Länge leve Dieselmotorn

143 inlägg 0 nya
Länge leve Dieselmotorn

Väntar med spänning på nästa mediedrev mot de direktinsprudade överladdade små bensinmotorernas skadliga utsläpp. Har sett rapporter om Volvo XC60/V90 ägare som på grund av mediedrevet gjort missen att köpa en bensinmotor och förfasas över förbrukningen som närmar sig en liter per mil. Så i vår Svenska bilpark med köpare som föredrar större, säkrare och komfortabla bilar ofta med fyrhjulsdrift så har onekligen dieselmotorn ett berättigande.
Det blir en jäkligt snedvriden debatt som hela tiden fokuseras på Stockholm. Vem fasen behöver åka bil där, finns ju ett fantastiskt kollektivsystem.

Guran wrote:
Väntar med spänning på nästa mediedrev mot de direktinsprudade överladdade små bensinmotorernas skadliga utsläpp. Har sett rapporter om Volvo XC60/V90 ägare som på grund av mediedrevet gjort missen att köpa en bensinmotor och förfasas över förbrukningen som närmar sig en liter per mil. Så i vår Svenska bilpark med köpare som föredrar större, säkrare och komfortabla bilar ofta med fyrhjulsdrift så har onekligen dieselmotorn ett berättigande.
Det blir en jäkligt snedvriden debatt som hela tiden fokuseras på Stockholm. Vem fasen behöver åka bil där, finns ju ett fantastiskt kollektivsystem.

Äntligen lite från andra sidan! =)
Man kan fråga sig också vem fasiken som KAN åka bil i stockholm. Beteckningen "rusningstrafik" är nog ett av de mest missvisande ord jag känner till (nästan värre än JätteLiten). Egentligen vill jag klassa "rusningstrafik" till kategorin oxymorona ord, och jag tycker det kan få höra dit trots att det inte gör det egentligen, bara för att ordet oxymoron är så fränt att få använda. =)
Som exempel E4 som kommer in till norra delen av Stockholm är ju en stor del av morgonen inte en väg - snarare en mycket lång fyrfilig parkeringsplats. Förstår verkligen inte hur folk orkar? Ge upp - ta tåget eller bussen liksom!

Det går utmärkt att åka bil i Storstockholm skulle jag säga. Och oftast är det mycket bekvämare och snabbare än kollektivtrafiken. Har vänner som bor i Sundbyberg och med bil tar det 15 min dit från där vi bor. Kollektivt pratar vi om trippla restiden enkel resa. Stockholm är mer än bara innerstan och Essingeleden.

Kollektivtrafiken är fantastisk så länge man ska till eller från City men tvärförbindelserna har en hel del i övrigt att önska. Varför ska all kollektivtrafik genom city? Det går ofta fortare att åka genom city även om man skall på tvären.

Mr.Wheeler wrote:
Kollektivtrafiken är fantastisk så länge man ska till eller från City men tvärförbindelserna har en hel del i övrigt att önska. Varför ska all kollektivtrafik genom city? Det går ofta fortare att åka genom city även om man skall på tvären.

Förstår inte det heller. Kollektivtrafiken utgår fortfarande från att alla bor i City och jobbar i förorten. Och sedan klagar man på att Stockholmarna åker bil. Hur många är det egentligen i Stockholm som åker bil från förorten in till City under rusningstid? Skulle tro att de är ganska få. Tar ju dubbla eller trippla tiden mot att åka kollektivt. Åker man på tvären är förhållandet dock det omvända. Då tar det oftast dubbla eller trippla tiden att åka kollektivt mot att ta bilen.

Tummen upp Guran! Kan tycka att diesel är onödigt i alla bilar som är lika stora eller mindre än Golf-klassen om man inte kör väldigt mycket. Inte pga utsläpp utan för att de nya turboladdade bensinarna är förbannat trevliga att köra och har låg förbrukning, kör min Golf 1.4 Tsi på 0,63 i raskt tempo med 60% stadskörning/40% motorväg. Syrran lånade den förra veckan och körde den på 0,58.

Men hur mycket skulle inte tex en V90 bensinare med awd och automat dra? Med min körcykel så hade jag nog aldrig kunnat köra under 1l/mil. Känns lite som att gå 20 år bakåt i utvecklingen, trots att jag föredrar bensin motorer.

Oavsett trafikleder på korsan och tvärsan så är fortfarande Sverige så mycket mer än Stockholm, och för den delen även Göteborg med sin trafikinfarkt. om några år kommer dom som nu, baserat på det ensidiga Diesel/NoX drevet, stå där med skägget i brevlådan då dom skall sälja sin surt förvärvade bensintörstande XC60, eller för all del annan stor bil som är törstig på bensin.
snackade med en Mazda handlare för ett tag sedan och nu är övervägande delen av nya CX-5 som säljs bensinare... säger då det vad folk är lättlurade, inklusive våra vindflöjelspolitíker som snabbt som attan svänger efter minsta mediala nyhet.
å detta är det VAG som lyckats skapa genom sin manipulation för att som enda tillverkare försöka sälja dieselpersonbilar på den Amerikanska marknaden.

Nu hittar jag inte men jag länkade i en annan tråd tidigare - där har man kikat på var bilarna så att säga är skrivna och majoriteten av bilarna som kör inne i stockholm är skrivna i stockholms kommun.
Det är bara att kika på köarna över tranebergsbron och andra ställen som går in mot stockholm. En mycket stor del kan utan problem ta tunnelbana, pendeltåg eller motsvarande.
Jag har själv släktingar som bor 200 meter från en tunnelbana och som tar bilen när de skall göra något inne i centrala stockholm.

Ska se om jag hittar datat sedan.

Snavade direkt över enbart den här. Säger ju rätt mycket trots allt...

http://www.battrestadsdel.se/stockholm/studie-var-tredje-bilpendlare-kan-valja-cykeln-istallet/

De skall istället förfasas över hur mycket bilen drar! 1 liter... bensin, är det bra utveckling? Tunga bilar som måste köras på diesel. Vi har ännu inte stoppat in batterier i bilen. Är det modernt med en XC60 som väger in på 2 ton utan last? Det är frågan som skall ställas.

Cykla är ett sätt, men att sätta sig i en 2 ton tung bil för att transportera 60-90 kg till jobbet... kom igen! Det är 2017! Vi har inte kommit längre, det som hände var bara att bilarna blev tyngre, tyngre och tyngre... ingen verkar heller kritiskt till att bilarna i grund och botten slukar mer energi för att köra ifrån A->B. Kom inte pratandes om säkerhet, nya "prytlar" eller att "skall vi åka häst och vagn". Allt har en balans, och jag tycker personligen det gått för långt när nya bilar väger in på 1800 kg eller mer...

Styggavargen wrote:
Cykla är ett sätt, men att sätta sig i en 2 ton tung bil för att transportera 60-90 kg till jobbet... kom igen! Det är 2017! Vi har inte kommit längre, det som hände var bara att bilarna blev tyngre, tyngre och tyngre... ingen verkar heller kritiskt till att bilarna i grund och botten slukar mer energi för att köra ifrån A->B. Kom inte pratandes om säkerhet, nya "prytlar" eller att "skall vi åka häst och vagn". Allt har en balans, och jag tycker personligen det gått för långt när nya bilar väger in på 1800 kg eller mer...

Släpp tyngden. Oavsett hur tung bilen är så blir det ändå kaos när alldeles för många bilar, oftast dessutom med enbart en person per bil, skall ta sig runt inne i stockholm.

Och skall vi nu snacka tyngd så är det ju än mer illa med Tesla då som klockar in på en bit över 2 ton. Tom. 2,2 om jag minns rätt att de brukar ligga på.

Nu måste alla köpa SUV också, säkerhet på en helt nivå där säkerhet går ut på att sänka motståndaren genom sin extra vikt. Hahaha, en biltyp som är svårare att hantera dessutom samt lastar minimalt. Snacka om att folk är lurade! Sedan blir inte saken bättre än att det idag inte går att vara säker i en lätt bil, skillnaden i vikt har ökat för mycket för att säkerhet kan ges åt alla. Vem vill ha en Golf eller annan snål, rolig och lätt bil när folk kommer farandes i en 2 ton XC60. Skall XC60 ägaren skita ned mer, åtnjuta högre säkerhet?. Så mycket kan jag säga att nästan ingen kommer att acceptera detta utan köper en XC60 för att vara på säkra sidan.Jag tror Volvo utan att veta om det gjorde XC60 till en succé, bilen blev säker i och med sin tyngd. Helt ärligt tror jag bara folk köper den för denna egenskapen. Diesel motor lyckades få ned förbrukningen, till en acceptabel nivå för plånboken.

Styggavargen wrote:
Cykla är ett sätt, men att sätta sig i en 2 ton tung bil för att transportera 60-90 kg till jobbet... kom igen! Det är 2017! Vi har inte kommit längre, det som hände var bara att bilarna blev tyngre, tyngre och tyngre... ingen verkar heller kritiskt till att bilarna i grund och botten slukar mer energi för att köra ifrån A->B. Kom inte pratandes om säkerhet, nya "prytlar" eller att "skall vi åka häst och vagn". Allt har en balans, och jag tycker personligen det gått för långt när nya bilar väger in på 1800 kg eller mer...

Vad är en rimlig fordonsvikt då enligt dig?

Rätt där, bilar kommer att blir tyngre när batterierna är på plats! Läs mitt andra inlägg, tyngden på bilar måste skilja litet, och det gapet har ökat markant på senaste åren.

mso 1000 wrote:
Ja jag var beredd på att hålla med och jag har ingen erfarenhet i modern tid vad det gäller mazdan utan på awd och suv bilar känns som diesetlns framtid.
Samtidigt som sägs att golfklassen och neråt för bensin, om man inte behöver värsta bensinaren går det att åka hyfsat billigt.
Samtidigt när man slår på spritmonitor och cx 5 så är det ju mindre än 0,6dl skillnad i förbrukning mellan diesel och bensin, kanske inte helt relevant men en fingervisning.
Snittet på cx5 på drygt 200 bilar ute i Europa är 0,74 diesel och 0,79 bensin.
När jag testade v60 förra vintern körde jag efter varandra ca4 mil på farthållare i varierande landsvägs miljö exakt samma sträcka och kallstart med diese/bensinvärmare på båda. 0,62 diesel och 0,68 bensinaren.
Jag tror skillnaderna krympt numera och cx5 och v60 tillhör ju inte dom tyngre.
Sedan kommer det partickel filter framöver på allt som låter brumm.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/27-Mazda/1254-CX-5.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2016&powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/en/overview/27-Mazda/1254-CX-5.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2016&powerunit=2

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inte över 1800 kg, och vikten måste ses till bilens storlek. En 940 (nästan 5m lång) vägde 1400 kg.. en XC60 som är betydligt mindre väger 500 kg mer...

Styggavargen wrote:
Nu måste alla köpa SUV också, säkerhet på en helt nivå där säkerhet går ut på att sänka motståndaren genom sin extra vikt. Hahaha, en biltyp som är svårare att hantera dessutom samt lastar minimalt. Snacka om att folk är lurade! Sedan blir inte saken bättre än att det idag inte går att vara säker i en lätt bil, skillnaden i vikt har ökat för mycket för att säkerhet kan ges åt alla. Vem vill ha en Golf eller annan snål, rolig och lätt bil när folk kommer farandes i en 2 ton XC60. Skall XC60 ägaren skita ned mer, åtnjuta högre säkerhet?. Så mycket kan jag säga att nästan ingen kommer att acceptera detta utan köper en XC60 för att vara på säkra sidan.Jag tror Volvo utan att veta om det gjorde XC60 till en succé, bilen blev säker i och med sin tyngd. Helt ärligt tror jag bara folk köper den för denna egenskapen. Diesel motor lyckades få ned förbrukningen, till en acceptabel nivå för plånboken.

Det finns tunga bilar som är katastrofdåliga säkerhetsmässigt.
Det finns lätta som är skitbra.
Och till syvend och sist så är det faktiskt varje person som köper. Tillverkna tillverkar ju enbart det som folk efterfrågar.

Vad har du själv för bil eller bilar, om någon?
Hur bor du? 200 kvadrat själv eller 65 med fyra barn?
Håller du hastighetsgränserna oavsett vad eller kör du för fort ibland eller ofta?
Dricker du alkohol och kör bil dagen efter?
Pratar du i telefon samtidigt som du kör, eller kanske SMS:ar?
...

Miljöpåverkan, säkerhet med mera beror på så oändligt många olika saker.
Att köra Tesla eller cykla och dra till Thailand varje år är så inihelsike mycket sämre miljömässigt än att köra en SUV på 2 ton och semestra hemmavid. Som exempel.

Inte bara tyngden, aerodynamiken är otroligt viktig i farter över 60-70 km/h! Här är en SUV/MPV eller någon annan bil med större frontarea sämre. Korta fordon ökar också luftmotståndet (luften lämnar inte så lätt). SUV är förlorare i båda avseende, luftmotstånd och högre vikt.

Styggavargen wrote:
Inte bara tyngden, aerodynamiken är otroligt viktig i farter över 60-70 km/h! Här är en SUV/MPV eller någon annan bil med större frontarea sämre. Korta fordon ökar också luftmotståndet (luften lämnar inte så lätt). SUV är förlorare i båda avseende, luftmotstånd och högre vikt.

Så gör även luftkonditionering, alla fläktar, rumpvärme med mera.
Har du alltid din AC avstängd? Aldrig mer fläkt än att imman inte tillkommer på rutorna? Alltid kallt i rumpan?

Det är inte möjligt att göra en bil i 940:s storlek som väger 1400 kg och som uppfyller moderna säkerhetskrav. Såvida man inte bygger hela ekipaget i kolfiber. En 940 må varit säker på sin tid, men en modern småbil är mycket säkrare i krock.

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.