Vi Bilägares forum

Funderingar om nästa bil.

Funderingar om nästa bil.

Har börjat fundera på vad nästa bil skall bli för något eftersom jag skall byta bort min XC60 2017 nästa år.
Mina funderingar är en så länge att hålla mig till Volvo och XC60 och valet är mellan D4 FWD 190 hk och T5 FWD 250 hk. Inscription med alla paket som klimat, lounge och teknikpaket skall det vara. Hybrid och laddhybrid skippar jag eftersom dom bara finns i värstingmodeller.
Vad gäller andra märken i samma storleksklass har jag även kollat på Mercedes GLC, som Guran pratar så bra om. Är lite sugen men än så länge är priset och utrustningen inte riktigt i min smak.
Har ni flera förslag i denna bilkategori?

2019-09-13 15:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommentarer

Ska du ändå upp på dem pengarna hade jag köpt elbil, men det kanske inte passar ditt körmönstret? Risken är ju att en fossilbil inköpt 2020 för egna pengar,(Du hade inte leasing väl?), rasar riktigt rejält i värde sen de kommande åren när omställningen rullar på.

2019-09-13 16:05
christer_1 skrev:

Har börjat fundera på vad nästa bil skall bli för något eftersom jag skall byta bort min XC60 2017 nästa år.
Mina funderingar är en så länge att hålla mig till Volvo och XC60 och valet är mellan D4 FWD 190 hk och T5 FWD 250 hk. Inscription med alla paket som klimat, lounge och teknikpaket skall det vara. Hybrid och laddhybrid skippar jag eftersom dom bara finns i värstingmodeller.
Vad gäller andra märken i samma storleksklass har jag även kollat på Mercedes GLC, som Guran pratar så bra om. Är lite sugen men än så länge är priset och utrustningen inte riktigt i min smak.
Har ni flera förslag i denna bilkategori?

Köp en lätt begagnad GLC, brukar ligga 100.000kr under priset för en ny bara mätaren snurrat några hundra mil. Och så spar du kanske ett års Malus.
Nästa år får du ju även en 20-års modell med nya motorn som är ett viskning jämfört med Volvos oljebrännare som är lika skramliga som min gamla motor. Skillnaden är att GLC:n är mer ljuddämpad så motorn hörs mindre inuti bilen, men utanför är det våldsamt hallå.
Alternativet är ju en Lexus NX om den kommer med samma drivlina som Nya RAV4.
Nuvarande drivlina är varken snål eller speciellt uppmuntrande att köra. Men bilen är jäkligt komfortabel.

2019-09-13 16:33
Guran

Peugeot 3008 prisvärd trevlig och tyst i kupén. Går förvånansvärt bra med 130hk trepipen.
Audi Q4 och BMW X3 men blir ju samma som med en ny GLC att priset drar iväg
Citroën C5 aircross som vann senaste SUV testen i TV,
Ja det finns en uppsjö av bilar, gäller bara att våga ta sig ur Volvoträsket :)

2019-09-13 16:52
Guran

Stanna i Volvoträsket tycker jag...

Nya V60 Cross Country är ett trevligt val.

Eller Land Rover Discovery sport.

2019-09-13 17:06

Ja, hellre en V60 CC än XC60. För att vara en Volvo är V60 ovanligt proportionerlig och linjeskön.

Ska man köpa Merca får de bli en EQC.

2019-09-13 18:07
Power to the people

Fast så kan det ju vara så att man tycker att en V60 är alltför strulig (låg bl a) att ta sig in i och att därför XC60 passar bättre.

2019-09-13 18:11
Pi skrev:

Fast så kan det ju vara så att man tycker att en V60 är alltför strulig (låg bl a) att ta sig in i och att därför XC60 passar bättre.

Ja där har du nog mitt synsätt Pi.

2019-09-13 18:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Guran skrev:

Peugeot 3008 prisvärd trevlig och tyst i kupén. Går förvånansvärt bra med 130hk trepipen.
Audi Q4 och BMW X3 men blir ju samma som med en ny GLC att priset drar iväg
Citroën C5 aircross som vann senaste SUV testen i TV,
Ja det finns en uppsjö av bilar, gäller bara att våga ta sig ur Volvoträsket :)

Ja där har jag en fördel Guran för min yngsta dotter har en Peugeot 3008 av 2019 års modell. Den skall jag provköra i helgen.

2019-09-13 18:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Fast så kan det ju vara så att man tycker att en V60 är alltför strulig (låg bl a) att ta sig in i och att därför XC60 passar bättre.

Jo, men V60 CC höjer sig ändå 6 cm högre än vanliga V60. :-) Visst att du får ytterligare 3 cm med XC60, men personligen tycker jag att den inte är så fin.

2019-09-13 18:36
Power to the people
Grosser skrev:

Ska man köpa Merca får de bli en EQC.

Björn Nylands nyss genomförda 1000km-challenge talade starkt för EQC genom möjligheten att ladda relativt snabbt. En komfortabel transportör är väl det som krävs om man ska klara den sträckan på en (lång) dag. Högre pris än för Volvos fossilmodeller dock.

2019-09-13 18:43
pinjong skrev:

Grosser wrote:Ska man köpa Merca får de bli en EQC.
Björn Nylands nyss genomförda 1000km-challenge talade starkt för EQC genom möjligheten att ladda relativt snabbt. En komfortabel transportör är väl det som krävs om man ska klara den sträckan på en (lång) dag. Högre pris än för Volvos fossilmodeller dock.

Månså vara men ser man på TCO så vette tusan om inte skillnaden är överkomlig.
Jämför man med en fossilbil med liknande prestanda så blir den nästan prisvärd.
Men så klart värdesätter man inge prestanda så blir det att elda för kråkorna.

2019-09-13 18:59
Guran
Guran skrev:

Månså vara men ser man på TCO så vette tusan om inte skillnaden är överkomlig.
Jämför man med en fossilbil med liknande prestanda så blir den nästan prisvärd.
Men så klart värdesätter man inge prestanda så blir det att elda för kråkorna.

Den kostar väl ca 700" pistoler vilket möjligen är några 100" mer än en Volvo idag. Själv hade jag inte köpt varken en klassisk Volvo med maluspåhäng eller första generationen el-SUV men den senare är definitivt åt rätt håll om än omkörd ur tekniksynpunkt bara på 1-2 års sikt förstås.

2019-09-13 19:30
pinjong skrev:

Guran wrote:Månså vara men ser man på TCO så vette tusan om inte skillnaden är överkomlig.
Jämför man med en fossilbil med liknande prestanda så blir den nästan prisvärd.
Men så klart värdesätter man inge prestanda så blir det att elda för kråkorna.
Den kostar väl ca 700" pistoler vilket möjligen är några 100" mer än en Volvo idag. Själv hade jag inte köpt varken en klassisk Volvo med maluspåhäng eller första generationen el-SUV men den senare är definitivt åt rätt håll om än omkörd ur tekniksynpunkt bara på 1-2 års sikt förstås.

Nej då, från 800 och efter några nödvändiga val så närmar den sig 900.
Jag tror det smartaste är att vila på hanen nått år och invänta tekniksprånget. Kan bli onödigt dyrt då priset på elbilar dyker då produktionskapacitet och teknikutveckling på batterierna tar ordentlig fart.

2019-09-13 19:51
Guran

Pinjong: Om du hade läst TS inlägg hade du sett han tittar på en Volvo XC60 med all utrustning mer eller mindre, och då är inte steget så fasligt upp till EQC och som Guran påpekade så har den utan tvekan lägre TCO. Och därmed motiverar det högre inköpspriset.
Väntar han lite till med bilbyte kan han köpa en Tesla Model Y som är samma biltyp men absolut inte kommer vara frånsprungen så fort. Och det för samma eller lägre pris än Volvon han kikar på.
Sen är utan tvekan XC60 den jag hade köpt om jag skulle handlat en fossilbil i den klassen. Betydligt modernare känsla än de flesta andra konkurrenterna vad gäller teknik m.m.

2019-09-13 19:56
Henrik M skrev:

Ska du ändå upp på dem pengarna hade jag köpt elbil, men det kanske inte passar ditt körmönstret? Risken är ju att en fossilbil inköpt 2020 för egna pengar,(Du hade inte leasing väl?), rasar riktigt rejält i värde sen de kommande åren när omställningen rullar på.

Nja rasar rejält i värde tror jag inte riktigt på. Det är väl ungefär samma snack som att börsen skall rasa rejält som dom påstått i 2 år snart. Elbilssprånget sker ju inte precis på ett par års sikt och alla behöver väl en bil däremellan. Mitt val står nog snarare mellan D4 och T5. Diesel eller bensin. Därför satsar jag på T5 250 hk om jag inte tar en D4 190 hk. AWD får jag stryka eftersom Volvo inte tillhandahåller D4 med AWD med automatlåda. Man kan ju undra varför. Har ni svaret? Miljöpartiet?

Tesla vore ju drömmen!

2019-09-13 20:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Henrik - när det gäller tjänstefordon så får du gärna snacka om TCO men när det gäller privatköp så är det närmast omöjligt att räkna på TCO innan aktuell bil är ägd några år och såld så gör inte låg TCO-kostnad på alla möjliga elbils-modeller till nån sanning för oss privatköpare, tack. Det kan stämma men det kan lika gärna vara fel för en typisk privatköpt bil som man äger säg 3--5 år.

Uppdaterat: 2019-09-13 21:08
Guran skrev:

Jag tror det smartaste är att vila på hanen nått år och invänta tekniksprånget. Kan bli onödigt dyrt då priset på elbilar dyker då produktionskapacitet och teknikutveckling på batterierna tar ordentlig fart.

Håller med om att mycket händer just nu när det gäller teknik men även batteriproduktion.

Henrik M skrev:

Pinjong: Om du hade läst TS inlägg hade du sett han tittar på en Volvo XC60 med all utrustning mer eller mindre, och då är inte steget så fasligt upp till EQC och som Guran påpekade så har den utan tvekan lägre TCO. Och därmed motiverar det högre inköpspriset.

Ja jag försökte påpeka att det inte skiljde särskilt mycket ekonomiskt utan snarare tekniskt. Tekniken utgör en risk då den inte är mogen.

2019-09-13 21:19
pinjong skrev:

Ja jag försökte påpeka att det inte skiljde särskilt mycket ekonomiskt utan snarare tekniskt. Tekniken utgör en risk då den inte är mogen.

På vilket sätt är inte tekniken mogen? Så du menar att alla de Teslor från 2013 som fortfarande rullar och gått 40-50.000 mil en del till och med inte fungerar?

2019-09-13 21:24
Pi skrev:

Henrik - när det gäller tjänstefordon så får du gärna snacka om TCO men när det gäller privatköp så är det närmast omöjligt att räkna på TCO innan aktuell bil är ägd några år och såld så gör inte låg TCO-kostnad på alla möjliga elbils-modeller till nån sanning för oss privatköpare, tack. Det kan stämma men det kan lika gärna vara fel för en typisk privatköpt bil som man äger säg 3--5 år.

Förklara för mig varför du anser det går att prata TCO när det gäller företag men inte privat? Vet du vad TCO betyder? Nej den går inte räkna ut exakt vare sig för privat eller företag förrän efter, MEN du kan ju få ett hum av det om man tänker efter lite, eller hur? Och det precis lika mycket beroende på privat eller företag.
Verkar som du bara är otroligt tjurig om detta och inte kan tänka dig se saker på nytt sätt....

2019-09-13 21:26

Henrik - om du leasar bilen och restvärden m m är reglerade så har du betydligt större möjlighet att i vart fall bedöma TCO och med väldigt långa årliga körsträckor, som du tydligen har, så är ju sannolikheten för en relativt fördelaktig TCO klart högre än för en privatköpt bil med 1500 mil om året och som byts efter säg 7000 mil. Och TCO har jag jobbat med yrkesmässigt sen flera decennier tillbaka så för mig är det inte nytt - men kanske för dig... Så "nytt" gäller nog mera för dig än för mig, faktiskt.

2019-09-13 21:32
Henrik M skrev:

På vilket sätt är inte tekniken mogen? Så du menar att alla de Teslor från 2013 som fortfarande rullar och gått 40-50.000 mil en del till och med inte fungerar?

Vi ser tekniksprång exempelvis när det gäller förmåga att ta emot laddning. Så länge tekniken utvecklas snabbt och inte har planat ut kan man säga att den inte är mogen.

2019-09-13 21:35
pinjong skrev:

Henrik M wrote:På vilket sätt är inte tekniken mogen? Så du menar att alla de Teslor från 2013 som fortfarande rullar och gått 40-50.000 mil en del till och med inte fungerar?
Vi ser tekniksprång exempelvis när det gäller förmåga att ta emot laddning. Så länge tekniken utvecklas snabbt och inte har planat ut kan man säga att den inte är mogen.

Ok.....Tesla tar emot 150 kW laddning även på sina 2013.......det tar inte ens nya ID.3, och du anser tekniken inte finns och är mogen?

2019-09-13 21:40
Pi skrev:

Henrik - om du leasar bilen och restvärden m m är reglerade så har du betydligt större möjlighet att i vart fall bedöma TCO och med väldigt långa årliga körsträckor, som du tydligen har, så är ju sannolikheten för en relativt fördelaktig TCO klart högre än för en privatköpt bil med 1500 mil om året och som byts efter säg 7000 mil. Och TCO har jag jobbat med yrkesmässigt sen flera decennier tillbaka så för mig är det inte nytt - men kanske för dig... Så "nytt" gäller nog mera för dig än för mig, faktiskt.

Du är verkligen så makalöst sanslös så det finns inte.......har diskuterat detta med dig tidigare och tänker inte göra igen. Men jo, precis lika väl som man kan bedöma ett ungefärligt TCO på en företagsbil kan man det på en privatbil. Sen kan det alltid hända något som kullvälter den kalkylen, och det kan det för tjänstebilen med. Tänker inte ta detta mer med dig då du verkar vara helt motvalls kärring vad gäller detta.

2019-09-13 21:47

Ja du Henrik - vem som är motvalls kan nog diskuteras men jag misstänker på goda grunder att jag har betydligt större erfarenhet än vad du har om olika former av ekonomiska modeller och kalkyler inkl TCO-kalkyler eftersom det ingått som en stor del i mina arbetsuppgifter under mitt aktiva arbetsliv.. Men när argumenten tar slut så avslutar vissa diskussionen.
Jag vidhåller att för leasade bilar och med långa årliga körsträckor kan man säkert räkna hem en eldriven bil trots avsevärt högre anskaffningskostnad just p g a avsevärt lägre rörliga kostnader (drivmedel främst) medan en privatägd med normala årliga körsträckor fortfarande är betydligt osäkrare ekonomiskt.

2019-09-13 21:55
Henrik M skrev:

Ok.....Tesla tar emot 150 kW laddning även på sina 2013.......det tar inte ens nya ID.3, och du anser tekniken inte finns och är mogen?

Ingen tvekan om att Tesla/Musk är duktiga på flera delar men helheten är större än ett bolag. Saker och ting kommer att hända tror jag.

2019-09-13 21:56
Stoor skrev:

Christer;
Visst finns Volvo XC60 med dieselmotor och AWD, den heter XC60 D4 AWD som dessutom är godkänd för det klimatsmarta bränslet HVO100. Att kombinera en bensinmotor med en stor XC60 tror jag blir dyrt i längden. Tex så säljer toyota enbart dieselmotorer till sina LC modeller. Loungepaketet med ventilerade läderfåtöljer fläktar, kylning och massagestolar är helt underbart. Inscriptionpaketet är likaså ett ”måste”. Min XC60 ska jag äntligen få hämta ut nu på torsdag den 19/9-19!

Nej där har du fel Stoor. Den fanns 2019 men när du bygger 2020 års modell så kan du bara få D4 AWD med manuell växellåda. Och för mig är det automat som gäller, därför får det bli FWD.

2019-09-13 21:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Ja du Henrik - vem som är motvalls kan nog diskuteras men jag misstänker på goda grunder att jag har betydligt större erfarenhet än vad du har om olika former av ekonomiska modeller och kalkyler inkl TCO-kalkyler eftersom det ingått som en stor del i mina arbetsuppgifter under mitt aktiva arbetsliv.. Men när argumenten tar slut så avslutar vissa diskussionen.
Jag vidhåller att för leasade bilar och med långa årliga körsträckor kan man säkert räkna hem en eldriven bil trots avsevärt högre anskaffningskostnad just p g a avsevärt lägre rörliga kostnader (drivmedel främst) medan en privatägd med normala årliga körsträckor fortfarande är betydligt osäkrare ekonomiskt.

Jag har i annan tråd visat kalkyler baserade på exakt samma procentuella andrahandsvärde där högre prissatt elbil blir samma eller lägre TCO än fossilbil med sämre utrustning och prestanda redan vid 1500 mil per år. Och det som sagt med samma andrahandsvärde, men ser vi tillbaks nu så har elbilar haft bättre procentuellt andrahandsvärde över tid. Men du får självklart ha din åsikt om du vill. Sen bara för att man har en arbetsuppgift länge betyder det inte att det kan ske förändringar inom det området som man kanske missar om man inte är öppen för nytt eller verksam längre.

2019-09-13 22:01
christer_1 skrev:

Stoor wrote:Christer;
Visst finns Volvo XC60 med dieselmotor och AWD, den heter XC60 D4 AWD som dessutom är godkänd för det klimatsmarta bränslet HVO100. Att kombinera en bensinmotor med en stor XC60 tror jag blir dyrt i längden. Tex så säljer toyota enbart dieselmotorer till sina LC modeller. Loungepaketet med ventilerade läderfåtöljer fläktar, kylning och massagestolar är helt underbart. Inscriptionpaketet är likaså ett ”måste”. Min XC60 ska jag äntligen få hämta ut nu på torsdag den 19/9-19!
Nej där har du fel Stoor. Den fanns 2019 men när du bygger 2020 års modell så kan du bara få D4 AWD med manuell växellåda.

Så är det i konfiguratorn men borde vara ett fel. Kan aldrig tänka mig att Volvo helt plötsligt bara skulle erbjuda en manuell låda i den bilen.

2019-09-13 22:11
Guran
Stoor skrev:

Christer:
Oavsett vilken motorkonfiguration du väljer så kommer du att få en snygg, trafiksäker, tyst och en enormt komfortabel Volvo XC60, du blir helt enkelt kung på vägen ;o )

Om kungatiteln är det viktiga så rekommenderar jag en Lamborghini Urus.
Med en XC60 så kan du möjligtvis bli hovnarr :)

2019-09-14 09:50
Guran
Stoor skrev:

Guran:
Nä, det är såklart så att man inte blir ”kung” i vanlig bemärkelse om Christer köper en bekvämt välutrustad XC60 inscription, loungepaket, massage och ventilerade stolar mm men jag tror ändå att du fattar vad jag menar. Riktiga kungligheter kör väl Bentley, Rolls Royce, Maserati, Audi A8, MB S klasse, BMW 7 serien etc. Dock är Volvo XC60 definitivt en av de bekvämaste långfärdsbilarna till rimliga pengar som jag har suttit i. Saabstolarna är iof väldigt komfortabla de också.

Ja dom där stolarna hyllas av alla motorjournalister och många andra. För mig så är dom hemskt obekväma, fast nackstöd och konstig valk i överkant gör längre stunder än en kvart helt olidligt. Synd på en i övrigt snygg bil.

2019-09-14 13:06
Guran
Guran skrev:

Stoor wrote:Guran:
Nä, det är såklart så att man inte blir ”kung” i vanlig bemärkelse om Christer köper en bekvämt välutrustad XC60 inscription, loungepaket, massage och ventilerade stolar mm men jag tror ändå att du fattar vad jag menar. Riktiga kungligheter kör väl Bentley, Rolls Royce, Maserati, Audi A8, MB S klasse, BMW 7 serien etc. Dock är Volvo XC60 definitivt en av de bekvämaste långfärdsbilarna till rimliga pengar som jag har suttit i. Saabstolarna är iof väldigt komfortabla de också.

Ja dom där stolarna hyllas av alla motorjournalister och många andra. För mig så är dom hemskt obekväma, fast nackstöd och konstig valk i överkant gör längre stunder än en kvart helt olidligt. Synd på en i övrigt snygg bil.

Ja det där med att sitta bra i olika bilmärken är ju individuellt. Så det behöver ju inte vara fel på stolarna utan det kan ju vara fel på en själv. Häpp!

2019-09-14 15:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Guran skrev:

christer_1 wrote:Stoor wrote:Christer;
Visst finns Volvo XC60 med dieselmotor och AWD, den heter XC60 D4 AWD som dessutom är godkänd för det klimatsmarta bränslet HVO100. Att kombinera en bensinmotor med en stor XC60 tror jag blir dyrt i längden. Tex så säljer toyota enbart dieselmotorer till sina LC modeller. Loungepaketet med ventilerade läderfåtöljer fläktar, kylning och massagestolar är helt underbart. Inscriptionpaketet är likaså ett ”måste”. Min XC60 ska jag äntligen få hämta ut nu på torsdag den 19/9-19!
Nej där har du fel Stoor. Den fanns 2019 men när du bygger 2020 års modell så kan du bara få D4 AWD med manuell växellåda.

Så är det i konfiguratorn men borde vara ett fel. Kan aldrig tänka mig att Volvo helt plötsligt bara skulle erbjuda en manuell låda i den bilen.

Ja det där undrar jag också? Men tänkte att Volvo kanske håller på att fasa ut dieselbilarna för att satsa på mildhybrider och laddhybrider, för att få mera tillverkningskapacitet och mindre antal modellvarianter.

2019-09-14 15:18
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Men mildhybriderna finns ju också som diesel. Mildhybriderna är ju en fossilbil med förbättrat start/stopp och någon liten möjlighet att åka med avstängd motor när mycket lite kraft behövs.

2019-09-14 18:57
K_Klabbe skrev:

Men mildhybriderna finns ju också som diesel. Mildhybriderna är ju en fossilbil med förbättrat start/stopp och någon liten möjlighet att åka med avstängd motor när mycket lite kraft behövs.

Personligen anser jag mildhybriderna är ett stort skämt, både som bensin och diesel, som kommer att vara bortglömda om 5-10 år, sen får stortrollet säga vad han vill.

2019-09-14 19:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Volvos nya mildhybrid har ju i två tester nu visat sig vara törstigare, så nej tack.

2019-09-14 19:55

Sk mildhybrider verkar inte direkt påverka bränsleförbrukningen märkbart i blandad körning. Som sagt ovan tänker jag mer att det är mer som nästa generations startmotor. Hur som finns väl knappast några nackdelar, förutom möjligtvis om biltillverkare lyckas ta mer betalt.

2019-09-14 20:31

Mildhybrid är ett tillfälligt spel för galleriet, men 48V-system är ett steg åt rätt håll.

2019-09-15 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mildhybrid är ett tillfälligt spel för galleriet, men 48V-system är ett steg åt rätt håll.

Hur vet du med bestämdhet detta?
Har en bekant som har 48V mildhybridsystem i sin A6. Bilen går snålt, stänger av sig och rullar och startar i gång mjukt via systemet.
Samma ”mjuka” funktion som förbättrar drivlinans komfort står även att läsa om i senaste test av Volvo XC60 B4.
Så jag tror snarare att det kommer att komma på dom flesta fossilmotorer.
Sen får vi fossil tro vad vi vill :)

2019-09-15 09:53
Guran

Ja det tror jag med att de fossilbilar som presenteras framåt kommer till merparten ha nån form av mildhybridsystem.

2019-09-15 09:58

Ja att det höjer komforten vid start efter stopp är nog helt klart men spara soppa, njaej.

2019-09-15 11:05
junkers skrev:

Ja att det höjer komforten vid start efter stopp är nog helt klart men spara soppa, njaej.

Skulle tro att det som så mycket annat är en fråga om att tänka om lite och använda tekniken på rätt sätt anpassat efter ens egna behov. Det sparar säkert bränsle om man lär sig hur det fungerar och optimerar sin körning efter det. Har själv inte kört mycket med mildhybrid, men det kan ju habdla om små saker som att man släpper lite annorlunda innan korsningar, att man låter bilen nyttja det på kuperade sträckor m.m....

2019-09-15 11:14

Nu har jag funderat färdigt vad gäller nästa bil efter min XC60 2017 D4 AWD Summum. Jag tycker inte det utbud som Volvo har vad gäller laddhybridbilar är riktigt moget för mitt val. Mildhybriderna tror jag inte ett skit på och laddhybriderna är bara bensinare på värstingmodeller. Av övriga märken så är det väl bara Mitsubishi Outlander PHEV och Tesla X som var intressanta för mig, men nej enligt mig. Så jag har tänkt om och börjat söka på begagnade dieslar av senare modell med extra allt vad gäller teknik och utrustning som jag vill äga i inväntan på ett bättre utbud av laddhybrider eller rena elbilar, längre fram i tiden.
Så idag blev det ett impulsköp av en XC60 D5 AWD Inscription 2019, med extra allt, som gått 1902 mil.
Med extra allt menar jag Fusion Red Metallic som jag tycker är snygg, läderventilerade Elstolar med minne och massage förare och passagerare,(tyvärr svarta), Aktivt Chassi med Luftfjädring, Akustikrutor, Halvautomatisk Dragkrok, eluttag 230 volt, Klimatpaket Pro, Loungepaket Pro, Teknikpaket Pro, Parkassist Pilot med 360 parkeringskamera, Sensusconected Bowers&Wilkins (får se om denna ljudanläggning är värd ca 40000 som tillval) och dynamiskt LED med automatiskt helljus m.m m.m Denna bil kostade 710 000 kronor ny enligt prislistan, men som tur var slapp jag de första 200 000 kronorna. Jag hoppas jag blir nöjd med bilen som jag köpt i väntan på en ren elbil eller laddhybrid, som kanske blir mitt sista bilköp innan jag lägger näsan i vädret. Vem vet?

2020-01-17 19:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Värdeminskningen på nya bilar de första 2-3 åren är ju sanslös! Men vi som köper nyss inkörda bilar, kan ju bara tacka nybilsköparen som gör denna usla investering. Jag har köpt nytt ett par gånger, men den dyra nybilskänslan är ju borta efter ett par veckor. Som Janne "Loffe" Carlsson sa: Nytt göka blir gammalt göka, även om det är toppengöka...

2020-01-17 19:21

@40-talisten +1
@christer_1 Var det nåt fel på din gamla (för mig nya) Volvo eftersom du vill ha en ny? Jag resonerar ungefär likadant som du där, nästa bil blir förmodligen en elbil men jag tror det ligger 5-10år fram i tiden för mig.

2020-01-17 19:39
christer_1 skrev:

Så idag blev det ett impulsköp av en XC60 D5 AWD Inscription 2019, med extra allt, som gått 1902 mil.

Härligt! Det känns som att man kan få väldigt mycket fossilbil just nu.

Själv är jag för feg för impulsköp. Blir rädd bara av att tänka tanken.

2020-01-17 19:40

Grattis. ;)

2020-01-17 19:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja du Christer, vad skall man säga?
Jäkligt välutrustad bil och framförallt RÖD, snyggt som satan. Ovanlig men den färg jag absolut också skulle välja på en XC60, eller för övrigt på min nästa bil.
Svart nappaläder är både sobert och ytterst bekvämt, BoW ljudet lär vara enastående bra, under förutsättning att du matar det med bra signalkälla, där duger inte Spotify :) TIDAL är det sämsta du behöver för att höra och njuta av skillnaden. Synnerligen bra ljus och allert motor.
Jag tror du kommer bli nöjd med bilen.
Grattis :)
Spontanköp är trevligt, några timmars Ågren men sedan en glädje över nått nytt.

2020-01-17 20:41
Guran

Ja, Volvos röda är riktigt snyggt. Får gratulera till bilen!

2020-01-17 20:51
Power to the people

Grattis - låt oss nu få se en bild på pärlan! Gärna flera!

2020-01-17 21:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

Spontanköp är trevligt, några timmars Ågren men sedan en glädje över nått nytt.

Vi människor är konstiga djur. Jag blåste 724" på en optionsaffär för några år sedan och ryckte på axlarna. Men när jag såg att jag hade fått en sprillans XC90 för dom pengarna sved det mer.

2020-01-17 21:05