Bilsäten av alla de slag

58 inlägg 0 nya
Bilsäten av alla de slag

Då jag tydligen fick näringsrik mat när jag var mindre och därmed har blivit fullvuxen så har jag ett ständigt problem med bilar säten och ryggstöd i synnerhet.
Som exempel.
Bilvärldens bästa säten enligt många patriotiska journalister skall tydligen vara Volvos säten. Men nä se, det anser jag inte alls. Snarare byggda för en asket.
Nackstöden är icke justerbara i höjd, för ett idiotiskt påfund, med följden att själva nackstödet försöker stötta mig mellan skulderbladen. Extremt oskönt och som grädde på moset så har stolen en bulle på ryggstödet, troligen utformat för småväxta individer, som hamnar en dm för långt ner på min rygg. Så kontentan är att det är en av det mest obekväma bilstol jag suttit i. 1 rattmuff.
premiummärket Lexus som omhuldas av vissa har inte ens ett justerbart svankstöd, förutom på de dyraste modellerna, men NX, UX, IS har en gummisnodd som spänns upp i ryggen, på ett icke i höjd justerbart ställe, på de dyraste varianterna. Extremt kasst för ett märke som profilerar sig som ett premiummärke. 2 rattmuffar.
Hyundai I30, premium. Har en skön stol med justerbart svankstöd i höjd, den får fyra rattmuffar.
BMW är ett märke som är lite knepigt, för det första så är svankstöd ett 5000kr dyrt tillbehör, för det andra så är det bara 5 och 7 seriens komfortstolarna som inte har en valk i överkant som trycker på min rygg. Så 1,5 rattmuff för dom flesta förutom dom svindyra komfortstolarna som man även måste lägga till skinnklädsel på som får full pott 5 rattmuffar, men isförhållande till priset max 3.
VW golf och Passat , riktigt sköna stolar, R och komfortstolarna. Saknar den idiotiska valken i ryggstödets överkant som många andra har. 4 rattmuffar.
Min nuvarande GLC med MB:s väldigt osportiga sportstolar men ett riktigt bra pneumatiskt svankstöd ger jag 4,5 Rattmuff.
Billigabilarna I20 och Toyota Yaris kan jag åka i utan problem och med mindre ryggont efter nån timma än efter 20 min i en Volvo, så dom får 2 muffar.
Hur är det för er övriga, gerväxta, korta, tjocka, jätte starka mm ?
För mig är stolen en dealbreaker.

Att stolen är superviktig och en dealbreaker håller jag fullständigt med om! Sen är jag ju inte överdimensionerat byggd så jag har inte riktigt samma problem med skumma ryggstöd som TS har. Jag är av hyfsat normalt format både på längd och bred. Däremot har jag en känslig rygg efter att jobbat med ett slitigt jobb där man ofta fick anstränga den fel, så ett bra svankstöd som både är tilltaget ordentligt in och ut, men även ställbart i höjdled är mer eller mindre ett måste. Sen vill jag inte ha varken för hård eller för mjuk stol, sen vill jag ha en kvalitet på ytan som känns bra, avskyr plysch och den glattiga skinnklädseln asiaterna gärna hade förr iaf. Och vippbar stol, bilar med dyna som ej går att vinkla går bort.
Jag håller Volvos nya komfortstolar från SPA-bilarna som de bästa just nu i rimlig prisklass, av de jag testat, kan såklart finnas bättre....
BMW:s rejält prissatta komfortstolar är som Guran är inne på riktigt bra, men de sitter inte i så många bilar pga. av priset.
BMW:s standardstolar är bland de sämre! Så stor kontrast där.....
Tesla har fått till riktigt bra stolar sen mitten 2018, innan dess var de sämre. Volvos är bättre ur form, men Teslan har mer eller mindre perfekt fast/mjukhet för min kropp och smak.
VW:s stolar kan jag inte heller med alls, för hårda och med en tygkvalitet som känns otroligt budget. Deras skinnklädda sportstolar är bättre men för mig som passerat 35 är de för skålade med onödiga valkar att kliva i och ur över.
Hamnade i en ny Focus nyss med, de stolarna var riktigt hemska! Nu satt jag visserligen som passagerare, kan ju vara så att de som en del andra hade förr körde med bättre förarstol med mer inställningar. Men fasthet och klädsel var sämre än den Dacia Duster jag körde en del förra året.
Mest positiva överraskningen var nog den Renault Talisman jag fick som lånebil, hade massagestolar som var riktigt trevliga.
Mercedes stolar tyckte jag personligen var bättre förr när man kunde få deras "ortopedstolar", hade de i min förra E-klass. Nu är standardstolarna inget för mig, men de går med fortfarande få med bra komfortstolar, men inte som de gamla....nu pratar vi inte S-klass, där är det annat såklart.

Jag gillar stolarna i Saab och stolarna i äldre V70 och S80, men de senare modellerna har lite för hård stoppning. Tyska stolar, förutom på fläskmersor, är i allmänhet för hårda.
En tur i en A4 med sportstolar för ett par år sedan medförde ett stopp efter 14 mil för att återfå känseln i sätesmuskeln men hjälp av en rask språngmarsch på några km (eller m), den normala lättbetongstoppningen var tydligen bytt mot armerad, extra hårdgjord betong!
Egentligen lite underligt för en av de bekvämaste bilar jag åkt i på många långkörningar var en Audi 100 från 1988!
Volvos nya stolar är lite för hårda för mig, jag gillar att sitta mjukt, men de går att få relativt bekväma efter lite jobb med alla inställningar. De ger mig ändå inga problem vid långkörningar.
Jag minns fortfarande stolarna i Renault 16 och de i Citroën DS21, absolut suveräna, det hade varit roligt att jämföra dem idag.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Konstig nog måste jag ge 5 rattmuffar till Transiten, jag sitter helt enkelt väldig bra, utan att tänka på att jag sitter extra skönt eller nått.
Har testat 107 mil nonstopp.

Ja, Ford har ofta bra stolar, de i Mondeon är väldigt bekväma även om jag skulle önska något längre dyna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En fråga jag brukar ställa mig är varför de platta sitsarna försvunnit. Sitskanterna av idag är av olika slag, ofta hårda och alltid i vägen om man skulle vilja bresa lite. Funktionen är tveksam då de knappast håller kvar kroppen i kurvor - det gör snarare det skålade ryggstödet.

Jag håller med om att stolar är en dealbreaker som avgör fortsatt intresse redan i bilhallen. Känns det inte bra direkt så blir det knappast bättre efter många mils körning. Av den anledningen känns det som att man åtminstone behöver hamna norr om 250.000 kr för att en hyfsad stol ska ingå. Kanske t.o.m. 300.000 kr krävs. Jag är inte helt uppdaterad.

6.15

Även för mig är sittkomforten viktig. Har långa ben och därför är det ett krav med tiltbar sittdyna och utdragbart lårstöd. Jag sitter bäst i BMW:s, Volvos och Porsches (Cayenne) stolar. Av alla märken jag provat så har jag inte hittat bättre stolar någon annanstans. Speciellt Cayenne tycker jag har en lysande kombinationen av en bred bekväm stol, men ändå med bra sidostöd i kurvor.
Sen är det viktigt för mig att sitta kvar i stolen när jag kör också! Därför ogillar jag bilar som lutar framåt (pitchar) vid inbromsning och kurvtagning, eller bilar som kränger mycket. Gillar heller inte bilar som Vissa bilar både kränger och pitchar i kurvor, vilket gör att man åker snett framåt i stolen vid t.ex. rondellkörning.

Skodaägare wrote:
Även för mig är sittkomforten viktig. Har långa ben och därför är det ett krav med tiltbar sittdyna och utdragbart lårstöd. Jag sitter bäst i BMW:s, Volvos och Porsches (Cayenne) stolar. Av alla märken jag provat så har jag inte hittat bättre stolar någon annanstans. Speciellt Cayenne tycker jag har en lysande kombinationen av en bred bekväm stol, men ändå med bra sidostöd i kurvor.
Sen är det viktigt för mig att sitta kvar i stolen när jag kör också! Därför ogillar jag bilar som lutar framåt (pitchar) vid inbromsning och kurvtagning, eller bilar som kränger mycket. Gillar heller inte bilar som Vissa bilar både kränger och pitchar i kurvor, vilket gör att man åker snett framåt i stolen vid t.ex. rondellkörning.

Du måste köra våldsamt fort vid kurvtagning om du får till detta beteende vid normal körning.
Eller är det bankörning du idkar?

Guran wrote:

Du måste köra våldsamt fort vid kurvtagning om du får till detta beteende vid normal körning.
Eller är det bankörning du idkar?

Jag kanske är överdrivet känslig då, för jag upplever detta beteende vid fullt normal körning. Räcker med att köra i en rondell så känns det. Därför uppskattar jag bilar som kränger "parallellt" alltså att karossen behålls plan vid kurvtagning. Merparten av vardagsbilar kränger mer fram än bak, vilket gör att karossen pitchar framåt förutom att den kränger.

Jag får nog hålla med Skodaägare här. De flesta bilar man kör kantrar när man vrider på ratten och vrider man mer lutar det ännu mer innan det svänger. Det känns som att man måste belasta fjädringen innan bilen byter riktning.

Håller också med skodaägare här. Pappas V70 känns som en stenaline-färja genom rondeller i fullt normala hastigheter.

I tråden om nya Clio på hemsidan blev det en del åsikter om mittkonsollen, jag hävdade att den är fullständigt onödig och det står jag för, åtminstone på småbilar.
Tar man bort mittkonsolen får man plats med bredare och bekvämare stolar och det skulle ge ett rymligare intryck.
Eftersom allt fler bilar växlas automatiskt finns ingen anledning att ha något reglage mellan stolarna och man skulle kanske kunna tänka sig en återgång till en hel soffa.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Soffa är bekvämt i vardagsrummet, men i bilen utsätts man för sidokrafter och att hålla balansen med händer och fötter blir jobbigt.

Beror på hur fort det går.
Men även en hel soffa kan utformas för sidstöd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är runt 174cm och sträckkör ett antal ggr per år mellan 50-100 mil och har inga problem i min octavia.
Körde 160 mil med kåpsläp på ca 20 timmar förra året utan att få träsmak i varken rygg eller ben.

Jag gillar inte sportstolar men det finns ju extrema och harmlösa sådana och som ändå fungerar.
Stöd i sidan för ryggen måste man ju ha men decimetersvalkarna på sitsen som många har vill man vara utan.

Jag har väl förmodligen en okänslig kropp för jag tror många stolar fungerar bra för mig men gamla bmw1 serien med gokartkörställning fungerar absolut inte för mig och jag körde outlander i 5mil och den buss körställningen med den stolen skulle inte fungera i 50 mil.

Sedan hävdar jag eftersom jag på en 100 mils körning så ligget nog farthållaren i on läge i ca 99,5 mil och det gör att man slipper den statiska belastningen från hälen upp till nacken.
Många som har problem skulle nog använda farthållaren mer för att slippa träsmaken. ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Jag är runt 174cm och sträckkör ett antal ggr per år mellan 50-100 mil och har inga problem i min octavia.
Körde 160 mil med kåpsläp på ca 20 timmar förra året utan att få träsmak i varken rygg eller ben.
Jag gillar inte sportstolar men det finns ju extrema och harmlösa sådana och som ändå fungerar.
Stöd i sidan för ryggen måste man ju ha men decimetersvalkarna på sitsen som många har vill man vara utan.
Jag har väl förmodligen en okänslig kropp för jag tror många stolar fungerar bra för mig men gamla bmw1 serien med gokartkörställning fungerar absolut inte för mig och jag körde outlander i 5mil och den buss körställningen med den stolen skulle inte fungera i 50 mil.
Sedan hävdar jag eftersom jag på en 100 mils körning så ligget nog farthållaren i on läge i ca 99,5 mil och det gör att man slipper den statiska belastningen från hälen upp till nacken.
Många som har problem skulle nog använda farthållaren mer för att slippa träsmaken. ;)

Jag har hört att adaptiv farthållare till och med är bra mot potensproblem :)

Ja du Guran det skulle förvåna mig om du eller ni som kör aktivt med foten på gaspedalen i 5-10 timmar och kliver ur era bilar utan känning i högerbenet och upp mot ryggen efter 5-10 timmar i bilen oavsett fabrikat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Ja du Guran det skulle förvåna mig om du eller ni som kör aktivt med foten på gaspedalen i 5-10 timmar och kliver ur era bilar utan känning i högerbenet och upp mot ryggen efter 5-10 timmar i bilen oavsett fabrikat.

Det har fungerat fint i alla år tidigare så förstår inte varför det skulle vara annorlunda nu.
Sen så är motstånd och vinkel på gaspedalen ganska viktig, hur dynans framkant på stolen stöttar benen, mm dvs förarplatsens ergonomi.
Men visst kan det vara bekvämt med farthållare, men inte så det avgör hur ont man eventuellt har efter en heldag i bilen.
Men kanske mer viktigt i bilar med halvtaskig ergonomi.

Håller med Guran, har inga problem att ha foten på gaspedalen i timtal. Allt handlar om en bra stol med tillräckligt stöd för låret och "rätt" vinkel på gasbenet. Har man det så är det inte jobbigare att ha högerfoten på gasen än att ha vänsterfoten på fotstödet. Kör jag med farthållare så vet jag inte riktigt vad jag ska göra av högerfoten. Försöker ha den på golvet vid bromspedalen, men det känns yxigt. Bilar där man måste köra med farthållare för att man blir trött i gasbenet går bort för mig.

Efter att ha kört MX-5 från 90-talet i några dagar är jag helt bestämd i att stolen är för hög. Det gör att ratten sitter för lågt och att växelspaken är för kort.

Ratten borde ha suttit 5-10 cm längre bak för att fungera perfekt.

Min SLK har s.k. skalstolar som är fantastiskt sköna. Vid en första touch med ändalykten är de stenhårda - men i långa loppet funkar de bättre än de flesta (inkl de i min MB och i förra DKW:n). Tror t.o.m. att saabnisses känsliga ändalykt skulle trivas i dessa;-)

F.ö. kör jag med foten på gaspedalen i timtal och med farthållaren aktiverad. Inga problem.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.