Nu kommer snart vätgas på bred front

70 inlägg 0 nya
Nu kommer snart vätgas på bred front

Snart kommer bensin/diesel-laddhybrid och rena batteribilar med stora batterier vara ett överstökat mellanled i framdrivningen av fordon. Vätgas och bränsleceller kommer med stor sannolikhet bli det som ersätter stora tunga batterier och förbränningsmotorer.
När Kina satsar så gör dom det rejält och hela globala bilindustrin lär påverkas
http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-flyttar-subventioner-fran-batterier-till-vatgas/

Och hur ska vätgasen framställas och distribueras på ett ekonomiskt och miljömässigt överkomligt sätt?
Vad kommer en tillräckligt täckande infrastruktur att kosta och hur lång tid tar den att bygga upp?
Jag tror vätgas är en utopi, kommer den att användas i bränsleceller blir det nog om den kan levereras i bunden, flytande form, t.ex. etanol/metanol där det redan finns en fungerande infrastruktur.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...och vad kommer driftkostnaderna för mig som bilägare att bli ? Rimligen tämligen dyrbart att tillverka och inte minst distribuera och lagra och precis som med eldrift så lär inte staten i långa loppet lämna bränslet skattebefriat... Sen är det ju ett väldigt jobb med enorma investeringar för att bygga upp infrastrukturen. Så - njaaa... Vill nog se denna enorma satsning i verkligheten innan jag tror på den riktigt... Givetvis vill petroleumindustrin gärna se denna lösning men frågan är om dom vill ta hela investeringen i infrastrukturen. Misstänker att det kommer en tiggarkampanj riktad mot det allmänna...

Kan bli en faktor att räkna med mellan 2050-2100 ungefär. I Europa.

6.15

När incitamentens finns så kommer lösningarna
Tycker Pi:s och Saabnisse:s kommentarer är ganska så typiska , det går aldrig å det blir för dyrt.
Se vad som hänt med t.ex solpaneler. Inte många år sedan som tongångarna var exakt det samma. Kommer aldrig fungera i Sverige å det är för dyrt.
Vad har skett, jo tekniksprång och radikalt sänkta tillverkningskostnader. Bara att titta så många tak som nu har solanlägg för egen produktion av ström.
Jag tror inte vätgasen kommer transporteras runt utan tillverkas lokalt.
Självklart kommer det att beskattas, men det är inte för lägre kostnader att köra utan för att minska CO2 utsläppen.
Bränsleceller kommer ta samma resa med radikalt sänkta kostnader och ökad kapacitet och livslängd.

Visst kan vätgas bli ett alternativ om några decennier men de "kommer inte snart på bred front". Det stämmer inte oavsett vad kineserna hittar på.

6.15

pinjong wrote:
Visst kan vätgas bli ett alternativ om några decennier men de "kommer inte snart på bred front". Det stämmer inte oavsett vad kineserna hittar på.

Varför inte, hur vet du det?
När är snart? Hur lång tid tog det för elbilar när incitamenten blev tillräckligt starka.

Kineserna styr världen i det dolda. Håller med ovan om elbil. Samma reaktioner där och nu är vi där.
Det kommer absolut att göras mer och större försök på vätgas bilar frågan är bara när.

Elbilar kom för ungefär 180 år sen och det är väl först nu de har börjat komma starkt. Ingenting är omöjligt, men jag tror att vätgas kommer vara "framtidens bränsle" ganska länge till.

"Jag tror inte vätgasen kommer transporteras runt utan tillverkas lokalt"
Hur ska det gå till på ett ekonomiskt sätt, det går åt mycket energi för att framställa vätgas och än finns det ingen teknik som lämpar sig, den energiframställning vi har är redan upptagen och utbyggnad av solenergi är svår att få lönsamhet i när det gäller vätgasframställning. Solpaneler har alldeles för låg verkningsgrad för att passa i solfattiga länder.
Rent teoretiskt vore det möjligt i länder med mycket sol, men där finns andra problem, dels är de ofta stora oljeproducenter, dels håller de lika ofta på med att utplåna varandra så det inte finns tid till något annat.
Och det är ju knappast lokal framställning av vätgas.
Som jag skrev tidigare tror jag att etanol/metanol är den enda framkomliga vägen för vätgasdrift inom överskådlig tid.
https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Metanol-ersatter-vatgas-som-framtidens-bransle.aspx

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis Mäkinen, det kom en T-Ford emellan och förstörde den fina utvecklingen som fanns i början av förra århundradet.

Vätgas kommer ha sin tillämpning, men inte för personbilar.

Power to the people

Guran wrote:
Varför inte, hur vet du det?
När är snart? Hur lång tid tog det för elbilar när incitamenten blev tillräckligt starka.

För att vätgasen hamnat rejält på efterkälken. Laddning av elbilar kan ske vid snart sagt varje hus med elström och infrastrukturen utmed vägarna finns och byggs ut. I Sverige finns redan 30-40 modeller PHEV/BEV och flera är på gång i år. Antalet vätgasmackar är väl fortfarande fyra och bilarna är inte lätta att hitta.

Sedan finns det som påpekats andra nackdelar med vätgas som jag inte ska upprepa.

6.15

Guran wrote:
pinjong wrote:Visst kan vätgas bli ett alternativ om några decennier men de "kommer inte snart på bred front". Det stämmer inte oavsett vad kineserna hittar på.
Varför inte, hur vet du det?
När är snart? Hur lång tid tog det för elbilar när incitamenten blev tillräckligt starka.

Det är gott om Närkingar här Guran. "Dää gåår aaldrig"

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, det kanske är fler realister?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

christer_1 wrote:

Det är gott om Närkingar här Guran. "Dää gåår aaldrig"

Så är det, jag jag ingen aning om när och om. Men utifrån alla andra ”omöjliga” tekniksprång som aldrig skulle fungera, men som bevisligen fungerar fortare än vad någon kunde ana, så tror jag att vi kommer få se nått snabbt ske som vi tröga konservativa nordbor som måste ha jättebilar för att kunna frakta vitvaror var och varannan vecka.

Ett citat från länken jag refade till tidigare:
"Vätgas har länge setts som framtidens fordonsbränsle, men det har visat sig vara svårare än vad man trodde att få till en fungerande infrastruktur för vätgas. Många forskare världen över har därför styrt om sin forskning på senare år – bland annat som en följd av att det amerikanska energidepartementet slutade finansiera vätgasforskningen från år 2010, efter en massiv satsning på ”vätgasekonomin” under många år."

Om nu inte forskarna tror på vätgas, hur sjutton kan man då tro på att ekonomerna ska tro på vätgas?
Finns ingen ekonomisk morot finns inte heller något som driver på, miljöaspekter har alltid kommit i andra hand!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
"Jag tror inte vätgasen kommer transporteras runt utan tillverkas lokalt"
Hur ska det gå till på ett ekonomiskt sätt, det går åt mycket energi för att framställa vätgas och än finns det ingen teknik som lämpar sig, den energiframställning vi har är redan upptagen och utbyggnad av solenergi är svår att få lönsamhet i när det gäller vätgasframställning. Solpaneler har alldeles för låg verkningsgrad för att passa i solfattiga länder.
Rent teoretiskt vore det möjligt i länder med mycket sol, men där finns andra problem, dels är de ofta stora oljeproducenter, dels håller de lika ofta på med att utplåna varandra så det inte finns tid till något annat.
Och det är ju knappast lokal framställning av vätgas.
Som jag skrev tidigare tror jag att etanol/metanol är den enda framkomliga vägen för vätgasdrift inom överskådlig tid.
https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Metanol-ersatter-vatgas-som-framtidens-bransle.aspx

Du tror inte det skett en viss utveckling sedan 2011?
Beträffande solpaneler så pågår ju självklart en konstant utveckling av dessa.
Till och med i Göteborg, känt för sitt strålande soliga höstväder, https://www.nyteknik.se/energi/sveriges-storsta-solcellspark-invigd-klar-pa-rekordtid-6942563

Såg förövrigt ett intressant program där bla detta anlägg var med. Dvs oljestater som ser sig om efter andra inkomstkällor när oljan tar slut
https://www.idg.se/2.1085/1.700292/solcellsanlaggning-2030

saabnisse wrote:
Ett citat från länken jag refade till tidigare:
"Vätgas har länge setts som framtidens fordonsbränsle, men det har visat sig vara svårare än vad man trodde att få till en fungerande infrastruktur för vätgas. Många forskare världen över har därför styrt om sin forskning på senare år – bland annat som en följd av att det amerikanska energidepartementet slutade finansiera vätgasforskningen från år 2010, efter en massiv satsning på ”vätgasekonomin” under många år."
Om nu inte forskarna tror på vätgas, hur sjutton kan man då tro på att ekonomerna ska tro på vätgas?
Finns ingen ekonomisk morot finns inte heller något som driver på, miljöaspekter har alltid kommit i andra hand!

Försök hitta en artikel som inte är 8 år gammal, det är ju gammal fakta och rön. Du kan ju finna artiklar som hävdar att jorden är platt.
Kan ju även finnas en grund till varför Toyota inte satsar stort på elbilar och laddhybrider.
https://www.nyteknik.se/energi/biljatten-framtiden-ar-vatgasdriven-6856780

christer_1 wrote:
Det är gott om Närkingar här Guran. "Dää gåår aaldrig"
Hjälp! Mitt ursprung i Örebro län har avslöjats!
(Fast i Västmanland)

Toyota har väl ändrat spår sen 2017? https://www.industryweek.com/companies-executives/toyota-panasonic-partner-develop-electric-car-battery

L. Mäkinen wrote:
christer_1 wrote:Det är gott om Närkingar här Guran. "Dää gåår aaldrig"

Hjälp! Mitt ursprung i Örebro län har avslöjats!
(Fast i Västmanland)
Toyota har väl ändrat spår sen 2017? https://www.industryweek.com/companies-executives/toyota-panasonic-partner-develop-electric-car-battery

Lugn bara lugn L Mäkinen, jag vet att Närkingar inte är så pessimistiska som dom låter. Som Östgöte har jag jobbat i Närke i 49 år så jag vet att ni också är ett optimistiskt och trevligt folk.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det finns väl en del som tror att vätgas kan bli användbart för fjärrtransporter och då kanske tyngre sådana. Då är behovet av täta påfyllnadsställen mindre och större tankar kan användas. Men som sagt, detta ligger inte i närtid.

6.15

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.