Stämmer detta om dieselns framtid?

238 inlägg 0 nya
Stämmer detta om dieselns framtid?

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/alska-diesel-och-tesla/

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Självklart spekulerar Alrik, men samtidigt sitter han säkerligen på en och annan "off-the-record" genom att jobba nära tillverkarna.

*Robban

Jag tyckte det var en bra och tänkvärd text. Gillar kanske speciellt det här förslaget: "Som vi skrev i förra numret: det är dags att införa ett ”Euro NCAP” för avgaser, oberoende tester och fem stjärnor till riktigt rena bilar. Problemet ur världen."

Varför inte. Oberoende tester skulle ju också lösa problemet med fusk och man skulle enkelt kunna jämföra olika bilar och motorer.

Nu har jag alltid köpt bensinbilar, för att det passar mig bäst, men jag förstår ändå inte hetsjakten mot diesel. Visst, kanske olämpligt i storstäder, men övriga Sverige då? Nu hör man folk på landsbygden som byter bort sina dieselbilar i panik och köper bensinbilar istället. Vad vann vi med det då? Inte ett dugg. Nån optimist trodde kanske att dom skulle rusa och köpa en elbil istället, men det har dessa personer varken råd med och dom skulle heller inte fungera för deras behov. Därför blir det bensinbilar istället och dom minsta motorerna ratas oftast, eftersom man måste kunna dra släp med dom... Nä, jag har ingen statistik på detta. Enbart grundat på vad jag hör och ser hända i min omgivning.

Jo jag förstår hetsen mot dieselmotorer ävenn om jag tycker den är onödig.
Här i Sverige har vi ju inte haft de problemn som finns i södern, de flesta som varit i Grekland t.ex. har väl sett den gula ostkupan över Aten och på Gran Canaria hade man för tio år sedan över 1500 bussar, alla med uppställda pumpar!
Och alla gamla svartrykande dieselbilar! Där handlar det ju mest om sotpartiklar och inte lika mycket om NOx, men det är sotet som syns och får många att reagera direkt.
Nu är ju de flesta av dessa gamlingar utskrotade och röken i princip obefintlig, men minnet hänger kvar.
När sedan NOx-debatten drog igång fick dieselhatarna en ny chans.
Nu har man ju från myndigheterna ganska bra koll på NOx när det gäller personbilar, men hur är det med alla gala utländska tradare som far omkring på våra vägar?
Och traktorer och övriga lantbruksmaskiner, båtar m.m.?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Personligen har jag inte stängt nån dörr för ev dieseldrivet fordon i framtiden men ur "gång-synpunkt" föredrar jag bensinaren när man jämför dessa två. Men eldrivet är ju ännu trevligare att köra.

Dieselmotorerna kommer att bo bland oss i många decennier därför att de är klimatvänligare än bensinmotorerna eftersom dieseln förorenar mindre co2. Dieselmotorerna är dessutom hållbarare än bensinvarianten vilket också gör att dieslarna kommer att leva många extraår. Dieselbränslet bildas före bensinen i tillverkningsprocessen hos oljeproducenterna vilket gör att man inte kan förbjuda diesel med mindre än att bensinen förbjuds samtidigt. Av detta följer att det tveklöst kommer att nyutvecklas dieselmotorer. Dagens inhemska och utländska dieselforfon kan snabbt renas genom att man omedelbart ökar bioandelen i ALL svensk diesel.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Dieselmotorerna kommer att bo bland oss i många decennier därför att de är klimatvänligare än bensinmotorerna eftersom dieseln förorenar mindre co2.

Co2 är ingen förorening!!

Man har redan uppfunnit en maskin som binder koldioxid till en mineral i fast form. Får man bara igång detta storskaligt så är det nog snart business as usual för oljan.

FXX wrote:
Man har redan uppfunnit en maskin som binder koldioxid till en mineral i fast form. Får man bara igång detta storskaligt så är det nog snart business as usual för oljan.

Har en fd kollega som bytte jobb och skall jobba med storskalig lagring av CO2 i havsbotten i gamla oljekällor.

Guran wrote:
FXX wrote:Man har redan uppfunnit en maskin som binder koldioxid till en mineral i fast form. Får man bara igång detta storskaligt så är det nog snart business as usual för oljan.
Har en fd kollega som bytte jobb och skall jobba med storskalig lagring av CO2 i havsbotten i gamla oljekällor.

Intressant det där. Undrar hur effektivt det är/kan bli?

Storskalig lagring av CO2 på havsbotten, innebär inte det bara att vi skjuter problemet framför oss. Nästa generation får ta hand om "skiten", vi i nuvarande generation vi förbrukar jordens resurser ohämmat! Det kommer larmrapport efter larmrapport och här sitter vi och spekulerar i om diesel har någon framtid eller ej, hhmm. Om vi kunde använda den kraften till att göra något åt det hade varit mångfalt bättre. Nu har jag inga svar på problemen men känner mig lite lost i alla larmrapporter och artiklar detta år. Bara en sådan som denna kan man ju fundera över.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extrem-torka-hotar-amazonas-overlevnad

Fast just den artikeln är från november 2015. Hur är det där idag?

Rutger Jönåker wrote:
Fast just den artikeln är från november 2015. Hur är det där idag?

Finns aktuella bilder över Amazonas hos NASA. Ser inte så bra ut.

6.15

Optimus wrote:
Storskalig lagring av CO2 på havsbotten, innebär inte det bara att vi skjuter problemet framför oss. Nästa generation får ta hand om "skiten", vi i nuvarande generation vi förbrukar jordens resurser ohämmat! Det kommer larmrapport efter larmrapport och här sitter vi och spekulerar i om diesel har någon framtid eller ej, hhmm. Om vi kunde använda den kraften till att göra något åt det hade varit mångfalt bättre. Nu har jag inga svar på problemen men känner mig lite lost i alla larmrapporter och artiklar detta år. Bara en sådan som denna kan man ju fundera över.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extrem-torka-hotar-amazonas-overlevnad

Njae, allt är ett nollsummespel. Allt CO2 som finns är på grammet lika mycket som alltid har funnits. Problemet är att det som vi eldar upp i form av olja har lagrats i flera miljoner år, och detta eldar vi upp på några 100 år. Det är detta som skapar problem. Om vi kan lagra CO2 som mineral så ändrar vi bara form på det, istället för att det blir gasform som sabbar atmosfären. Med biobränsle som förbrukas i samma takt som träden växer så hade vi istället haft en jämnlik fördelning av utläppt CO2 och konsumerad CO2.

Det mest naturliga för oss i Sverige hade väl varit att köra på skogsråvara, etanol och HVO från slaktavfall. Frågan är bara om tillgång-efterfrågan lirar idag.
Men den största utmaningen är väl att få folk att köra mindre! Att som privatperson sitta och köra 5-6000 mil varje år, ensam i sin bil, är för mig helt uppåt väggarna! Det måste finnas andra lösningar. På vårt företag har jag lobbat för i många år att vi ska arbeta närmare hemmet, och dom har börjat lyssna nu. Jag kör max 5-700 mil per år med min lilla bil. Frugans bil går max 1000 mil då vi använder den till ärenden som inte innebär transport till och från jobb.

Ni som kör 5000 mil per år, har ni aldrig reflekterat över att det kanske är lite fel?

Atomerna utgör väl nollsummespelet men olika föreningar eller molekyler såsom koldioxid kan bildas men även upplösas. Så koldioxidmolekylerna kan alltså bli fler och fler. På samma sätt kan antalet syremolekyler variera över tid. Tror jag.

6.15

Redan 2005 kom ett slutbetänkande från en av regeringens utredningar över vad bör tänka på när det gäller, vad vi åker, vad vi äter och hur vi bor. De tre s.k B:na, Bilen, Biffen och Bostaden.
De är grundbultar som vi bör tänka till på hur vi agerar. När slutbetänkandet kom var det som ett rop i öknen, vem 2005 funderade nämnvärt på utsläpp och annat. Möjligtvis Miljöpartiet.
En artikel som är lite intressant är denna: https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/efter-toppmotet-sa-kan-du-sjalv-paverka-klimatet/

Jag kan ju bara inflika vikten av att också källsortera, och i andra hand slänga i soporna. Definitivt INTE slarva bort skräpet i miljön. I dag städades jag tio 260-literssäckar med plastskräp från en strand i närheten. Nästa år måste det städas igen ty det flyter iland 1 kubikmeter sopor på Bohuskusten i snitt. Varje timme. Dygnet runt. Förra året blev det 80 säckar totalt. Bara från mig och lite hjälp från familjen ibland.

En av idéerna med lagring av CO2 under havsbotten skulle vara att det under tid skulle spjälkas till kol och fria syremolekyler.
Men hur lång tid det skulle ta vet jag inte, inte heller om ide'n var riktig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här kan den intresserade läsa om CO2 lagring
http://www.npd.no/no/Tema/Lagring-og-bruk-av-CO2/
http://geoforskning.no/nyheter/klima-og-co2/1790-trygg-lagring-av-co2
Norge ligger långt framme på denna fronten.
Det bygger på att gasen injiseras i porösa bergformationer, med täta lerskifferlageröver. T.ex gamla oljekällor eller ”bomskott”.
Läste att man har inventerat platser som kan lagra 1000år av Norges utsläpp av CO2.
Finns testanlägg som varit i drift sedan

pinjong wrote:
Finns aktuella bilder över Amazonas hos NASA. Ser inte så bra ut.

Och det skulle bero på människans utsläpp av Co2 menar du?
http://www.natursidan.se/nyheter/avskogningen-okar-kraftigt-i-amazonas/

Tacka den högre koldioxidhalten för att Amazonas ändå har en viss tillväxtkraft.

Swemba wrote:
Och det skulle bero på människans utsläpp av Co2 menar du?
http://www.natursidan.se/nyheter/avskogningen-okar-kraftigt-i-amazonas/
Tacka den högre koldioxidhalten för att Amazonas ändå har en viss tillväxtkraft.

Avskogning och torrperioder är två olika saker. Jag vet inte exakt hur mycket den globala uppvärmningen påverkar torkan i Amazonas men i artikeln nämndes uppvärmningen som en faktor.

Quote:
Enligt forskarna är det klimatförändringarna och skogsskövlingen som lett till det ofattbara – att världens sista stora sammanhängande djungel blir allt torrare – med skogsbränder till följd. Amazonas däggdjur och fåglar får också allt svårare att föröka sig med framgång.

– Det hetare och torrare klimatet i Amazonas hör samman med högre temperaturer i både Stilla havet och Atlanten, berättar Gabriel Carrero, ekolog på forskningsinstitutet IDESAM (Instituto Nacional Pesquisas da Amazonia) i Manaus.

Koldioxid är säkert bra för skogen lokalt ja men effekter av höjda medeltemperaturer och klimatförändringar ändrar förutsättningarna. I Sverige måste vi förmodligen odla andra typer av grödor som klarar ett förändrat klimat. I Amazonas hinner inte den befintliga växtligheten att förändras på ett naturligt sätt och därmed dör den.

6.15

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.