Vi Bilägares forum

Köpa bil direkt på nätet.

Köpa bil direkt på nätet.

Jag har en fundering angående att köpa bil på nätet utan att anlita en bilhandlare för det märke man är intresserad av. T.ex. Volvo har sagt upp avtalet med Bilia för att Volvo vill sälja direkt till kunden. Det låter ju bra, MEN hur har dom tänkt sig att möta en kund som vill ha sin gamla bil som en del av köpet? Skall kunderna sälja sin gamla bil över Blocket? Eller finns det ett tänk som löser kundens problem att bli av med sin gamla bil som jag missat?

2021-03-09 12:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommentarer

När jag köpte min P2 (över nätet) så skrev Polestar att man kunde byta (sälja) sin inbytesbil till företaget som fick i uppdrag att leverera bilen till mig. I detta fallet var det Bra Bil i Göteborg. Bra Bil stod f.ö. som ägare av min P2 när jag hämtade den, så sannolikt har Polestar ett avtal med Bra Bil där Bra Bil "köper" P2:an av Polestar inför leveransen. Så det funkar nog, frågan är ju bara vad man får för ett inbyte och speciellt då en "icke Volvo"?

2021-03-09 13:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Känns mera som att "köpa bil på nätet" egentligen borde skrivas "leasa bil på nätet" för med den "köpformen" är ju problemet med inbytesbilen obefintligt. Så även jag har samma funderingar som christer - och inte minst prisnivån på inbytet.

2021-03-09 14:26

Nu kan jag inte prata för hur Volvo har tänkt men som vanligt ser folk nog mer problem i det "nya" än det blir i verkligheten.
Köper du en ny Tesla, vilket du för övrigt kan göra även genom deras showrooms och inte bara på nätet (blir troligtvis samma med Volvo), så kan du lämna din nuvarande bil i inbyte, och vad jag förstått på en del jag läst som så har de fått rätt hyfsat betalt med. Däremot slussar ju Tesla dem vidare till annat företag som tar hand om dem för vidare försäljning.
Så för min del är jag inte orolig för utvecklingen. När jag skaffade Teslan så gjorde jag som vanligt med bilaffär, åkte och kände och klämde, provkörde, lånade hem ett dygn för att testa närmre när jag kände det kunde vara nåt för mig. Fick hjälp av Teslas representant på plats sen att beställa med, (då de hittade en avbeställd på väg hem år mig). Sen vid leverans troligtvis det näst bästa levererandet av en ny bil jag haft vad gäller mottagande, genomgång etc, (Småländska bil var bättre när jag köpte en E-klass 2011.) Efteråt hörde de av sig ett par gånger och stämde av allt så jag var nöjd, inte några mer frågor och liknande, först efter en vecka och sen efter en månad ungefär.
Så nej, förutom att det såklart efter hand behövs tätare med showrooms för de nyare märkena ser jag inga nackdelar alls.

2021-03-09 14:40
Pi skrev:

Känns mera som att "köpa bil på nätet" egentligen borde skrivas "leasa bil på nätet" för med den "köpformen" är ju problemet med inbytesbilen obefintligt.

Nu leasar jag ju inte min P2, men även om jag hade gjort det så hade det ju inte varit någon skillnad. Jag hade ju fortfarande min MB som jag behövde bli av med. Så att problemet är obefintligt med leasing, nja....

2021-03-09 14:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi - jag såg frågan i ett längre perspektiv - alltså när man redan åker leasad bil före bytet. För det är väl se bilföretagen vill ha det verkar det som. Sen är det givetvis ett icke-problem när man har nån form av tjänstefordon men lite annat när man handlar som privatperson.

2021-03-09 15:21

Om nu Volvo, i min fundering, tar hand om min gamla begagnade bil och skickar den vidare till försäljning hos en annan bilfirma så undrar jag hur kan man spela ut Volvos bud på min begagnade bil, mot ett annat bilmärke eller biltillverkare och få ett bättre bud och därmed mindre mellanskillnad att betala. Känns som det blir lite stökigare och krångligare att spela ut bilförsäljarna mot varandra, som man kan göra idag, än vad som går att göra om biltillverkarna själva sköter bilförsäljningen över nätet .
Men det kanske är som Henrik M skriver: "så ser folk nog mer problem i det "nya" än det blir i verkligheten".

2021-03-09 16:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Sen är det givetvis ett icke-problem när man har nån form av tjänstefordon men lite annat när man handlar som privatperson.

För den anställde, ja. För företaget, nej.

2021-03-09 16:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

christer - vi sitter redan i fällan att inte kunna "spela ut" försäljarna mot varandra. Dels finns det några väldigt dominerande kedjor inom resp märke och har du fått ett bud på en ort så har dom det reggat i sina system så då är nog sannolikheten att du skall få ett bättre bud på en annan ort nästan obefintlig. Sen finns det ju många som säljer flera märken och då sitter man i samma sits om samma företag säljer de olika märkena man är intresserad av.

2021-03-09 16:25

Musk har tidigare sagt att man ska passa på att köpa en Tesla nu när de finns att köpa. Sen blir det kostnad för användning.

2021-03-09 19:46

Detta tror jag betyder att Volvo kommer ha koll på bilpriserna, mindre kampanjer, mindre lagerbilar osv. Volvo har kalkylerat detta och räknar nog med en stor vinst.

2021-03-09 23:55

Det här förfarandet vid inköp av en bil passar inte mig, jag måste kolla den bil jag ska ha och den utrustning jag ska ha även om det inte blir just den bilen. Köpa bil per postorder gjorde man redan under 1920-talet i USA och det här är ju en variant på samma sak.
Jag har alltså ett, förmodligen. medfött tvång att ackordera med säljaren, jag köper aldrig någon kapitalvara utan att pruta och jag har även prutat på dagligvaror och jag vill stå öga mot öga med säljaren.
Ibland lyckas det, oftast inte, men jag lyckades faktiskt en gång även på Systemet.
Det enda ställe jag aldrig lyckats på är Apoteket.
Det handlar inte om att spara pengar, mer om att vara överens om ett skäligt pris som båda parter är nöjda med.

2021-03-10 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det här förfarandet vid inköp av en bil passar inte mig, jag måste kolla den bil jag ska ha och den utrustning jag ska ha även om det inte blir just den bilen. Köpa bil per postorder gjorde man redan under 1920-talet i USA och det här är ju en variant på samma sak.
Jag har alltså ett, förmodligen. medfött tvång att ackordera med säljaren, jag köper aldrig någon kapitalvara utan att pruta och jag har även prutat på dagligvaror och jag vill stå öga mot öga med säljaren.
Ibland lyckas det, oftast inte, men jag lyckades faktiskt en gång även på Systemet.
Det enda ställe jag aldrig lyckats på är Apoteket.

Pruta på Systemet, jag skulle inte ens våga försöka. Respekt, saabnisse!

2021-03-10 09:22

Grejen att köpa bil på nätet genom att läsa in sig på vilken utrustning och motorer som finns och sedan bestämma sig, har jag redan gjort på de sista 4 bilarna jag köpt sedan 2004. Jag har aldrig tyckt om att sitta och jiddra med en säljare som oftast är mindre tekniskt kunnig än jag själv är, utan min kontakt med säljaren har varit mera mellanskillnadens pris i kronor och leveranstid, försäkringar, skatt och sådant. Men blir det nya sättet att åka till ett showroom istället och prata med en representant för bilmärket när man bestämt sig vad man vill köpa, så blir väl inte skillnaden mot idag så stor ändå utan man kanske istället slipper en mellanhand som skall tjäna pengar också.

2021-03-10 09:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

40-taklisten, det var inga stora summor det handlade om på Systemet, faktiskt bara en plastpåse, men det är principen!
Man förlorar aldrig på att försöka förhandla om priset!

christer, jag har också märkt några gånger att jag vet mer om det tekniska än säljaren, men det är ju en del av nöjet.
Dock gäller det inte alltid och då lär man sig ju något istället.
Sedan är det också en del av nöjet att se reaktionen på ett skambud.
Jag kan inte påstå att jag alltid gör bra affärer, men det är principen!
Friheten att förhandla har alltid funnits i ett fritt samhälle och det är något att värna, man måste komma ihåg att en lyckad affärsuppgörelse är när båda parter är nöjda!

2021-03-10 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

40-taklisten, det var inga stora summor det handlade om på Systemet, faktiskt bara en plastpåse, men det är principen!
Man förlorar aldrig på att försöka förhandla om priset!
christer, jag har också märkt några gånger att jag vet mer om det tekniska än säljaren, men det är ju en del av nöjet.
Dock gäller det inte alltid och då lär man sig ju något istället.
Sedan är det också en del av nöjet att se reaktionen på ett skambud.
Jag kan inte påstå att jag alltid gör bra affärer, men det är principen!
Friheten att förhandla har alltid funnits i ett fritt samhälle och det är något att värna, man måste komma ihåg att en lyckad affärsuppgörelse är när båda parter är nöjda!

Gillar det! Tummen upp. Tyvärr kommer du sannolikt att gå bet rejält om du vill köpa en P2. Det samma gäller f.n. även för köp av nya MB och vad det lider även Volvo. Tror att du även går bet hos Tesla. Prutar du på Wish? Hur gick det?

https://www.youtube.com/watch?v=y3KEhWTnWvE

2021-03-10 19:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, jag har aldrig påstått att jag lyckas pruta jämt, oftast går det inte och på många ställen försöker jag inte, det skulle bara vara tidsödande.
Men kapitalvaror prutar jag alltid på och om det inte skulle gå på en Volvo gör inget, de har inga produkter som är aktuella för mig just nu.

2021-03-10 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Audi, jag har aldrig påstått att jag lyckas pruta jämt, ....

Inte jag heller;-)

2021-03-10 20:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Problemet med att tillverkarna monopoliserar försäljningen genom att göra det genom egna kanaler är just att det blir sämre för oss konsumenter då det är betydligt bättre med viss konkurrens mellan bilhandlarna, vilket man kan se när fler handlare på orten säljer samma märken.

2021-03-10 21:43

Ja, man gör givetvis denna manöver för att man själv skall tjäna på detta och inte kunderna - det är i alla fall min fulla övertygelse. Oavsett vilket budskapet ifrån resp leverantör är.

2021-03-10 22:10

Ja, eller så kanske priserna blir rätt från början, nu vet vi ju alla att det finns 5-10% överpris på alla ”listpriset” eftersom ”man skall pruta det på en bil...”
På Merca var det ju 10-15% minst...

2021-03-10 22:12
*Robban

Starkt skeptisk till det, Robban....

2021-03-10 22:21

Naturligtvis har man satt överpris på bilarna, det är ju gamla hästhandlarmetoder sedan hedenhös.
Alla prutar inte utan betalar överpriser och det är vi prutare väldigt tacksamma för.
Ska bli intressant att se hur länge det håller med den här nya (?) metoden när allt fler nya aktörer kommer in på arenan.

2021-03-10 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Starkt skeptisk till det, Robban....

+1

2021-03-10 23:32

Ja det här att det liksom förväntas att man ska pruta, det är ju bara ett ofog. Ok om man t.ex. hittar något på bilen som inte stod i annonsen eller liknande, men när det läggs på prutmån från början har man ju liksom gått varvet runt för ingenting.

2021-03-11 08:55
Axa skrev:

Problemet med att tillverkarna monopoliserar försäljningen genom att göra det genom egna kanaler är just att det blir sämre för oss konsumenter då det är betydligt bättre med viss konkurrens mellan bilhandlarna, vilket man kan se när fler handlare på orten säljer samma märken.

Jag kan inte se logiken i att ett kostsamt och bortrationaliserat mellanled skulle vara till nackdel för konsumenterna. Ännu mindre kan jag se att varorna på så vis blir dyrare. Informationen om alternativen har ju aldrig varit mer lättillgänglig och överskådlig än idag.

Jag är därför en varm anhängare av att bilhandlarn försvinner och digitaliseras. Det skapar både en prispress, ungefär som i fallet skivindustri, kläder eller dylikt som köparna i slutändan gynnas av.

Min senaste bil beställde jag f.ö helt via nätet. Men det var Bilia som skötte förmedlingen, där den s.k säljchefen dessutom blåljög och offererade ett pris som låg 55000 över vad bilen (en lagerbil ) låg ute för (misstaget han gjorde var att bilens regnr var med i offerten)Samma sak med vinterdäcken. De ville han ha 24900 för trots att Bilia hade en kampanj om 9900 för exakt samma däck. Och denna s.k chef är tyvärr inget undantag utan snarare en regel i branschen. Samma typ av hästhandlare som mäklare inom bostadsbranschen (som borde förbjudas)

Därför är jag positiv över den digitaliserade bilförsäljningen. Utrymmet för skojare minskar radikalt.

MVH AL

2021-03-11 09:08
Scio me nihil scire.

...och jag misstänker istället att "skojar-fasonerna" bara byter led i försäljningen - alltså att bilarna i praktiken inte blir billigare för oss köpare men att leverantörerna genom att kapa ett led istället ökar sina marginaler. Och på köpet gör det omöjligt att diskutera priset. Sen är det detta med inbytesbilen för oss som inte leasar - men det är nog leasing "för alla" som är slutmålet för leverantörerna. Inte för att jag på nåt sätt hyllar "bilnasarna" men denna förändring tror jag inte görs med fokus på att göra det bättre och billigare för köparen. Om man får tro det...

2021-03-11 10:40

Jag tror att Pi är på rätt spår. Biltillverkarna räknar med att få större marginal eftersom kunderna inte kan påverka priset lika mycket och man skippar ett led.
Min tjänstebil är beställd av importören och inte av representanten trots att det var den senare jag gjorde upp affären med.

Ska man beställa på nätet får tillverkarna gärna vara lite bättre på att visa sina tekniska data. Sidorna är överfyllda med en massa marknadsföringstrams och saknar hårda fakta.

2021-03-11 11:20

Skulle aldrig kunna köpa bil på nätet. Jag måste få känna , titta, undersöka, prova alla aspekter med min eventuella nya bil.

2021-03-11 13:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Övervinsterna hos handlarna kopplat till bilförsäljningen är ju idag mycket små, så jag kan inte se var biltillverkaren är ute efter högre marginaler. Och om det nu är så att biltillverkarna försöker skapa högre marginaler borde det vara en övergående effekt den dagen alla har en helt digital transformation. I annat fall fungerar inte konkurrensen. Jag tror därför inte att den digitaliserade lösningen ger dyrare utan snarare billigare bilar. Strukturförändringar där man som kund slipper betala dyra anläggningar brukar medföra lägre produktions- och transaktionskostnader.

Om man tittar på andra branscher kan man se ungefär samma sak. Musik är idag helt digitaliserat (till skivbolagens stora förtret), klädbutikerna är på väg att lägga ned eftersom de inte kan konkurrera vare sig med priser, utbud eller tillgänglighet, bokförlag och läromedel är på väg i samma riktning (med minskad kvalitet som konsekvens - den genomsnittliga intelligensnivån sjunker i den yngre generationen), resor köper man via nätet, vitvaror och mobiltelefoner är på väg i samma riktning, TV-kanaler, filmer, postgång etc och i stort sett varenda myndighet och bank har idag en digitaliserad process. Att biltillverkarna följer efter är därför ett naturligt steg i ett samhälle som i allt högre grad sköts digitalt. Att det skulle medföra dyrare produkter och sämre kundnytta har jag mycket svårt att se och jag har inte hittat något forskningsmässigt stöd för den tesen heller.

Men den som lever får se. Jag tycker i alla fall att bilnasare (och husmäklare) är ett exempel på en tjänst som på sikt helt kan elimineras. Det adderar inget produktvärde, skapar uppenbara matchningsförluster (gäller särskilt de som möjliggör att man som köpare kan pruta) och fördyrar produkterna för konsumenterna. Därför är i alla fall jag helt för den digitala bilhandeln.

MVH AL

2021-03-11 16:08
Scio me nihil scire.
Hackenbush skrev:

Skulle aldrig kunna köpa bil på nätet. Jag måste få känna , titta, undersöka, prova alla aspekter med min eventuella nya bil.

Fast det kommer du ju fortfarande få göra.....förstår inte varför så många verkar tro att detta innebär att den möjligheten försvinner. Läs ovan om hur det fungerar hos de som har detta Volvo bland annat vill komma till redan.

2021-03-11 16:49

...fast för mig är det ju en väldig skillnad att t ex abonnera på en musiktjänst för en 100-lapp i månaden kontra att köpa t ex en elbil för säg 600.000 kr. Med en såpass dyr konsumtionsvara så skulle i alla fall jag som privatköpare gärna vilja kolla det jag köper lite närmare före köp och som sagt - många har ju ett inbyte som också skall tas hand om. Men det kanske är lite skillnad för er som kör "tjänstebil" eller är företagare som på nåt sätt köper/leasar bilar. Men allt beror ju på hur långt man driver detta med att köpa bil på nätet.

2021-03-11 16:54
Pi skrev:

...fast för mig är det ju en väldig skillnad att t ex abonnera på en musiktjänst för en 100-lapp i månaden kontra att köpa t ex en elbil för säg 600.000 kr. Med en såpass dyr konsumtionsvara så skulle i alla fall jag som privatköpare gärna vilja kolla det jag köper lite närmare före köp och som sagt - många har ju ett inbyte som också skall tas hand om. Men det kanske är lite skillnad för er som kör "tjänstebil" eller är företagare som på nåt sätt köper/leasar bilar.

Men alltså vad är det som inte förstås av en del?! Det går/kommer att gå att se, klämma och prova bilarna ändå för de som känner det behovet. Och inbytesbil hanteras med av de som erbjuder detta system redan och troligtvis kommer det vara så framåt med, däremot kommer de bilarna slussas vidare till företag som enbart sysslar med begagnade bilar.
Så inget kommer bli annorlunda i stort vad gäller möjligheter förutom att man slipper en smilande fjant som ser en som sin provision.

2021-03-11 16:56

AL
Det gäller att skilja äpple och päron när det kommer till digitalisering.
Just när tillverkare själva står som säljare av det de tillverkar så råder ju ingen konkurrens kring den specifika produkten.
Även inom övriga branscher har man och kan man tydligt se att spridning i pris är obefintligt när tillverkare mer eller mindre försöker monopolisera utbudet av specifika produkter. Tillverkarna försöker skapa en slags exklusivitet som de naturligtvis prissätter.

Ja, jag tror köpa bil på nätet är en bra idé. Nej jag tror inte vi konsumenter gynnas av att biltillverkare helt slutar att använda sig av återförsäljare.

2021-03-11 17:44
Axa skrev:

AL
Det gäller att skilja äpple och päron när det kommer till digitalisering.
Just när tillverkare själva står som säljare av det de tillverkar så råder ju ingen konkurrens kring den specifika produkten.
Även inom övriga branscher har man och kan man tydligt se att spridning i pris är obefintligt när tillverkare mer eller mindre försöker monopolisera utbudet av specifika produkter. Tillverkarna försöker skapa en slags exklusivitet som de naturligtvis prissätter.
Ja, jag tror köpa bil på nätet är en bra idé. Nej jag tror inte vi konsumenter gynnas av att biltillverkare helt slutar att använda sig av återförsäljare.

Det där förstod jag inte alls. Ingen konkurrens? Jag känner till en massa bilmärken att välja mellan.....

2021-03-11 17:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För att konkurrensen skall fungera så måste ju de olika biltillverkarna vilja sälja just sitt bilmärke i konkurrens med andra biltillverkare, för återförsäljarna idag är väl egentligen ett onödigt mellanled.
MEN vem skall då ta hand om service och reklamationer om dagens återförsäljare försvinner. Skall biltillverkarna ta hand om den biten också? För det sägs ju idag att det är där man kan tjäna pengar.

2021-03-11 17:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vilken rolig diskussion detta blev;-). Många nya infallsvinklar och tankar.

Om vi börjar med dina iakttagelser Pi så tror jag att det kommer erbjudas kringtjänster till de kunder som vill provköra och känna på sin bil innan de fattar sitt beslut. Kanske att denna tjänst kan komma att prissättas så att kunden själv avgör om han eller hon vill provköra eller inte?

Om det inte prissätts kommer den producent som hittar den för kunderna mest attraktiva lösningen (kombinationen av utställningshall/provkörningsmöjligheter och internet) att vinna marknadsandelar, och på så vis få fler tillverkare att gå samma väg. Alltså en ganska klassisk strukturomvandling.

Man kan ju se detta på ungefär samma vis som när den kundorderstyrda produktionen infördes. Då var faktiskt tankegångarna ungefär desamma. De som var negativa till den produktionsmetoden menade att kunderna inte är beredda att vänta på sin bil - att det skulle bli orimligt dyrt med alla tillval (vilket det ju faktiskt också har blivit) och att det där med lagret på vägen har sina nackdelar (vilket också är sant). Men i slutändan bygger alla biltillverkare sina bilar på det sättet idag och skälet till det är att lager är dyrt - rejält dyrt till och med.

Varför det sedan skall till ett "extralager" i form av en bilhall kan i alla fall inte jag förstå, men det är ju bara som jag ser på saken.

MVH AL

2021-03-11 18:12
Scio me nihil scire.
Axa skrev:

AL
Det gäller att skilja äpple och päron när det kommer till digitalisering.
Just när tillverkare själva står som säljare av det de tillverkar så råder ju ingen konkurrens kring den specifika produkten.

Du menar alltså att kunderna enbart har ett märke att förhålla sig till? Den kundkategorin torde inte vara särskilt stor. Om du däremot menar att det skapas en konkurrens mellan olika bilnasare och att denna konkurrens medför ett lägre slutpris till kund så förstår jag dig bättre. Det har dock inte visat sig förenligt med verkligheten. Biltillverkaren säljer bilen till handlaren för ett på förhand uppgjort pris (ofta uttryckt som fasta/rörliga kostnader + vinst + transport). Därefter lägger handlaren på sina direkta som indirekta kostnader och ett eventuellt pålägg i form av vinst. Ett mellanled som således gör produkten dyrare utan något direkt förädlingsvärde. Utrymme för att pressa ner priset här torde ligga på en mycket begränsad nivå, eftersom bilhandlarnas övervinster på själva nybilsförsäljningen ligger under 1% (Bilia). Jag tror därför att mellanledets kostnader istället kan elimineras, och via konkurrensen kommer det då snarare pressa priserna än öka dem, trots att biltillverkaren själva sätter sitt pris (vilket man ju alltid gjort annars skulle man gå i k.k). Dagens situation med flera handlare ligger därför faktiskt närmare en monolitisk konkurrens än om bilproducenten själv säljer sin vara via en egen kanal.

Axa skrev:

Även inom övriga branscher har man och kan man tydligt se att spridning i pris är obefintligt när tillverkare mer eller mindre försöker monopolisera utbudet av specifika produkter. Tillverkarna försöker skapa en slags exklusivitet som de naturligtvis prissätter.

Vilket förutsätter att det inte råder fri etableringsrätt av att kränga bilar via nätet och det gör bilbranschen mig veterligen. I takt med att allt fler tillverkare upptäcker att man kan pressa sina priser utan att tappa sina vinster och rent av vinna nya marknadsandelar så kommer fler också att digitalisera. Och då sjunker också priset (och exklusiviteten försvinner).

Axa skrev:

Ja, jag tror köpa bil på nätet är en bra idé. Nej jag tror inte vi konsumenter gynnas av att biltillverkare helt slutar att använda sig av återförsäljare.

Här är vi uppenbarligen av helt olika uppfattning. Men om jag istället formulerar det så här. På vilket sätt ökar bilhandlarna konkurrensen på bilmarknaden? Och är denna eventuella effekt högre än vad de kostar form av drift? Jag tror som sagt inte det.

MVH AL

2021-03-11 18:32
Scio me nihil scire.

Provkörning kommer erbjudas som en tjänst där du bor eller jobbar, det kommer en Jeppe med bilen och sedan kan du prova den med Jeppe med som kan berätta och förklara hur allt fungerar.
Bilsäljaren kommer att ersättas av produktspecialister.
Så ser jag på det.

2021-03-11 18:37
*Robban

Ja flera här är tydligen nöjda med den här utvecklingen och det är ju bra, men mig passar det inte alls.
Som jag skrivit tidigare måste jag ha någon att köpslå med, det är inte säkert att det blir bättre, det är inte säkert att det blir billigare, men huvudsaken är att det är säkert att jag blir nöjd!

2021-03-11 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror även att du gynnas saabnisse. Nu blir det ju biltillverkaren du köpslår med, kontra bilskojaren som knappt vet vad en kolvuppstötarfjäder är för något;-)

Så även du borde tjäna på att slippa mellanledet.

MVH AL

2021-03-11 19:22
Scio me nihil scire.

Om en och samma produkt finns hos flera säljare så kommer konkurrens uppstå mellan säljarna samtidigt som produkten konkurrerar med andra likartade produkter.

Om samma produkt finns hos en säljare så finns bara konkurrens med andra likartade produkter och säljare behöver endast ta hänsyn till detta vid prissättning, till skillnad från ovan.

2021-03-11 19:27
A.L skrev:

Jag tror även att du gynnas saabnisse. Nu blir det ju biltillverkaren du köpslår med, kontra bilskojaren som knappt vet vad en kolvuppstötarfjäder är för något;-)
Så även du borde tjäna på att slippa mellanledet.
MVH AL

Du förstår nog inte vad jag menar.
Jag köper min bil av en fysisk person som jag kan förhandla med, det handlar inte om det blir billigare, det handlar om att jag blir nöjd med affären.

2021-03-11 19:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låt oss konstatera att en del vill köpa bil på nätet och en del vill köpa bil i bilhall, vi tycker olika och det är normalt.
Fördelen med bilhall är att man kan gå runt och kolla olika bilmodeller på nära håll och provsitta och provköra, och detta är inte lika smidigt på nätet eller skall då en representant köra fram och tillbaka med olika modeller till ens hem tills man bestämt sig?

Uppdaterat: 2021-03-11 19:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Precis Hacken - man gör ju s a s en grovsortering när man går runt i de olika bilhallarna innan man på allvar kollar plus och minus mellan olika kandidater. Men kommer hallarna och provkörningsbilarna att finnas kvar liksom möjligheten till ett enkelt inbyte så kommer väl själva beställningsprocessen via nån form av Internet-tjänst att fungera vid själva valet. Dock har jag svårt att tro att det blir billigare för mig som privatköpare - men jag kan ha fel...:)

2021-03-11 19:59
Axa skrev:

Om en och samma produkt finns hos flera säljare så kommer konkurrens uppstå mellan säljarna samtidigt som produkten konkurrerar med andra likartade produkter.
Om samma produkt finns hos en säljare så finns bara konkurrens med andra likartade produkter och säljare behöver endast ta hänsyn till detta vid prissättning, till skillnad från ovan.

Förstår nog inte riktigt vad du menar. För mig är inte skillnaden mot idag att det finns olika återförsäljare för t,ex Volvo och att de konkurrerar med varandra. Idag har dom definitivt ett visst samarbete genom att snegla mot varandras prissättning.
Utan Volvo konkurrerar mot VW, Audi, BMW och Mercedes om samma produkt, t.ex en mellanklass SUV och då tillför ju inte dagens olika bilhandlare något utan snarare förvirrar prissättningen. Problemet ligger nog snarare hos vem sköter eftermarknaden och inbytesbilen.

2021-03-11 20:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Så svårt för en del att ta in......vad är det du inte förstår Hacken i det jag skrev ovan? Min bil är av märke som "enbart säljer över nätet", men oj, hur kunde jag då provköra, låna hem, klämma på olika modeller etc.
Det är ingen av de stora som kommer enbart sälja bilar på nätet utan möjligheter till provkörning. Enda skillnaden är att hallen du går till för att göra allt du vill ägs och drivs av generalagenten eller tillverkaren istället för massa olika företag ett steg till ner i näringskedjan som ska ha betalt. Som DU betalar när du köper bilen.....du slipper den hala fjanten med stora smilet som ser dig som nästa provision. Du blir istället bemött av någon som är välutbildad kring bilen som har samma lön oavsett om du köper bilen eller ej.....jag vet vad jag föredrar iaf.

Uppdaterat: 2021-03-11 20:21
Axa skrev:

Om en och samma produkt finns hos flera säljare så kommer konkurrens uppstå mellan säljarna samtidigt som produkten konkurrerar med andra likartade produkter.

Om en och samma produkt bjuds ut via flera kanaler så kommer priset tangera nollvinst för bilhandlarna ja. Men själva kostnadspåslaget för att kunna upprätthålla verksamheten kvarstår. På så vis blir produkten dyrare än om biltillverkaren skippar grossisten och säljer direkt till slutkunden. Konkurrensen ökar dessutom på en digital marknad - och så även prispressen. Kunderna kan göra direkta jämförelser med utgångspunkt i utförande och pris. Denna information har man inte som kund hos en bilnasare - inte ens om de säljer flera märken.

Axa skrev:

Om samma produkt finns hos en säljare så finns bara konkurrens med andra likartade produkter och säljare behöver endast ta hänsyn till detta vid prissättning, till skillnad från ovan.

Prissättningen bestäms av tillverkningskostnaden och marknadens efterfråga. Den kan aldrig definieras av en enskild producent - särskilt inte på en konkurrensutsatt marknad. Om en tillverkare - säg Volvo- då bestämmer sig för att olja sina varor på nätet för att på så vis skippa ÅF och tack vare detta ökar sina priser kommer köparna välja något annat istället. Volvo förlorar då marknadsandelar - ungefär i proportion till de höjda priserna.

Så även om jag håller med om att det är bra med konkurrens mellan bilhallarna - där är vi helt överens - så betyder biltillverkarnas internetstrategi inte att priserna ökar. Tvärtom kommer de istället att minska eftersom transaktionskostnaderna sjunker. Att en enskild producent skulle lyckas med att bjuda ut sin produkt med betydande övervinster givet att man går via internet tror jag inte är möjligt, i alla fall inte så länge marknaden fungerar.

MVH AL

2021-03-11 20:18
Scio me nihil scire.
saabnisse skrev:

Du förstår nog inte vad jag menar.
Jag köper min bil av en fysisk person som jag kan förhandla med, det handlar inte om det blir billigare, det handlar om att jag blir nöjd med affären.

Så det är själva förhandlingen som är det viktiga för dig, eller hur menar du? På vilka grunder kan du inte förhandla med biltillverkaren direkt istället för i bilhallen? Jag förstår inte riktigt hur du menar.

MVH AL

2021-03-11 20:20
Scio me nihil scire.

Henrik, de som vill köpa en lätt begagnad bil då? Många bilhallar har ju olika bilmärken förutom modeller på grund av inbytesbilar. Skall dessa nätbilhallar köra hem olika bilmärken för provkörning? Toyota, BMW, Volvo, vw osv.? Jag bara undrar, det är inte alla som har råd med nya lyxbilar.
Jag kommer i alla fall aldrig att köpa en bil på nätet. Du får köpa hur många du vill på nätet.

Uppdaterat: 2021-03-11 20:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Henrik, de som vill köpa en lätt begagnad bil då? Många bilhallar har ju olika bilmärken förutom modeller på grund av inbytesbilar. Skall dessa nätbilhallar köra hem olika bilmärken för provkörning? Toyota, BMW, Volvo, vw osv.? Jag bara undrar, det är inte alla som har råd med nya lyxbilar.

Till att börja med är det ju inte enbart lyxbilar som kör nätmöjligheten för köp......väldigt mycket fördom.
Sen är det ju nybilsförsäljningen vi pratar om här samt det som biltillverkarna nu går ut med att de vill göra till en mer digitaliserad verksamhet så varför du blandar in begagnade bilar vet jag inte.
Som jag skrev ovan så har du möjlighet hos iaf Tesla att lämna din gamla bil som inbyte. Men de bilarna går direkt vidare till ett företag som specialiserat sig på begagnat. Precis som många av de stora "vanliga" handlarna gör idag redan med inbytesbilar de inte själva vill ha.

2021-03-11 20:33