Tjoho!

57 inlägg 0 nya
Tjoho!

Sommarhjulen äntligen på, med nya komfortsulor Goodyear EfficientGrip Performance. Livet leker igen!

Samma här, fick på sommarhjulen igår och då känns det genast lite mer vår. Michelin Primacy 3, som följde med original och om det är bra komfort med dom får jag se, eftersom jag inte testat dom tidigare.

Rullar fortfarande tyst och komfortabelt på dom odubbade Nordiska friktionsdäcken, dom skall sitta på till efter påsk.

Kör två veckor till med mina fulldubbade, går mjukt och hörs inte inne i bilen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad kör du på för magiska dubb saabnisse som inte hörs inne i bilen? Eller kör du en Rolls med helt nedslitna dubb....? Aldrig vart med om dubbdäck som inte hörs....

Jag lyssnar på en CD med Gugge Hedrenius BBB och gör som Bosse Bildoktorn, höjer ljudet rejält!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker också att mina Conti dubbade inte slamrar speciellt mycket inne i bilen.

Körde för nått år sedan med Hakka 8 på en BMW F10. I den väldämpade bilen hördes dubben knappt.
Men har på även hela denna vinter inte haft något behov av några dubb.
Så om sunt förnuft får råda, som en känd skribent ofta påtalar, så är det ganska så förnuftigt och sunt att köra dubbfritt. Vinterdäck på i början av oktober sommarsulor runt 1. Maj. Ingen stress eller hets och rätt däck är på från första hösthalkan till sista vårsnön.

Kör fortfarande på dubbfritt, första säsongen för mig och det har varit kanon -- aldrig mer dubbat! Men de får sitta på tills minusgraderna försvunnit från Stockholmsområdet, minst en vecka till. Sedan blir det även här Goodyear Efficient Grip Performance!

ToRy wrote:
Kör fortfarande på dubbfritt, första säsongen för mig och det har varit kanon -- aldrig mer dubbat! Men de får sitta på tills minusgraderna försvunnit från Stockholmsområdet, minst en vecka till. Sedan blir det även här Goodyear Efficient Grip Performance!

Så är det oftast, den som inte sett ljuset.....

Allt beror på omständigheterna, ibland är det enbart dubb som gäller, det går inte att generalisera!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Allt beror på omständigheterna, ibland är det enbart dubb som gäller, det går inte att generalisera!

Så är det, men i så fall bara vid vatten på is. Då funkar inte odubbat speciellt bra

Hela vintern har dubbrasslet överröstat allt annat i bilen (ibland även frugan...!). De nya Goodyear EGP går så tyst, att jag nu istället irriteras över vindbruset i bilen. Eller också är det min tinnitus jag hör, ha ha!

Har absolut sett ljuset med dubbfritt (hade sådana på förra bilen) men när jag köpte denna bil så fanns just då bara dubbat att tillgå eftersom jag ville ha s k premium-däck...:) Blev dock förvånad att det knappt hörs nåt "dubb-rassel" inne i bilen.

Är det oproblematiskt att köra med dubbfritt från dalarna och jämtland och uppåt i landet under vintern? Tänker att det borde vara mycket bättre med dubbdäck?

Jag är uppvuxen i Jämtland och där kör typ alla med dubbdäck så jag har alltid gjort det själv, men har funderat senaste åren om jag ska köra med dubbfritt när jag nu bor i södra Sverige, men och andra sidan åker jag i alla fall upp till Dalarna eller Jämtland minst en gång per vinter, så är lite osäker.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Pi wrote:
Har absolut sett ljuset med dubbfritt (hade sådana på förra bilen) men när jag köpte denna bil så fanns just då bara dubbat att tillgå eftersom jag ville ha s k premium-däck...:) Blev dock förvånad att det knappt hörs nåt "dubb-rassel" inne i bilen.

Jag var lite snål/ekonomisk när jag köpte vinterdäck till nya bilen. Blev Nordman däck, gamla Hakka R däcken. Inte något att klaga på rörande dom däcken, eventuellt något sämre grepp på is, men dom käns mindre ”svampiga” än R2 som jag hade på CX-5:an.
Men på vinterväg är det samma trygga stabila känsla. Tror det mest är marginella skillnader mellan modeller och fabrikat hos dom som gör och kan göra däck för våra Nordiska förhållanden. Men på andrabilen, Astran med 11 år hamla Hakka 4 som är som hovkeypuckar är sommarsulorna på gång. Blir nya 17tums fälgar till Hakka R2 däcken jag har liggande till nästa säsong. Dom gamal däcken är bara bra på att göra oljud. Men dubbade med alla dubb kvar, då dom krafsar lite på is :)

Mina dubbdäck är tystare än sommardäcken, nått typiskt dubbrassel hörs inte alls i BMWn. Innerskärmarna är filtklädda, hjulhusen invändigt dämpade med asfaltsmatta, och klädda med tjock filtmatta. Riktigt seriöst utfört om man kollar bakom panelerna, inte lite bitar utkastade här o där.

Jag längtar mer till väghållningen än tystnad, 195or är lite vingligare än 255orna.

Nu bor jag ju i södra Sverige, men här nere iaf ser jag verkligen ingen som helst mening att åka runt och föra oväsen och slita på asfalten mera med dubbdäck. Har kört dubbfritt minst 10 år nu och inte en gång känt att jag saknat dubb. Visst har det några morgnar per vinter vart lite isigt utan snö under, men ja, då har man fått ta det lite lugnare, men skulle aldrig i livet få för mig att plåga mig och omgivningen med dubbrasslet hela vintern bara för de morgnarna. Jag hade inte haft nå´t emot ett dubbförbud under en viss gräns i landet.....

Dubbfritt fungerar i hela landet bara man använder sunta förnuftet .

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Visst är det så mso, jag har en hel del "släkt i släkten" i Ö-vik med omnejd, och de flesta där kör dubbfritt trots att de ju har betydligt mer vinter och en hyfsat kuperad stad och omgivning. Bland annat en av dem som är gammal rallyförare och utbildar blåljuspersonal i bilkörning och håller i olika föreläsningar om säker men ändå vass bilkörning, och han åker dubbfritt med och så som jag åkt med den gamle gubben på vintervägarna i inlandet där, så trodde jag inte man kunde åka bil på vintern......och det utan dubb....

Precis som andra anser jag att det beror på ens bilanvändande. Vi kör 90% lokalt, och när vi kör litet längre vintertid är det på motorvägar eller andra stora vägar. Vi använder heller inte bilen för jobbpendling, och är egentligen aldrig ”tvungna” att köra. Då funkar dubbfritt utmärkt. Bor man mer lantligt och/eller behöver bilen för att komma till jobb, affärer, ... är läget förstås annorlunda.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.