Dags för ny tjänstebil

105 inlägg 0 nya
Dags för ny tjänstebil

Ja så var det dags för sonen att byta ut Mondeon som han varit väldigt nöjd med, men det är ju tre år som gäller.
Nu var önskemålet en laddhybrid och då tvingas han förmodligen till bensindrift och det vet jag att det inte är populärt.
Jag har fått lite uttalanden efter det han provat hittills och det är mer negativt än positivt.

Först ut var Passat GTE och den var han riktigt impad över så länge det fanns något kvar i batterierna, sedan blev den lite slö. Han tyckte annars att allt fungerade bra och den var snygg, men grå och lite trist i inredningen och det är som på alla VW väldigt krångligt att kombinera tillval. Men värmen är bra och har hjälp av en brännare med appstart.
Största problemet är stolarna, som har alldeles för hård stoppning och han gillar inte de obekväma valkarna på ryggstödet och eftersom han måste ha elstolar måste det väljas skinn och de rusar upp ganska kraftigt i pris.

Nästa till slakt blev Optima, den gick inte att komma in i på morgonen för att startbatteriet vat tomt!
Hur har man tänkt här? Den här bilen kommer ofta att gå många korta körningar i stadsmiljö och då blir det ju bara på den ackumulerade elen, men vid laddning laddas inte startbatteriet, det sker bara med hjälp av bensinmotorn som också måste gå för att ge värme. Någon brännare går inte att få! Ett stort minus för det har han haft på många bilar tidigare.
Men den här hade ändå betydligt bekvämare stolar, men det var något med inställningen som inte var lyckad, men vad har jag glömt.

Idag var det då dags för nummer tre. Tiguan 2,0 TDI och nu var det tillbaka till diesel. Här var det ju en fördel att bilen var bra utrustad i grundutförande, men de tillval som krävdes kostar skjortan. Han måste ju ha elstolar och liksom på Passat blir det dyrt.
Det här var en bil som han trodde på eftersom den är högre borde den vara bekvämare att ta sig i och ur, men den var i princip i avsaknad av fjädring, hård och stötig och stolarna hade visserliugen inte limpor på sidorna av ryggstödet, men betongstoppningen i sittdynan blev väldigt kännbar efter några mil och komforten sänktes ytterligare av en ljudnivå som var det värsta han råkat ut för på länge. I 80 på skrynklig asfalt gick det inte att konversera utan att skrika.

Nästa blir Kuga och Volvo.

Jag återkommer .

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur gör andra laddhybrider, laddar dom även startbatteriet vid laddning? Om inte lär ju detta bli ett problem på alla laddhybrider, speciellt dom med bränslevärmare, eftersom bensinmotorn förmodligen inte kommer köras tillräckligt mycket. Ska man ladda startbatteriet separat krävs dubbla eluttag där man står...

En nackdel jag upplevde med nya Tiguan var att ratten satt så högt monterad, även i sitt lägsta läge, att det blev ansträngande för min nacke köra bilen. (Har en nackskada.) Vill minnas att även Vi bilägare anmärkt på körställningen...

Ford Kuga tror jag på. Jag satt bra i den när jag provade. Både den och Mondeo har bekväma säten. En ny Mondeo är inget alternativ? Eftersom han gillat den.

Kia Sportage liksom Optima diesel kanske också kan vara alternativ om han vill prova nåt nytt? Opel Insignia?

Ja det där med laddning av startbatteriet måste ju vara ännu värre på Passat som ju har brännare om det nu inte finns en inbyggd 12V-laddare som laddar samtidigt som drivpacken
Där han bor säljs Kia och Insignia av samma säljare och den är helt ointresserad av Opel!

Han har talat om Insignia som var ett starkt alternativ redan som gen.1, men den gången blev det en Saab.

Han är besviken på det han provat och hittar han inget bättre behåller han Forden ett år till, han tycker den är överlägsen det han kört hittills!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

TV kör en duell mellan Kuga Vignale 2.0 TDCI 180 AWD MPS och Skoda Kodiaq TDI 190 7DSG 4x4 Style Business.

Kugan vinner på att den är bekväm, ombonad, personlig, har körglädje, och att man kunde få bilen betydligt billigare än utsatt pris (68")
Bilarna har samma listpris med likvärdig utrustning, Skodahandlaren kunde på sin höjd skicka med en dragkrok.

Men är dom jämförbara.
Känns som du får mer i alla utrymmen på kodiaqen.
Nu har jag inte testat kugan sist för typ två år sedan men den har väl förbättrats.
Om han åkt mondeo känns dessa bilar helt fel om han nu inte blivit påverkad av suv nycken.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, om du läste första inlägget så ser du att anledningen till att han såg Tiguan som ett alternativ var just för att den är högre och av samma anledning är Kuga intressant.
Utrymmesmässigt räcker de gott, Kuga är ju faktiskt en bråkdel större än Tiguan.
Skoda säljs inte på orten där han bor, men det hade inte spelat någon roll, jag tror inte Kodiaq går tystare än Tiguan och ljudkomforten har hög prioritet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
mso 1000, om du läste första inlägget så ser du att anledningen till att han såg Tiguan som ett alternativ var just för att den är högre och av samma anledning är Kuga intressant.
Utrymmesmässigt räcker de gott, Kuga är ju faktiskt en bråkdel större än Tiguan.
Skoda säljs inte på orten där han bor, men det hade inte spelat någon roll, jag tror inte Kodiaq går tystare än Tiguan och ljudkomforten har hög prioritet!

Ja ursäkta slarvet. :)
Men testa på många bilar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo det är klart att han kommer att testa så många lämpliga som finns på orten, men det är begränsat.
Han är ju i den sitsen att han inte behöver tänka så mycket på pris. eller andrahandsvärde, men han han värdesätter driftsäkerhet och snabb service och där har Mondeon varit det bästa han har haft.
Det som förvånar mig lite när det gäller Suv är att han hade Outlander och den tyckte han var lite vinglig och törstig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jo det är klart att han kommer att testa så många lämpliga som finns på orten, men det är begränsat.
Han är ju i den sitsen att han inte behöver tänka så mycket på pris. eller andrahandsvärde, men han han värdesätter driftsäkerhet och snabb service och där har Mondeon varit det bästa han har haft.
Det som förvånar mig lite när det gäller Suv är att han hade Outlander och den tyckte han var lite vinglig och törstig.

Jag har kört outlandern och har en bekant som har laddhybriden och han är inte nöjd med nåt.
Dålig på el och törstig på bensin och bott på verkstaden.
Den demo som jag körde var inte skön eller kul på något sätt.
Helt omöjligt körställning hur man än gjorde.
Möjligt att en lång 185 och längre hittar körställning men tveksamt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Den Outlander han hade var före hybriden, det var en stor diesel som låg mellan 0,7-0,9.
Men körställning och komfort i övrigt hade han inte så mycket problem med vad jag kan minnas.
Jag körde den bara ett par gånger och inga längre sträckor så jag hade inga problem mer än att det var ett pipande när man gick ur och hade glömt något.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Testkörde outlander phev för ett tagsen. Fick riktig pickis känsla med dålig körställning för ratten.
Kolla Rav4 hybrid eller Lexus NX. Trevligt att inte ha diesel-knatter.

TV.
"För mindre pengar får vi alltså lull-lull, körglädje och en bil som sticker ut från mängden. Ibland väljer till och med TV även med hjärtat, inte alltid med hjärnan. Kuga Vignale vinner"

Kodiaq vann tidigare stortest av SUVar enligt uppsatta parametrar, men flera i testlaget gick inte igång på den Tysk- Tjeckiska perfekt mixade produkten.

saabnisse wrote:
Det här var en bil som han trodde på eftersom den är högre borde den vara bekvämare att ta sig i och ur, men den var i princip i avsaknad av fjädring, hård och stötig och stolarna hade visserliugen inte limpor på sidorna av ryggstödet, men betongstoppningen i sittdynan blev väldigt kännbar efter några mil och komforten sänktes ytterligare av en ljudnivå som var det värsta han råkat ut för på länge. I 80 på skrynklig asfalt gick det inte att konversera utan att skrika.

Det här med hård, stötig och bullrig upplever jag är något som är gemensamt för så gott som alla SUV jmfr med en kombi. Jag har även noterat att dom är mer vindkänsliga än en lägre bil. Högre tyngdpunkt kräver hårdare fjädring och stora hjul bullrar mer... Undantaget är möjligen premiummärkena, där man har mer påkostad hjulupphängning och ljudisolering.

Test bilarna brukar ofta vara utrustade med enorma fälgar med lite el tejp runtom för att se fräna ut i hallen. Se till att testbilen har normala fälgar och inget sportchassi. Gör mycket på ljudnivå.

Ang Skoda så tycker jag de verkar vara lagom på allt i testerna. De vinner sedan testet för att de har bäst utrymmen...

HT19 wrote:
Test bilarna brukar ofta vara utrustade med enorma fälgar med lite el tejp runtom för att se fräna ut i hallen. Se till att testbilen har normala fälgar och inget sportchassi. Gör mycket på ljudnivå.
Ang Skoda så tycker jag de verkar vara lagom på allt i testerna. De vinner sedan testet för att de har bäst utrymmen...

Ang Skoda skulle jag säga att dom är typ minst lika eller bättre i testarna och alltid rymligare och vettigare finesser. och mer för pengarna.

skidoo, som jag skrev i #6 så faller Skoda bort, men även om den funnes att köpa tvivlar jag på att den är komfortablare än Tiguan och den blev inte godkänd!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är en Lexus hybrid han letar efter.

Styggavargen wrote:
Det är en Lexus hybrid han letar efter.

Låter som ett mycket bra val.

Om han nu ska ha en hybrid är det ju för att den ska gå att köra på enbart batteri ett antal mil och någon sådan har ju inte Lexus.
Då kommer han hellre att köpa en diesel.
Jo, han behöver drag också.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det två aktuella alternativ som ska jämföras, helt olika.
A6 som ju står inför ett modellskifte och därför går det att göra väldigt bra pris på den.
En väldigt bra utrustad säljs till 20000:- lägre pris än en sämre rustad Tiguan!
Nästa är Kuga med lika motor och låda som han har i Mondeon.
Ska bli intressant att se hur det går.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:

Han är ju i den sitsen att han inte behöver tänka så mycket på pris. eller andrahandsvärde,

saabnisse wrote:

A6 som ju står inför ett modellskifte och därför går det att göra väldigt bra pris på den.
En väldigt bra utrustad säljs till 20000:- lägre pris än en sämre rustad Tiguan!.

Nu får du bestämma dig:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.