Vi Bilägares forum

Nytt rekord. Diesel dyrare än någonsin.

Nytt rekord. Diesel dyrare än någonsin.

Diesel 1,19:- dyrare än bensin.
Hvo 2,10:- dyrare än bensin.

Vad händer?
Nu är det snål bensinbil som gäller.

Uppdaterat: 2018-11-03 16:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Vänta du till Ingves höjer räntan på ditt billån, då blir det dyrt:)

Uppdaterat: 2018-11-03 16:26
FXX skrev:

Vänta du till Ingves höjer räntan på ditt billån, då blir det dyrt:)

Slår det inte lika på bensin/diesel. :)
Men hur blev det såhär?

Uppdaterat: 2018-11-03 16:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

FXX wrote:Vänta du till Ingves höjer räntan på ditt billån, då blir det dyrt:)
Slår det inte lika på bensin/diesel. :)
Men hur blev det såhär?

Enkelt, brist på dieselbränsle, överskott på bensin!

Uppdaterat: 2018-11-03 17:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som Saabnisse skriver, alla vill åka diesel idag.

Uppdaterat: 2018-11-03 17:09

Fast det är ju relativt få som köper nya dieselbilar jämfört med ett par år tillbaka så den ekvationen stämmer nog inte riktigt, FXX. Och då var dieseln ofta billigare än bensinen trots stor nybilsförsäljning av dieslar.

Uppdaterat: 2018-11-03 17:27

Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.

Uppdaterat: 2018-11-03 17:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.

Fast så var det väl också för typ 6 månader sen... Eller 12 månader sen eller 24 månader sen...

Uppdaterat: 2018-11-03 17:42
Pi skrev:

Fast det är ju relativt få som köper nya dieselbilar jämfört med ett par år tillbaka så den ekvationen stämmer nog inte riktigt, FXX. Och då var dieseln ofta billigare än bensinen trots stor nybilsförsäljning av dieslar.

Men om du istället tänker att nybilsförsäljningen inte har slagit igenom på bränsleåtgången ännu, utan istället tittar bakåt i tiden, vilka bilar som såldes då. 2006 såldes 220,000 bensinbilar och 61,000 dieslar. Hur det såg ut innan har jag ingen statistik på men jag misstänker att bensinaren var minst lika poupär då kontra dieseln. 2007 såldes det 184,000 bensinare och 113,000 dieslar. 2009 var dieseln ikapp och 2011 såldes det dubbelt så många dieslar som bensinare.

Betänker man då att dom äldre bensinarna, innan 2007, när bensin var betydligt med populär, är på väg att skrotas osv. så inser man att dieseln har en ganska stor marknadsandel. Från 2009 har diesel dominerat nybilsförsäljningen, utan konkurens. Det är först från januari 2018 som bensinaren har gått om igen.

Så efterfrågan på diesel som bränsle är omåttligt stor idag. Det kommer dröja många år innan bensinaren får ett övertag när man tittar på försäljningsstatistiken mellan 2009-2017. Dieselbilen har slagit rekord i försäljning på begagnatmarknaden i år också. Visst, det påverkar inte försäljningen av bränslet tänker ni, men det kanske ger en liten aning om hur försäljningen av begagnat ser ut, vad som erbjuds på marknaden, vad som är populärast.

Uppdaterat: 2018-11-03 17:51
Pi skrev:

saabnisse wrote:Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.
Fast så var det väl också för typ 6 månader sen... Eller 12 månader sen eller 24 månader sen...

Jo, helt riktigt, men överskottet på bensin ökar ju mer dieselbränsle som säljs och som FXX skriver måste man räkna med alla dieseldrivna fordon, inte enbart nyförsäljningen.

Uppdaterat: 2018-11-03 18:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja - men jag ser inte nån avgörande skillnad på dieselåtgången för personbilar om vi jämför idag och t ex 6 eller 12 månader tillbaka. Och minskningen av nybilsförsäljningen av dieseldrivet har ju pågått minst lika länge - om inte längre. Och inte bara i Sverige. Nä - det är nån annan orsak.

Uppdaterat: 2018-11-03 18:24
Pi skrev:

Nåja - men jag ser inte nån avgörande skillnad på dieselåtgången för personbilar om vi jämför idag och t ex 6 eller 12 månader tillbaka. Och minskningen av nybilsförsäljningen av dieseldrivet har ju pågått minst lika länge - om inte längre. Och inte bara i Sverige. Nä - det är nån annan orsak.

Okej, vad du tror och vad SCB’s statistik säger är tydligen två olika saker.
http://www.scb.se/contentassets/522ef63ace2a42c59d158cf854edf457/trafikanalys_1810.xlsx

Uppdaterat: 2018-11-03 18:29
Pi skrev:

saabnisse wrote:Praktiskt taget all godstransport på väg sker med dieseldrivna fordon.
Fast så var det väl också för typ 6 månader sen... Eller 12 månader sen eller 24 månader sen...

Transportsektorn ökar lavinartat, vi handlar ju bara mer o mer på nätet, och låter andra köra hem grejerna, och det sker med diesel.

Uppdaterat: 2018-11-03 18:30

Är inte diseselbrist, däremot är det brist och högt pris på HVO.
Från första juli ökade kraven på mängden iblandat biodrivmedel i Svensk diesel.
Därav är det nu en stor brist HVO med högt pris som följd.
I Norge där man inte har denna inblandningen är diesel fortfarande 50 öre billigare än bensin.
Sen är ju svenska kronan ganska så dåligt värd gent emot dollar och även råoljepriser har ju gått upp så den kostar drygt 70 $ per fat. Och med våra Svenska fantastiska skattesystem med moms på skatten så är det inte konstigt att det blir dyrt.

Uppdaterat: 2018-11-03 18:34

2004 utgjorde dieselbilen 5% av personbilarna i sverige. Det fanns 3,9M bensinbilar och 0,2M dieselbilar. 2016 var siffran 2,89M bensinbilar och 1,53M dieselbilar i trafik. Så att säga att dieselbilen inte har ökat dom senaste 15 åren är lite fel, eller?

Uppdaterat: 2018-11-03 18:39

Fast Guran, bensin skattas hårdare än diesel i Sverige!

Uppdaterat: 2018-11-03 18:40

Pi, mängden personbilsdieslar har nog inte så stor betydelse, det är nog alla andra dieseldrivna fordon och arbetsmaskiner som betyder mer.
Vi befinner oss i en högkonjunktur och varenda entreprenadmaskin går för fullt.

Jag minns vad en profet inom petroleumindustrin förutspådde för säkert fem, sex år sedan, "Dieselpriset kommer att ligga minst 20% över bensinpriset inom några år!".
Ok, vi är inte där än, men det är ju på gång!

Uppdaterat: 2018-11-03 18:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gurans förklaring låter högst rimlig tycker jag.

Uppdaterat: 2018-11-03 19:13
Pi skrev:

Gurans förklaring låter högst rimlig tycker jag.

Javisst, men ser man en möjlighet att öka priset så gör man det!

Uppdaterat: 2018-11-03 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr är nog detta början på en effekt som kommer att vara länge, länge om inte för alltid :(

Uppdaterat: 2018-11-03 19:54
Patrik Österberg skrev:

Tyvärr är nog detta början på en effekt som kommer att vara länge, länge om inte för alltid :(

Forsätter priserna uppåt kommer nog många fler hålla hastighetsgränserna och sluta köra som idioter.
Och kanske tillockmed köpa en normal anpassad bil för ändamålet och behoven.

En 2009 X3 eller kuga diesel med >6000 i skatt och dieselförbrukning på 0,7-0,9 borde vara svårsåld i dag.

Uppdaterat: 2018-11-03 20:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Forsätter priserna uppåt kommer nog många fler hålla hastighetsgränserna och sluta köra som idioter.

Nej, det tror jag inte, bränsleförbrukningen ökar inte så mycket på större motorer vid några tiotal km/t högre hastighet.
På små överladdade dieslar kan det däremot märkas, men det brukar inte vara ägarna till dessa som har så väldigt bråttom.

Uppdaterat: 2018-11-03 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

mso 1000 wrote:
Forsätter priserna uppåt kommer nog många fler hålla hastighetsgränserna och sluta köra som idioter.

.
Nej, det tror jag inte, bränsleförbrukningen ökar inte så mycket på större motorer vid några tiotal km/t högre hastighet.
På små överladdade dieslar kan det däremot märkas, men det brukar inte vara ägarna till dessa som har så väldigt bråttom.

Jag tycker att jag märker det redan nu att fler håller rimliga hastigheter.
Och många Toyota hybrider är som sniglande bromsklossar när dom skall upp i fart.
Nja vi får se i framtiden.

Uppdaterat: 2018-11-03 21:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och många Toyota hybrider är som sniglande bromsklossar när dom skall upp i fart.
Nja vi får se i framtiden.

Ja, har de inte alltid gjort det?

Uppdaterat: 2018-11-03 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

mso 1000 wrote:
Och många Toyota hybrider är som sniglande bromsklossar när dom skall upp i fart.
Nja vi får se i framtiden.

.
Ja, har de inte alltid gjort det?

Hmm. Jo säkert 7 av 10 stämmer det in på.

Uppdaterat: 2018-11-03 22:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja det kan vara inblandningen av biobränsle som ökar priset och helst skulle man ju vilja åka på 100% biodrivmedel. Det investeras tydligen mycket pengar i det just nu men vad priset vid pump återstår att se. Vem vill halka omkring med fossil bensin när vi behöver ta lite ansvar?

Uppdaterat: 2018-11-04 01:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...
mso 1000 skrev:

Diesel 1,19:- dyrare än bensin.
Hvo 2,10:- dyrare än bensin.
Vad händer?
Nu är det snål bensinbil som gäller.

Guran var först med ett svar som liknar mitt, men här kommer en längre version.

Svaret på den "stora" prisökningen på diesel och HVO, beror till största del på den s k reduktionsplikten som infördes av regeringen fr o m 1 juli i år, och det betyder att drivmedelsbolagen är tvingade enligt lag att till en början minska de fossila koldioxidutsläppen med minst 19,3 % för fossil diesel och minst med 2,6 % för fossil bensin.

Man måste därför blanda i förnyelsebar diesel (i praktiken innebär det ca 25 % RME och HVO inblandat) och motsvarande för bensin, för annars riskerarar man sanktionsavgifter. Resultatet blir att förnyelsebart drivmedel (som kostar mer att framställa än fossilt), blir allt mer efterfrågat, men då tillgången på marknaden är begränsad, så höjs priserna och då blir HVO 100 % (trots befrielse från koldioxid- och energiskatt), dyrare än vanlig diesel.

Fram till 1 juli i år och reduktionsplikten, hade fossila dieseln med låginblandad RME och HVO en låg skatt på de förnyelsebara delarna, men den beskattas nu fullt ut och det är bara drivmedel som minskar fossila koldioxidutsläpp med minst 50 %, som slipper skatt. Men istället har skatten sänkts för fossil diesel och bensin, just för att kompensera den högre kostnaden för förnyelsebart innehåll, men det är oklart i vilken utsträckning detta gjorts och om det kommer göras allt eftersom.

Regeringens mål med reduktionsplikten (som grundas på klimatlagen som började gälla 1 januari 2018) är en svensk fossilfri fordonsflotta år 2030 och ett fossilfritt Sverige år 2045.

Uppdaterat: 2018-11-04 08:13
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Se där - det kanske ändå var som jag tidigare spekulerade i - "nåt annat" alltså och inte uteslutande att vi plötsligt skulle göra av med med mycket mera diesel som skulle orsaka det snabba prisökningen.

Uppdaterat: 2018-11-04 09:36
Pi skrev:

Se där - det kanske ändå var som jag tidigare spekulerade i - "nåt annat" alltså och inte uteslutande att vi plötsligt skulle göra av med med mycket mera diesel som skulle orsaka det snabba prisökningen.

Fantastiskt att man kan få rätt genom att bara skriva ”nått annat”, grattis!
Att efterfrågan idag på diesel är större än på många många år som ”nån annan skrev” har absolut inget med prisnivån att göra:(

”2004 utgjorde dieselbilen 5% av personbilarna i sverige. Det fanns 3,9M bensinbilar och 0,2M dieselbilar. 2016 var siffran 2,89M bensinbilar och 1,53M dieselbilar i trafik.”

Uppdaterat: 2018-11-04 10:52
Pi skrev:

Se där - det kanske ändå var som jag tidigare spekulerade i - "nåt annat" alltså och inte uteslutande att vi plötsligt skulle göra av med med mycket mera diesel som skulle orsaka det snabba prisökningen.

Man behöver inte spekulera. Bra att söka på nätet. T.ex brist på HVO ,kommer det fram massa intressant fakta om alla bakomliggande faktorer till det höga dieselpriset i Sverige. Har även hört om detta på Nyheterna.

Uppdaterat: 2018-11-04 14:11

FXX - känns det tungt att inte ha riktigt rätt denna gång ?

Uppdaterat: 2018-11-04 22:10

Men nu pratar no ju om marknadsandelar i Sverige. Bensin och diesel handlas ju internationellt, så fördelningen bensin/dieselfordon i lilla Sverige spelar nog inte någon större roll för skillnaden?

Däremot kan ju lokala regler för inblandning och skatter göra det.

Uppdaterat: 2018-11-05 12:13
Pi skrev:

FXX - känns det tungt att inte ha riktigt rätt denna gång ?

Så att vi idag har 1,600,000 dieselbilar har ingen betydelse för bristen på förnyelsebar råvara i dieseln?

Uppdaterat: 2018-11-05 17:17

FXX - du talade generellt om att vi numera har så mycket dieselbilar att detta i sig låg bakom den senaste tidens stora prishöjningar - vilket jag tvivlade på eftersom vi hade ungefär lika många innan prishöjningen drog igång eller för den skull för 1--2 år sen. Så detta med förnyelsebart är en efterkonstruktion av dig baserat på bl a Gurans inlägg !
Du hade helt enkelt inte riktigt rätt i att dieselförbrukningen ökat markant senaste månaderna och att detta allena skulle ligga bakom den stora prishöjningen - det var andra orsaker har det visat sig. Vilket jag misstänkte men inte hade undersökt nåt närmare.

Uppdaterat: 2018-11-05 17:47

Pi och FXX
Här kan ni läsa en artikel om vad man trodde skulle hända och vad som bevisligen har hänt. Och som vanligt så har balkongbönderna på Söder än en gång lycktats
https://www.atl.nu/lantbruk/regeringsforslag-hotar-hvo100/

Uppdaterat: 2018-11-05 19:14
Pi skrev:

FXX - du talade generellt om att vi numera har så mycket dieselbilar att detta i sig låg bakom den senaste tidens stora prishöjningar - vilket jag tvivlade på eftersom vi hade ungefär lika många innan prishöjningen drog igång eller för den skull för 1--2 år sen. Så detta med förnyelsebart är en efterkonstruktion av dig baserat på bl a Gurans inlägg !
Du hade helt enkelt inte riktigt rätt i att dieselförbrukningen ökat markant senaste månaderna och att detta allena skulle ligga bakom den stora prishöjningen - det var andra orsaker har det visat sig. Vilket jag misstänkte men inte hade undersökt nåt närmare.

Jag skrev ”alla vill åka diesel idag”. Några efterkonstruktioner känner jag inte till. Att man införde utsläppsåtgärder för bränsletillverkarna den 1 juli kände jag inte till. Men jag hade ändå delvis rätt i sak eftersom efterfrågan på diesel har ökat lavinartat dom senaste 10 åren och diesel har dominerat personbilsmarknaden sedan 2011. Det är väl klart som korvspad att om regeringen plötsligt ändrar spelreglerna och så har det ganska stor betydelse för hur många som åker ett bränsleslag

Som vanligt när du skriver så kommer det inte ett enda fakta eller annat än ”måste vara nått annat”. Du har mycket åsikter hit och dit men sällan några fakta, oavsätt om det gäller hur en ottomotor fungerar eller vad det nu må vara. Men men, vi är alla olika som människor..

Uppdaterat: 2018-11-06 17:50

”Alla vill åka diesel i dag”
Nja.
Jag tror det svänger när priset på diesel går upp och folk börjar inse att så jäkla härligt och slippa höra dirselknattret i lågfart och tomgången.
En snål bensin hybrid eller snål bensinbil det är fint det.

Uppdaterat: 2018-11-06 18:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag skrattar högt varje gång jag far förbi en mack och ser priserna...

Uppdaterat: 2018-11-07 16:38
Power to the people
Grosser skrev:

Jag skrattar högt varje gång jag far förbi en mack och ser priserna...

Jag också! Höj priset till 25kr/litern så det blir lite glesare mellan bilarna:)

Uppdaterat: 2018-11-07 17:05

Jag skrattar inte vid pumpen men gråter inte heller. Det är ju ändå fantastiskt att det fortfarande är tillåtet att köra bil med alla problem det för med sig. Bara att passa på liksom.

Uppdaterat: 2018-11-07 18:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fyllde en skvätt Preem Evolution idag då priset var under 16 kr/liter. Tror det var 15,91. Typ.

Uppdaterat: 2018-11-10 18:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tankade lite 95 idag för 14,50 kr/l. Hade bara kört lite drygt 130 mil på de där 39 literna + en del el då...

Uppdaterat: 2018-11-10 20:10

Vräkte i 95 oktan för 14,78:- sonens Yaris.
Färdatorn i riskokaren stod på 0,68/milen.

Uppdaterat: 2018-11-10 21:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Vräkte i 95 oktan för 14,78:- sonens Yaris.
Färdatorn i riskokaren stod på 0,68/milen.

Ojoj så mycket törstigt på Yaris. Jag har haft lånebil 1 dag på servicebil en Yaris drar 0,54 l/mil fram och tillbaka mellan jobbet och hemmet var 6 mil. Auris drar 0,48 l/mil samma väder ca 3 grader varmt ute med båda Yaris och Auris med HSD.

Uppdaterat: 2018-11-10 21:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF. Gummans 01a med 1,0 motorn med typ 60 hk står färdatorn på 0,61 och sonens 08a med sportmotorn 1,3 och typ 80 hk verkar ligga på mellan 0,6-0,7.

Uppdaterat: 2018-11-10 21:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

GF. Gummans 01a med 1,0 motorn med typ 60 hk står färdatorn på 0,61 och sonens 08a med sportmotorn 1,3 och typ 80 hk verkar ligga på mellan 0,6-0,7.

Aha oki, då vet jag nu från dig att det var annan motor är utan hybrid. Jag uppfattat kommentar här sist från dig :-).

Uppdaterat: 2018-11-10 21:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
mso 1000 skrev:

GF. Gummans 01a med 1,0 motorn med typ 60 hk står färdatorn på 0,61 och sonens 08a med sportmotorn 1,3 och typ 80 hk verkar ligga på mellan 0,6-0,7.

Frugans Yaris 10 års modell, 1,33l med 100hk snittade ca 0,55 på dom 6 tusen milen hon körde med den. Bara kortkörning. Appropå dyr diesel :)

Uppdaterat: 2018-11-10 22:08
Shogun skrev:

Vilken fullt frisk person köper privat idag en ny dieselbil med dessa skatter som är på dieselbilar? Nej, man köper en hybrid eller laddhybrid anser man sig ha råd kanske man köper en elbil, men diesel borde man inte köpa. Möjligtvis en lätt begagnad inregisterad före 180701.

Varför det, finns ingen SUV med vettig hybriddrift. En bensinhybrid såsom Lexus t.ex är betydligt törstigare och slöare på alla sätt och vis än en dieseldriven SUV. Å en elektrisk för en million är inte att tänka på.
Är väl bara de asiatiska märkena (inkl kinesiska Volvo) som vägrar diesel. Intressant att se att MB satsar på diesel hybrid....
Köpte mig en ”begagnad” GLC med 0-mil på mätaren. Sörplar väl i sig ett par dl mindre än en Lexus NX och var betydligt billigare.

Uppdaterat: 2018-11-16 18:38

Dieseln är ju överlägsen i alla fall bensinaren när det gäller bränsleeffektivitet. Jag provade att köra min Golf Alltrack i ”skryta på ViB forum-mode” idag. 50-70-90-väg, farthållaren på exakt skylthastighet hela vägen, ac avstängd, 34km hem. 0,44L/mil. 1640kg ”tung” förhöjd 4wd. Körde samma sträcka, med samma förutsättningar i måndags med 1150kg Seat 1,2tsi, resultat, 0,49L/mil.

Uppdaterat: 2018-11-16 18:56
FXX skrev:

Dieseln är ju överlägsen i alla fall bensinaren när det gäller bränsleeffektivitet. Jag provade att köra min Golf Alltrack i ”skryta på ViB forum-mode” idag. 50-70-90-väg, farthållaren på exakt skylthastighet hela vägen, ac avstängd, 34km hem. 0,44L/mil. 1640kg ”tung” förhöjd 4wd. Körde samma sträcka, med samma förutsättningar i måndags med 1150kg Seat 1,2tsi, resultat, 0,49L/mil.

Se där ja, det går ju ypperligt :) en 180hk bensinare och 0,7 skulle jag tro.
0,49 har min GLC 220D 4-matic än så länge klarat i ”ViB skryt mode”. Fortsättning följer när bilen rullat förbi 1000 mil.

Uppdaterat: 2018-11-16 19:03

Bor en bonde som säljer ved bara nån km ifrån där jag jobbar. Ska vid tillfälle dra med mig släpet och köpa 2m3 av honom tänkte jag. Ska bil spännande att se om förbrukningen ökar med 200% som hos ”trepiparna” med 1200kg på kroken...to be continued:)

Uppdaterat: 2018-11-17 08:18