Den Gyllene Hastigheten (fart egentligen)

62 inlägg 0 nya
Den Gyllene Hastigheten (fart egentligen)

Milky (tror jag) lanserade en teori om att man når minsta möjliga bränsleförbrukning på högsta växeln och med den inlagd på minsta möjliga varv. Enligt Milky, var det sålunda ca 60 - 70 km/h.

En modern bil, särskilt med dieselmotor, har en utväxling som ställer gamla teorier på kant. Min egen MB har en nio-växlad låda och rejält hög utväxling på just den nionde växeln.

Nu till frågeställningen - vid vilken hastighet (fysikaliskt heter det fart) når jag minimal bränsleförbrukning? Här följer lägsta möjliga fart på respektive växel (ca 1.200 rpm):

7:an = 70 km/h
8:an = 95 km/h
9:an = 115 km/h

Till saken hör att man normalt definierar minimal bränsleåtgång som så få kolvslag per körd längdenhet - med normal bränsleblandning. Men här kommer luftmotståndet ovillkorligen in i bilden - det är betydligt högre i 115 km/h än i 70 km/h. Och kom ihåg att luftmotståndet verkar på kvadraten av farten.

(Kunskap (för er som inte läste fysik i högstadiet) kring fart och hastighet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fart )

I ditt fall så kommer du teoretiskt ha lägst förbrukning i ditt exempel vid 70, optimalt motorvarv och lägst luftmotstånd...

Från min egen erfarenhet med nuvarande V60ccD4 så får jag lägst upplevd förbrukning runt 80 när jag testar vid körning, känns som jag får bäst flyt och rull, känns som allt går trögare vid 70, men inget vetenskapligt test.

*Robban

EnannanRobban wrote:
I ditt fall så kommer du teoretiskt ha lägst förbrukning i ditt exempel vid 70, optimalt motorvarv och lägst luftmotstånd...
Från min egen erfarenhet med nuvarande V60ccD4 så får jag lägst upplevd förbrukning runt 80 när jag testar vid körning, känns som jag får bäst flyt och rull, känns som allt går trögare vid 70, men inget vetenskapligt test.

Jag är nog beredd att hålla med dig att runt 80 är det optimala även på min octavia 1,0tsi.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Ja, det är nog runt 70 på 7:an som gäller - det är i alla fall min erfarenhet. Men lite medvind, så blir det en växel högre...

Men håll med om att det inte längre är lägsta hastighet på högsta växeln som gäller numera.

Sen blir den utökade frågan hur det ser ut med en CVT;-)

EnannanRobban wrote:
I ditt fall så kommer du teoretiskt ha lägst förbrukning i ditt exempel vid 70, optimalt motorvarv och lägst luftmotstånd...

Så.... 60 på 6:an borde då ge ännu lägre förbrukning;-)

I relation till vad ??
Om min bil drar 0,5 i 70 och 0,9 i 140 anser jag den snålare i det senare, då jag fick mer utfört arbete för mindre bränsle.
Ni får ursäkta min kanske dumma undran/påstående, att jag inte är bildad alls.

Rikard wrote:
I relation till vad ??
Om min bil drar 0,5 i 70 och 0,9 i 140 anser jag den snålare i det senare, då jag fick mer utfört arbete för mindre bränsle.
Ni får ursäkta min kanske dumma undran/påstående, att jag inte är bildad alls.

Rikard, det hela handlar om hur fort du ska köra för att spendera minst kronor per kilometer. Snålkörning således. Själv ligger du i lä med 0,9 jämfört med min sommarbil;-)

Ser jag på min förhatliga SUV med den gamla oljebrännaren så gör sig hastigheten väl påmind.
Den är dock inte lika högt växlad som din är Audi.
97 km/Tim och knappt 1200 rpm så läggs 9:an i men behöver upp i 100 för att den inte skall växla ner vid mindre motlut.
Men behöver köra saktare för att komma ner på halvlitern i förbrukning, 70-80 vägar och hållande av hastighetsbegränsningarna verkar vara ganska optimal kombination av hyfsad framfart och låg förbrukning. 7 och 8 växel är det som den använder då och varvräknaren varierar mellan 1200-1500 rpm.
Så för en modern bil med automatlåda med många växlar så är det absolut inte högsta växel som ger lägst förbrukning. Men möjliggör mindre ökad förbrukning i högre farter då motorn kan jobba i sitt effektivaste varvtalsområde.

Utan att alls har särskilt bra koll på detta så känns det ju för mig som att automatlådor har en fördel här av den anledningen att moderna manuella som jag sett har 5-6 växlar medans automater kan ha några växlar till. Min egen har t.ex. 8 växlar och det förvånar mig inte om det finns mer än så.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Gissar också på 75--80 km/t och det är nog luftmotståndet som börjar bli den store motståndaren sen.

Hehe, jag skulle nog säga att för den ultimata hastigheten för en låg förbrukning spelar det ingen roll om det är automat eller manuell.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

mso 1000 wrote:
Hehe, jag skulle nog säga att för den ultimata hastigheten för en låg förbrukning spelar det ingen roll om det är automat eller manuell.

Nej det spelar absolut ingen roll. Alla växlarna är ju bara för att få så låg förbrukning som möjligt vid varierande hastighet. Åter ett resultat av mätnormer, en modern vridmomentstark motor borde klara sig fint med tre växlar. Går ju fint att hoppa över ett par växlar med spakväxlad bil. Frugans I20 manar vid försiktigt gaspådrag på att femman skall läggas i innan man är uppe i 60. Sedan är det slut på växlarna.

Så om man har 8 eller 5 växlar spelar ingen roll?

Tänker t.ex. på högre hastighet. säg 130 km/h, spelar det då ingen roll om man har 5 eller 8 växlar?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag skulle säga att upp till 80 km/h på femman ger minst bränsleförbrukning på min lilla radsexa. Efter 80 börjar bränslemätarnålen dra sig allt mer åt höger men under 80 gör inte så stor skillnad.

It's a very good idea to leave a sinking ship

bejje wrote:
Så om man har 8 eller 5 växlar spelar ingen roll?
Tänker t.ex. på högre hastighet. säg 130 km/h, spelar det då ingen roll om man har 5 eller 8 växlar?

Nej antalet växlar är väl helt oväsentligt om du skall köra i en jämn fart med målet att köra så snålt som möjligt. Gäller bara att endera anpassa farten till optimal fart för den växelns utväxling, den fart då motorn har bäst verkningsgrad/effektivitet. Du skulle klara dig med en växel om målet är att köra i en enda hastighet med lägst förbrukning på en slät väg. Men nu är ju inte bilarna konstruerade för endast den användningen.
Appropå fart så är det utväxlingen i förhållande till motorns vridmoment som avgör hur hög den är på högsta växel. Se på Audis MB, måste upp i motorvägsfart för att 9:an skall läggas i. Det är anpassat för Mercedes nya mer lågvarviga 2-liters dieseln. Min gamla behöver ett par hundra rpm mer för att ge samma vridmoment och är därför lägre växlad, plus att det är en SUV med högre luftmotstånd.

På tal om växellådor.
Är det inte lite hysteri och inflation på 8-9 växlar för bilar i Sverige då gemeneman sällan åker över 100 eller 110.
Dessa växellådor är nog en eftergift för autobahn och Europa där man dagligen ligger i 130-150km/h 10-20 mil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

mso 1000 wrote:
På tal om växellådor.
Är det inte lite hysteri och inflation på 8-9 växlar för bilar i Sverige då gemeneman sällan åker över 100 eller 110.
Dessa växellådor är nog en eftergift för autobahn och Europa där man dagligen ligger i 130-150km/h 10-20 mil.

Inte alls, dom är till, speciellt för dieselmotorer med smalt varvtalsområde, för att sänka förbrukningen någon milliliter.

...och dessutom är dagens bilar ofta utrustade med både effekt- och vridmomentstarka motorer vilket borde innebära mindre behov av många växlar. Men det kanske är både en status-orsak samt att det kan ge fördelar i nån del av körcyklerna vid certifieringen. Sen är det säkert också som Guran säger att det är dieslarna som behöver dessa många växlar mest - trots högt vridmoment.

Guran jag är helt införstådd med det och optimering av förbruknings effektivt varvtalsområde men jag hävdar nog ändå att det är liiite överkurs i sverge.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Man minns ju när 5-växlade lådor började dyka upp för länge sen. Många skaffade ett "5 SPEED" märke till bilen, det var ju hög status! :)

L West wrote:
Man minns ju när 5-växlade lådor började dyka upp för länge sen. Många skaffade ett "5 SPEED" märke till bilen, det var ju hög status! :)

Hihi. Ja det stämmer bra det.
Vem mins inte overdrive.

Tänk när automaterna var två stegs, men dom växlade silkeslent :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.