Nytt rekord. Diesel dyrare än någonsin.

253 inlägg 0 nya
Nytt rekord. Diesel dyrare än någonsin.

Diesel 1,19:- dyrare än bensin.
Hvo 2,10:- dyrare än bensin.

Vad händer?
Nu är det snål bensinbil som gäller.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vänta du till Ingves höjer räntan på ditt billån, då blir det dyrt:)

FXX wrote:
Vänta du till Ingves höjer räntan på ditt billån, då blir det dyrt:)

Slår det inte lika på bensin/diesel. :)
Men hur blev det såhär?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
FXX wrote:Vänta du till Ingves höjer räntan på ditt billån, då blir det dyrt:)
Slår det inte lika på bensin/diesel. :)
Men hur blev det såhär?

Enkelt, brist på dieselbränsle, överskott på bensin!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som Saabnisse skriver, alla vill åka diesel idag.

Fast det är ju relativt få som köper nya dieselbilar jämfört med ett par år tillbaka så den ekvationen stämmer nog inte riktigt, FXX. Och då var dieseln ofta billigare än bensinen trots stor nybilsförsäljning av dieslar.

Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.

Fast så var det väl också för typ 6 månader sen... Eller 12 månader sen eller 24 månader sen...

Pi wrote:
Fast det är ju relativt få som köper nya dieselbilar jämfört med ett par år tillbaka så den ekvationen stämmer nog inte riktigt, FXX. Och då var dieseln ofta billigare än bensinen trots stor nybilsförsäljning av dieslar.

Men om du istället tänker att nybilsförsäljningen inte har slagit igenom på bränsleåtgången ännu, utan istället tittar bakåt i tiden, vilka bilar som såldes då. 2006 såldes 220,000 bensinbilar och 61,000 dieslar. Hur det såg ut innan har jag ingen statistik på men jag misstänker att bensinaren var minst lika poupär då kontra dieseln. 2007 såldes det 184,000 bensinare och 113,000 dieslar. 2009 var dieseln ikapp och 2011 såldes det dubbelt så många dieslar som bensinare.

Betänker man då att dom äldre bensinarna, innan 2007, när bensin var betydligt med populär, är på väg att skrotas osv. så inser man att dieseln har en ganska stor marknadsandel. Från 2009 har diesel dominerat nybilsförsäljningen, utan konkurens. Det är först från januari 2018 som bensinaren har gått om igen.

Så efterfrågan på diesel som bränsle är omåttligt stor idag. Det kommer dröja många år innan bensinaren får ett övertag när man tittar på försäljningsstatistiken mellan 2009-2017. Dieselbilen har slagit rekord i försäljning på begagnatmarknaden i år också. Visst, det påverkar inte försäljningen av bränslet tänker ni, men det kanske ger en liten aning om hur försäljningen av begagnat ser ut, vad som erbjuds på marknaden, vad som är populärast.

Pi wrote:
saabnisse wrote:Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.
Fast så var det väl också för typ 6 månader sen... Eller 12 månader sen eller 24 månader sen...

Jo, helt riktigt, men överskottet på bensin ökar ju mer dieselbränsle som säljs och som FXX skriver måste man räkna med alla dieseldrivna fordon, inte enbart nyförsäljningen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja - men jag ser inte nån avgörande skillnad på dieselåtgången för personbilar om vi jämför idag och t ex 6 eller 12 månader tillbaka. Och minskningen av nybilsförsäljningen av dieseldrivet har ju pågått minst lika länge - om inte längre. Och inte bara i Sverige. Nä - det är nån annan orsak.

Pi wrote:
Nåja - men jag ser inte nån avgörande skillnad på dieselåtgången för personbilar om vi jämför idag och t ex 6 eller 12 månader tillbaka. Och minskningen av nybilsförsäljningen av dieseldrivet har ju pågått minst lika länge - om inte längre. Och inte bara i Sverige. Nä - det är nån annan orsak.

Okej, vad du tror och vad SCB’s statistik säger är tydligen två olika saker.
http://www.scb.se/contentassets/522ef63ace2a42c59d158cf854edf457/trafikanalys_1810.xlsx

Pi wrote:
saabnisse wrote:Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.
Fast så var det väl också för typ 6 månader sen... Eller 12 månader sen eller 24 månader sen...

Transportsektorn ökar lavinartat, vi handlar ju bara mer o mer på nätet, och låter andra köra hem grejerna, och det sker med diesel.

Är inte diseselbrist, däremot är det brist och högt pris på HVO.
Från första juli ökade kraven på mängden iblandat biodrivmedel i Svensk diesel.
Därav är det nu en stor brist HVO med högt pris som följd.
I Norge där man inte har denna inblandningen är diesel fortfarande 50 öre billigare än bensin.
Sen är ju svenska kronan ganska så dåligt värd gent emot dollar och även råoljepriser har ju gått upp så den kostar drygt 70 $ per fat. Och med våra Svenska fantastiska skattesystem med moms på skatten så är det inte konstigt att det blir dyrt.

2004 utgjorde dieselbilen 5% av personbilarna i sverige. Det fanns 3,9M bensinbilar och 0,2M dieselbilar. 2016 var siffran 2,89M bensinbilar och 1,53M dieselbilar i trafik. Så att säga att dieselbilen inte har ökat dom senaste 15 åren är lite fel, eller?

Fast Guran, bensin skattas hårdare än diesel i Sverige!

Pi, mängden personbilsdieslar har nog inte så stor betydelse, det är nog alla andra dieseldrivna fordon och arbetsmaskiner som betyder mer.
Vi befinner oss i en högkonjunktur och varenda entreprenadmaskin går för fullt.

Jag minns vad en profet inom petroleumindustrin förutspådde för säkert fem, sex år sedan, "Dieselpriset kommer att ligga minst 20% över bensinpriset inom några år!".
Ok, vi är inte där än, men det är ju på gång!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gurans förklaring låter högst rimlig tycker jag.

Pi wrote:
Gurans förklaring låter högst rimlig tycker jag.

Javisst, men ser man en möjlighet att öka priset så gör man det!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr är nog detta början på en effekt som kommer att vara länge, länge om inte för alltid :(

Patrik Österberg wrote:
Tyvärr är nog detta början på en effekt som kommer att vara länge, länge om inte för alltid :(

Forsätter priserna uppåt kommer nog många fler hålla hastighetsgränserna och sluta köra som idioter.
Och kanske tillockmed köpa en normal anpassad bil för ändamålet och behoven.

En 2009 X3 eller kuga diesel med >6000 i skatt och dieselförbrukning på 0,7-0,9 borde vara svårsåld i dag.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.