Ska jobbpendla 8+8mil dagligen på 90-väg så en i3 som var förstavalet har för kort räckvidd. Kan iof ladda på jobbet men effekten delas mellan flera bilar och hon ska åka runt lite så räknar inte med laddning.
Som rubriken säger...hon gillar Volvo XC40 men vill helst ha en XC30. Jobbigt läge! Har fått bort Polestar 2 från alternativen, phu! Som tur är gillar hon MB med, så en EQA skulle funka. Andra bilar uteslutet. Aseater och ID.3/4 = fula enl henne. Hon byter jobb i augusti så kommer avvakta tills en bra deal dyker upp.
Ska lobba för en EQA!
20250711 C40 uthämtad, ändrade rubriken
Kommentarer
Nej, kom aldrig så långt då det föll redan på bilens pris.
Visade sig vara klokt då det annars kulle blivit en jäkligt dyr bil, med tanke på både sänkt pris och rejäl värdeminskning.
C40 uthämtad, ändrade rubriken.
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.
Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.
Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo's App.
Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Update, ser i appen att hustrun kört en hel del, 50% batteri och 27mil kvar. Skit va bra! Valde iof en som visade på 50+ mil under demon men man vet ju inte hur dessa är körda. Fick den 100% laddad.
En annan identiskt specad 2024 hade knappa 40mil kvar under demon.
Den mäter samma miltal som vid demon, 54mil. Imponerande estimat. Snart kommer det svåra, mätning vid 20 och 10%...
Bra att du har koll på hustrun 😉
Men kom ihåg att det är ideal förhållanden för elbilar i dessa dagar……
Är en grå januaridag, då regnet står som spö i backen och en enveten kuling blåser från havet, som lär visa vad bilen går för. För någon vinter lär den väl knappast utsättas för.
Fast halva räckvidden 25mil räcker för henne. Kommer funka.
Självklart gör det det. Har du tvekat?
Den kommer ha minst 37 mils räckvidd på vintern 😉
Räknar 50% så det finns marginal. Hustrun är en storförbrukare då hon kommer sitta o jobba i bilen och åka korta sträckor mellan mötena = värmen får jobba ofta o hårt. Samma sak på sommaren med AC.
Värmen tar inte så jäkla mycket ström. Mer att batteri tappar kapacitet . Men nu får aldrig speciellt kallt och Västra Götaland. Så du kan kallt räkna med minst 70% räckvidd jämfört med sommartid. Annars så är det en eländig bil du köpt till frugan.
Är väl knappt det är minusgrader i snittemperatur vintertid hemma hos en? Då har värmepumpen riktigt bra effekt, så du behöver nog inte oroa dig för frugans väl och ve.
Vid -25 grader så hade min förra elbil 60% av räckvidden jämfört med en fin sommardag.
Kommer rapportera i vinter, hoppas du har rätt
Solen gassar och ser ned på den från huset 15m snett uppifrån. Förjäkla snygga linjer alltså. I markplan är den boxig o trist men uppifrån, wow. De kunde gjort den snygg från alla vinklar. Och vit o svart är alltid skitsnyggt. Mercan bredvid i samma färger.
Mercan o Matan är fina oavsett hur man tittar på dom. Ska man byta till en nyare vit Miata, SL eller Z4 hehe ;-) Alla finns med mörkgrå fälgar och svart tak, bör vara hur läckert som helst!
Hemmaladdning på nödladdaren funkar inte. Ladduttagets lampa visa fast grönt sken (Laddning klar) medan förardisplay visar "laddning initierad". Sedan händer inget...
Allt annat funkar som det ska i manualen. Bootat om infotainment, låst / låst upp bilen. Försökt med allt.
Tips?
Har du kollat så det inte ligger ett laddschema inlagt i bilen?
Har du kollat om det fungerar att ladda på publika AC laddare?
Tack för tips! Allt som går att kollas, var gjort. Utom publik AC. Men hittade felet, masserade upp kontakterna (in/ut några ggr) = laddade !
Sådär! Vår gamla VW Up skrotad.
En ren miljöåtgärd.
En ägare från ny, alla kvitton o papper fick skrotaren.
Fick inlämningskvitto och skrotintyg.
Det var väl väldigt synd att skrota en bränslesnål VW Up? Var det mycket fel på den, rullat långt?
Du verkar vara rejält sugen på den lilla pluttbilen😉
Mr:
Nja, mest intressant att veta varför en bränslesnål bil skrotas såvida den inte är slut.
25k mil av hustrun. Börjar bli sliten överallt. Motor, vx-låda och rost.
25k premie och värd runt 40-50k, dvs bättre att tänka på miljön. Vill heller inte exponera villa o familj för massa personer från klientelet som köper bil i den prisklassen
Up blev skrotad i måndags och första Tesla-laddningen genomförd. Den laddade 20-80% på 25min
Ja du skulle visst bara ladda på Tesla, men inte köpa en supereffektiv elbil av Elon 🤣
Nu var det hustrun som valde… jag hade köpt en EQE (eller iX om det promt måste vara SUV) till henne.
Volvo är inte mig grej, särskilt inte en SUV.
Ja Tesla SC…Volvo-kortet som följde med tänkte vi först testa, men bilen ville skicka oss till deras laddare som hade EN ynka laddare som var 100+ kW. Den var givetvis trasig… så jag sa ”nu skiter vi Volvo’s laddnätverk, Tesla SC funkar alltid”. Det gjorde det. 20 platser och gott om lediga
Till mig gäller elcab, står i kö till en Boxster EV men skiten kommer ju inte.
Besöker handlaren varje kvartal och nu senast sa han matt, ”du ska nog inte hoppas allt för mycket inom ett år. Hans blick sa ”om den ens kommer”.
Kört C40'an under en veckas semester ,västkusten och Norge.
Sammanfattning: Det hustrun kommer använda bilen till (pendling och stadstrafik 20mil/dag) funkar den som vi var beredda på. En bra kompromiss. Bättre, snyggare och modernare än EQA/B och BMW's småSUV. Långfärder kommer inte vara prio, där är vår E-klass 2-3 nivåer bättre. EQE och iX var egentligen huvudalternativen men hon ville inte dyka upp på nya jobbet i en, vad andra anser, vara lyxbilar.
C40 Twin med full utrustning är väldigt prisvärd begagnad och har oväntat lång räckvidd. Men som hustrun sa…”nästa gång blir det merca”
Detaljer
Hustrun sa...det är skillnad på Merca! Hon nämnde stolar/körställning, ljudnivå och hur stabilt Mercan låg på vägen som de största skillnaderna. Avgörande skillnad i hur vilsamt det är att köra långt.
Sedan är 360-kameran och körassistans (aktiv farthållare, lane keep assist mm) rätt medioker jämfört med Mercan. Volvon är klart ryckigare, vingligare och känns allmänt mer osäker och är sen i sina beslut där mercan styr o ändrar farten mjukt och agerar med framförhållning.
360-kameran har svårt i trånga P-hus där det mest piper och lyser rött då det är nära...svårt att avgöra marginalen då det är NÄRA hinder. Återigen visar mercan tydligt med ljud o bild när avståndet ändras då det är skitnära.
Pixel-LED i Volvon är skitbra! Bättre än Mercan, här märks utvecklingen tydligt.
Google navigation i Volvon är skitbra (perfekt på svenska men är kass på svenska adresser om man ställer in språk till engelska????) Displayen är rörigare och kommunikationen med föraren är mindre tydlig överlag än mercan.
Volvon är riktigt jäkla BRA att tydligt visa räckvidd beroende på körförhållande och beräknar laddstoppen skitbra! Navigationen kopplat till laddplanering är toppklass.
I sol märks att Volvon BARA har IR och UV-skydd i glastaket. ALLA Mercans glas (Akustikpaket som tillval) har detta, STOR skillnad redan i 20 grader. Håll handen under glastaket och flytta den till sidorutan = solen steker på !
Fjärren är plastig och ologisk. Aut upplås/lås funkar sisådär, man får kolla att Volvon låstes aut då man lämnar bilen. Mercan låser upp o låser perfekt.
Volvon känner igen fjärren kopplat till förarprofil i Google, men ställer inte alltid in sätet aut. Märkligt.
Appen är snabbare än Mercan på att kommunicera med bilen.
Hustrun gillade att sitta högt o se bra ut.
För att vara SUV ligger den bra på vägen (20" lågprofil).
Räckvidd säger ni...skitbra och mycket bättre än väntat! Säljaren sa "ett skitbra exemplar" och den visar 54mil. Vi åkte i 25 grader med kall AC i motorvägstempo 100 km/t i platt terräng och den visade på 45mil räckvidd vilket visade sig stämma oavsett laddstatus i batteri. Guuud så långsamt sa hustrun. "välkommen till elbilsvärlden" sa jag.
Laddat två gånger på snabbladdare, varav en Tesla. Försökte först använda Volvo-kortet som vi fick med, men bilen ville skicka oss till en laddare som hade EN ENDA snabbladdare som man dessutom såg var trasig, helt ärligt Volvo??? Skäms!!
Som planerat kommer jag därför ställa in enbart Tesla SC i Volvon. Bara funkade hos Tesla, gott om lediga platser (max 20 där hälften var lediga) och snabb start. Den andra icke-Tesla var struligt att komma igång med betalkort (gick på andra försöket efter 4min) och givetvis var alla 8 platser upptagna då vi kom, trots att det skulle vara lediga i Appen... Dvs Tesla för hustrun var rätt beslut redan på förväg! Enkelt och bara funkar.
PS, hon skulle in till stan idag, sa till mig “jag tar mercan då ni installerar laddboxen”.
22kW laddboxinstallation klar.
DEFA box vid garaget, Perific lastbalanserare i husets elcentral/elmätare, separat jordfelsbrytare och 22kW-kablar överallt. Lastbalanseraren kopplad till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda. Det ska räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset. Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo's App.
Detta ska kollas under kommande veckor, återkommer med intryck!
"Google navigation i Volvon är skitbra (perfekt på svenska men är kass på svenska adresser om man ställer in språk till engelska????) Displayen är rörigare och kommunikationen med föraren är mindre tydlig överlag än mercan."
Varför ställer du om språket till engelska?
Volvo är bra grejer men det är inte konstigt att Mercedes lyxigare / dyrare modeller är bättre.
Vad är det förresten för fel i att komma till jobbet i en lyxbil? Det brukar snarare inge respekt och pondus?
Tja, MC:s fru kanske har ett lite mer publikt jobb där diskretion och återhållsamhet kan vara en av hörnpelarna. Så det en Volvo skulle jag tro passar bra.
Snygg sammanfattning.
Men märks att du är lite novis på elbil då du inte fixat så frugan har lämpliga appar för att ladda installerade, eller för den skull det där Volvokortet du kan blippa aktiverat.
Kräver så klart en kvarts förberedelser.
Tesla skulle jag inte ladda på under spöstraff 😉
Fel slutsats.
Jag hade i förväg fixat Volvo-kortet och Tesla-appen. Samt ABRP-App och ställt in bilen på Volvos laddnätverk. Detta på båda telefonerna, hennes och min. Planen var att testa alla varianter på laddning, Volvo, Tesla och de som tar Betalkort.
Volvo har väl inget laddnätverk?
Hade du lagt in MER, CirkelK, Fortum, IONITY, Rechareg mfl. så gissar jag på att det gått betydligt bättre.
På mitt Hyundai kort så hade jag en hel massa laddkedjor det funkade på, använde det som reserv om jag inte fixat app i telefonen.
Att bara ha Tesla, Volvo och betalkort är väl inte på något vis alla varianter. Nu vet jag inte vad Volvo nätverk innebär, men du borde väl ha de jag tidigare nämnt. Vet inte om Volvo har möjlighet till Autocharge, men då är det bara att plugga in kabeln så laddar bilen, helt utan att fippla med app eller kort.
Funkade ypperligt på CirkelK när jag körde Hyundai.
Kan inte minnas att jag någon gång råkat ut för dina problem med att inte någon laddare inte fungerat när jag kommit fram. Men har varit kö på IONITY några gånger, då körde jag vidare till långsammare laddare och fick ström utan några som helst problem. Så du hade nog rejäl otur eller så var det nybörjarproblem.
Nej, du kan välja 1500 olika nätverk från Volvokortet. Bla Ionity, kolla själv de andra på deras karta med filterfunktion https://volvocar-public-charging.com/web/sv/volvo-se/map
Var detta som C40'n var inställd på av Volvo innan leveransen. Jag lade sedan in kortet på hustruns Volvo-app. Det var Volvon som vid starten av navigationen lade in laddpunkten (ingick i Volvo's nätverks laddare) som man SÅG på displayen i C40 att den hade EN ynka snabbladdare som var trasig, samt 2st lediga långsamladdare. Utmärkt test som visar tydligt att detta inte är bra nog!
Att betala med Kort i valfri laddare som man hittar i ABRP (confad till C40) är en skitbra funktion. Navigering med inplanerade laddstopp funkade kanon, inga fel på någon laddare, krävdes däremot att man startade kortbetalning 2ggr då första misslyckades att kontakta min bank.
Med Tesla är allt förberett så den startar direkt utan strul. Finns mängder av laddplatser och varje plats har många laddare. Perfekt för oss!
Första hemladdningen med Defa genomförd. Satte Volvon på 10A (6.7kW) och den laddar knappa 4 mil/h. Satte Volvon på "ladda upp till 60%" Vi började där o testade. Funkar super! Volvo slutade ladda vid 60% och den visade 310km räckvidd. Toppklass realtidsinfo via Volvo-App, Defa-App, Perific-App och i bilen.
Skönt med saker som funkar som tänkt!
Varför så lågt som 60%?
10A och 60% är avsiktligt lågt. Bra regel för kvalitetssäkring: ny teknologi implementeras stegvis. Ingen säkring utlösts, de nya kablarna luktar inte bränt eller känns varma.
Rätt mycket ny elektronik, kopplingspunkter samt kablar som passerar husets isolering…
Bilen tar laddning perfekt dessutom oavsett nödladdare, laddbox och snabbladdare. Och Volvoapp och display i bilen skittydlig avseende laddningstatus o räckvidd = toppklass
Verkligen! Var enbart lite strul med att koppla personligt Google-konto till bilen då vi fick bilen. Annars perfekt
Är väl bara att det inte är en MB som är molnet på himlen 😉
Kul att du hittills är nöjd med frugans val.
Jag är nöjd med att den motsvarar de förväntningar, enligt kraven hon hade. Är även nöjd med utseendet, vit pärlemor och 20" ser lite småfråckt ut. Har svårt för fula bilar...och det är enbart denna kombo som ser bra ut. Vanliga XC40 är skitful.
Jag hade aldrig köpt den som du vet. Svårt att toppa en banpreppad Miata och en fullsmetad E-klass...
Är mest hustrun som för varje dag börjar överväga om hon skulle struntat i avundsjukan och gått på en EQE eller iX. Men är övertygad om att hon valde rätt! Liten omställning dock.
Snart kommer din hustru hem och har bestämt sig.
Hon vill ha en EQE. Så lika bra du börjar sondera marknaden efter lämpliga objekt 😉
;-)
Hon vet om att vi har två v bytesrätt…
Grannen kör sedan några veckor tillbaka en iX men ingen kör C40 Ultimate och det är extremt sällsynt har det visat sig med vitt.
De allra flesta kör XC40 med 19” i andra färger än vitt. Trevligt!
Ingen EQS eller Taycan heller. Men en har haft en EQE men såklart blev det en SUV då de släpptes. Ofattbart enl mig.
Lagt in Teslaladdare i navi-config idag så hustrun bara får upp dessa.
Grattis till ett bra val, blir säkert många sköna mil i den bilen.
När jag hade XC40 fick jag också med laddkort för Volvo nätverket, där en himla massa laddföretag ingick. Jag använde aldrig det kortet, körde bara till laddare som låg i närheten av min valda väg. Det jag missade var att bilen inte värmde upp batteriet så det tog lite längre tid att ladda, men det skiljer inte så mycket i laddtid.
I Polestaren har jag också fått tillgång till Polestars laddnätverk(säkert detsamma som Volvo), har skippat det utan kör här också till laddare som passar mig utmed min valda väg. Vill själv kunna välja var jag vill ladda, när det passar osv. Det jag nu gör är att plocka upp google navigatorn och be om laddpunkter där jag önskar ladda, väljer en passande punkt. När det är ca 5 min kvar till laddpunkten hör jag när bilen sätter igång förvärmning av batteriet.
Jag har aldrig laddat hos Tesla, utan använder mig av de andra företagen inkl OKQ8 o CircleK vilket funkar utan problem.
Tack blir säkert bra. Deras laddnätverk är troligen lika för Volvo och Polestar
Du har väl koll på problemen med XC40 som löper amok, verkar som frugan bör undvika OPD då det verkar vara en gemensam nämnare
https://www.motor.no/aktuelt/volvo-saksokes-for-skjult-xc40-sikkerhetsfeil/324962
Har skrivit många artiklar om dessa egenheter med XC/C40
Men kanske det är fixat på nyare modeller.
Tror de fixat det på senare tid. Läste trådar om C40 i div forum innan köpet och detta har avhandlats. Är mest irriterande buggar kvar i faceliftade bilar, annars stabilt. De från 2024 är mycket bättre överlag, men 360-systemet stängdes av i veckan. "uppsök verkstad"
Ska ut o kolla på det idag. Ja hon har rebootat systemet enl mina instruktioner. Var nämligen förberedd på detta så instruktioner kunde jag messa henne på studs. Blev bättre (bara backkameran är kass nu) så är troligen den som lagt av...
Första dagen på jobbet, 30% på 18mil. Pendeltrafik, dryga 50km/t i snitt. Hustrun nöjd med dynamiska farthållaren.
30% förbrukning per 18 mil blir alltså ca 60 mil per ”fulladdat batteri” med hennes körmönster.
Trist med backkameran!
Vad är en dynamisk farthållare? Skyltläsande?
Anpassar hastigheten till omgivningen. Kör bara inställd hastighet om tex vägen är fri
Som en vanlig adaptiv alltså?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.