Bränsleförbrukning

112 inlägg 0 nya
Bränsleförbrukning

Om nu någon pratar om bränsleförbrukning och då utgår från uppgiften i bilens färddator så vill jag bara sägs att vederbörande bör tänka på att jämföra körda mil med antalet liter vid nästa tankning.......
Hittills har jag aldrig ägt en bil där färddatorns uppgift om förbrukning stämt med verkligheten. Snacka om glädjekalkyl!

Nåja - i moderna bilar är inte skillnaden längre speciellt stor vilken den däremot kunde vara förr.

På V90, bland annat, stämmer det riktigt bra. Den räknar även med tillskottsvärmen.
Dock verkar den inte räkna med parkeringsvärmen så där skiljer det.

X, var har du fått uppgifter på att den räknar med tillsatsvärmarens förbrukning?

*Robban

Dels märker jag det personligen när jag kör. Exakt samma sträcka varierar förbrukningen beroende på hur länge jag förvärmt och hur kallt det är. Sedan har jag fått det bekräftat från en annan lirare med T8. T8 ger värme via tillskottsvärmaren. Kör han på ren el och fryser i bilen är förbrukningen 0,0. Kör han på ren el med värme i bilen är förbrukningen >0,0. Motorn är av i båda fallen.

På min bil ligger färdatorn tämnigen exakt utan bränslevärmaren.
Mätt vid pumpen kan det diffa från -0,1 till + 0,2 dl både stad och landsväg upp till 160km/h
Kan säga att på min tidigare 15/16 1,6 tdi kunde avikelsen vara 0,5-0,7 dl i felvisning.

Moderna bilar med fabriks installerad bränslevärmare ligger inne i färd datorn och kalkyleras.
På min octavia 1,0 tsi , Om jag står med avslagen motor vrider på tändning kalkyleras 0,5 liter i timmen och på halv effekt på värmaren blir det 0,2 liter när värmaren går på tillsatsvärme.
Det märks även under körning om man har momentana displayen framme då förbrukningen ökar med typ ca 0,5-1 dl/milen vid en kallstart i uppvärmnings fasen av motorn innan den är varm typ 5-10 minuter senare.
Vid användning av parkeringsvärme kan färdatorn diffa upp till en dryg dl ibland vid kort stadskörning då det inte kalkyleras.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min erfarenhet:
Mazda 6 tre stycken stämde exakt.
V90 stämde exakt
Toyota Avensis visade 2-3cl för lite
Toyota Auris visade 4-5cl för lite
Honda civic visade 10-15cl för lite.
Kia optima, ingen aning laddhybrid men visar nog för mycket preliminärt.

Min fd Auris HSD är varierar 4,0 - 4,5 cl för lite, 4,5 % fel.
Nuvarande Astra 1.0 T är varierar 2,0 - 2,5 cl för lite, 2,5 % fel.

Tyckte att Auris är värre 2 % extra fel än Astra.
Jag skulle aldrig tillbaka Toyota igen framtid!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Själv är det en ickefråga, lite som att "jaha då står det på färgburken att det ska ta 5 timmar innan väggen är klibbfri, nu har det gått 5,3tim och väggen är fortfarande klibbig"...
Men för er som tycker det är spännande så kan jag upplysa er om att tripmätaren i bilen visar 5-10% för mycket så när ni tankar och delar litrarna med tripmätarens km så stämmer det inte ändå!

GF wrote:
Jag skulle aldrig tillbaka Toyota igen framtid!

Å ändå älskar du att prata om din Toyota, finns inte en Toyotatråd utan att du är där och skriver ;)

Vem vet, en dag kanske du hittar tillbaks, jag har dålig koll då det räcker med slitna däck för att påverka färddatorn, dessutom kör jag inte med orginalhjul

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Jag kan nog tycka att det är dåligt med så stor felvisning.
Är det ett medvetet val av tillverkarna för att folk skall tro att den går billigt.
Många små suvs ägare tror att bilen går ganska billigt och andra också då datorn säger 0,62 men verkligheten är ett par dl mer ändå och instruktionsboken 0.51

På min octavia 1,0 tsi ligger dator och pumpskillnad på 0,0-0,3 dl.
Den angiven blandad förbrukning från fabrik på 0,48 mot pump skiljer och ofta en 0,2-0,8 dl mot den då jag oftast ligger mellan 0,49-0,57

FXX wrote:
Själv är det en ickefråga, lite som att "jaha då står det på färgburken att det ska ta 5 timmar innan väggen är klibbfri, nu har det gått 5,3tim och väggen är fortfarande klibbig"...
Men för er som tycker det är spännande så kan jag upplysa er om att tripmätaren i bilen visar 5-10% för mycket så när ni tankar och delar litrarna med tripmätarens km så stämmer det inte ändå!

Vad har du för belägg på detta?
Jämför jag min sträcka dit och hem (skiljer ju nåra hundratalet meter på grund av hur avfarter och rondeller är funtade) så är det så gott som prick på när man tittar mot Eniro och Google Maps.
Inte helt exakt, men ingen av kartorna klarar sista biten till jobbet då de anser att det inte är farbart för bil där utan att man får traska till fots. Max ett par hundra meter diff mot kartorna.
Enligt ditt sätt att se det skulle det diffa uppåt över 3,5 km!
Och till sommarstugan som har sina modiga 47 mil skulle det vara fråga om åtskilliga mil. Jämfört med kartorna är det även där minimal skillnad (vi gör ju några avstickare på rastplatser och tankning).

Xanthopteryx wrote:
FXX wrote:Själv är det en ickefråga, lite som att "jaha då står det på färgburken att det ska ta 5 timmar innan väggen är klibbfri, nu har det gått 5,3tim och väggen är fortfarande klibbig"...
Men för er som tycker det är spännande så kan jag upplysa er om att tripmätaren i bilen visar 5-10% för mycket så när ni tankar och delar litrarna med tripmätarens km så stämmer det inte ändå!
Vad har du för belägg på detta?
Jämför jag min sträcka dit och hem (skiljer ju nåra hundratalet meter på grund av hur avfarter och rondeller är funtade) så är det så gott som prick på när man tittar mot Eniro och Google Maps.
Inte helt exakt, men ingen av kartorna klarar sista biten till jobbet då de anser att det inte är farbart för bil där utan att man får traska till fots. Max ett par hundra meter diff mot kartorna.
Enligt ditt sätt att se det skulle det diffa uppåt över 3,5 km!
Och till sommarstugan som har sina modiga 47 mil skulle det vara fråga om åtskilliga mil. Jämfört med kartorna är det även där minimal skillnad (vi gör ju några avstickare på rastplatser och tankning).

Det finns ett EU-direktiv som säger att en vägmätare ALDRIG får visa för lite, därför "sejfar" tillverkarna och lägger sig på rätt sida för att inte bli stämda osv. På CRV'n har jag 225/65-17. I teorin så betyder 3mm mindre däcksmönster att vägmätaren visar 5% för mycket. Lägger man sedan till den extra marginalen så ligger dom flesta bilarna inom 5-10%.
Typ så tänkte jag..

Tror att du blandar ihop det med hastighetsmätaren, FXX. Där är det som du skriver men jag är ytterst tveksamt inställd till att det skulle finnas nåt motsvarande för vägmätare - men visa gärna på det i så fall. Sen kan givetvis olika däcksdimensioner och slitage göra lite men detta har det diskuterats om tidigare i dessa spalter och jag vill minnas att skillnaden blev väldigt marginell.

Pi wrote:
Tror att du blandar ihop det med hastighetsmätaren, FXX. Där är det som du skriver men jag är ytterst tveksamt inställd till att det skulle finnas nåt motsvarande för vägmätare - men visa gärna på det i så fall. Sen kan givetvis olika däcksdimensioner och slitage göra lite men detta har det diskuterats om tidigare i dessa spalter och jag vill minnas att skillnaden blev väldigt marginell.

0,5% blir det, inte 5%, räknade i huvudet, fel av mig:(
Men tripmätaren och hastighetsmätaren använder väl samma signal på växellådan?

Många saker som kan spela in..som tex.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-stammer-forbrukningen-i-farddatorn

Det tror jag inte att dom gör numera. Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag så kollade jag via ODB vad hastighetsgivaren i bilen gav och likaså samtidigt GPS-hastigheten och det skiljde typ 0--1 km/t så felvisningen i hastighetsmätaren är uppenbarligen "fixad" för att uppfylla EU-direktivet - i alla fall i min bil och tydligen också i X V90 som uppvisade snarlika värden.

Hastighetsmätare tänker du på ja. Inte sträckan.
Om jag räknat rätt nu så i teorin så innebär 3 mm mindre mönsterdjup att däcket har 1% kortare omkrets, alltså att däcket visar 1% fel på sträckan. I verkligheten är det mer komplicerat än så (tyvärr). Likaså påverkar däcktrycket och däckets elasticitet (diametern och därmed omkretsen blir större när du kört snabbt jämfört med långsamt).
Då jag har många kända sträckor jag åkt under många år så kan jag säga att skillnaden i verkligheten definitivt lär hamna just där - någon enstaka procent som mest.
Att hastighetsmätaren visar fel, ja det är ju en annan femma och inte alls relaterat till sträckan bilen visar. Särskilt inte i datorernas tidevarv. Jag har i en annan tråd redan berättat att min Mazda 6 (2010) visade i runda slängar 5%isch för mycket på mätaren. 115 var i stort sett 109-110. Via OBD-uttaget fick jag även fram hastigheten och den diffade på någon km/h när mot GPS-fart. En annan (Pi?) kollade samma sak i dag (tror jag det var) och kom fram till samma på sin bil.

Jag har tyvärr lika långt till jobbet i min bil i dag som jag hade i förra bilen och förrförra bilen. Och sommarstugans avstånd må ha krympt sakta genom åren men det har mer att göra med att man bygger om och ändrar vägar hela tiden. Ibland blir det lite längre och ibland lite kortare, men på det hela taget har resan förkortats med ett par mil och redigt mycket mer i tid de senaste 30-åren. Förvisso äts en del av tidsvinsten numera upp av de eviga vägarbeten som sker längs sträckan...

Pi wrote:
Det tror jag inte att dom gör numera. Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag så kollade jag via ODB vad hastighetsgivaren i bilen gav och likaså samtidigt GPS-hastigheten och det skiljde typ 0--1 km/t så felvisningen i hastighetsmätaren är uppenbarligen "fixad" för att uppfylla EU-direktivet - i alla fall i min bil och tydligen också i X V90 som uppvisade snarlika värden.

Mazda var det. Har inte kollat vår V90 än =)
Mazda 6, 2010. Alltså en inte antik men ändock åldrig, och den visade på km/h när via OBD men 5%isch på mätaren.

Ska vid tillfälle jämföra min bils tripmätare mot gps på en sträcka.

FXX - kolla också vad hastighetsmätar-givaren visar (via ODB) kontra GPS-hastigheten.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.