Vi Bilägares forum

Köpa ny fin bil med dåligt orginal ljus är att bli lurad??

Köpa ny fin bil med dåligt orginal ljus är att bli lurad??

Bara en liten reflektion att beakta vid nybils köp.
Jag kommit i kontakt med många nybilsägare som nästan omgående märker att det sitter dåligt lyse på bilen trots 250 tusenkronors bilar och en del tror att är det varsel led kuber eller led pinnar så måste det vara bra ljus!
Dom kollar då med säljaren och då är det för sent och då är det extraljus som gäller och med canbus och den ganska bökiga installation i dagens bilar blir det snabbt minst 8000:- monterat och klart.
Om man istället lägger på xenon/led hel/halvljus från fabrik behöver man kanske inte extra ljus då det är så mycket bättre.
Att få en bra orginal ( led,xenon) hel/halvljus belysning från fabrik är så stor skillnad mot H4,7 så att det kan vara svårt att fatta.
Man kanske inte tror det men ofta i instegs modellen är det H4 eller någon liknande lampa.
Numera är det ofta med led/xenon i något paket pris och det är många gånger bara nån tusenlapp för att få det bästa ljuset.
Och att riktigt beakta är att extraljus för 7 av 10 innebär att man får köra dubbla sträckan med det dåliga h4halvjuset vid alla möten.
Likadant bör man fundera på det självklara med strålkastarspolning.
Det är inte standard på alla bilar nuförtiden och kör man långt är det tveklöst en bra grej.
Som sagt att beakta när man tittar på nytt och det är många som är besvikna.

Uppdaterat: 2017-09-24 15:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Man får vad man betalar för ;-)
Därför jag tycker ViB;s ljustester är väldigt bra, man får en känsla för vad skillnaden mellan modellerna och ljustyperna är.

Uppdaterat: 2017-09-24 16:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sen är det ju också en fråga om förväntningar och krav - trots allt. Och merkostnaden för LED/Xenon som nog i de fall de måste väljas till i nån form sällan rör sig om mindre än 10.000 kr vilket också kan vara en del i beslutet... Så "nån tusenlapp" tyder på 2--3000 kr och såpass billigt är det nog sällan, tyvärr.

Uppdaterat: 2017-09-24 16:45
Reverend Benny skrev:

Man får vad man betalar för ;-)
Därför jag tycker ViB;s ljustester är väldigt bra, man får en känsla för vad skillnaden mellan modellerna och ljustyperna är.

Ja visst är det så men många tänker inte så långt att det finns varianter.
Sedan testas sällan eller aldrig instegs varianten och då kan man snabbt missa det som köpare och test läsare.

Uppdaterat: 2017-09-24 16:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vi har två nya Ford transit conecct på firman och när jag kliver över från octavian till transiten så tror jag alltid att parkerings ljuset är på men det är halvljuset.
2018 skall det inte behöva vara så.

Uppdaterat: 2017-09-24 16:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Frågan är om det var bättre lyse på den eller om det är så man upplever/minns det.
Det jag fick lära mig var att runda reflektorer är överlägset (typ volvo 140) men det känns ändå som det hänt en del med xenon och led.

Uppdaterat: 2017-09-24 17:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Alla ser och uppfattar vi olika, precis som en stol för X kan vara superskön, medans Y inte kan sitta i den alls.

Jag gillar inte alls den skarpa kant, som tex xenonljusen ger, eller för den delen halogen med lins som tex BMW har haft.
Största problemet idag ser inte jag som svagt/gulaktigt ljus, utan bländningen från mötande bilister. I nästan alla tester på senaste tid med LED belysning kan man läsa om hög bländningsrisk, åker man tex MB E får man räkna med att folk ständigt blinkar på en, då bilens halvljus mer liknar ett helljus, och har dubbla ljuskällor i strålkastaren, vilket tidigare varit förbjudet.
Och det är ju bara att ge sig ut en regnig kväll, man är konstant bländad, och blir nästan glad när en äldre bil med halogen dyker upp.

Och LED är ingen garanti för bäst ljus, i senaste testen som redovisades här på ViB var högsta betyget 3/5.
En mindre bra LED lampa kan man inte göra nått åt, lika så en dålig xenon el halogen.
Men en bra halogen lampa, går med mycket små medel göra riktigt bra.

Uppdaterat: 2017-09-24 18:02

Fast just regniga kvällar är väl då halogen kommer till sin rätt, då vinner det ofta över Xenon eller LED om jag förstått saken rätt. Har någon med ljusfrekvens i kombination med vattendroppar att göra.

Uppdaterat: 2017-09-24 18:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sen är det nog också så att ett vitare ljus, a'la LED, uppfattas som "bättre" oavsett om det faktiskt är bättre eller ej. Sen är det säkert så att i många fall är LED-ljus bättre än halogen-ljus på motsvarande bil - i alla fall för föraren men kanske inte för mötande fordon. Men av de ljus-test man sett så är ju LED-belysning trots allt ingen säkerhet för ett bra ljus.

Uppdaterat: 2017-09-24 18:10

Apropå LED, så visade en polare sitt ljus på en VW buss med LED ramp i fronten, och 3 strålkastare på taket, bara dom lamporna kostade 22.000:-
O helvete vad det lös, hela skogen var vit även fast snö saknades.
Åkte hem med min egen bil och konstaterade att mina Bosch Big Knick fjärr inte lös i närheten, men jag såg längre bort p.g.a mindre närljus.

Uppdaterat: 2017-09-24 18:15

Ja skräckexemplet på dåligt ljus är väl ändå Hyundai I40 där helljuset är typ halvljuset på en vanlig bil.
Framtidens ljus är LED, allt annat är bara bleka kopior av halogen, om ens det.

Uppdaterat: 2017-09-24 19:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

@Rickard tar upp en viktig aspekt på automatisk avbländning, nämligen att mötande bils förare inte accepterar avbländningen utan lyser tillbaka med helljus. Det kan bli farligt av två skäl. dels riskerar båda förarna att bländas, dels och kanske ännu värre kan den självavbländande bilens ljussensorer få uppfattningen att det är ljusare ute än vad det är! Det senare upplevde vi för ett par veckor sedan mitt i natten. På en krokig, kuperad, smal väg med hög tät granskog på båda sidor mötte vi en BMW(??) där avbländningen inte hängde med vägens krokar och berg-och dalbana. Vi blev kraftigt bländade och föraren av vår bil tände hela julgranen med resultat att den mötandes belysning nästan släckte ner totalt, föraren som nog inte hade lokalkännedom körde mot oss. Som tur var fanns ett virkesavlägg efter vägen där vi kunde svänga in och undvika frontalsmäll. Han trodde nog att vi var kvar på vägen och var ytterst nära att köra av vägen på sin vänstra sida alldeles bakom där vi stod. Mycket snarlikt en händelse i vintras, båda gångerna ytterst obehagligt.

Uppdaterat: 2017-09-24 19:11

Jag håller med Christer att framtidens ljus är LED.
Visst blir man på gränsen till halvbländad i bland men jag har ingen uppfattning vad det beror på.
Det känns lite som har man bra halvljus så blir man mindre bländnings känslig.
Kör man landsväg och typ E4 behöver man bra hel och halvljus.

Uppdaterat: 2017-09-24 19:29
Pi skrev:

Sen är det ju också en fråga om förväntningar och krav - trots allt. Och merkostnaden för LED/Xenon som nog i de fall de måste väljas till i nån form sällan rör sig om mindre än 10.000 kr vilket också kan vara en del i beslutet... Så "nån tusenlapp" tyder på 2--3000 kr och såpass billigt är det nog sällan, tyvärr.

Ja det handlar nog mer om 8000 och uppåt för att få det bästa ljuset..
Men som det sägs i ett paket pris så kommer man oftast ner i pris beroende på hur man värdesätterdet och får en hel del på köpet.
På våran octavia så var det 14000 upp men då fick vi detta i Style paketet..
Full LED strålkastare med AFS (högeffektiva adaptiva LED strålkastare med kurvfunktion som anpassar ljusbilder efter hastighet och
väder) och LED daylight, Infotainment system Bolero 8" färgskärm, touch screen, AUX, USB, SD-kortläsare för musik, 8 högtalare, bluetooth
streaming audio, bluetooth telefonhandsfree med voice control och phonebox (förvaringsfack för telefon) med trådlös extern antenn som
förstärker mottagningen, SmartLink (speglar din smartphone i infotainmentsystemet, navigation, Spotify, ljudböcker, Podcast, SMS etc,
tygmattor, eluppvärmd ratt, parkeringssensorer bak, tre-ekrad ratt i skinn med multifunktionsknappar för radio och telefon, radarbaserad
adaptiv farthållare, 17” aluminiumhjul “TRIUS” (16" tillval 0 kr), dimljus fram i mörktonad design, helljusassistent (automatisk
helljusavbländing/aktivering), elinfällbara ytterbackspeglar med automatisk nedtoning och markbelysning, Catvision mörkerbelysning av
instrumentpanel, kromdekorlist i främre luftintaget/stötfångaren, takrails i eloxerad aluminium (Combi).

Uppdaterat: 2017-09-24 19:43

Tänk när bilarna blir några år, lamporna har gått sönder, nya kostar mer än bilens värde.
Dagens bilar kommer nog fortare till skroten än tidigare. Till vanliga bilmodeller kommer det dyka upp piratstrålkastare med tveksam prestanda, och troligen inte godkända.

För trafiksäkerheten borde alla bilar ha lika strålkastare med måttlig prestanda. Ju bättre ljuset är, ju fortare kör man.

Uppdaterat: 2017-09-24 20:26

Det är dessutom många som tycker att ljusramper som lyser som f-n med flera tusen lumen är fantastisk, men väldigt många LED-ljusrampre lyser kasst då de har en ljusbild som är bedrövlig. Detta gäller även flera av de dyra.

Uppdaterat: 2017-09-24 20:53
*Robban
Rikard skrev:

Tänk när bilarna blir några år, lamporna har gått sönder, nya kostar mer än bilens värde.
Dagens bilar kommer nog fortare till skroten än tidigare. Till vanliga bilmodeller kommer det dyka upp piratstrålkastare med tveksam prestanda, och troligen inte godkända.
För trafiksäkerheten borde alla bilar ha lika strålkastare med måttlig prestanda. Ju bättre ljuset är, ju fortare kör man.

Nja det där var väldigt konservativt skrivet. Inte fan kör man fortare för man har bra ljus. Men säkrare. Däremot så är kontrasten mellan det väldigt starkt upplysta med LED och mörkret däromkring oroväckande. Alltså man har ingen aning om vad som finns där ute i mörkret som inte LED-ljuset lyser upp. Det är lite oroväckande.
Men det hade man ju inte en aning om med H4 lamporna heller. Så vad är egentligen skillnaden?

Uppdaterat: 2017-09-24 21:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

En ny firmabil är på närmaste veckorna, en Transit Custom, det blir spännande vilket ljus den erbjuder, vi har bett få extraljus, men vet inte vad, jag nöjer mig gott med Hella 3000 som jag på nuvarande bil, med fläskigare lampor duger det för mig.
Halvljuset är värre om det är dåligt. På en tidigare Peugeot Partner -06 var ljuset katastrofalt dåligt trots att strålkastarna/reflektorn var jättestora.
Ökade spänningen över lamporna med nya kablar (På en ny bil !!) och satte i bra lampor, sen var ljuset godtagbart, i alla fall rakt fram, sidoljus saknades helt åt vänster.
Jag ägde i samma veva en Mazda 323 -90 med pyttesmå strålkastare, dom lös betydligt bättre utan åtgärd.

Uppdaterat: 2017-09-24 21:40

Jag tror inte det Christer, kan bara reflektera till mig själv och min moppe. Den går fortare än vad som är nyttigt, och det är inga problem dagtid att dra på om man vill, men när det är mörkt sänker man farten till hälften, 15w lampan ger inte ljus nog för att köra fortare, hade jag haft en strålkastare som en bil vore det inga problem alls.
När det är mörkt och regnar sänks trafiktempot, frågar man folk varför, är det inte för väglaget, vattenplaning mm, utan för att dom ser sämre.
Och med mer ljus, får man mer närljus, egenbändning, man tror att man ser bättre, fast man egentligen ser sämre utanför ljuset.
Fråga folk varför dom kör med dimljus och halvljus, du får svaret "Jag ser bättre" men sanningen är att dom ser sämre, men bättre i närområdet. Vad som finns i närområdet är ointressant, i 70 km/h har du redan kört över det som finns inom 25 meter, det intressanta är vad som finns längre bort.

Uppdaterat: 2017-09-24 22:01

Det ligger väldigt mycket i Rikards resonemang.

Uppdaterat: 2017-09-24 23:50

De vanliga halogen strålkastarna verkar bara att bli sämre i och med att de designas till bilen och inte enligt optimalt ljus.

Det är svårt att på dagen kunna se om strålkastarna ger bra ljus eller ej och att man kan bli lurad av en bil med stora lyktor med rediga reflektorer vilket är fallet med t ex KIA Venga och Chevrolet Spark men att både hel o halvljus är på tok för svagt och ger en märkligt ljusbild typ en hand som formar V tecknet.

Med dem två bilarna så kände jag mig helt klart lurad och är fortsatt lite så smått förbannad då den ena går kvar i släkten och att jag måste till att montera på extraljus på den bilen då den går mycket ute på landet.

Uppdaterat: 2017-09-25 00:52

Pricis landat hemma efter två timmar natt körning.
Konstaterar än en gång att det är så jäkla mycket bättre med LED/xenon än på dom gammla bilarna.
Jag vet inte när det skulle vara bättre med det gula H ljuset faktiskt.
Jag kör i alla väder typer och jag vill inte vara utan LED/xenon någon gång.
Detta är min andra bil med xenon/LED och bara det att jag har än inte övervägt extraljus någon gång trots att det blir en del långkörning på kvällar och nätter.
Och inga extraljus numera efter 30 år med dubbla och trippel montage och som sagt så känner jag inget behov eftersom orginal ljuset är så bra.
Och att man skulle köra fortare för man har bra ljus köper jag inte, adaptiva farhållaren håller samma tempo ändå.

Uppdaterat: 2017-09-25 03:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

@mso 1000
Som jag skrev tidigare så verkar det upplevas som att LED/Xenon är sämre i mörker och regn med sitt vita ljus.
Men tycker att fördelarna med LED/Xenon väger upp nackdelarna.

Uppdaterat: 2017-09-25 07:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Rikard skrev:

Jag tror inte det Christer, kan bara reflektera till mig själv och min moppe. Den går fortare än vad som är nyttigt, och det är inga problem dagtid att dra på om man vill, men när det är mörkt sänker man farten till hälften, 15w lampan ger inte ljus nog för att köra fortare, hade jag haft en strålkastare som en bil vore det inga problem alls.
När det är mörkt och regnar sänks trafiktempot, frågar man folk varför, är det inte för väglaget, vattenplaning mm, utan för att dom ser sämre.
Och med mer ljus, får man mer närljus, egenbändning, man tror att man ser bättre, fast man egentligen ser sämre utanför ljuset.
Fråga folk varför dom kör med dimljus och halvljus, du får svaret "Jag ser bättre" men sanningen är att dom ser sämre, men bättre i närområdet. Vad som finns i närområdet är ointressant, i 70 km/h har du redan kört över det som finns inom 25 meter, det intressanta är vad som finns längre bort.

Köper ditt resonemang till 100%. Vi tycks tycka lika om vad som kan dölja sig utanför där det är upplyst av bilens strålkastare. Mig skrämmer det alltid vid mörker och regn på landsväg eftersom jag krockat med rådjur och hjort, trots att jag oftast inte kör fortare än 80-85 km/t i mörker. Man är ju nästan blind vid möte och vill inte att det skall gå ut en Älg där i mörkret på vägen efter mötet. Det konstiga är att på motorväg sänker jag inte farten i mörker lika mycket utan ligger på 100-110 km/t trots att man kör på halvljus nästan hela tiden och det har några gånger varit riktigt skrämmande när det stått rådjur på motorvägen, vilket man inte väntar sig precis. Jag har väldigt bra Xenonljus på nuvarande bil men har inte höjt farten för det. Men längtar till LEDljus på nästa bil, men funderar på hur kontrasten blir mellan det upplysta och det mörka. Ska bli kul att prova.

Uppdaterat: 2017-09-25 09:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mer intelligent styrning av strålkastarna är väl enda lösningen.
Opel skulle ju ha kommit med strålkastare som följer förarens ögon enligt ett system hämtat från amerikanska stridshelikoptrar, med vissa begränsningar av självklara orsaker, 2018-19, det hade väl löst många problem med "saker" vid sidan om vägen, men nu är det tveksamt om de kommer med de nya hårda besparingarna och någon annan tycks inte vara inne på iden.

Uppdaterat: 2017-09-25 11:48

N-iklas - och du tror att ett sånt system har lägre risk att fallera än en adaptiv farthållare vilken tydligen enligt dig kan skapa en hel del problem och risker i trafiken ? Har inget emot bättre ljus på våra bilar men ytterst tveksamt inställd till t ex de ögonstyrda du nämner... Och skall vi fortsätta med risker att ny teknik kan fallera så ligger nog de "adaptiva" LED-strålkastare som bl a Opel har rätt bra till i den ligan när strålkastarglas och annat blir slitna med åren.

Uppdaterat: 2017-09-25 12:09
christer_1 skrev:

Rikard wrote:Jag tror inte det Christer, kan bara reflektera till mig själv och min moppe. Den går fortare än vad som är nyttigt, och det är inga problem dagtid att dra på om man vill, men när det är mörkt sänker man farten till hälften, 15w lampan ger inte ljus nog för att köra fortare, hade jag haft en strålkastare som en bil vore det inga problem alls.
När det är mörkt och regnar sänks trafiktempot, frågar man folk varför, är det inte för väglaget, vattenplaning mm, utan för att dom ser sämre.
Och med mer ljus, får man mer närljus, egenbändning, man tror att man ser bättre, fast man egentligen ser sämre utanför ljuset.
Fråga folk varför dom kör med dimljus och halvljus, du får svaret "Jag ser bättre" men sanningen är att dom ser sämre, men bättre i närområdet. Vad som finns i närområdet är ointressant, i 70 km/h har du redan kört över det som finns inom 25 meter, det intressanta är vad som finns längre bort.
Köper ditt resonemang till 100%. Vi tycks tycka lika om vad som kan dölja sig utanför där det är upplyst av bilens strålkastare. Mig skrämmer det alltid vid mörker och regn på landsväg eftersom jag krockat med rådjur och hjort, trots att jag oftast inte kör fortare än 80-85 km/t i mörker. Man är ju nästan blind vid möte och vill inte att det skall gå ut en Älg där i mörkret på vägen efter mötet. Det konstiga är att på motorväg sänker jag inte farten i mörker lika mycket utan ligger på 100-110 km/t trots att man kör på halvljus nästan hela tiden och det har några gånger varit riktigt skrämmande när det stått rådjur på motorvägen, vilket man inte väntar sig precis. Jag har väldigt bra Xenonljus på nuvarande bil men har inte höjt farten för det. Men längtar till LEDljus på nästa bil, men funderar på hur kontrasten blir mellan det upplysta och det mörka. Ska bli kul att prova.

Detta lilla jag hittills kunnat testa på vår V90 med adaptivt LED så är det underbart! När det blivit mer mörker skall jag försöka ordna lite bilder och filmer.

Uppdaterat: 2017-09-25 15:34
N-iklas skrev:

Mer intelligent styrning av strålkastarna är väl enda lösningen.
Opel skulle ju ha kommit med strålkastare som följer förarens ögon enligt ett system hämtat från amerikanska stridshelikoptrar, med vissa begränsningar av självklara orsaker, 2018-19, det hade väl löst många problem med "saker" vid sidan om vägen, men nu är det tveksamt om de kommer med de nya hårda besparingarna och någon annan tycks inte vara inne på iden.

Problemet är att du inte reagerar på det du ser direkt utan det du ser i periferin. Du kommer alltså lysa upp det du riktar blicken mot men inte det i kanterna, där djur och annat finns.

Uppdaterat: 2017-09-25 15:37

Vore bra om systemet oxå kunde säga till föraren att höja blicken, allt för många sitter o glor några meter framför motorhuven, eller bilen framför, istället för 10 bilar framåt.

Uppdaterat: 2017-09-25 16:08

Nej det tror jag knappast eftersom de inte har någon mekanisk funktion utan endast tänder och släcker LED dioden.
Opel har haft avancerade mekaniska strålkastare med elmotor sedan 2002 och det är inget som krånglar speciellt ofta även om det kan förekomma någon gång.

Strålkastarna tar inte över och kör bilen som en farthållare gör...

Så länge datorn fungerar så finns det inget som skulle hindra funktionen då den inte är beroende av information från utsidan bilen utan från insidan.

Detta är ju ingen ny oprövad teknik, den har använts länge i stridshelikoptrar.

Det skulle var till stor hjälp för mig då jag kör på småvägar och ofta löper med blicken vid sidan av vägen i mörkret, man ser en mörk skepnad vid sidan av vägen men kan inte avgöra vad det är för att ljuset inte räcker till, med detta system skulle den skepnaden omedelbart lysas upp.
Men det klart att jag kör naturligtvis sakta i mörker, 70-80 max, medan andra väl blåser på i 110 som vanligt, då blir möjligheten att se och lägga märket till saker något helt annat.

Men då de flesta tycks köra uteslutande på motorväg och i storstäder har de ingen större nytta av en sådan funktion och kan heller inte förväntas förstå finessen då erfarenhet av mörka småvägar ute på landet saknas.

Uppdaterat: 2017-09-25 17:38

N-iklas - kanske inget problem för dig som kör bilen med denna "ljusautomatik" men blir det problem med den på samma sätt som du problematiserat adaptiva farthållare så kan det ju bli mycket obehagligt för mötande bilister. Du kanske skall se väl fungerande lösningar som andra haft under flera år med samma ögon som de ser sånt som Opel haft och som enligt dig fungerat oklanderligt.

Uppdaterat: 2017-09-25 18:06

Ljus är inget jag prioriterar, kör mest på dagarna när det är ljust ute. På vintern blir det ofta skumt runt klockan 17-18 tiden, så det blir oftast inget problem.

Uppdaterat: 2017-09-25 18:12
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Ljus är inget jag prioriterar, kör mest på dagarna när det är ljust ute. På vintern blir det ofta skumt runt klockan 17-18 tiden, så det blir oftast inget problem.

Skumt vid 17-18 tiden på vintern i Sverige? Då bor du inte i Sverige Stygga vargen. Gör du det har du noll koll eftersom det blir mörkt runt 15.00 i södra Sverige i December- Januari. Men du är kanske en stadsmänniska som tycker solen lyser fast det är gatulamporna som är tända?!?!

Uppdaterat: 2017-09-25 19:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har Pricis landat i fjollträsk efter 70 mil E4 i mörker.
På min octavia har jag LED/LED hel/halvljus och jag har kört på automatiken hela vägen och jag säger det igen.
Jag känner inte det minsta behov av extraljus numera och ett perfekt halvljus.
Jag fattar inte dom som prutar bort detta med bra orginal ljus och sedan slänger på extraljus för 3-10000:- i efterhand.

Uppdaterat: 2017-09-28 22:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, alla åker inte tusentals mil i mörkret, jag känner flera som lägger i princip alla sina bilmil innanför gatljusen i Storstockholm och de behöver inte och kommer definitivt inte att lägga pengar extra på bättre belysning.
För mig är bra ljus en förutsättning för att en bil skall "gå vidare" i kvalet när jag väljer bil.

Uppdaterat: 2017-09-29 06:36
*Robban

Fast det är svårt att bedöma ljus när man testkör bil.
Testkörningen görs kanske inte på tider eller årstider där man får möjlighet att testa funktionen.
Därför tycker jag ViB:s ljustest är riktigt bra läsning, man får en fingervisning om vad som är bra och dåligt.
Lite därför jag gillar ViB i stort, det är inget TopGear magasin utan man kollar in detaljerna ungefär som det träiga men sköna Trafikmagasinet en gång gjorde.

Uppdaterat: 2017-09-29 07:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Absolut Benny, det är inget som TV eller AMS gör heller och för mig som jobbar med ljus så är testerna seriösa, jag har varit och sett deras testrigg. Det är generellt svårt att testa ljus å vägen eftersom du i princip skulle behöva testa dina tre kandidater samtidigt på samma väg och gärna ett par gånger efter varandra för att få upplevelsen skapligt korrekt. Sedan skall man komma ihåg att siffror och LUX-diagram säger bara delar av sanningen medan upplevt ljus är något annat, men det sållar bort de som inte är så bra.
Idag med LED så får vi ofta diffusa ljusbilder och ibland väldigt skap växling mellan ljust och mörkt och ännu viktigare idag med LED och Xenon är ljustemperaturen som allt för ofta på många ljus är allt för hög, gärna upp mot 6500K vilket ögat och hjärnan inte uppskattar annat än under kortare tid.

Uppdaterat: 2017-09-29 08:15
*Robban
Reverend Benny skrev:

Fast det är svårt att bedöma ljus när man testkör bil.
Testkörningen görs kanske inte på tider eller årstider där man får möjlighet att testa funktionen.
Därför tycker jag ViB:s ljustest är riktigt bra läsning, man får en fingervisning om vad som är bra och dåligt.
Lite därför jag gillar ViB i stort, det är inget TopGear magasin utan man kollar in detaljerna ungefär som det träiga men sköna Trafikmagasinet en gång gjorde.

Visst är vibils test en bra fingervisning antar jag.
Jag har inte läst någon test på min bil men jag kunde inte fatta skillnaden med led/xenon mot dom gamla h4/h7 som tidigare.
Att efter typ 30 år skippa extraljusen tycker jag är otroligt.
För mig är det otroligt bra med orginal std xenon/led på hel och halvljuset.
Jag ser det som ett tipps till dom som inte vet möjligheten eller förstår skillnaden.

Uppdaterat: 2017-09-29 09:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vid senaste bilbytet så provkörde jag faktiskt några av "slutkandidaterna" när det var riktigt mörkt och på mindre landsvägar för att kolla ljuset och det var då som jag bl a insåg att jag gillade Xenon-ljuset på Mazda 3 bättre är LED-ljuset på Mazda CX3 just för att det sistnämnda på helljuset hade ljuset alldeles för koncentrerat mitt framför bilen med resultat att man blev mer eller mindre "blind" längre fram på vägen. Sen är det min minnesbild att jag förvånades positivt av halogen-ljuset på den då nya Suzuki Vitara. Nu blev ändå inte ljuset nån utslagsgivande egenskap eftersom det fanns andra egenskaper jag prioriterade högre även om bra ljus givetvis är mycket positivt - speciellt för oss som är lite äldre.

Uppdaterat: 2017-09-29 10:06

Men en fråga till Er som har lite koll på ljus, går det inte att göra LED lite "varmare" och då ta bort några av de upplevda nackdelarna?
Varför denna jakt på vitt ljus som nästan är så vitt så att det känns onaturligt?

Uppdaterat: 2017-09-29 10:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rent tekniskt är det inga större problem med att sänka temperaturen på led-ljus, men det har blivit en trend att det vita ljuset av många uppfattas som starkare än det från de lampor vi är vana vid.
Det går ju att jämföra med det blå xenon-ljus som var vanligt för tio år sedan med temperaturer över 6000K, många trodde de såg bättre när det i själva verket var sämre.
Ett helt motsatt förhållande var ju det gula ljus som var lagstadgat i Frankrike och som man ansåg var överlägset i dimma.
Det finns förresten de som gör det än, jag har en kompis som nästan ständigt kör med gulfärgade glasögon för han tycker han ser bättre.

Uppdaterat: 2017-09-29 11:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det har ju gjorts reklam nu en tid för någon sorts gulfärgade glasögon som ska ge dagsljussikt på natten, har inte bemödat mig att kolla vad det är för märkvärdigheter eller om det ligger något i det. Det är inte dessa men konceptet verkar likartat: https://www.zeiss.se/vision-care/sv_se/better-vision/baettre-seende-med-zeiss/ditt-individuella-zeiss-glas/nu-kan-du-se-mer-aven-pa-natten-och-i-skymningen.html

Uppdaterat: 2017-09-29 11:58
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
saabnisse skrev:

Rent tekniskt är det inga större problem med att sänka temperaturen på led-ljus, men det har blivit en trend att det vita ljuset av många uppfattas som starkare än det från de lampor vi är vana vid.
Det går ju att jämföra med det blå xenon-ljus som var vanligt för tio år sedan med temperaturer över 6000K, många trodde de såg bättre när det i själva verket var sämre.
Ett helt motsatt förhållande var ju det gula ljus som var lagstadgat i Frankrike och som man ansåg var överlägset i dimma.
Det finns förresten de som gör det än, jag har en kompis som nästan ständigt kör med gulfärgade glasögon för han tycker han ser bättre.

Gulfilter och fula lampor hjälper faktiskt i snöväder och dimma. Detta då man genom att filtrera bort de blå våglängderna får mindre bländning och ökad upplevd kontrast. Våra ögon har lättare att hantera det gula jämfört med det blåa ljuset.
Så din kompis har rätt: Han ser bättre och är mer avslappnad i ögonen och hjärnan av det gula filtret.

Uppdaterat: 2017-09-29 12:00

Och så ser han ut lite som psykologen i Twin Peaks, bara en sån sak ;-)

Uppdaterat: 2017-09-29 12:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bästa halvljus jag haft var på min Volvo S60 -12 med xenon. Halvljuset var så ofantligt bra att man glömde slå på helljuset ibland. Det var otroligt lyxigt att ha så bra sikt även vid alla möten när man kör med halvljus. Min efterföljande Volvo V70 -14 med xenon har inte lika fantastiskt halvljus men det är inte långt ifrån, trots att jag fått ljusbilden injusterad av min volvoverkstad efter påpekan. På båda bilarna är helljuset i klass med upplyst sportarena.

Uppdaterat: 2017-09-29 13:05
Oskar_2 skrev:

Bästa halvljus jag haft var på min Volvo S60 -12 med xenon. Halvljuset var så ofantligt bra att man glömde slå på helljuset ibland. Det var otroligt lyxigt att ha så bra sikt även vid alla möten när man kör med halvljus. Min efterföljande Volvo V70 -14 med xenon har inte lika fantastiskt halvljus men det är inte långt ifrån, trots att jag fått ljusbilden injusterad av min volvoverkstad efter påpekan. På båda bilarna är helljuset i klass med upplyst sportarena.

Exakt samma känsla har jag på min bil.
Det är magiskt jämförelsevis mot gamla Bettan.
Sedan att vissa säger att det är för vitt??
Jag tycker bara att det är bra och störs inte alls av det.
Det är väl inte optimalt i värsta dimman men det är väl därför man har dimljus.

Uppdaterat: 2017-09-29 13:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Trender som med allt och jakten på dagsljus... 6000-6500K är ljusfärg som vi upplever mitt på dagen, men det tröttar ut oss något galet, eftersom hjärnan inte förväntar sig detta mer än 1-3 timmar och då mitt på dagen. Därför har de tillverkarna som har koll börjat gå ner mot 5500K som är lite mer naturligt vilket framför allt fungerar bäst för ex arbetsbelysning i skogsmaskiner, där man sitter i samma ljus i timmar och oftast helt utan omgivningsljus.
Men ett annat problem med LED är som sagt den skarpa kanten mellan ljust och mörkt, där hjärnan behöver en övertoning för att det inte skall bli jobbigt.
Många bilars LED-ljus är inte så bra, annat än att det lyser väldigt vitt och skarpt, men för gemene kunden så säljer det "åsså har ju bilen LED-ljus vettu" och det är bättre än halogen, vilket det oftast är, men i många fall på bilar så är ännu en välbyggd Xenon-strålkastare bättre, dock inte i om man jämför med de som har Matrix-lösningar som Opel, Audi, Volvo och MB för att nämna några.

Uppdaterat: 2017-09-29 15:19
*Robban

Det hade kunnat vara av intresse att även få uppgift om ljustemperatur när man gör ljustester.
Nu brukar det bara nämnas i förbifarten, och då inga värden utan att ex.vis en bil har varmare eller kallare ljus
än en annan. Färgåtergivning är också en sak att fundera på.

Den riktigt blå belysningen kan väl nästan uteslutande ses som en eftermarknads sak. Folk tycker att det ser coolt ut
med blåaktigt belysning.Eller tyckte, kanske rättare sagt. Det är inte lika vanligt idag. Att det sen inte var fördelaktigt för ögonen verkade dom inte bry sig om.

Uppdaterat: 2017-09-29 15:39
EnannanRobban skrev:

Trender som med allt och jakten på dagsljus... 6000-6500K är ljusfärg som vi upplever mitt på dagen, men det tröttar ut oss något galet, eftersom hjärnan inte förväntar sig detta mer än 1-3 timmar och då mitt på dagen. Därför har de tillverkarna som har koll börjat gå ner mot 5500K som är lite mer naturligt vilket framför allt fungerar bäst för ex arbetsbelysning i skogsmaskiner, där man sitter i samma ljus i timmar och oftast helt utan omgivningsljus.
Men ett annat problem med LED är som sagt den skarpa kanten mellan ljust och mörkt, där hjärnan behöver en övertoning för att det inte skall bli jobbigt.
Många bilars LED-ljus är inte så bra, annat än att det lyser väldigt vitt och skarpt, men för gemene kunden så säljer det "åsså har ju bilen LED-ljus vettu" och det är bättre än halogen, vilket det oftast är, men i många fall på bilar så är ännu en välbyggd Xenon-strålkastare bättre, dock inte i om man jämför med de som har Matrix-lösningar som Opel, Audi, Volvo och MB för att nämna några.

Det är svårt det där med färgtemperatur.
För det första varierar det oerhört mycket under en normal dag beroende på moln eller inte moln, tid på dygnet, sommar eller vinter och så vidare. Men färgtemperatur säger ju inte allt - det är också stor skillnad på färgåtergivningen från olika ljuskällor, Ra-index.
En glödlampa är nära 100, vilket alltså är perfekt färgåtergivning. En LED kan vara från katastrofal till riktigt bra.
Och du kan ha en hög färgtemperatur (blåare ljus) men en skitkass färgåtergivning och tvärt om.
Dessa samverkar och gör att vi upplever världen på olika bra sätt.
Därför kan också då t.ex. två olika bilar med LED på låt säga 6.000K uppfattas som helt olika av samma användare.

Tack vet jag mitt akvarium med lysrör på 14.000K och ett grymt färgspektra som får fiskar och växter att verkligen leva upp! Men som definitivt inte gör en människa särskilt angenäm - detta då man man i vatten även får ta i beaktande att våglängderna på ljuset beter sig annorlunda mot i luft. =)

Uppdaterat: 2017-09-29 15:41

Använder mycket pannlampa i mitt jobb, där det ofta är mörkt i skitigt. Svara tunna kablar märkta på parterna, ibland sjukt svårt att se vad det står. LED lamporna är gryma och batteritiden smått otrolig, men när det gäller ovan nämda kablar, får jag ofta ta fram en vanlig ficklampa med glödtråd, det ljuset ger bättre skärpa.

Uppdaterat: 2017-09-29 15:49
Rikard skrev:

Använder mycket pannlampa i mitt jobb, där det ofta är mörkt i skitigt. Svara tunna kablar märkta på parterna, ibland sjukt svårt att se vad det står. LED lamporna är gryma och batteritiden smått otrolig, men när det gäller ovan nämda kablar, får jag ofta ta fram en vanlig ficklampa med glödtråd, det ljuset ger bättre skärpa.

Vi är i samma bransch och jag har två lägen på min pannlampa. Ett Bra som fasn och ett mer som glödljus för att slippa bli bländad.

Uppdaterat: 2017-09-29 19:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html