Vad är premium?

186 inlägg 0 nya
Vad är premium?

Bilmärken som är premium, ett dunkelt begrepp... Vissa bilar, företrädesvis tyska märken, anses vara premium. Andra är det inte. Vad som är premium verkar vara mycket subjektivt, det finns ingen oberoende kvalitetsstämpel för detta begrepp. Vad som inte verkar vara premium, är tillverkningskvalité och tillförlitlighet. Då skulle ju även Toyota vara premium, och det vet alla, att så inte kan vara fallet.

Vad är din uppfattning om vad som betecknar premium? Är det bara känslostyrt, eller finns det mätbara parametrar vad som detta innefattar? Vilka bilar kan klassas som varande "absolut premium?"

Audi, BMW, Mercedes är premium. Det är kvalité. Flera är i närheten, men räcker inte fram. Ex. Volvo, Lexus, Jaguar.

Finns alltid gnällspikar som börjar dilla om att minsann andra saker borde räknas in, men det är enbart fånigt.

För mig är premium dyrare materialval, sättet inredningen designats, ljudnivå, passningar, detaljer osv. Sedan kan skiten mycket väl gå sönder och gör det bevisligen.

6.15

Driftsäkerhet har inte med begreppet premium att göra. Och Lexus inredning är numera långt ifrån deras inredning för 20 år sedan.

Skoda Octavia...eller? :)

Ja faan det är svårt att definiera.
Bästa kompisens bmw 535 med 280 hk diesel det känns premium, man trycker tvärt på gasen och vipps är man uppe i 120 men man tror det går 80 och helt tyst..

FXX wrote:
Skoda Octavia...eller? :)

Du kanske skulle prova en innan du funderar vidare.
Det vet du att den inte är i närheten av premium på något sett även om en ny 2018 är tystare än många likvärdiga och dyrare vagnar och kanske speciellt medium suvar.

Inte Octavia är tveksamt fjädring som är stötig.
Superb är utomordentlig skön fjädring och tyst.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

På årtiondena närmast efter kriget talades det inte om premium, man hade benämningen lyx och standardbilar.
Främst bland lyxbilarna var Rolls-Royce, sedan kom Bentley, Cadillac, Lincoln och Packard.
Även Mercedes hade en bil som gjorde anspåk på lyxbil 600 och nästan lyx, 300 "Adenauer".
Audi var en fyrtakts DKW och långt från lyx.
BMW hade 508 "Barockängeln" som gränsade till lyx, i övrigt bara MC-bilar.
Italien och Frankrike hade några lyxbilar som med undantag för Ferrari var nästan okända i Sverige.
Före kriget myllrade det av lyxbilar från Europa och USA.

Definitionen på en lyxbil då var, "en bil som knappast någon har råd att köpa!"

Nu är det nog svårare att dra en vettig gräns, det finns nog åtskilliga vanliga bilar som skulle förtjäna att kallas premium och några som inte gör sig förtjänta av det.
Man kan nog säga att premium är något subjektivt och att det är något som finns nedärvt och i folks medvetande.
Begreppet "Lyxbil" och definitionen stämmer nog fortfarande.
Därför vill många inte ge t.ex. Lexus premiumstatus trots att den uppfyller alla kriterier för det och t.ex. behåller Mercedes sin status trots alla rostproblem som man haft.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VolvoXC90,
för dig verkar premium vara hugget i sten, BMW-Audi-Mercedes är premium, basta. Skulle du nån gång kunna premiumgodkänna något annat märke, eller är det bestämt för alltid?

Jag tycker inte att en tillverkare per definition är premium, snarare en viss modell isf. En MB A eller B-klass är för mig ingen premiumbil. Samma med Audi A3 eller BMW 1-serie eller Porsche Boxster från 90-talet. Premium för mig är när bilen ifråga upplevs som speciell till skillnad från andra bilar i samma storleksklass. Det kan vara alltifrån ljudet när man stänger dörren till att skinnklädseln känns lyxig. En kompis köpte en helt ny BMW 320-E36 i början av 90-talet när modellen var ny med skinninredning, stora fälgar osv. Den kändes DÅ väldigt premium. Alltifrån 6'ans underbara ljud och gångkultur till lukten och känslan av skinnklädseln och den röda instrumentbelysningen.

Jag håller med FXX i det han säger.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För mig kan Audi aldrig vara premium. Det är pga minnet av allt de gjorde före 2005 ungefär som mest kändes rappligt.
Det krävs historia för att ge riktig känsla av premium. Det ska kännas att fabrikanten kan sin sak.
Att man via ett lyckokast råkar få till en bra bil räcker inte.

Med Audi A8 känns det som om Audi äntligen har försprånget dom påstår sig haft sedan tidigare...

L. Mäkinen wrote:
För mig kan Audi aldrig vara premium. Det är pga minnet av allt de gjorde före 2005 ungefär som mest kändes rappligt.
Det krävs historia för att ge riktig känsla av premium. Det ska kännas att fabrikanten kan sin sak.
Att man via ett lyckokast råkar få till en bra bil räcker inte.

Då får vi nog räkna bort BMW också;-) Kvar blir - Mercedes! Själv tycker jag nog att Audi började sin premiumresa med första A4:an. Liten bil för dyra pengar, typ....

Vad är premium? Måttstocken stavas Mercedes. Jag har haft Volvo, Saab, Audi, Volkswagen och Toyota - inget av dessa märken har en chans.

[Redigerad//Deeds]

Audi A5 SB wrote:
Själv tycker jag nog att Audi började sin premiumresa med första A4:an. Liten bil för dyra pengar, typ....

Håller med dig! En kompis köpte en A4 2,6 på 150hk när den precis kom, tror det var 94-95. Helläderinredning, eberspächer, den upplevdes som premium då, fast baksätet var väldigt trångt minns jag. Jag tror det var Audis svar på BMW's E36 som kom några år tidigare. Jag kan ta fel på årtalen, det är några år sedan.

Vad som sedan är premium och inte är upp till köparna att avgöra. Uppenbarligen tycker köparna att en del av de tyska biltillverkarna tillhandahåller premiumprodukter. Det är därför de vill betala såpass mycket pengar för sin transport.

Typfaktorer som premium står för är

- Högt teknikinnehåll
- Design
- Modellinnovation
- Kördynamik och komfort
- Att inte falla igenom på någon övrig punkt.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Premium är att betala mycket mera pengar för lite mera bil. Kvalitet kan vara prisvärd - premium är alltid dyrt.

Min BMW känns ganska premium, då den fortfarande efter snart 30" mil känns frisk o fräsch.

"- Att inte falla igenom på någon övrig punkt."
OJ, och vem bestämmer vad detta innebär?

Majoritetsbeslut som vanligt?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.