Köpa eller privatleasa?

97 inlägg 0 nya
Köpa eller privatleasa?

Jag har svårt att se fördelen med privatleasing. Är det inte bara ett sätt för bilfirmorna att kunna kränga bilar till folk som inte har råd med kontantinsatsen? Har svårt att se hur det skulle vara bättre, billigare, mer okomplicerat för mig som kund.

Vissa VW blir billigare att leasa än att köpa.

Jag har svårt att se hur privatleasing kan bli billigare. I min värld så kostar en bil vad den kostar så att säga. Skulle värdeminskningen på nått sätt bli mindre för att den leasas i 3 år. Värdeminskningen finns ju där oavsätt och ska betalas. Vidare så är bilen 100% finansierad av en kreditgivare när den leasas, hur kan det då bli billigare för mig som konsument mot om jag betalar 30% kontant?

Mer okomplicerat är det definitivt, ingen kontantinsats, det kostar pengar att ligga ute med dom även om räntan är låg, inget tjafs om inbytespris eller servicekostnad.
Men man ska ju ha klart för sig att man måste sköta bilen som sin egen, kanske bättre, minsta lilla märke kan kosta skjortan extra vid återlämning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Mer okomplicerat är det definitivt, ingen kontantinsats, det kostar pengar att ligga ute med dom även om räntan är låg, inget tjafs om inbytespris eller servicekostnad.
Men man ska ju ha klart för sig att man måste sköta bilen som sin egen, kanske bättre, minsta lilla märke kan kosta skjortan extra vid återlämning.

Likaså med däcken. Ofta har de löjligt höga krav på mönsterdjup vid återlämnade. Annars får du betala för det.

Privatleasing är nog främst ett sätt att få människor att ”köpa” ny bil oftare. Accepterar man månadskostnaden så är det ju lika enkelt att acceptera den igen.

Sedan är det väl också så att momsen spelar en stor roll vid leasing. Istället för att betala 25% moms på 100% av värdet kommer man undan med 25% på leasingen.

Annars är det ju så att så fort en privatperson köper en bil så måste hela momsen betalas och kan aldrig återfås.

Inte helt säker på detta men relativt övertygad om det.

I mitt fall så hade leasing blivit billigare om inget oväntat inträffar trots att jag fick 0,95% ränta på bilen. Enda förklaringen jag kan se är att momsen gör skillnaden.

Har du cashen eller gott om plats i din lånebudget så köp kontant eller på avbetalning.
Om du har eller tänker låna till bostad och behöver "maxa" dina lån där så kommer ett billån att ligga som lån på dig vilket gör att du inte kan låna lika mycket som om du privatleasar.
Sedan är det ett enkelt sätt att ha bil, med det mesta ingående, bara tanka och köra. Service, försäkring och full drift ingår i summan.

*Robban

Om man inte fattar att det blir dyrare att leasa än att köpa en bil, så är man verkligen helt bakom flötet. Att tro att bilfirman/leasingfirman skulle vilja förlora pengar, är precis vad de vill. Vill man förenkla sitt bilägande, men betala mer för det, då är leasing ett alternativ. Det är dock inte billigare än att äga sin egen bil.

SAIK FOR LIFE!

De har en tid kört VW Golf Sportskombi för 2495:- per månad inklusive service och försäkring på tre år och 4500 mil.
Även en Passat Kombi finns för 2695:- men där tillkommer försäkring.

Ge mig en rimlig beräkning där du köper samma bilar och säljer efter tre år där det blir billigare att köpa.
Jag kan garantera att det är svårt att räkna hem ett köp.

Köp av VW Golf kombi efter prutning säg 190000:-
Kaiptalkostnad på tre år ca 10000:-
Service, svårt för det är en eller två men säg 3500:-
Försäkring ca 9000:-
Värdeminskning, ja här är ju frågan men ca 50% restvärde ger 95000:-
Summa: 117500:-

Leasing kostar 2495 x 36 vilket blir ca 90000:-

Även om du lägger orimligt högt restvärde så blir leasing billigare.
Fattar inte hur VW får ihop dessa kalkyler faktiskt!

Passaten som kostar 259000:- att köpa blir än svårare att förstå att de kan leasa ut för 2695:-

Gör en kalkyl på denna som blir billigare att köpa som ger ett rimligt restvärde:

https://toveksbil.se/personbilar/volkswagen/kampanjinformation/?id=passat-sportscombi

Lycka till!

Här är Golfen, tror att fria försäkringen som fanns i somras på den är borttagen nu dock:
http://www.bilgaraget.se/volkswagen/golf/2362771

Många som köper sina bilar räknar inte den faktiska värdeminskningen.
Man förtränger också ofta kostnader för service och tror att de är lägre än de är.
Men säkert blir det billigare att köpa bilen om man behåller den länge och gör viss service och reparationer själv.
Men då får man ingen ny bil vart tredje år förstås!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp men jag skulle vilja säga att det är stört omöjligt att köpa en ny Passat eller Golf och äga i tre år och 4500 mil till en lägre kostnad än privatleasing.

Det var just det jag menade.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill du byta till ny bil om 3 år så privatlesasa istället för köp i dagens läge. I "övergångsperioden" till el/hybrid vet ingen vad en fossilbil är värd om tre år. Det är ytterst osäkert vilken väg marknaden kommer att ta med ev fossilförbud och vad det kommer att bli för efterfrågan på begagnade fossilbilar framöver. Att då köpa en bil för 300.000 kr idag och inte veta om den kommer vara 150.000 eller 75.000 om tre år kan ge även den mest mentalt starka sömnlösa nätter.

Sök gärna bilar på Blocket, som är 3 år och 4500 mil. Det är inga 50% i värde som har försvunnit. Men jag har inget emot att ni leasar eran bil. Det är helt ok. Jag har ett mer ekonomiskt sinnat bilägande, så det är lugnt.

SAIK FOR LIFE!

Som sagt visa en kalkyl på att det lönar sig!

Blocket visar ju knappast vad du får för bilen, det är vad som begärs, inbytespriser är väsentligt lägre.

Har personligen en i bekantskapen som precis fick inbytespris på sin tre år gamla golf och det var 50% och då köptes ändå bilen tre månader gammal med stor prisnedsättning.

Denna var så nära jag kunde komma, hade ett nypris på ca 220000:-
De begär 134900:-
https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Golf_Sportscombi_1_2_TSI_105_MASTE_76663889.htm?ca=16&w=3

Du kan räkna med att kunden fick runt 120000:- för den.

Värdering his bilpriser.se anger att den borde säljas privat för ca 110000:-

Kan man sälja privat (vilket inte är helt okomplicerat om man säljer en tre år gammal bil med betalning och så vidare) så kanske det kan löna sig på en treåring. Speciellt om man kör mer än 1500 per år.

Är man generellt oförsiktig med bilar, har osäker körsträcka osv så bör man verkligen inte leasa en bil. Vill man ha extrautrustning utöver de paket som ofta finns på leasingbilarna så blir det snabbt dyrt också för ofta måste tillvalen betalas till hög andel under leasingperioden.

Fredl, du kan väl presentera en rimlig kalkyl då eftersom du anser det löna sig att köpa?

Man skall beakta att det är inte helt lätt att sälja en bil för 150-200 tusen i dag när bilfirmorna lockar med extremt låg ränta och bara att kliva in i affären och skriva på.
Skam bud i parti och minut med början på 60 tusen under handlarpris.
Betydligt lättare att sälja en bil för 65 tusen.
Bara en en reflektion från en som testat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.