Vi Bilägares forum

HVO100 diesel nyhet

HVO100 diesel nyhet

Ett stort framsteg mot ett fossilfritt samhälle har tagit i och med att HVO100 diesel numera uppfyller den Europeiska dieselstandarden vilket innebär att ALLA precis ALLA personbilsdieselmotorer är godkända för HVO100 tillverkade från och med juni 2016. Lastbilar, bussar, lastmaskiner mm med stora dieselmotorer är sedan lång tid tillbaka godkända för HVO diesel.

https://www.colabitoil.com/verksamhet/hvo/

Uppdaterat: 2018-03-26 20:48
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Grosser skrev:

Vi borde utnyttja våra skogsresurser bättre för att framställa biodrivmedel. Bättre att förbjuda fossilt bränsle än fossilbilar till 2030.

Ja folk inom biodrivmedelsbranschen skriker sig hesa efter långsiktigt hållbara beslut men istället kommer krav på förbud mot fossila bilar.

Inte ens miljöexperter ser någon nytta med det: https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/debatter/debatter---arkiv/2019-02-04-forbranningsmotorer-bor-inte-forbjudas.html

...

Uppdaterat: 2019-02-06 21:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Testat att köra på St1 disel+ (REnewable) som är 50% förnybar disel. Fungerar utmärkt.
Så fort biltillverkaren godkänner HVO kommer jag nog att tanka det.
Vill inte krångla eller riska garantin om det blir något.

Uppdaterat: 2019-02-06 21:49

Varför kör du inte på Preem, Patrik?
Bättre att vi använder svenska skogsrester i soppan tycker jag

Uppdaterat: 2019-02-06 22:13
*Robban

Så sant hade dom funnits i Göteborg med deras Preem Evolution+ så hade jag nog det. Tyvärr finns den inte här ännu.

Uppdaterat: 2019-02-06 22:29
Grosser skrev:

”Blodig miljöförstörare” från Colombia på väg till Sverige
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/blodspalmoljan-fran-colombia-pa-vag-till-svenska-mackar/

Tack för en bra och intressant länk!

Uppdaterat: 2019-02-08 04:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Om vi ska fortsätta med HVO på ett hållbart sätt måste den komma från skogsråvara som vi har gott om i detta landet.
I dagsläget verkar det dock bara vara Preem som ens söker denna vägen framåt och därmed är det svårt att rekommendera annan HVO än denna om man på något vis ha ett lite bättre miljösamvete.

Uppdaterat: 2019-02-11 09:06
Power to the people
Grosser skrev:

Om vi ska fortsätta med HVO på ett hållbart sätt måste den komma från skogsråvara som vi har gott om i detta landet.
I dagsläget verkar det dock bara vara Preem som ens söker denna vägen framåt och därmed är det svårt att rekommendera annan HVO än denna om man på något vis ha ett lite bättre miljösamvete.

Problemet är bara Grosser att skogsråvaran skall räcka till så mycket i framtiden. T.ex ersätta kärnkraften och producera el och värme i Värme o Elkraftverken m.m., så man kommer snart i en framtid att "gå i taket" vad gäller tillgång på skogsråvara i Sverige, vad gäller det som inte används till virke, papper och möbelråvara enligt en expert som intervjuades i SVT. Jag har själv sett hur bark och sågspån deponerades på 1970-talet, till idag då allt används , varenda spånkorn, till olika biomateriel och kostar pengar att använda till Skogsindustriernas glädje. Det är min erfarenhet efter 49 år i sågverksbranschen.

Uppdaterat: 2019-02-11 09:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är väl rimligt att det kommer skarpa alarmistiska rapporter om skogsskövling i regnskogen för plantering av först majs för etanolframställning till att nu ställt om och istället planterar palm för palmolja till HVO-framställning.
Gissa vem som betalar bra för sådana rapporter och reportage? Ledtråd: Vem förlorar på allt som görs på alternativ råvara än olja?
Det är samma sak med rapporter om hur in i h-e mycket CO2 en elbil tar i anspråk vid tillverkning eller hur illa batteritillverkningen är...
Eller hur dålig elen är som vi kör elbilarna på...

Uppdaterat: 2019-02-11 09:55
*Robban

Problemet är att HVO kommer inte att räcka till jordens alla drivmedel framöver. Det kommer att skapa nya problem för att få fram den mängden man behöver tror jag.

Uppdaterat: 2019-02-11 11:37
Patrik Österberg skrev:

Problemet är att HVO kommer inte att räcka till jordens alla drivmedel framöver. Det kommer att skapa nya problem för att få fram den mängden man behöver tror jag.

Det är väl ingen som påstår att biodrivmedel ska ersätta allt. Snarare kan det användas under utfasningen av fossila drivmedel och införandet av elektriska fordon. En period på ett antal decennier.

Uppdaterat: 2019-02-11 12:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...
christer_1 skrev:

Grosser wrote:Om vi ska fortsätta med HVO på ett hållbart sätt måste den komma från skogsråvara som vi har gott om i detta landet.
I dagsläget verkar det dock bara vara Preem som ens söker denna vägen framåt och därmed är det svårt att rekommendera annan HVO än denna om man på något vis ha ett lite bättre miljösamvete.

.
Problemet är bara Grosser att skogsråvaran skall räcka till så mycket i framtiden. T.ex ersätta kärnkraften och producera el och värme i Värme o Elkraftverken m.m., så man kommer snart i en framtid att "gå i taket" vad gäller tillgång på skogsråvara i Sverige, vad gäller det som inte används till virke, papper och möbelråvara enligt en expert som intervjuades i SVT. Jag har själv sett hur bark och sågspån deponerades på 1970-talet, till idag då allt används , varenda spånkorn, till olika biomateriel och kostar pengar att använda till Skogsindustriernas glädje. Det är min erfarenhet efter 49 år i sågverksbranschen.

Jag har nog också den erfarenheten Christer.

Spån fick man gratis en gång i tiden.
Jag fick stadsbidrag att instalera pellets brännare en gång i tiden för typ 20 år sedan.
Eldade några år sedan blev pelletsen så dyr pga brist på råvara och då skrotade projektet.
I vinter är dieseln rekord dyr och hvo dyrare än någonsin pga brist på råvara.
Ja det du säger kommer naturligtvis att eskalera med höjda priser på råvaran och inte kommer svensken att frivilligt betala flera kronor extra per liter för hvo när andra billigare alternativ finns.

Uppdaterat: 2019-02-11 12:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

och inte kommer svensken att frivilligt betala flera kronor extra per liter för hvo när andra billigare alternativ finns.

Det där har du helt rätt i, se bara vad som hände med E85. Var intressant tills man höjde skatten (skyllde på EU) och besparingen i att köra E85 utraderades. Samma vintertid då bensinhalten, och därmed priset, höjdes. Försäljningen sjönk radikalt för det blev billigare att köra på bensin.
Men finns så klart ett fåtal idealister som gladeligen betalar mer.
Dom kan hitta på vad som helst, men för den stora massan som skall betala sin bil med surt förvärvade beskattade pengar så är det till syven och sist kostnaden som avgör.
Hade beskattningen av tjänstebilar sett annorlunda ut, t.ex baserat på utsläppsnivåer, vikt mm. Så hade bilparken sett annorlunda ut, men där är det en väldigt stark lobbying från en stor fd. Svensk biltillverkare som har ett rejält finger med i spelet skulle jag tro.
På den tiden den Trollhättebaserade tillverkaren levererade E85 bilar så var det ytterst förmånligt att ha som tjänstebil.
Nu är det laddhybrider som subventioneras på samma vis

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Shogun skrev:

Stoor wrote:Shogun:
Jag tror mig ha förstått att du är hopplöst irreceptiv map på kunskap så jag orkar verkligen inte bemöta din okunskap längre. OM du har lite mer än gröt i ... så försök läsa på vad tex klimatprofessor Johan Rockström säger om tex biobränslet HVO100 men det är klart det är nog ingen idé att du försöker dig på det konststycket, att försöka hålla två teser i huvudet samtidigt. Så fortsätt att förkovra dig i din toyotareklamhög istället!

Du har verkligen inte mycket att komma med du stockholmare....https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/?fbclid=IwAR0GeWBIF49vxRVyKtdaTIUZB4iZ7W3_AKHin-GRjrRKYBkNGAzOtkcgV10
Hur känns det här, jag har ju alltid rätt i det jag säger, återigen visar denna länk på det.....pålitligheten är lika bra som awd på Xc70, rena rama skiten, precis som HVO, all skit på ett ställe....

"Baseras på amerikanska bilägares utlåtande om pålitligheten hos tre år gamla bilar som de haft i sin ägo sedan de var nya (det vill säga sedan 2016)"
Lexus är en statusbil i Amerika och rankas därefter i en sådan undersökning, liksom de följande bilarna och har inte mycket med den verkliga pålitligheten att göra.
Men är man fan av Toyota är det nog lätt att suga åt sig en sådan undersökning som en fakta om hur pålitliga bilarna är.
Om man skulle ställa frågan till dig angående Toyota i en sådan undersökning...vad skulle du då svara?

Uppdaterat: 2019-02-17 19:48

Att ni ens orkar svara. Jag har blockat för längesedan. Hans agenda är att provocera för han mår inte bra av nån anledning, han måste få ur sig nån form av agression. Kan vara skillsmässa, sjukdom, trivs inte på jobbet (om han har ett arbete) som ligger bakom, han mår inte bra, det märkte jag tidigt.

Uppdaterat: 2019-02-17 19:51
FXX skrev:

Att ni ens orkar svara. Jag har blockat för längesedan. Hans agenda är att provocera för han mår inte bra av nån anledning, han måste få ur sig nån form av agression. Kan vara skillsmässa, sjukdom, trivs inte på jobbet (om han har ett arbete) som ligger bakom, han mår inte bra, det märkte jag tidigt.

Ja, det där är inte hälsosamt. Jag har haft en diskussion med nämnde herre via pm och där sa jag vad jag tyckte om densamme. Nåväl, det är i grund och botten en STOR GÅTA att de som modererar och de som äger hemsidan tillåter detta om och om igen. Jag begriper det inte.

Uppdaterat: 2019-02-17 21:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.