Vi Bilägares forum

Är personalbil något att satsa på?

Är personalbil något att satsa på?

Jag har nyligen börjat jobba hos ett större företag på en ort cirka 7 mil hemifrån. Företaget har en personalförmån som kallas personalbil. Jag får en ny bil där allt utom drivmedel ingår i 3 år. I dagsläget kör jag en Saab 9-3 -03 som har gått 18000 mil.

Egentligen är Saaben är ypperlig bil att pendla så långt med, jag tänker då på komforten, hyfsad bränsleekonomi (0,7 l/mil) och att den redan har gått ganska många mil så värdeminskningen är ingen parameter framöver.

Men nu funderar jag lite grann på att ta ut en snåldiesel som personalbil. Jag kommer då att få ett avdrag på bruttolönen och sedan en förmånsbeskattning. Men jag slipper bry mig om kapitalkostnader, servicekostnader och andrahandsvärde. Vägen till jobbet är blandad, först 1,5 mil grusväg och 70-väg och sedan är det 5 mil E18 inkl. 1 mil motorväg.

Jag får välja mellan Volvo och Ford och jag funderade mellan C30 D2 eller V50 med samma dieselmotor. Jag skulle då komma ner i en förbrukning på strax under 0,5 l/mil.

Vad har ni för råd att ge mig angående bilval och hur ser ni på de ekonomiska aspekterna?

Uppdaterat: 2012-01-10 19:58

Kommentarer

Det var onekligen jävligt frestande. Men mycket av min tankebana hänger på restvärdet. Jag får köpa loss min V50 för 84 000 spänn efter 3 år och det kan vara 25-30 000 under begvärdet. Den eventuella affären är med i min mentala kalkyl.

Men nog fan är Audi en roligare och läckrare bil.....

Uppdaterat: 2012-02-28 22:07

Kollade A3:an för 220 000 och förmodligen har den ett skyhögt restvärde. Räknar jag med ett restvärde på 90 000 efter 3 år så är enbart kapitalkostnaden 3894 kr i månaden. Att då leasa den för 3495 i månaden med allt inräknat indikerar ett grym högt restvärde.

Uppdaterat: 2012-02-28 22:52

Det är just inkomstskatten som är den intressanta punkten. har man 53% marginalskatt så får man ju inte mycket i plånboken för de sista tusenlapparna. Där kommer ju företeelser som Hem-PC och personalbilar in, kan man betala något med bruttopengar istället för att skatta bort dem. Att plocka ut prylar från jobbet som företaget köper in momsfritt och betala med löneavdrag är ju ett praktexempel på hur det fungerar...

Skulle man betala 3875:- för en Audi (sista länken i Junkers exempel ett par inlägg upp) med skattade pengar, bara 4500mil på tre år, 10kr för övermil samt att försäkringspremie tillkommer, så känns totalt 4000-4500kr för en personalbil rimligt med bättre villkor och fler mil för samma pengar.

Man ska ju var medveten om att det inte rör sig om några jättepengar att tjäna, att man måste skatta för förmånen ska ju på något sätt väga upp, men jag tror på de räknekalkyler jag sett/gjort - att man kommer 1000-1500kr billigare undan än att gå och köpa motsvarande bil privat.

Angående pension etc så erbjuder många företag att betala in samma pesionsbelopp som man skulle haft utan bruttolöneavdraget, så är mitt avtal skrivet då många är oroliga för dess påverkan på pensionen.

Seriösa personalbilsavtal har också fasta presenterade restvärden där man får del av mellanskillnaden vid ev slutförsäljning.

Uppdaterat: 2012-02-29 10:04

Det finns några fel i din kommentar...

Tjänstepensionen ser de flesta som erbjuder personalbil till att betala fullt ut men däremot inte det som diskuterats här, den allmänna pensionen.

Sedan är det väl utmärkt att de valt ett högt restvärde på Audibilarna eftersom månadskostnaden blir låg och det bara är att återlämna bilen.

Ett utköp under marknadsvärde är inte heller lagligt, utan du måste i så fall ta upp detta som en förmån och antagligen får företaget dessutom betala avgifter utöver detta.

Vad gäller Audibilarna så ingår försäkring hos en del ÅF och inte hos andra.
Sedan får du nog tala om att priset var för en relativt dyr Q3, det finns ju andra val att göra.

Personalbil är bra om man har en lön uppemot 40000:- i månaden that's it.

Den anställde köper bilen
Bilen kan köpas till marknadsvärde efter förevisande av värderingsintyg från oberoende värderings- man.
Exempel 1
Steg 1
Bilpris Restvärde Marknadsvärde
200 000 kr 100 000 kr 120 000 kr
(avräknas med ev värderings- och försäljningsavgifter) Den anställde köper bilen för 120 000 kr, arbetsgivarens innestående ”vinst” är 20 000 kr.
Steg 2
Överskottet återbetalas med avdrag för sociala avgifter.
20 000 / 1,3142 = 15 218 (arbetsgivarens kostnad 15 218 *1,3142 = 20 000)
15 218 kr beskattas som lön beroende på den anställdes marginalskatt.
54 procent marginalskatt = 15 218 * 0,46 = 7 000 kr i nettoutbetalning till anställd 34 procent marginalskatt = 15 218 * 0,66 = 10 043 kr i nettoutbetalning till anställd

Uppdaterat: 2012-02-29 18:13

Marknadsvärdet är i mitt fall det beräknade inbytespriset. Alltså om jag byter in bilen så beräknas man få 90 000 för den. Vinsten för mig blir ju att jag får köpa loss bilen till inbytespriset om jag vill, så någon förmånsbeskattning blir det inte på den delen.

Men vad käckt med låg månadskostnad, problemet är ju bara att man bedömer bilens skick efter 3 år och ju högre restvärde desto större risk att stå med en fet räkning i handen efter 3 år. Du kan säkert leasa en bil för 1000 spänn i månaden men då har du ett restvärde på kanske 80 %.

Uppdaterat: 2012-02-29 18:13

Nej de garanterar ju restvärdet!!!!!!!!!

Marknadsvärdet vet du först när bilen värderas efter tre år och då blir det de kalkyler jag hade i mitt förra inlägg.

Jämför hem-pc, de fick inte säljas till annat än äkta marknadsvärde efter tre år, gjordes det så bled det nedslag hos skatteverket.

Uppdaterat: 2012-02-29 18:18

Nu är det ju så att inbytespriset är marknadsvärdet, alltså det som marknaden är beredd att betala för bilen vid inbyte. För mig blir det då förmånligt att få köpa loss bilen till marknadsvärde/inbytespris.

Uppdaterat: 2012-02-29 18:43

Och hade jag varit intresserad av det absolut billigaste alternativet så hade jag givetvis bosatt mig på promenadavstånd från jobbet. Men nu anser jag att jag är beredd att betala en slant för detta smidiga upplägg.

Uppdaterat: 2012-02-29 18:46

På onsdag kommer äntligen bilen!

Nu har jag fixat fäste till iPaden från Brodit så nu kan den njutbara pendlingen börja.....

Uppdaterat: 2012-03-10 23:25

En glädjens dag då V50:n dök upp en dag tidigare än beräknat!

Fick bensinräkningen idag också, 4400 kr för februari. Och med tanke på att V50:n gick på strax under 0,40 på motorvägen hem så räknar jag med att spara 2000 spänn i månaden på bränslet.

Blåtandskopplingen funkade kanon, smidigt att koppla upp iPhonen till bilstereon. Nu väntar jag på fästet till min iPad ska komma så blir det ännu bättre.

Fortsättning följer......

Uppdaterat: 2012-03-13 19:45

Nu är första tanken uppkörd och förbrukningen landade på 0,59.
Andra tanken ska jag köra väldigt lugnt och se vad jag kan få ner förbrukningen till.
Har också via kontakter lyckats få ett diesel-kort genom ett åkeri, rabatt på 90 öre litern är inte fel.

Jag har denna månad en bensinräkning på 4500 och jag tror baske mig att jag kommer spara närmare 2000 spänn i bränslekostnader framöver.

Uppdaterat: 2012-03-22 18:54

Ja det finns rejält med pengar att spara på att byta till en snål bil i dagsläget... :)

Uppdaterat: 2012-03-23 09:31

Till den som funderar på att skaffa en personalbil och undrar vilken nettokostnad det blir. En grundregel man kan följa är att bilen kommer att kosta ca 150 kr/10000 kr dvs om bilen kostar 300.000 kr så betalar du netto per månad ca 4500 kr. Vid 50 % marginalskatt. Om bilen har 40 % nedsatt förmånsvärde av någon orsak (exvis gasbil typ Passat EcoFuel) så blir nettokostnaden lägre givetvis. Det jag kan irritera mig på är att sådant som däck & försäkring kostar mer än om man skulle köpt det privat. Däck på alufälg kostar ca 10.000 kr men privat hade man fått dem för 6.000 kr, helförsäkring kostar 4000 kr/år men privat hade det kostat ca 1500 kr/år, det kan jag tycka är lite märkligt då de borde ha bra avtal med leverantörerna kan man tycka, men icke. Dock är det är bekvämt, men ganska dyrt trots allt, jag betalar ca 5300 kr /månad för en bil som kostade ca 360.000. Jag har Autoplan som "leverantör".

Uppdaterat: 2013-01-23 21:05

Jag har börjat kolla på vad min bil kommer att stå i när den är 3 år och mitt avtal går ut. Kollar jag på blocket på Volvo V50 diesel årsmodell 2010 och max 6000 mil så ligger dom på runt 140 000. Med tanke på att jag får köpa loss bilen för 90 000 så tycker jag noga att man ska räkna in vinsten i budgeten också.

Uppdaterat: 2013-01-24 15:02

@Rustan Werling - Det skulle vara intressant att få en utvärdering av ditt senaste år med personalbil. Var det så bra som du väntat dig? Stämde dina beräkningar med verkligheten? Fördelar och nackdelar?

Uppdaterat: 2013-06-26 11:14

Bump!

Kräver uppdatering:)

Uppdaterat: 2014-10-27 21:47

Skit oxå, tråden var ju antik..........

Uppdaterat: 2014-10-28 19:16