Vi Bilägares forum

Var tittar folk ??

Var tittar folk ??

Jag är en observerande person, jag har koll runt mig med ögon och öron vad jag än gör.
Det händer ofta jag säger "Såg du" "Hörde du" och oftast får jag svaret av mina medmänniskor "Nä, vadå ??"
Jag såg eller hörde nått runt mig trots att jag höll på med nått annat, men långt från alla gör det.

I trafiken har jag noterar att allt för många inte har koll runt sig, eller ens framför sig.
Detta är nått som händer dagligen. Jag sitter i en sakta rullande kö, 10 bilar framåt bromsar nån, en stund senare bromsar nästa bil, jag har redan då släppt gasen, jag vet ju nu att kön kommer att sakta in, sen tänds bromsljusen ett efter ett, det går fortare ju längre bak det bromsas, den sista bilen, den framför mig får nästan tvärnita. Min fart är redan anpassad, så jag behöver inte göra nått.
1 minut senare upprepas samma sak.
Resultat: 9 bilister hade inte koll framåt på rätt ställe.

Jag och en kamrat diskuterade ämnet igår, han berättade då en sak i ämnet som var tänkvärd.
Han åker motorcykel och var på SMCs avrostningskörning dom brukar anordna på vårarna.
Instruktören ställde upp en enkel konbana och sa till alla att åka lugnt en gång.
När alla åkt delade han upp förarna, till några sa han "Ni kan börja köra där borta" (Han hade noterat skillnader hos förarna)
"Ni andra, titta på skylten där borta, fokusera på den, håll kvar blicken" (en skylt ca 100 meter bort)
Sen slängde han en handske på marken ca 5 meter framför.
"Håll var blicken, ser ni handsken ?? Ja svarade alla, om än inte tydligt, men vi ser den.
"Fokusera nu på handsken, ser ni skylten ??" Alla stämde på i kör, Näää.
"Just det, upp med blicken när ni kör, ni ska fokusera på 3e konan, de 2 tidigare ska finnas i minnet och synens periferi. Jag såg när ni åkte första gången att ni inte såg framåt, utan fokuserade på konan närmast som ni skulle runda, och inte hade en aning om var nästa kona stod när ni rundat den.

Nått som är mycket vanligt bland kvinnor tyvärr, är när de sätter sig i en bil som kanske är lite större, så hissar dom stolen, skjuter fram den, rätar upp ryggstödet, sträcker sig så mycket det går och säger "Jag ser inte så bra" Vad ska du se ?? Det kanske står en barnvagn framför bilen ?? Det kollade du väl innan du klev in i bilen, både om det stod nån vagn där, eller om det i omgivningen fanns nån vagn som kunde hamna där under den tid du klev in i bilen ??

Jag har frågat många personer varför de åker runt med dimljusen tända på kvällen tillsammans med halvljusen, de med keps bakofram svarar "Ballt" övriga svara "Det lyser bättre, jag ser bättre" Jag brukar då fråga om de har provat att bara åka med dimljus, eller rent av åka i 70 på en mörk landsväg och vrida av ljusreglaget så halvljusen slocknar, men det har inget vanligt folk gjort.

Jag har testat det på 3 personer, alltså dom körde bilen själva och vred av halvljuset (givetvis kollat runt om att det kan ske utan fara) 2 av dom ställde sig på bromsen !!
Alla 3 fick sig en funderare och förstod min fråga "Vad ser ni med dimljusen på en landsväg"
Svaret är ju absolut ingenting, sitter man o kolla i dimljusens ljusfält, borde man inte köra bil.

Uppdaterat: 2018-01-21 18:07

Kommentarer

Det var mycket tänkvärda ord som jag helt håller med om!

Uppdaterat: 2018-01-21 18:28
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har själv funderat på det där, bristen på framförhållning.
Man ser ofta hur någon kör om på motorvägen, och sedan "Jahopp. Snart kommer bromsljusen" och japp, där kom bromsljusen eftersom personen kom ikapp en som körde långsammare.
Likaså i köer som du säger - när jag hade manuellt växlad bil så kunde det ofta fungera att man fick opp en större lucka och sedan i med kopplingen och tomgångsrulla på ettan. När man började närma sig bilen framför så rörde de sig igen tiotalet meter varpå min lucka ökade (folk har ju så bråttom fram i köerna också!) och jag bara fortsatte rulla på tomgång utan att röra broms eller gas.

Planering...

Uppdaterat: 2018-01-21 18:30

Det där med att det bildas ett stopp när det är kö kallas för något i fysiken som jag inte minns. Nån xxxx-effekt. Det blir som ett stopp som alla bilar stannar på och sedan släpper direkt, flyttar sig som en våg bakåt.
Det där med dimljusen provade jag faktist vid tillfälle när vi hade handlat i Ullared sist. Vi har xenon på hel och halvljus och halogen på dimljuset fram. Jag vet att kombon halv och dim är olaglig men jag provade på den kolmörka vägen mellan Ullared och E6'an och jag tyckte mitt pereferiseende blev bättre med dom på. Dom lyser ju kort och lågt men brett, så det lyste upp kanterna väldigt bra, typ 10-15m från vägkant och ut åt sidorna. Men över 70km/h så kvittade det för då passerar allt så fort i pereferin ändå.

Det där med hur människor använder bilens funktioner skiljer sig också åt väldigt. Jag gnäller alltid på frugan när hon ska backa för hon envisas med att titta ut genom bakrutorna för att bedöma avstånd till saker på sidorna av bilen. Men säger jag, du har ju backspeglarna. Du har en karosslinje där du ser precis hur nära bilen det är som befinner sig på sidorna.

Uppdaterat: 2018-01-21 21:51

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Uppdaterat: 2018-01-22 00:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Ingen ide där jag bor, 50% har dimljusen på, 90% är kvinnor, de har inte en blekaste aning om varför folk blinkar på dom, och skriver ett inlägg på vår lokala facebookgrupp " Bilar blinkar med helljusen på mig, varför gör dom det, det var jätteläskigt, jag höll på att köra i diket"
Nån kontrar " Kolla om du har en felinställd lampa, eller stäng av dimljusen, så kommer det sluta blinkas"
TS skriver då att hon inte ser nått utan dimljus.
Tråden blir 190 inlägg lång om dimljusens vara eller inte vara.
Nästa vecka kommer en ny tråd.

Uppdaterat: 2018-01-22 00:26

Jag försvarar inte användningen av dimljus tillsammans med halvljus men att blända mötande med helljus för att man retar sig på just detta tyder inte på hänsyn I trafiken. Varför leka polis?

Uppdaterat: 2018-01-22 05:58
John2008 skrev:

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Tufft gjort,framförallt ett bevis på mogenhet!

Uppdaterat: 2018-01-22 06:19
John2008 skrev:

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Låter som en ganska dum ide, inte minst för dig själv! Att blända mötande med helljuset för att man blir kränkt av nån som kör med dimljus och därmed riskera en frontalkrock. Grattis!

Uppdaterat: 2018-01-22 07:59
Styrman_jansson skrev:

Nja, jag personligen tycker nog att det ibland kan vara OK att blinka på personer som kombinerar dimljus med halvljus om man själv upplever att det bländar. Men man får använda lite förnuft vid vilket tillfälle det är lämpligt. Ibland är risken för att blända mycket alltför stor och då avstår jag.

Stor skillnad på att uppmärksamma nån genom att blinka än att köra med helljuset på under hela mötet. Om det resulterar i en olycka så klassas det nog som vårdslöshet i trafik. Ännu värre att ha det på samvetet att någon har kört av vägen för att man uttryckt sin kränkning genom att blända en stackare för att denne råkar ha dimljuset på.

Uppdaterat: 2018-01-22 08:18

Jag har faktiskt inte reflekterat över att folk kör med dimljus och halvljus på samtidigt.
Det kanske är för att man har fokuset i blicken långt bortanför eller är okänslig.
Samtidigt som man tydligen äger en bil där man måste ha dimljuset på fram för att ha på dimljuset bak.
Och tydligen inte ensam om det då det är standard på många bilar.
Men inte så mycket att uppröras om då man vill synas bak i dimman och snöröken och för att inte tala om att typ 25% kör helt utan baljus utan att fatta det.
Jag har skälv fått lägga framhjulet i snödrivan fler än en gång pågrund av att man sakta hunnit upp bil med avsaknat ljus bakåt i snöröken.
Nä Rickard har helt rätt och det kanske är för att man kör båge man har det lite inbyggt vart man har blicken.

Uppdaterat: 2018-01-22 08:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag har faktiskt inte reflekterat över att folk kör med dimljus och halvljus på samtidigt.
Det kanske är för att man har fokuset i blicken långt bortanför eller är okänslig.
Samtidigt som man tydligen äger en bil där man måste ha dimljuset på fram för att ha på dimljuset bak.
Och tydligen inte ensam om det då det är standard på många bilar.
Men inte så mycket att uppröras om då man vill synas bak i dimman och snöröken och för att inte tala om att typ 25% kör helt utan baljus utan att fatta det.
Jag har skälv fått lägga framhjulet i snödrivan fler än en gång pågrund av att man sakta hunnit upp bil med avsaknat ljus bakåt i snöröken.
Nä Rickard har helt rätt och det kanske är för att man kör båge man har det lite inbyggt vart man har blicken.

Håller med dig. På dagens bilar när man har DRL-led i kombination med halvljus har iaf. jag svårt att se nån större skillnad på om mötande har dimljuset eller DRL tänt.

Uppdaterat: 2018-01-22 08:58
John2008 skrev:

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

Den typen av agerande (som självutnämnd polis) skapar bara nya risker som kan resultera i en incident. Har du riktig otur kan det bli allvarliga skador. Då kan ni fällas för grov vårdslöshet och vållande till annans död.

Så för att upprepa det jag har försökt förklara för många här genom årens lopp.
Kör försiktigt, håll huvudet kallt och låt vår ordningsmakt hantera sådana som bryter mot reglerna. Att med andras felbeteende som grund utsätta både sig själv som andra för ytterligare risker främjar ingen och allra minst trafiksäkerheten.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-22 10:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

OT: Jag heter Rikard, döpt efter namnet i vår Svenska almanacka den 7e februari.

Men, alla skriver Rickard. Jag är så van och tar inte illa upp på nått sätt, men varför gör vi så ??
I småskolan hotade en magister med lägre betyg i svenska om jag inte skrev mitt namn med ck, farsan blev skogstokig när jag berättade det, ryckte ner almanackan från väggen i köket, for ner till magistern och tryckte upp den i ansiktet på honom " Kan du läsa ?? Vad står det här ?? Magistern bar om ursäkt och jag fick heta Rikard ända till 6an, i högstadiet blev det Rickard igen.

Uppdaterat: 2018-01-22 10:05

Ja mso 1000 - i egenskap av hojåkare har man som sagt lärt sig att köra med lite större framförhållning. Sen kan vi alla missa för ingen är ju perfekt - inte jag i alla fall.

Uppdaterat: 2018-01-22 10:47

Minns när jag tog mc-kort och en äldre kompis tog bilkörkort samtidigt. Hans åsikt "att ta mc-kort måste ju vara löjligt enkelt jämfört med bil, det är ju som att köra trimmad moppe". Jag försökte förklara att det var inte riktigt så enkelt. Efter att ha klarat både bil och mc på första försöket så skulle jag nog påstå att mc är betydligt svårare. När man kör hoj så måste man tänka ett steg längre, hela tiden. Man har en helt annan närvaro på hojen, alla sinnen är på helspänn, varje tvärgata eller korsning som man närmar sig samtidigt som en bil kommer från sidan så sätter man sig i beredskapsläge.

Uppdaterat: 2018-01-22 11:09
FXX skrev:

Håller med dig. På dagens bilar när man har DRL-led i kombination med halvljus har iaf. jag svårt att se nån större skillnad på om mötande har dimljuset eller DRL tänt.

Men i sanningens namn så finns det ju inte bara dimljus. Utan det finns också Dimljus med stort D. Dom flesta dimljus stör inte alls, kanske 80%, men så har vi dom stora dimljusen som definitivt stör och värst är dom som vissa lastbilar har ovanför ordinarie lyktor. Och dom sitter högt.
Sedan det där uttrycket, "råkar ha dimljus ihop med halvljus". Jag trodde det var ett medvetet val. Sedan om någon kör med dimljus, för att någon galning hittat på att man måste ha de främre tända för att de bakre skall lysa, i kraftig dimma spelar väl mindre roll. Tycker jag!

Uppdaterat: 2018-01-22 20:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

FXX wrote:
Håller med dig. På dagens bilar när man har DRL-led i kombination med halvljus har iaf. jag svårt att se nån större skillnad på om mötande har dimljuset eller DRL tänt.
Men i sanningens namn så finns det ju inte bara dimljus. Utan det finns också Dimljus med stort D. Dom flesta dimljus stör inte alls, kanske 80%, men så har vi dom stora dimljusen som definitivt stör och värst är dom som vissa lastbilar har ovanför ordinarie lyktor. Och dom sitter högt.
Sedan det där uttrycket, "råkar ha dimljus ihop med halvljus". Jag trodde det var ett medvetet val. Sedan om någon kör med dimljus, för att någon galning hittat på att man måste ha de främre tända för att de bakre skall lysa, i kraftig dimma spelar väl mindre roll. Tycker jag!

Är du säker på att du menar dimljus? Isf. är det något hemmapulat. En lastbil eller personbil från fabrik sitter aldrig dimljusen fram monterade högre än huvudstrålkastarna.

Uppdaterat: 2018-01-22 21:29

Ut och åk huvudvägar på natten, och du möter armador av långtradare som mer liknar ett tivoli, inte ovanligt med 3 st strålkastare/dimljus per sida, monterade både här o där.
Skulle polisen göra en riktad insats fick de med jobb än de klarade av på 10 minuter.

Med tanke på antalet och tiden fordonen färdas på vägarna, gör polisen troligtvis ingenting åt saken.

Uppdaterat: 2018-01-22 23:27

En blink, en blink till, sen helljus.

Uppdaterat: 2018-01-22 23:41

Hur gör ni andra om ni möter en bil som inte slår av helljuset? Knyter ni näven i fickan istället för att blinka tillbaka och släcker ert eget helljus utan att den andre inte gör det under hela mötet?

Att kombinationen dimljus och halvljus är förbjudet är ingen slump och det är för att det stör mötande. Om man inte blinkar på bilen, hur visar då man sitt missnöje? Vill man inte riskera att själv bli bländad av helljus släcker man därför sitt dimljus och halvljus. Enkel logik, tycker jag. Någon enstaka gång förstår faktiskt den mötande poängen.

Att polisen skulle komma tillrätta med den utbredda felanvändningen av dimljus, är inget annat än fantasier.

Uppdaterat: 2018-01-22 23:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Rikard skrev:

En blink, en blink till, sen helljus.

Nej, vi har lärt oss här i tråden att det kan orsaken en olycka som man kan bli åtalad för och att det är polisen som ska reglera dimljusanvändningen. Eventuellt missnöje som bilist kan man istället säkert och tryggt lufta här på forumet hos ViB och inte i trafiken.

Uppdaterat: 2018-01-22 23:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Är man med i leken, får man leken tåla.
Vill man blända andra i trafiken, får man räkna med att få en fena tillbaka ibland.

Uppdaterat: 2018-01-23 00:00
John2008 skrev:

Rikard wrote:En blink, en blink till, sen helljus.
Nej, vi har lärt oss här i tråden att det kan orsaken en olycka som man kan bli åtalad för och att det är polisen som ska reglera dimljusanvändningen. Eventuellt missnöje som bilist kan man istället säkert och tryggt lufta här på forumet hos ViB och inte i trafiken.

Att sitta och blända folk är knappast ett trafiksäker agerande. Att dessutom göra det uppsåtligen och under hela mötet är att betrakta som vårdslöshet i trafik. Sådant beteende skapar faror som andra kan råka illa ut på grund av, och som årligen bidrar till tusentals allvarligt skadade och hundratals dödade. Ägnar man sig åt det skall man inte tillåtas att köra bil utan rekommenderas att nyttja kollektiva färdmedel istället. Omdömet sviktar uppenbarligen, vilket utgör en huvudfaktor i mer än hälften av de allvarligare olyckorna.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-23 01:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Här John, Direkt från Trafikförordningen (som man är skyldig att känna till för att framföra ett fordon):

"67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas."

(...)

70 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I ska helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet ska kunna föras säkert.

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon. Förordning (2015:929).

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-23 01:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Att sitta och blända folk är knappast ett trafiksäker agerande. Att dessutom göra det uppsåtligen och under hela mötet är att betrakta som vårdslöshet i trafik. Sådant beteende skapar faror som andra kan råka illa ut på grund av, och som årligen bidrar till tusentals allvarligt skadade och hundratals dödade. Ägnar man sig åt det skall man inte tillåtas att köra bil utan rekommenderas att nyttja kollektiva färdmedel istället. Omdömet sviktar uppenbarligen, vilket utgör en huvudfaktor i mer än hälften av de allvarligare olyckorna.
MVH AL

Ja precis, släck därför era dimljus när ni kör med halvljus! Dessutom kostar det 500 kr i böter om polisen stoppar er.

Från Trafikförordningen:

"71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929)."

Uppdaterat: 2018-01-23 02:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Som sagt är det inte jag själv som från början är upphov till bländningen och frågan är hur man signalerar till det andra fordonet att det bländar en själv. AL själv följer säkert Trafikförordningen till punkt och pricka och reagerar förmodligen inte genom att blinka tillbaka, även om alla han möter har på helljuset hela tiden.

Uppdaterat: 2018-01-23 05:26
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Rikard skrev:

Ut och åk huvudvägar på natten, och du möter armador av långtradare som mer liknar ett tivoli, inte ovanligt med 3 st strålkastare/dimljus per sida, monterade både här o där.
Skulle polisen göra en riktad insats fick de med jobb än de klarade av på 10 minuter.
Med tanke på antalet och tiden fordonen färdas på vägarna, gör polisen troligtvis ingenting åt saken.

Har jag faktist aldrig ens tänkt på. Dom flesta brukar ha 10 extraljus och positionslampan tänd i varje lampa, men dimljus har jag nog aldrig sett. Lägg upp en bild, måste ju finns miljoner bilder på nätet på dessa tivolin:)

Uppdaterat: 2018-01-23 07:00
John2008 skrev:

Hur gör ni andra om ni möter en bil som inte slår av helljuset? Knyter ni näven i fickan istället för att blinka tillbaka och släcker ert eget helljus utan att den andre inte gör det under hela mötet?
Att kombinationen dimljus och halvljus är förbjudet är ingen slump och det är för att det stör mötande. Om man inte blinkar på bilen, hur visar då man sitt missnöje? Vill man inte riskera att själv bli bländad av helljus släcker man därför sitt dimljus och halvljus. Enkel logik, tycker jag. Någon enstaka gång förstår faktiskt den mötande poängen.
Att polisen skulle komma tillrätta med den utbredda felanvändningen av dimljus, är inget annat än fantasier.

Fast det är stor skillnad på dimljus och helljus! I många länder är det tillåtet med dimljus och halvljus ihop, det är inga större problem med bländning i dessa länder. Vidare så har nästan alla bilar en funktion idag som tänder en av dimljusen när man vrider på ratten. Skulle man åka omkring och leka polis och helljusblinka åt alla som har dimljusen tända så skulle man inte göra något annat.
Helljuset är en annan femma. Har man xenon eller Led i helljuset så bländar det ju så mycket att man knappt ser något på flera minuter.

Du skrev i ditt första inlägg att du först blinkar med helljuset på dom som har dimljuset tänt och om dom inte släcker så kör du med helljuset under hela mötet.
Ja John, hur ska tex. MSO agera om han möter dig med Skodan med dimljuset tänt och du vägrar släcka helljuset? Min gissning är att du själv blir bländad av hans helljus.

Uppdaterat: 2018-01-23 07:07
John2008 skrev:

Som sagt är det inte jag själv som från början är upphov till bländningen och frågan är hur man signalerar till det andra fordonet att det bländar en själv. AL själv följer säkert Trafikförordningen till punkt och pricka och reagerar förmodligen inte genom att blinka tillbaka, även om alla han möter har på helljuset hela tiden.

Om bilen jag möter har helljuset på eller använder sina dimljus tillsammans med halvljuset som John skrev om tidigare så låter jag inte mitt helljus vara igång under hela mötet. Det inte bara bryter mot trafikförordningen och utgör ett farligt lagbrott. Det utsätter både mig själv och min omgivning för betydande risker. Men
John kanske kör trött och alkoholpåverkad också?

I vilket fall är agerandet farligt och John bör upphöra med det, både för sin egen som andras skull.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-23 08:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att blända någon som har dimljuset på i tron att denne skall inse detta lagbrott och med rodnande kinder slå av lamporna är dömt att misslyckas.

Den bländade blir bara förbannad och slår i sin tur på helljuset för att ge igen på dåren som åker och bländar folk, som han ser det, utan anledning.

För den som kör med både halvljus och dimljus tända vet med största sannolikhet inte om att det är en olaglig kombination och då biter inte en helljusbländning.

Och de som vet att det är olagligt och kör så ändå struntar fullständigt i att de får ett helljus i nyllet, de bländar bara som sagt tillbaka.

Så att blända någon i detta fall kanske är bra för den egna självkänslan, inte så mycket annat.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

När jag möter nån som inte bländar av brukar jag släcka mina lysen nån halvsekund. Gör likadant om jag möter nån som inte har lyset påslaget.
Med nuvarande bil sköter den hel och halv själv så då får man stå ut.

Uppdaterat: 2018-01-23 09:07
L. Mäkinen skrev:

När jag möter nån som inte bländar av brukar jag släcka mina lysen nån halvsekund. Gör likadant om jag möter nån som inte har lyset påslaget.

Det var lite annorlunda taktik som kanske är värd att testas. Påtalandet att det är olagligt, lär dock komma som ett brev på posten.

Uppdaterat: 2018-01-24 07:10
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Prestigelös skrev:

Att blända någon som har dimljuset på i tron att denne skall inse detta lagbrott och med rodnande kinder slå av lamporna är dömt att misslyckas.
Den bländade blir bara förbannad och slår i sin tur på helljuset för att ge igen på dåren som åker och bländar folk, som han ser det, utan anledning.

Nej, du har fel för någon enstaka gång fungerar det faktiskt. Det ska tilläggas att jag aldrig blinkar på tunga lastbilar, för jag beräknar att 7 av 10 av dem har dimljus tända ihop med halvljus. Pinsamt dåligt av de som ska föreställas vara yrkeschaufförer!

Uppdaterat: 2018-01-24 07:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

Om bilen jag möter har helljuset på eller använder sina dimljus tillsammans med halvljuset som John skrev om tidigare så låter jag inte mitt helljus vara igång under hela mötet. Det inte bara bryter mot trafikförordningen och utgör ett farligt lagbrott. Det utsätter både mig själv och min omgivning för betydande risker. Men John kanske kör trött och alkoholpåverkad också?
I vilket fall är agerandet farligt och John bör upphöra med det, både för sin egen som andras skull.
MVH AL

Nej, jag har inte heller på mitt helljus under hela mötet. Var har du fått det ifrån? Läs #5 igen!

Frågan som saknar svar är hur AL gör om någon han möter inte släcker helljuset.

Uppdaterat: 2018-01-24 07:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det lustiga är att de som tänder dimljus tillsammans med halvljus gör detta för han tror att alla skall tycka att hans bil ser fräck ut med dimljusen tända när det i själva verket endast irriterar och man tycker att bilisten är en idiot.

Uppdaterat: 2018-01-24 07:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Det lustiga är att de som tänder dimljus tillsammans med halvljus gör detta för han tror att alla skall tycka att hans bil ser fräck ut med dimljusen tända när det i själva verket endast irriterar och man tycker att bilisten är en idiot.

+1

Uppdaterat: 2018-01-24 07:59
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L wrote: Om bilen jag möter har helljuset på eller använder sina dimljus tillsammans med halvljuset som John skrev om tidigare så låter jag inte mitt helljus vara igång under hela mötet. Det inte bara bryter mot trafikförordningen och utgör ett farligt lagbrott. Det utsätter både mig själv och min omgivning för betydande risker. Men John kanske kör trött och alkoholpåverkad också?
I vilket fall är agerandet farligt och John bör upphöra med det, både för sin egen som andras skull.
MVH AL Nej, jag har inte heller på mitt helljus under hela mötet. Var har du fått det ifrån? Läs #5 igen!
Frågan som saknar svar är hur AL gör om någon han möter inte släcker helljuset.

Jo tack jag läste. Och om man nu blinkar med ljuset tills mötet är över eller låter det förbli tänt spelar mindre roll. Det är lika olämpligt för den sakens skull och ett direkt brott mot trafikförordningen.

Om någon inte släcker helljuset kan man exempelvis blinka med varningsblinkern. Den bländar inte.

Att däremot medvetet störa den mötande förarens mörkerseende just innan ett av trafikmiljön mer riskfyllda moment, det är otroligt omdömeslöst. Väl i klass med rattfylleri.

Kör John måhända berusad också?

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-24 09:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

John2008, du skrev ju "mina helljus på minst till mötet är över". Hur ska man tolka detta?

Uppdaterat: 2018-01-24 09:29
L West skrev:

John2008, du skrev ju "mina helljus på minst till mötet är över". Hur ska man tolka detta?

+1

Uppdaterat: 2018-01-24 09:36
John2008 skrev:

A.L wrote: Jo tack jag läste. Och om man nu blinkar med ljuset tills mötet är över eller låter det förbli tänt spelar mindre roll. Det är lika olämpligt för den sakens skull och ett direkt brott mot trafikförordningen.
Om någon inte släcker helljuset kan man exempelvis blinka med varningsblinkern. Den bländar inte.
Att däremot medvetet störa den mötande förarens mörkerseende just innan ett av trafikmiljön mer riskfyllda moment, det är otroligt omdömeslöst. Väl i klass med rattfylleri.
Kör John måhända berusad också?
MVH AL Att det skulle vara så trafikfarligt att helljusblinka några gånger på den som direkt bryter mot trafikförordningen, måste vara dagens överdrift.

Men du skrev i inlägg nr 5 att du blinkade några gånger och om inte det hjälpte så åker helljuset på under hela mötet. Jag kan nästan garantera att du kör av vägen om jag möter dig och jag sätter på helljuset!

Uppdaterat: 2018-01-24 17:22
L West skrev:

John2008, du skrev ju "mina helljus på minst till mötet är över". Hur ska man tolka detta?

Jag blinkar 2-3 gånger så bilisten får chansen att släcka dimljusen, men om så inte sker kan jag sätta på helljusen några sekunder under resten av mötet. Visst kan jag tänka mig att hoppa över det sistnämnda i fortsättningen, men faktum kvarstår att det är irriterande med felaktig dimljusanvändning.

Uppdaterat: 2018-01-24 17:58
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

Jo tack jag läste. Och om man nu blinkar med ljuset tills mötet är över eller låter det förbli tänt spelar mindre roll. Det är lika olämpligt för den sakens skull och ett direkt brott mot trafikförordningen.
Om någon inte släcker helljuset kan man exempelvis blinka med varningsblinkern. Den bländar inte.
Att däremot medvetet störa den mötande förarens mörkerseende just innan ett av trafikmiljön mer riskfyllda moment, det är otroligt omdömeslöst. Väl i klass med rattfylleri.
Kör John måhända berusad också?
MVH AL

AL, du måste ju ändå hålla med om att man medvetet stör den mötande förarens mörkerseende om man använder dimljus på fel sätt, eller?

Att det skulle vara så trafikfarligt att helljusblinka 2-3 gånger (utan extraljus och inga LED eller xenon) på den som direkt bryter mot trafikförordningen, måste vara dagens överdrift.

Att AL aldrig verkar helljusblinka tillbaka om någon har på helljuset och istället blinkar med varningsblinkern, är klart udda för det har jag aldrig varken sett eller hört talas om att någon gjort tidigare.

Uppdaterat: 2018-01-24 17:59
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Fast har man vanligt halogenljus och inga extraljus så är ju helljus-blinkar inte speciellt störande om vi skall vara ärliga.

Uppdaterat: 2018-01-24 18:15
John2008 skrev:

A.L wrote: Jo tack jag läste. Och om man nu blinkar med ljuset tills mötet är över eller låter det förbli tänt spelar mindre roll. Det är lika olämpligt för den sakens skull och ett direkt brott mot trafikförordningen.
Om någon inte släcker helljuset kan man exempelvis blinka med varningsblinkern. Den bländar inte.
Att däremot medvetet störa den mötande förarens mörkerseende just innan ett av trafikmiljön mer riskfyllda moment, det är otroligt omdömeslöst. Väl i klass med rattfylleri.
Kör John måhända berusad också?
MVH AL AL, du måste ju ändå hålla med om att man medvetet stör den mötande förarens mörkerseende om man använder dimljus på fel sätt, eller?
Att det skulle vara så trafikfarligt att helljusblinka 2-3 gånger (utan extraljus och inga LED eller xenon) på den som direkt bryter mot trafikförordningen, måste vara dagens överdrift.
Att AL aldrig verkar helljusblinka tillbaka om någon har på helljuset och istället blinkar med varningsblinkern, är klart udda för det har jag aldrig varken sett eller hört talas om att någon gjort tidigare.

Att kombinationen av dimljus och halvljus är förbjuden är en helt annan diskussion. Det rättfärdigar på intet sätt det agerande som du exemplifierade i ditt tidigare inlägg, och som du nu gradvis försöker tona ned omfattningen av. Från att tidigare skrivit att ni låter helljuset vara tänt hela mötet igenom heter det nu att det blinkas två till tre gånger, dessutom med små försynta strålkastare. Snart blinkas det nog inte alls;-)

Nej det är ingen överdrift att möte med en annan bil är ett stort riskmoment, särskilt i en Lupo;-). Går det tillräckligt fort är det liemannen som John bländar, vilket också inträffar vid ett antal tillfällen varje år (om än i minskad omfattning). Det är därför som John borde låta bli.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-24 18:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

På den som direkt bryter mot en trafikförordning...då är den högre graden i straffskalan att medvetet köra med helljus i syfte att straffa.
Liemannen kanske har karma i just detta ärende med att straffa..

Uppdaterat: 2018-01-24 19:25

En annan aspekt, som jag inte tänkt på innan, men som min far påpekade, är att många i vår befolkning idag blir väldigt lätt kränkta. Det räcker att man tutar på fel människa så blir det road rage. Min fars generation och till viss del min, är uppfostrade att man försöker vara lite smidig i trafiken, hjälpa varandra, varna varandra. Men idag vet man inte vem man tutar eller blinkar på, eller vem man hjälper. Idag kan man bli rånad om man stannar när nån vinkar på hjälp.

Uppdaterat: 2018-01-24 20:27
A.L skrev:

Att kombinationen av dimljus och halvljus är förbjuden är en helt annan diskussion. Det rättfärdigar på intet sätt det agerande som du exemplifierade i ditt tidigare inlägg, och som du nu gradvis försöker tona ned omfattningen av. Från att tidigare skrivit att ni låter helljuset vara tänt hela mötet igenom heter det nu att det blinkas två till tre gånger, dessutom med små försynta strålkastare. Snart blinkas det nog inte alls;-)
Nej det är ingen överdrift att möte med en annan bil är ett stort riskmoment, särskilt i en Lupo;-). Går det tillräckligt fort är det liemannen som John bländar, vilket också inträffar vid ett antal tillfällen varje år (om än i minskad omfattning). Det är därför som John borde låta bli.
MVH AL

"Att kombinationen av dimljus och halvljus är förbjuden är en helt annan diskussion." Tillåt mig le. Det dråpligaste jag hört idag.

AL, hur står det till med din läsförståelse?! Du påstår gång på gång att jag skrivit att jag har på helljuset hela mötet, när faktiskt inte så är fallet! När blev det olagligt att helljusblinka på mötande bil? Det borde i så fall AL veta eftersom han aldrig verkar göra det utan istället använder t ex varningsblinkers.

Sen att klagas i stort sett bara på mig som reagerar på felaktig dimljusanvändning istället för mest på de som verkligen utgör problemet, är lustigt och inte helt logiskt. Kanske kör ni själva med dimljus och halvljus samtidigt?

Uppdaterat: 2018-01-24 22:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

MVH AL "Att kombinationen av dimljus och halvljus är förbjuden är en helt annan diskussion." Tillåt mig le. Det dråpligaste jag hört idag.
AL, hur står det till med din läsförståelse?! Du påstår gång på gång att jag skrivit att jag har på helljuset hela mötet, när faktiskt inte så är fallet! När blev det olagligt att helljusblinka på mötande bil? .

Inlägg fem av John svarar på hans eget påstående.

John2008 skrev:

Bilister med dimljus och halvljus brukar jag blinka några gånger på så de får chansen att släcka dimljusen, men blir det inte så åker mina helljus på minst till mötet är över (förutsatt att inga oskyldiga finns bakom).

John2008 skrev:

Det borde i så fall AL veta eftersom han aldrig verkar göra det utan istället använder t ex varningsblinkers.
Sen att klagas i stort sett bara på mig som reagerar på felaktig dimljusanvändning istället för mest på de som verkligen utgör problemet, är lustigt och inte helt logiskt. Kanske kör ni själva med dimljus och halvljus samtidigt?

I mitt fall har jag automatik som sköter ljuset så det behövs inte. Att det däremot finns folk som kör med dimljusen samtidigt som halvljuset rättfärdigar inte att man medvetet bländar dessa. Det är att agera ännu mer omdömeslöst.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-24 22:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ha ha John! Du är för rolig! Stå för vad du skrev istället!

Uppdaterat: 2018-01-24 22:49
FXX skrev:

Ha ha John! Du är för rolig! Stå för vad du skrev istället!

Det spelar ju ingen roll enligt AL om man helljusblinkar eller kör med helljuset hela mötet för det är tydligen lika illa vilket som. Underligt hur felaktig dimljusanvändning underförstått kan försvaras som det görs av en del i tråden.

Uppdaterat: 2018-01-24 23:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.