Vad är det som händer med BMW-förare?

160 inlägg 0 nya
Vad är det som händer med BMW-förare?

Har just åkt till och från Sonen, ca 30 mil på E20 och E18.
På motorvägsbitarna brukar jag räkna antalet bilar jag kör om och hur många jag blir omkörd av.
Det brukar vara ungefär lika många och jag håller nålen på 120 vilket borde innebära en medelhastighet av ungefär 115 km/t.nu

Den här gången var det intressant att se hur lungt trafiken flöt, men ett par saker gjorde mig fundersam.
Av de bilar som körde om var det några som verkligen utmärkte sig.
BMW!
Inte för att det var de enda, det var MB, Audi osv. t.o.m. en Zoe (jag hade ingen aning om att de kunde gå så fort!) men när BMW körde om hade de en väldig fart och försvann snabbt i fjärran, förbi hela massiva högerfilen som höll en jämn fart av ca 110. Jo jag var en skurk som jag skrev tidigare och körde om, men lungt och inte över 120 mätarfart och enbart då vänsterfilen var fri.

Genomfartsleden vid Örebro, där det är begränsat till 90 kom två BMW i vänsterfil som inte saktat ner från motorvägsfart och drog förbi samtliga i högerfilen och strax därefter en Volvo, dock betydligt långsammare.

Jag blir lite konfunderad, är det så att just BMW får sina ägare att känna sig tvugna att alltid vara först?
Jag har ju kört BMW några gånger, men jag känner inget, kanske är det något man måste "växa" in i?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kör BMW, och jag kör förhållandevis lungt. Inte ens när jag körde i Tyskland förra sommaren så körde jag snabbare än 160-170.
Tror nog inte det är bilen det handlar om utan snarare att märket (tyvärr) drar till sig en viss typ av vårdslösa och riskbenägna förare.
Tycker även att många Audi framförs ordentligt vårdslöst.

Jadå, visst är det så och jag skrev inte heller att alla BMW-förare kör på det sättet, jag körde faktiskt om ett par stycken!
Men det är just BMW som kör väldigt snabbt och märks väl även om de inte är ensamma.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Drar till med en gissning.
Tror detta till 95 % handlar om tjänstebilar.

Den som kommit upp sig lite i företaget och lugnat ner sig lite åker MB.
Den som följer strömmen/trenden åker Audi.
Den som gillar att köra bil åker BMW.

Idag är skillnaden mellan 5 serien, E klass och A6 väldigt liten, men förr fans det fog för att BMW var förarens bil.

Rikard wrote:

Idag är skillnaden mellan 5 serien, E klass och A6 väldigt liten, men förr fans det fog för att BMW var förarens bil.

Visst är det så och i ett test i AMS som jag läste så ansågs till och med 5-serien vara bekvämare att åka i än E-klass. Jag tycker nog ändå BMW:s styrka är att kunna kombinera bra köregenskaper med dito komfort. Tycker faktiskt få märken klarar av denna balansgång bättre. Skulle väl vara Alfa Romeo då med nya Gulian.

Det måste vara någon slags förtrollning som gör att folk förvandlas till idioter när de sätter sig i en BMW.
Kanske något i kupéluften?

Eller så kanske det är så att det finns idioter bakom ratten i alla olika typer av bilar, men du uppmärksammar det mer, och har mindre överseende när det är en BMW som är förövaren - antagligen för att den då bekräftar dina fördomar.

Swemba, du har kanske rätt, man ska vara rädd om sina fördomar!
Men just den här resan var det faktiskt endast BMW som utmärkte sig just med farten.
Men det är ju förstås dålig statistik!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar ha varit högertrafik ibland och vänster dito annars?!
Allvarligt, hann du se om det var nyare årsmodeller?
BMW har numera råkat ut för samma öde som Mercedes Benz led av för 25 år sedan eller mer, senare ägare i bilens liv är av en annan sort som prioriterar "häftigare körstil"!

saabnisse wrote:" men när BMW körde om hade de en väldig fart och försvann snabbt i fjärran, förbi hela massiva vänsterfilen som höll en jämn fart av ca 110. Jo jag var en skurk som jag skrev tidigare och körde om, men lungt och inte över 120 mätarfart och enbart då högerfilen var fri."

Reagerade också på ovanstående angående vänster eller högertrafik på E18 o E20.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja ni har så rätt, får väl skylla på glöggen!
Jag tog ju mitt körkort medans det var vänstertrafik, kanske sitter något kvar?
Och bgl, det var bara nyare bilar, många som har äldre BMW verkar vara väldigt rädda om dem, jag har en bekant och han är väldigt försiktig med sin och försöker alltid hitta parkeringsrutor där han kan ta upp båda genom att parkera på strecket för att inte få någon bula i dörren.

(Jag har redigerat mitt första inlägg nu, så att det inte blir lika tokigt med höger och vänster!)

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nånting jag fascinerats av är att det antingen är bilar inblandade i trafikolyckor i tidningarnas rapportering eller också är det BMW. Det är väldigt sällan tidningarna känner sig manade att berätta att det var en Renault som krockat.

Förut, när jag var yngre, körde jag ofta BMW till vardags och det gick inte alltid enligt alla skyltade regler. Nu kör jag inte BMW och inte heller speciellt fort. Vet inte om det är bilval eller ålder som spelar in. Möjligen kanske åldern påverkar vad jag kör...

BMW har en väldig hög andel av förare som kanske inte är vana vid svenskt trafikklimat heller.

Tycker nog att främst 4WD-bilar har lte extra bråttom och frånsett diverse olika SUV:ar så kan man nog också räkna in BMW 5-serie, Audi A6 och faktiskt också nya V90. Så en inte alltför vild gissning är att dessa till stor del är nån form av tjänstefordon.
Men som saabnisse påpekade - man skall vara rädd om sina fördomar...:)

Jag är inte förvånad över trådskaparens berättelse, andelen egoister och idioter som kör tyska så kallade premiummärken är mycket högre än andra bilmärken. Jag har genom åren sett många situationer som bekräftar det. Kanske skulle det ställas krav på extra körkortsutbildning för dessa förare...

Jag åker upp till Jämtland i morgon (dryga 50 mil). Ska notera alla idioter och vad de kör för märken. Återkommer med rapport. :-)

Jag har också kört E18 och E20 ca 50 mil idag mellan Stockholm och Göteborg. Om jag ska nämna något märke som passerade mig mest (och som jag noterade) så var det Audi. Förmodligen var det för att jag tyckte att deras "rinnande" blinkers var ganska fräcka inte för att de körde extremt fort. En pajas i en vit skåpbil stod utmed vägen och svängde plötsligt ut framför medan han blinkade höger. Jag hade en ledig fil att kasta mig ut i men lite konstigt var det. I det stora hela flöt trafiken mycket bra ändå och jag klarade t.o.r.-resan på 100 mil runt helgen med låg dieselförbrukning, lågt motor- och vägljud, ingen diesellukt men för all del - kall ratt. ;-)

6.15

Tänkte lite på det här för 2 veckor sen när jag fick en utskällning på vår färja.
Jag missar färjan med 30 sek och står som 3e bil i första kön av 4.
Pga det eviga krigandet i köerna har man provat många metoder arr få folk att åka i turordning, det senaste är en stor skylt som beskriver övertydligt att kö 1 åker först, sen 2 och tillsist varannan bil ur 3och 4.
Alla köer fylls på den kvart jag väntar, men när vi ska åka på ger sig första bilen ur 4an iväg, jag ignorerar den och bara åker, han tutar o blinkar, men jag bryr mig inte.
På färjan kommer han ut och sliter upp min dörr och frågar vad jag pysslar med, jag kontrar, vad pysslar du med ?? Vad gör att du som kom till färjeläget för 3 minuter sen ska åka före mig ??
Du ser väl för fan lamporna på färjan som blinkar, Jo det gör jag, har åkt här dagligen i 15 år och vet vad lamporna betyder, de visar vilka filer på färjan som vi ska ställa oss i, inte vilken kö på land som ska åka, läs skylten nästa gång du åker.
Han avslutade med " jävla idiot, kör du mot rött oxå ?? Jävla bra reklam för din firma att hålla på som du gör" ( jag åkte i min firmabil)
Väl av färjan drog han förbi mig och 2 bilar till i ett svep över ett övergångsställe på fel sida om en refug.

Mycket välklädd man, förvisso inte en BMW, men en bil som visade att han inte behövde bry sig om basbelopp när han hämtade ut tjänstebilen, för med tanke på att bilen hade företagslogga för ett känt stort företag, gissar jag att det just var en tjänstebil.

Hur tänkte den personen, hur kom han till sin position i företaget ??

Rikard, det var säkert en BMW-förare som tillfälligt bytt märke :-)!

Nej, idioter är inte märkesbundna, de finns hos alla märken även de billiga, men jag måste nog ändå påstå att där är de inte lika vanliga!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Slicka uppåt, trampa neråt...

Det hela är mycket enkelt...

De som gillar att KÖRA bil lägger sina surt förvärvade slantar på en BMW...

Och de som har råd men därmed inte sagt att de KAN köra, köper BMW, och kör sedan därefter...

Resultatet blir sedemera TS frågeställan...

Stefan Eriksson wrote:
Jag är inte förvånad över trådskaparens berättelse, andelen egoister och idioter som kör tyska så kallade premiummärken är mycket högre än andra bilmärken. Jag har genom åren sett många situationer som bekräftar det. Kanske skulle det ställas krav på extra körkortsutbildning för dessa förare...
Jag kan hålla med om detta och förarna av Audi tycker jag kör värst av alla i trafiken. BMW-förarna kommer tvåa.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.