Länge leve diselmotorn

81 inlägg 0 nya
Länge leve diselmotorn

Jag kan inte annat än hålla med krönikören
https://teknikensvarld.se/diesel-kan-vara-losningen/?utm_source=ettanettan&utm_medium=rotator&utm_content=rotator-item-3&referrer=exp-rotator-item-3
Egentligen borde bensinmotorer staffbeskattas, kan inte förstå hur dom svängdörrsaktiga politikerna kan hitta på ett system där motorer med högsta verkningsgraden och låga CO2 utsläpp skall missgynnas och straffläggas till förmån för den betydligt mer skadliga bensinmotorn vars utsläpp både av CO2 och betydligt giftigare avgaser skall ”gynnas”
Ett resultat av en snedvriden mediedebatt där okunskap snarare än vetande fått styra de nuvarande reglerna.
Men så klart tillverkarna vill maximera vinsten och ha säljbara produkter och det är ju billigare och enklare att ituta folket att bensinmotorer tillsammans med ett löjligt mildhybridsystem, som enkom är ett resultat av testmetoderna, skall vara saliggörande.
Vill man kombinera säker bil, som kostar i form av vikt, och lägsta förbrukning/utsläpp så är en dieselmaskin en fungerande lösning som kan drivas med 100% förnybara bränslen. Och självklart annan form av energilagring som t.ex batterier.
Vi får se vad framtiden för med sig men i dag är Tesla ledande på elbilar och VAG och MB på dieselmotorer, men inte att förakta PSA:s fina dieslar som tyvärr lever en tynande tillvaro i Sverige pga snedvridna beskattningar.
Eller är jag bara gammal och helt ute i det blå?

Ja är man inte en antidieselfanatiker , "skall bara få finnas dieselmotorer i traktorer och lastbilar" för de bullrar sååå, då finns det väl inte ett endaste skäl att inte instämma i Gurans inlägg. + 100 på det inlägget.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Ja är man inte en antidieselfanatiker , "skall bara få finnas dieselmotorer i traktorer och lastbilar" för de bullrar sååå, då finns det väl inte ett endaste skäl att inte instämma i Gurans inlägg. + 100 på det inlägget.

Ja har man fått för sig att en modern peronbilsdiesel bullrar och låter som en traktor. Ja då lever man kvar på 70-talet.
Mercedes och VAG:s senaste 4-cylindriga dieslar är enormt sofistikerade ”instegs” motorer. Eller varför inte dom sexcylindriga vidundren. När BMW:s 50M diesel passerar 5000rpm så finns inte mycket som liknar en Bolinder Munktell.

Jag är helt med på att dieslar är snålare än bensinmotorer, men påstår man att de inte har råare gång och vibrerar mer så far man med osanning. Precis som att man kan välja att stå ut med att köra Dacia så har diesel egenskaper som man kan välja om man vill stå ut med eller inte.

Det finns grader i helvetet.

Nja inte vibrerar Vag:s V6 diesel så det stör.
Men min gamla MB diesel både låter och vibrerar när den är kall. Men inget jag märker inne i bilen när den framförs. Bara stark och snål. Men absolut är man känslig för detta så är väl en rak bensinsexa enda valet.

"så det stör"
Det är just det som är problemet. Jag kan köra med elmotor som inte vibrerar, bensinmotor som vibrerar lite och låter mer eller mindre harmoniskt eller en diesel som vibrerar mer och låter disharmoniskt.

Jag har läst så många gånger om nya oljebrännare som inte hörs eller känns, men hittills blivit lika besviken varje gång.

Ja Guran jag får väl hålla med dig.
Hade jag varit i en annan tidigare fas i livet just nu så hade jag säkert kört en superb kombi tdi.
Nu med pensionärs varning och två i bilen så får den lilla 1,0tsi duga.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

L. Mäkinen wrote:
"så det stör"
Det är just det som är problemet. Jag kan köra med elmotor som inte vibrerar, bensinmotor som vibrerar lite och låter mer eller mindre harmoniskt eller en diesel som vibrerar mer och låter disharmoniskt.
Jag har läst så många gånger om nya oljebrännare som inte hörs eller känns, men hittills blivit lika besviken varje gång.

Ja men vilka har du testat? Varken Vags eller BMW:s sexor vibrerar, i alla fall de jag testat. Jag hade en Audi 2,7 l diesel sexa ett par år, men den vibrerade inte. Däremot nästkommande BMW 4:a
Men respekterar till fullo dina preferenser, jag kan inte sitta bekvämt i Volvos enormt bekväma säten mer än en kvart.
Bekvämaste jag kört ifråga om motor och säten som jag kan minnas är Lexus RCF. Sköna säten som slöt om kroppen utan att klämma och en underbart len V8:a med mer än nödvändigt mycket effekt.

Guran:
+10 för din artikel. Dieselmotorns framtid är ljus, ja mycket ljus eftersom snart inser alltfler att OM man vill hejda Co2 utsläppen på riktigt måste andelen klimatsmarta dieselmotorer öka samtidigt som bensinarnas andel måste kapas rejält. Visst låter en dieselmotor mer än en bensinare samtidigt som skillnaden blir allt mindre men för egendel störs jag inte alls tvärt om jag njuter av dieselns härliga vridmoment och låga bränsleförbrukning och av att kunna tanka 100% förnybart bränsle i form av HVO100.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

mso 1000 wrote:
Ja Guran jag får väl hålla med dig.
Hade jag varit i en annan tidigare fas i livet just nu så hade jag säkert kört en superb kombi tdi.
Nu med pensionärs varning och två i bilen så får den lilla 1,0tsi duga.

Ja men den motorn är som en diesel och med en diesel så hade din bil tagit närmare 1 dl mindre per mil. Men i ekvationen så är dieseln dyrare i inköp och så kostar soppan 50 öre mer per litet. Så jag förstår ditt val MSO en förnuftigt snål billig motor som inte skäms för sig i en nybil. Och det är härligt med en nybil. Bara börsen som avgör vad man kostar på sig. Och ditt senaste bilval är allt annat än pensionärsaktigt, trotts att vi är lika unga :)
Nya Octavian är ju riktigt snygg så jag förväntar en ny tråd snart......

L. Mäkinen wrote:
Jag är helt med på att dieslar är snålare än bensinmotorer, men påstår man att de inte har råare gång och vibrerar mer så far man med osanning. Precis som att man kan välja att stå ut med att köra Dacia så har diesel egenskaper som man kan välja om man vill stå ut med eller inte.
Det finns grader i helvetet.

Om man som jag har förmånen att köra en Dacia diesel så är lyckan gjord. Den gamla beprövade 1.5dci från Renault som sitter i min bil har en lite råare gång och det passar biltypen .Vissa Volvo dieslar går dock ännu hårdare har jag noterat på parkeringen till stormarknaden.

Var lösning har sin plats skulle jag vilja säga.
Kan man göra en kostnadseffektiv dieselhybrid så att den går på el i storstäderna och diesel ute på landsvägen där det inte bor så mkt folk så visst hade det varit en bra lösning. Och det gäller ju oavsett om man tankar HVO, Raps eller vad man nu häller i tanken.

Jag kan fortfarande minnas då jag åkte med i polarens Audi A3 med en chippad 2.0 diesel och DSG6, helt underbar kombination med makalöst vrid. Men samtidigt så vet vi mer idag runt dom faktiska utsläppen som gör att behöver tänka om.

Att låta någon pendla Stockholm - Göteborg ett par gånger i veckan med en bensinhybrid (t.ex. en VW GTE) som går 5 mil på el och 45 mil på bensin och där det är där dom mesta milen läggs är ur ett utsläppsperspektiv sämre än en vettig dieselspis i samma kärra tänker jag.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Körde en fullutrustad lyxig XC90 D5 för några veckor sedan, fin och lyxig med ett superbra ljud från stereon och mycket hög komfort, men döm om min förvåning när man kände dieselns vibrationer till och med i ratten, en så dyr bils intryck helt förstört av traktormotorn...

Så en hybriddrivlina istället som Lexus har hade varit bättre alla dagar i veckan, snålare, billigare drivmedel och lägre utsläpp

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Körde en fullutrustad lyxig XC90 D5 för några veckor sedan, fin och lyxig med ett superbra ljud från stereon och mycket hög komfort, men döm om min förvåning när man kände dieselns vibrationer till och med i ratten, en så dyr bils intryck helt förstört av traktormotorn...
Så en hybriddrivlina istället som Lexus har hade varit bättre alla dagar i veckan, snålare, billigare drivmedel och lägre utsläpp

Lexus har ingen snål hybriddrivlina förutom den i ES. I övrigt är det gamla omoderna drivlinor som är törstigare än en modern dieselmotor. Speciellt om du ser på deras SUV:ar
Men ta gärna en tur i någon av de modernare motorerna än Volvos VEA diesel, varför inte en MB eller Audi. Och framförallt så slipper man mötas av ett ylande och en bil som knappt ökar farten när man trycker lite hårdare på gasen.
Men beträffande Lexus så har dom en toppendrivlina, men den har en åttacylinders bensinmotor och ”vanlig” automatlåda.

Eller så kan Simon prova en SUV med en rak dieselsexa, de kostar en slant men den kombinationen av prestanda, gångkultur och förbrukning kommer ingen hybrid i närheten av.

Simon no1 wrote:
Körde en fullutrustad lyxig XC90 D5 för några veckor sedan, fin och lyxig med ett superbra ljud från stereon och mycket hög komfort, men döm om min förvåning när man kände dieselns vibrationer till och med i ratten, en så dyr bils intryck helt förstört av traktormotorn...
Så en hybriddrivlina istället som Lexus har hade varit bättre alla dagar i veckan, snålare, billigare drivmedel och lägre utsläpp

Lexus suvarnas förbrukning har aldrig gjort någon glad.
0,8-1,2 l/m.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Simon no1 wrote:Körde en fullutrustad lyxig XC90 D5 för några veckor sedan, fin och lyxig med ett superbra ljud från stereon och mycket hög komfort, men döm om min förvåning när man kände dieselns vibrationer till och med i ratten, en så dyr bils intryck helt förstört av traktormotorn...
Så en hybriddrivlina istället som Lexus har hade varit bättre alla dagar i veckan, snålare, billigare drivmedel och lägre utsläpp
Lexus suvarnas förbrukning har aldrig gjort någon glad.
0,8-1,2 l/m.

Egentligen ingen av dom gamla hybriderna.
Är ju först nu med drivlinan i Camry/RAV4/ES som dom kommit ner på dieselnivå.
Men så klart provar man en av de mest skramlande dieslarna man kan få tag på i dag så blir ju kontentan att det vibrerar. I alla fall på tomgång.

Kan intyga att diesel 4:an i min BMW knappt vibrerar alls heller. Känns lite i ratten vid uppstart, men det är allt. Däremot så låter den ju inte så roligt direkt. Har kört MB:s dieselsexor i S-klass och GLS och de vibrerar inte heller. Hörs knappt heller för den delen. Tycker också det är synd att dieseln har fallit i så dålig dager. Jag tycker det är för mycket fokus på en lösning i debatten. Antingen ska alla köra på HVO 100 eller alla på el. Varför inte en kombination? För de som kör uteslutande korta sträckor och väljer andra färdmedel på långresa så är väl elbilen ett utmärkt val och diesel kanske ett sämre. Även för den som ibland kör långt kan det vara ok med el. Men om man regelbundet kör långa sträckor så framstår en diesel som körs på HVO 100 som ett fullgott alternativ till en elbil. CO2-utsläppen vid körning blir mycket små och man slipper de extra CO2-utsläpp vid produktionen som ett stort elbilsbatteri ger upphov till.

Har mött många Lexusåkare som utan problem ligger strax över 0,6 så nog går den snålt och eftersom skatten är lägre och drivmedlet är billigare så gör det än mer, Guran verkar tro som många som inte kan köra hybrid att gaspedalen har två lägen on/off och då är det inte konstigt att man inte lyckas köra en hybrid snålt ;)

Men vibrationer från motorn i en modern bil känns väldigt gammalmodigt

Själv kör jag min 3 hybridbil och har kört två bensinbilar med CVT innan utan att ha det minsta problem med någon ylande motor

Jag kan inte Volvos motorer men antog att en 2019 Volvo XC90 D5 hade en modern motor

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

En RX 450h på 0,6? Möjligtvis i en nerförsbacke.

Sen tror inte jag en potentiell kund till en XC90, X5, Q7 osv bryr som om någon krona hit eller dit på milkostnaden, skatten och bränslepriset. För dom pengarna köper man bilen som tilltalar en mest, inte den som är billigast att äga.

Simon no1 wrote:
Har mött många Lexusåkare som utan problem ligger strax över 0,6 så nog går den snålt och eftersom skatten är lägre och drivmedlet är billigare så gör det än mer, Guran verkar tro som många som inte kan köra hybrid att gaspedalen har två lägen on/off och då är det inte konstigt att man inte lyckas köra en hybrid snålt ;)
Men vibrationer från motorn i en modern bil känns väldigt gammalmodigt
Själv kör jag min 3 hybridbil och har kört två bensinbilar med CVT innan utan att ha det minsta problem med någon ylande motor
Jag kan inte Volvos motorer men antog att en 2019 Volvo XC90 D5 hade en modern motor

Helt korrekt en NX går att köra ner mot 0,6l/mil
Min körning skulle nog landa på 0,62 kontra 0,58 för den diesel MB GLC jag har i dag.
Och ja jag har provkört den åtskilliga gånger, men vill man köra om raskt så är det ett ofrånkomligt bröl och seg acceleration. Men det kan man kanske leva med, det blir ett annat körsätt.
Den fanns med på radarn vi förra bytet, men föll ut pga ohemult lågt inbytespris, inget vettigt svankstöd, på gränsen för kort justermån på ratten och mediokert lyse. Annars en trevlig bil med fräckt utseende.
Men med en uppgradering till nya drivlinan och lite annat smått och gott så visst kan det vara aktuellt nästa byte.
Förövrigt är jag inte alltså ute efter att köra så billigt som möjligt jag vill ha en bil som svarar lite på gaspådrag, utan att man behöver gasa så dom vargliknande ljuden uppkommer, och där faller de flesta platt.
Så jag förstår varför Toyota/Lexusägare vanlige accelererar nästan trafikfarligt långsamt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.