Elbilar på marknaden

1437 inlägg 0 nya
Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Jag tycker nog ändå det är nu som chansen finns att revolutionera marknaden lite, erbjuda bilar som levererar mer och längre samt sluta använda priset och kortsiktigt tänk.

Om el-bilen nu är en sådan boost för miljön så ska den också var det hela vägen (precis som många andra prylar bör vara).
Allt går att tillverka billigt men på bekostnad av något.

Så fram för nya ägarmodeller, löpande underhåll och prenumerationer och se till att tillverkarna tjänar pengar på bilar som rullar i trafiken istället för vid försäljningstillfället.
Jag tycker inte att 350kakor för en sannolikt genomtänkt elbil är speciellt mkt idag. Och tror nog den kommer roffa åt sig en del marknadsandelar.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det jag menar med priset på ID3 är att det inte är lågt nog för att få "icke bilintresserade" att ta steget till elbil. För de som verkligen räknar på sina kostnader så tror jag att den är bra, men vid första anblicken ser den ut att vara dyrare än att ha en Golf. I praktiken tror jag inte den är det om man faktiskt använder bilen och inte bara har den som utfyllnad på gården.

Ja det är ju verkligen många elbilar på gång nu Mäkinen, så kan bli intressant tråd. Dock tror jag du hoppas på för mycket om du tror det inte kommer bli upprepanden ;)
Men visst är det kul nu att det blir en mer bredd, från strax över 200 kkr för e-Up och kusiner efter bonus till över 2 mille för Taycan. Och där mellan nu ett redan idag hyfsat utbud som inom ett år kommer bli väldigt intressant.
Sen tror jag nog minst lika mycket på Hyundai/Kia som VW vad gäller vilka som kommer bli stora i volymer till "Svensson".
Vad gäller bilarna på marknaden idag tycker jag nog man får mest elbil för pengarna med e-Niro samt Model 3. Om man ska väga in både priset och vad man får för det. Polestar 2 ska bli riktigt intressant att se och klämma på i verkligheten med och de vad den landar på när den kommer även i instegsversion.

Den enda elbil jag skulle kunna tänka mig i dagsläget är nog Tesla Model 3, alternativt Jaguar I-pace. Men jag tycker den senare är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för pengarna. Dessutom verkar I-pace ha ganska dålig räckvidd. Är heller inte helt tagen av I-paces köregenskaper. I en bil med såpass låg tyngdpunkt så kunde de ha varit bättre tycker jag.
De är inte på något sätt dåliga, men jag tycker t.ex. en Porsche Cayenne är snäppet vassare.
Model 3 har mycket bra köregenskaper och bra räckvidd, plus ett väl utbyggt laddnätverk. Mina tveksamheter där gäller väl snarare sittkomfort och byggkvalitet. Den sistnämnda verkar ha varit ganska dålig på de första bilarna, men verkar ha blivit bättre nu. Dessutom så har jag nog lite svårt att köpa en sedan i dagsläget. Har vant mig vid stor lucka och svårt att gå ifrån det.
Ska min nästa bil bli en elbil så är väl siktet just nu inställt på Tesla Model Y, alternativt Porsches eldrivna Macan.

Skodaägare wrote:
Den enda elbil jag skulle kunna tänka mig i dagsläget är nog Tesla Model 3, alternativt Jaguar I-pace. Men jag tycker den senare är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för pengarna. Dessutom verkar I-pace ha ganska dålig räckvidd. Är heller inte helt tagen av I-paces köregenskaper. I en bil med såpass låg tyngdpunkt så kunde de ha varit bättre tycker jag.
De är inte på något sätt dåliga, men jag tycker t.ex. en Porsche Cayenne är snäppet vassare.
Model 3 har mycket bra köregenskaper och bra räckvidd, plus ett väl utbyggt laddnätverk. Mina tveksamheter där gäller väl snarare sittkomfort och byggkvalitet. Den sistnämnda verkar ha varit ganska dålig på de första bilarna, men verkar ha blivit bättre nu. Dessutom så har jag nog lite svårt att köpa en sedan i dagsläget. Har vant mig vid stor lucka och svårt att gå ifrån det.
Ska min nästa bil bli en elbil så är väl siktet just nu inställt på Tesla Model Y, alternativt Porsches eldrivna Macan.

Varför inte en BMW iX3 som lanseras nästa år? Eller har du tröttnat på BMW?

En grej man inte talar så mkt om är vilka el-bilar som kan utrustas med dragkrok.
Tänker att behovet bör ju vara lika stort fossilt som el.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mercedes EQC, max 1800kg i dragvikt. 700kg lägre än på GLC:n
Men med 1800kg klara man sig ganska långt

Reverend Benny wrote:
En grej man inte talar så mkt om är vilka el-bilar som kan utrustas med dragkrok.
Tänker att behovet bör ju vara lika stort fossilt som el.

Om vi pratar husvagn så krävs då ett rejält batteri eftersom förbrukningen ökar med minst 50% enligt ett nyligen genomfört norskt test. Har man bara ett B-kort så äter en tung batteribil upp viktutrymmet på 3,5 ton. Men för de som har högre körkortsbehörighet och klarar att trixa relativt ofta med en husvagn på laddplatsen så går det. Vill man bara dra en lätt släpvagn så funkar det förstås bättre.

6.15

Börjar bli en del elbilar som får dra hyfsat nu, som Guran skriver får EQC dra 1800, e-tron får med dra 1800, Model X får dra 2350. Sen är det nog steg ner till Model 3 vad jag vet som får dra 910 till Polestar 2 kommer som får dra 1500. Jaguar I-pace får dra 750.

Det har gjorts ett test i Norge av tre dragvänliga elbilar. Det visar att förbrukningen ökar mellan 80-90% med husvagn. Hur mycket ökar en avgasbils förbrukning vid motsvarande, 50%?
https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/

Off topic, jag är ledsen för det Mäkinen.

Power to the people

Grosser: Frågan är ju om körning med husvagn i den delen av Norge är representativt för oss. Läser man Teslaforumet så är det ca 50-60 % ökning för de som kör X med husvagn eller hästtransport.
När jag drog en del hästtransport för ett par år sen med min XC70 så drog den med ca 50% extra.

Grosser wrote:
Det har gjorts ett test i Norge av tre dragvänliga elbilar. Det visar att förbrukningen ökar mellan 80-90% med husvagn. Hur mycket ökar en avgasbils förbrukning vid motsvarande, 50%?
https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/
Off topic, jag är ledsen för det Mäkinen.

Med en fullbredd husvagn på 1800kg efter så ökar förbrukningen ca. 100%. på en ”fossilbil”

Henrik, du skrev att det börjar bli bredd på elbilsutbudet med bland annat e-up för drygt 200 000 kr (och upp till miljonklassen om man vill).

Problemet för gemene man tror jag är just räckvidden på de billigaste bilarna.
T.ex. har man idag råd att köpa ny bil, men bara de allra billigaste sådana så kan man köpa bilar från 100 000kr. För det priset får man inte den bästa tekniken och inte heller komfort eller motorstyrka, men man kan nästan alltid mer eller mindre räkna med hyffsad räckvidd eftersom billigare bilar, även om de har mindre tank, ofta drar så pass lite på grund av klen och snål motor att man kan ta sig riktigt långt ändå.

För elbilar gäller inte det. Köper man de billigaste så tar man sig inte särskilt långt och ändå är de dubbelt så dyra som fossilbilen och säkert sämre på många sätt också, e-up verkar riktig dålig med både räckvidd, komfort och teknik även om det nu blivit bättre räckvidd.

I stort sätt kan man säga, i min mening, att en motsvarande elbil mot fossilbil är mer eller mindre alltid dubbelt så dyr (inte medräknat eventuella premier då dom inte finns kvar för alltid)

Det är där skon klämmer, man får betala dubbelt så mycket för samma genre av bil, men får trots det mycket sämre räckvidd.
"Ja men det räcker ju för de allra flesta behoven" har jag hört många gånger.
Visst, men som jag skrev i en annan tråd så kör jag ofta för fort i alla fall på motorväg just för att jag vill spara tid och stannar jag och tankar en gång under en lång sträcka så tar det några få minuter medans med elbilen måste jag "tanka" flera gånger och varje gång tar ohyggligt mycket längre tid än att tanka en fossilbil.

Så inte bara kostar bilen dubbelt så mycket, man slösar också bort mycket mer tid på länge resor där man inte kan ladda hemma över natten. Vad vinner man då? Roligare körning kanske, billig drift om man nästan aldrig snabbladdar, men byter man bil ofta, säg vart tredje år så blir det en rejäl förlust om man inte kör extremt mycket, typ Taxibil eller nåt sånt.

Krävs ohyggligt många mil på vägen innan man sparat in skillnaden i pris mot en fossilbil (om man laddar mest hemma) och det hinner de allra flesta inte med på 3 år. Möjligen om man kör typ 6000 mil per år.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Kan tillägga att jag ändå högst troligt kommer skaffa elbil som nästa bil, men inte för att det är ekonomiskt på kort sikt (för det är det verkligen inte) utan för att det är kul.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Bejje: Som jag visat tidigare i annan tråd så är kalkylen hemma betydligt snabbare än så, även på normala mil.
Och dubbelt kostar det inte i alla klasser. T.ex. en BMW 330 med samma utrustning som en Model 3 så skiljer det inte många kronor alls på inköpet. Så den skulle jag tro du kör hem redan på några hundra mil typ.....
Sen nej man slösar inte bort massa tid på långa resor. Jag körde Örnsköldsvik-Växjö i somras, tog 15 minuter längre än det gjorde gången innan jag körde med fossilbil. Körning mer eller mindre samma tempo. Jag har väldigt svårt att se att du skulle vara en så otroligt produktiv vinstdrivande person att du inte har råd med den kvarten.....

Mkt handlar nog också om att försöka se och vara ärlig mot sig själv med för och nackdelar oavsett bränsle.
Vi är vanedjur och sporten är väl att sätta sig över det och väga tänka nytt.

Jag tror inte att min nästa bil blir en renodlad el, anledningen är att vi bara har en bil i hushållet och just nu begränsade möjligheter att ladda bilen vid huset. Sannolikt är att det blir en hybridvariant som man kan ful-ladda via motorvärmaruttaget och hinner då ladda upp på natten.

Men, det är spännande att se hur fort det går.
När Tesla Y släpps så är det lite den bilen jag hoppades på att Tesla 3 skulle vara, gillar hatchback tänket.

Och som jag var inne på initialt, det hade varit kul att se lite nya ägarformer där man prenumererar på bilen som en tjänst och där villkoren är tydliga.
VIktigast för mig är att hållbarheten blir bättre på el-bilarna än på dagens fossil, bilen ska inte bli en slit och släng produkt. Och det motverkar vi genom att låta tillverkaren tjäna pengar på bilen löpande.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Henrik M wrote:
Bejje: Som jag visat tidigare i annan tråd så är kalkylen hemma betydligt snabbare än så, även på normala mil.
Och dubbelt kostar det inte i alla klasser. T.ex. en BMW 330 med samma utrustning som en Model 3 så skiljer det inte många kronor alls på inköpet. Så den skulle jag tro du kör hem redan på några hundra mil typ.....
Sen nej man slösar inte bort massa tid på långa resor. Jag körde Örnsköldsvik-Växjö i somras, tog 15 minuter längre än det gjorde gången innan jag körde med fossilbil. Körning mer eller mindre samma tempo. Jag har väldigt svårt att se att du skulle vara en så otroligt produktiv vinstdrivande person att du inte har råd med den kvarten.....

Det är du det. Själv hade jag förlorat säkert minst ett par timmar på samma resa, kanske mer.
Dels för att laddningen tar tid men också för att snabb resa med el kräver så mycket mer laddningar , säg om jag skulle köra 150 km/h

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Det är du det. Själv hade jag förlorat säkert minst ett par timmar på samma resa, kanske mer.
Dels för att laddningen tar tid men också för att snabb resa med el kräver så mycket mer laddningar , säg om jag skulle köra 150 km/h

Laddningen gick fortare än det tog för oss att äta första laddpausen, så där tappade vi ingenting, och andra laddpausen tog 15 minuter längre än det hade tagit med fossilbil att stanna för att gå på toa och köpa en mugg te.
Och kör du 150 km/h genom Sverige på den sträckan så är du helt respektlös mot dina medtrafikanter och borde absolut inte ha nåt körkort! Snälla isåfall, rör dig inte på vägar där jag och min familj är om du är så slut. Nu kliver jag ur den diskussionen med dig!

För det första, jag tar inga långa pauser. När jag stannar och äter och det är bara en gång på 100 mil, så tar det 15 minuter, säg att jag tankar också så lägg till några få minuter.

Och tagga ner på din "respektlöshet". Du vet att många kör mycket snabbare än mig.
Skulle säga att det ändå är rätt vanligt att folk kör 150 på 120 vägar. Blir själv omkörd rätt ofta i den hastigheten på de vägarna.

För dig låter det som att det är otroligt allvarigt när någon kör 30 över på en snabb väg, men som jag sa innan så har Sverige i många fall bättre vägar än tyskland där det är fri fart, så varför är det sämre att jag kör 150 på 120 väg än att någon i tyskland kör 240 på fri fart väg som är sämre än Sveriges 120-vägar?

Tror du hänger upp dig för mycket på själva hstighetsbestämmelsen och bryr dig mindre om vägens skick, storlek, väder och trafik på vägen.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Bejje: Du förstår inte, men inte förvånad......det jag hänger upp mig på är din nonchalans och egoism....
Och nej, bara för att det finns fler som kör 150 är det inte rätt, och hade du kört sträckan Växjö-Övik hade du vetat att det är runt hälften du absolut inte bör köra 150......
Och att du stannar 15 minuter på 100 mil, nä, jag behöver nog inte säga vad det säger mig om dig....
Du vill inte kliva upp lite tidigare för det gör dig trött och en sämre förare, vad tror du det gör med dig att du inte pausar mer? Snälla tänk till lite......

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.