Hög bränsleförbrukning Opel Insignia

56 inlägg 0 nya
Hög bränsleförbrukning Opel Insignia

Hej!
För två månader köpte jag en Opel Insignia (halvkombi) 2011 med 2.0 160hk dieselmotorn och ecoflex.
Tycker att jag behöver tanka oftare än vad jag förväntade mig när jag köpte bilen. Enl Bilregistret ska bilen dra:
Landsvägskörning
3,7 L/100KM
Stadskörning
5,4 L/100KM
Blandad körning
4,3 L/100KM

Efter att jag börjat köra lugnare och inte brassa på onödigt mycket har jag låtit färddatorn mäta en vanlig vecka där jag kör stadskörning blandat med landsväg till jobbet, (Ca 1.5 mil enkel resa) samt lite lite andra småärenden, mäter den att jag snittar 7L/100km. Nu är det visserligen vinterväder men jag märkte detta redan innan och det har inte diffat så mycket.

Vad tror ni detta kan bero på?

Antingen så är det normalt för modellen (deklarerade siffror är ett stort hittepå), eller så har du någon broms som ligger an (känn bak i hjulen när du kommer fram - normalt kan vara lite lätt ljumma skivor om du bromsat mjukt men definitivt inte skitvarma och det bör dessutom vara ungefär jämnvarmt mellan höger och vänster sida där fram kan vara varmare än bak). När är oljan bytt? Hur ser den ut? Växelllåda - automat eller manuell? Hur är oljan där?

Byta filter och olja värje 5000-8000 km vill ge mycket bättre forbrukning många gånger,annars är det nog dags for nya spridare.är motorn byggt i korea ja då säger det allt.

Ska känna på bromsarna nästa gång jag kör, bra tips.
Oljan ska vara bytt någon vecka innan jag köpte enl ägare och kvitto, ska titta på färgen.
Det är manuell låda.
Tänkte att jag skulle lämna in bilen på service nu i vår. Förra ägaren har antingen slarvar med det eller gjort det på ställen där de inte stämplar och sen inte sparat kvitto.

1.5 mil är inte så lång sträcka att man kan mäta hur normal förbrukning är. På 1.5 mil har knappt motoroljan fått arbetstemperatur.
På korta sträckor blir alltid förbrukningen högre.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Easterlily wrote:
Hej!
För två månader köpte jag en Opel Insignia (halvkombi) 2011 med 2.0 160hk dieselmotorn och ecoflex.
Tycker att jag behöver tanka oftare än vad jag förväntade mig när jag köpte bilen. Enl Bilregistret ska bilen dra:
Landsvägskörning
3,7 L/100KM
Stadskörning
5,4 L/100KM
Blandad körning
4,3 L/100KM
Efter att jag börjat köra lugnare och inte brassa på onödigt mycket har jag låtit färddatorn mäta en vanlig vecka där jag kör stadskörning blandat med landsväg till jobbet, (Ca 1.5 mil enkel resa) samt lite lite andra småärenden, mäter den att jag snittar 7L/100km. Nu är det visserligen vinterväder men jag märkte detta redan innan och det har inte diffat så mycket.
Vad tror ni detta kan bero på?

Jag har en 2009 Sports Tourer med samma motor och jag har snittat 0,59 l/mil på 8 år, vid pump. Färddatorn ligger oftast 1-2 cl lägre. Jag åker 2,4 mil enkel resa till jobbet och har nog inte så mycket stadskörning som du, tror jag, men kör oftast 10-20 km/t över fartgräns på landsväg om väglaget och trafiken tillåter. Men å andra sidan en hel del körning med släpkärra och dieselvärmare på vintern.
Det råd jag kan ge dig är att du utnyttjar dieselmotorns mindre motorbroms och planerar din körning så att du bromsar mindre och hellre rullar mer innan stopp, rödljus och upphinnande av långsammare bilar. Givetvis får du inte ha anliggande bromsar, för lågt lufttryck i däcken och sedan kan du ju för att få koll, använda dig av "spritmonitors" digitala körjournal. www spritmonitor.de

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Bilen är för tung. Tyvärr. Du kan nog göra väldigt lite för att minska din förbrukning.

Styggavargen: Du kan inte generalisera på det sättet, du kan inte ta för given att tyngden alltid drar upp förbrukningen!! Jag kör V90 som du tidigare påpekat väger massor, men den drar blandat nu över 4500 mil 0.52 l/mil, är det speciellt törstigt? Då kör jag på rätt bra utan att tänka på snålkörning. Åker jag ren landsväg är jag nere på 0.45 utan större problem med rekordnotering på 0.39 över en 7-milssträcka.
Så sluta tjata om ditt mantra om tyngden.

Jag tror att du är en av många som har detta faktum med diesel och stadskörning.
Diesel och stadskörning eller en mil landsväg då kommer inte motorn upp i temperatur och då ligger man ofta på dessa förbrukningar på 0,7-0,8 på snål dieseln då körprofilen inte är idealisk.
Dessutom på detta så slår ju också skatten på 4-5 tusen hårt på dessa dieslar även om dom står still på parkeringen.
Man bör vara medveten och läsa på riktigt innan man väljer en diesel med 5-10 år på nacken.
Kör man mycket stad är dom direkt olämplig anser jag då motorn aldrig blir belastad och extra svårt att få värmen i motorn och då blir törstig och får dålig rening av avgaserna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Många köper dielsebilar och tror att deras förbrukning skall sjunka nästan till noll men det beror som vanligt på körsträckor, körsätt, körning i stadstrafik eller landsväg. Tänk igenom först innan bilköp om ens körcykel passar för diesel eller inte.
Jag vet en som ville byta till diesel för att alla andra kör dieselbilar, han hade inte ens tänk på hur han kör eller hur mycket han körde.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En kollega till mig ville ha diesel för att det "skulle vara lite tryck när man gasar".
Som andra påpekat kommer inte en diesel till sin rätt vid korta sträckor.

Tror att detta är en förbrukning du får räkna med för den bilen och ditt körmönster. Hade tidigare en Golf Variant TDI med ungefär liknande körmönster och den låg väl runt 1 dl/mil mindre men det var ju en mindre och lättare bil trots allt. Kompisens XC60 -15 med diesel och automat snittar också runt 0,7 l/mil vid lugn körning.

En bekant berättade för mig att han var besviken på förbrukning i sin Insignia diesel, den var betydligt törstigare än A4:an han hade innan. Han snittade på 0,7 och kör ändå mycket långkörningar, det tyckte jag lät mycket.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En IR termometer är bra för att mäta bromsskivornas temperatur för att se om man har någon anliggande broms eller dåligt hjullager på sin bil, även bra när man kockar knäck, eller vil mäta tempen i pannan på barnen. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/termometrar-vaderstationer/proffstermometrar/dibotech-dt8500-ir-termometer-p48042
En till.
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1529790&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=1529790&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=1529790&gclid=Cj0KCQiAjO_QBRC4ARIsAD2FsXOqLFNFkkoJR1XGWFrib3NWmWe8Pza4lib1u_rYSEvrv8rI690oNyQaAkPbEALw_wcB

Nackdelen med IR-termometrar är att de ger mätvärden som kan tolkas som en viss temperatur, men de är kraftigt påverkade av vilket material man mäter på och vilken struktur materialet har. Ett 38° varmt barn ger inte alls samma värde som en bromsskiva med samma temperatur. För jämförelse mellan olika punkter av samma slag kan de dock fungera hjälpligt.

Ja, det stämmer, blanka ytor ger olika mot matta, osv. Just till feber kanske inte är det optimala, men annars tycker jag den är väldigt användbar. (när man inte måste relatera till ett speciellt värde)
Är smidigt för att jämföra, är 3 skivor 50 grader, och den sista 150, då vet man att det är nåt surt på G.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

PREVIA wrote:
En IR termometer är bra för att mäta bromsskivornas temperatur för att se om man har någon anliggande broms eller dåligt hjullager på sin bil, även bra när man kockar knäck, eller vil mäta tempen i pannan på barnen. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/termometrar-vaderstationer/proffstermometrar/dibotech-dt8500-ir-termometer-p48042

Finger på bromsskivan funkar också, men kan göra rätt ont. =)
En pyrometer är bra till mycket men man måste vara medveten om att det kan bli oerhört inexakta mätningar då omgivningen påverkar mycket, särskilt på blanka ytor där du dels lätt får reflektiviteten från omgivningen men också ett lägre temperaturvärde än vad skivan i detta fall faktiskt har. Men det är ett bra hjälpmedel för att få riktvärden för hur det står till med saker och ting.

Ja det har du rätt i L.Mäkinen.
Sällan har en anliggande broms på en bromsskiva samma temperatur som övriga bromsskivor vilket gör att man använder mätmetoden på tågens bromsar och sedan går man ut och mäter att uppgiften om vilken axel bromsen låg an på med en handhållen IR mätare så att man kan stänga av just den bromsen.Man behöver inte mäta där bromsskivorna är blanka när det går bra att mäta strax utanför vilket gör att man får bra mätvärden. När bromsskivorna är vita av värme och det droppar från bromsbeläggen och man känner strålningsvärmen på flera meters håll behöver man inte mäta alls vet jag av egen erfarenhet.
På barn kan man mäta tempen i pannan när de är friska för att få en uppfattning om normaltemperaturen vilket kan vara bra att veta när man inte vill väcka barnet för att mäta med vanlig termometer vilket man gör när barnet är vaket.

Jag har i 40 år lagt fingret på broms skiva eller hjul nav och känner man skillnad på höger och vänster är nåt på gång oavsett broms eller hjul lager.
Ett finger är extremt känsligt på att känna temperatur skillnad, men man får det inte i siffer form.
Bränner man sig på skivan eller trumman ligger bromsen riktigt på.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

Dessutom på detta så slår ju också skatten på 4-5 tusen hårt på dessa dieslar även om dom står still på parkeringen.
Man bör vara medveten och läsa på riktigt innan man väljer en diesel med 5-10 år på nacken.
Kör man mycket stad är dom direkt olämplig anser jag då motorn aldrig blir belastad och extra svårt att få värmen i motorn och då blir törstig och får dålig rening av avgaserna.

Där är du ute och cyklar mso1000, med skatt på 4-5000. Just denna bil med den motorn, ecoflexen. har en skatt på 2613 kronor.
Och sedan som vanligt så beror det på körmönstret men mest på föraren hur mycket soppa bilen drar.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kul att se en livlig diskussion!
För info har min bil 1300 i skatt vilket är långt lägre än resp bensin. Har pumpat 2.6 i vinterdäcken.
När jag gjorde valet mellan bensin och diesel var jag rätt neutral. Båda har för och nackdelar och jag var medveten om att diesel är inoptimal för min vardagskörning. Det som grummlar mig är just det att bilen enl. Bilregistret skulle dra 5.4 i stadskörning och att jag låg så pass mycket högre. Däremot är 7 l betydligt bättre än min förra Saab 93.

Körde en kortare sträcka idag men märkte där ingen skillnad på bromsarna, men måste nog köra lite längre och prova. Kanske med IR temp då jag redan har en.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.