med Teslas SuC är igång och laddar 10 sekunder efter du klivit ur bilen, det vet jag att du inte gör med nån direkt annan laddare. ;)

Uppdaterat: 2021-08-07 18:34
Henrik M skrev:

Guran skrev:
Jo du minns troligen lite fel Henrik :)
Här är en länk till NAF:s årliga rykande färska räckvidds och laddningstets
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Hittade inte laddtiden för Model 3 LR där, bara jämförelsen mellan Ioniq 5 och Model 3 SR+, skiljde 5 minuter där men lite olika startprocent. LR laddar betydligt bättre än SR+ så anar de 3 minuter jag minns stämmer hyfsat väl.
Sen ger självklart olika test lite olika resultat, beroende på vilken laddare man använder etc. Nu läste jag inte hela det du skickade för norskan så vet inte om de laddade Teslan på en V3 eller vad de använde.
Ska man sen ägna sig åt hårklyveri så sparar du en liten stund bara på inkopplingen av laddaren med där du med Teslas SuC är igång och laddar 10 sekunder efter du klivit ur bilen, det vet jag att du inte gör med nån direkt annan laddare. ;)

Oavsett så är det potenta elbilar. Kul att det i år, som jag förutspådde, kommit flera riktigt bra elbilar.
Kan säga att MB EQC känns som en dinosaurie. Så även Audi e-Tron.
Men jag blev i alla fall positivt överraskad av M3, trotts att jag inte provkört den. Men än mer överraskad av vilken bil Hyundai fått till med I5:an som även i Essential utrustning bjöd på bra komfort men lite lägre kvalitet på de interiöra materialen.

Bara Jävligt dumt att provköra då elbil är något helt annat. Kanske får sälja MB:n med oljebrännare fortare än kvick och skaffa en ”mellanbil” för att kanttra runt med en dieselmotor känns bara fel

Uppdaterat: 2021-08-07 18:54
Guran

Nästa vecka ska jag kika på Ioniq 5 :-)

2021-08-07 22:28

Man får väl säga grattis.
Och antagligen den vettigaste elbilen för dom som rör på sig.

Efter typ 500 bensin och diesel mil under sommaren så kommer jag definitivt att avvakta mitt elbils köp.
Det räcker med provkörningar och läsa olika märkes forum nåt år framåt innan jag kryper till korset.

Uppdaterat: 2021-08-07 22:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grattis till Teslan. Har också provkört Model 3 och gillade den skarpt. Går nu och väntar på att Model Y ska komma till Sverige så jag kan provköra den. Som jag ser det har Tesla inga egentliga konkurrenter i dagsläget. Framför allt finns det ingen som gör så bra infotainment. Jag testade skärmen i ID4 och det var slöare än vår 5 år gamla IPad. Helt obegripligt att man inte kan få till något bättre år 2021.

2021-08-10 09:03
Skodaägare skrev:

Grattis till Teslan. Har också provkört Model 3 och gillade den skarpt. Går nu och väntar på att Model Y ska komma till Sverige så jag kan provköra den. Som jag ser det har Tesla inga egentliga konkurrenter i dagsläget. Framför allt finns det ingen som gör så bra infotainment. Jag testade skärmen i ID4 och det var slöare än vår 5 år gamla IPad. Helt obegripligt att man inte kan få till något bättre år 2021.

Håller helt med dig där! Dom övrigas infotainment är ljusår efter. VW's framförallt. Responsen i skärmen är skrattretande långsam. Men det är det samma med min Kia. Seeeegt infotainment som borde tas bort ASAP

2021-08-10 10:48

Ja, tydligen är ett snabbt infotainment den avgörande frågan när man väljer bil idag. Liiite märkligt kanske man kan tycka. Borde finnas andra egenskaper som väger tyngre...

2021-08-10 11:15

Pi
Visst är det så. För mig finns andra egenskaper som väger tyngre.

2021-08-10 11:22
Pi skrev:

Ja, tydligen är ett snabbt infotainment den avgörande frågan när man väljer bil idag. Liiite märkligt kanske man kan tycka. Borde finnas andra egenskaper som väger tyngre...

Jag håller med dig till fullo. Det är något jag aldrig testar då jag provkör en bil. Fullkomligt ointressant, vad skall man det till när man kör bil?
Stereo som låter bra vill jag så klart ha. Men allt det andra, ställer jag in en gång sen justeras värme i kupén och volym/kanal/källa på stereon.

2021-08-10 11:26
Guran

Nog som med mycket annat, har man inte haft det så saknar man inte det........

Men för mig som nu haft Teslas system i väldigt många timmar bakom ratten så känns det trist att byta till något där t.ex. navin ser ut och känns som en TomTom från 2005.....

Det ska gå snabbt och smidigt lägga in adresser och söka efter saker. Sen ringer jag ju väldigt mycket medans jag sitter i bilen i jobbet, då är det väldigt viktigt med snabb och smidig telefonintegration. Jag lyssnar på Spotify otroligt mycket med, och blir tokig på bilar där man inte kan hantera det smidigt genom bilens egna skärm och system.

Så nej, det är inte det viktigaste när man väljer bil, men det är en del av de viktiga punkterna och som sagt, alltid svårt gå från riktigt bra till sämre. Och det gäller ju det mesta i livet...

2021-08-10 11:37