Suv, frälsare eller satan?

70 inlägg 0 nya
Suv, frälsare eller satan?

Det har ju genom åren intensivt debatteras om suvens vara eller icke vara.
Den har många fördelar inte minst säkerhetsmässigt sett men också många miljömässiga nackdelar.

Lite beroende på hur man räknar så på kort sikt tjänar kommun och landsting på den eftersom det är en säker bilmodell som minskar vårdbehovet efter olyckor, medan miljön förlorar på ökade utsläpp gentemot en motsvarande lättare bilmodell.

Så frågan är vad som värdesätts högst, människoliv eller miljö?
Kortsiktigt tänkande eller långsiktigt?

Och hur stor påverkan på miljön har egentligen suven globalt sett kontra våra andra livsval, tex importerade produkter, resor, boende osv?

Kanske suv rentav är en vinst för oss när slutnotan kommer, vad tror ni?

Säkerhetsmässigt är suv ingen fördel om man krockar med en annan suv eller fordon som är större/ tyngre än sitt eget. Krockar man i sin suv med en annan lättare, lägre bil vinner man däremot egen säkerhet på bekostnad av den andre.

Överlag tycker jag suvar och liknande har på tok för stor marknadsandel globalt sett (jämfört vad de i praktiken används till), för det är helt enkelt en biltyp som redan på pappret/ datorn är feldesignad (trögrullande klump) vad gäller bränsleeffektivitet och utsläpp. Nu verkar det som tillverkarna börjar förse fler och fler av dessa med extra elektriska system för att mildra effekterna (av att man tänkt fel från första början), och det är klart tragikomiskt.

Speciellt ur miljö-, klimat- och hälsosynpunkt, har suv-trenden redan pågått för länge och i för stor utsträckning, och jag tycker det är hög tid att skrota det allra mesta av den på global nivå.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Som John säger - säkerhetsmässigt är det en biltyp som har både plus och minus. Är man uteslutande självisk (vanligt idag, tyvärr) så har man en fördel vid en kollision med en "standardbil" men ju flera sådana här på vägarna, ju större risk att krocka med en likadan och då är fördelen utsuddad.
Så nån fördel för det allmänna ur vårdsynpunkt efter trafikolyckor har jag svårt att se.

En SUV är väl inte per automatik tyngre än en ”vanlig” bil. Min SUV t.ex är ca 300kg lättare än en helt vanlig Volvo V90, som så väldigt många tydligen har ett behov av.
Men en XC90, eller X6 är väl exempel på ganska tunga klumpar. Men det är inte denna storlek som säljer. Det är små och medelstora modeller som globalt sett är omåttligt populära

Ett nyligen visat krocktest med Ford Kuga visar väl att en SUV nödvändigtvis inte behöver vara säkrare att sitta i... En liten Volvo V40 klarar samma prov bättre. Så alla små o mellanstora SUV/crossovers som nu är populära behöver inte vara säkrare än en vanlig personbil. Sitter man däremot i en stor och tung SUV och krockar med en mindre bil så kommer man ju, som John och Pi redan skrivit, att vinna säkerhet på den mindre bilens bekostnad. Så jag tror nog både människoliv och miljö är förlorare med dessa.

Nåja, tjänstebils-SUV:arna i Sverige är nog mera typ XC60/XC90 än Seat Arona - för att ta ett exempel.

Det är nog inte storleken som är det största problemet utan höjden. Nu börjar man ju dock tillverka dessa så de är mer kompatibla med lägre, normala, bilar. Så givet att båda har samma vikt så blir det ändå större risk för den i en normal bil som blir påkörd av en SUV eftersom SUVen träffar högre upp, vare sig det är i fronten eller sidan eller på annan plats, och därmed missar man lätt den normala bilens absorberande balkar.

Suv är av Satan. Satans törstig, Satans opraktisk, Satans enkel men att den tar sig fram överallt...Satan finns alltid med och överallt.

Suv kan vara ganska bra när man är 198 lång eller blir äldre och får krämpor och vill få ett lättare insteg.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Suv kan vara ganska bra när man är 198 lång eller blir äldre och får krämpor och vill få ett lättare insteg.

+10 på det!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

mso 1000 wrote:
Suv kan vara ganska bra när man är 198 lång eller blir äldre och får krämpor och vill få ett lättare insteg.

Suzuki Swift är ingen Suv och lättare insteg finns inte om man så vore 200 cm lång!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju också så att det kan vara oändlig skillnad på två olika std bilar också.
Likaväl som det finns std bilar dom är lika lätt som en suv att kliva in i.

En av dom värre std bilarna som jag provat var en bmw typ 218 tror jag det var.
Jobbig som en miata [nästan) och raka ben som en gokart.
En helt omöjlig bil för mig.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Låter märkligt...

Jag jämförde nyligen just Swift med grannens MB -A, första gen. men ett högbygge.
Dörröppningen är ungefär lika, men när man bara sattesig i Swiften var man tvungen att klättra upp i mersan.
Suckijucken var extremt bekvämare att ta på sig.
Sedan är det ju en annan sak vad man ska ha bilen till, ingen av dessa är en njutning på motorväg!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Första generationen MB A-klass var ju ett lite märkligt bygge, med dubbla golv. Så trots att man klättrade upp satt man ändå som på golvet med ganska raka ben.

Gissar att mso 1000 syftar på 118. Dom lågbyggda BMW har jag också svårt för. Jag gillar inte heller att sitta på golvet med raka ben och uppklämd mot B-stolpen av den breda kardantunneln. X1 däremot tyckte jag om. Lagom stor, för mig och skön körställning, lagom högt upp.

Pi wrote:
Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Låter märkligt...

Ursäkta minnet och noll koll då intresset svek omg.
Det var en av dom billigaste bmw med prislapp på typ 265t.
Och för min del var Fabian bättre. O

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag håller tjurigt fast vid att stolsitsen ska vara så långt ned mot golvet det bara går. Så min teknik när jag ska in i bilen är liksom att falla ner i stolen. Det går bra. När jag ska ur så rullar jag kroppen åt vänster ut genom dörren och försöker se till att jag inte hamnar på alla fyra. Skulle kanske se lite dumt ut.

6.15

saabnisse - avser du nuvarande genereaion av Swift eller föregående ? Vill minnas att du berömde Swift även innan nuvarande generation kom.

Kom på en bild jag har i ämnet. Äldre mellanklassbil vs nyare småbil.

Suv, frälsare eller satan?

Xanthopteryx wrote:
Det är nog inte storleken som är det största problemet utan höjden. Nu börjar man ju dock tillverka dessa så de är mer kompatibla med lägre, normala, bilar. Så givet att båda har samma vikt så blir det ändå större risk för den i en normal bil som blir påkörd av en SUV eftersom SUVen träffar högre upp, vare sig det är i fronten eller sidan eller på annan plats, och därmed missar man lätt den normala bilens absorberande balkar.

Flertalet nyare SUV:ar har främre krockbalkar som är utformade för att vara kompatibla med de på vanliga personbilar. De sitter alltså mycket lägre i förhållande till fordonshöjden än de gör på en vanligt bil. Dock är Pickuper och amerikanska rambyggda jättesuvar knappast så kompatibla, men de är ju lyckligtvis inte så vanliga på svenska vägar.

mso 1000 wrote:
Pi wrote:Menar du att "högbygget" 218 hade sittställning a'la Miata, mso 1000 ?
Det var en av dom billigaste bmw med prislapp på typ 265t.
Och för min del var Fabian bättre. O

Jo Fabian är nog bättre på att vara billig, men inte bättre på så mycket annat.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.