Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

A.L - vad har Volvos C30 Electric med detta att göra ? Nån gammal oförrätt som ligger och gror i ditt huvud ? Nä du - mitt intresse för elbilar är inte bara baserat på kompisens långa erfarenheter utan kanske främst på min egen erfarenhet av batteriteknik för elektriska drivlinor inom andra områden än bilar. Men tekniken i sig är väldigt likartad.

Uppdaterat: 2021-04-12 09:36
Pi skrev:

A.L - vad har Volvos C30 Electric med detta att göra ? Nån gammal oförrätt som ligger och gror i ditt huvud ? Nä du - mitt intresse för elbilar är inte bara baserat på kompisens långa erfarenheter utan kanske främst på min egen erfarenhet av batteriteknik för elektriska drivlinor inom andra områden än bilar. Men tekniken i sig är väldigt likartad.

Nej sådant ägnar jag mig inte åt. Det var mest en fråga i allmänhet då jag vill dra mig till minnes att du inte kunde acceptera att C30 Electric har serieproducerats i en tidigare diskussion. Tänkte att du kanske hamnat i den felaktigheten kopplat till denna kompis s.k kompetens.

Kul att du gillar elbilar. Själv skall jag byta till en vid nästa bilbyte och just Kia EV6 är högintressant för mig(förutsatt att Kia ljudisolerat bilen). Därför följer jag denna tråd med intresse.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-04-12 13:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - har svårt att tro att jag engagerat mig i nån diskussion om C30 Electric har serieproducerats eller inte så jag misstänker att du förväxlat mig med nån annan i det fallet. Och du behöver absolut inte vara tveksam om min kompis kompetens när det gäller eldrivna fordon - han har jobbat många år som konstruktör inom det området och är liksom jag allmänt mycket intresserad av eldrivna fordon.
Men vi säger som kungen - dags att vända blad och gå vidare...:)

Uppdaterat: 2021-04-12 20:47

Ursäkta Pi, men jag kände mig tvungen att korrigera den korkade autotexten, "kunden?"
Man hinner ju inte alltid med!
Annars går jag aldrig in och petar.

Uppdaterat: 2021-04-12 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det blev ju inte riktigt rätt saabnisse - tack för korrigeringen.

Uppdaterat: 2021-04-12 22:32
saabnisse skrev:

Ursäkta Pi, men jag kände mig tvungen att korrigera den korkade autotexten, "kunden?"
Man hinner ju inte alltid med!
Annars går jag aldrig in och petar.

Ta bort autotextningsfunktionen i inställningar på telefonen och bestäm själva vad som skrivs. Så har jag gjort på min Iphone, så numera har jag bara "normala" stavfel :) .

Uppdaterat: 2021-04-13 09:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - fast i mitt fall var det mitt eget fel eftersom jag skrev inlägget på PCn och slarvade med korrekturläsningen.

Uppdaterat: 2021-04-13 11:22

450 km räckvidd på 73 kWh (förbrukning 16,2 kWh/100 km) i optimalt väder är ett hyfsat resultat för en stor och rymlig kärra.
Snitthastigheten är förvisso inte särskilt hög. Jag räknar med att den kommer att förbruka ungefär som en ID.3 här på svensk mark.

Uppdaterat: 2021-04-24 14:48
Power to the people

Grosser
Den är riktigt snygg. Ogillar dock digital lösning av sidospeglarna.

Uppdaterat: 2021-04-24 18:44
Axa skrev:

Grosser
Den är riktigt snygg. Ogillar dock digital lösning av sidospeglarna.

Det är bara att låta bli att betala 11.000kr extra så slipper du dom.
Ett löjligt tillbehör

Uppdaterat: 2021-04-24 18:50

Det är tveksamt att de kommer vara tillgängliga i Europa överhuvudtaget. Troligen enbart på koreanska marknaden.

Uppdaterat: 2021-04-24 19:42
Power to the people

Ah, bra.

Uppdaterat: 2021-04-24 21:45

Snabb(!) laddning vid rätt snabbladdare.

Uppdaterat: 2021-04-25 21:12
Power to the people

Grosser
Om det inte är fejk så är det imponerande. Och helt klart blir det fördel mot andra tillverkare och att skillnaden att ”tanka” fossilt är ju borta.

Uppdaterat: 2021-04-25 22:05

Autoexpress har provkört också: https://www.autoexpress.co.uk/road-tests/354832/new-ioniq-5-prototype-review
och de är entusiastiska!

"Our first impressions of the new Ioniq 5 are hugely promising. ... We’ll hold back on a rating until we try a finished car, but Hyundai’s new EV sub-brand looks to be onto a winner."

Uppdaterat: 2021-04-26 07:31

Synd bara att paketet med den utrustningen man vill ha verkar kosta 120000:- dvs som en hel bil till (Dacia).

Uppdaterat: 2021-04-26 18:42

Jag skulle tro att de priser som visas på den Norska sidan avser 1st edition bilarna som handlar får utbildning på i morgon.
https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html
Förövrigt bara 30kkr i påslag för den fyrhjulsdrivna versionen. 474.900 2wd och 504.900 4wd
Gissar på att man kan lägga på 25% moms och dra bort 70.000kr så kommer man bra nära de svenska priserna. Då kan du få en ”fullutrustad” 4wd för 630.000kr omkring där det spekulerats att den skulle komma att kosta.

Uppdaterat: 2021-04-26 20:56

I Tyskland kostar det stora paketet tillbehör som man oftast vill ha 11000€, detta oavsett batteristorlek eller 4-hjulsdrift eller ej.

Uppdaterat: 2021-04-26 21:00
junkers skrev:

I Tyskland kostar det stora paketet tillbehör som man oftast vill ha 11000€, detta oavsett batteristorlek eller 4-hjulsdrift eller ej.

Vågar inte ta gift på det, men dom priser jag skrev tidigare skulle jag gissar blir matpriset. 20” fälgar, glastak och metalliclack är det enda du kan välja till enligt Norska prislistan som mest troligt avser 1st Edition modellen som nu är den som säljarna får utbildning på i morgon. Den har allt, förutom dom hemska kamerabackspeglarna, av det som visats.
Så då kan du alltså köpa billigare modeller. Stämmer även bra med priset på ID.4 i Norge. En Tech kostar 489.200kr i Norge. Den är väl direkt jämförbar med den 2wd I5:an. Så Hyundai verkar ha lagt sig strax under det priset. Vi lär säkert få se samma prissättning i Sverige.

Uppdaterat: 2021-04-26 22:06

Då var Svenska priser klar för Ioniq5
Den blev billigare än jag trodde. 580 kkr för 4wd
https://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/pressreleases/hyundai-slaepper-svenska-priser-och-oeppnar-foer-bokning-av-ioniq-5-3094093?utm_campaign=send_list&fbclid=IwAR0tNY_8s02W-00KnBzaxkhzGNi3UtlbyVrHMseD2_ohKCaxnXMrvECSTCE

Uppdaterat: 2021-04-27 09:49

Det är ändå en jäkla massa pengar för en svenssonbil.

Uppdaterat: 2021-04-27 11:11
L. Mäkinen skrev:

Det är ändå en jäkla massa pengar för en svenssonbil.

Må så vara, men den ser då inte ut som en Svenssonbil.

Uppdaterat: 2021-04-27 17:08

Står att det skall komma billigare versioner längre fram. Kan tänka mig att det blir versioner med lite lägre räckvidd, vilket inte är helt fel. Skulle vara bra om de versionerna kunde komma ner under 500.000kr, nu startar de på 544.900kr vilket känns något högt.

Uppdaterat: 2021-04-27 17:59

Nåja, prismässigt känns det inte som en svenssonbil.
Hur som helst så börjar det bli väldigt många intressanta alternativ vid halvmiljonen.

Uppdaterat: 2021-04-27 18:27

De första får väl specialtaket som används för att ladda 12V-batteriet och driva AC som på Saab EV-1.
Jag är mer och mer inne på att byta till elbil när jag tröttnat helt på Octavian. Måste förstås finnas plats för en hundbur också.

Uppdaterat: 2021-04-27 18:55
Optimus skrev:

Står att det skall komma billigare versioner längre fram. Kan tänka mig att det blir versioner med lite lägre räckvidd, vilket inte är helt fel. Skulle vara bra om de versionerna kunde komma ner under 500.000kr, nu startar de på 544.900kr vilket känns något högt.

Nu är 1st edition ”maxutrustad” så det lär komma versioner klart under 500k.
Finns väl bara kameraspeglar, större hjul och solcellstaket i utrustningslistan, som inte ingår i 1st edition.
Kolla på Österrikiska sidan för att bilda dig en uppfattning om kommande prisnivåer.

Uppdaterat: 2021-04-27 20:57
L. Mäkinen skrev:

De första får väl specialtaket som används för att ladda 12V-batteriet och driva AC som på Saab EV-1.
Jag är mer och mer inne på att byta till elbil när jag tröttnat helt på Octavian. Måste förstås finnas plats för en hundbur också.

Nej det är edition 45, de 3000 bilarna som inte kunde beställas i Sverige.

Uppdaterat: 2021-04-27 21:01

Då jag inte heter Svensson så beställde jag en 1st Edition :)
Dom tre kundbilarna som dom fått tilldelat försvann på ett par timmar. 240 färdigspecade bilar tror jag har tilldelats Sverige med fördelning per handlare baserat på deras försäljningsvolymer. (5 bilar fick dom där sonen jobbar, varav två demobilar)
Får se om den får den färg jag vill ha, sonen får gå upp i natt och försöka få fatt på en. Annars blir det ingen förrän 2022.
Helt emot mina principer, men lär vara enkelt att avyttra bilen om jag inte trivs med den.
Får göra som den herre han sålde två Peugeoter till på en vecka, den första 2008 saknade förvaringsutrymmen så han bytte in den och köpte en ny 3008 efter tre dagar :)

Uppdaterat: 2021-04-27 21:12
Guran skrev:

Då jag inte heter Svensson så beställde jag en 1st Edition :)

Spännande Guran! :-) Då får jag vänta till 2022, tror att jag nöjer mig med en 58 kWh.

Uppdaterat: 2021-04-27 21:35
Power to the people
Grosser skrev:

Guran wrote:Då jag inte heter Svensson så beställde jag en 1st Edition :)
Spännande Guran! :-) Då får jag vänta till 2022, tror att jag nöjer mig med en 58 kWh.

Spännande, ja absolut. Som att som barn vänta på en julklapp, han är lika exalterad :)
Tror att Hyundai kan det här med elbilar så jag slipper alla problem VW mfl. dragits med.
Kanske slutar med platt fall då det inte finns en bil som passar mot mina önskemål. Men det får jag svar på i morgon.
Oavsett så var beslutet enkelt då elbil var enda valet för kommande bil, inte att tanka HVO100 :)
Prestanda, räckvidd, utrustning, garantier och fräckt utseende fällde avgörandet.

Uppdaterat: 2021-04-27 21:50

Ett bra val Guran, tror Ioniq 5 är en bra bil. I alla fall säger de flesta tester jag sett det. Får hoppas på att det finns en bil som passar dig.

Uppdaterat: 2021-04-27 22:12
Optimus skrev:

Ett bra val Guran, tror Ioniq 5 är en bra bil. I alla fall säger de flesta tester jag sett det. Får hoppas på att det finns en bil som passar dig.

Hoppas det, jag har mutat sonen att gå upp i natt och försöka boka en som jag vill ha.
4wd Cyber Grey med ljusgrå/grå inredning. Helt annorlunda mot den svarta interiör jag har nu.

Uppdaterat: 2021-04-27 22:32

Vad är det som händer Guran.
Har bilsäljar sonen köpt in dig i marknadsföringen.
Det är väl inte första april.

Ioniq 5 är ju så långt ifrån din MB som du kan komma.
Och risken för bullerskador jämförelsevis mot MBn !!
Och förar miljön mot dina MB är ju rent hemsk.
Och det höga priset för en swensson kärra.
Ja jag fattar ingenting.

Nåja man får väl säga lycka till ändå då.

Uppdaterat: 2021-04-28 12:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det var alla fördomar på ett bräde, MSO. Köp dig en Enyaq och var nöjd. Punkt.

Uppdaterat: 2021-04-28 12:43
Power to the people
Grosser skrev:

Det var alla fördomar på ett bräde, MSO. Köp dig en Enyaq och var nöjd. Punkt.

+100

Uppdaterat: 2021-04-28 12:47

Grattis Guran! Ioniq 5 är riktigt snygg, strålkastardesignen både fram och bak är utsökt!

Jag tycker dock att det är svårt att avgöra vilken bilklass det är. Stor golfklassare? Crossover? Något mittemellan?

Uppdaterat: 2021-04-28 12:51
mso 1000 skrev:

Vad är det som händer Guran.
Har bilsäljar sonen köpt in dig i marknadsföringen.
Det är väl inte första april.
Ioniq 5 är ju så långt ifrån din MB som du kan komma.
Och risken för bullerskador jämförelsevis mot MBn !!
Och förar miljön mot dina MB är ju rent hemsk.
Och det höga priset för en swensson kärra.
Ja jag fattar ingenting.
Nåja man får väl säga lycka till ändå då.

Omväxling förnöjer. Förstår inte hur man kan bli så insnöad på ett bilmärke så man bygger upp ett berg av fördomar mot allt annat.
Den är lika stor som min GLC
Den är sannolikt tystare i kupén än vad GLC:n är. Avancerad femlänkad bakaxel ger en mjuk och trevlig gång.
Höga priset? Klart billigare än både ID.4 och Enyaq med likvärdig utrustning samt fem års garanti på det.
Men som sagt, trivs jag inte med den så lär det inte vara några problem att sälja den.
Kl 10 i dag var det slut på 4wd modellerna som Sverige fått tilldelat.
Jag tycker i alla fall det skall bli kul att testa nått helt annat jag inte haft förut.

Uppdaterat: 2021-04-28 12:55

Nä såklart det blir spännande Guran med helt ny modell av elbil.
Och vad det gäller buller så har dom väl lärt sig något även om det låter helt omöjligt att den ska vara lika tyst som MBn.

Uppdaterat: 2021-04-28 15:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nä såklart det blir spännande Guran med helt ny modell av elbil.
Och vad det gäller buller så har dom väl lärt sig något även om det låter helt omöjligt att den ska vara lika tyst som MBn.

Har du provkört den nya Tucson?
Förstår att det kan vara lite väl spännande för dig :)

Uppdaterat: 2021-04-28 16:07
mso 1000 skrev:

Nä såklart det blir spännande Guran med helt ny modell av elbil.
Och vad det gäller buller så har dom väl lärt sig något även om det låter helt omöjligt att den ska vara lika tyst som MBn.

Dubbelglasrutor både fram och bak bland annat på ioniq.

Uppdaterat: 2021-04-28 18:21
junkers skrev:

mso 1000 wrote:Nä såklart det blir spännande Guran med helt ny modell av elbil.
Och vad det gäller buller så har dom väl lärt sig något även om det låter helt omöjligt att den ska vara lika tyst som MBn.
Dubbelglasrutor både fram och bak bland annat på ioniq.

Tror det är dags att MSO får svälja lite av sina fördomar han har munnen full av :)
Kan konstatera att den Swenssonbil jag beställt har bättre prestanda än den GTX som VW nu slår på stora trumman för. Skulle tro det gäller både laddhastighet och den ack så viktiga 0-100 prestandan :)

Uppdaterat: 2021-04-28 19:32

Ja vad gäller laddhastighet är ID.4 tyvärr en besvikelse. Synd, för annars är det riktigt vettig. Och den går att titta på, tyvärr så anser jag Ioniq-5 vara nåt av det fulaste på länge. Den såg ok ut på första bilderna men nu när man ser filmklipp på den så inser man hur groteskt ful den är både inne och ute! Obs, i mina ögon. Och den storleken på en bil med den formen blir så fel.....är det ingen som minns Opel Signum?

Uppdaterat: 2021-04-28 19:35
Henrik M skrev:

Ja vad gäller laddhastighet är ID.4 tyvärr en besvikelse. Synd, för annars är det riktigt vettig. Och den går att titta på, tyvärr så anser jag Ioniq-5 vara nåt av det fulaste på länge. Den såg ok ut på första bilderna men nu när man ser filmklipp på den så inser man hur groteskt ful den är både inne och ute! Obs, i mina ögon. Och den storleken på en bil med den formen blir så fel.....är det ingen som minns Opel Signum?

Håller med dig Hendrik. Design är upp till betraktarens ögon att avgöra. Själv tycker jag den är ”fräck”, men framförallt en riktig elbil. Den sticker ut och vågar ta ut svängarna rejält. Jämfört med t.ex den slätstrukna Enyaq som fått en stor grill utan någon som helst funktion. Att MB täpper till hålet i fronten på GLC och GLA på sina elektriska EQ-versioner må så vara, men på en nyutvecklad elbil så kunde man hittat på något nytt.
I5 ser ut som något hämtat ur Bladerunner. Lite av Cybertruck över den.
Men vem vet, jag kanske tröttnar på bilen på några veckor :)
Nu återstår bara en låång väntan, preliminär leverans i oktober, som jag inte hade tänkt. Men varför inte ändra sig, åren går fort så skall man hinna med att testa på något nytt så gäller det att fånga tillfället i flykten. Är ju bara en bil som man kan byta bort när man så önskar.

Uppdaterat: 2021-04-28 19:55

Ser bra mycket bättre ut än Model 3 och Y i vart fall.

Uppdaterat: 2021-04-28 20:18

https://www.topgear.com/car-news/electric/revealed-winners-2021-top-gear-electric-awards?fbclid=IwAR1BQIgUoBRLup9HRylQ1Y6LM3eKlGktOiAaYTcKx5WGIahYENtV8uw2FuY#5
Vad säger du nu Henrik? Du börjar bli gammal och mossig :)

Uppdaterat: 2021-04-28 20:19
junkers skrev:

Ser bra mycket bättre ut än Model 3 och Y i vart fall.

Som sagt Junkers, design är individuellt, så DU tycker det ja....
Sen anser jag inte heller Model Y är speciellt snygg, ser lite udda ut. Snyggaste Teslan är Model S utan tvekan, där anser jag nog fortfarande det är den snyggaste elbilen än så länge.

Uppdaterat: 2021-04-28 20:30

Härligt Guran!!!
Det ska bli kul om du nu råkar dela med dig dina erfarenheter.
Vad gäller designen så gillar även jag den, dock mer den utvändiga än invändiga.

Uppdaterat: 2021-04-28 20:32
Axa skrev:

Härligt Guran!!!
Det ska bli kul om du nu råkar dela med dig dina erfarenheter.
Vad gäller designen så gillar även jag den, dock mer den utvändiga än invändiga.

Skärmlösning är inget vidare tycker jag. Fula kanter som en gammal iPad. Men en gigantisk head up display. Oavsett så blir det en enorm skillnad mot min nuvarande grå MB. Sätena skall bli spännande att få uppleva, undrar om benstödet kan fällas ut separat utan att lägga stolen i ”viloläge”.
Men när man närmar sig 60 så gäller det att fånga tillfällena :) den mest oprövade bil jag någonsin beställt.
Men då suget efter I5 är så stort så är risken liten att behöva slumpa bort bilen om den inte passar mig.
Och skall så klart dela med mig av mina ”färgade” erfarenheter. Men känns som det är en eon fram tills dess.

Uppdaterat: 2021-04-28 20:44

Kul Guran!!
Det är ett bra och spännande val, lite elbil 3.0 kan jag tycka utifrån tekniken. Utseendet är som vanligt i bedömarens ögon

Uppdaterat: 2021-04-28 22:00
*Robban
EnannanRobban skrev:

Kul Guran!!
Det är ett bra och spännande val, lite elbil 3.0 kan jag tycka utifrån tekniken. Utseendet är som vanligt i bedömarens ögon

Framförallt kul att hoppa över laddhybrid och gå fullt ut på el.
Får väl meddela John, som jag lovade i en annan tråd, om det stora steget :)

Uppdaterat: 2021-04-28 22:12