Nybilservice

42 inlägg 0 nya

Ja men nu skulle han ju inte göra någon service, så... Då blir det ingen stämpel öht.

Vet inte riktigt hur vissa fungerar när de ska köpa en bil för 100.000 och uppåt. Jag kontaktar alltid auktoriserad verkstad för märket, för att få veta hur service har skötts på bilen. De har koll på sånt, oavsett om de gjorts där eller på någon annan auktoriserad firma. Är det då gjort på icke auktoriserad firma, så finns det ingen goodwill eller garanti kvar att luta sig mot. Första sex åren är rätt så betydande för en bils värde.

.. tackar boys. Låt mig förenkla lite då. Jag har tankat ner och läst bl a sektionen om underhåll i handboken för Nissan Qashqai. På intervalltabellerna står att olja samt oljefiltret bytes varje 6 månader eller efter 8/16/24/32 ... tusen km.

Först efter två år, eller 32 tkm, inspekteras sk "fuel lines" och "EVAP vapor lines". Och efter 42 månader (3,5 år) ska "air cleaner filter" bytas. Inte förrän efter 48 månader (4 år) ska "drive belt" inspekteras och/eller bytas.

Efter 4 år, grabbar. Och då har jag redan förbrukat min 8500 kr service på enkla olje & filterbyten.

Sen, *ifall* av att min bil behöver en mjukvaruuppdatering, då inom tre år efter köp av ny bil, så täcks uppdateringen av nybilsgarantin som jag ändå har oavsett med eller utan detta 3 åriga serviceavtal.

Alltså, jag undrar bara vad dom egentligen gör med min bil för 2833 kr /service efter ett år, efter två år, och efter tre år? När jag frågade säljarna så kunde dom inte riktigt svara på det, utan sa "dom kollar oljan och andra vätskor ... " eller nåt sånt. Vätskorna kollar jag ju själv, okulärt, och olja med filter byter jag alltid själv.

Varför tror folk att jag vill sälja min bil? Hade jag velat prova på att äga en SUV så hade jag ju köpt en begagnad, inte ny. Jag har ägt både Volvo och Peugot, samtliga bilar köpta begagnade, och nu har jag bestämt mig för denna Qashqai SUVen. Vill den så får den gärna hänga med mig i livet tills den inte orkar mer. Och "stämpel i boken"; inte för min del. Jag planerar inte att sälja min nya bil. Den ska jag ha tills jag, eller bilen, blir så slitna att skroten blir en befrielse.

Men garantifrågor kan faktiskt bli problem och ev goodwill-åtaganden kan du vinka goodbye till utan service på auktoriserad verkstad.
Men du tar ju risken själv men bli inte förvånad om du råkar ut för garantirelaterade fel och verkstan börjar protestera eftersom du inte skött servicen på verkstad - oavsett hur bra du gör det själv. Sagt i all välmening.

saabnisse wrote:
Stämpel i boken kan vem som helst fixa.
Det rör sig ju inte om någon Mona Lisaförfalskning precis!
Och vem som helst får faktiskt göra service under förutsättning att det sker på rätt sätt.

Inte om du har en digital servicebok.

MVH

Det är riktigt, det underlättar betydligt med en auktoriserad verkstad, men det behöver inte vara en märkesverkstad.
Det här är något som inte alla nybilsägare förstår (trots att det är ett EU-bslut som borde vara väl känt) och som gör att många märkesverkstäder tar in alldeles för mycket pengar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - då kan du berätta det för de som står för ev goodwill-erbjudanden för jag tror inte att de håller med. Och goodwill är inget som EU stadgat... Likaså långa garantitider som hos Kia - om andra verkstäders jobb skall gälla så måste jag som bilägare bevisa att dom gjort minst lika bra jobb som märkesverkstan - där jag slipper bevisbördan. Och prisskillnaden är numera inte speciellt stor.

Tackar för bra info.
Men ingen som vet ungefär vad det är Nissans verkstad har för sig med min nya bil dom första tre åren? Det kan väl inte bara vara så enkelt att dom byter olja/filter, och kollar lite vätskor?

Och just det, EU kom med ny lag år 2010, se vad man kan hitta .. www.vibilagare.se/nyheter/billigare-bilservice-med-nya-regler-836

"Bilägare ska inte tvingas stanna hos märkesverkstäder för att behålla nybilsgarantin. EU-kommissionen inför nu nya regler som på sikt kan innebära 10 till 20 procent lägre servicepriser."

.. och, vad menas med "good-will" egentligen?

Nej Pi, så komplcerat är det inte, har du servat bilen rätt på en auktoriserad ej märkesverkstad, gäller verkstadens stämpel för att garantin fortfarande ska gälla.
Det gäller även Kia.
Däremot är det klurigare med event. goodwill efter garantitidens utgång, men det är det oavsett var du servat bilen.
Och prisskillnaden kan verkligen vara stor, det är bara att kolla runt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast nybilsgarantin gäller väl knappast om man själv byter olja och filter på bilen, så som ts avser. En privatperson är knappast en "auktoriserad ej märkesverkstad"...

Precis vad jag har sagt. Serva bilen själv och glöm allt vad garantier och goodwill innebär. Försäkringen kan också bli högst frånvarande, när de upptäcker att man inte har servat bilen enligt reglementet från tillverkaren.

Trådis får givetvis göra vad han vill, men det är inte svårt att se följderna av det hela. Man får helt enkelt betala för att bibehålla garantier och goodwill, eller så skiter man i det, lämnar paraplyet hemma och hoppas att det inte ska regna.

En generell regel är nog att dom som borde ha bäst koll på ett specifikt märke och dess fel är just märkesverkstäder.
Är det så att man är extremt priskänslig så kanske man ska titta på en billigare bil så att man får pengar över till driften av den.

Att EU vill införa regler som gör att andra kan utföra service är ett intressant förlag, men det är nog inte så enkelt som vi vill få det till. Jag ser hellre att vi får märkesverkstäder som är ännu mer knutna till tillverkaren så att man kan ge bra service och att biltillverkaren tjänar på att bilen servas. På så sätt så kommer vi se biltillverkare som supporterar och bygger bilar som håller betydligt längre.

Idag handlar det ju inte bara om olja och filter.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Problemet är ju att vissa märkesverkstäder faktiskt är riktigt dåliga.
Dels så är de märkesverkstäder för flera märken plus att det i vissa fall verkar saknas genuint kunnande. Man förlitar sig på datorerna och så byter man saker på måfå.
Lelle på Hörnet däremot, som mekat bilar i hundra år - han vet att man inte kan lita på datorerna utan kombinerar detta med erfarenhet och logiskt tänkande för att sedan hitta och laga felet.

Egen erfarenhet:
ABS-lampan på en Mazda lyste. Åkte in. Felsökningsavgift på 500 spänn. Verkstaden: "Troligen ABS-enheten som måste bytas".
Jag tänkte till och, nä, så fan heller - huuuuur vanligt är det?!
Läsa på, klura, montera isär lite inredning för att komma åt några kontaktdon till ABS-sensorerna. Isär med kontakterna, hissa hjulet, voltmeter, mäta medan hjulet snurrades. Upprepa. Kontrollmäta resistansen på sensorerna.
Solklart trasig sensor vänster bak.

Åkte till verkstaden och sade rätt ut att "Ni har fanemej inte felsökt någonting alls, för hade ni gjort det skulle ni ha sett att det var sensorn som var trasig. Till och med jag kunde hitta det. Ge mig pengarna tillbaka"

Autoriserad märkesverkstad!
I helsike heller...
Jävla spån och nötter säger jag...
Inte ofta jag blir sur men då var jag heligt förbannad.

Kikar på omdömen om Hedin Bil och fick 1 stjärnor med många kund skriver negativ: https://se.trustpilot.com/review/hedinbil.se

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Absolut, det finns märkesverkstäder som är otroligt mätta och osugna på att göra något mer än minsta möjliga. ett bra exempel på det är DinBil i Södertälje.
Men att tro att Lelle på hörnet har järnkoll på buggar och fel i programvaror och recalls på bilar och/eller komponenter hos en rad tillverkare och deras modeller, då bör man nog tänka om.

Sen handlar ju mkt om problemlösning 101, det är ju något som det kan finnas brist på eller mkt utav på hörnverkstaden eller märkesverkstaden.

Att dömma ut alla märkesverkstäder för att EN gjort ett dåligt jobb håller inte, men flagga gärna för vilken verkstad det var så att man hittar hit när man söker på dom och väljer någon annan verkstad.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag slutar med Hedin Bil i Akalla som jag har köpt en ny bil förra året. Första service 2000 mila service/år med stämpel var hos Bilforum AB, Enköping under 2 veckor sen och har nöjd med bemötande och service.
Omdöme ger över 4 stjärnor: https://www.google.se/search?nord=1&ei=exN3WtaeJImosgH6j7GwDQ&q=bilforum+ab+enk%C3%B6ping&oq=bilforum+ab+enk%C3%B6ping&gs_l=psy-ab.1.0.0.476923.477860.0.480120.3.3.0.0.0.0.126.350.0j3.3.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.3.348...35i39k1j0i7i30k1j0i67k1.0.MekSSNR2BZs#lrd=0x465e502f34650283:0x6fe41332e8e69544,1,,,

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse - för goodwill är det definitivt inte oväsentligt var bilen servats. På märkesverkstad - ja, då är möjligheten relativt god - givetvis beroende på vilket fel det är. Men med samma fel och om bilen bara är servad på annan verkstad så kan jag nästan garanterat säga att goodwill kan man säga goodbye till hos märkesverkstan. Och förutsättningen för att garantier skall fortsätta att gälla är att om icke märkesverkstäder gjort service att utförande och delar håller minst samma klass som på en märkesverkstad och att man utfört alla moment - och jag kan inte se annat än att det är jag som konsument som tar risken och måste bevisa att den oberoende verkstan utfört jobbet på rätt sätt och använt minst lika bra delar som märkesverkstan. Visst kan det hända att det kan finnas större skillnader på servicekostnader men min erfarenhet är att det inte är så vansinnigt stora skillnader idag mellan t ex Mekonomen och en märkesverkstad - vilket i o f s även kan vara precis samma verkstad. Reparationer kan mycket väl vara avsevärt billigare men för just service har nog de fristående kedjorna anpassat prisnivån till de auktoriserade verkstäderna och med en i sammanhanget mindre prisskillnad tar i alla fall inte jag risken att fördärva garantier för att tjäna nån hundring per år i servicekostnad. Men jag köper som sagt oftast nya bilar och är därför rädd om de garantier som finns. Köper man mest äldre bilar så är säkert situationen en annan.

Nu har jag ingen Nissan, men på vår andrabil Opel Corsa 2016 som var inne på sin förstaservice gjordes arbete och material såsom:
Olja, tätningsring, filter, oljedestruktion, batteri till nyckel m.m. Material för ca 900kr, arbetstid för ca 880kr, torkarblad för 300kr alla belopp exkl moms, tot 2600kr inkl moms.
Själv hade jag aldrig köpt en bil för upp emot 200.000kr och struntat att serva den hos märkeshandlare, äventyra garantier och försäkring. När dagen kommer för ev försäljning så är det många köpare som vänder på klacken och går därifrån, när det saknas stämplar i serviceboken.
Vad tjänar du på att göra jobbet själv, arbetstidskostnaden. Materialet behöver du i alla fall, hur många kronor tjänar du på om du köper samma typ av material som verkstaden använder. För du menar väl inte att du skall köpa "billigt" material.

Pi du har helt rätt när det gäller Mekonomen, de är ofta inte billiga, men det går ju utmärkt att kolla med andra auktoriserade verkstäder.
Jag lämnade en Saab till märkesverkstaden för byte av en xenonlampa som enligt boken nödvändigtvis måste göras på en Saabverkstad.
Jag har skrivit om det tidigare, men kortfattat gick det till så att han kopplade till instrumentet och konstaterade att vänster lampa var trasig! Det visste jag, det var därför jag åkte dit, men det kostade ca 1600:- med motorklubbens rabatt!

Jag har bytt många xenonlampor efter detta, på vissa bilar kan det vara lite knöligt, men det är det med konv. lampor också.
På Saab är det rent tjuveri, man byter lampa på fyra minuter!

Jag anlitar sedan flera år en allmänbilsverkstad med gott rykte och de är bättre än märkesverkstaden.
Märkesverkstaden ville inte byta olja i automaten trots att Aisin föreskrev det. Efter påpekande om detta gick de med på det och tappade ur oljan och fyllde på ny. Likadant på Volvo, samma beteende, men ännu värre, de påstod med bestämdhet att oljan aldrig behövde bytas!
Med deras metoder byts endast hälften av oljan!
Allbilsverkstaden jag utnyttjar har en specialutrustning som tappar ur all olja, tvättar lådan och fyller med ny olja.
De är, till skillnad från märkesverkstäderna på orten, helt införstådda med service på automatlådor.

Det är skillnad på verkstäder, men lita för sjutton inte på att märkesverkstäder är kunniga på sitt jobb.
Kompisen har varit i konflikt med märkesverkstaden flera gånger med sin Alltrac och lämnar nu till en allbilsverkstad och är nöjd, de kan mer!

Men har man en sällsynt, lite mer ovanlig bil är det naturligtvis annaorlunda.

Det är ju upp till var och en att kolla priserna och naturligtvis är inte märkesverkstäderna dåliga generellt.
Men man bör ta in priser från flera och kolla kundnöjdhet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse du kom billigt undan med 1600 kr för byte av xenon lampa inklusive lampa. Hos Audi kostade den 1951 kr bara själva lampan och en tusenlapp för att byta den. Fick dock 20 % rabatt så det blev 2500 kr totalt rena rånet. Auktoriserad Audi verkstad.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Läs och lär vad saabnisse berättar. Strålkastarlamporna är jättebesvärliga att byta i vissa bilar men jätteenkla i andra. Xenon eller halogenlampor gör ingen skillnad. Är du osäker - sök en instruktionsfilm på youtube. Köp en xenonlampa på valfri tillbehörsfirma. Byt själv och köp godis för pengarna du sparat.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.