Insteg i bil

68 inlägg 0 nya
Insteg i bil

Min första bil var en SAAB 93, den hade dörrar som täckte sparklådorna, en finess som gör att man aldrig smutsar ner byxorna när man kliver in och ut ur bilen. Något för biltillverkarna att tänka på, men det är inte många som tänker så långt. det finns faktiskt några bilar även idag som har dörrar som täcker sparklådorna, t.ex. Toyota RAV4.

Ja, det är en omtänksam detalj. Speciellt på SUV:ar, där man oftare hamnar med byxbenet på tröskeln när man kliver ur. Saab hade många omtänksamma detaljer.

Det finns många suvar med den finessen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Peugeot 3008-Grandland är två med det.
Har inte den lösningen på Saab inneburit ett visst rostproblem?

Mitt intryck är att den risken varierar mellan olika bilar och beror på många olika saker.

Vissa bilar har obekväma ut-insteg med låga säten och stort avstånd mellan säte och utsida tröskel, om den också saknar en gummilist i utkanten som skyddar tröskeln är det svårt att inte bli nersmutsad.

Om bilen har en gummilist som täcker tröskel ända ut i kanten är risken mindre om tröskel inte har en dum design, BMW har modeller med enorma sidoprofiler som inbjuder till smuts, andra har andra opraktiska former.

Aldrig haft problem med det på min bil som är skyddad av gummilist medan däremot Golf är lite besvärlig, är man trött och inte känner för att vara spänstig som en fjäder för ögonblicket är det obekvämt att ta sig ur den, den har lister i dörren som skyddar ovansidan av tröskeln men det hjälper inte mot utsidan om det är obekvämt att sig i och ur.

Här är ett exempel på en lömsk design som är som gjord för att smutsa ner.
Citroen C3 Aircross, inifrån ser man den vanliga målade tröskeln, sedan en bit nedanför den sticker en stor svart panel rejält ut som det är lätt att glömma och stöta emot.

Insteg i bil

Opel har haft tätningslist för tröskeln på större modeller sedan 1986 med Omega, nuvarande Insignia ser ut så här, helt skyddad tröskel både på ovansida och sida med en gummilist längst ner.

Insteg i bil

Som mso skriver, det är ganska vanligt faktiskt. Så många tänker redan på det. Volvo har det bland annat på sina XC-modeller.

Det är bra att många har det. Men det finns trots allt många tillverkare som inte insett finessen med denna konstruktion. Och hur många SUV:ar är det inte som försetts med ett smalt sidosteg, vars enda syfte verkar vara att skita ner byxorna eftersom det är alldeles för smalt för att kliva på. Men det ser väl coolt ut...

N-iklas - Jo, Saabs konstruktion kunde leda till rost i nederkant på dörren. Inget som drabbade mina Saabar, men hört att det var en känslig punkt.

Bilar med stort avstånd mellan säte och utsida tröskel är väl t.ex. VAG. Minns att Golf kräver rätt rejält kliv för att inte skita ner byxorna, men det är svårt att undvika eftersom man sitter ganska lågt...

Bilderna du visar är rätt talande. Vissa är smarta nog att sätta en gummilist längst ner som håller hela tröskeln ren. Andra har inte tänkt på detta...

Henrik M wrote:
Som mso skriver, det är ganska vanligt faktiskt. Så många tänker redan på det. Volvo har det bland annat på sina XC-modeller.

Inte för att jag vet vad ni menar med :"det är ganska vanligt" och " många tänker på det"? Men jag tycker att det sämsta med min XC60 2017 är att man blir så förbannat skitig på byxorna vid vaden, vid in och ursteg nu på vintern när bilen ser ut som en stor saltlort. Det gäller att hasa ut underkroppen så långt som möjligt innan man trär ut och ned fötterna på backen, annars har man skitiga byxor på baksidan vid vaden.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ett ickeproblem som ligger på plats 9818 i priolistan när jag ska köpa bil. Dock kan jag konstatera att mina byxor är rena på vaden trots korta ben och ägare av Golf och V40 CC. Men vi har alla olika fysiska förutsättningar att ta oss in och ut i bilarna. Om några år kanske jag resonerar annorlunda. Samtidigt har jag en hustru som är fenomenal på att använda nån apparat i hushållet som gör att jag lägger mina kläder i en korg och nån vecka senare ligger dom i garderoben och luktar underbart.

FXX wrote:
Ett ickeproblem som ligger på plats 9818 i priolistan när jag ska köpa bil. Dock kan jag konstatera att mina byxor är rena på vaden trots korta ben och ägare av Golf och V40 CC. Men vi har alla olika fysiska förutsättningar att ta oss in och ut i bilarna. Om några år kanske jag resonerar annorlunda. Samtidigt har jag en hustru som är fenomenal på att använda nån apparat i hushållet som gör att jag lägger mina kläder i en korg och nån vecka senare ligger dom i garderoben och luktar underbart.

Ja det är ju en viss skillnad att kliva ur en vanlig personbil och en SUV har jag märkt nu sedan hösten 2017 när jag också börjat åka SUV för första gången i mitt liv. Ett väldigt bekvämt ur och insteg till skillnad ifrån Insignian men priset på det är tyvärr skitiga byxor på vaden alltsom oftast vintertid, trots att jag är lång och borde ha det lättare än en kortbent person.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Sen kanske också sätena skjutits lite inåt bilen av krocksäkerhets-synpunkt och detta gör ju också att man får lite svårare att ta sig ur utan att byxbenen tar i bilen. Men som FXX säger - "ligger på plats 9818 i priolistan".

Jag hade lite problem med det på Opel Speedster, men den är ju lite speciell.

1980 talet, Saab 900 har skydda att smutsa ner byxorna:

Insteg i bil

2000 talet, Saab 9-3 har inte skydda att smutsa ner byxorna:

Insteg i bil

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men som FXX säger - "ligger på plats 9818 i priolistan".

Ja och åter ett talande exempel på olika prioriteringar, för mig ligger det bland toppkraven, varje gång jag ser en smutsig inre tröskel fylls jag av motvilja mot den bilen.

christer_1 wrote:
Henrik M wrote:Som mso skriver, det är ganska vanligt faktiskt. Så många tänker redan på det. Volvo har det bland annat på sina XC-modeller.
Inte för att jag vet vad ni menar med :"det är ganska vanligt" och " många tänker på det"? Men jag tycker att det sämsta med min XC60 2017 är att man blir så förbannat skitig på byxorna vid vaden, vid in och ursteg nu på vintern när bilen ser ut som en stor saltlort. Det gäller att hasa ut underkroppen så långt som möjligt innan man trär ut och ned fötterna på backen, annars har man skitiga byxor på baksidan vid vaden.

Men du har gamla XC60:n väl? Den har inte detta utan det var något de förbättrade till den nya.

FXX wrote:
Ett ickeproblem som ligger på plats 9818 i priolistan när jag ska köpa bil. Dock kan jag konstatera att mina byxor är rena på vaden trots korta ben och ägare av Golf och V40 CC. Men vi har alla olika fysiska förutsättningar att ta oss in och ut i bilarna. Om några år kanske jag resonerar annorlunda. Samtidigt har jag en hustru som är fenomenal på att använda nån apparat i hushållet som gör att jag lägger mina kläder i en korg och nån vecka senare ligger dom i garderoben och luktar underbart.

Visst, det är inget som är avgörande vid bilköp. Finns väldigt mycket annat som kommer högre på priolistan, så när man kommer ner hit finns väl ingen bil kvar att välja om detta också skulle vara högprioriterat... Men det är trevligt när biltillverkaren tänkt på detta, så jag ser det som en extra bonus om jag slipper skitiga byxben.

Bara en tanke, eftersom du inte förstår hur det går till när dina kläder blir rena så kanske du inte heller reflekterar över om byxbenen blir smutsiga... ;)

Rutger Jönåker wrote:

Bara en tanke, eftersom du inte förstår hur det går till när dina kläder blir rena så kanske du inte heller reflekterar över om byxbenen blir smutsiga... ;)

Jo för tusan! Vi har ju diskuerat detta många gånger innan så visst har man haft det i bakhuvudet. Har bara ägt en Suv, cr-v, och där var detta inget problem. På V40 är det heller inte så. Men som sagt innan, den dära Golfen med sportstolar och valken man ska över, då får man tänka sig för tyvärr. Men den har ju å andra sidan ”pensionärshandtag” som man kan greppa i och lyfta sig lite:)
Så min högst privata erfarenhet säger att bilar med sportstolar och breda trösklar (eller stolen placerad långt in mot mitten) har problem med detta. Jag har inte provsimmat V90 men den ser väldigt fet ut över dörrarna och smalnar av upptill, den måste väl ha detta ”fenomen”?

FXX wrote:
Jag har inte provsimmat V90 men den ser väldigt fet ut över dörrarna och smalnar av upptill, den måste väl ha detta ”fenomen”?

Jag har kört V90 länge nu och är 170 cm så inga långa ben men har inga som helst problem med trösklarna och att de skulle smutsa ner.

FXX - Som du förstår var det sista bara ett skämt. Men jag konstaterar att det ändå krävs lite extra knep för att ta sig ren ur Golfen... ;) Gamla Saabar var ju sköna på det viset att dom helt saknade dörrtröskel. Golvet tog slut alldeles intill stolen, så det var bara att sätta ner foten och kliva ur. Inte hade dom några sportstolar heller. I gengäld hade dom väldigt kort dörr och inträngande hjulhus, så man fick istället snurra på stolen för att få ut fötterna i princip intill där man satt... Aldrig får man vara riktigt glad. ;P Men min gamla höftledsopererade och 90-åriga faster var helt lyrisk när hon fick åka med mig och upptäckte hur lätt det var att sätta sig i min Saab 900 jämfört med deras Ford Granada. :)

Henrik M wrote:
christer_1 wrote:Henrik M wrote:Som mso skriver, det är ganska vanligt faktiskt. Så många tänker redan på det. Volvo har det bland annat på sina XC-modeller.
Inte för att jag vet vad ni menar med :"det är ganska vanligt" och " många tänker på det"? Men jag tycker att det sämsta med min XC60 2017 är att man blir så förbannat skitig på byxorna vid vaden, vid in och ursteg nu på vintern när bilen ser ut som en stor saltlort. Det gäller att hasa ut underkroppen så långt som möjligt innan man trär ut och ned fötterna på backen, annars har man skitiga byxor på baksidan vid vaden.
Men du har gamla XC60:n väl? Den har inte detta utan det var något de förbättrade till den nya.

Ja det har jag och jag hör med glädje att det kanske har fixats på den nya modellen Henrik M. Det gör ju att man blir sugen att byta för det ligger mycket högt upp på min priolista numera, FXX och Pi, eftersom jag har drabbats, vilket ni tydligen aldrig blivit drabbade av.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - kanske har klarat mig lite bättre i min Golf SV där man dels sitter klart högre än i vanliga Golfen samt att stolarna är hyfsat platta och det faktiskt finns en tätningslist längst ner på dörren. Om den gör nån större skillnad är dock svårt att veta. Men detta problem finns som sagt inte specifikt i min "lista" utan är det enkelt att ta sig i och ur brukar det räcka.

XC60 och X5 har jag skitat ner många byxor på, det känns som om stolen är för långt in i förhållande till tröskeln.
Gamla Saab:en hade som sagt indragna trösklar, men det är inte så optimalt när det gäller krocksäkerhet. Och skitigt blir det ändå mellan, men förstås mindre.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.