Bäst skydd vid älgkollision?

113 inlägg 0 nya
Bäst skydd vid älgkollision?

Eftersom tråden Pendlarbil övergick allt mer i en, enligt mitt tycke, intressant OT diskussion om hur olika bilar klarar älgkollisioner, hur starka takkonstruktioner olika bilar har och vilka tester som finns ang. detta, så startar jag nu en ny tråd ang. just detta. Kom gärna med bilder på olika bilars bra eller dåliga konstruktioner och länkar till olika tester ni hittar i detta ämne! Sverige kryllar av älgar och alla som någon gång varit nära att krocka med en älg, eller som gjort det, kommer garanterat att prioritera en bil med bra skydd vid älgkollisioner.

(Funderade just på att göra det så då är det redan klart.)

Mercedes C-klass:
Någon "användbar" bild på vindruteramen inifrån har inte gått att hitta.

Bäst skydd vid älgkollision?

Bäst skydd vid älgkollision?

Bäst skydd vid älgkollision?

Golf har en udda lösning med ingen förstärkning vid B-stolpen utan den är flyttad bakåt, inte sett det på någon annan.
Gissningsvis har det något att göra med att det saknas en förstärkt sidobalk vid bakdörren så den måste flyttas bak för att ge någon styrka till området.

Bäst skydd vid älgkollision?

Fundering: vad händer om man monterar ett par rejäla lasthållare. Blir taket starkare då?

Bäst skydd vid älgkollision?

6.15

Tack N-iklas! C-klass ser ju ut att ha hyfsat kraftiga förstärkningar, vilket ju också visar sig i IIHS test. Däremot saknas dom två extra förstärkningar tvärs över taket som Opel har mellan A, B, resp C-stolpe... Har MB istället en kraftigare förstärkning av taket mellan A, B och C-stolpe, ovanför sidorutan? Svårt avgöra från olika bilder... Beror ju även på stålkvalitet... Men C-klass fick ändå 7.0 i IIHS test. Du såg filmen hur testet utförs?

Intressant även att Astra klarar testet bättre än Saab 9-3, om nu GM lånat lösningar från Saab... Tydligen har Opel filat vidare på konstruktionen.
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/saab/9-3-4-door-sedan

Pinjong, kan man fråga sig... Hur stark är en sån där lasthållare? Den kan förmodligen både hjälpa och stjälpa, beroende på hur smällen tar, gissar jag... Men förmodligen släpper infästningen rätt omgående vid smällen, så dom gör nog varken till eller från.

Jag har inte koll på dom andra men Volvo har ju Large Animal Detection med full autobroms. Sedan vet vi sen tidigare att Volvo (och SAAB) lagt stora resurser på att öka skyddet vid bla. älgkolyckor. Så jag tror att Volvo med deras LAD är i särklass när det gäller älgolyckor. Med reservation då om nån annan tillverkare erbjuder något liknande.

FXX, ja Volvo får nog anses vara ett säkert kort i dessa sammanhang. Dels förefaller dom vara den enda (?) tillverkare som testar sina bilar i älgkollisioner. Det i kombination med Large Animal Detection med full autobroms, så att man förhoppningsvis undviker att krocka med älgen, ökar säkerheten ytterligare.

Men i IIHS tester är det ändå inte Volvo som får högst betyg, även om dom får bra betyg. C-klass har t.ex. en starkare takkonstruktion. Fast som jag sa i förra tråden så är det ju inte säkert att IIHS test speglar hur bilarna klarar en älgkollision, eftersom kraften vid en älgkollision kommer framifrån och inte uppifrån... Men det lär ju ändå inte vara någon nackdel med ett starkt tak.

Säkert är det sidobalkarna runt dörrarna som är starka på Mercedes men även de som finns ser nog starka ut, det är väl bara en svaghet om något kommer och ramlar ner - emellan - dessa balkar där taket bara är plåt.

SAAB 9-5 2004 OCH 9-3 2005.

Något som påminner om Opels utförande går nog inte att se, så det kan ju vara en effekt av att Opel hade höjda ambitioner och målsättningar med de nya modellerna från 2009 och framåt, balkarna i taket var väl bara en av flera saker som ingick i målet att bygga en kaross med kvalitet och styrka i största allmänhet och de var ju också tänkta att säljas som Buick och därför behövde klara amerikanska tester med bra resultat.
Inte för att Vectra eller Astra tidigare hade någon direkt svaghet men ambitionerna höjdes märkbart.

Bäst skydd vid älgkollision?

Bäst skydd vid älgkollision?

Nej, någon direkt likhet är svår att se... Men vindruteramen ser kraftig ut på 9-3, men det är svårt att bedöma från bilder som dessa om det är bättre eller sämre än nån annan... Ett älgkrocktest skulle säga mer. Att ha fler balkar över taket bör ju ändå vara en fördel för att få en stark konstruktion och minimera risken att något tränger in mellan dessa. T.ex. om man skulle rulla runt och träffa en sten, eller gå med taket före in i ett träd...

Många nya bilar verkar förövrigt ha bättrat på sin säkerhet. Nya Mazda 3 får bra betyg i IIHS, liksom nya Toyota Corolla:
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/mazda/3-4-door-hatchback

https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/toyota/corolla-4-door-hatchback

Som Rutger säger ovan, man ska nog vara lite försiktig att dra några säkra slutsatser utifrån iihs test av takstyrka. Det angriper ju från en annan riktning än vad älgen kommer och balkar kan ju ha helt olika styrka i olika riktningar. Men det kanske är det bästa vi har, för det finns väl egentligen ingen annan jämförelse mellan styrkan i bilars takkonstruktion?

K_Klabbe wrote:
Som Rutger säger ovan, man ska nog vara lite försiktig att dra några säkra slutsatser utifrån iihs test av takstyrka. Det angriper ju från en annan riktning än vad älgen kommer och balkar kan ju ha helt olika styrka i olika riktningar.

Exakt! Är det inte hög tid att någon åter gör ett test över hur dagens bilar klarar en älgkollision? Det är 7 år sen Folksam senast lät göra dessa tester:
https://youtu.be/TdnOn8gCmxI

Tyvärr är inte intresset för skydd mot vilt särskilt stort, det är främst de som varit utsatta för en närkontakt som är intresserade.
I de flesta bilproducerande länder är antalet älgar mycket lågt och intresset för att ta fram skydd mot dem ännu lägre.
Vildsvin finns oftast men att ta fram bilar som klarar en griskrock skulle bli orimligt dyrt och även om bilen blir skrot vid en krock, klarar sig de åkande vanligtvis bra.
Men visst vore det bra om någon ville bekosta ett prov på dagens bilar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sant saabnisse, tyvärr. Kommer ihåg för många år sedan, då Mercedes fått dåligt resultat i ett test och dom då svarade på kritiken med att detta med älgar främst är ett nordiskt problem och inget dom la nåt större focus på. Marknaden för det var för liten i förhållande till kostnaden... Men om älgkrock ingick i nåt större test, som EuroNCAP eller IIHS så skulle vi snabbt se bilar förstärkta för detta test. I Nordamerika finns ju älgar, så hur anpassar amerikanska biltillverkare sina bilar för detta? Gör dom det alls?

Mycket man önskar EuroNCAP skulle testa för, har en hel lista, men jag misstänker att biltillverkarna utövar påtryckningar, för om man testade för alla olyckstyper skulle bilarna behöva byggas mycket bättre allmänt, istället för som nu specialiserat för att klara specifikt krockproven men troligen inget mer - numera, ju hårdare ekonomin står i fokus desto större risk att man inte gör något mer än absolut nödvändigt.

Bilarna skulle bli dyrare, mer komplicerade och förmodligen tyngre och det gillar inte biltillverkarna.

Opel försökte göra just det, satsa allmänt på alla områden, ekonomin sätter ju gränser, så det är en kompromiss ändå, men i varje fall allmän hög nivå.
Man har ju satsat en hel del på att karossen ska klara krockar bakifrån och snett bakifrån, ett ofta eftersatt område, trots att det kan hända även där det inte finns älgar...

Men detta breda satsande kostar och vinstmarginalerna på bilarna har ju varit små.
Så länge kunderna inte uppskattar bilar som är breda och allmänna framför specialiserade så avskräcker säkert ekonomi från att man ska vilja bygga helgjutna bilar utan osthål.

Jag väljer alltid helgjutna saker som är bra på allt, istället för något som är absolut världsbäst på något men dålig på andra saker.
Köpte just en ny ficklampa, valde inte den som lyser bäst... utan den som har flest starka sidor och minst antal svagheter.
Men få väljer så.

Hur det är med amerikanska viltolyckor?
Hm, jag undrar om det inte är så att kunderna har tagit saken i egna händer genom att köra dessa stora pickups och SUV och detta har gjort att tillverkarna inte sett någon orsak att satsa på viltskydd för de som bor nära vildmarken tycks välja dessa bamsebilar.

N-iklas, det var just så en av mina leverantörer reagerade. Det här hände i mitten av 1990-talet och han hade sin bil på service och lånade hustruns Corolla. Mellan hemmet och ett par mil från jobbet smackade han på en rejäl älg och skrotade bilen. Själv blev han ganska trasig, men det gick att reparera.
Nästa bil som inköptes blev en maffig Jeep med stor grind i fronten!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Opel är slut med GM som har tål säkerhetsbur hög kvalitet men redan har PSA köpt och blir mindre säkerhetsbur till Opel från PSA samarbete och On Star har slopat ersätta PSA assistant.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Enklast är väl att utrota älgen, finns massor av ystra jägare för att inte tala om vargen som förorsakar svält i jägarfamiljer :)
Är väl det enda vilt som kan förorsaka direkt dödsolyckor.
Inte ens I Norge på västra sidan av fjällen finns det älgar. USA har väl några Bisonoxar som fortfarande kan utgöra nån fara. Nere i Europa nån enstaka hjort.
Men på dom stora bilmärkenas primära marknad utgör troligen inte kollision med stort klövvilt något prioriterat säkerhetsområde.

Opel är redan anonym och finns inte älskade Opel namn länge och därför kraftigt sjunkande försäljningen.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Stridsvagn 122 det vore något för älgen. Hinner du inte fixa älgstek så tror jag att taket håller ihop med eller utan takräcke *ler*

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.