Ska jobbpendla 8+8mil dagligen på 90-väg så en i3 som var förstavalet har för kort räckvidd. Kan iof ladda på jobbet men effekten delas mellan flera bilar och hon ska åka runt lite så räknar inte med laddning.
Som rubriken säger...hon gillar Volvo XC40 men vill helst ha en XC30. Jobbigt läge! Har fått bort Polestar 2 från alternativen, phu! Som tur är gillar hon MB med, så en EQA skulle funka. Andra bilar uteslutet. Aseater och ID.3/4 = fula enl henne. Hon byter jobb i augusti så kommer avvakta tills en bra deal dyker upp.
Ska lobba för en EQA!
20250711 C40 uthämtad, ändrade rubriken
Kommentarer
Dom små EQ bilarna är inte ens snygga.
Varför har du inte med BMW iX1 på listan? Den är väldigt mycket snyggare än MB bilarna och har inte ens bävertänder 😉
Har MB någon el-SUV som är snygg? EQC är ok, resten anskrämliga enl mig. Hustrun har redan dömt ut alla BMW som fula, och iX1 och iX3 är ovanligt SUV-fula tycker jag. iX däremot är cool men den har bävertänderna. Nu gillar jag inte SUV men C40 är väl minst ful av alla SUV'ar på marknaden? Macan är väl ok kanske...
Renault Scenic och ngn Cupra skulle jag säga är snygga, absolut inte Macan det är ju en uppumpad bubbla utseendemässigt.
Lexus el-SUV ser också bra ut (RZ).
RZ 350 är väl något av det mer prisvärda man kan köpa i dag. Onödigt stor för mina behov men oj så bekväm.
Men min konstiga rygg trivs bättre i C-HR sätena än RZ.
Väljer ni en EC40 med uppdaterade drivlinan(2024) och stora batteriet åker frun bekvämt och ganska långt på en laddning. Till och med vintertid är det fullt tillräckligt räckvidd utan att man ska behöva ladda var eller varannan dag, beroende på körsätt naturligtvis.
Jag hade gamla drivlinan i min XC40 med lilla batteriet. Jämför jag nu med uppdaterade drivlinan i P2, som är den samma som i EX40, så är det en himmelsvid skillnad. Nu kan man verkligen kalla bilen en elbil med 58mil räckvidd på sommaren.
Lilla Cupra var bland de första jag föreslog. Prisvärd begagnad. Och klart trevligare att köra än ID.3. Dissades av hustrun ”jag vill ha en snygg o bra bil”.
Lexus är skitbra bilar men rymddesign och vidrig grill som även jag tycker är rent anskrämlig. Aseatisk design är märkligt oharmonisk i mina ögon, även inne i kupén. Men skitbra bil Lexus!! Riktigt läder bara en sådan sak :) och Mark Levinson-stereo på det. Sweet.
Har förövrigt kört EQB och den känns mer MB än EQA men jobbigt långt efter E-klass, så 500k för en demobil som inte är fullsmetad (läder, flera paket - men inga elstolar, inget glastak, ingen 360, bara instegstereo, bara 18”) känns inte aktuellt.
C40 känns där betydligt mer ombonad om man väljer en med all utrustning. Har stort glastak, bra stereo och ullklädseln, 20” mm för vettiga pengar.
Testat 4wd vs 2wd i veckan, föredrog 2wd som är mer harmonisk med välavvägd gas/bromsrespons. Nästan MB/BMW-klass!! Infotainmentsystem och 360 är det inte tyvärr, blä.
Har du kollat på Audi Q4 e-tron?
Dom har blivit betydligt billigare nu.
Tack! Värdefull input. Uppskattas.
Ja det är en Extended Range 24/25 årsmodell som hon testat. Är en sådan som är ett av alternativen. Bra utrustning till ok pengar. Mercan med samma utrustning blir troligen svårmotiverat dyr då man då kommer upp till premiumbilar som Lexus, BMW, de större MB.
Snabbsynk med hustrun, föreslog åter att vi skulle testa BMW. Dissades igen. Volvo eller Merca vill hon ha. Jag ska kolla på två beggade EQE strax. Om de har ok spec...ska jag försöka få med hustrun att titta och prova. Hon har aldrig kört eller åkt EQE/S. Annars lutar det åt C40 då de mindre MB-elbilarna varken gillades av henne eller mig.
Hur många mil får de ha gått? Vi ska byta bort EQE:n vi har på firman snart, den är mer eller mindre fullsmetad med det mesta som gick att få inkl. luftfjädring, panorama, Burmester etc.
Intressant. Årsmodell, färg ute/inne och miltal? Har forumet privat PM-funktion?
Jag får återkomma med mil, men kan tänka mig det är för många mil för er eventuellt. Nog rullat runt 10-11 000 mil nu. 2022, vit pärlemor med svart/mörkgrå skinn (ej fejkskinnet). 21-tums snygga fälgar m.m.
Tyvärr inget privat PM här.
Trevlig spec! Till rätt pris är det intressant. Prisläge?
Jag återkommer i morgon när jag pratat med VD, det är han som kör den nu.
Men ja, otroligt trevlig spec på den. Om jag inte minns fel var den extrautrustad för 272 000 kr utöver grundpriset när vi plockade ut den.
Tack gör det. Ja extrautrustningen på vår E-klass låg på den summan. Och märkligt nog värdesätter få utrustning. Däremot mil o årsmodell är tydligen av gemene man skitviktigt.
Ja eftersom maskinskada bara gäller ett visst antal mil är det faktiskt enormt viktigt.
Kanske herrejösses-stereo, kolossalhjul och lädersits är egalt för de flesta bilköpare. Den dyra extrautrustningen ger inget extra på beggpriset, det är ett faktum.
Eller så är bra ljud skitviktigt, där bra musikupplevelse är en baskvalitet i livet. Att njuta av livet med god design och annat som ökar välbefinnandet är för vissa något som man vill betala för. Livet är kort!
Lika underbart det är att streckköra 60+60 i mercan är det att idag köra Miatan. Helt olika upplevelse, lika underbara.
Vi har aldrig haft en maskinskada på våra bilar trots att våra 3 bilar alla körs över 2k mil/år. God service och egen regelbunden proaktiv kontroll är nyckeln till få fel.
Har du haft maskinskador ?
Har någon annan haft maskinskador? Vi snackar väl underhållna bilar som ägts från nära nya så man VET att allt underhåll utförts perfekt och enl plan. Inte bilar med många ägare...
Update, var inne 10min och kollade. EQE är fina och det märks att det är en helt annan nivå än de enklare A och B-klass. Habegäret som är helt frånvarande på de minde Mercorna finns i en välutrustad Merca på E-nivån. Men dörrhandtagen är lika kassa som jag minns dom. Där är Tesla S ett under av precision i jämförelse.
Inte plant nedfällt baksäte med en hård uppstående kant är en förvånande miss. Annars kanon. Att det sedan är en av de svåraste bilarna att ha koll på fram/sida/bak pga den runda formen, kommer säkert hustrun inte gilla. 360-kamera som funkar perfekt har vi redan i E-klass så det löser problemet.
Fotade specen, ska nu kolla om viktig utrusting finns med.
Njuta av livet kan man göra på många olika sätt. Du vill ha hög musik i bilen, andra uppskattar tystnad , som kan upphov till djupa tankar och reflektion under bilkörningen. Vi är alla olika...
Läste precis om en Kia Optima med 16000 mil på mätaren, fel på en elektronikenhet till batterpacken som sitter i batteripacken, offert från Hedin 220000:- bilen kommer alltså skrotas men hade ett värde före felet på runt 150000:- Inte så kul…
Ja visst är det trevligt att kunna välja. Sover någon passagerare är alla helt tysta. Eller så pratar man. Men att ha valet, supertkomfort (tyst bil) eller nattklubb är trevligt.
De andra har modern smak och spelar, själv poppar jag enbart då jag kör ensam då andra märkligt nog inte uppskattar hårdrock på maxvolym...
De passar på att ta BRA betalt. En elektronikenhet från skroten och be en elbilskunnig verkstad om offert?
Om valet står mellan C40/EX40 eller EQE - vilken bil har bäst förarstöd? Tänker både självkörande - och säkerhets-funktioner. (tex autobroms framåt/bakåt, dödavinkel som även hinder filbyte vid fel tillfälle, varnar för ankommande trafik bakifrån om man försöker öppna dörrarna)
Mycket av det är väl standard på Volvo, men på MB så måste du välja till dyra paket för att få filkörningsassistent och adaptiv farthållare mm.
Den EQE jag provkörde vill jag minnas inte ens hade adaptiv farthållare, eller om jag blandar i hop det med BMW, men oavsett har aldrig de där tyska premiumbilarna några extra funktioner utöver det som EuroNcap hittat på.
Allt det du ramsade upp är standard när man köper en asiat med lite högre utrustningsnivå för samma kostnad som ett simpelt paket till en premiumbil.
+100
+100
De EQE jag kollar på har alla dessa paket.
Och en aserat har aldrig varit ett alternativ för hustrun. Försökt. Har dock inte visat henne en Lexus men inser att då hon dissat BMW med hänvisning till fronten, inser jag att att Lexus blir utmanande... ;-)
Det är väl hustrun som skall välja, nu verkar det mer vara du som bestämmer åt henne 😉
Vänligen sluta, du tycker säkert du är skitkul. Jag tycker inte det. Du vet mycket väl att jag fått uppgift att ta fram en bra merca som hon testar. Annars väljer hon C40. Var nämligen den som hon tyckte minst illa om. Alternativen är få om kravet är Volvo eller MB, där "det normala" är en bra specad E-klass.
Har bestämt för mig att du tidigare skrivit att frugans intresse för C40 svalnat och MB ökat.
Men vad du och frugan har för uppgörelse i detta bilinköp är ändå lite otydligt då hon enligt din utsago har klara meningar om vad som är den rätta bilen och inte att du fått i uppgift att ta fram den ultimata mercan.
Varför inte så till på en elektrisk CLA? Den borde hon väl gilla. Både snygg och bra räckvidd samt snabb laddning.
Är enkelt. Om hon inte gillar någon av Mercorna, återstår C40 då den var den "minst dåliga" Volvon. EQA var inte bra nog givet priset. Jag testade sedan EQB. Slutsats: ingen ide' att låta henne prova. Dyrare men bara marginellt bättre. Återstår EQE. Ska vi lägga klart mer pengar på en Merca, får den banne mig vara BRA på riktigt.
Nya CLA som kommer tokrasa i värde är inte aktuellt. Levtid årsskifte = dåligt med.
Besökte KIA. EV3 saknar elbaklucka standard. Saknar även dödavinkel (finns i Plus-paket). Autobroms vid backning finns enbart i största paketet (GT) Inroparen säljs knappt sa dom, "plus + long range ska du ha". Mycket i topp-paketet EVO GT finns i Volvo C40 med mellanpaketet.
Besökte även BMW förra helgen, synd hon dissat i4 och iX. De har rasat ned mycket under våren! Fina bilar.
BMW i4 är en otroligt fin bil, kan rekommenderas om man vill ha verkligt hög tysk kassaskåpskvalitet förpackad i ett sportigt chassie.
C40, vad tror ni om 2WD vs 4WD? Testade en demo-4WD och den hade små vibrationer i drivlinan vid full effekt (gasen i botten, hur säger man det i en elbil?) och jag gillade faktiskt 2WD bättre men nu ska ju inte jag köra den! Googlade och den första versionen elbilar 2022-23 har detta problem...
Går den stabilare på asfalt, stabilare i modd/snö/halka? Har aldrig ägt en 4WD och inte jämfört heller på vintern. 30% högre försäkring såg jag, men hur mycket kortare är körsträckan och vad är det värt extra om man köper en 2024? Är det värt 20k, 30k 40k merpris. Hur skulle ni tänka?
Läser man på XC/C40 gruppen på FB så har twin modellerna ca 40 mils räckvidd.
Och om det är värt merkostnaden kan vara du avgöra.
Den är väl egentligen onödigt stark.
Och räckvidd på 2wd extended range?
Svängde förbi och kollade på ett alternativ. All utrustning C40 4wd 2024 2k mil. Tittade på bakre hjulupphängning, kröp rost i skarvarna, samt början till angrepp på muttrar och bultar. FAN vad besviken jag blev. Undersökte fem sex andra från 2023, 2024 och 2025, liknande angrepp i olika grad. Tidigare Volvo vi ägt har varit perfekta efter nästan tio år. MB’n är väl sju år nu, som ny överallt under
Borde väl vara något kortare än Optimus Polestar med samma drivlina
I min värld är det självklart med AWD, bättre vinteregenskaper, framkomlighet och riktningsstabilitet. Sommar som vinter. Säkert något kortare räckvidd men vad gör väl det?
Denna veckan har jag tagit fram 4 alternativ på C40, samtliga runt 2k mil och silver alt vita. Vissa 19" vissa 20". Alla har alcatraklädseln eller ljusgrå ull: Ultimate Extended Range 2WD 2024 470k, Ultimate 4WD 480k , Ultimate 2WD 2025 500k, Plus 2WD 2024 425k - och första jag undersökte noga visade rost...suck.
Nästa vecka ska jag fokusera på olika MB-alternativ. Sedan får hustrun välja.
Varför skulle det inte rosta lite i hjulupphängningarna?
Spelar väl ingen roll.
Kolla på den äldsta du kan hitta med mest mil. Då först kan du väl få en uppfattning om det eventuellt kan bli problem med rost.
Men skall bli spännande att följa vart det barkar hän 😉
Finns för mycket att välja på.
Men det har onekligen varit ett rejält värdefall på Volvobilarna. En 4WD Ultimate kostade ny ca 700kkr för ett år sedan.
Klart det spelar roll, vad är mest utsatt på en bil? Underrede, hjulhus och hjulupphängning. Kollade alla ViB-rosttester och fann detta...
Enl ViB rosttest "Även hjulupphängningarna är helt i stål och vi hittade begynnande rost i en av framvagnsbalkarna."
Enl ViB långtest "Volvon levererades i mars och har bara fått utstå en vinter med saltade vägar. Allt ser mycket bra ut och vi hittar bara obetydligt med rost på fram- och bakvagn"
De hjulupphängningar som jag kollade på hade samma grundproblem men i olika utsträckning. Två plåtar är lagda mot varandra utan tätning = rost börjar krypa där de ligger mot varandra. Även mitt på hjulupphängningen var det rostrosor. På bilar från 2023/24/25 är det inget annat är kass för en sådan dyr bil.
ViB skriver såhär om EQA, som har alu i hjulupphängningen fram/bak. "Motorvagga fram av stålplåt, länkarmar av aluminium. Bakvagnens spindelleder och länkarmar är av aluminium och har slitskydd av plast" Dvs mer passande för priset.
Kollade facebook och två ägare har fått rostbubblor på bakluckans insida. En 2020 och en 2024. Kolla post "June 13 at 8:36 PM" https://www.facebook.com/groups/387909372099880
Då utesluter det så klart C40 som alternativ.
Återstår bara EQE, och den är ägarna väldigt nöjda med enligt Autoindex.
Är väl ingen Volvomodell som ägarna är speciellt nöjda med enligt den undersökningen.
Så du kan väl ersätta C40 med BMW iX2. Minns inte vad det var som frugan hade emot iX1, den har ju inga bävertänder som i4 och iX.
Nu är det hustrun som väljer, jag tar fram underlaget. Hade den perfekta bilen funnits hade det varit enkelt… EQE är tex inte SUV och hon vill sitta högt.
En grön snygg iX2 är väl inte så fel
https://www.blocket.se/annons/1002303783
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.