Privatpoliser i trafiken

36 inlägg 0 nya
Privatpoliser i trafiken

Vad är det som gör att vissa ser sig själva som privatpoliser och blockerar för andra som gör något olagligt?
I morse hade någon form av olycka inträffat på E18 vid Jakobsberg och köerna var betydligt längre än vanligt. Waze talade om för mig att jag borde svänga av vid Kallhäll och när det var cirka en kilometer kvar till avfarten gled jag ut i vägrenen.
De första 30 bilarna släppte fram mig, men sen var det en äldre herre som gled ut på vägrenen enbart för att blockera för mig. Jag fick ligga bakom honom fem-sex minuter innan andra bilar också passerade och då följde jag med. Han försökte blockera igen, men "hann" inte ut. Vad är det för vinst en sån människa ser med att jag inte passerar?
Han tyckte tydligen jag var extremt intressant för han fotograferade mig i backspegeln.

Jag kan förstå att man inte uppskattar att bli passerad i 60-80 km/h på några dm avstånd, men jag körde i under 20 km/h. Hade jag inte gjort det hade jag träffat hans Mondeo.

Det är likadant när det är kö och man kommer med mc mellan bilarna. 99% av bilisterna öppnar luckan så gott de kan och någon sur-janne gör tvärtom.
När jag tog körkort fick jag lära mig en massa regler (jodå, även vägrenskörningsförbud på motorväg) och en av de viktigaste var att visa hänsyn i trafiken och inte blockera för andra. Hur vet man att den som vill förbi inte är läkare som ska rädda ett liv?

Du gjorde fel som körde i vägrenen, helt klart.
Inte för att du körde om där, det skiter jag i, men du och surpelle tillsammans kan ju hindra den där ambulansen, som ska ta sig fram där.....
Vi har ju inte fått in det där med att göra mitten fri, som tyskar mfl är duktiga på.....
Han ville väl inte att du skulle före helt enkelt....
Med mc brukar jag köra i mitten, här hemma, i vägrenen utomlands, tyskar brukar bli privatpoliser, och mitten är för brådskande ssler, läs blåljus.....

Kanske blir man lite bortskämd med att det är lätt att ta sig fram på MC och "glömmer bort" att man sitter i en bil och plötsligt tar mer plats och märks mer.

6.15

Instämmer med föregående: Vägrenen är till för brådskande. Det vill säga räddningstjänst och eventuella anhöriga samt förlossningsakuta. Jag har själv gjort detta då frugan kvaddade totalt. När någon var i vägen gick jag ut för att prata och allt löste sig. Jag kunde kryssa mig fram via vägren och mellan filerna på motorvägen.
Varför kunde jag inte åka hela vägrenen? För att den var blockerad! Inte avgöra någon stresspitt docking utan av lastbilar som glidit ut när den försökt bromsa på den curlinghala is som rådde (det absolut jävligaste halva jag varit med om på en väg!)
Så, håll dig i din fil tills avfarten kommer.
Punkt.

Det här är ett fenomen som jag tycker ha tilltagit på senare år. Har upplevt att även lastbilar lägger sig i mitten vid köbildning på motorväg (innan vägarbeten och dylikt) för att hindra trafikanter som vill köra förbi hela kön och tränga sig in längre fram. Det må vara förståeligt på många sätt att göra så, ty det är irriterande med sådana som tränger sig före. Men man får aldrig ta lagen i egna händer, så det som dessa herrar pysslar med - oavsett det gäller exemplet ovan eller det jag nu drar upp - är ett lagbrott.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Privatpolisen är sjuk person så är det enligt mitt sätt att se men jag har på senare tid upplevt ett par riktigt massiva köbildningar och tumregeln är den att man rättar sig in i ledet och håller sig till tåls, vägrenen är en no go zone och den tar inte MC heller fastän att det är lätt med MC att dribbla sig fram, nej de ställer sig fint i kö.
Anledningen att folk låser kö det är enbart för att det finns gott om dem som kommer ilande ur båda sidor och kräver en plats i ledet långt framme och då nyper man ihop, vi har här på ort mycket av att jag ska fram! I en jämförelse så är de större städerna inklusive Stockholm en fröjd att köra i.

Har också märkt att fler och fler lastbilar går ut och blockerar omkörning, speciellt vid 2 till 1-väg när man börjar närma sig den enfiliga sträckan. Jag har en hyfsat snabb bil och är helt säker på att fixa en omkörning, men blir allt som oftast stoppad numera och i stället får man ställa sig på bromsen.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Det har jag aldrig upplevt, Krister.
Ser inte anledningen till det heller...
Som Audi påpekar är det ju ett lsgbrott att hindra trafiken vid köbildning som en del av mina kollegor gör, ligga mitt i....
3000 spänn kostar ett sånt tilltag....
Men det ger faktiskt resultat, om det är tex vid en chikan innan ett vägbygge, det flyter bättre längre fram, vilket ökar tempot totalt.
Om folk kunde lära sig att gå in i ledet lite tidigare, så hade det blivit bättre flyt.
Jag släpper snällt in i kön, förutom ända framme vid skylten, för då har jag hunnit bli så jävla irriterad på de som ska om allt och alla, att kan jag blockera dom gör jag det.....
Lite roadrage gör gott för blodtrycket....

Nu när jag åkt hoj till jobbet så inser jag att vi har en hel del privatpoliser ute på vägarna, men den stora massan är faktiskt väldigt bra.
Det som stör mig är när man demonstrativt ligger kvar i ytterfilen på en motorväg för att minsann hävda rätten att göra detta istället för att flytta på sig och släppa förbi folk som vill om. Efter några år utomlands så sitter det lite inlärt att man inte ligger och dräller i ytterfilen.
Samma gäller ju när man kryssar i stockholmstrafiken, jag kan förstå att det retar bilister att jag kan ta mig fram med hojjen, men att blockera eller prejja känns inte ok.
Återigen, den stora massan är faktisk hjälpsamma och flyttar på sig, men det finns helt klart en del nötter som sannolikt riskerar att få sidospegeln avslagen eller liknande varje dag, bara för att få känna lite makt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Världen är full av dem. Privatpoliser. Det ska statueras exempel in i helvetet, gärna längre. INGEN ska komma för idioten som valt fel tid/fil/plats. Det är så ledsamt. Ser det varje dag.
Själv försöker göra lucka för nån som står med blinkern ute, kommer han in rullar den filen fortare och antagligen min egna med. Bara att inse att vi är många som ska åt samma håll. Om nån har brått, har de väl en orsak eller bara dumma i huvet. Inget av det är min ensak. Brått kan man ha av en miljon orsaker men oftast, om man rannsakar sig, handlar det nästan alltid om att om man kommit iväg lite tidigare (isch 10min?) så hade man inte behövt stressa så i grunden är handlar det om planering?

Lastbilschaffisar som tränger andra som väver in där det ska vävas vid vägarbeten (alltså framme vi vägarbetet) skulle ju hängas i hälarna och hänga där tills de inte vill hänga mer. Galenskap som är totalfarlig. Såg detta en gång och det var kopplat till allsmäktige nånting att inte alla dog. En bilist kör (av någon anledning) i c:a 100 förbi "kön" då omkörningsfilen är ledig, lastbilen svänger ut och antagligen ser inte bilisten detta och kör förbi lastbilen så nära att jag tror inte man fick ett overheadpapper mellan bil och lastbil. Kunde blivit en dödsolycka rakt av.
Till vilken nytta? Lastbilschaffis med litet tänkorgan?
Man kan nog gnälla en del, jag är inte på nått sätt felfri men med stor tyngd kommer stort ansvar, det verkar allt för få lastbilsnissar inse. När bilisten är död är den död, det går inte att byta växel då...

/Hilife

En av mina bilar har, med förre ägaren råkat extra illa ut vid en sådan manöver som ts beskriver. Kö på motorvägen och föraren tycker då, -jag smiter de hundra meterna fram till avfarten på vägrenen - Sagt och gjort, svänger höger ut i vägrenen och - attans, där smäller det hårt i höger framdörr, för där kom polisbilen. Föraren körde dessutom på grönplåt för det var honom jag senare köpte bilen av.
Det blev dyrt.
.
I övrigt har jag inget till övers för privatpoliser.

Utanför ämnet, men önskade att jag var polis här om dagen.
En herre (i en Skoda förstås) körde lite sakta hemåt en eftermiddag, kön var lång efter, alla låg för nära varandra utom jag som alltid håller behörigt avstånd till den framför, vill ju ha en sträcka att accelerera på ifall tillfälle för omkörning uppstår.
Men bilen bakom herren slog alla rekord, jag trodde nästan att den hakat fast på dragkroken.
Efter 2 km svängde jag in till macken för att tanka, det gjorde även kända bil, och vi hamnade vid samma pump fast på varsin sida, och jag kunde inte låta bli.
Tur för dig att jag inte är polis, sa jag med en trevlig röst "Vadå ???" Sa kvinnan i min egen ålder (50+)
Med det avstånd du höll till bilen framför på vägen hit, hade jag dragit in ditt körkort på stående fot, och rapporterat dig för vårdslöshet i trafik, men nu är jag ingen polis, så det är lugnt, ha en bra dag.
Kvinnan kollade bara på mig med uppspärrade ögon och öppen mun, men det kom inga ord.

+10000 på den Rikard!
Hennes problem var att hon inte hade en aning!!

*Robban

Intressant att det var en kvinna som körde så, annars brukar det nog vara mest män som gör så. Och då handlar det nog om en markering mot framförvarande. I fallet med kvinnan lät det som att hon bara körde så, utan att mena nåt särskilt.

Hur är det förresten med autobroms, kan den stävja detta beteende en del?

Nä, autobromsen kommer inte att agera där, så länge som bilen framför inte bromsar.
På Volvon så skulle jag få en eller tre ilskna dioder i vindrutan vid ett sådant läge.
Inte heller den adaptiva farthållaren skulle inte förhindra det eftersom du själv kan köra "innanför" avståndet, men Volvon stänger då av farthållaren efter 1 minut som man "kör själv".

*Robban

Jag pendlar 15mil om dagen in till sthlm och jag ser mycket skit.. men jag skulle aldrig blocka någon som jag anser gör fel.. man vet inte varför någon har bråttom och jag kan inte heller sitta och vara arg hela tiden.

Råkae ut för en mycket märklig sak idag som gav mig lust att leka polis - men avstod. Blev på motorvägen omkörd av en man i en liten Renault Scenic av äldre modell, höll väl 2 km/h högre fart än mig och vek ned så snabbt att jag fick kasta ut min bil på vägrenen för att undvika kollision. Nå, vi valde samma avfart direkt efteråt vilket väl var orsaken till hans märkliga manöver. Väl ute på nästa fyrfiliga väg lunkar han vidare i ca 80 km, så jag kör förbi, lägger mig i tillåtna 110 + lite till. En mil senare dyker herrn upp i backspegeln med mycket god fart - tills han lägger sig i ytterfil 100 meter bakom mig. Där ligger han sedan i 2-3 kilometer och vinglar lite mellan inner och ytterfil så ingen törs eller kan komma förbi, sedan accelererade han förbi mig precis vid 400-meters markeringen innan det blir 2+1 väg, och svänger en gång till in så snävt att jag får parera åt höger för att rädda framflygeln. Väl förbi sänks farten till 80 igen - men jag valde att stanna bakom de två mil jag hade kvar hem, vågade helt enkelt inte försöka ta mig förbi.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Ja det där är märkligt. På en lång resa i vintras körde jag om/blev omkörd av samma bil 6 ggr. Det roliga var att jag stannade i Sundsvall för att äta efter 5 omkörningar. I Timrå en bit utanför Sundsvall kom bilen om mig igen för att nån km senare somna in igen, jag åkte om och ökade farten på farthållaren 10km/h nån mil, sen var han borta.

När det inte längre finns några trafikpoliser på svenska vägar så är det en rätt självklar utveckling att privatpersoner börjar ta på sig polisens roll. Snart lär vi även ha medborgargarden som patrullerar gatorna.

Postnord-chaufför slog ner bilist på E6.

"Postnordchauffören svänger fram och tillbaka över E6:an för att hindra en bilist.
Till slut blockerar han vägen med sin lastbil, lämnar förarhytten och delar ut flera slag i ansiktet på bilisten.
– Han gick ner för räkning, säger ett vittne."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aAe17/postnord-chauffor-slog-ner-bilist-pa-e6-surrealistiskt

En företagspolis?

Finns chaufförer som inte skall vara ute på vägarna, skönt att stollen kört sina sista meter för PostNord i alla fall, men nu blir han väl civilare...

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.