Dacia Duster

206 inlägg 0 nya
Dacia Duster

Köp! Men inte bensinaren. Dieseln är riktigt go och drar bra, själv kör jag en 2014 4x4 1.5dci. Visst detaljkvaliteten är sådär och lite tråkig men jag sitter bra i den och åker bra. Går relativt billigt och känns stabil. Bensinaren känns mycket tröttare. Dacia Duster är en bil utan krusiduller och det gillar jag den för.

Allt som du räknar upp, talar för att jag inte vill köpa en Duster.

Du gillar inte att dieseln går fint och att man sitter bra i den? Detaljkvalitet kan jag förstå att du vill ha men det är ju min personliga åsikt så du kanske inte tycker den är så pjåkig?

"Den trötta bensinaren," förmodar att du då avser den gamla 1,6 Renault-motorn på 115 hk. Men det finns även en nyare bensinare 1,3 på 130 hk med turbo. Jämfört med den är nog din dieselspis den tröttare...

40-talisten wrote:
"Den trötta bensinaren," förmodar att du då avser den gamla 1,6 Renault-motorn på 115 hk. Men det finns även en nyare bensinare 1,3 på 130 hk med turbo. Jämfört med den är nog din dieselspis den tröttare...

Helt riktigt, jag skulle sagt 1.6l bensinaren då jag ej testat de nya varianterna.

Jag skulle aldrig sätta min fot i en Duster!
https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898

Att bara titta på stjärnor blir orättvist eftersom där räknar dom in förarstöd också.
Så om man bara granskar testerna lite mer så får man en rättvisare bedömining.

Som sagt så ligger den lite efter andra bilar.

Jag skulle ta en provtur för två år sedan men vände efter 1 km på motorvägen.
man får verkligen vad man betalar för.
Öronproppar och 70 tals plast, men visst har man inga krav då är det säkert en bra bil men ett tipps prova inget annat före.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Om en Dacia Duster är säker eller inte beror ju också på hur och var man kör. Använder man bilen i och strax utanför en tätort med max 70 km/tim så är den i alla fall säkrare än att promenera eller åka MC.

Greta seglar här --> https://tracker.borisherrmannracing.com/

Sen har det ju faktiskt kommit en ny version av Duster sen mso 100o provkörde. Inte för att det är min favoritbil heller men tror ändå att den har sitt berättigande för den som t ex verkligen behöver hög frigångshöjd och 4WD och inte vill betala en förmögenhet. Så katastrofal är den inte om man inte har krav på de senaste säkerhets- och bekvämlighets-systemen. Ibland är vi väldigt säkerhetsknarkande men det visar sig inte på samma sätt över beteendet ute i trafiken.

Trots tre stjärnor så innebär det inte att bilen är en dödsfälla. Främst avsaknaden av säkerhetssystem och förarstöd (som nämnts ovan) drar ner betyget. På gamla modellen 2011-2017 som jag har så var det fotgängarskyddet som var bristande.

Jag tycker det är viktigt med säkerhetstänk men är inte rädd när jag kör bilen för jag är en uppmärksam förare, har slutat med rattsurfande... Men jag hör till den generationen som cyklar utan hjälm och anser mig inte vara i den åldern att jag behöver bråddar på skorna. Jag nyttjar dock bälten i bussar!

Trodde att både Dacia och Skoda var lågprismärken, vad är skillnaden ? :)
Med tanke på hur många Duster man ser på vägarna på landsbygden så verkar det vara omtyckta robusta bilar som inte självdestrueras.

Guran wrote:
Trodde att både Dacia och Skoda var lågprismärken, vad är skillnaden ? :)
Med tanke på hur många Duster man ser på vägarna på landsbygden så verkar det vara omtyckta robusta bilar som inte självdestrueras.

Skoda är dyrare än Dacia men håller högre kvalitet på plast och inredning främst. Jag körde en Skoda roomster tidigare och detaljkvaliteten var högre men den bullrade lika mycket på vägen. Den var dock inte heller felfri och runt 20 000 mil var flera saker på väg ut. Dustern är mer spartansk, råbarkad. Den har karaktär 4wd och hög markfrigång. Jag törs även säga att den är snygg!

Skillnaden är nog rätt stor trots allt när det gäller Skoda vs Dacia och när det gäller moderna säkerhetssystem och inte minst vad gäller standardutrustning och möjliga tillval. Skoda får ju säkerhetssystemen i stort sett samtidigt som övriga märken inom VAG-koncernen medan Dacia hittills inte ens fått del av autobroms - vilket väl är den största bristen säkerhetsmässigt. Det var ju samma visa när antisladd-systemen var relativt nya på lite billigare bilar - även då "sladdade" Dacia efter men var så småningom tvungna att "krypa till korset" även med det säkerhetssystemet. Så det kommer säkert men det hindrar ju inte att en modern Dacia ändå inte är sämre än väldigt många andra bilar som rullar på våra vägar och också saknar t ex autobroms.
Men att en Duster skulle vara snygg - nä, där går min gräns...:) Men den kan som sagt vara bra ändå.

Flat7: det är just precis så man ska betrakta Duster. enkel, robust, bra pris.
Visst finns det bättre bilar, men då kostar de också betydligt mer. Och man måste ju inte ha de största petskärmarna heller.
Duster-köparen har nog inte heller något behov av att bräcka grannen när det gäller status. Han/hon vill ha en ny bil för rimliga pengar, och som inte har 200 finesser som man inte har behov av och som kan kosta skjortan i framtiden.
Utseendet? Smaken är som baken, men huvudsaken är ju att köparen gillar det.
Jag tycker inte bilen är ful, jämfört med Toyotas hemska design är Duster en skönhet. Men, det är min syn på saken.
Säkerhetsmässigt lär den inte vara sämre än de "säkra" halvgamla bilar det kryllar av.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För mig som haft en Dacia i tre år och bytt ut den mot en Skoda för 1,5 år sen så är det stor skillnad. Skodan kostade nästan dubbelt så mycket och det märks på ljudisolering och allmän trevnadsnivå. Det är väl när man dubblar priset en gång till det börjar bli svårare att verkligen se skillnaden på ytan.

Jag är van vid betydligt dyrare bilar men måste säga att när jag provkörde den nya generationen Duster blev jag väldigt positivt förvånad. Tror att de som kör de enklare varianterna av Skoda eller liknande är de som gärna försöker överdriva skillnaden lite extra för att deras bil ska verka lite finare än den kanske är....
Hade utan nån tvekan mycket hellre valt en Duster av senaste generationen än en Fabia t.ex......

Trodde aldrig att jag skulle få läsa detta om Duster från Henrik M... :)

40-talisten wrote:
Trodde aldrig att jag skulle få läsa detta om Duster från Henrik M... :)

haha! :) Bara för jag haft möjligheten köra bra bilar sista 10 åren innebär det inte att jag inte kan uppskatta bilar ur de flesta klasser. Råkade få en sån som hyrbil/lånebil vid ett tillfälle och körde rätt mycket de dygnen så hann få rätt bra känsla för den. Tyckte den inte var så himla högljudd och jag satt förvånansvärt bra i sätena med. Lättkörd och smidig och med en förvånansvärt behaglig fjädringskomfort mot vad jag väntat mig. Och inte alls sämre känsla i inredningen än t.ex. nämnda Skoda eller motsvarande. Sen tycker jag ändå att det är trist att avsaknaden av säkerhetssystem är så stor. Men det vore enda anledningen för min del välja nåt annat om jag var ute efter en bil i den prisklassen. Sen objektivt men jag tycker den nya Dustern med lite utrustningen ser ganska bra ut med, och det kan man ju verkligen inte beskylla en Fabia t.ex. för att vara. maken till oproportionerligt designad bil får man leta efter...

40-talisten: Kan tillägga att min bana som bilägare började med Saab V4, så tro inte jag är bortskämd med att bara haft lättkörda välutrustade bilar :)

Apropå Fabia så tycker jag personligen att nuvarande kombi, i motsats till föregående, är helt OK designmässigt och klart snyggare än hatchback-utförandet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.