Franska bilar och kvalitet

62 inlägg 0 nya
Franska bilar och kvalitet

Tja

Köpte en Peugeot 508 SW GT för drygt 4 år sedan och nu har den passerat 16000mil. Faktiskt den bästa bil jag någonsin haft, har inte ens bytt en glödlampa på dessa 16K mil. Jag blev varnad ett antal ggr när jag offentliggjorde att nästa bil blir en Peugeot. Nu i veckan började en av parkeringssensorerna i fronten att spöka och det är faktiskt det första felet som uppstått på den här bilen. Till saken hör att jag för ett antal år sedan körde på en hare och hela plastsjoket som håller sensorerna lade sig platt horisontellt. En kompis hjälpte mig att räta upp det hela och det har fungerat klanderfritt sedan dess, men jag misstänker att sviter från den episoden gör sig påminda nu. Hur som helst; 16000 mil utan problem borde ju premieras på något sätt och inte bara försvinna i svamlet om franska bilars undermåliga kvalitet. Det vimlar av folk här på forumet som gärna framhåller tyska och japanska bilar som den yppersta eliten av kvalitetsbilar men jag undrar stilla om de kan konkurrera med PSG's 508. Nästa bil blir en MB CLA 220D Shooting Brake, men jag tvivlar starkt på att den kan tävla med Peggan i fråga om hållbarhet.

// Krister

Två på mitt jobb har ägt pegga. Aldrig igen säger dom.

Saab 9-3 1.8t BioPower

Krister Ländkvist wrote:
Tja
Köpte en Peugeot 508 SW GT för drygt 4 år sedan och nu har den passerat 16000mil. Faktiskt den bästa bil jag någonsin haft, har inte ens bytt en glödlampa på dessa 16K mil. Jag blev varnad ett antal ggr när jag offentliggjorde att nästa bil blir en Peugeot. Nu i veckan började en av parkeringssensorerna i fronten att spöka och det är faktiskt det första felet som uppstått på den här bilen. Till saken hör att jag för ett antal år sedan körde på en hare och hela plastsjoket som håller sensorerna lade sig platt horisontellt. En kompis hjälpte mig att räta upp det hela och det har fungerat klanderfritt sedan dess, men jag misstänker att sviter från den episoden gör sig påminda nu. Hur som helst; 16000 mil utan problem borde ju premieras på något sätt och inte bara försvinna i svamlet om franska bilars undermåliga kvalitet. Det vimlar av folk här på forumet som gärna framhåller tyska och japanska bilar som den yppersta eliten av kvalitetsbilar men jag undrar stilla om de kan konkurrera med PSG's 508. Nästa bil blir en MB CLA 220D Shooting Brake, men jag tvivlar starkt på att den kan tävla med Peggan i fråga om hållbarhet.
// Krister

Du kanske fick ett måndagsexemplar ;-)

Tyvärr kan man inte dra så stora slutsatser av en egen erfarenhet, det finns de som påstår omvänt att en bil som normalt har få fel är rent skrot baserat på sin egen erfarenhet.

Man måste se sig omkring på ett större material än det man själv förfogar över.
Man kan ha tur eller otur men det säger inte att det är representativt för allt och alla.

Även på en modell där många enskilda exemplar har fel finns ett rätt stort antal helt utan fel som är perfekta, ägarna till just dessa har naturligtvis en annan åsikt än de som har en av de andra med fel.

Och även på en modell som normalt har få antal felaktiga
exemplar förekommer några som har olika fel och ägaren av just dessa exemplar tycker förstås inte att den modellen är speciellt bra.

Få bilar om ens någon består av 100 % bra eller 100 % dåliga exemplar.

Totalt avvikande egna erfarenheter kommer därför alltid att finnas.

Jag känner många som åkt 15-16 tusen mil utan något mekaniskt fel.
Tror att det inte är så ovanligt oavsett fabrikat det fenomen som du säger.
Sedan finns det dom som bytt både det ena och det andra vis 10000 mil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Xanthopteryx, nej så är det inte, tvärtom faktiskt. Ska man skaffa sig en franskbyggd bil ska man se till att den är tillverkad tisdag e.m. till torsdag f.m., utanför den tiden kan det bli problem.
Och det stämmer med mina erfarenheter, jag har haft sex st!
Men när jag tänker efter var en engelskbyggd och den rostade avsevärt mer än de franskbyggda!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det mest uppseendeväckande Krister är i mina ögon att du inte behövt byta nån lampa för annars är Peggor bland de bilar man ser mest med nån lampa trasig...:)

Krister, själv är jag en allätare när det gäller bilar. Är inte enögd, utan har ägt såväl svenska, tyska, amerikanska, italienska och franska bilar. Kan inte säga att de franska sticker ut på ett negativt sätt i problembild. Möjligtvis då, min son ägde en begagnad Citroen C5 V6 automat, den käkade tändspolar. Fick ha ha ett par tändspolar i reserv i bagaget, i fall att. Annars gick den som en dröm, hade man tung gaspedal så jädrar i min låda så gick det som bara attan. Tyst dessutom, gentemot dagens moderna bilar så var den tyst som i graven.

1 bil är inte det allra största urvalet att bygga sin vetenskapliga studie på........

SAIK FOR LIFE!

Anders, du får verkligen ursäkta men hur många i dessa trådar lutar sig mot vetenskapliga studier när de uttalar sig? Är det inte snarare från egna erfarenheter från sitt bilägande (då från 1 st bil). Har du någon vetenskaplig studie som säger motsatsen till vad Krister frågar om?

Under de senaste 40 åren har jag kört och ägt flera Peugeot (404, 305, 405, 406, 407 och 508), och jag kan t ex säga att jag inte sett en rostfläck på någon av dessa de senaste 30 åren - trots att jag bor på västkusten. Jag hade en 407:a som beredde mig en del mekaniska problem men det mesta gick på garantin. Numera är jag pensionär och kör inte så mycket men den 508:a jag har är helt underbar; Tyst, driftsäker och komfortabel (mina tre grundkrav på en bil). I tjänsten körde jag många andra märken men mest Volvo, Saab, Volkswagen, Opel och Ford, och jag har inte upplevt dessa som "bättre". Tre gånger har jag fått promenera och alla gångerna satt jag i en Volvo :-(

Jag har haft ett flertal av dessa "dåliga franska" bilar, och aldrig behövt göra några stora reparationer. Och då handlar det om allt från ny 406 V6 till gamla 205 och 405, 3 st Xsara, 2 st C5, 2 st Xantia, Partner och Expert. Bilar som körts bortåt 30.000 mil.
Det som bytts är bromskivor, hjullager, avgassystem. Tändkassett har jag bytt på en Xsara och en C5 (800 kr och 5 min jobb). På Xantian byttes gasklockorna bak vid 17.000 mil (1700 kr på märkesverkstad), det var den enda reparationen på det "krånglande hydraulsystemet"
Lampor byts inte heller ofta, nu har jag sålt den ena C5:an, den fick en parkeringsljuslampa för 1,5 år sen, det var den enda. På den andra C5 satte jag in Night breaker lampor (bra ljus), för snart 2 år sen, har inte bytt en enda lampa förutom dem.

Däremot har jag hört och läst massor från folk som har nån "kompis som minsann inte gjort annat än haft sin franska bil på verkstaden".

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Alla dom här talesätten är nog inte helt tagna ur luften, en sitter i och en skjuter på. Men som med allt annat så har väl även franska tillverkare lärt sig och dom är väl varken sämre eller bättre än andra bilar idag.
Finns ju mängder med undersökningar beträffande nöjdheten bland bilägare. När det gäller den mekaniska kvaliteten så har jag sett att tex. Folksam har olika villkor beroende på vilken modell man vill försäkra. 12000 mil/8 år eller 15000 mil/10 år, ger kanske en fingervisning om hur man kan tänka sig att bilen kommer hålla ihop.
Många bilar idag lever väl fortfarande kvar med oförtjänt dåligt rykte. En Opel (kallades för Gevaliaburk) rostar inte mer än andra bilar idag.

Har sjölv en c5v6 by carlsson som gått 25000 mil,har inte haft nån annat än vanligt slitasje inget elektroniskt och annu ingen rost annat än bromsrör som bytts ut.Vi alla bet vad det beror på?saltet på våra vägar och inte bilarna.

Optimus wrote:
Anders, du får verkligen ursäkta men hur många i dessa trådar lutar sig mot vetenskapliga studier när de uttalar sig? Är det inte snarare från egna erfarenheter från sitt bilägande (då från 1 st bil). Har du någon vetenskaplig studie som säger motsatsen till vad Krister frågar om?

Precis, det är just problemet, oavsett vad ämnet handlar om så utgår man i allt för många fall från sig själv och likställer den egna upplevelsen med ett generellt uttalande om hela världen "där ute".
Att det enbart är en personlig upplevelse och inget annat är man inte så pigga på att upplysa om eftersom det i så fall tydligt belyser en svaghet i det man påstår.

Ja det var ju bra att en Opelspecialist förklarade det för oss.
Vad har du för erfarenhet av franska bilar N-iklas?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag ägde och körde en ny Peugeot 407 mellan 2007-2013 vilket blev drygt 10.000 mil. Samtidigt hade vi en ny Peugeot 207 som fick rulla nästan 6.000 mil under samma tid. Båda bilarna höll ihop bra men en länkarm (407:an) och ett koppel glödlampor fick bytas. Inredningen i båda bilarna höll också så sammantaget fanns väl inget direkt att klaga på. Men jag minns att det klagades på PSA och att ledningen sjösatte ett flertal kvalitetsprogram. Så vi kanske hade lite tur.

6.15

Om man haft en bil, och varit nöjd med den - är det då tur eller ljuger man för sig själv? Det antyds ju här att man skulle göra det, varför förstår jag inte, vad är poängen?
Och varför skulle man i så fall köpa en till av samma fabrikat om man inte var nöjd?

Men, visst, det finns ju de som inte ser nåt dåligt med sitt favoritmärke, som alltid är bättre än konkurrenterna. Oavsett om man ägt någon eller inte...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

+1 till hultarns inlägg #20 !

Så här: Vi köpte båda Peugeoterna vid exakt samma tillfälle. Det jag inte var nöjd med var snarare generalagenten/återförsäljaren än själva bilarna. Jag forskade ganska ordentligt innan köpet av 407:an och var imponerad av hur fransoserna hade genomfört projektet. Fortfarande nöjd och glad över att ha ägt just den modellen.

6.15

Det jag har retat mig på många gånger när det gäller franska konstruktioner är att de ofta är tvärtom, ja retat mig är för mycket sagt, förundrat är nog bättre, det verkar som de hittat på en annan lösning bara för att vara annorlunda.
T.ex. en bussning till kamaxeln där oljekanalen till lyftarna passerar. Är den rätt utförd ska det givetvis vara en radiell V-kanal på mitten och två hål genom bussningen i kanalen. Inte på franska motorn, där är kanalen invändigt och det betyder att bussningen måste monteras exakt mitt för kanalen för att inte hålen ska "blunda". Det var tydligen inte så lätt en måndag morgon och åtskilliga motorer dog en för tidig död i onödan. Bara ett exempel.
Citroens gashydraulik är ju också ett exempel på att vara annorlunda, men här är det ju ett bra bevis på att det går att lyckas utan att följa gamla banor.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.