Vi Bilägares forum

Suv, frälsare eller satan?

Suv, frälsare eller satan?

Det har ju genom åren intensivt debatteras om suvens vara eller icke vara.
Den har många fördelar inte minst säkerhetsmässigt sett men också många miljömässiga nackdelar.

Lite beroende på hur man räknar så på kort sikt tjänar kommun och landsting på den eftersom det är en säker bilmodell som minskar vårdbehovet efter olyckor, medan miljön förlorar på ökade utsläpp gentemot en motsvarande lättare bilmodell.

Så frågan är vad som värdesätts högst, människoliv eller miljö?
Kortsiktigt tänkande eller långsiktigt?

Och hur stor påverkan på miljön har egentligen suven globalt sett kontra våra andra livsval, tex importerade produkter, resor, boende osv?

Kanske suv rentav är en vinst för oss när slutnotan kommer, vad tror ni?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Säkerhetsmässigt är suv ingen fördel om man krockar med en annan suv eller fordon som är större/ tyngre än sitt eget. Krockar man i sin suv med en annan lättare, lägre bil vinner man däremot egen säkerhet på bekostnad av den andre.

Överlag tycker jag suvar och liknande har på tok för stor marknadsandel globalt sett (jämfört vad de i praktiken används till), för det är helt enkelt en biltyp som redan på pappret/ datorn är feldesignad (trögrullande klump) vad gäller bränsleeffektivitet och utsläpp. Nu verkar det som tillverkarna börjar förse fler och fler av dessa med extra elektriska system för att mildra effekterna (av att man tänkt fel från första början), och det är klart tragikomiskt.

Speciellt ur miljö-, klimat- och hälsosynpunkt, har suv-trenden redan pågått för länge och i för stor utsträckning, och jag tycker det är hög tid att skrota det allra mesta av den på global nivå.

Uppdaterat: 2018-06-10 06:21
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Som John säger - säkerhetsmässigt är det en biltyp som har både plus och minus. Är man uteslutande självisk (vanligt idag, tyvärr) så har man en fördel vid en kollision med en "standardbil" men ju flera sådana här på vägarna, ju större risk att krocka med en likadan och då är fördelen utsuddad.
Så nån fördel för det allmänna ur vårdsynpunkt efter trafikolyckor har jag svårt att se.

Uppdaterat: 2018-06-10 08:51

En SUV är väl inte per automatik tyngre än en ”vanlig” bil. Min SUV t.ex är ca 300kg lättare än en helt vanlig Volvo V90, som så väldigt många tydligen har ett behov av.
Men en XC90, eller X6 är väl exempel på ganska tunga klumpar. Men det är inte denna storlek som säljer. Det är små och medelstora modeller som globalt sett är omåttligt populära

Uppdaterat: 2018-06-10 09:31

Ett nyligen visat krocktest med Ford Kuga visar väl att en SUV nödvändigtvis inte behöver vara säkrare att sitta i... En liten Volvo V40 klarar samma prov bättre. Så alla små o mellanstora SUV/crossovers som nu är populära behöver inte vara säkrare än en vanlig personbil. Sitter man däremot i en stor och tung SUV och krockar med en mindre bil så kommer man ju, som John och Pi redan skrivit, att vinna säkerhet på den mindre bilens bekostnad. Så jag tror nog både människoliv och miljö är förlorare med dessa.

Uppdaterat: 2018-06-10 09:55

Nåja, tjänstebils-SUV:arna i Sverige är nog mera typ XC60/XC90 än Seat Arona - för att ta ett exempel.

Uppdaterat: 2018-06-10 09:56

Det är nog inte storleken som är det största problemet utan höjden. Nu börjar man ju dock tillverka dessa så de är mer kompatibla med lägre, normala, bilar. Så givet att båda har samma vikt så blir det ändå större risk för den i en normal bil som blir påkörd av en SUV eftersom SUVen träffar högre upp, vare sig det är i fronten eller sidan eller på annan plats, och därmed missar man lätt den normala bilens absorberande balkar.

Uppdaterat: 2018-06-10 10:12

Suv är av Satan. Satans törstig, Satans opraktisk, Satans enkel men att den tar sig fram överallt...Satan finns alltid med och överallt.

Uppdaterat: 2018-06-10 11:40

Suv kan vara ganska bra när man är 198 lång eller blir äldre och får krämpor och vill få ett lättare insteg.

Uppdaterat: 2018-06-10 15:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Suv kan vara ganska bra när man är 198 lång eller blir äldre och får krämpor och vill få ett lättare insteg.

+10 på det!

Uppdaterat: 2018-06-10 16:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
mso 1000 skrev:

Suv kan vara ganska bra när man är 198 lång eller blir äldre och får krämpor och vill få ett lättare insteg.

Suzuki Swift är ingen Suv och lättare insteg finns inte om man så vore 200 cm lång!

Uppdaterat: 2018-06-10 18:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju också så att det kan vara oändlig skillnad på två olika std bilar också.
Likaväl som det finns std bilar dom är lika lätt som en suv att kliva in i.

En av dom värre std bilarna som jag provat var en bmw typ 218 tror jag det var.
Jobbig som en miata [nästan) och raka ben som en gokart.
En helt omöjlig bil för mig.

Uppdaterat: 2018-06-10 19:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Låter märkligt...

Uppdaterat: 2018-06-10 19:47

Jag jämförde nyligen just Swift med grannens MB -A, första gen. men ett högbygge.
Dörröppningen är ungefär lika, men när man bara sattesig i Swiften var man tvungen att klättra upp i mersan.
Suckijucken var extremt bekvämare att ta på sig.
Sedan är det ju en annan sak vad man ska ha bilen till, ingen av dessa är en njutning på motorväg!

Uppdaterat: 2018-06-10 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Första generationen MB A-klass var ju ett lite märkligt bygge, med dubbla golv. Så trots att man klättrade upp satt man ändå som på golvet med ganska raka ben.

Gissar att mso 1000 syftar på 118. Dom lågbyggda BMW har jag också svårt för. Jag gillar inte heller att sitta på golvet med raka ben och uppklämd mot B-stolpen av den breda kardantunneln. X1 däremot tyckte jag om. Lagom stor, för mig och skön körställning, lagom högt upp.

Uppdaterat: 2018-06-10 20:13
Pi skrev:

Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Låter märkligt...

Ursäkta minnet och noll koll då intresset svek omg.
Det var en av dom billigaste bmw med prislapp på typ 265t.
Och för min del var Fabian bättre. O

Uppdaterat: 2018-06-10 20:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag håller tjurigt fast vid att stolsitsen ska vara så långt ned mot golvet det bara går. Så min teknik när jag ska in i bilen är liksom att falla ner i stolen. Det går bra. När jag ska ur så rullar jag kroppen åt vänster ut genom dörren och försöker se till att jag inte hamnar på alla fyra. Skulle kanske se lite dumt ut.

Uppdaterat: 2018-06-10 20:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

saabnisse - avser du nuvarande genereaion av Swift eller föregående ? Vill minnas att du berömde Swift även innan nuvarande generation kom.

Uppdaterat: 2018-06-10 20:33

Kom på en bild jag har i ämnet. Äldre mellanklassbil vs nyare småbil.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-06-11 09:01
Xanthopteryx skrev:

Det är nog inte storleken som är det största problemet utan höjden. Nu börjar man ju dock tillverka dessa så de är mer kompatibla med lägre, normala, bilar. Så givet att båda har samma vikt så blir det ändå större risk för den i en normal bil som blir påkörd av en SUV eftersom SUVen träffar högre upp, vare sig det är i fronten eller sidan eller på annan plats, och därmed missar man lätt den normala bilens absorberande balkar.

Flertalet nyare SUV:ar har främre krockbalkar som är utformade för att vara kompatibla med de på vanliga personbilar. De sitter alltså mycket lägre i förhållande till fordonshöjden än de gör på en vanligt bil. Dock är Pickuper och amerikanska rambyggda jättesuvar knappast så kompatibla, men de är ju lyckligtvis inte så vanliga på svenska vägar.

Uppdaterat: 2018-06-11 09:32
mso 1000 skrev:

Pi wrote:Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Det var en av dom billigaste bmw med prislapp på typ 265t.
Och för min del var Fabian bättre. O

Jo Fabian är nog bättre på att vara billig, men inte bättre på så mycket annat.

Uppdaterat: 2018-06-11 09:33
Rutger Jönåker skrev:

Gissar att mso 1000 syftar på 118. Dom lågbyggda BMW har jag också svårt för. Jag gillar inte heller att sitta på golvet med raka ben och uppklämd mot B-stolpen av den breda kardantunneln. X1 däremot tyckte jag om. Lagom stor, för mig och skön körställning, lagom högt upp.

Gillar heller inte de lågbyggda BMW bilarna. Men jag gillar BMW:s körkänsla och därför valde jag X3:an, eftersom den är konstruerad enligt BMW:s principer med 50/50 viktfördelning, med motorn monterad relativt lågt och i stort sett bakom framaxeln.
Gillar hur bilen ligger i kurvorna, den sätter sig på bakhjulen istället för att häva sig över famhjulen. BMW har lyckats få till detta även i X3:an vilket jag tycker är mycket imponerande. Att kunna kombinera den körkänslan med lite högre sittposition och en luftig kupé är idealiskt för mig. BMW:s X modeller har stora glasytor och relativt upprätta a-stolpar, vilket ger mycket bra runtomsikt och en härlig rymdkänsla i kupén. Gillar inte alls de vanliga varianterna av 3- och 5-serien med deras låga taklinje och höga fönsterlinje. Känns som man knappt ser ut ur bilen när man kör.

Uppdaterat: 2018-06-11 09:44

För mig är det precis tvärtom. Den enda BMW-modell ur nuvarande sortimentet jag gillar förarmiljön i är 2-serie coupé. En tunnare rattkringla i en sån så är man hemma.

Uppdaterat: 2018-06-11 09:59
Skodaägare skrev:

mso 1000 wrote:Pi wrote:Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Det var en av dom billigaste bmw med prislapp på typ 265t.
Och för min del var Fabian bättre. O

.
Jo Fabian är nog bättre på att vara billig, men inte bättre på så mycket annat.

Jag är en vanlig kille med varierande behov och Fabian är nog bättre på 9 av 10 saker för mig.
Både rymd ,insteg och sittkomfort både bak och fram faller mig i smaken.
Bmw1 serien är nog för ungdomar som är två i hushållet och som faller för flärd och lyxigt intryck på instrumentpaneler.
Öppnar man brevinkastet där bak går den bort direkt.

Uppdaterat: 2018-06-11 10:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag är en vanlig kille med varierande behov och Fabian är nog bättre på 9 av 10 saker för mig.
Både rymd ,insteg och sittkomfort både bak och fram faller mig i smaken.
Bmw1 serien är nog för ungdomar som är två i hushållet och som faller för flärd och lyxigt intryck på instrumentpaneler.
Öppnar man brevinkastet där bak går den bort direkt.

Är man ute efter ett transportmedel för billig penning så är väl Fabian ett jättebra alternativ. Men vill man ha en härlig körupplevelse kombinerad med utmärkt komfort så är 1-serien svårslagen. För mig är körkänslan det starkaste argumentet för 1-serien. Även sättet den sväljer ojämnheter i vägbanan är mycket sofistikerat och ger känslan av att bilen tillhör en högre klass. Instrumentpanelen är inte så himla mycket lyxigare än den i en Octavia.

Uppdaterat: 2018-06-11 11:03

Alla är vi olika. MSO kanske är lite som min FD fru, hon märkte inte nån som helst skillnad när hon körde min BMW 530 mot sin Focus -01, mer än att man såg bättre framåt i Focusen (högre stol/kortare huv)

Uppdaterat: 2018-06-11 11:24
Rikard skrev:

Alla är vi olika. MSO kanske är lite som min FD fru, hon märkte inte nån som helst skillnad när hon körde min BMW 530 mot sin Focus -01, mer än att man såg bättre framåt i Focusen (högre stol/kortare huv)

Önskar också att jag inte kände någon skillnad. Tänkte vad pengar man skulle spara :-). Försökte intala mig själv när jag körde Skoda Superb att BMW bara var överprissatta skrytbilar som minsann inte var bättre på något än min Skoda. Men så provkörde jag en X3:a och insåg att det inte bara är märket på huven som skiljer mellan Skoda och BMW. Så nu är jag fast i BMW-träsket igen.

Uppdaterat: 2018-06-11 13:48

Har samma problem.

Uppdaterat: 2018-06-11 14:10
Skodaägare skrev:

Rutger Jönåker wrote:
Gissar att mso 1000 syftar på 118. Dom lågbyggda BMW har jag också svårt för. Jag gillar inte heller att sitta på golvet med raka ben och uppklämd mot B-stolpen av den breda kardantunneln. X1 däremot tyckte jag om. Lagom stor, för mig och skön körställning, lagom högt upp.
Gillar heller inte de lågbyggda BMW bilarna. Men jag gillar BMW:s körkänsla och därför valde jag X3:an, eftersom den är konstruerad enligt BMW:s principer med 50/50 viktfördelning, med motorn monterad relativt lågt och i stort sett bakom framaxeln.
Gillar hur bilen ligger i kurvorna, den sätter sig på bakhjulen istället för att häva sig över famhjulen. BMW har lyckats få till detta även i X3:an vilket jag tycker är mycket imponerande. Att kunna kombinera den körkänslan med lite högre sittposition och en luftig kupé är idealiskt för mig. BMW:s X modeller har stora glasytor och relativt upprätta a-stolpar, vilket ger mycket bra runtomsikt och en härlig rymdkänsla i kupén. Gillar inte alls de vanliga varianterna av 3- och 5-serien med deras låga taklinje och höga fönsterlinje. Känns som man knappt ser ut ur bilen när man kör.

X3 låter som den har ett trevligt beteende pga sin viktfördelning. Men jag undrar om X1 beter sig lika, eftersom den är i grunden framhjulsdriven... Gissar att den kan ha ett mer understyrt beteende, eller?

Apropå priset på BMW kontra billigare bilar. Hade en gång en Opel Rekord 2.2i som envisades med att spränga 4 korta bränsleslangar intill motorn. Dom blåstes upp likt ballonger och sprack, varvid bensin rann ner på det heta grenröret... Efter andra bytet på kort tid sa ägaren till den fristående verkstaden som akut fick hjälpa mig: "Vi får prova sätta dit BMW ledningar. Håller inte dom får vi väl svetsa dit stålrör." Jag undrade ju då vad det var för skillnad på Opels och BMWs bränsleslangar. Han gick o skar av två små bitar av resp slang och visade mig. Opels bestod av ett lager gummi o ovanpå det ett lager väv. BMWs bestod av ytterligare ett lager gummi ovanpå väven, alltså dubbelt så tjock. Jag sa då: "Kanske inte så konstigt att en BMW är nästan dubbelt så dyr som en Opel om allt är dubbelt så tjockt..." ;-) "Ligger nåt i det", svarade han. Kan meddela att efter det bytet höll bränsleslangarna! =)

Uppdaterat: 2018-06-11 16:39

Skoda Fabia är så billigt bil som är överlägsen för många positiva journalist och ägare än mycket billigast Dacia Sandero och Logan är ganska underkänd på olika punkter.

Uppdaterat: 2018-06-11 17:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Rikard skrev:

Alla är vi olika. MSO kanske är lite som min FD fru, hon märkte inte nån som helst skillnad när hon körde min BMW 530 mot sin Focus -01, mer än att man såg bättre framåt i Focusen (högre stol/kortare huv)

Haha +1

Uppdaterat: 2018-06-11 19:47

Haa. Bmw116 är för folk under 30 med gym kort på 8500:- per år.

Fabia funkar tillockmed för en familj för fyra med större lastutrymme än v60.

Uppdaterat: 2018-06-11 20:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Haa. Bmw116 är för folk under 30 med gym kort på 8500:- per år.
Fabia funkar tillockmed för en familj för fyra med större lastutrymme än v60.

Eller så är det för folk som är bilintresserade oavsett ålder och vill ha en bil som ger en körupplevelse som andra bilar i den klassen inte kan matcha?

Uppdaterat: 2018-06-11 20:22
Apex skrev:

mso 1000 wrote:Haa. Bmw116 är för folk under 30 med gym kort på 8500:- per år.
Fabia funkar tillockmed för en familj för fyra med större lastutrymme än v60.

.
Eller så är det för folk som är bilintresserade oavsett ålder och vill ha en bil som ger en körupplevelse som andra bilar i den klassen inte kan matcha?

Ja så kan det vara och det finns väl en anledning att dessa bilar ofta ägs två år innan man inser verkligheten och nackdelen med ett brevinkast där bak.

Uppdaterat: 2018-06-11 20:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

saabnisse - avser du nuvarande genereaion av Swift eller föregående ? Vill minnas att du berömde Swift även innan nuvarande generation kom.

Föregående, den senaste har jag inte provat.

Uppdaterat: 2018-06-11 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Apex wrote:mso 1000 wrote:Haa. Bmw116 är för folk under 30 med gym kort på 8500:- per år.
Fabia funkar tillockmed för en familj för fyra med större lastutrymme än v60.
.
Eller så är det för folk som är bilintresserade oavsett ålder och vill ha en bil som ger en körupplevelse som andra bilar i den klassen inte kan matcha?
Ja så kan det vara och det finns väl en anledning att dessa bilar ofta ägs två år innan man inser verkligheten och nackdelen med ett brevinkast där bak.

Ja och efter två år med en BMW så är man knappast sugen på att byta till en Skoda.

Uppdaterat: 2018-06-11 20:58

Nja 7av 10 118 ägare sitter nog i en rymligare bil efter två år och det är med största säkerhet inte en bmw 3-5 serie i alla fall.
Dom har nog insett behovet av rymlig bil och att det finns annat roligare eller familjen att lägga pengar på än en dyr tveksam bmw.
Och den respektive brukar påpeka sunda förnuftet.

Uppdaterat: 2018-06-11 21:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nja 7av 10 118 ägare sitter nog i en rymligare bil efter två år och det är med största säkerhet inte en bmw 3-5 serie i alla fall.
Dom har nog insett behovet av rymlig bil och att det finns annat roligare eller familjen att lägga pengar på än en dyr bmw.
Och den respektive brukar påpeka sunda förnuftet.

Det är med minst lika stor säkerhet inte en Skoda de sitter i.

Uppdaterat: 2018-06-11 21:21

Skodas och BMWs bilar kommer från två vitt skilda världar

Uppdaterat: 2018-06-11 21:22

Sunda förnuftet MSO, det finns ju olika sunda förnuft och alla har absolut inte detta enorma utrymmesbehovet. Vad fasen skall man med det till, två icakassar eller ett par Cabinväskor ryms ypperligt i en BMW Z4. Hade gärna haft en, men tyvärr trivs inte min rygg nått vidare med BMW:s stolar.
Men Skoda tilltalar ju dom som vill ha stor lastkapacitet. Läste senaste TV där man testade GTI-bilar. Skoda Octavia RS kom ohjälpligt sist, men den rymde mycket last i sitt kombiutrymme.
Så sunda förnuftet om du vill ha en liten rolig körglad bil som fungerar till vardagsbruk, blev väl en Honda Civic type R, men även Hyundai I20 N fick riktigt bra omdöme, å den har jag provkört, en förnuftig jäkligt kul bil med massa utrustning med en inte allt för överdimensionerad prislapp.

Uppdaterat: 2018-06-11 21:37
Apex skrev:

Skodas och BMWs bilar kommer från två vitt skilda världar

Så kan det vara men verkligheten är en helt annan än den du tror när det bildas familj och prioriteringarna är helt eljest.

Och sedan bevittnar hur många som helst att 116 egentligen är en skräpbil och har inget med 3-5 serien att göra.

Uppdaterat: 2018-06-11 21:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Apex wrote:Skodas och BMWs bilar kommer från två vitt skilda världar
Så kan det vara men verkligheten är en helt annan än den du tror när det bildas familj och prioriteringarna är helt eljest.
Och sedan bevittnar hur många som helst att 116 egentligen är en skräpbil och har inget med 3-5 serien att göra.

Och vad baserar du det på? Vilka är dom där hur många som helst? Har du provkört nån 116i av senaste årsmodell?

Uppdaterat: 2018-06-11 21:50
mso 1000 skrev:

Apex wrote:Skodas och BMWs bilar kommer från två vitt skilda världar
Så kan det vara men verkligheten är en helt annan än den du tror när det bildas familj och prioriteringarna är helt eljest.
Och sedan bevittnar hur många som helst att 116 egentligen är en skräpbil och har inget med 3-5 serien att göra.

Vill man ha körglädje, känsla, 50/50 viktfördelning, bakhjulsdrift och en annorlunda design så är BMWn fantastisk och Fabian skräp.

Uppdaterat: 2018-06-11 21:56
Apex skrev:

mso 1000 wrote:Apex wrote:Skodas och BMWs bilar kommer från två vitt skilda världar
Så kan det vara men verkligheten är en helt annan än den du tror när det bildas familj och prioriteringarna är helt eljest.
Och sedan bevittnar hur många som helst att 116 egentligen är en skräpbil och har inget med 3-5 serien att göra.
Vill man ha körglädje, känsla, 50/50 viktfördelning, bakhjulsdrift och en annorlunda design så är BMWn fantastisk och Fabian skräp.

Gäller att passa på om man vill ha en liten bakhjulsdriven t.ex en M140 med rak sexa. Nästa generation 1-serie blir framhjulsdriven och BMW fantasterna gråter redan blod.

Uppdaterat: 2018-06-11 22:02

Nu är vi utanför ämnet, men en bit bort från där jag bor har nån köpt en M2 coupe (tror den heter så) i matt turkosblå metalick, med sjukt snygga breda fäljar, inte för stora, gissar 18".

Säjer som tonårstjejer när jag ser den "Jag bara döööör"

Den vill jag ha före alla SUVar i värden (för att vara tillbaka i ämnet)

Uppdaterat: 2018-06-11 22:14
Guran skrev:

Apex wrote:mso 1000 wrote:Apex wrote:Skodas och BMWs bilar kommer från två vitt skilda världar
Så kan det vara men verkligheten är en helt annan än den du tror när det bildas familj och prioriteringarna är helt eljest.
Och sedan bevittnar hur många som helst att 116 egentligen är en skräpbil och har inget med 3-5 serien att göra.
Vill man ha körglädje, känsla, 50/50 viktfördelning, bakhjulsdrift och en annorlunda design så är BMWn fantastisk och Fabian skräp.
Gäller att passa på om man vill ha en liten bakhjulsdriven t.ex en M140 med rak sexa. Nästa generation 1-serie blir framhjulsdriven och BMW fantasterna gråter redan blod.

En lätt begagnad M140i blir förhoppningsvis min nästa bil när jag byter om 2-3 år :)

Uppdaterat: 2018-06-11 22:22
Rikard skrev:

Nu är vi utanför ämnet, men en bit bort från där jag bor har nån köpt en M2 coupe (tror den heter så) i matt turkosblå metalick, med sjukt snygga breda fäljar, inte för stora, gissar 18".
Säjer som tonårstjejer när jag ser den "Jag bara döööör"
Den vill jag ha före alla SUVar i värden (för att vara tillbaka i ämnet)

Ja, en M2 hade varit något.. den bästa M bilen på länge.

Uppdaterat: 2018-06-11 22:23

En mindre del blir frälst av märket på huven.

Jo guran jag testade den billigaste BMW-n 2017 när jag köpte octavian.
Och faktiskt den gav mig Pricis 0 och ingenting.
Att sitta med spikraka ben och sätta sig på golvet när man är 50 + i en standard slö och tråkig bil fattar inte jag vad det är för vits förutom då om man inte frälst sig med märket.

Att sedan börja snacka om M bilar är lite eljest.

Men är jag ute efter nåt fränt som andra bil så tittar jag nog på nåt roligare.

Uppdaterat: 2018-06-11 22:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

En mindre del blir frälst av märket på huven.
Jo guran jag testade den billigaste BMW-n 2017 när jag köpte octavian.
Och faktiskt den gav mig Pricis 0 och ingenting.
Att sitta med spikraka ben och sätta sig på golvet när man är 50 + i en standard slö och tråkig bil fattar inte jag vad det är för vits förutom då om man inte frälst sig med märket.
Att sedan börja snacka om M bilar är lite eljest.
Men är jag ute efter nåt fränt som andra bil så tittar jag nog på nåt roligare.

BMW:n du provade Lär ha varit minst 20hk starkare med 0,5l större motorvolym och närmare 2-sek snabbare på sprinten till 100km/Tim än i din Octavia i alla fall. Så visst för att vara en BMW får väl 118i anses vara slö. Men vill man inte sitta lågt och värdesätter körkänslan så är det ju fullt förståligt att den inte föll dig i smaken. Den har väl allt som inte sin Octavia har.
Men att sitta nere på golvet har jag inga problem med trotts +50. Snarare ett krav för att få plats i en ”normal” bil att stolen går att sänka nog mycket.

Uppdaterat: 2018-06-11 22:47
mso 1000 skrev:

Och sedan bevittnar hur många som helst att 116 egentligen är en skräpbil och har inget med 3-5 serien att göra.

De som bevittnar detta vet inte mycket om BMW. En 116 har allt med 3-serien att göra. En 116i har exakt samma chassi som en 340i. En 1 serie är en krympt 3 serie på samma sätt som Octavia är en utsträckt Golf. Tittar man på chassit på 1 serien så är den fullkomligt unik i klassen. Hjulupphängningarna är oerhört påkostade, vilket också gör att den sväljer ojämnheter på ett lyxbilsartat sätt. Sen stämmer det att den är oerhört trång och knappast passar en barnfamilj.

Uppdaterat: 2018-06-11 23:18

En av kompisarna köpte en ny BMW 1-serie för nån månad sen. Han är 70+...:)

Uppdaterat: 2018-06-11 23:27