Vi Bilägares forum

Är personalbil något att satsa på?

Är personalbil något att satsa på?

Jag har nyligen börjat jobba hos ett större företag på en ort cirka 7 mil hemifrån. Företaget har en personalförmån som kallas personalbil. Jag får en ny bil där allt utom drivmedel ingår i 3 år. I dagsläget kör jag en Saab 9-3 -03 som har gått 18000 mil.

Egentligen är Saaben är ypperlig bil att pendla så långt med, jag tänker då på komforten, hyfsad bränsleekonomi (0,7 l/mil) och att den redan har gått ganska många mil så värdeminskningen är ingen parameter framöver.

Men nu funderar jag lite grann på att ta ut en snåldiesel som personalbil. Jag kommer då att få ett avdrag på bruttolönen och sedan en förmånsbeskattning. Men jag slipper bry mig om kapitalkostnader, servicekostnader och andrahandsvärde. Vägen till jobbet är blandad, först 1,5 mil grusväg och 70-väg och sedan är det 5 mil E18 inkl. 1 mil motorväg.

Jag får välja mellan Volvo och Ford och jag funderade mellan C30 D2 eller V50 med samma dieselmotor. Jag skulle då komma ner i en förbrukning på strax under 0,5 l/mil.

Vad har ni för råd att ge mig angående bilval och hur ser ni på de ekonomiska aspekterna?

Uppdaterat: 2012-01-10 19:58

Kommentarer

Det är väldigt mycket enklare att falla för frestelsen om frugan tycker att jag ska slå till också

Uppdaterat: 2012-01-14 18:21

Nu har jag hittat argumentet som blir avgörande för att jag slår till. Jag tar alltså en personalbil till ett värde av 250 000 kr och med ett restvärde på 90 000 kr. Detta kostar mig 4700 kr netto i månaden. Det enda som tillkommer under dessa 3 år är dieselkostnader.

Om jag ska köpa den privat och då betala av 160 000 på 3 år för att då ha kvar 90 000 i skuld så kostar det mig 4700 kr i månaden bara i lånekostnader, sedan tillkommer skatt, försäkring, service och eventuella reparationer.

Sett mot den bakgrunden så inser jag hur fördelaktigt det är.

Uppdaterat: 2012-01-15 12:22

Japp, du tänkte rätt, som jag också tidigare skrev.
Du får ju dessutom möjligheten att senare köpa loss en bil som du vet allt om.

Uppdaterat: 2012-01-15 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är inte hundra insatt i hur detta fungerar med avdrag/skatter men blir det inte lite samma sak som om du tex prenumererar på en ny bil och betalar detta eller har jag helt fel då?
En ny Avensis kan man som ett exempel prenumerera på från 3710kr/månad inkl fulla garantier, service och försäkring: http://www.toyota.se/finance/finans_prenumeration3_privat.aspx

Uppdaterat: 2012-01-15 21:32

Bara det att det är mycket förmånligare med bruttoavdrag. Jag kletade på lite grejer på en Avensis som jag tagit med på Volvon och det steg till 6250 kronor. Och då drar Volvon mindre diesel och fordonskatten tillkommer på Toyotan.

Uppdaterat: 2012-01-15 21:52

Hej,
Du får ett bruttolöneavdrag men som jag sa tidigare så måste du därefter betala förmånsskatt - men jag förutsätter att du har tagit hänsyn till den merkostnaden.
Sen hur mycket soppa olika bilar drar - ja, det kan man diskutera till oändligheten.
Du kanske redan nämnt det (=lång tråd detta) men hur hanteras övermil - alltså om du kör längre än det kalkylen är baserat på ? Finns likaså garantier för att du slipper nån form av tillägg när du lämnar tillbaka bilen om dom t ex finner lacksskador el likn ?

Uppdaterat: 2012-01-15 22:48

Läs kommentarerna till artikeln, det visar verkligheten...
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/personalbilen-allt-hetare/201318.html

Uppdaterat: 2012-01-15 23:38

Okey, Jag antar att man borde kunna göra samma sak om man väljer deras företags-lösningar om nu dessa alternativ är så förmånliga? Men du hade väl bara Volvo och Ford att välja på som jag förstod det i ditt fall genom företaget?
Nya Avensis med 2-litersdiesel på 125hk som kommer om ca två veckor är miljöklassad och skattefri i 5 år så skatten slipper du även i det fallet om du skulle prenumerera på den, en lika stark Volvo-diesel drar nog inte direkt mindre (än 0,45L/blandat i EU-körcykeln) även om Volvon är en mindre bil men du kanske klarar dig med en mindre motor och lite sämre prestanda.
Räknar du på en bensinare så spar du ju dock närmare en femhundring i månaden som du i stället kan tanka billigare bensin för men du kanske är helt inne på diesel ändå?
Detta beror väl även helt på om du verkligen tänker köpa bilen eller inte när tiden är utgången eller hur funkar det då?

Uppdaterat: 2012-01-15 23:58

Intressanta kommentarer där, stämmer dessa låter det inte lika förmånliga.

Uppdaterat: 2012-01-16 00:00

Efter 3 år får jag köpa loss bilen för 90 000 kr. Om jag inte vill göra det så värderas bilen av en oberoende värderingsman, är bilen då värd 80 000 får jag betala, är bilen värd 100 000 får jag överskottet. Tittar jag på en 3 år gammal V50 diesel idag så ligger den på 110 - 120 000 så jag tycker restvärdet är satt med marginal.

Jag lever inte i villfarelsen att jag på något sätt skulle tjäna massa pengar på den här lösningen. Men det är ett smidigt sätt att åtnjuta lyxen av en splitter ny bil och det tycker jag är värt en slant, jag tillbringar trots allt 2 timmar om dagen i bilen.

Uppdaterat: 2012-01-16 06:01

Jag har alltså 3 alternativ.

1. Köra vidare med Saaben som har gått 18 000 mil. Detta är ju givetvis det billigaste, men då får jag vara beredd på att saker kan börja gå sönder och nästa år är det dags för nya vinterdäck. Så länge bilen håller ihop är detta givetvis mest lönsamt.

2. Köpa en ny bil på egen hand. Detta är jag lite rädd för då den kommer gå många mil och detta kommer påverka andrahandsvärdet. För att parera värdeminskningen så måste jag betala av ganska mycket för att inte hamna i ett läge där jag har större lån än vad bilen är värd.

3. Ta en personalbil och avstå en del av lönen och samtidigt veta alla kostnader och dessutom ha möjligheten att köpa loss en bil som jag vet allt om till ett förmånligt pris efter 3 år. Dessutom är det riskfritt om jag byter jobb då man bara lämnar tillbaka bilen.

Sett mot denna bakgrund så väljer jag alternativ 3.

Uppdaterat: 2012-01-16 06:10

Hej,
Om du vill göra en bedömning av restvärdet så gör i så fall inte misstaget att jämföra med vad en motsvarande bil verkar kosta att köpa hos en handlare idag. Det är inbytesvärdet som är intressant och det är avsevärt mindre. Hur var det med övermil - är dessa rimligt prissatta ? Du skriver att din nya bil "kommer att gå många mil" så det gäller nog att ha kolla på vad övermil kommer att kosta. Läs också kommentarerna till artikeln som länkats till ett par gånger.

Uppdaterat: 2012-01-16 06:42

Du har väl 4 alternativ om du räknar med en prenumeration privat på en sprillans bil med fasta kostnader där du bara står för bränslekostnaderna men får full lön och samma pension m.m?
Och du har ändå väl har rätt till avdrag då du har bilen privat eller har jag fel då?

Uppdaterat: 2012-01-16 09:31

Att betala nästan 6500 för det tvivelaktiga nöjet att färdas i en Avensis ser jag inte som ett alternativ.
Nu har jag beställt bilen och den levereras den 20 mars. Eventuella övermil påverkar bara restvärdet, kör jag 3000 mil per år så blir restvärdet 84 000. Men det gäller ju bara om jag inte köper loss bilen efter 3 år.

Att få köpa en bil till inbytespris efter 3 år tycker jag verkar kanon.

Uppdaterat: 2012-01-16 11:04

Rustan vad blev det för bil V50 eller? och vad tog du för utrustnig, färg, motor m.m roligt att höra :)

Uppdaterat: 2012-01-16 13:35
Pär

Momentumpaketet innehåller:

Aluminiumfälg Spider 17"
Parkeringshjälp bak
Regnsensor
Led varselljus
Vattenavvisande glas
Blåtands handsfree
Dual Xenonljus

Uppdaterat: 2012-01-16 15:15

Det blev en Volvo V50 D2 Ice Vit.

Mörkgrå lädersäten
Momentumpaketet.
High Performance ljudanläggning
Tidur för tillsatsvärme (parkeringsvärmare)
Stänkskydd fram och bak
Eluttag i bagaget
Continental Coda dubbdäck
Fast Dragkrok

Uppdaterat: 2012-01-16 15:16

Hoppas det blir bra och rapportera gärna i tråden vad kostnaderna blev efter några månader.

Uppdaterat: 2012-01-16 19:11

Leverans är beräknad till 20 mars. Jag ska försöka rapportera kostnader och upplevelser i övrigt på ett så ärligt sätt som möjligt.

Uppdaterat: 2012-01-16 20:22

Det är ju tur att du inte har några fördommar om en Avensis du inte ens provat Rustan.
Du hade ju som jag förstått det i stället fått göra fulla reseavdrag och få full lön/pension så kostnaden blir väl inte lika hög om du tar med detta i beräkningen (eller lägger på dessa förluster på Volvons månadskostnad) vilket man borde om man vill ha helt ärliga kostnader.
Oavsett så blir du säkert nöjd med en ny V50 då man lär få massa utrustning "på köpet" vid det här laget på en gammal modell vilket ju är en fördel.
Färgen lät för övrigt snygg även den! :)

Uppdaterat: 2012-01-16 22:43

Inte helt otippat så blir man påhoppad för att man inte vill ha en Toyota. Jag säger det för typ 100e gången, jag har provat flera olika Toyotor i jobbet och jag gillar inte komforten i stolarna och den höga ljudnivån i kupén. Jag sitter lika illa i en Opel så det är helt enkelt så det är. Men uppenbarligen finns det jättemånga som tycker tvärtom.

Återigen, bruttoavdraget påverkar bara pensionen om man tjänar över 37000 i månaden. Det är för mig mer attraktivt att betala 4000/mån plus och göra halva reseavdrag än att betala 6500/mån plus försäkringar och 8kr/övermil och sedan få fulla reseavdrag på pengar som jag legat ute med 1 år.

Vi får se hur det blir, jag har inte nappat på erbjudandet av blott ekonomiska skäl, att få ett bekymmersfritt bilägande och efter 3 år få ett förmånligt pris på en bil som jag vet allt om är värt en hel del pengar för mig.

Uppdaterat: 2012-01-17 06:05

Jag kommer alltså få tillbaka 10 000 mindre på skatten jämfört med fulla reseavdrag. Eftersom månadskostnaden på en Avensis är snällt räknat 2000 mer i månaden så förlorar jag ca 25 000 om året på att "prenumerera" på en Toyota. Eller 75 000 på en 3-års period.

Uppdaterat: 2012-01-17 06:10

Jag gratulerar till en ny bil, även om det inte är en bil som jag gillar, jag tycker att du hade bättre alternativ, men det är ju du som ska ha bilen och då spelar det ingen roll vad andra tycker, och jag är säker på att du gjorde helt rätt.
Jag har kollat med ett par bekanta i samma situation, de har under flera år undersökt det här alternativet och med deras erfarenhet kan jag gratulera en gång till.

Uppdaterat: 2012-01-17 16:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rustan det låter som att du kommer få en trevlig bil... Finns inget bättre än att vara och hämta ut en ny bil i bilhallen.
Hoppas du blir nöjd med bilen, fast om den gamla bilen var en gammal saab så kommer nog denna vara en ren fröjd.

Uppdaterat: 2012-01-17 16:27
Pär

P-Pär, det kanske är där saknaden infinner sig, men det vet du kanske inget om.

Uppdaterat: 2012-01-17 16:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Rustan valde nog den bil han ansåg passade honom bäst. Det som varit lite intressant med denna tråd är möjligheten till s k personalbil som jag personligen inte var speciellt uppdaterad i - vilket säkert märkts. Tack för att du delade med dig av detta, Rustan.

Uppdaterat: 2012-01-17 17:07

Jag sitter i valet och kvalet om jag ska skaffa en personalbil som erbjuds på företaget. Däremot har jag väldigt svårt att hitta information hur det här påverkar mig ekonomiskt, t.ex gällande bruttolöneavdrag, förmånsbeskattning och påverkan på pensionsgrundande inkomsten.

Så jag tänkte se om det är någon här som lyckats grotta ner sig i ämnet!

Förutsättningarna är följande;

Företaget gör ett bruttolöneavdrag på 2500kr på min lön.
Sedan ska vi betala förmånsvärdet för bilen, i det här fallet en V70.

Förmånsvärdet är ca 3800kr
Och den delen jag betalar netto är då ca 1225kr.

Vi får inte köpa lös bilen utan vi har den i fyra år eller 12000mil sen får man ta ut en ny.

Jag kör inte mycket i tjänsten, ca 100 mil. Så den biten bryr jag mig inte så mycket om.

I avtalet ingår service, däck, normalt slitage, skatt, försäkring, torkare, vätskor. (kommer jag ihåg nu)

Som jag räknat kommer jag alltså att betala för bilen då 2500kr*0.68 = 1700kr + förmånsvärdet 1225kr = 2925kr. Detta är vad jag alltså får mindre i lön i handen varje månad.

Men hur påverkas min ekonomi i övrigt? Hur fungerar då bruttolöneavdraget och förmånsvärdet i förhållande till min ekonomi? Jag tjänar 35000kr/månad i bruttolön.

Mvh John

Uppdaterat: 2012-01-24 11:49

Nu när bilen är beställd så har satanisterna på Volvo ordnat så att jag kan följa bilens väg genom produktionen. Så i 6 lååååånga veckor kan jag gå in på min sida hos Volvo och längta och våndas. Hur kan man hitta på en sådan otroligt elak tjänst?

Uppdaterat: 2012-02-05 10:50

Kan dela med mig av mina erfarenheter av personalbil, är inne på min andra och är helnöjd, som Rustan skrev 03/142011;

"Om jag ska köpa den privat och då betala av 160 000 på 3 år för att då ha kvar 90 000 i skuld så kostar det mig 4700 kr i månaden bara i lånekostnader, sedan tillkommer skatt, försäkring, service och eventuella reparationer."

Jag kom till samma slutsats, kör ca 2000mil till/från jobbet per år och det blir mycket pengar i service, däck etc om det ska betalas med skattade pengar.

Nu ingår ju allt i samma totalsumma som enbart banklånet på en hyfsat ny bil kostat mig per månad.

Vi har ett bra personalbilsavtal på mitt företag, arbetsgivaren har valt att beräkna sjuklön, semesterersättning, m m på den ursprungliga lönen, vi har garanterade restvärden och låga kostnader för övermil, mitt första avtal var på 6000mil/3år 2158 extramil kostade mig 6385kr netto (en extra service, kostnad för övermil, extra värdeminskning)

Visst kan man åka begagnad småbil billigare men jämfört med att köpa en ny bil privat finns inga nackdelar.

Samma sak om man köper däck etc till personalbilen, 1000kr för mig blir ju bara 800kr för företaget som inte behöver betala momsen, genom nettolöneavdrag betalar jag under 400kr av tusenlappen jag kan handla grejor för.

Uppdaterat: 2012-02-08 13:21

Dina övermil kostade ju mindre än 3:-/mil netto och det måste vara extremt billigt!
Det är bara att gratulera dem som har de här möjligheterna att välja personalbil.

Uppdaterat: 2012-02-08 15:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stort tack för att du delgav dina erfarenheter Richards.

Funderade du något på att köpa loss den första bilen efter 3 år?

Uppdaterat: 2012-02-08 18:54

@Saabnisse; jag hittade siffran i kontraktet, vi får betala 2,66kr/mil för övermil, dock max 1000.
Samma sak för mindre mil, max 1000mil ersätts om man kört mindre än väntat.

@Rustan; Jag hade köpt loss den om vi behövt en ny andrabil i hushållet, men för mina resor till och från jobbet vill jag inte tillbaka till privatägd bil, tycker att upplägget med en fast månadskostnad och ett problemfritt ägande fungerar bra, inga oförutsedda kostnader, bara tanka och köra.

Sista bilen har dessutom ett serviceavtal från bilfirman, det kostar 334kr/mån (var inbakat i offerten på bilen) och täcker all service upp till 7500mil inom tre år, täcker enda hålet i personalbilsavtalet, att man måste betala förbrukningsmaterial mellan service:arna själv.

Så nu kan jag bara svänga förbi märkesverkstadens drive in för;
- Gratis byte av huvudlampor och torkarblad mellan servicetillfällena
- Kontroll/påfyllning av motorolja, kylarvätska och spolarvätska mellan servicetillfällena

Uppdaterat: 2012-02-09 13:08

Nu har det ovanliga hänt att bilen blev klar tidigare än beräknat, så nu är det sagt att leverans är vecka 11.
När man följde bilen på nätet så var det 9 steg i fabriken, steg 1 var orderbekräftelse, steg 2 var när plåtarna klipptes till. Steg 3 - Steg 9 gick på 1 dag och sen var det klart. Kändes som en jävla lång väntan på något som var över på en grisblink.

Så nu ska jag försöka sälja av Saaben för lite mer pengar än vad jag blivit erbjuden i inbyte. Någon som är sugen, Shogun eller Hanzzon kanske? ;)

Uppdaterat: 2012-02-27 21:14

He-he, den var bra! :-D

Uppdaterat: 2012-02-27 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag räknade på en C30 D2 R-Design.Företaget jag jobbar på får inte dra av halva momsen. Tror att det beror på att jag inte kör något i tjänsten om jag förstod personalavdelningen rätt. Så för mig blev siffrorna som följer. Bilens pris inkl moms efter avdragna rabatter: 221585 kr. Bruttolöneavdrag 5.843 kr. Förmånsvärde 3.675 kr och nettokostnad för mig skulle bli 5000 kr. Jag tyckte det var för dyrt så jag köpte en 1 år gammal C30 Drive med 2500 mil på mätaren istället för 165000 och med den kalkyl jag har gjort sparar jag ca 2000 i månaden. Sedan får väl tiden utvisa om det var en bra eller dålig affär men jag kommer troligen att ha den kvar mer än 3 år vilket gör att jämförelsen haltar något. @Rustan: Vad kostade din bil och vilket förmånsvärde och bruttolöneavdrag fick du?

Uppdaterat: 2012-02-27 23:56

Jag tog mig mod att testa franskt, en Peugeot 407 som personalbil efter att ha jämfört med Volvos priser/förmånsvärden.
Fullutrustad med skinn, navi mm, pris efter rabatter 239000 kr
Mitt bruttolöneavdrag 4690 kr, förmånsvärde 2733 kr
Nettokostnad för mig 3688 kr, billigare än en V50 och större o bekvämare.

Uppdaterat: 2012-02-28 16:37

Kul val, själv fick jag bara välja mellan Volvo, Renault och Ford. Hade varit kul om man hade fått välja fritt.

Uppdaterat: 2012-02-28 18:30

Ni som anger nettokostnaden glömmer väl den påverkan på pension som det har, detta måste ju också läggas in i kalkylen.

Uppdaterat: 2012-02-28 19:05

Det påverkar bara pensionen om man tjänar över en viss summa, 1 basbelopp tror jag det var.

Uppdaterat: 2012-02-28 19:13

Bläddrade tillbaka i tråden och du hade redan frågat om detta en gång Junkers;)

Uppdaterat: 2012-02-28 19:16

Fel det är tvärtom!!!!

Allmän pension
Överstiger årsinkomsten efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde 8,07 inkomstbasbelopp
(2011: 52 100 kr, vilket motsvarar en månadslön på 35 037 kr) påverkas inte den pensionsgrundande
inkomsten, understiger årsinkomsten 8,07 inkomstbasbelopp kan den framtida allmänna pensionen
påverkas.
I beräkningsunderlaget för den pensionsgrundande inkomsten ingår bilförmån. Det innebär att det är
mellanskillnaden mellan bruttolöneavdraget och förmånsvärdet som kan påverka den framtida allmänna pensionen.
Om bruttolöneavdraget uppgår till 3 700 kr/månad och förmånsvärdet uppgår till 2 000 kr/månad är det
mellanskillnaden 1 700 kr som sänker den pensionsgrundande inkomsten under de tre år Du innehar
en personalbil. Arbetsgivaren minskar sin inbetalning av arbetsgivaravgifter med i ovanstående
exempel: 1 700 kr * 0,3142 = 534 kr, vilket den anställde tillgodogörs i bilkalkylen.
Hur den allmänna pensionen kan komma att påverkas är svårt att säga, eftersom den påverkas av
framtida faktorer som exempelvis:

• din framtida inkomstutveckling
• vid vilken ålder du går i pension
• utvecklingen av premiepensionsfonderna
• den allmänna inkomstutvecklingen
• arbetskraftsdeltagandet
• födelsetalens utveckling
• medellivslängdens utvecklin

Det är därför mycket svårt att göra en generell prognos som ens kan sägas vara rättvisande. På
webbsidan www.minpension.se finns möjlighet för dig att göra en personlig prognos för att simulera
utvecklingen. Vi föreslår att du utnyttjar denna möjlighet och utifrån din bilkalkyl använder formeln:
Bruttolöneavdrag – bilförmån * 36 månader = sänkt pensionsgrundande inkomst under 3 år (A)
När du sedan anger månadslön på www.minpension.se så beräknar du den enligt följande:
((Kvarvarande intjäningsår * nuvarande årsinkomst) – (A)) / (kvarvarande intjäningsår * 12)
Ange sedan den framräknade månadslönen, du kan sedan simulera ett antal faktorer om utvecklingen, exempelvis din framtida löneutveckling. Du kan också jämföra utfallet med om du anger din
nuvarande (ej justerade) månadslön i prognosberäkningen.
Beräkningsexempel:
Månadslön: 20 000 kr
Bruttolöneavdrag: 3 700 kr
Förmånsvärde: 2 000 kr
Kvarvarande intjäningsår: 20 år
3 700 – 2 000 * 36 = 61 200
20 * 240 000 = 4 800 000 – 61 200 = 4 738 800 / 240 = 19 745 = justerad månadslön att ange i
prognosen.
Observera att ovanstående är en förenklad beräkningsmodell för att kunna använda prognosinstrumentet på www.minpension.se.

Tjänar man ÖVER brytpunkten efter avdrag påverkas inte pensionen.

Uppdaterat: 2012-02-28 19:35

Ytterst marginellt med andra ord. 245 kr brutto, det kanske sänker min pension med ungefär 12 öre i månaden. Jag kompenserar det med ecodriving en dag om året;)

Uppdaterat: 2012-02-28 19:37

Lägg in siffrorna så får du se, långt långt mer än de 12 öre per månad som du tror.

Uppdaterat: 2012-02-28 19:52

Hur den allmänna pensionen kan komma att påverkas är svårt att säga, eftersom den påverkas av
framtida faktorer som exempelvis:
• din framtida inkomstutveckling
• vid vilken ålder du går i pension
• utvecklingen av premiepensionsfonderna
• den allmänna inkomstutvecklingen
• arbetskraftsdeltagandet
• födelsetalens utveckling
• medellivslängdens utveckling

Att justera bruttolönen med 245 kr/mån under 3 år av 45 års yrkesliv påverkar endast på marginalen.

Speciellt som pensionen kommer från så många olika håll. Jag kan påverka min levnadsstandard som pensionär mycket mer markant genom andra åtgärder, t.ex att inte ha lån på bil.

Uppdaterat: 2012-02-28 19:58

Men nu är inte formeln sådan utan de har redan tagit hänsyn till att det är 3år.
245 kr per månad avser i deras exempel 20år!!!!

Ytterligare effekter:
Effekter på sjuk- och föräldrapenning
Sjukpenning
Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) kan komma att påverkas beroende på inkomstläge.
Taket för SGI ligger på 7,5 prisbasbelopp, (7,5 * 42 800 = 321 000 kr), vilket motsvarar en månadslön
på 26 750 kr (notera att till månadslön skall övriga ersättningar läggas vid beräkning av SGI).
Om lönen (efter bruttolöneavdrag) ligger över denna nivå påverkas inte sjukpenningen.
Under de första 14 sjukdagarna betalar arbetsgivaren sjuklön baserat på ursprunglig lön, vilket innebär att ersättningen ej påverkas. Blir du sjuk i längre perioder än 14 dagar påverkas din sjukpenning
enligt nedanstående tabell:
Bruttolöneavdrag
Inkomstnivå, kr/månad 2 500 kr/månad 3 500 kr/månad 4 500 kr/månad
0 – 26 750 - 66 kr/dag - 93 kr/dag - 120 kr/dag
Föräldrapenning
Taket för föräldrapenning ligger på 10 prisbasbelopp (35 667 kr/månad). Om lönen (efter bruttolöneavdrag) ligger över denna nivå påverkas inte föräldrapenningen. Föräldrapenning betalas ut från försäkringskassan varför föräldrapenningen påverkas från dag 1, enligt nedanstående tabell:
Bruttolöneavdrag
Inkomstnivå, kr/månad 2 500 kr/månad 3 500 kr/månad 4 500 kr/månad
0 – 35 333 - 66 kr/dag - 93 kr/dag - 120 kr/dag

Uppdaterat: 2012-02-28 20:02

Personalbil är ingen guldgruva utan är relativt kostnadsneutralt annars hade det inte varit tillåtet.

Du verkar inte ha den ekonomiska kompetens som krävs för att förstå alla regler på området tyvärr men jag försöker visa på alla effekter som blir av en personalbil.

Uppdaterat: 2012-02-28 20:04

Men vilken otrevlig attityd du har Junkers.
Ingen har tvingat dig att ta en personalbil. Jag har heller aldrig påstått att jag på något vis skulle tjäna eller spara pengar på att ta en personalbil. Och jag har definitivt inte påstått eller trott att det skulle vara en guldgruva.

Jag tycker helt enkelt att det är ett bekvämt sätt att äga en bil på. Speciellt eftersom jag kan kliva ur uppgörelsen efter 3 år och om jag byter jobb kan jag bara lämna tillbaka den. Dessutom kan jag efter 3 år köpa loss bilen till ett förmånligt pris om jag vill.

Det är helt enkelt ett bekvämt, riskfritt bilägande med många utgångar som jag är beredd att betala en slant för. Det finns ingen som helst anledning för dig att slänga dig med uttryck om andra personers ekonomiska kompetens.

Uppdaterat: 2012-02-28 20:20

Otrevlig attityd, kanske det... men när man inte ens läser det jag skriver och sedan talar om 12öre när det är helt andra belopp det handlar om måste jag ju reagera så kraftfullt för att du ska förstå, vilket du ju nu gjorde, bra!
Jag vill bara belysa alla konsekvenser som blir av detta val så att ingen blir negativt överaskad av detta.

Jag tycker därför att det är helt felaktigt att här bara skriva vad nettokostnaden blev utan att berätta om de kommande konsekvenserna blir för alla som tjänar under ca 39000:- per månad brutto.

För höginkomsttagare är personalbil en lysande affär.

För dem med lägre inkomster kan tom detta vara ett bättre val:
http://personbilar.toveksbil.se/artikel/17429/a4-all-inclusive-helt-enkel-privatleasing.html
http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A3_SPBACK_A3_SB_2_0_TDI_140HK_Kampanjbil_38783352.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A3_Sportback_1_6_TDI__All_inclusive__37614183.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_Q3_2_0_TDI_140HK_Privatleasing_37498820.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-02-28 21:07

Jag ser inte vad restvärdet är efter 3 år, inte heller om vinterdäck ingår. Detta är ju en ganska avgörande del av affären. Dessutom framgår det inte om man kan lämna tillbaka bilen när som helst.

Uppdaterat: 2012-02-28 21:10

Det ingår 6000 mil och vinterdäck på A4 om jag inte minns fel, du får inte lämna tillbaka när som helst (får du verklligen det på personalbilen utan ekonomiska konsekvenser?)
A4:an i exemplet kostar ju uppemot 350000:- så 4500:- per månad är ju rätt bra.
Garanterat restvärde, 4500 är vad du betalar inkl service och försäkring, efter tre år lämnar du tillbaka utan några förpliktelser.

Min systerson hade en A3 på detta sätt, väldigt billigt och funkade bra.

Uppdaterat: 2012-02-28 21:52