HVO100 diesel nyhet

259 inlägg 0 nya
HVO100 diesel nyhet

Ett stort framsteg mot ett fossilfritt samhälle har tagit i och med att HVO100 diesel numera uppfyller den Europeiska dieselstandarden vilket innebär att ALLA precis ALLA personbilsdieselmotorer är godkända för HVO100 tillverkade från och med juni 2016. Lastbilar, bussar, lastmaskiner mm med stora dieselmotorer är sedan lång tid tillbaka godkända för HVO diesel.

https://www.colabitoil.com/verksamhet/hvo/

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det här kunde man läsa i VA finans nyligen.
Vi kommer att förbereda oss inför reduktionsplikten som införs i tredje kvartalet genom att ta fram egen produkt till dess där vi har en inblandning med minst 20 procent förnyelsebart för att möta marknaden. Det kan bli brist på HVO med anledning av uppgradering av raffinaderiet i Singapore under 2018. Stoppet beräknas vara 3 månader. Vi skall försöka vara proaktiv och lagra produkt för den perioden till våra busskunder i första hand", kommenterar vd Jan Nordlöf.
https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Colabitoil-siktar-på-att-etablera-8-10-nya-tankanlaeggningar-under-2018-1013216757
Inga vakra ord om Colabitoil.
https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SvD-Boersplus-avråder-från-att-teckna-aktier-i-Colabitoil-1008006157
Här ser det mest ut som att den ” förnyelsebara” HVO dieseln kommer från palmolja vilket kanske inte är det bästa för miljön.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2016/alternativa-drivmedel-pa-frammarsch/

Är det verkligen som Stoor påstår att alla bilmärken i o m denna klassning säger OK till att använda HVO100 ? Stoor har ju redan tidigare varit en aning över-optimistisk i denna fråga och om inte garantierna på alla bilar täcker HVO100-användning så är ju hans inlägg #1 i denna tråd inte sant.

Kanske palmoljekritiken ändå får ställas mot att vi importerar stora mängder olja från Ryssland. Dessa inkomster har de senaste åren använts för att rusta upp den ryska krigsmakten och ingen har väl undgått att se hur den används.

6.15

Självklart räcker inte HVOn till att driva världens alla dieselbilar på samma sätt som biogasen, elen, naturgasen, etanolen, bensinen inte heller räcker till att driva alla världens samlade bilar. Det är därför inget argument mot att köra så många dieselbilar som möjligt på tex den HVOn, etanolen, elen, biogasen etc som finns tillgänglig. Alla klimatsmarta bränsleslag ska användas maximalt för att kapa konsumtionen av fossil olja, diesel och bensin. Nu kan alla som har en personbil tillverkad efter juni 2016 köra på fossilfri HVO100 diesel.

Pi.

Är lika skeptisk som dig vad gäller detta och tex garantier. Förmodligen är inget helt klart vad gäller detta för alla märken. Man blir ju skeptisk när man ser Previas länkar.

Stoor wrote:
Ett stort framsteg mot ett fossilfritt samhälle har tagit i och med att HVO100 diesel numera uppfyller den Europeiska dieselstandarden vilket innebär att ALLA precis ALLA personbilsdieselmotorer är godkända för HVO100 tillverkade från och med juni 2016. Lastbilar, bussar, lastmaskiner mm med stora dieselmotorer är sedan lång tid tillbaka godkända för HVO diesel.
https://www.colabitoil.com/verksamhet/hvo/
Stoor - sakta i backarna, nu måste det ändå blivit fel!

Det finns två europeiska standarder att hålla redan på:

1) EN15940 (version :2016) började gälla 4 juni 2016 och är standarden för paraffiniskt dieselbränsle från syntes- eller hydrobehandling, dit HVO 100 räknas. Juni 2016 har alltså inget med när dieselmotorer är tillverkade.

Colabitoil skriver i länken ovan att "Europeisk standard EN15940 gäller i samtliga dieselmotorer from 2016-06-04", så om man tolkar detta som att alla biltillverkare godkänner HVO 100 i motorer som tillverkats fr o m 2016-06-04 eller att det är fritt fram utan förbehåll att använda HVO 100 i alla dieselmotorer som finns, är detta uttalande, liksom etiketten för HVO 100 på samma sida, helt enkelt felaktig. Tankar du HVO 100 utan att biltillverkaren godkänner det, gör du det på eget bevåg.

2) EN590 är standarden för ren fossil diesel och sådan med mer eller mindre inblandning av förnyelsebart som RME och HVO, och den standard som alla biltillverkare faktiskt fortfarande kräver med undantag av Peugeot, Citroën, DS (endast med motorer som uppfyller Euro 5 eller Euro 6) och någon enstaka modell av Mercedes, som även godkänner bränslen enligt EN15940.

I förhållande till EN590 har HVO något för låg densiteten. Att man slår ihop de båda standarderna kommer antagligen inte att ske, utan man får framöver hålla koll på om biltillverkarna godkänner även bränsle som uppfyller EN15940.

Men som jag, Stoor och andra som kör på HVO 100 kan intyga, så är det ett utmärkt bränsle som fungerar utan problem.

Själv skulle jag aldrig riskera att köra på HVO med min skapligt nya bil med garanti utan att biltillverkaren godkänt HVO fullt ut.

Stoors tolkning i början av tråden var alltså som vi misstänkte felaktig. Tack för klargörande John2008.

Det vet redan att den nya HVO100 några år sen men det är nu förslag att skippa drivmedel personbilar med diesel också förbjud i stan med några länder. Just är 2018 har personbil börjat att sälja dieselbilar byte mot bensin, hybrid, laddhybrid och el har ökat! Personer vill ha endast fossil då blir diesel personbilar kraftigt sämre antal bilköp återgå har ökat till bensin efter statistik resultat!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Facebookinlägg avs extra säkerhet för dem som tankar HVO100 på egen ”risk”.

https://m.facebook.com/colabitoil/posts/1322031184549753

Previa (#2): Även om man inte bör investera i företaget, kan det ju vara en bra produkt som de säljer och som man kan tanka? VA Finans har inga synpunkter på produkten vad jag kan se (och det är knappast deras kompetensområde heller!).

Oavsett vad Stoor gång på gång påstår om att HVO100 är "godkänt" att köra i alla nyare diesel-fordon så är det uppenbarligen inte sant såvida man inte kör en nyare PSA-dieselbil. Varför upprepas denna desinformation ständigt ?

Pi wrote:
Oavsett vad Stoor gång på gång påstår om att HVO100 är "godkänt" att köra i alla nyare diesel-fordon så är det uppenbarligen inte sant såvida man inte kör en nyare PSA-dieselbil. Varför upprepas denna desinformation ständigt ?

Ja det är en hund begraven.....Pi

Om jag har fattat det rätt så godkänner ex.vis Mercedes endast HVO100 i den nyligen lanserade E-klass i taxi-version så här långt.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Stoor har i annan tråd kategoriskt förnekat att motorproblem funnits med etanol som drivmedel. Hans inlägg här om godkännande av HVO100 för alla dieselmotorer, liknar denna blåögda tro på miljöklassade drivmedel.

Sambandet / konklusionen är väldigt enkel att förstå för den som vill förstå. Alla dieselfordon kan riskfritt, som numera till och med går att försäkra sig mot framtida motorskador, köra på HVO100 diesel på samma sätt som alla bensinbilar "riskfritt" kan köra på 95 eller 98 oktanig bensin, eller alla blandningar mellan 95 - 98 oktan men det är kanske inte sant det heller. Min bil går BARA att köra på 95 oktan eftersom det står i instruktionsboken att man ska tanka 95.

- Vill man inte ta reda på fakta tex googla på erfarenheter hos dem som faktiskt kör HVO100 diesel så kommer man alltid att sitta kvar i sitt eget potatisland / träsk och fortsätta att sura över sin inkompetens hos sig själv främst och än värre sin oförmåga att tänka kreativt och göra nya erfarenheter därför att man valt fel motortyp, en sur, stinkande, co2 förpestande bensinare...

Stoor - nu får du ge dig. Att börja tramsa med 95/98 oktan som en jämförelse är rent trams. Och den "försäkring" du hänvisade till gällde såvitt jag kunde se inte för privatpersoner - och bara det faktum att det finns extra försäkringar talar ju för att flertalet biltillverkare inte godkänt detta bränsle. Vi som köper nya bilar och har nybilsgaranti att ta hänsyn till vill inte experimentera med drivmedel som inte är godkända av tillverkaren - PUNKT ! Den dag alla tillverkare godkänt bränslet är det en helt annan sak men idag är det bara PSA som gjort detta för "vanliga" bilar - är det svårt att förstå...

Stoor har ju en poäng i att biltillverkare kanske inte kommer att godkänna förnybara bränslen till sina motorer (utom PSA då) utan det blir bränsletillverkarna som får ta smällen vid problem. Detta förutsatt att de har utfärdat garanti för sitt bränsle. Tankar jag min gamla EURO5-diesel på närmaste Preem-macken så får jag t ex Evolution Diesel. Då är hälften av bränslet förnybart vilket jag vill eller inte.

Jag vet inte om det bränslet uppfyller EN590 men Preem skriver: "Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1-diesel."

Så vitt jag vet har ingen motor havererat pga Preem Evolution Diesel och reduktionsplikten lär förmodligen byggas ut ytterligare framöver.

6.15

OM tillverkarna inte kommer att godkänna HVO100 så bör det rimligen finnas nån anledning till detta och OM jag vore ägare till ett dieseldrivet fordon med gällande garantier så skulle jag definitivt inte experimentera med ett bränsle som inte är godkänt. Sen har vi ju sett att Mercedes gjort en speciell version av en motor som dom godkänt så någon orsak lär det ju finnas trots allt. Men det allvarliga är att Stoor vill få det till att verka som att det är OK för alla att tanka detta bränsle och det skulle kunna få konsekvenser för den enskilda personen och jag tvivlar i så fall på att Stoor personligen skulle stå för dessa konsekvenser.

Pi, det är inte alla biltillverkare som bryr sig eller ens vill satsa på diesel. Om några kommer med egna tester eller garantier så lär det vara de tyska med stort dieselmotorkunnande. De franska har redan hakat på.

6.15

http://www.dagensnaringsliv.se/20170505/129164/nu-ska-personbilarna-tanka-hvo100-i-stockholm?page=2

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.