Svineri - eller inte

88 inlägg 0 nya
Svineri - eller inte

Jag körde under dagen från Örebro till Göteborg. Väglaget var varierande - minst sagt. Fram till Mariestad var det isgata, därefter saltat och i princip "blöt vägbana".

Strax söder om Mariestad kom jag ikapp en karavan med lastbil + 3 bilar som hängde efter densamma. På rakan efter första fartkameran så väntade jag på att någon skulle börja köra om lastbilen. Så skedde icke. Därefter började jag "plocka" bilarna en efter en. I varje fall så var det raska omkörningar - utan risk för andra.

Några kilometer senare var det dags att klara av lastbilen (som körde sina 85 km/h på en väg där det var 80 km/h tillåtet). Jag praktiserar fullgas vid de flesta omkörningar - så även vid denna. Det föll nu tydligen inte lastbilschaffisen på läppen.

En halvtimme senare ringer det på telefonen (hands-free naturligtvis) och samme lastbilschaffis ondgör sig över mitt körande. "Kör som en idiot" och "har du körkort" var väl meddelanden som han ville att jag skulle ta emot. Vid tillfället körde jag som vanligt - 90 km/h på mätaren = för fort.

Efter detta samtal började jag fundera på hur jag kör. För fort - ja, ofta men inte mer än +10 km/h. Fullgasomkörningar - ja, för det mesta (tycker nog att man ser motsatsen allt för ofta - och dess konsekvenser). Trängde jag lastbilen? Nej. Skvätte jag ner den? Nej. Tvingade jag den att bromsa? Nej.

Såhär i efterhand tycker jag nog att lastbilschaffisen skulle ha avstått från att söka upp mitt bilnummer på Transportstyrelsens hemsida för att sedan ringa firman för att sen skriva ner mitt telefonnummer - allt under färd.

Min snittfart under färden från Örebro till Göteborg var 77 km/h och efter Mariestad blev jag omkörd av 23 bilar.

Eller vad tycker ni?

Skrämmande!
Jag hatar dom som kör om med 1/4 gas, det skulle vara böter på.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommer alltid att finnas gnällkärringar som vill berätta för andra att de minsann inte får köra för fort, inte köra om ifall det är snö på vägen, inte köra om fyra bilar i rad, inte...

Jag brukar liksom vänta på min tur. Den bil som ligger direkt bakom lastbilen får i lugn och ro köra om först osv.

6.15

pinjong wrote:
Jag brukar liksom vänta på min tur. Den bil som ligger direkt bakom lastbilen får i lugn och ro köra om först osv.

Normalt förfarande för undertecknad. Men vad gör du om detta inte sker?

Audi A5 SB wrote:
Normalt förfarande för undertecknad. Men vad gör du om detta inte sker?

Ja det är ett dilemma om bilar direkt efter t ex en lastbil bildar kö. Tidigare har jag knäckt hela kön men numera har jag så dåliga motorresurser att jag faktiskt måste coola ner mig och vänta tills en säker omkörning kan ske.

6.15

Men ibland kör ju aldrig den närmast lastbilen om, så vad gör man då? Ser på medans kön växer? Jag kör om både den och lastbilen om tillfället erbjuds!
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.

pinjong wrote:
Audi A5 SB wrote:Normalt förfarande för undertecknad. Men vad gör du om detta inte sker?
Ja det är ett dilemma om bilar direkt efter t ex en lastbil bildar kö. Tidigare har jag knäckt hela kön men numera har jag så dåliga motorresurser att jag faktiskt måste coola ner mig och vänta tills en säker omkörning kan ske.

Tur att jag inte har det problemet - med motorresurser.

Rutger Jönåker wrote:

Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.

...och det var väl vad som gällde här - eller ?

Rutger Jönåker wrote:
Men ibland kör ju aldrig den närmast lastbilen om, så vad gör man då? Ser på medans kön växer? Jag kör om både den och lastbilen om tillfället erbjuds!
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.

OK, då vet vi. Du kör i 80 km/h och är först i kön.

Själv tar jag så många som tillfället medger. Och med en A4 på 272 hkr har hade jag nog klippt hela kön i ett svep. Om en lastbilschaufför sedan tycker det är fel är han välkommen att kontakta mig och förklara sin syn på säkerhet så kommer han få ett välgrundat svar (läs en föreläsning i ämnet) tillbaka;-).

Att ens lägga ner tid på sådana dumheter -likt det som lastbilschauffören gjorde - borde om något vara grund för en körkortsåterkallelse.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Audi A5 SB wrote:
Tur att jag inte har det problemet - med motorresurser.

Kanon så länge man har adrenalinet under kontroll. ;-)

6.15

Audi A5 SB wrote:
Rutger Jönåker wrote:Men ibland kör ju aldrig den närmast lastbilen om, så vad gör man då? Ser på medans kön växer? Jag kör om både den och lastbilen om tillfället erbjuds!
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.
OK, då vet vi. Du kör i 80 km/h och är först i kön.

Nä, det är ju lastbilen som är först i kön då. :-)

A.L wrote:
Själv tar jag så många som tillfället medger. Och med en A4 på 272 hkr har hade jag nog klippt hela kön i ett svep. Om en lastbilschaufför sedan tycker det är fel är han välkommen att kontakta mig och förklara sin syn på säkerhet så kommer han få ett välgrundat svar (läs en föreläsning i ämnet) tillbaka;-).
Att ens lägga ner tid på sådana dumheter -likt det som lastbilschauffören gjorde - borde om något vara grund för en körkortsåterkallelse.
MVH AL

Jo, jag förmedlade mina åsikter i väl valda ord till densamme. Typ.

Audi A5 SB wrote:
A.L wrote:Själv tar jag så många som tillfället medger. Och med en A4 på 272 hkr har hade jag nog klippt hela kön i ett svep. Om en lastbilschaufför sedan tycker det är fel är han välkommen att kontakta mig och förklara sin syn på säkerhet så kommer han få ett välgrundat svar (läs en föreläsning i ämnet) tillbaka;-).
Att ens lägga ner tid på sådana dumheter -likt det som lastbilschauffören gjorde - borde om något vara grund för en körkortsåterkallelse.
MVH AL
Jo, jag förmedlade mina åsikter i väl valda ord till densamme. Typ.

Bra! Med tanke på den tunga trafikens olycksrisk och bidrag till trafikenergin är det nog bättre att de koncentrerar sig på körningen (och framförallt vila) framför att sitta och ringa runt till både kända som okända personer för att klaga på deras körning. Bara det adrenalinpåslaget är högst olämpligt i en 18 eller 24-tonsmaskin.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Pi wrote:
Rutger Jönåker wrote:
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.
...och det var väl vad som gällde här - eller ?

Pi har nog hakat upp sig på mig och det jag står för. Återkommande är det det ena eller det andra. Vi har nog inte samma politiska synsätt. Jag har stor respekt för Pi och det han står för och skulle svårligen komma mig för att ständigt kritisera densammes åsikter.

Anonymt telefonnummer är praktiskt.

(Jag brukar i de situationen backa bak och lägga mig en halv kilometer bakom i samma fart för att slippa köra för fort, då kan den som kommer bakifrån köra om och ansluta sig till de där framme efter behag.
Kör bara om sådant på motorväg.
Min Pappa däremot brukade bli förbannad över sådant körande, växla ner med besked och trampa gasen i botten och dra förbi hur många bilar som helst, var mätaren på 160 efteråt så var det bara bra.
Men det var andra fartkontroller på den tiden.)

Audi - jag bara svarade på Rutgers fundering. Sen har det nog inte mycket med politiska synsätt att göra - hoppas jag...

Jag tycker du gjorde helt rätt. Om sen lastbilschaffisen hade åsikter om detta så är det väl mest hans problem, och inte ditt. Jag hade gjort precis likadant. Hastighetsbegränsningar kan man ibland ha lite överseende med.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Pi wrote:
Audi - jag bara svarade på Rutgers fundering. Sen har det nog inte mycket med politiska synsätt att göra - hoppas jag...

Nåväl, vi lämnar det där bakom oss.

Jag hade nog gjort likadant förr även på den tid jag inte hade så mycket att försöka ta mig förbi med så nog sjutton skulle man försöka, men det krävdes kanske en fri kilometer!

Nu när jag har en hel del att bruka kör jag istället oftast som N-iklas, det blir billigare!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.