Hybrid, Diesel eller Bensin?

185 inlägg 0 nya
Hybrid, Diesel eller Bensin?

Eftersom det slabbas med vilket som är bästa SUV mellan en hybrid eller diesel i en tråd som handlar om något helt annat så kändes det bättre att öppna en ny.

Nya RAV4 hybrid drar typ 4,6-4,8 oavsett stad, landsväg eller blandat enligt hemsidan och om jag tolkar dessa rätt så är det inte WLTP-siffror utan NDEC. Vi vet ju inte så mycket om dessa siffror ännu eftersom den inte körts på något rättmätigt test eller heller med "normala" förare så det får vi se.
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur en 2-ton tung SUV med bensinmotor kan dra en halvliter i landsvägsfart?
Även hur uttalanden om att den kan stötta med elmotorn upp till 120km/h, var får den ström till elmotorn från bortsett från första stunden, om man åker mil efter mil på landsvägen? Jämn fart i 90 blås så finns ju inget att få ström från annat än från bensinmotorn/generatorn.

Jaja, om det går att köra en RAV4 på halvlitern på landsvägen så är det ju fantastiskt och då helt överlägset bränslemässigt, men som sagt, hur?

Jag är inget fan av CVT så där minskar mitt intresse, men det skulle säkert gå att lära sig. Har jag behov av en bra AWD så ser jag inte heller att en e-AWD är rätt väg att gå, det visar tester av Lexus och Volvo med T8 att det fungerar sådär.

Diesel då? Fortfarande ett bra alternativ och med mer förnybart i inblandningen, upp till 50% idag utan att äventyra något som vissa är rädda för med ren HVO100.

Bensin då? Allt fler väljer ju bensinmotor igen vid nyköp och får då ganska ofta räkna med 1-3dl mer förbrukning per mil. Visst finns det snåla bensinare och speciellt om man kan späka sig att köra supersnålt, men det kan man ju med de flesta bilar om man gillar att jaga.

Nu är inte SUV något som ligger på min lista som nästa bil, men väl en lågbygd kombi i C/D-segmentet.
V60, Golf/Passat, Corolla kanske. Motorval? Skulle absolut kunna tänka mig en T5:a igen om det blir Volvo eller en 1,5TSi på en Golf och självklart en HSD om Corollan visar sig vara något jag trivs med. Tiden får utvisa, men om Volvo godkänner HVO100 så blir det en diesel igen!!

*Robban

Man ska nog inte hänga upp sig för mycket på tex. volvo T8’s funktion gällande awd. Journalisterna vrider och vinklar på saker så man ibland inte blir klok på det.

Sedan kan vi nog konstatera att i framtiden så kommer skillnaderna mellan olika bilar jämnas ut. Man kan nog se sig om i himlen efter att man inom dom närmaste 5-10 åren fortfarande kommer kunna tanka sin elbil för 1,50kr/kwh och därmed kunna rulla för under 3kr/mil i ”bränslekostnad”. Jag skulle nog säga att det är en utopi. Km-skatt på elbil eller kraftigt höjd skatt på el, eller både och kommer, inget snack om det!

Men även om vi kommer bli tagna där bak av staten så ser jag ändå fram emot Volvos kommande hybrider. Det jag saknar idag är en sladdhybrid som är rolig att köra. Tycker dom flesta har plockat nån gammal fossilmotor från lagerhyllan och slängt ned i sladdhybriden. Eller så är det som Robban skriver, man använder sig av en pisstråkig cvt-låda som får hela konstruktionen yla som en varg på grönbete.

Bästa lösningen tror jag är en diesel PHEV.
Men det otroliga med Toyotas lösning verkar vara att den automatiskt, så som en evighetsmaskin, producerar ström även vid långa landsvägsetapper. Eller inte.....
För blandad/stads körning med mycket inbromsningar så är nog en hybrid ett helt ok val. Men för min körning där det handlar om 15-20 mils turer till 95% av körningen med GLC:n så är fortfarande diesel oslagbart.

Toyota har ändrad sin slogan lagom till RAV4:an. Den är inte bara en elhybrid utan 100% elhybrid. Förstår inte riktigt vad de vill förmedla med det. Var tidigare modell 50% elhybrid eller...

Håller med Guran om att en PHEV med en biobränslegodkänd dieselmotor skulle kunna funka eftersom den extra tyngden av hybridmaskineriet skulle glida med utan påtagligt ökad bränsleförbrukning vid längre resor.

6.15

FXX wrote:
Man ska nog inte hänga upp sig för mycket på tex. volvo T8’s funktion gällande awd. Journalisterna vrider och vinklar på saker så man ibland inte blir klok på det.
Sedan kan vi nog konstatera att i framtiden så kommer skillnaderna mellan olika bilar jämnas ut. Man kan nog se sig om i himlen efter att man inom dom närmaste 5-10 åren fortfarande kommer kunna tanka sin elbil för 1,50kr/kwh och därmed kunna rulla för under 3kr/mil i ”bränslekostnad”. Jag skulle nog säga att det är en utopi. Km-skatt på elbil eller kraftigt höjd skatt på el, eller både och kommer, inget snack om det!
Men även om vi kommer bli tagna där bak av staten så ser jag ändå fram emot Volvos kommande hybrider. Det jag saknar idag är en sladdhybrid som är rolig att köra. Tycker dom flesta har plockat nån gammal fossilmotor från lagerhyllan och slängt ned i sladdhybriden. Eller så är det som Robban skriver, man använder sig av en pisstråkig cvt-låda som får hela konstruktionen yla som en varg på grönbete.

Volvo har mycket mer att jobba på än hybridsystem som ger låga utsläpp och förbrukning...

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/?fbclid=IwAR0GeWBIF49vxRVyKtdaTIUZB4iZ7W3_AKHin-GRjrRKYBkNGAzOtkcgV10

Men denna tråd gäller inte Volvo-problem utan diskussioner om olika motortyper och deras för- och nackdelar så låt oss försöka hålla den i det ämnet.

Pi wrote:
Men denna tråd gäller inte Volvo-problem utan diskussioner om olika motortyper och deras för- och nackdelar så låt oss försöka hålla den i det ämnet.

Öhh va? Tycker ”Toyota” nämns i vartenda inlägg! Är du på riktigt nu Pi eller är det trollet som skrivit nått som jag inte kan se?

FXX - kan inte tolka om du försökte vara rolig eller ironisk...
Tyckte mitt inlägg var tämligen enkelt skrivet men tydligen inte...
Men så kan det bli när man blockar skribenter men då skall man nog också vara lite försiktig med repliker när man inte vet riktigt vad som avhandlats. Så tipset är trots allt att "blocka av" den du kallar för "trollet".

Ingetdera Pi, min första tanke var att du replikerade mitt inlägg, men jag misstänkte att det var nått annat.
Jag har blockerat ett troll som bara skriver dumheter hela tiden för att provocera. Enda syftet är att provocera, tillför absolut noll och ingenting till diskussionerna utan skapar enbart negativ energi. Därför har jag sedan 3-4V blockerat detta troll. Finns en anledning till att blockeringsfunktionen finns och det tycker iaf. jag är bra.

Ok, då förstår jag. Men som du ser så är det lurigt att blocka skribenter för man tappat sammanhanget i många diskussioner.

Nu har jag kört elbil i ett helt år, och det börjar bli svårare och svårare att se ett alternativ i att förbränna kolväten. Den är ännu inte ett fullvärdigt alternativ för den som kör oberäkneligt många och långa körsträckor. Och elbilen är knappt en miljöbil den heller säger vissa, men vilken bil är det? Men, det är solklart den bekvämaste drivlinan att köra - ryckighet, vad är det? Kickdown med DSG? Råmande CVT-lådor? Nä, det är inte framtiden.

Och en RAV4 kan inte förbruka 0,48 l/mil annat än på rullar!

Power to the people

Pi, vi har haft lite åsiktsskillnader emellanåt, men jag upplever inte det som något direkt agg. Vi tycker lika ibland, olika ibland, det blir lite hårda ord emellanåt. Men när precis allt man skriver besvaras med provokationer, som att diskutera med grinig fjortis på en bilsemester som bara vill hem till sitt Playstation, då är det meningslöst att ens lägga energi på den. Så jag har blockat trollet, men ni som vill fortsätta och låta er provoceras, all lycka.

Grosser, jag har kollat en del på Björn Nylands tester. Jag är inte främmande för att inom 5-6 år byta andrabilen mot en elektrifierad av nån form. Men hur är det med laddning och så på lite längre turer? Jag tycker han tjatar konstant om laddhastigheter, Ampere hit och dit, stannar i timtals för att ladda osv. Jag får snarare lite laddångest än räckviddsångest som många verkar ha. Det verkar finnas en problematik och besvärlighet med just tidsaspekten att ladda. Stabiliteten i laddningen verkar vara lite skiftande också om jag fattat hans resonemang. Lite som att man står vid dieselpumpen ”nu drar det på här med 2dl/min....nu sackar den till 1,5dl/min...och nu jädrar är den uppe på 2L/min”. Inte direkt som att nu rullar jag in på tappen och jag vet att det tar 5min att fylla tanken. Det ser ut att vara lite lotteri med hur lång tid det tar på olika ställen och det är inte alltid den utlovade strömmen håller vad den lovar.

FXX - tror att du är nåt på spåret när det gäller just laddning och förståelsen för hur det kan ta olika lång tid - bl a. Detta är nåt som vi med "elteknisk" bakgrund antagligen har lättare att ta till oss än de som saknar den bakgrunden så det kan absolut vara ett upplevt problem hos många presumtiva elbils-köpare och nåt som biltillverkare och de som tillhandahåller snabbladdning måste ta till sig. Och inte minst alla biljournalister som skriver om elfordon men dom är nog också i många fall inte så hemma i elläran känns det som...:)

Grosser wrote:
Nu har jag kört elbil i ett helt år, och det börjar bli svårare och svårare att se ett alternativ i att förbränna kolväten. Den är ännu inte ett fullvärdigt alternativ för den som kör oberäkneligt många och långa körsträckor. Och elbilen är knappt en miljöbil den heller säger vissa, men vilken bil är det? Men, det är solklart den bekvämaste drivlinan att köra - ryckighet, vad är det? Kickdown med DSG? Råmande CVT-lådor? Nä, det är inte framtiden.
Och en RAV4 kan inte förbruka 0,48 l/mil annat än på rullar!

Man skulle ju kunna, och vilja, tro att har man tagit steget in i framtiden så finns det ingen återvändo. Men igår läste jag till min förvåning att Bilia i Norge får byta in många Teslor mot dieselbilar. Går säkert att googla upp för den intresserade.

6.15

Steget i i framtiden ja.
Jag har två lyriska kompisar som älskar nytt.
Den ena bytte bort phev outlandern efter en vinter och köpte en MB diesel igen.
En andra killen , en byggarbetsledare som besöker olika bygg arbetsplatser i stan tänkte att vad perfekt att rulla på el hela veckan lång men insåg snabbt att motorn ändå går hela vinterhalvåret.
Han kör också dieselsuv med dieselvärmare numera.
Båda beklagar sig över att hålla på med en dyngig kabel varje dag året runt och dessutom tvivelaktig värme.

För egen del har jag provat Toyota auris hybrid flera gånger och senast yaris hybriden.
Känner mig tveksam till besparingsgraden och när jag körde yaris kändes den törstig på landsväg och totalt kraftlöst surrande och brummande.
I stan märker man att den är snål.
En riktig city bil Mao.

Men vad skall man välja i dag.
Ja det vettitusan och det är väl några mellan år nu om man har fokus på miljö och förbrukning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Enligt min mening finns ingen generell lösning som passar alla bilister, men jag kör helst på el. Då är det inte kostnaden utan komfort och körbarhet jag gillar. Mitt jobb innebär att jag regelbundet måste köra längre sträckor och för att göra det sjunker utbudet av elbilar tillgängliga för 7,5 PBB. Mina kollegor kör Outlander PHEV och V60 diesel, men den senare är precis på gränsen för de 120 gram CO2 vi har tak på. Min KIA ska gå ett år till innan byte och jag är spänd på vad som hinner komma på marknaden. Laddstationerna på 150 kW börjar dyka upp och då hinner man knappt fika innan bilen är laddad.

Läste just testen i TV om nya RAV4 och den fick en del goda omdömen relativt till föregångaren.
Dock var inte förbrukningen så imponerande, men det är ju inget en test ger ett helt rättvisande värde utan vi får vänta till bilen finns här och det går att göra en rimlig test.
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-toyota-rav4-hybrid-awd-i/

*Robban

Oj oj dom verkar verkligen ha gjort mer utrymme på den nya, framför allt i baksätet.
Men Förbrukningen blir mycket intressant att se i framtiden, den verkliga.
Intressant tråd annars. Att ta reda på den verkliga miljöförbrukningen ifrån tillverkning till använding i 5 år mellan dom olika drivmedlen går inte att räkna ut. Detta är något som framtiden kommer att få visa.

Men att hybrid och el kommer att öka i försäljning är klart och tydligt.
Utvecklingen kommer ta tid. Dagens PC kom inte på några år utan flera år.
Disel kommer att finnas kvar vid sidan länge länge.
Sedan behöver man nog skilja på tjänstebil och privatbil försäljningen för att få en mer rättvis sådan försäljning också.
En mycket intressant framtid har vi. Som ni nämner om laddnongststioner så byggs dom ut och framför allt används mer och mer ser man på Ikea, Ica och parkeringar i storstäderna.

mso 1000 wrote:
Steget i i framtiden ja.
Jag har två lyriska kompisar som älskar nytt.
Den ena bytte bort phev outlandern efter en vinter och köpte en MB diesel igen.
En andra killen , en byggarbetsledare som besöker olika bygg arbetsplatser i stan tänkte att vad perfekt att rulla på el hela veckan lång men insåg snabbt att motorn ändå går hela vinterhalvåret.
Han kör också dieselsuv med dieselvärmare numera.
Båda beklagar sig över att hålla på med en dyngig kabel varje dag året runt och dessutom tvivelaktig värme.

Oj mso1000 vad skall trollet Shogun säga om dessa dina arbetskamrater som inte gillar elhybrider utan gått tillbaka till dieselbilar. Antagligen att du fabulerar eller att dom inte förstår hur överlägsna hybrider är p.g.a. okunnighet.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Exakt Christer! Många skulle nog gärna köra elektriskt men avstår pga. komplexiteten med kablar, laddtider, tveksam värme och alla frågetecken som finns. Det är ju inte bara att dra ut en 220-kabel från garaget, ladda och åka. Effekten är för dålig, hellst ska man ha nån laddbox som kostar 1000-tals kronor att installera, värmen är dålig, man ska fippla med kabel i snögloppet i hålet där smältvatten letat sig in så kabeln inte går att få i när det frusit. Samtidigt som ett knippe ungar står och grinar för att mamma inte öppnat ytterdörren. ”Jag fixar kabeln senare ikväll” blir det vanliga. Sedan glöms det av, morgonen därpå så är bilen iskall, batteriet är tomt, ungarna lika griniga som kvällen innan när dom ska till dagis.

I den perfekta av världar så kanske elbil idag är ett bra alternativ, men annars finns det mängder av såna här jobbiga grejor som fortfarande är så mycket smidigare idag med fossildriven bil med bränslevärmare. Jag tror det måste till några saker till innan vi är där att elbil blir var mans egendom. Induktiv laddning eller batterbyte/laddning på 5 minuter, priset är kanske den största aspekten, idag är det uppenbart dyrare att köra både hybrid och elbil säger tester av samma modeller med olika drivsätt.

FXX - dålig värme i elbilar ? Är det sant ? En kompis testar just nu en Kona EV och den var mycket snabb att få upp värmen i kupén - det var nåt som verkligen överraskade honom.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.