Kombi köp - Audi a6, BMW 520d eller nåt annat?

76 inlägg 0 nya
Kombi köp - Audi a6, BMW 520d eller nåt annat?

Vi ska köpa ny bil för runt 130-150k. kombi eller SUV. Nåt som är lite skapligt att åka i.

BMW 520d
Audi A6
volvo v70, xc60, xc70

Vill gärna komma undan med lite billig skatt och drift kostnader. Vad säger ni?

Mazda kanske? Har trivts mycket bra med min sexa, tills den hamnade på återvinningen efter en smärre repa i fronten från räcket på E18...

Kanske något sådant här passar?
https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Insignia_SPORTS_TOURER_Dragkrok_78382766.htm?ca=11&w=1

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mazda 6 kombi kan jag rekommendera. Mellan Audi A6 och BMW 520d alla dagar i veckan 520d då i F-11 version om du får någon för de pengarna är kanske tveksamt.

Både A6 och 5-serien är kanonbilar, försök att provköra båda två.

Mina erfarenheter:

VAGs 2.0 tdi(speciellt när den sitter i en Audi) har trevligare karaktär än BMWs dieselfyra. Mjukare gång, mindre knatter och vibrationer. 520d är dock snålare, kanske lite kvickare också.

Ska du ha en manuell så är Audis växellåda oändligt mycket smidigare, tvärtom när det gäller automat.

Känns som att BMW generellt sett har bättre driftsäkerhet än Audi som har problem med svänghjul/koppling i både manuella och automatväxlade versioner.

0ddish wrote:
Vi ska köpa ny bil för runt 130-150k. kombi eller SUV. Nåt som är lite skapligt att åka i.
BMW 520d
Audi A6
volvo v70, xc60, xc70
Vill gärna komma undan med lite billig skatt och drift kostnader. Vad säger ni?

Tror du får extremt svårt att hitta en ny kombi/suv för dom pengarna, speciellt de märken du nämner. Dacia kanske kan vara ett förslag däremot?

Men omndu nu vill komma undan med billiga driftskostnader skall du väl inte köpa en BMW eller Audi. Kolla försäkringskostnad. Läs på Autopower.se om standardproblem mm på BMW520d innan du ev. slår till.
En gammal begagnad F11 BMW skulle jag aldrig köpa.

Volvo V60, Opel astra eller Ford focus? Quashqui? Octavia? De bilar du nämner är dyra att äga och att köra, behöver du verkligen en sådan stor bil?

Mercan är ju bättre än både bmw och audi så......

Toyota Auris HSD

Saab 9-3 1.8t BioPower

Hade samma funderingar, men blev varken BMW eller Audi, utan köpte en passat, runt 40-50 billigare med samma årgång och miltal som motsvarande. V70 är samma pris som BMW Audi om inte dyrare. Båda bilarna är bra, men min erfarenhet är att BMW håller sig fräschare genom åren, kolla bara dämparna bak på 5 serien innan ev inköp.

Om man vill ha billig skatt och driftskostnader köper man väl knappast en premiumbil?

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Billig skatt är det väl inte så himla svårt att komma undan med. Svårt att tycka att 2500 och neråt är så jävla mycket att orda om. 1600 i skatt på min A4 jag hade innan denna koloss. Driftskostnader är högst individuellt, iom att det finns bilar som håller och går sönder i alla begagnade situationer. Bensinförbrukning var inte heller något som helst problem att få ner till 0.7.

Det är nya tider Hackenbush. Vissa lagar och servar även saker själv på sin bil.

Beror på vad man har för syn på billig skatt. Jag har miljöbil och betalar 580:- i skatt. Det anser jag vara billigt till och med jämfört med 1600:-.
Min bensinförbrukning är under 0.5L/mil och det utan att jag ens anstränger mig.

Men vi har alla olika syn på vad våra bilar får kosta i ägandet. För mig skall en vardagsbil vara väldigt billig att äga för den används trots allt varje dag.

För att ha roligt utan att tänka på kostnader så har jag en motorcykel, men detta är endast för fritid.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Guran wrote:
Men omndu nu vill komma undan med billiga driftskostnader skall du väl inte köpa en BMW eller Audi. Kolla försäkringskostnad. Läs på Autopower.se om standardproblem mm på BMW520d innan du ev. slår till.
En gammal begagnad F11 BMW skulle jag aldrig köpa.

Märkligt. Den F11 som jag hade rullade 16000 mil utan ett enda problem. Samma med nuvarande F48 (X1 2.0d x-drive) och 320 x-drive som finns hos firman. De rullar många mil utan större bekymmer (förutom gnek från bakluckan på 320 som fixades vid service).

Så jag tycker verkligen att BMW blivit bättre. Tidigare bilar som jag har haft från märket ifråga var inte -hmm milt uttryckt -lika bekymmersfria.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Det är nog i stort sett bara BMW-ägare som av nån outgrundlig anledning benämner sin bilar som t ex F11 och F48 - övriga bilägare brukar skriva modellnamnet och årsmodellen...:) Man kan undra varför...

Pi wrote:
Det är nog i stort sett bara BMW-ägare som av nån outgrundlig anledning benämner sin bilar som t ex F11 och F48 - övriga bilägare brukar skriva modellnamnet och årsmodellen...:) Man kan undra varför...

Troligtvis eftersom 520 finns i mängder av olika varianter. Redan som E39 (5-serien från 1996-2004) fanns som 520. Så när någon skriver att de har haft en 520 så underlättar det om vi vet vilken version som man avser.

Samma sak gäller f.ö Golf. Tänk dig själv om någon skriver; "Jag har haft miljoner olika fel på min Golf TDI. Köp inte en sådan" (vilket jag har haft). Det blir ju svårt att värdera den informationen utan att man vet vilken version som avses.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

A.L wrote:
Pi wrote:Det är nog i stort sett bara BMW-ägare som av nån outgrundlig anledning benämner sin bilar som t ex F11 och F48 - övriga bilägare brukar skriva modellnamnet och årsmodellen...:) Man kan undra varför...

Troligtvis eftersom 520 finns i mängder av olika varianter. Redan som E39 (5-serien från 1996-2004) fanns som 520. Så när någon skriver att de har haft en 520 så underlättar det om vi vet vilken version som man avser.
Samma sak gäller f.ö Golf. Tänk dig själv om någon skriver; "Jag har haft miljoner olika fel på min Golf TDI. Köp inte en sådan" (vilket jag har haft). Det blir ju svårt att värdera den informationen utan att man vet vilken version som avses.
MVH AL

Men för oss som inte är BMW nördar så kunde man ju även ange vilken huvudmodell bilen har, förutom alla "jaktflygplanstermer" som F11 , F48 m.m m.m Det vore upplysande för oss andra.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Men säger man bilmodell och årsmodell - som jag faktiskt nämnde i mitt inlägg - så borde man vara rätt nära sanningen och då förstår nog även vi som inte är BMW-nördar vilken modell man avser - precis som christer skriver i inlägget ovan. Visst kan det då finnas årsmodeller där två olika generationer kan förekomma men för just dessa fall får man väl då klarlägga det hela.

Känns lite poänglöst att ta råd från någon angående BMW i detta fall, om vederbörande inte ens vet vad BMW:s olika modellbenämningar är. Vill jag ha råd om en F11, så tar jag gärna det, från någon som vet vad det är, ist för att få råd från någon som inte har någon aning om vilken bilmodell jag frågar om.

SAIK FOR LIFE!

Nu var det ju inte bara BMW som diskuterades i denna tråd, Anders.J.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.