Bilars påverkan på vår miljö...

60 inlägg 0 nya
Bilars påverkan på vår miljö...

Det är så synd att vi inte kan diskutera en fråga om denna utan att den helt isolerats i det val av bil man själv gjort, men det har väl att göra med att man inte klarar av att se att man själv skulle gjort ett dåligt val och vara boven i dramat.
Hur vida politiken styr upp allt kan vi vara väldigt överens om, hoppas jag, att de sällan eller aldrig tar beslut som är genomarbetade och neutrala utan allt för ofta populistiska, för i deras ögon, likväl som för bilföretagen så handlar allt om att få order eller få röster.

Vi kan åter igen se på hela resan om bilar och utsläpp...
Vi backar tillbaka till 1976, då infördes krav på avgascertifiering, det tillkom massa EGR-ventiler och massa hokus pokus på förgasarna som gjorde att det ganska ofta krånglade. Den enda som kollade detta var besiktningen, att vi skulle hålla oss under CO 3,5.

Sedan 1988 kom katalysatorn, många domedagsprofeter sågade den totalt, det kommer att bli massa problem och den stjäl effekt och drar extra bensin. Idag har "alla" bilar katalysator och det verkar fungera bra.

Dieselbilarna började bli populära i mitten av 90-talet och det var väl främst Audi A6 som många hämtade från Tyskland med en stark 2,5TDI, vad dessa släppte ur röret var knappast hälsokost, men det hade ingen synpunkter på då.

I början av 2000-talet blev E85 en fluga, starkt lobbyarbete gjorde att det kunde ta fart, det fanns lite Amerikanska bilar som kom hit, då speciellt Ford Taurus som en del kommuner köpte in. Staten köpte detta med hull och hår, att detta var lösningen på miljöproblemet och det infördes subventioner och skattelättnader på E85-bilar. Självklart var SAAB och Volvo snabbt med på tåget och de sålde bilar som aldrig förr, speciellt till företag. Detta gjorde att de flesta förmånsbilarna blev E85-bilar. Var det bra för miljön? Ja, just då var det ju fossilt CO2 som var den enda boven och det som Al Gore jagade jorden runt i flygplan för att lösa…

Mer fokus på CO2, då insåg man ju att dieselbilar faktiskt hade 20-25% lägre CO2 än bensinbilar. Plötsligt var 120g-diesel det som var miljöbil och massor av V70 D2 kom ut på marknaden. Här började också den stora jakten på att besegra körcykeln, allt suboptimerades och för varje generation eller modell så blev skillnaden mellan verklig förbrukning och deklarerad förbrukning större. Detta hade kunnat fortsätta i oändlighet om inte VW hade tagit cycle beating till en ny bottennivå genom att införa olika mappning i bilarna och då främst för att sänka NOx i testmiljö.

NOx? Inget som någon pratat om tidigare, detta låter allvarligt, glöm allt annat, vi måste råda bot på NOx, den enda faran för mänskligheten!!! Lobbyism igen!

Dieselbilarna måste bort, alla skall köra plugin-hybridbil!!! Nya incitament för företag och förmånsbilister! En plugin-hybridbil drar ju bara 0,2l/mil, fantastiskt!! Det blir inte mycket CO2 eller NOx av den! Eller hur var det nu då? En plugin-hybridbil med rätt körmönster släpper ju inte ut något alls och laddas med i princip utsläppsfri el i vägguttaget, men hur mycket drar den när den inte har någon el kvar? Det är inga trevliga recensioner på ex. Outlander PHEV när den går på bensin.

Just nu är det mycket snack om miljözoner och då har man helt låst sig till NOx som den enda faran och byggt ett regelverk kring det. Många dieselbilar blir stoppade, men ännu fler bensinbilar och bensinhybrider kommer att fastna vid samma ”bom”

Inom stadsmiljö har man länge pratat om partiklar som en stor fara, PM10 som man först trodde kom från dieselbilar innan partikelfilter, vilket är sant, men man har inte berättat att bensinbilar med direktinsprutning släpper ut väldigt mycket mer PM10 än en modern dieselbil.

Detta är en väldigt komplex fråga.

*Robban

Ja det är ju inte ens nära majoriteten av luftföroreningar som kommer från bilar, så...

SAIK FOR LIFE!

På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.

Det där var en mycket bra sammanfattning Robban. Hoppas många här på VIB som gått på alla trender tänker till lite extra och gör en självransakan och slutar vara enögda. Det här med miljö är komplext och det finns inget quick fix utan det tar tid. Låååång tid innan det blir bättre.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Rikard wrote:
På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.

Säger bara jävla journalister som inte ens kan läsa innantill i en undersökning och vetenskapliga rapporter. Stockholm har inte samma problem med dålig luft som storstäderna nere i Europa. Men vi har Miljöpartiet och deras journalister.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Rikard wrote:
På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.

Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.

trasten wrote:
Rikard wrote:På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.
Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.

Och nästa år ger jag mig fan på att det är bensinbilarna med direktinsprutning eller bensinhybriderna, som dödar folk.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Eller anal magnetism från elbilar... ;-)

Robbans inledande inlägg var en kanonbra sammanfattning! +++++

trasten wrote:
Rikard wrote:På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.
Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.

Jaa, dubbdäcken dödar en jäkla massa folk, men folk köper de förbannade dubbdäcken ändå, de är ju sååå säkra.......eller är folk enögda.......?

Shogun wrote:
trasten wrote:Rikard wrote:På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.
Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.
Jaa, dubbdäcken dödar en jäkla massa folk, men folk köper de förbannade dubbdäcken ändå, de är ju sååå säkra.......eller är folk enögda.......?

Nej Shogun jag känner bara till dig som enögt skyller allt på dubbdäcken, NOX och Diesel. Själv kör du vidare i din Mazda diesel vislandes " Allways look on the good side of life" Men inte fan är du bättre än andra miljösvin. Pördi döö!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Shogun wrote:trasten wrote:Rikard wrote:På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.
Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.
Jaa, dubbdäcken dödar en jäkla massa folk, men folk köper de förbannade dubbdäcken ändå, de är ju sååå säkra.......eller är folk enögda.......?
Nej Shogun jag känner bara till dig som enögt skyller allt på dubbdäcken, NOX och Diesel. Själv kör du vidare i din Mazda diesel vislandes " Allways look on the good side of life" Men inte fan är du bättre än andra miljösvin. Pördi döö!

;o)

Shogun wrote:
christer_1 wrote:Shogun wrote:trasten wrote:Rikard wrote:På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.
Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.
Jaa, dubbdäcken dödar en jäkla massa folk, men folk köper de förbannade dubbdäcken ändå, de är ju sååå säkra.......eller är folk enögda.......?
Nej Shogun jag känner bara till dig som enögt skyller allt på dubbdäcken, NOX och Diesel. Själv kör du vidare i din Mazda diesel vislandes " Allways look on the good side of life" Men inte fan är du bättre än andra miljösvin. Pördi döö!
;o)

Ja där blev du svarslös tydligen. Säger som Leifer, Spirou och alla hans andra alias (Du har tydligen flera också) jag vann, haa haa

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det mest effektiva sättet att minska utsläppen är att resa mindre. Jag själv reser för mycket, men kör oftast ganska lugnt.
Att förbränna olja, ved eller bensin är ett effektivt sätt att inte kunna nyttja en resurs igen. Har man en elmotor kan man få tillbaka en del av energin när man minskar hastigheten.

Att använda smutsiga produkter och rättfärdiga det med att andra är värre är bara fånigt. Jag kan erkänna att jag sätter mitt nöje före planeten ganska ofta.

christer_1 wrote:
Shogun wrote:christer_1 wrote:Shogun wrote:trasten wrote:Rikard wrote:På Stockholmsnyheterna nyss, sa man att dieselbilarna dödar tusentals folk i förtid.
Förra veckan sa man att luften i Stockholm var den renaste någonsin.
Det är många olika besked.
Och året innan så var det dubbdäcken som dödade folk.
Jaa, dubbdäcken dödar en jäkla massa folk, men folk köper de förbannade dubbdäcken ändå, de är ju sååå säkra.......eller är folk enögda.......?
Nej Shogun jag känner bara till dig som enögt skyller allt på dubbdäcken, NOX och Diesel. Själv kör du vidare i din Mazda diesel vislandes " Allways look on the good side of life" Men inte fan är du bättre än andra miljösvin. Pördi döö!
;o)
Ja där blev du svarslös tydligen. Säger som Leifer, Spirou och alla hans andra alias (Du har tydligen flera också) jag vann, haa haa

Nej, men eftersom du inte förstod så är vi alla enögda på ett eller annat vis....en del på diesel och dubbdäck och andra på hybrider och låga utsläpp.....;o)

Det jag tycker är problematiskt med miljödebatten i Sverige är att lösningen på problemet hela tiden är att försöka göra bilåkandet till en samvetsfråga. Istället för att satsa på snabb utbyggnad av laddinfrastruktur och ordentliga bonusar till de som väljer elbil så ska man istället få dåligt samvete för att man åker bil till jobbet istället för att cykla eller åka kommunalt. Jag är värdelös på att cykla och skulle isåfall hellre gå till jobbet än att cykla. Och är inte heller speciellt road av att stå och gunga på en tunnelbana till jobbet. Tänker alltid välja bilen framför cykeln eller tåget. Samtidigt så skulle jag gärna kunna tänka mig en elbil eller laddhybrid, men undrar om det ändå inte är bättre för miljön att jag kör den bil jag har nu så länge som möjligt.

Utsläpp har olika ju verkan.
CO, en giftig gas som vi inte pratar om idag, men som bensinbilar fortfarande släpper ut en del.
CO2, en växthusgas om behövs för att saker skall växa men som med för stor koncentration skapar ett lock som ger ökad temperatur
NOx, kväveoxid som leder till övergödning och marknära ozon och kan i höga koncentrationer leda till irritation i andning speciellt för känsliga personer.
HC, oförbrända kolväten, är cancerframkallande och kan påverka arvsanlagen hos däggdjur
Partiklar, PM10 och PM2,5, leder till besvär i andning och kommer både från bilar utan partikelfilter och från vägslitage
Bensen, en cancerframkallande förening som kommer från bensinbilars avgaser och bensinens avdunstning

Kommer alla utsläpp av detta från biltrafiken?
Nä, CO kommer från all förbränning, speciellt de som inte är katalysatorrenade som vedeldning eller gamla bilar och många motorcyklar/mopeder.
CO2, nä, lite av det totala utsläppet, men förvisso en del som skulle gå att påverka. Flyg, båttrafik, energiproduktion, cementproduktion och köttproduktion är starka bidragare till detta.
NOx, nä, mindre och mindre, både när det gäller bilar och tunga fordon
HC, ja, mycket kommer från fordonstrafiken
Partiklar, nä, massor kommer från värmeverk, vedeldning och inflygande partiklar från övriga omvärlden, både när det gäller koleldning i Polen eller sand från Sahara.
Bensen, ja, i huvudsak från avdunstning av bensin eller från kallstartade bensinbilar.

En annan faktor som inte finns med i naturvårdsverkets rapporter när det gäller utsläpp i ex. Stockholm är att inte en gnutta utsläpp från fartyg finns med i beräkningarna, efter som, citat, ”dessa utsläpp räknas som internationella utsläpp” och därför är de obefintliga eller ofarliga?
Så vi kan konstatera att det finns ganska mycket utsläpp som finns i vår närmiljö och global miljö som inte kommer från bilar vilket man lätt kan missa i allt som skrivs om förbud på ”dieselbilar” men visst är det bra att vi försöker att minska utsläpp lokalt, speciellt i trång gatumiljö där det är svårare att den blir bortventilerad och där det vistas mycket människor i gaturummet.

Veckans rubriker:
Stockholms luft är renare än på 50 år...
Det dör 1000 personer i förtid om året i Stockholm av luftföroreningar...

*Robban

Bara för att luften är renast på 50 år betyder inte det att den är bra...

Saab 9-3 1.8t BioPower

Jo, visst är det så Japsen, det man då kan undra är hur många tusen som dog i förtid för 25 år sedan när luften var sämre?

*Robban

För 25 år sen bodde större del av befolkningen utanför de stora städerna. Medellivslängden i Sverige har ökat med 6-7 år de senaste 25 åren. Nånting har blivit bättre.

L. Mäkinen wrote:
För 25 år sen bodde större del av befolkningen utanför de stora städerna. Medellivslängden i Sverige har ökat med 6-7 år de senaste 25 åren. Nånting har blivit bättre.

Jo, inte minst kunskapen om en hel del svåra sjukdomar och hur konsekvenserna av dessa kan minskas.

Vi blir äldre ja, men är vi friskare?
En del av åldersökningen beror på att vi har fantastiska läkemedel och en fantastisk (ja, den är inte så dum trots allt) sjukvård.
Sedan beror det på var i landet man bor, utbildning, ekonomi e.t.c.

Antal invånare inne i stockholm är faktiskt ungefär på samma nivå som för 50 år sedan. Däremellan kom en dipp så visst är det rätt att det var färre för 25 år sedan, men det är ändå inga stora skillnader i det stora hela.

Bilars påverkan på vår miljö...

Andelen rökare minskar även.

Det finns alltså många faktorer som påverkar.

Lite intressant är också att vi har invandringen att tacka för att vi ändå har en befolkningsökning, ty utan den skulle vi inte haft någon förändring de senaste 50 åren. Ja, troligen faktiskt även en minskning. Vi är för dåliga på att yngla av oss helt enkelt. Även där kan vara intressant att veta hur föroreningar påverkar.
Ponera nu att du som vuxen kommer hit från ett land där du utsatts för föroneringar, extrem stess e.t.c. Du ligger då redan på gränsen och kroppen är sliten. Sedan tillför du en mängd som i sig inte är särskilt skadligt, men som samantaget med din livshistoria blir droppen som får glaset att rinna över.
Likaså alla dessa stressade storstadsmänniskor: Hur nära avgrunden står de när de slutligen dör? Är hjärtinfakrten relaterad till föroreningar i första hand eller till den stress du utsatt dig för med din livsföring?
Hur ser innemiljön ut? Vi spenderar mer tid inomhus - hur bra är det? Hur bra luft är det inne?
Vi duschar allt mer - hur påverkar det inneklimatet med mögel e.t.c. som följd?
Och så vidare.

Hönan och ägget, den klassiska frågan med andra ord.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.