Vi Bilägares forum

SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa

SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa

MG:s ägare SAIC Motors ska lansera premiummärket IM Motors i Europa. Det lockar med modernare teknik och ska utmana bland andra Tesla och Nio.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-21 17:07

Kommentarer

Sen detta med ALs jämviktspris osv. Det Tavares har varit kritisk mot är Teslas prissänkning. Att sänka priserna som inte motsvaras av en lika stor intäktsökning = minskad vinst.

Teslas prissänkningar har misslyckats. Tavares vill inte ge sig in i ett priskrig, ingen är betjänt av det - inte ens Tesla.

Det uttalandet handlade inte om Kina.

AL blandar ihop Tavares olika uttalanden. Det Tavares sa om Kina är att han är kritisk till den kinesiska statens subventioner för kinesisk tillverkning och den kinesiska statens strafftullar.

Kina har strafftullar på 25%.

Det gör att det inte är ”fair play” på marknaden.

Nu finns det ett priskrig på den kinesiska marknaden, detta kommer högst sannolikt leda till att flera kinesiska tillverkare slås ut. Och det blir då färre märken från Kina till Europa.

Ökad konkurrens leder inte automatiskt till lägre priser. Apples produkter har fortfarande höga priser trots ökad mängd billigare märken.

Bilmarknaden är speciell på så sätt att den handlar mycket om känslor. Upplevelse. För rätt känsla är man beredd att betala mer.

Om det bara handlade om så lågt pris som möjligt så skulle Dacia vara mest sålda märke. Nu är Dacia inte det.

Det handlar om rätt produkt till rätt pris. Kineserna har inga starka varumärken, ingen tradition, ingen historia, inget som kopplas till en känsla. Detta är faktorer som är viktiga för europeiska bilköpare.

Japanerna har tillverkat bilar sen 50-talet. Export från slutet av 50-talet. Den europeiska marknaden anträdde japanerna på 60-talet. Det var först 20 år senare som de började sälja i några större mängder i Europa, även om det gick fortare i USA.

Koreanerna började i mitten av 70-talet. Även med export till Europa. Sverige dröjde till 1991.

Det var först efter 2010 som koreanerna började bli vanligare i Europa och få ett anständigt rykte. Tog över 30 år.

AL pratar om 10 år för kineserna att ta över Europa.
Jojo. Det tror jag inte händer.
Och eftersom Kina har höga handelstullar är det sannolikt att EU svarar med samma medel.

Uppdaterat: 2024-02-24 16:56

AL skrev:

Där vet man - den här gången från företagsekonomiska studier - att det kostar ungefär tre gånger så mycket att vinna en kund som att bibehålla en befintlig. När antalet kunder nu flyr de plåtskrällen som Raphael högaktar (snart som enda varelse på jorden) så krymper också schabrakens volym att fördela kostnadsmassan på. Att vinna tillbaka dem blir orimligt dyrt. Återstår då att antingen banta organisationen - vilket troligtvis kommer ske när volymerna sjunker under kritisk nivå.
—-
Problemet med ditt resonemang är att du bortser från den stora mängd kunder som var hyrbilsfirmor och fleets.
Kunder som man inte tjänade pengar på.

Ditt resonemang utgår från att tillverkaren fick fullt betalt för att täcka produktens kostnader.
Det fick inte tillverkaren i det fall vi pratar om.

När man tar bort de kunder som man går med förlust på, så är det visserligen så att kostnaden per exemplar ökar i produktionskostnad, men samtidigt ökar ju intäkterna.

Du tror att Tavares vill ha tillbaks dessa företag som kunder som inte vill betala vad produkten kostar, utan kräver stora rabatter för annars köper de inte.

Att ha en marknadsandel som bygger på att sälja bilar till förlust, var det som gjorde att Opel blödde pengar.

Att stryka dåliga kunder och att släppa olönsamma marknadssegment har inneburit ren vinst.

Sen förstår du inte att det är lättare att växa inom segment man redan är starka inom. Och det är ju det man gör. Man fokuserar på de segment man redan är starka inom och stärker sitt erbjudande.

Det är det som ger en bra grund.
Det är billigare att växa inom segment där man redan är starka än att byta till helt andra segment.

Opel är starka inom B och C-segmentet i Europa. De är inte starka inom A, D och sportcoupéer, executive class osv. Alltså ligger fokuset på B och C. Övriga segmentet är dumpade.

Fiat är starka inom A och B. Så fokuset ligger där och övriga segment har dumpats.

Peugeot är starka inom B och C och fokuset ligger där. Det kommer ingen mini-Peugeot och heller ingen stor-Peugeot.
Fokus är halvkombis och SUVar/crossovers.

Uppdaterat: 2024-02-24 17:34

Många Kina-märken fokuserar på lyxiga sedaner. Byd, Nio, Xpeng och en hög till. Men den marknaden är liten i Europa. Det är inte en biltyp som många efterfrågar.
Och det blir inte efterfrågan bara för att kineserna startar priskrig på sedaner för 700 000 kr.
Sen har flera av dem stora och dyra SUVar.
Den marknaden är också liten i Europa.
Europas största marknad är B och C-segmentet. Där européerna föredrar crossovers och SUV.
Där har kineserna idag inga bra erbjudanden.
Kinesiska småbilar är inte crossovers/SUVar.
Vill man ha en crossover, så är det vad man köper.
Inte en sedan, inte ens om den är från Kina och det finns 15 likadana kinesiska sedaner på marknaden som sänker jämviktspriset på sedaner.

Uppdaterat: 2024-02-24 17:40

Varken Peugeot eller Opel gör eller har i planerna att göra, sedaner. Så de påverkas inte av att det kommer 15 lyxsedaner från Kina som sänker jämviktspriset på sedaner.
Det går inte att trycka in en hundbur bakluckan på en sedan, inte med hunden i, hur många Kinesiska sedaner det än kommer.
Inte ens om det är billiga sedaner.

Det finns en mängd parametrar som AL bortser från i sina analyser.

Uppdaterat: 2024-02-24 17:44

Och så har vi ALs återkommande uttalande om att det är dåligt för den franska välfärden att Stellantis inte gått i konkurs än. Att går Stellantis i konkurs får franska pensionärer högre livskvalitet, enligt ALs retorik.

Det är nu tämligen enkelt att förklara varför AL har fel i sitt resonemang. Ett Stellantis i konkurs skulle innebära att den franska arbetsmarknaden plötsligt får nya arbetssökande.
Det innebär för franska staten:
- Högre kostnader för arbetslöshetsersättning och försörjningsstöd.
- Fler sjukskrivna som ökar belastningen på sjukvården och ökar kostnaderna för sjukvården (arbetslöshet är en stor riskfaktor för flera allvarliga sjukdomar, det visar forskning).
- Sämre ekonomisk utveckling för samhället därför att arbetslösa spenderar mindre - färre tjänster och varor kommer att köpas, vilket i sin tur leder till stora ekonomiska svårigheter för olika verksamheter och branscher, det sätts igång en snöboll som växer…
- Ökad kriminalitet i samhället = högre kostnader för franska staten.
- Ökad otrygghet för pensionärer, högre kostnader och en sjukvård som inte kommer ha tid eller resurser för dem.

Nu har franska staten en mindre mängd aktier i Stellantis. Som aktieägare får de del av Stellantis stora vinstutdelning.
- Stellantis anställda får del av Stellantis ökande vinst, som gör att de kan konsumera mer = mer inkomster till franska staten.

Franska staten tjänar alltså, på en mängd olika sätt, på att Stellantis existera. Det har varit en bra affär för franska staten att köpa in sig på en mindre andel.

Och det har varit en bra affär för franska skattebetalare, pensionärer, sjukvården och välfärden i allmänhet.

Det förstår man om man tittar på det makroekonomiskt ur ett samhällsperspektiv.

Det som AL aldrig gör.

Uppdaterat: 2024-02-24 17:59

AL hävdar om Stellantis årsredovisning ”att allt utgår från marknadsandel”.
Läser man redovisningen och jämför hur många gånger vinst nämns (profit/profitability) med hur många gånger marknadsandel (market share) nämns, så vinner vinst solklart.

Alltså handlar årsredovisningen om vinst, den utgår från vinst. Inte från marknadsandel.

AL har alltså fel.

Uppdaterat: 2024-02-24 18:13

”Hotet” mot Stellantis kommer inte från Kina, utan från ärkerivalen Renault. R5 med ett pris på 25 000 euro och 52 kWh batteri. Det är riktigt bra.
Men Renault vs Peugeot-Citroën är en klassisk kamp.
Renault har lyckats sänka sina produktionskostnader. Men det har Stellantis också gjort med sin Smart Platform (Citroën ë-C3).
Jag skulle säga att både Renault och Stellantis är väl förberedda.

AL läser in mer i Stellantis årsredovisning än vad som faktiskt står.

Det finns ett frågetecken hos Stellantis gällande de nya elbilarna i lyxsegmentet. Det blir en kamp mellan klassiska europeiska varumärken med lång tradition och rik historia, mot nya och för europeiska kunder okända kinesiska varumärken.

Köper man en bil i de högre prisklasserna vill man imponera på sin omgivning och det är lättare att imponera med ett klassiskt varumärke än ett kinesiskt.

Uppdaterat: 2024-02-24 20:05

Hur fan orkar du Raphael ? Tyvärr har AL rätt i att bilmarknaden kommer förändras likt för de engelska fabrikaten på 60-70 talet, som inte klarade av konkurrensen. Att elbilspriserna måste gå ner för att folk ska kunna köpa dem är viktigt o bra för konsumenterna. Att kineserna tyvärr levererar vissa konkurrenskraftiga bilar som kommer sätta press på bilmarknaden och på ej konkurrenskraftiga märken.

Uppdaterat: 2024-02-24 21:22

JL, tack för din fråga om hur jag orkar. Självfallet delar jag gärna med mig av mina träningstips och kostråd som ger styrka och energi. Jag blir faktiskt glad över att du frågar mig. Jag kan ge dig mitt recept på smoothies om du vill, det ger en bra start på morgonen.

Jag undrar om vi har läst samma inlägg av AL. Vilket inlägg är det där han skrivit ” bilmarknaden kommer förändras likt för de engelska fabrikaten på 60-70 talet, som inte klarade av konkurrensen”?

Vi är helt överens om att bilmarknaden är i förändring, men de engelska fabrikaten var inte uppe för diskussion.
Jag tycker det finns en stor skillnad mellan nu och 60-70-talet.

Storbritannien hade många kriser och strukturella problem som påverkade hela deras tillverkningsindustri.
Det var egentligen inte relaterat till nya aktörer på bilmarknaden.

Jag vet ingen som säger emot att elbilar behöver bli mer ekonomiskt nåbara. Vi är däremot inte överens om hur man uppnår detta.

Uppdaterat: 2024-02-25 08:11

Raphael, du skriver bra, men för långt. Flera upprepningar i samma inlägg, koncentrera texten och "kill your darlings." Ironi och medvetna överdrifter går inte heller fram i skrift till mottagaren, undvik.

Uppdaterat: 2024-02-25 09:10

40-talisten, alla skriver på olika sätt. Jag tycker de flesta skriver för kort och tråkigt, men inte klagar jag på det men jag skulle kunna göra det. Jag upprepar mig för att betona vissa poänger och sammanfatta satser. Det sker högst medvetet och är ett medvetet stilgrepp. Det handlar även om att få till en särskild rytm i texten, precis som man bygger upp en musikalisk komposition där man upprepar vissa musikaliska teman i orkestreringen och instrumentens röster.

Uppdaterat: 2024-02-25 09:59

Vill man ha sina alster lästa så är det en gammal sanning att det är bra att fatta sig kort - så jag håller med 40-talisten i hans inlägg ovan. Och det gäller inte bara Raphael skall tilläggas.

Uppdaterat: 2024-02-25 10:17

Misstolkningarnas mästare uppenbarligen, Raphael. Detta är ett diskussionsforum och där inläggen bör hållas korta och koncisa. Vad jag menar med "hur du orkar" är att du bitit dig fast vid upprepningar och långa inlägg, vilket jag uppfattar som tröttsamt. Men med CTRL+C och CTRL+V går det fort att åstadkomma spaltmeter.

Uppdaterat: 2024-02-25 10:29

Min kritik mot överdrivet långa inlägg, gäller inte bara Raphael. Även A.L hemfaller åt detta essäskrivande. I hans fall även med en ton av självgodhet och nedlåtande, vilket gör det ännu mindre att angeläget att läsa hans långa textsjok...

Uppdaterat: 2024-02-25 10:46
Raphael skrev:

Och AL, jag försöker svara på alla dina inlägg. Kommentera varje inlägg du skriver, och ibland tar det lite tid att gå igenom innan jag hunnit att svara på alla. Du är självfallet välkommen att klaga på mig för det bara för att du saknar tålamod.
Sen svarar du ju inte på något av det jag skriver, du kallar allt för ”skenmanöver” istället för att svara på mina argument.
Du för en monolog. Men som du ser så både svarar jag på dina argument och ger egna argument. Du bemöter inte mina argument, du bara upprepar dina.
Jag för en dialog. Du för en monolog.

Ja det här var ett ovanligt bra förtydligande från din sida Raphael. Jag har i och för sig misstänkt det tidigare då det tar en sisådär fyra eller fem trådar och ett evigt upprepande av samma sak innan du ens bemöter det man lägger fram. Om det beror på att du behöver lite mer tid än oss övriga så är det ok med mig. Men generellt sett brukar det mest sluta med att Raphael ignorerar det som skrivs och så återupprepas samma procedur i nästkommande trådar. Jag skall dock inte vara sämre än att jag respekterar att Raphael behöver tid på sig för att förstå, och kommer därför fortsättningsvis bara påminna dig om en sak istället för att klippa in samma inlägg fem eller tio gånger om. Jag litar på att Raphael svarar inom den tid han behöver.

Angående marknadsandelar och Volkswagen var som sagt årtalen definierade från början. Om Raphael sedan vill välja en annan period för att få sin uppfattning verifierad är hans huvudvärk. Dock är hans påstående ändå fel eftersom andelen ökat också i jämförelse med år 2012.

Men slår man ut trenden - jag ger dig här en länk till vad det är för något https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-MASM17#:~:text=Tidsserieanalys%20handlar%20om%20matematisk%20modellering,signaler%20eller%20optionskurser%20på%20aktiemarknaden - så är Volkswagens marknadsandel i Raphaels eget underlag den högsta på 25 år. Det är en ökning.

Motsvarande trendanalys hos skrammelhögarna visar på fallande andelar, även om man som Raphael föredrar ökar osäkerheterna genom att använda en kortare mätperiod.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 11:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
40-talisten skrev:

Min kritik mot överdrivet långa inlägg, gäller inte bara Raphael. Även A.L hemfaller åt detta essäskrivande. I hans fall även med en ton av självgodhet och nedlåtande, vilket gör det ännu mindre att angeläget att läsa hans långa textsjok...

40-talisten, jag är helt enig med dig. Jag tror de flesta av oss inte längre läser varken Raphael eller A.L’s inlägg utan det har blivit en sorts vendetta mellan dom och är ju på något sätt lite synd för de verkar kunna en del som vi andra kunde ha nytta av.

Uppdaterat: 2024-02-25 11:15

AL, när jag håller på och skriver inlägg har du redan hunnit med ställa samma fråga flera gånger. Vissa inlägg svarar jag snabbt på, andra tar det längre tid. Jag hoppar mellan att läsa och skriva här samtidigt som jag förbereder ett längre svar på någon fråga. Och så blir jag anklagad för att inte svara. Jag skriver flera inlägg parallellt, jobbar på flera inlägg samtidigt, och jag går igenom varje inlägg.

Du däremot har fortfarande inte ens svarat på det jag lyfter.

Du satte dessutom inte årtalet för Volkswagen. Jag satte årtalet eftersom det var jag som nämnde Volkswagen först. Inte du.
Och 9,8% är lägre än 12,83%.

Du har inte kommenterat att Toyoya 2022 tappat rejält jämfört med 2007.
Nu pratar du om 25 år men det är inte 25 år mellan 2007/2008 och 2022/2023. Så du hoppar hej vilt.

Jag vidhåller att flera japanska märken är illa ute i Europa, betydligt mer illa ute än Stellantis. Mitsubishi aviserade t.o.m att de lämnar. Sen ändrade de sig och började sälja Renault som Mitsubishi. Det ser jag bara som konstgjord andning. De som vill ha Renault köper Renault. De som vill ha en Mitsubishi köper en Mitsubishi. Inte en ommärkt Renault.

Mitsubishi, Mazda, Honda och Subaru ligger sämst till. De har så små volymer att marknadsföring tar en stor kostnad per bil jämfört med om de hade haft större volymer.
Det är uppenbart att de tappat till koreanska märken.

Jag tror att Kina-märkena främst kommer finna köpare hos japanska och koreanska kunder. Det är liknande tänk i konstruktion och design. Och japanerna ligger efter i elektrifieringen, rejält efter.

Nej jag tror inte att kineserna kommer ta särskilt många kunder från Stellantis eller Renault. De japaner jag pekat ut tror jag inte finns kvar i Europa inom 10 år.
Detta har du inget intresse av att besvara för du lägger allt krut på Stellantis och Renault.

Stellantis och Renault lanserar löpande nya elbilar och i alla segment. Från lågpris till premium. Från småbil till större.

Där finns en intressant och klassisk kamp. Redan i år kommer flera intressanta modeller och båda är i ett generationsskifte men har lite olika strategier.

Renault gör helt olika modeller för elbilar och hybrider. Stellantis kör samma utsida och interiör men olika plattformar under.

Sen är jag övertygad om att EU kommer svara på Kinas strafftullar, något annat vore orimligt.
Och priskriget i Kina gör att flera Kina märken får svårt att överleva.

Det är faktorer du inte heller tagit med i beräkningen.

Uppdaterat: 2024-02-25 11:44

Sedan har jag denna gång inte orkat läsa allt ordbajsande men det tycks nu som att Raphael har orkat att öppna Stellantis årsredovisning. Dock har han fortfarande inte kunnat acceptera vad där står.

Ja det är rätt att alla aktiebolag kommunicerar hot och risker mot den egna strategin. Det är man skyldiga att göra. Men det som är problemet Raphael är att du i tidigare trådar inte velat acceptera att dessa hot existerar. Tvärtom har du svamlat om att Stellantis gör vinster - dock utan att ha ordning på siffrorna eller ens orkat sätta dig in i var vinsterna inhämtas. Raphael väljer gärna att prata anekdoter om hyrbilar men missar att årsredovisningen tar upp det här med priser likaså. Man varnar för att den ökade konkurrensen kommer pressa priserna. Man redovisar dessutom ökande garantikostnader på ett tiotal miljarder (vilket Raphael av hävd alltid förnekat när det gäller schabraken - de håller ihop minst lika bra som konkurrenterna :-)

"Increased competition, however, is expected to drive a challenging pricing environment in the global automotive industry for the foreseeable future."

Vilket för oss tillbaka till ursprungsfrågan:

Vad inträffar på marknaden när kineserna pumpar in nya konkurrenskraftiga produkter med en hög teknologi (en teknologi som Stellantis försöker köpa sig till) ? Jo, det skapas en prispress. Jämviktspriset pressas och Stellantis blygsamma marginaler i Europa sjunker ner mot noll.

Och med minskad andel och allt det där så blir kostymen fortfarande för stor. Något måste avvecklas.

Raphael vill inte gärna se att Kina inte alls bara säljer lyxbilar i Europa. Han blunder dessutom helt för att de har mängder av nya konkurrenskraftiga modeller på väg in i Europa - till fördelaktiga priser. Och även om man bara fokuserar på dyrare bilar så innebär ett sådant tillskott också en prispress på de billigare segmenten. Fenomenet kallas för korspriselasticitet. Ta gärna den tid att Googla och förstå vad det innebär. Ta sedan samtidigt en titt på utbudets elasticitet, det gäller i allra högsta grad för elbilsinvasionen från Kina.

Det kommer bli intressant att se vilken av plåthögarna som kommer offras först. Jag har skrivit Opel - men det är som sagt mest på grund av att jag inte tror att någon vågar ge sig på Fiat. Återstår väl då Citroen.....

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 11:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Både Stellantis och Renault satsar på 20 - 25 000 euro segmentet för elbilar och kommer ha modeller ute i år (de har redan börjat släppa dem).

Uppdaterat: 2024-02-25 11:50

Jag utgår enbart från din egen länk Raphael. Den du ville använda istället för Car sales statistics. Det är ju märkligt att när man går Raphael till mötes och använder både hans årtal och egen källa så blir det besvärligt för honom även då.

https://www.goodcarbadcar.net/volkswagen-europe-sales-figures/
Läser man i den har andelen ökat, både sett som trend som årlig förändring.

Angående Toyota ger din länk inga data.

Jag håller däremot med om att flera japanska märken kommer att få det besvärligt framöver - inte minst på grund av att man inte är med i elbilsracet.

Menar Raphael att detta kan bli räddning för schabraken?

Jag tror det är att överskatta Stellantis förmåga, inte minst då japanska bilköpare förväntar sig att få en driftsäker bil.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 11:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Både Stellantis och Renault satsar på 20 - 25 000 euro segmentet för elbilar och kommer ha modeller ute i år (de har redan börjat släppa dem).

Renault satsning på Dacia var däremot ett smart drag. Det har vi debatterat tidigare.

Plåthögarna från Renault tappar däremot.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 11:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sedan har Raphael lagt in värderingar om arbetslöshet och gud vet allt.

Nej Raphael: Det är ingen samhällsekonomisk förtjänst att driva olönsamma företag med skattepengar. Det har du helt missförstått.

Det som inträffar är att förädlingsvärdet blir lägre än om motsvarande personal istället ägnar sig åt något annat mer livskraftigt.

Vapen och energi exempelvis, där tror jag många av plåtschabrakens ingenjörer gör en betydligt bättre och mer produktiv insats än att producera bilar med låg tillförlitlighet och med kortast livslängd på marknaden.

Men ditt resonemang är gammalt som gatan. Dock byger det på felaktiga antaganden.

Om Agda 93 tvingas avstå maten eller inte får vård för att en välbeställd bildirektör också framöver skall få sin bonus anser jag att det både är en oetisk som skev prioritering. Dessutom ineffektiv. Agda får nämligen bättre mat och dessutom specialiserad vård om samma direktör istället lägger ner sin arbetstid på något som är konkurrenskraftigt och ger påvisbara nyttor för andra än hans egen plånbok.

Så tyvärr har du missförstått makroekonomin min vän. Se gärna Cobb Douglas grundläggande funktion inom området (finns mer om du är nyfiken på ämnet)

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 12:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag kan ha missat något nu Raphael. Ber om ursäkt för det i så fall men jag har inte orkat läsa igenom alla dina inlägg.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 12:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

”Sedan har jag denna gång inte orkat läsa allt ordbajsande men det tycks nu som att Raphael har orkat att öppna Stellantis årsredovisning. ”
Jag har läst och lämnat flera kommentarer, som du uppenbart inte sett.

”Dock har han fortfarande inte kunnat acceptera vad där står.”

Vad som står där och vad du påstår om vad som står där, är olika saker.

”Men det som är problemet Raphael är att du i tidigare trådar inte velat acceptera att dessa hot existerar.”

Det är du som kallar det för hot. Inte Stellantis. Det är problemet, du kallar risker för hot. Du läser in sådant som inte står.

”Tvärtom har du svamlat om att Stellantis gör vinster - dock utan att ha ordning på siffrorna eller ens orkat sätta dig in i var vinsterna inhämtas.”

Det är inte ”svammel” att Stellantis går med vinst och ökar den. Det gjorde redan PSA innan de gick ihop med FCA i Stellantis. Jag har även gett när PSA började gå med vinst. Och PSA hade ingen USA marknad och inga stora truckar och gick med vinst ändå. När FCA kom med, försköts siffrorna.

”Raphael väljer gärna att prata anekdoter om hyrbilar men missar att årsredovisningen tar upp det här med priser likaså.”

Det var inga anekdoter utan Tavares uttalade strategi. Jag har gått igenom detta vad Tavares faktiskt gjorde.

”Man varnar för att den ökade konkurrensen kommer pressa priserna.”

Vilket Tavares är förberedd på.

”Vad inträffar på marknaden när kineserna pumpar in nya konkurrenskraftiga produkter med en hög teknologi (en teknologi som Stellantis försöker köpa sig till) ?”

Stellantis och Renault pumpar ut konkurrenskraftiga produkter med en hög teknologi. Du ser inte detta.

”Jo, det skapas en prispress.”

Inte nödvändigtvis. Jag har berättat om strategin flera gånger och förklarat varför det inte nödvändigtvis blir en prispress. Det handlar om att skapa åtråvärda produkter med känsla som kunderna är beredda att betala för. Jag har skrivit mycket om det.
Och nu upprepar jag mig igen för du upprepar det jag redan besvarat.

”Raphael vill inte gärna se att Kina inte alls bara säljer lyxbilar i Europa. Han blunder dessutom helt för att de har mängder av nya konkurrenskraftiga modeller på väg in i Europa - till fördelaktiga priser.”

Du blundar helt för att Stellantis och Renault lanserar mängder av nya konkurrenskraftiga modeller till bra priser. Detta med ”fördelaktiga priser” från kineserna har vi inte sett än.

Det kommer bli intressant att se vilken av plåthögarna som kommer offras först. Jag har skrivit Opel - men det är som sagt mest på grund av att jag inte tror att någon vågar ge sig på Fiat. Återstår väl då Citroen.....”

Som vanligt upprepar du dig och helt bortser från mitt resonemang om de japanska märkenas utsatthet i Europa.

Du väljer även att bortse från priskriget i Kina som redan nu ställer till problem för flera Kina-märken. Och du bortser från att EU kommer svara på Kinas strafftullar, det pågår utredningar och förberedelse om detta så det är bara en tidsfråga.

Uppdaterat: 2024-02-25 12:19

Jag utgår enbart från din egen länk Raphael. Den du ville använda istället för Car sales statistics. Det är ju märkligt att när man går Raphael till mötes och använder både hans årtal och egen källa så blir det besvärligt för honom även då.”

Det är inte besvärligt för mig att du tror 9,8% är mer än 12,83%.
—-
VW’s market share peaked at 12.83% in 2012 and has been sliding since, losing 2 percentage points as the overall market has grown faster than the German brand.

Volkswagen sold 1,010,272 vehicles in Europe in 2022, down 1.73% from 2021. The company’s market share in Europe is 9.8%.”
—-

”Läser man i den har andelen ökat, både sett som trend som årlig förändring.”

Ok, då vet vi att du anser att 9,8% är mer än 12,83% och att Volkswagen sålde fler bilar 2022 än de gjorde 2012.

”Angående Toyota ger din länk inga data.”

Finns data för Toyota i samma tjänst. Ditt favoritår 2007:
1,012,537
Och 2022: 523,927

”Menar Raphael att detta kan bli räddning för schabraken?”

Jag har redan fört mitt resonemang, du vill alltså att jag ska upprepa mig bara för att du inte läst det?

“Jag tror det är att överskatta Stellantis förmåga, inte minst då japanska bilköpare förväntar sig att få en driftsäker bil.”

Stellantis bilar är driftsäkra. Den som tror att japanska bilar är driftsäkra har inte läst ViBs långtester, och särskilt inte Mazda CX60” klippkort på verkstaden”.
Faktum är att i det testet var den franska modellen mest driftsäker.
Japanerna hade problem.

Men mitt resonemang, som du inte läst, handlar om att japanerna och koreanerna kommer tappa till kineserna.

Uppdaterat: 2024-02-25 12:37

”Renault satsning på Dacia var däremot ett smart drag. Det har vi debatterat tidigare.
Plåthögarna från Renault tappar däremot.”

Renault släpper nu R5 - 52 kWh för 25 000 euro. Det är ett bra erbjudande. Snart kommer R4. Citroën ë-C3 finns redan 20 000 euro, snart C3 Aircross, Opel Frontera, Fiat Panda.

Uppdaterat: 2024-02-25 12:40

”Sedan har Raphael lagt in värderingar om arbetslöshet och gud vet allt.
Nej Raphael: Det är ingen samhällsekonomisk förtjänst att driva olönsamma företag med skattepengar. Det har du helt missförstått.”

Jag har inte lagt in värderingar, utan fakta om vad som sker genom arbetslöshet. Detta är mitt område.
Stellantis är inget olönsamt företag.

”Det som inträffar är att förädlingsvärdet blir lägre än om motsvarande personal istället ägnar sig åt något annat mer livskraftigt.”

Stellantis har 281,595 anställda worldwide. I Frankrike och Italien finns 87 000 anställda. Vad händer när 87 000 personer kommer ut på arbetsmarknaden i stort sett samtidigt? Ditt resonemang förutsätter att de alla snabbt får andra jobb. Jag är inte alls övertygad om det. År 2023 hade Frankrike 7.3% arbetslöshet, Italien 7,2% (siffror från dec 2023).

När en stor mängd kommer ut på arbetsmarknaden samtidigt:
- Högre kostnader för arbetslöshetsersättning och försörjningsstöd.
- Fler sjukskrivna som ökar belastningen på sjukvården och ökar kostnaderna för sjukvården (arbetslöshet är en stor riskfaktor för flera allvarliga sjukdomar, det visar forskning).
- Sämre ekonomisk utveckling för samhället därför att arbetslösa spenderar mindre - färre tjänster och varor kommer att köpas, vilket i sin tur leder till stora ekonomiska svårigheter för olika verksamheter och branscher, det sätts igång en snöboll som växer…
- Ökad kriminalitet i samhället pga. högre social utsatthet = högre kostnader för franska staten.
- Ökad otrygghet för pensionärer, högre kostnader och en sjukvård som inte kommer ha tid eller resurser för dem.

Jag misstänker att du inte hört begreppet KASAM (Känsla av sammanhang) tidigare och teoribygget om det, och kanske inte heller begrepp som risk- och skyddsfaktorer gällande kriminalitet, utanförskap och risken för psykisk ohälsa och sjukdomar. Detta är samhällsvetenskap och inte ”värderingar”.

Nu har franska staten en mindre mängd aktier i Stellantis. Som aktieägare får de del av Stellantis stora vinstutdelning.
- Stellantis anställda får del av Stellantis ökande vinst, som gör att de kan konsumera mer = mer inkomster till franska staten.
Franska staten tjänar alltså, på en mängd olika sätt, på att Stellantis existera. Det har varit en bra affär för franska staten att köpa in sig på en mindre andel.

Och det har varit en bra affär för franska skattebetalare, pensionärer, sjukvården och välfärden i allmänhet.
Det förstår man om man tittar på det makroekonomiskt ur ett samhällsperspektiv.
Det som AL aldrig gör.

Uppdaterat: 2024-02-25 12:54

JL: ” Misstolkningarnas mästare uppenbarligen, Raphael. Vad jag menar med "hur du orkar" är att du bitit dig fast vid upprepningar och långa inlägg, vilket jag uppfattar som tröttsamt. Men med CTRL+C och CTRL+V går det fort att åstadkomma spaltmeter.”

JL - som autistisk med aspeberger så fungerar min hjärna säkert annorlunda än din, det är inte alltid lätt att veta vad du menar. Varför ställer du frågor som du inte vill ha svar på, vad är poängen med det?

Jag skriver mina inlägg från start till mål, ibland använder jag anteckningar och skriver där först.
AL ställer mig ofta samma frågor och då svarar jag igen även om jag svarat tidigare. Och får jag en fråga som behöver ett visst resonemang vill jag ge ett fullständigt resonemang och då blir det långt. Jag skriver det jag tänker, mina inlägg speglar hur min hjärna fungerar och hur mina tankar går i den ström som sker.
Jag är fullt medveten om att min hjärnas funktioner avviker från de flesta andras.
En psykolog har sagt att där genomsnittet har 2-3 processer igång samtidigt i hjärnan har jag 20-30 vilket gör att det uppstår kopplingar mellan teman och ämnen på ett djupare och mer flertrådigt plan än genomsnittet.

Uppdaterat: 2024-02-25 13:30

Raphael tycks inte läsa siffrorna i sin egen länk.

Där framgår nämligen att marknadsandelen för Volkswagen år 2012 är 9,78%, mot 2022 på 9,83%. De där 12% hittar jag inte någonstans annat än i texten (feltryck?)

Volymen för år 2012 anges till 1,109,126 stycken fordon,
Volymen för år 2022 anges till 1,010,272 stycken fordon.

https://www.goodcarbadcar.net/volkswagen-europe-sales-figures/

TotalMarknaden i Europa - enligt Raphaels egen länk uppgick år 2012 till 16,182,359 fordon.
TotalMarknaden i Europa - enligt Raphaels egen länk uppgick år 2022 till 12,370,231 fordon.

https://www.goodcarbadcar.net/europe-auto-sales-all-years/

Det ger oss att marknaden år 2012 var 31% större 2012 än 2022. Skillnaden i volym för Volkswagen mellan år 2022 är 9,7% samtidigt som totalmarknaden var 31% större. Marknadsandelen har härigenom ökat - inte minskat mellan år 2012, från 1,109,126 /16,182,359=6,9% till 1,010,272/12,370,231=8,1% år 2022

Vi kan vända på det också: Om Volkswagen hade 12,8% marknadsandel med en försäljningsvolym på 1,109,126 så uppgick totalmarknaden till 8 665 047 bilar. Det stämmer inte särskilt väl överens med uppgifterna ovan som stipulerar 16,182,359 stycken fordon för år 2012. Så något är fel i dina data Raphael.

Generellt är det en hel del som inte tycks stämma på sidan, så jag är ganska säker på att vi skall ta alla siffror med en nypa salt oavsett märke.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 14:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hur var det nu med trådens ämne - "SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa" ?
Det finns ju en egen tråd för bataljen A.L -- Raphael.

Uppdaterat: 2024-02-25 16:13
Pi skrev:

Hur var det nu med trådens ämne - "SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa" ?
Det finns ju en egen tråd för bataljen A.L -- Raphael.

Spelar ingen roll, de två med bokstavsdiagnoser kan fortsätta att spamma varenda tråd i evigheter. Bara moderatorerna och redaktionen kan låsa trådarna för såna missbruk, men det verkar inte ske.

Uppdaterat: 2024-02-25 17:29

Jag har faktiskt tänkt att låsa tråden, men jag blev lite fascinerad över hur man orkade grotta ner sig i oändliga inlägg för att bevisa att den egna uppfattningen är den enda sanningen.

Förmodligen är det ingen, förutom de två combattanterna, som orkar läsa det här så jag tror tråden självdör.

Annars får vi väl se hur vi ska göra.

Uppdaterat: 2024-02-25 18:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"En lögn upprepad tillräckligt ofta blir sanning till slut."
Därmed inte sagt att någon har ljugit här men kanske något att tänka på.....

Uppdaterat: 2024-02-25 19:13
Pi skrev:

Hur var det nu med trådens ämne - "SAIC-märket IM Motors på väg att lanseras i Europa" ?
Det finns ju en egen tråd för bataljen A.L -- Raphael.

Att ytterligare en spelare kommer in på marknaden är vad vi diskuterar.

Det kommer påverka de som lever på Europa panett negativt sätt.

Och plåthögarna från Stellantis lever på Europa

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-25 19:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

JL: ” Misstolkningarnas mästare uppenbarligen, Raphael. Vad jag menar med "hur du orkar" är att du bitit dig fast vid upprepningar och långa inlägg, vilket jag uppfattar som tröttsamt. Men med CTRL+C och CTRL+V går det fort att åstadkomma spaltmeter.”
JL - som autistisk med aspeberger så fungerar min hjärna säkert annorlunda än din, det är inte alltid lätt att veta vad du menar. Varför ställer du frågor som du inte vill ha svar på, vad är poängen med det?
Jag skriver mina inlägg från start till mål, ibland använder jag anteckningar och skriver där först.
AL ställer mig ofta samma frågor och då svarar jag igen även om jag svarat tidigare. Och får jag en fråga som behöver ett visst resonemang vill jag ge ett fullständigt resonemang och då blir det långt. Jag skriver det jag tänker, mina inlägg speglar hur min hjärna fungerar och hur mina tankar går i den ström som sker.
Jag är fullt medveten om att min hjärnas funktioner avviker från de flesta andras.
En psykolog har sagt att där genomsnittet har 2-3 processer igång samtidigt i hjärnan har jag 20-30 vilket gör att det uppstår kopplingar mellan teman och ämnen på ett djupare och mer flertrådigt plan än genomsnittet.

Jag är absolut inte ute efter vad du är för person, diagnoser eller profession. Däremot är min fråga av ironisk karaktär i och med att du med näbbar o klor försvarar Stellantis på ett " religiöst" sätt. I och med att du åker Renault och förmodligen inte är storägare i Stellantis förstår jag inte din vurm. Tyvärr har AL rätt att ett stålbad för bilindustrin är förestående och det bästa att mota det är att göra attraktivare produkter, som är bättre.

Uppdaterat: 2024-02-25 20:33

Läser på annat håll om ytterligare kinesmärken som ska lanseras i Europa.
Är nog troligare att kinesmärkena kannibaliserar på varandra innan det drabbar de europeiska märkena.

Uppdaterat: 2024-02-25 21:03

Köper man hundra lotter är det vinst på några, som i bileuropa kommer bli dödsstöten för några märken, Citroen, Lancia, AlfaRomeo, Mini, Opel, Seat, Polestar/VolvoCars om man betraktar det som ickekinesiskt

Uppdaterat: 2024-02-25 21:21

Lite intressant läsning för Raphael
https://www.motor.no/aktuelt/slik-vil-europas-bilsjefer-stanse-kina/266597

Uppdaterat: 2024-02-27 08:59

Tack Mr Snoid, den artikeln förtjänar en egen tråd.
Jag hoppas att du inte misstycker att jag knycker den.

Uppdaterat: 2024-02-27 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Tack Mr Snoid, den artikeln förtjänar en egen tråd.
Jag hoppas att du inte misstycker att jag knycker den.

Det går helt fint

Uppdaterat: 2024-02-27 09:58

En sak jag vill poängtera, som jag redan varit inne på, det är att de kinesiska varumärkena inte betyder något för europeiska bilköpare. Det kommer in en drös med kinesiska märken som alla liknar varandra i design och egenskaper. Vad är det som skiljer BYD från Xpeng? Nio från Zeekr? Osv osv.
De uppfattas som samma bil, bara med olika namn.
Och då spelar det ingen roll vilken man köper. Man kan köpa vilken som helst av de 10-20 kinesiska märkena. Och det kanske kommer ännu fler hit.

Men Stellantis, precis som andra europeiska tillverkare, har etablerade och kända varumärken. Kunderna vet att Citroën gör mjukfjädrade bilar med hög komfort, att Alfa Romeo gör sportiga bilar, att Fiat gör charmiga och roliga mindre bilar, osv osv.

Det är varumärken som betyder något, som har en innebörd.

Kunder som vill köpa en kinesisk bil, de kan köpa vilken som helst det spelar ingen roll. Xpeng några år sen Byd sen Zeekr osv… De köper den som är billigast för stunden, märket är helt oviktigt. Det gör köparna lättrörliga och inte märkestrogna.

T.o.m japanerna hade större skillnad på sina bilar än kineserna när de kom. Toyota var den lite konservativa och tråkiga bruksbilen. Nissan tog ut svängarna mer i design och var skönare. Mazda lite sportigare. Suzuki mindre och enklare än de andra. Honda sålde på förfinad teknik. Mitsubishi på komfort (innan de fokuserade på sport och SUVar). Osv osv.

Men kineserna, är ju knappt någon skillnad mellan dem. Och därigenom uppstår en mättnad av marknaden och hög konkurrens mellan de kinesiska märkena.

För kunden som ska välja mellan 50 modeller av elbilar, så tror jag att det som kommer upplevas som tryggast och enklast är en europeisk bil. Med varumärken som ger en känsla och som har en historik.

Och där har Stellantis sin chans.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:41

För att kommentera Snoids artikel:
” Men ingen europeiske produsenter har ennå klart å lage konkurransedyktige batteribiler i dette segmentet.
Alle de store europeiske bilfabrikantene har snakket om elbiler til 20.000 eller 25.000 euro (ca. 285.000 kroner) «i løpet av noen år»”

Mitt svar:
Renault R5 - 25 000 euro.
Snart kommer R4 crossover för liknande pris.
Renault Twingo blir billigare.
Citroën ë-C3 lanseras nu 23 000 euro (svenskt pris 299 000 kr).
Fiat Panda lanseras i juli, även den ca 20 000 euro.

Artikeln jämför med vad bilar kostar i Kina, men ingen av Kina-bilarna säljs ju till Kina-pris i Europa. Det är helt enkelt inte möjligt av flera anledningar.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:48

Kända varumärken som DS, Abarth och RAM.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:54

Raphael, så du har bättre svar än de europeiska biltillverkarna som är uppriktigt oroliga för konkurrensen från öster.
Och du rycker du dina citat ur sammanhanget.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:55

Snoid
En tanke är att bilföretagen säger en sak för att påverka politiken. På annat håll kan man läsa att samtliga europeiska bilföretag skriver under på fossilbilsförbud från 2035.

Uppdaterat: 2024-02-27 21:29
Axa skrev:

Snoid
En tanke är att bilföretagen säger en sak för att påverka politiken. På annat håll kan man läsa att samtliga europeiska bilföretag skriver under på fossilbilsförbud från 2035.

Dom säger ju att dom skall samarbeta för att kapa kostnader och kunna konkurrera med de kinesiska elbilsmärkena som dom ser som ett stort kommande hot på den europeiska marknaden.
Förstår ni inte Norska 😉

”Det er en bred forståelse for at de selskapene som ikke makter å svare på konkurransen fra Kina, kommer til å havne i trøbbel, sier Carlos Tavares, toppsjef i merkekonglomoratet Stellantis.”

Här säger till och med Carlos att de som inte klarar av att svara på konkurrensen från Kina är illa ute.

Uppdaterat: 2024-02-27 22:00
Raphael skrev:

JL, tack för din fråga om hur jag orkar. Självfallet delar jag gärna med mig av mina träningstips och kostråd som ger styrka…

Tack. Berätta hur du tränar.
Genuint intresserad

Uppdaterat: 2024-03-02 15:24
Gillar kurvor och rondeller

Kan man strunta tex i "allas lika värde"-principen när det ska köpas bilar från diktaturer? Du kanske inte vill stödja Ukraina i deras kamp mot Putin?Kina är störst på bilar i Ryssland,inte minst Volvos ägare Geely?
Strutstekniken fungerar fint bland medierna å vårt PK-samhälle..Man ser inget,man,hör inget,man bryr sig inte.
Dubbelmoralen,våldet och dödandet är det väl dags att censurera i skolböckerna á la Ryssland?
Nästa steg är att bli en Light-Nazist,de var väl inte värre än dagens diktaturer?
Jobbigt med sanningen,eller hur?

Uppdaterat: 2024-03-06 11:51
Support Israel