Känna skillnad mellan bilar

75 inlägg 0 nya
Känna skillnad mellan bilar

Vi kom ju in på ett ganska intressant sidospår i tråden om SUVar. Nämligen detta med att känna skillnad mellan bilar. Rikard nämnde ju att hans FD fru inte kände någon skillnad mellan hans 530 och hennes Focus. Har också stött på sådana personer. En god vän hyrde en BMW 3-serie när han var på semester. Han tyckte det var en ok bil, men kände ingen större skillnad mot Toyotorna han annars haft som hyrbil. Tycker detta är mycket intressant. Själv upplever jag ganska tydliga skillnader mellan olika bilar. En Skoda Octavia beter sig på ett helt annat sätt på vägen än en BMW 1-serie. Men det verkar inte vara alla som uppfattar dessa skillnader. Vad säger ni, tycker ni alla bilar känns likadana?
Nu menar jag ju mer själva körupplevelsen och inte saker som sittkomfort och hur fin interiören är. Vid ett blindtest skulle ni kunna avgöra om ni åkte i en Mercedes E-klass eller i en Skoda Octavia?

Svar ja då jag är en medveten person.
Vete fan om det är så intressant med dem som tycker att allt är lika, jag har sådana existenser i min närvaro och att även om att det inte märks vid en första anblick så är personerna till grunden lite så enkel...…omtalat enkla faktiskt men att sådant kommer senare.

Mycket är nog en vanesak och en träning, och fråga om intresse.

Ett exempel utanför bilvärlden:
Min mamma var helkass på att känna skillnad på olika öl. All öl smakade likadant!
Sedan blev hon en del i provgruppen på Pripps där man smakprovar drycker, bland annat öl.
Efter ett tag så var det inte samma lika utan all öl smakade olika och hon kunde lätt även känna "Den här ölen är ju gammal!" och så tittade man på datumet och visst, den hade gått ut för ett par veckor sedan.
Så från att inte känna skillnad alls till att känna skillnader som väldigt få öldrickare skulle känna, bara genom att träna och att få upp intresset.

Är man inte intresserad och dessutom kanke bara kör enstaka modeller och till och med bara kör bil enstaka gånger så är det nog lätt att inte märka skillnader, emedan någon som kör bil mycket ch gärna olika bilar och om denne dessutom är intresserad av bilar och körning så märker man det lättare tror jag.

Angående blindtester förresten. Det är lätt att kunna känna skillnad i teorin men när man verkligen testar sedan trillar många bort.
Åter igen, ölexempel: Släkten var helt på det klara med att Grebbestad-ölet var klart bäst. Överlägset bland annat Pripps Blå! Det var ju så jäkla gott!
Så jag satte upp ett blindtest och alla var ju såååå självsäkra på att det är inga problem att känna skillnad där!

Ingen kunde peka ut Grebbestad-ölet...

Jo visst är det så. Själv är jag helt ointresserad av vin och tycker ärligt talat inte att det smakar speciellt gott. Tror nog inte själv att jag skulle märka någon skillnad mellan ett 60 kronors vin och ett 300 kronors. Samma gäller väl öl. Tycker det är gott men är ingen konnässör.
Sen kan man ju undra om alla de som kör dyrare bilar känner skillnad mot billigare dito eller om de mest är ute efter märket på huven. För min egen del så känner jag en skillnad som jag tycker är värd merkostnaden. Tyvärr är det ju svårt att göra blindtest när det gäller bilkörning annars vore det ju jätteintressant att göra något sådant. Sätt deltagarna i en Subaru BRZ, en Dacia Sandero och en Volkswagen Golf och låt de sedan tala om vilken bil som är vilken. Men jag vet inte hur man skulle få till detta.

Jag tror att om man bara blind sitter och kör och bara håller i ratten utan att få höra eller känna sig för och bara bedöma väghållningen och väguppträdandet på 10-15 varierade bilmodeller inom 2-300000 :- så är jag inte säker på att dom billigaste "premium" märkena kan sorteras ut alldeles helt lätt och kanske inte ens av en som kört många olika bilar eller ens en expert.

Exemplet BRZ mot en Sandero, Golf är väl inte riktigt rätt val av bilar kan jag tycka.

Sen är det ju en väsentlig skillnad hur och var man kör - håller man sig till allmänna vägar och inom skyltad hastighet så har jag svårt att tro att speciellt många bilar faller igenom även om man givetvis känner en klar skillnad på en billig Kia och en dyr BMW - i alla fall när man vet vilken bil man kör - blindtest kanske ger ett annat utfall.... Men jag tror att få står inför det valet så det är tämligen ointressant. Och där påverkar nog också många andra saker än faktisk skillnad på "väghållningen" - t ex "känsla" för inredningen, möjligheterna att hitta bra körställning m m.
Men kör man bankörning så kommer skillnaderna att bli stora även mellan mera till synes jämförbara bilar. Men hur intressant är detta i normal trafik ? Där utmanar man ju inte gränserna för bilens väghållning speciellt ofta trots allt. Och få har ju jämfört tänkbara bilar vid forcerad bankörning.
Ett fall där jag själv upplevde en mycket stor skillnad var när min Corolla kombi -03 ersattes av en Focus kombi -07 - där var Focusen vida överlägsen. Dels "klipp-stabil" under normal körning vilket man inte kunde säga om Toyotan samt att den var oändligt mycket mera lasttålig.
Så jag tror att det ligger mycket i skidoo1238's kommentar #6 - i alla fall på normal väg och i tillåtna hastigheter.

Pi wrote:
Sen är det ju en väsentlig skillnad hur och var man kör - håller man sig till allmänna vägar och inom skyltad hastighet så har jag svårt att tro att speciellt många bilar faller igenom

Frågan är väl vad du menar med "faller igenom". Ingen modern bil kommer väl åka av vägen vid normal körning på allmänna vägar. Men, i alla fall jag, känner skillnad när det gäller t.ex. sidvindskänslighet, hur bilen känns när man byter fil, hur mycket den kränger i kurvor, hur mycket av vägunderlaget som känns i stolen, hur styrningen känns m.m. Allt detta går alldelels utmärkt att känna i fullt laglig hastighet.

Skodaägare wrote:
Men, i alla fall jag, känner skillnad när det gäller t.ex. sidvindskänslighet, hur bilen känns när man byter fil, hur mycket den kränger i kurvor, hur mycket av vägunderlaget som känns i stolen, hur styrningen känns m.m. Allt detta går alldelels utmärkt att känna i fullt laglig hastighet.

Ja nog känner jag också skillnad på olika bilar på dessa punkter. För att fortsätta listan, vissa bilar är mer understyrda, andra mer överstyrda, vissa mer spårkänsliga. Sånt känns utan att provocera bilen. Ford brukar förövrigt ha en väldigt trevlig styrning som ger en bra feedback och körkänsla. Åt andra hållet finns det bilar med mera död styrning.

Ang den inledande frågan: "Vid ett blindtest skulle ni kunna avgöra om ni åkte i en Mercedes E-klass eller i en Skoda Octavia?" Det låter ju plättlätt, med så olika bilar, så jag svarar Ja.

Som Tvärnit skriver, är men en "medveten person" så känner man absolut skillnad. Att människor är olika när det kommer till perception är väl rätt känt. Jag känner folk som närmast är att beskriva som perceptivt handikappade. De verkar vara helt opåverkade av precis alla yttre faktorer. Vad de kör för bil vet de knappt och de skulle aldrig kunna känna eller beskriva någon skillnad mellan bilar de kört.

Det finns en del sådana människor här på ViB också - människor som verkar anse att bilköp är ett 100% rationellt beslut som endast kan avgöras med excel ...

Skodaägare - visst är mitt uttryck "faller igenom" öppet för olika tolkningar - absolut. Och även jag känner givetvis att vissa t ex är mera vindkänsliga än andra men det behöver ju å andra sidan inte nödvändigtvis betyda att den bilen är sämre än den stadigare bilen när man t ex kör forcerat på bana... Så det är svårt att entydigt bedöma vilken som är "bättre". Sen är jag kanske lite mera tveksam till en del av de övriga egenskaper du nämner som du utan problem kan känna och avgöra i fullt laglig hastighet... "Känna" saker kanske man kan men det säger ju inte jämt nåt om den faktiska funktionen. Men som sagt - om dessa "känslor" för vissa egenskaper är avgörande för bilvalet så väljer man den bil man gillar bäst men det är ju ingen garanti för att andra "känner" likadant för motsvarande egenskaper.

En del säger ju att de inte ens känner skakningarna i ratten på en BMW 3-serie med dieselmaskin.
Jag upplever ganska stora skillnader från bil till bil, men är inte säker på att jag skulle kunna avgöra om det är en Auris eller Pulsar.

Man blir väl lite matt av frågan att jämföra E-klass mot en octavia.

Min bästa kompis har en 600tusen kronors bmw5?? med 280 diesel hästar.
Jag har två gånger kört den från fjällen och hem och när man ljudlöst tittar på mätaren och det står 125 men man tror det går 85.
Jag ser det inte som jättekonstigt.

Jag har i helgen kört Stocholm/söderort klockan 16 och 70 mil E4 norrut med octavian.
Farthållaren på 140 upp till Gävle och vid omkörningarna dutta upp till 15 eller 16 temporärt för att underlätta trafiken.
Från Gävle upp till hemmet samma farthållare på 110-120 på 2+1 vägarna och trots det bara ett fart snitt på 100.

Men på tal om körkänslan är det bara på värsta vägspåren vid Uppsala bilen känns lite spårkänslig och då vid 140.
Det är väl helt klart att andra bilar och framför allt dyrare (och tyngre) förmodligen känns stabilare men jag ser inga problem med väghållningen på min budget bil iaf.

Och sedan att det står 0,61 på mätaren är en viss kompensation då om nu väghållningen inte bedöms som bäst.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
Sen är jag kanske lite mera tveksam till en del av de övriga egenskaper du nämner som du utan problem kan känna och avgöra i fullt laglig hastighet... "Känna" saker kanske man kan men det säger ju inte jämt nåt om den faktiska funktionen. Men som sagt - om dessa "känslor" för vissa egenskaper är avgörande för bilvalet så väljer man den bil man gillar bäst men det är ju ingen garanti för att andra "känner" likadant för motsvarande egenskaper.

Det jag nämnde var bland annat hur mycket bilen kränger Det tycker jag är ganska enkelt att känna av i laglig fart, räcker att köra i en rondell. En annan sak jag tycker är lätt att känna utan att köra som blådåre är hur bilen reagerar på styrutslag. Vissa bilar har en fördröjning mellan att man vridit klart ratten och att bilen har krängt färdigt. Medan i vissa så känns krängning och styrning mer i "synk". Men ska jag vara ärlig känner jag inga större skillnader i väghållning mellan mina föräldrars BMW 118i med M-sport paket och 245/40-18 bak och min egen höga X3:a med 225/60. Kanske att 1-serien kränger lite mindre i kurvorna och reagerar lite snabbar på styrinput. Där tror jag att man måste ge sig ut på bana med bilarna för att känna några stora skillnader.

L. Mäkinen wrote:
En del säger ju att de inte ens känner skakningarna i ratten på en BMW 3-serie med dieselmaskin.

Har inte kört en 3-serie på länge nu, men i min X3:a så skakar då inte ratten trots diesel. Dock kan man känna små vibrationer på tomgång.

Man är ju inte dummare än att man förstår att vid aggressivare körning efter en dålig kurvig landsväg känner man skillnad på en bil med bättre chassi/hjulupphängningar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Firman bjöd på whisky mässa, jag tyckte alla smakade lika illa.

När jag provkörde senaste BMWn tog det 20 meter tills jag bestämt mig, så här ska en bil kännas.

mso 1000 wrote:
Man är ju inte dummare än att man förstår att vid aggressivare körning efter en dålig kurvig landsväg känner man skillnad på en bil med bättre chassi/hjulupphängningar.

Givetvis är det så, men frågan är väl hur mycket skillnad man känner vid mer normal vardagskörning.

Skodaägare wrote:

Har inte kört en 3-serie på länge nu, men i min X3:a så skakar då inte ratten trots diesel. Dock kan man känna små vibrationer på tomgång.
Skaka=vibrera. Same same, onödiga obekvämligheter att ha när det finns bilar utan.

Ska man jämföra liknande bilar är väl Audi A4, Alfa Giulia, BMW 3-serie och Jaguar XE ganska lika. De är helt väsensskilda och man känner redan från första metern vilken som är tänkt för föraren och inte för någon som "åker bakom ratten".

Som flera redan sagt: skillnad är det, skillnad känner de flesta men vilken "känsla" som man tilltalas mest av varierar enormt. Sitta djupt, sitta högt, mörka omslutande inredningar eller ljusa luftiga, kassaskåpskänsla, understyrt autobahn-lok eller överstyrd lättfotad banracer, knäpptyst motor eller en vrålande V8 ... osv.

Därmed känns den ständiga rätt-eller-fel-diskussionen på bilforum rätt absurd.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.