Köpa ny fin bil med dåligt orginal ljus är att bli lurad??

58 inlägg 0 nya
Köpa ny fin bil med dåligt orginal ljus är att bli lurad??

Bara en liten reflektion att beakta vid nybils köp.
Jag kommit i kontakt med många nybilsägare som nästan omgående märker att det sitter dåligt lyse på bilen trots 250 tusenkronors bilar och en del tror att är det varsel led kuber eller led pinnar så måste det vara bra ljus!
Dom kollar då med säljaren och då är det för sent och då är det extraljus som gäller och med canbus och den ganska bökiga installation i dagens bilar blir det snabbt minst 8000:- monterat och klart.
Om man istället lägger på xenon/led hel/halvljus från fabrik behöver man kanske inte extra ljus då det är så mycket bättre.
Att få en bra orginal ( led,xenon) hel/halvljus belysning från fabrik är så stor skillnad mot H4,7 så att det kan vara svårt att fatta.
Man kanske inte tror det men ofta i instegs modellen är det H4 eller någon liknande lampa.
Numera är det ofta med led/xenon i något paket pris och det är många gånger bara nån tusenlapp för att få det bästa ljuset.
Och att riktigt beakta är att extraljus för 7 av 10 innebär att man får köra dubbla sträckan med det dåliga h4halvjuset vid alla möten.
Likadant bör man fundera på det självklara med strålkastarspolning.
Det är inte standard på alla bilar nuförtiden och kör man långt är det tveklöst en bra grej.
Som sagt att beakta när man tittar på nytt och det är många som är besvikna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Man får vad man betalar för ;-)
Därför jag tycker ViB;s ljustester är väldigt bra, man får en känsla för vad skillnaden mellan modellerna och ljustyperna är.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sen är det ju också en fråga om förväntningar och krav - trots allt. Och merkostnaden för LED/Xenon som nog i de fall de måste väljas till i nån form sällan rör sig om mindre än 10.000 kr vilket också kan vara en del i beslutet... Så "nån tusenlapp" tyder på 2--3000 kr och såpass billigt är det nog sällan, tyvärr.

Reverend Benny wrote:
Man får vad man betalar för ;-)
Därför jag tycker ViB;s ljustester är väldigt bra, man får en känsla för vad skillnaden mellan modellerna och ljustyperna är.

Ja visst är det så men många tänker inte så långt att det finns varianter.
Sedan testas sällan eller aldrig instegs varianten och då kan man snabbt missa det som köpare och test läsare.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vi har två nya Ford transit conecct på firman och när jag kliver över från octavian till transiten så tror jag alltid att parkerings ljuset är på men det är halvljuset.
2018 skall det inte behöva vara så.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Frågan är om det var bättre lyse på den eller om det är så man upplever/minns det.
Det jag fick lära mig var att runda reflektorer är överlägset (typ volvo 140) men det känns ändå som det hänt en del med xenon och led.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Alla ser och uppfattar vi olika, precis som en stol för X kan vara superskön, medans Y inte kan sitta i den alls.

Jag gillar inte alls den skarpa kant, som tex xenonljusen ger, eller för den delen halogen med lins som tex BMW har haft.
Största problemet idag ser inte jag som svagt/gulaktigt ljus, utan bländningen från mötande bilister. I nästan alla tester på senaste tid med LED belysning kan man läsa om hög bländningsrisk, åker man tex MB E får man räkna med att folk ständigt blinkar på en, då bilens halvljus mer liknar ett helljus, och har dubbla ljuskällor i strålkastaren, vilket tidigare varit förbjudet.
Och det är ju bara att ge sig ut en regnig kväll, man är konstant bländad, och blir nästan glad när en äldre bil med halogen dyker upp.

Och LED är ingen garanti för bäst ljus, i senaste testen som redovisades här på ViB var högsta betyget 3/5.
En mindre bra LED lampa kan man inte göra nått åt, lika så en dålig xenon el halogen.
Men en bra halogen lampa, går med mycket små medel göra riktigt bra.

Fast just regniga kvällar är väl då halogen kommer till sin rätt, då vinner det ofta över Xenon eller LED om jag förstått saken rätt. Har någon med ljusfrekvens i kombination med vattendroppar att göra.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sen är det nog också så att ett vitare ljus, a'la LED, uppfattas som "bättre" oavsett om det faktiskt är bättre eller ej. Sen är det säkert så att i många fall är LED-ljus bättre än halogen-ljus på motsvarande bil - i alla fall för föraren men kanske inte för mötande fordon. Men av de ljus-test man sett så är ju LED-belysning trots allt ingen säkerhet för ett bra ljus.

Apropå LED, så visade en polare sitt ljus på en VW buss med LED ramp i fronten, och 3 strålkastare på taket, bara dom lamporna kostade 22.000:-
O helvete vad det lös, hela skogen var vit även fast snö saknades.
Åkte hem med min egen bil och konstaterade att mina Bosch Big Knick fjärr inte lös i närheten, men jag såg längre bort p.g.a mindre närljus.

Ja skräckexemplet på dåligt ljus är väl ändå Hyundai I40 där helljuset är typ halvljuset på en vanlig bil.
Framtidens ljus är LED, allt annat är bara bleka kopior av halogen, om ens det.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

@Rickard tar upp en viktig aspekt på automatisk avbländning, nämligen att mötande bils förare inte accepterar avbländningen utan lyser tillbaka med helljus. Det kan bli farligt av två skäl. dels riskerar båda förarna att bländas, dels och kanske ännu värre kan den självavbländande bilens ljussensorer få uppfattningen att det är ljusare ute än vad det är! Det senare upplevde vi för ett par veckor sedan mitt i natten. På en krokig, kuperad, smal väg med hög tät granskog på båda sidor mötte vi en BMW(??) där avbländningen inte hängde med vägens krokar och berg-och dalbana. Vi blev kraftigt bländade och föraren av vår bil tände hela julgranen med resultat att den mötandes belysning nästan släckte ner totalt, föraren som nog inte hade lokalkännedom körde mot oss. Som tur var fanns ett virkesavlägg efter vägen där vi kunde svänga in och undvika frontalsmäll. Han trodde nog att vi var kvar på vägen och var ytterst nära att köra av vägen på sin vänstra sida alldeles bakom där vi stod. Mycket snarlikt en händelse i vintras, båda gångerna ytterst obehagligt.

Jag håller med Christer att framtidens ljus är LED.
Visst blir man på gränsen till halvbländad i bland men jag har ingen uppfattning vad det beror på.
Det känns lite som har man bra halvljus så blir man mindre bländnings känslig.
Kör man landsväg och typ E4 behöver man bra hel och halvljus.

Pi wrote:
Sen är det ju också en fråga om förväntningar och krav - trots allt. Och merkostnaden för LED/Xenon som nog i de fall de måste väljas till i nån form sällan rör sig om mindre än 10.000 kr vilket också kan vara en del i beslutet... Så "nån tusenlapp" tyder på 2--3000 kr och såpass billigt är det nog sällan, tyvärr.

Ja det handlar nog mer om 8000 och uppåt för att få det bästa ljuset..
Men som det sägs i ett paket pris så kommer man oftast ner i pris beroende på hur man värdesätterdet och får en hel del på köpet.
På våran octavia så var det 14000 upp men då fick vi detta i Style paketet..
Full LED strålkastare med AFS (högeffektiva adaptiva LED strålkastare med kurvfunktion som anpassar ljusbilder efter hastighet och
väder) och LED daylight, Infotainment system Bolero 8" färgskärm, touch screen, AUX, USB, SD-kortläsare för musik, 8 högtalare, bluetooth
streaming audio, bluetooth telefonhandsfree med voice control och phonebox (förvaringsfack för telefon) med trådlös extern antenn som
förstärker mottagningen, SmartLink (speglar din smartphone i infotainmentsystemet, navigation, Spotify, ljudböcker, Podcast, SMS etc,
tygmattor, eluppvärmd ratt, parkeringssensorer bak, tre-ekrad ratt i skinn med multifunktionsknappar för radio och telefon, radarbaserad
adaptiv farthållare, 17” aluminiumhjul “TRIUS” (16" tillval 0 kr), dimljus fram i mörktonad design, helljusassistent (automatisk
helljusavbländing/aktivering), elinfällbara ytterbackspeglar med automatisk nedtoning och markbelysning, Catvision mörkerbelysning av
instrumentpanel, kromdekorlist i främre luftintaget/stötfångaren, takrails i eloxerad aluminium (Combi).

Tänk när bilarna blir några år, lamporna har gått sönder, nya kostar mer än bilens värde.
Dagens bilar kommer nog fortare till skroten än tidigare. Till vanliga bilmodeller kommer det dyka upp piratstrålkastare med tveksam prestanda, och troligen inte godkända.

För trafiksäkerheten borde alla bilar ha lika strålkastare med måttlig prestanda. Ju bättre ljuset är, ju fortare kör man.

Det är dessutom många som tycker att ljusramper som lyser som f-n med flera tusen lumen är fantastisk, men väldigt många LED-ljusrampre lyser kasst då de har en ljusbild som är bedrövlig. Detta gäller även flera av de dyra.

*Robban

Rikard wrote:
Tänk när bilarna blir några år, lamporna har gått sönder, nya kostar mer än bilens värde.
Dagens bilar kommer nog fortare till skroten än tidigare. Till vanliga bilmodeller kommer det dyka upp piratstrålkastare med tveksam prestanda, och troligen inte godkända.
För trafiksäkerheten borde alla bilar ha lika strålkastare med måttlig prestanda. Ju bättre ljuset är, ju fortare kör man.

Nja det där var väldigt konservativt skrivet. Inte fan kör man fortare för man har bra ljus. Men säkrare. Däremot så är kontrasten mellan det väldigt starkt upplysta med LED och mörkret däromkring oroväckande. Alltså man har ingen aning om vad som finns där ute i mörkret som inte LED-ljuset lyser upp. Det är lite oroväckande.
Men det hade man ju inte en aning om med H4 lamporna heller. Så vad är egentligen skillnaden?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

En ny firmabil är på närmaste veckorna, en Transit Custom, det blir spännande vilket ljus den erbjuder, vi har bett få extraljus, men vet inte vad, jag nöjer mig gott med Hella 3000 som jag på nuvarande bil, med fläskigare lampor duger det för mig.
Halvljuset är värre om det är dåligt. På en tidigare Peugeot Partner -06 var ljuset katastrofalt dåligt trots att strålkastarna/reflektorn var jättestora.
Ökade spänningen över lamporna med nya kablar (På en ny bil !!) och satte i bra lampor, sen var ljuset godtagbart, i alla fall rakt fram, sidoljus saknades helt åt vänster.
Jag ägde i samma veva en Mazda 323 -90 med pyttesmå strålkastare, dom lös betydligt bättre utan åtgärd.

Jag tror inte det Christer, kan bara reflektera till mig själv och min moppe. Den går fortare än vad som är nyttigt, och det är inga problem dagtid att dra på om man vill, men när det är mörkt sänker man farten till hälften, 15w lampan ger inte ljus nog för att köra fortare, hade jag haft en strålkastare som en bil vore det inga problem alls.
När det är mörkt och regnar sänks trafiktempot, frågar man folk varför, är det inte för väglaget, vattenplaning mm, utan för att dom ser sämre.
Och med mer ljus, får man mer närljus, egenbändning, man tror att man ser bättre, fast man egentligen ser sämre utanför ljuset.
Fråga folk varför dom kör med dimljus och halvljus, du får svaret "Jag ser bättre" men sanningen är att dom ser sämre, men bättre i närområdet. Vad som finns i närområdet är ointressant, i 70 km/h har du redan kört över det som finns inom 25 meter, det intressanta är vad som finns längre bort.

Det ligger väldigt mycket i Rikards resonemang.

De vanliga halogen strålkastarna verkar bara att bli sämre i och med att de designas till bilen och inte enligt optimalt ljus.

Det är svårt att på dagen kunna se om strålkastarna ger bra ljus eller ej och att man kan bli lurad av en bil med stora lyktor med rediga reflektorer vilket är fallet med t ex KIA Venga och Chevrolet Spark men att både hel o halvljus är på tok för svagt och ger en märkligt ljusbild typ en hand som formar V tecknet.

Med dem två bilarna så kände jag mig helt klart lurad och är fortsatt lite så smått förbannad då den ena går kvar i släkten och att jag måste till att montera på extraljus på den bilen då den går mycket ute på landet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.