Vi Bilägares forum

En Volvo 850?

En Volvo 850?
Ena sonens flickvän fick hjälp av sönerna att kolla och köpa bil med extremt minimal ungdomsbudget. En Volvo 850 av årsmodell 1995 och 18.000 mil, ett par år yngre än köparen... Bilen verkar felfri, skattad, har bra däck och dokumenterad service, förmodligen dax för kamremsbyte. Priset? Tjaaa...2.000:- var precis inom budget om man säger så :-) Om någon är intresserad så kan jag rapportera om gammelbilens kommande öden och äventyr. [img=64753]
2017-07-28 07:07

Kommentarer

X, absolut, när det är en bil i det här skicket. Tyvärr måste det ju bytas till en ny typ av gas och det kräver lite ombyggnad.
2018-06-03 21:08
Det löser de ju lätt, de som är duktiga. =)
2018-06-03 21:09
Under den skånska roadtripen visade det sig att gammelvolvon hade litet småryck för sig på tomgång, vilket kan vara litet irriterande för en motor-petimeter som vårdnadshavarens pappa. Tändkablarna var huvudmisstänkta för denna lilla defekt, i synnerhet som de var datumstämplade med årtal anno 1995. Byte av tändkablar gav önskat resultat, inga misständningar på tomgång längre, det blir bara bättre och bättre! :-)
2018-06-05 10:39
Samtidigt är ju tändkablar ingen raketvetenskap. De höll i tio år på vår vibrerande saltusatta utombordare innan den ene fick brott på sig. En förhållandevis vibrationsfri motor i ett gynnsamt klimat sliter ju inte nämnvärt på en kabel.
2018-06-05 12:26
Vill nog tro att en bil som varit i trafik i 23år, sommar som vinter med salt å slask mm har utsatts för mångdubbelt mer påkänning än en aktersnurra som oftast är igång några fina sommardagar per år
2018-06-05 15:33
Vår snurra har varit igång måååånga timmar i allt från bleke (sällsynt) till kuling med ett par meter höga vågor. Fiskat, bärgat båtar, transporterat folk och skräp e.t.c. Ibland doppas halva motorn ner i vattnet när sjögången är på det humöret. Allt är salt, det rostar som f-n, det skumpar och det vibrerar. Att den motorn fortfarande går är ett under faktiskt. Enda reparationerna har varit lågfarts- och högfartsspolen (sitter ihop), tändkablar, svindyra tändstift (löjligt med nästan 150 spänn per stift!) och gasväxelreglagevajern. Den är nog faktiskt äldre än tio år när jag tänker efter - tiden går ju fort när man har roligt! Servas en gång per år: Köra i sötvatten och byta växelhusolja samt rengöra och fetta in allt som rostat och börjat kärva under säsongen. Skaffade faktiskt en fettspruta för ett par år sedan och fettade in alla nipplar, för första gången någonsin. Ehrm... :-p För övrigt, lite off topic men när jag kikade i manualen så står att man skall skölja av motorn och köra den i sötvatten efter Varje gång man kört dne i saltvatten. Öhhh, va? Skall man dra up båtskrället varje dag eller kånka ner en tunna med färskvatten och, nej, jag vete fåglarna hur de tänkte där. Morfars båts gamla motor gav upp efter över 25 år. Inga tändkablar eller så byttes någonsin men däremot så började det läcka bränsle ur vevhuset. Helt omöjligt att få isär - skruvarna var som fastsvetsade, så den fick tyvärr gå till gud.
2018-06-05 15:57
Den verkar hålla bra Volvo 850 GLT. När kablarna får ett brott någonstans tycker jag även man känner det när man kör att den vill småhacka lite grann speciellt i lägre hastigheter. Vad är rekommendation på tändkablar tid och mil? Någon som vet?
2018-06-17 22:52
Har bytt kablar på några Volvos, vanligtvis hittar man skal från nötter under kåpan, och nån liten gnagare har huserat där och även käkat på kablarna. Varför dom äter tändkablar och inte nån annan kabel är en gåta.
2018-06-18 09:56
På den tiden jag körde med gammal tändningsteknik bytte jag brytare, tändstift, rotor och konding varje år och kablar och fördelarlock vartannat på bruksbilen, ca 3000 mil, men det var billigt på den tiden! Oftast, men inte alltid från Biltema, märkte faktiskt ingen skillnad mellan fabrikaten.
2018-06-18 15:31
Långtidstestet av Volvo 850 rullar vidare, det är nu bilens djupare egenskaper av mer själslig karaktär börjar mogna och visa sig. Kan den leva upp till det goda rykte som outslitlig och pålitligt vän som omger modellen? Sommarens besiktning visade på rost i ett par fästen till bakvagnsupphängningen, dessa byttes av vårdnadshavaren med hjälp av en kompis, därefter blev det godkänt för ytterligare ett år i trafik utan anmärkningar. Efter en lång och mycket varm sommar i Skåne och en del pendlande mellan Skåne och Stockholm har det nu blivit dags för omfattande tester i arktiskt klimat, närmare bestämt Kiruna, med sträng kyla och snöstormar, precis som alla biltillverkare gör. Men vi börjar i Skåne: Ett kort depåstopp i Stockholm för tankning och påläggning av vinterdäck: Därefter pressas långtestbilen vidare norrut: Till slut framme i Kiruna där den kommer rulla sju dar i veckan under det närmaste året: Nya vinterdäck fick det bli i Kiruna, de som lades på Stockholm var bara kvaldäck under turen norrut:
2018-10-31 18:16
Hur lång var den resan ??
2018-10-31 20:10
189 mil om jag hörde rätt. Man får rätt mycket bil för 2.000:- i dessa dagar. Även 20.000:- hade varit ett bra pris med tanke på hur mycket bilen rullat sedan den togs ur vinteridet i våras.
2018-11-01 00:00
Träffade en jobbarkompis på firman idag, han kom i en V70 som såg ut att vara i ett väldigt gott skick. "Vad nu då, du som alltid åker Passat och nyss köpt en nästan ny?" "Frugan bråkade om att hon aldrig hade någon bil så jag fick den här och hon tog Passaten!" Det visade sig att svågern hade bytt bil och blivit bjuden 9000:- för Volvon i byte och då köpte svärmor den och skänkte till kompisen för att dottern skulle få en bil. Märkligt att en felfri, välutrustad V70 från 2003 inte är värd mer! Visserligen hade den gått 35000 mil, men ändå. Men att hitta en gammal 850 i bra skick som TS skriver om är ju bättre, de hade fortfarande en del barnsjukdomar så det finns nog inte så många kvar.
2018-11-01 19:12
Om man är kunnig nog att välja "rätt" bil, likaså kunnig att kunna meka själv och slutligen också har en hel del tur så kan man säkert göra billiga "klipp". Grattis Millenia - du uppfyllde nog samtliga kriterier...:)
2018-11-01 19:16
Efter en lång och händelselös(positivt) vinter i daglig trafik i Kiruna, så blev det dags att ta ut tvåtusenkronorsvolvon på en semestertur till Nordnorge, det blev en tripp på 250 mil. Eftersom den redan blivit avbildad i Smygehuk, så passade det bra med Nordkap trots begränsad sikt: En dag ville inte Volvon starta längre, först misstänktes att generatorn gett upp, men efter litet telefonkonsultationer mellan vårdnadshavaren och hans pappa kunde vi konstatera att det nog inte var generatorn i alla fall, felsökning pågår: Litet Googlande avslöjade ett typfel på äldre 850:or, oxid inuti en av batterikablarnas klämma på kabeln, vilket visade sig vara just det som gammelvolvon drabbats av - lätt, billigt och enkelt att åtgärda, alla glada igen: Resan kunde fortsätta med fjordar och vyer utöver det vanliga: Inom en månad ska bilen köras till Stockholm igen, sedan kommer det verkliga testet som sållar agnarna från vetet, gator med potthål, dåliga lagningar och farthinder överallt, detta i ett konstant och rikligt saltslask sex månader om året, det gör ont i en bilkramares hjärta men sånt är livet för en gammal och tappert kämpande Volvo...
2019-09-01 18:23
Efter ett år i Kiruna fick gammelvolvon vända grillen söderut mot Stockholm igen. Vid besiktningen konstaterades glapp i länkarm, men det finns ett ställe som säljer billiga delar till gamla bilar, länkarmen visade sig vara en storsäljare, ett typfel skulle man kunna säga, nåja bilen har ju levt betydligt längre än den förväntade livslängden. Vintern närmar sig, dax att lägga på vinterdäck, däckfirmorna vet hur man drar åt hjulbultarna ordentligt, men med ett ordentligt järnrör kan man slå världen med häpnad!
2019-11-04 07:30
Jisses! Även om det tar emot att skifta däck 2 ggr i året själv så känner man sig stolt att man klarat sig alla dessa år utan att nåt trillat av. Men faktiskt i våras glömde jag att dra åt bultarna/skruvarna på ett bakhjul sen jag släppt ner det. Märkte som ett svagt klonkande 1 vecka senare vid inbromsning. Det var ju aldrig nån fara och fixades på nolltid. Även solen har sina fläckar... :)
2019-11-04 12:29
Kul tråd! Jag har en bekant som käven han köpte en gammal 850 (aut) för en struntsumma, den kördes direkt efter köpet till bilprovningen och gick igenom (hade stått 2 år) Jag tycker den där gamla femman surrar så trevligt, har ett speciellt ljud. Bilen rullar på bra. Nu skulle bekanten försöka få liv i bensinvärmaren också, skönt tillbehör!
2019-11-06 08:52
Jag är inte alls lika förtjust i 850s femma, jag tycket den är lite trött och skakig och törstig i grunden och blir väldigt törstig när man fått lite sprutt på den. De första årgångarna hade ju också ofta problem med vevaxeltätningen som medförde dyra kopplingsbyten. Men hittar man en gammal 850 nu som är i bra skick som TS gjort har man gjort ett fynd, man kan ju utgå från att den klarat barnsjukdomar och den tycks klara även ålderskrämpor bra så det är bara att gratulera.
2019-11-06 09:59
Jag håller med om att Volvos femma låter mysigt, särskilt 90-talarna, hade en V70 T5 -99. I V70N sen så dolde de både ljudet och tycker jag även kraften mer.... Dock håller jag Audis femma som trevligare vad gäller gångkulturen och rappheten. En bekant hade en Audi 200, helt underbar bil på den tiden.
2019-11-06 10:04
Henrik, du får gå tillbaka lite i tiden och jämföra 850 med Audi 100, då är det större skillnad. De första 850 och V70 har lite olika karaktär även om det i grunden är samma bil som utvecklats.
2019-11-06 10:11
Om nu tråden får spåra ur lite så hjälpte jag en släkting som köpt en 1988 audi 100 1,8. Audi 100 som jag definitivt väljer före en 850. Den stod iaf på besiktningen med körförbud på havererad broms cylinder och tvåa på bromsrlren bak. 1200:- på platts och mätaren på 33000 mil. En ny bak cylinder för 125:- och samtidigt backarna för 300:- då dessa var drängt med bromsolja och en rulle bromsrör för 300 på biltema. Besiktade och nu kör han en fin skattebefriad audi100 i två år till nästa besiktning. En enkel problemfri bil utan nämnvärda finesser och med en klatterfri simpel singel point insprutning. 82:- i skatt, 90hk och en bil som man kör på mellan 0,6-0,8 lch dessutom värme som är snabbare än min nya bil. Svårslaget billligt bilägande om man kan lite om bilar men antsglugen rullar den i två år till utan problem. Och visst gick den gamla Audi femman klockrent fint.
2019-11-06 11:15
mso 1000, det var ingen femma i 1,8an.
2019-11-06 11:46
saabnisse skrev:
mso 1000, det var ingen femma i 1,8an.
Nä, en fyra, och snarare 1.8S (s för snik då). Haft en motsvarande i Audi 80 med 90 slumrande hästar.
2019-11-06 11:51
Hade med en Audi 100 Avant med den motorn, trött som bara den, men den var sjukt snål för att vara en så stor bil på den tiden.
2019-11-06 11:55
saabnisse skrev:
mso 1000, det var ingen femma i 1,8an.
Nej ursäkta min otydlighet. Jag svarade mer mot den tidigare diskussionen om Volvo feman.
2019-11-06 15:49
Ja, Audis femma var trevligare än Volvos, jag åkte mycket i dem i slutet 80- och början av 90-talet. Men nu är det på väg att spåra ur i sedvanlig ordning! Ursäkta Millenia.
2019-11-06 18:21
Audis nya femma är inte dålig den heller :)
2019-11-06 21:21
Apex skrev:
Audis nya femma är inte dålig den heller :)
Kört den på bana. Ljudet, ljudet och draget under galoscherna! Svårt beroendeframkallande. Mycket svårt...
2019-11-06 21:34
Audi A5 SB skrev:
Apex wrote:Audis nya femma är inte dålig den heller :) Kört den på bana. Ljudet, ljudet och draget under galoscherna! Svårt beroendeframkallande. Mycket svårt...
En pärla till motor. Synd att den inte finns i fler modeller, typ S4. Inte för att V6:an är dålig, det är bara något speciellt med ljudet från en femma.
2019-11-06 23:38
Det var ett tag sedan uppdatering. Till alla som undrar hur det gick - jo tack, gammelvolvon stretar på i den tuffaste av världar, den intensiva stockholmstrafiken med potthål, dåliga lagningar, fartgupp överallt i saltblandad sanddimma sex månader om året, efter 26 år i trafik, en bil av det rätta virket! Dock har ett oljeläckage tillstött på sistone, läckan har inte kunnat lokaliserats än, vi får hoppas att det går att laga utan att bilen behöver gå till sista vilan än på ett tag...
2021-04-16 10:45
Om det är packboxen mellan motor och låda har ni ett mindre kul jobb framför er. Det finns bilar där det är enklare att ta ut växellådan om man utrycker sig så.
2021-04-16 17:22
Det var vad jag skrev om i #9, men det borde väl ha visat sig nu, kopplingen brukar bli digital, på eller av! Men nog går det väl att lokalisera?
2021-04-16 18:50
"Det var vad jag skrev om i #9, men det borde väl ha visat sig nu, kopplingen brukar bli digital, på eller av! Men nog går det väl att lokalisera?" Det är en automat. Om det skulle vara packboxen mellan motor och låda så är det väl tveksamt om det blir någon reparation alls...
2021-04-16 19:35
Ursäkta, jag missade det med automat, då märks det naturligtvis inte på samma sätt. Men hur stort är läckaget och nog bör det väl gå att se om och var det läcker?
2021-04-16 20:01
Det finns en riktigt bra oljetätarprodukt som heter Omega Packningsskydd 917B som tätar de allra flesta läckage. Jag har testat detta några gånger och vet därför att det verkligen fungerar i de allra flesta fall. Så köp ”Omega Packningsskydd 917B” så löser det sig.
2021-04-17 07:14
Det behöver ju inte vara packboxen. Även styrservon kan läcka. Har ni otur är det styrväxeln och då får ni nog låta bilen somna in. Har ni däremot tur är det behållaren eller slang som spruckit och det är enklare att åtgärda. Packningsskydd är f.ö inget jag tror på. Är packningen slut så är den. MVH AL
2021-04-20 06:26
Kan tillägga att jag provat packningstätning på en läckande styrservo (kuggstången), och det funkade utmärkt. Så, hellre prova det än att avpollettera bilen.
2021-04-22 11:18
"Kan tillägga att jag provat packningstätning på en läckande styrservo (kuggstången), och det funkade utmärkt. Så, hellre prova det än att avpollettera bilen." Absolut värt att testa om inget annat hjälper, seriös felsökning inte påbörjad än.
2021-04-22 14:20
N-iklas skrev:
Närstående i släkten är Volvo entusiaster och har en 97 GLT och en C70 cab, 850 har haft hjullager slut fram vid 7000 mil och något "stag"? lossnade "nästan" på båda framhjulen samtidigt och gnagde sönder båda framdäcken på insidan, enligt verkstaden var det ren tur att inte en svår olycka inträffade - vad detta var för något lyckades jag aldrig få något ordentligt svar på tyvärr, av någon orsak var man inte så pigga på att tala om det. Men oroande, jag skulle nog se över framhjuls "tekniken" även om det rimligen borde vara sällsynt, annars skulle man väl fått hör mer om det? Sedan en rostskydds behandling eller liknade åtgärd av framskärmarna är kanske ingen dum ide om man nu har en 850 som inte har ett rosthål där, många rostar ju mellan hjulhuset och blinkersglaset.
Jag har en V40 där en fjäder till framhjulet gick av. Änden blev som en kniv som stack in i däcket som skars sönder. Kan det vara något liknande du råkat ut för.. Mina egna tankar var att det kunde lett till en svår olycka men jag hörde ingen annan säga det. För mig hände det när jag backade ut från tomten.
2021-05-05 19:45
Detta fenomen händer oftast just vid parkeringsmanövrar när man svänger kraftigt så fjädern vrider sig, oftast i samband med, att fjäderbenslagringen är dålig.
2021-05-05 20:32