Vi Bilägares forum

Ett år med VW Golf

Ett år med VW Golf

Nu har jag haft min Golf 1,2 Tsi -17 i ett år.
Bilen har till dags dato gått 1342 mil.
Den är extra utrustad med klimatanläggning och dragpaket.
Silver metallic.
Japp...en vanlig gråsilver Golf......bland det tråkigaste som finns.
Men....
Enligt mig(och några fler) bland det absolut bästa som finns att köpa i prisklass runt 200000 kr som ny bil.
Den har en otroligt smidig motor/låda vilket gör den mycket lättkörd.
Mycket bra sikt, både fram, bak och åt sidorna.
Framstolar som jag innan köpet var lite skeptisk inför, standardstolar som såg lite platta och enkla ut.
Men som har visat sig passa mig ypperligt. (182 cm).
Bilen går förhållandevis tyst....dock sitter det nu Kumho friktionsdäck på som inte är de bästa jag haft direkt. Valdes ej av mig.
Blir bättre till nästa vinter(om jag har kvar bilen)
Den har ju såna där grejer som adaptiv farthållare mm, som har fungerat utan anmärkning.
Allt funkar sådär intuitivt som man är van vid från VW.
Allt sitter där man förväntar sig.
Den in/utfällbara dragkroken används ca 1-2 gånger i månaden för olika ändamål, dra släpkärra eller cykelhållarfäste.
Funkar ypperligt, bilen får även dra 1300 kg vilket verkar vara lagom för bil/motor.
Bilen har fungerat helt utan några som helst fel....det enda som hänt var förarrelaterat då jag kom för nära en sån där betonggris med kofångaren....... omlack.
Har gjort ett extra oljebyte vid 1000 mil, det gör jag alltid på nya bilar.
Bilen har tills nu dragit 0,55 liter per mil.
Det är inga problem att få den att dra under 0,5 men det stämmer sällan med min körstil/vägtyp.

Då jag kört den nya 1,0 Tsi så vill jag poängtera att den nya motorn är/känns bättre än 1,2.
Dock inte så stor skillnad att jag skulle byta bara för dens skull.

Slutsats efter ett år: Som förväntat, i något fall bättre än förväntat.

Uppdaterat: 2018-01-13 16:44

Kommentarer

En bakhjulsdriven bil som gör 0-100 på 5.5s och kostar 600k är väl knappast en vanlig standardbil. Jag ser ingen logik i att man kan stänga av på performance men inte på tex sr+.

Uppdaterat: 2021-01-08 11:16
Apex skrev:

En bakhjulsdriven bil som gör 0-100 på 5.5s och kostar 600k är väl knappast en vanlig standardbil. Jag ser ingen logik i att man kan stänga av på performance men inte på tex sr+.

Du kan inte se logiken i att de två modellerna vänder sig till olika kundgrupper? Nu kostar ju inte SR+ de siffror du drar till med heller som standard.....
Rusta upp konkurrenterna med närmast motsvarande utrustning/prestanda så ska du se att SR+ utan tvekan har lägst kost i plånboken när du ägt den ett tag.

Uppdaterat: 2021-01-08 11:20
Henrik M skrev:

Apex wrote:En bakhjulsdriven bil som gör 0-100 på 5.5s och kostar 600k är väl knappast en vanlig standardbil. Jag ser ingen logik i att man kan stänga av på performance men inte på tex sr+.
Du kan inte se logiken i att de två modellerna vänder sig till olika kundgrupper? Nu kostar ju inte SR+ de siffror du drar till med heller som standard.....
Rusta upp konkurrenterna med närmast motsvarande utrustning/prestanda så ska du se att SR+ utan tvekan har lägst kost i plånboken när du ägt den ett tag.

Nej, jag kan inte se logiken i att man inte kan stänga av allt i SR+. Ok Truthy Mcgee, 510000. Nöjd?

Uppdaterat: 2021-01-08 11:29
Henrik M skrev:

Du kan inte se logiken i att de två modellerna vänder sig till olika kundgrupper? Nu kostar ju inte SR+ de siffror du drar till med heller som standard.....

Så om man vill åka bekväm bil får man aldrig låta hornen växa ut med mindre än att man byter bil?

Uppdaterat: 2021-01-08 11:45
L. Mäkinen skrev:

Henrik M wrote:Du kan inte se logiken i att de två modellerna vänder sig till olika kundgrupper? Nu kostar ju inte SR+ de siffror du drar till med heller som standard.....

Så om man vill åka bekväm bil får man aldrig låta hornen växa ut med mindre än att man byter bil?

Kan garantera dig Mäkinen att du kan låta hornen växa ut rätt bra i en SR+ med, bra prestanda och riktigt bra väghållning pga tyngdpunkt m.m. där du otroligt snyggt och lätt kan placera bilen i kurvorna att träffa apex närmast perfekt och med elmotorns direkthet riktigt skönt kliva på precis i apex och ladda inför nästa böj...
Inget som säger att det måsta sladdas bara för att hornen växer ut, tvärtom är det ett ganska ineffektivt sätt att köra fort på....

Uppdaterat: 2021-01-08 11:52
Apex skrev:

Nej, jag kan inte se logiken i att man inte kan stänga av allt i SR+. Ok Truthy Mcgee, 510000. Nöjd?

Då kanske jag har ett annat sinne för logik än dig helt enkelt. :) Jag tycker det är fullständigt rimligt att man inte kan stänga av de säkerhetshöjande funktionerna i en vanlig standardbil. Men du kanske vill ha osäkrare trafik....vad vet jag.

Uppdaterat: 2021-01-08 11:53

Sladda är sällan det snabbaste sättet genom en kurva. Men hur tillfredsställande det än är att få till det perfekta spåret genom en kurva så är det ändå roligare att ta den på tvären ;). Och "att träffa apex närmast perfekt" lämpar sig inte heller på allmän väg. Det innebär ju att man ibland måste nyttja motstående trafiks körfält...

Klart man måste kunna hänga av hängslena eller åtminstone kunna justera dem så att det går att köra lagom på tvären. Annars vill jag inte vara med.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:00
Henrik M skrev:

Apex wrote: Nej, jag kan inte se logiken i att man inte kan stänga av allt i SR+. Ok Truthy Mcgee, 510000. Nöjd?
Då kanske jag har ett annat sinne för logik än dig helt enkelt. :) Jag tycker det är fullständigt rimligt att man inte kan stänga av de säkerhetshöjande funktionerna i en vanlig standardbil. Men du kanske vill ha osäkrare trafik....vad vet jag.

Klart du gör. Tror ingen blir förvånad över att du försvarar ett val Tesla har gjort.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:04
Desmoholic skrev:

Sladda är sällan det snabbaste sättet genom en kurva. Men hur tillfredsställande det än är att få till det perfekta spåret genom en kurva så är det ändå roligare att ta den på tvären ;). Och "att träffa apex närmast perfekt" lämpar sig inte heller på allmän väg. Det innebär ju att man ibland måste nyttja motstående trafiks körfält...
Klart man måste kunna hänga av hängslena eller åtminstone kunna justera dem så att det går att köra lagom på tvären. Annars vill jag inte vara med.

Exakt.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:05
Apex skrev:

Henrik M wrote:Apex wrote: Nej, jag kan inte se logiken i att man inte kan stänga av allt i SR+. Ok Truthy Mcgee, 510000. Nöjd?
Då kanske jag har ett annat sinne för logik än dig helt enkelt. :) Jag tycker det är fullständigt rimligt att man inte kan stänga av de säkerhetshöjande funktionerna i en vanlig standardbil. Men du kanske vill ha osäkrare trafik....vad vet jag.

Klart du gör. Tror ingen blir förvånad över att du försvarar ett val Tesla har gjort.

Det är väl knappast ett val enbart Tesla har gjort? De har ju som jag skrev modeller för dem som vill leka så med. Jag försvarar inte Tesla här utan jag skriver att jag förstår ALLA de företag som valt att ha sina säkerhetssystem ej urkopplingsbara då det troligtvis sparar liv och skador! Men som sagt, du kanske tycker det är bättre med osäker trafik, det får stå för dig!

Uppdaterat: 2021-01-08 12:09
Henrik M skrev:

Apex wrote:Henrik M wrote:Apex wrote: Nej, jag kan inte se logiken i att man inte kan stänga av allt i SR+. Ok Truthy Mcgee, 510000. Nöjd?
Då kanske jag har ett annat sinne för logik än dig helt enkelt. :) Jag tycker det är fullständigt rimligt att man inte kan stänga av de säkerhetshöjande funktionerna i en vanlig standardbil. Men du kanske vill ha osäkrare trafik....vad vet jag.
Klart du gör. Tror ingen blir förvånad över att du försvarar ett val Tesla har gjort.
Det är väl knappast ett val enbart Tesla har gjort? De har ju som jag skrev modeller för dem som vill leka så med. Jag försvarar inte Tesla här utan jag skriver att jag förstår ALLA de företag som valt att ha sina säkerhetssystem ej urkopplingsbara då det troligtvis sparar liv och skador! Men som sagt, du kanske tycker det är bättre med osäker trafik, det får stå för dig!

Jag vet att det inte bara är Tesla som har gjort det men att någon annan också gör något ologisk och dåligt är inte ett bra argument.

Men tesla har ju bilar som har urkopplingsbara system? Är det bara F1 och rallyförare som köper performance modellen?

Uppdaterat: 2021-01-08 12:17
Henrik M skrev:

...Jag försvarar inte Tesla här utan jag skriver att jag förstår ALLA de företag som valt att ha sina säkerhetssystem ej urkopplingsbara då det troligtvis sparar liv och skador! Men som sagt, du kanske tycker det är bättre med osäker trafik, det får stå för dig!

Fast det finns ju tillfällen när man mycket väl kan koppla ur systemen utan att NTF får spader. Typ iskörning, bankörning, tom industriparkeringen m.m. Förutom att det är roligt är det också nyttigt att öva på att kontrollera en sladd.

På motorcyklar finns det antisladdsystem där man kan ställa in hur mycket sladd som ska tillåtas. Säkert OCH roligt. Det borde väl en så nytänkande tillverkare som Tesla fixa?

Uppdaterat: 2021-01-08 12:25
Desmoholic skrev:

Henrik M wrote:
...Jag försvarar inte Tesla här utan jag skriver att jag förstår ALLA de företag som valt att ha sina säkerhetssystem ej urkopplingsbara då det troligtvis sparar liv och skador! Men som sagt, du kanske tycker det är bättre med osäker trafik, det får stå för dig!
Fast det finns ju tillfällen när man mycket väl kan koppla ur systemen utan att NTF får spader. Typ iskörning, bankörning, tom industriparkeringen m.m. Förutom att det är roligt är det också nyttigt att öva på att kontrollera en sladd.
På motorcyklar finns det antisladdsystem där man kan ställa in hur mycket sladd som ska tillåtas. Säkert OCH roligt. Det borde väl en så nytänkande tillverkare som Tesla fixa?

Min bmw har tre lägen. Allting på, dynamic traction(tillåter lite bredställ, enligt texten för ”optimalt väggrepp”) och allt av. Körde senast igår kväll in på en industriparkering på vägen hem :)

Uppdaterat: 2021-01-08 12:30

I bilar gjorda för vanlig trafik tycker nog också jag att det inte finns nån anledning att man skall kunna koppla ur bilens säkerhetssystem och i synnerhet inte antisladd-systemet. Här har tillverkarna jobbat hårt med att förbättra säkerhetssystemen och sen skall kreti och pleti kunna koppla ur dessa ? Nja - inte enligt mig. Kör man på bana är det en annan sak men inte på allmänna vägar. Och hur många kör på bana med sina familjebilar...

Uppdaterat: 2021-01-08 12:34
Apex skrev:

Jag vet att det inte bara är Tesla som har gjort det men att någon annan också gör något ologisk och dåligt är inte ett bra argument.
Men tesla har ju bilar som har urkopplingsbara system? Är det bara F1 och rallyförare som köper performance modellen?

Jag skrev väl inte någonstans att jag tycker det är bra att det går att koppla ur på P-modellerna? Lägg inte ord i min mun....
Som jag skrev, jag försvarade inte Tesla vilket du fick det till....
Jag skrev att jag förstår de tillverkare som sätter säkerhet för den stora massan före nöjet för ett fåtal......
Men jag förstår på det du skriver att du inte har kapaciteten att se utanför din egna lilla låda.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:35
Desmoholic skrev:

Fast det finns ju tillfällen när man mycket väl kan koppla ur systemen utan att NTF får spader. Typ iskörning, bankörning, tom industriparkeringen m.m. Förutom att det är roligt är det också nyttigt att öva på att kontrollera en sladd.
På motorcyklar finns det antisladdsystem där man kan ställa in hur mycket sladd som ska tillåtas. Säkert OCH roligt. Det borde väl en så nytänkande tillverkare som Tesla fixa?

Ja, jag skulle kunna tänka mig att man med dagens teknik lägger in en möjlighet att låsa upp vissa saker när bilens gps verifierar att man är på en bananläggning med förhöjd säkerhet i form av utrustning avspärrningar och personal. Det hade inte varit så dumt.
Men att hävda att det är lämpligt att leka runt på parkeringar m.m.....eh, nej....

Uppdaterat: 2021-01-08 12:38
Henrik M skrev:

Apex wrote: Jag vet att det inte bara är Tesla som har gjort det men att någon annan också gör något ologisk och dåligt är inte ett bra argument.
Men tesla har ju bilar som har urkopplingsbara system? Är det bara F1 och rallyförare som köper performance modellen?
Jag skrev väl inte någonstans att jag tycker det är bra att det går att koppla ur på P-modellerna? Lägg inte ord i min mun....

Vart skrev jag att du har sagt det? Lägg inte ord i min mun!

Dina tidigare inlägg tyder på att du tycker att det är logiskt att man kan stänga av i P-modellen men inte i SR+. Vilket jag inte höll med om.

Haha ok, jag har förstått att du inte har kapaciteten att förstå att alla inte tycker som dig :) verkar vara otroligt svårt för dig att ta in det.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:43
Henrik M skrev:

Desmoholic wrote: Fast det finns ju tillfällen när man mycket väl kan koppla ur systemen utan att NTF får spader. Typ iskörning, bankörning, tom industriparkeringen m.m. Förutom att det är roligt är det också nyttigt att öva på att kontrollera en sladd.
På motorcyklar finns det antisladdsystem där man kan ställa in hur mycket sladd som ska tillåtas. Säkert OCH roligt. Det borde väl en så nytänkande tillverkare som Tesla fixa?
Ja, jag skulle kunna tänka mig att man med dagens teknik lägger in en möjlighet att låsa upp vissa saker när bilens gps verifierar att man är på en bananläggning med förhöjd säkerhet i form av utrustning avspärrningar och personal. Det hade inte varit så dumt.
Men att hävda att det är lämpligt att leka runt på parkeringar m.m.....eh, nej....

Det är väl lika lämpligt att leka på en öde parkering sent på kvällen som det är att köra 10-15% över hastighetsgränserna bland andra bilar.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:44
Henrik M skrev:

Ja, jag skulle kunna tänka mig att man med dagens teknik lägger in en möjlighet att låsa upp vissa saker när bilens gps verifierar att man är på en bananläggning med förhöjd säkerhet i form av utrustning avspärrningar och personal. Det hade inte varit så dumt.
Men att hävda att det är lämpligt att leka runt på parkeringar m.m.....eh, nej....

Det finns något sjuk i att man alltid ska begränsa saker för människor i en patologisk strävan efter säkerhet. Människor har ju eget ansvar också. Att öva på att häva sladd och att lära känna vissa av begränsningarna i bilen man kör tycker jag hör till det. Gör man detta på en TOM parkering, asfaltsplan eller på isen så är det väl bra med det.

Om människor tillåts veta när man ska slå av säkringen på älgstudsaren så borde man väl kunna lita på att de vet när det är OK att vrida ner antisladdsystemet.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:48
Desmoholic skrev:

Om människor tillåts veta när man ska slå av säkringen på älgstudsaren så borde man väl kunna lita på att de vet när det är OK att vrida ner antisladdsystemet.

Helt annan diskussion men jag har helt klart mina åsikter kring det där med......
Jakten borde absolut inte heller se ut som den gör idag.
Men den diskussionen tar vi inte, nu har vi redan spårat ut tillräckligt i denna tråden så tillbaks nu.

Uppdaterat: 2021-01-08 12:58

Bra eller dåligt eller behov.
Tveksamt om det måste gå att stänga av systemen.
Och kanske speciellt bilar med 0-100 på 5 sekunder.
Jag håller väl på bli gammal och förståndig kanske.

Men det finns så många dum...... eller idioter som inte har några spärrar ute i trafiken utan spontan tvär leker i trafiken bland folk.
Jaja ja är gammal.

Uppdaterat: 2021-01-08 13:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Desmoholic skrev:

Henrik M wrote:
Ja, jag skulle kunna tänka mig att man med dagens teknik lägger in en möjlighet att låsa upp vissa saker när bilens gps verifierar att man är på en bananläggning med förhöjd säkerhet i form av utrustning avspärrningar och personal. Det hade inte varit så dumt.
Men att hävda att det är lämpligt att leka runt på parkeringar m.m.....eh, nej....
Det finns något sjuk i att man alltid ska begränsa saker för människor i en patologisk strävan efter säkerhet. Människor har ju eget ansvar också. Att öva på att häva sladd och att lära känna vissa av begränsningarna i bilen man kör tycker jag hör till det. Gör man detta på en TOM parkering, asfaltsplan eller på isen så är det väl bra med det.
Om människor tillåts veta när man ska slå av säkringen på älgstudsaren så borde man väl kunna lita på att de vet när det är OK att vrida ner antisladdsystemet.

+1

Uppdaterat: 2021-01-08 13:29

Ja vi får kanske vara glada vi som har undermåliga och föråldrade bilar.

Uppdaterat: 2021-01-08 14:35

Sen ger det väl inte så mycket för trafiksäkerheten att leka på en tom plan med anti-sladd urkopplat för då lär ju bilen uppföra sig helt annorlunda i vanlig trafik och med funktionen inkopplad. Visst är det kul att sladda runt men rent trafiksäkerhetsmässigt är det nog bättre att lära sig hur bilens antisladd-system griper in speciellt när man kör lite fortare jfr hur den beter sig utan antisladd-systemet. Tyvärr finns det väl sällan isbanor som man kan träna på numera - det vore nog bra för att lära känna bilen inkl de hjälpsystem den har.

Uppdaterat: 2021-01-08 14:50

Inkopplad
Esc sport
Esc urkopplad

Tre lägen.

Uppdaterat: 2021-01-08 15:42
Pi skrev:

Sen ger det väl inte så mycket för trafiksäkerheten att leka på en tom plan med anti-sladd urkopplat för då lär ju bilen uppföra sig helt annorlunda i vanlig trafik och med funktionen inkopplad. Visst är det kul att sladda runt men rent trafiksäkerhetsmässigt är det nog bättre att lära sig hur bilens antisladd-system griper in speciellt när man kör lite fortare jfr hur den beter sig utan antisladd-systemet. Tyvärr finns det väl sällan isbanor som man kan träna på numera - det vore nog bra för att lära känna bilen inkl de hjälpsystem den har.

+100

Uppdaterat: 2021-01-08 15:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pi: Håller till fullo med dig, att rättfärdiga sitt lekande med urkopplade hjälpmedel med att man tar reda på hur bilen uppför sig när man råkar ut för sladd i trafiken sen är så urbota dumt så det finns inte eftersom precis som du skriver inte alls är så bilen kommer bete sig i trafiken sen just pga. dessa hjälpmedel.....

Uppdaterat: 2021-01-08 15:49
Henrik M skrev:

Desmoholic wrote: Om människor tillåts veta när man ska slå av säkringen på älgstudsaren så borde man väl kunna lita på att de vet när det är OK att vrida ner antisladdsystemet.
Helt annan diskussion men jag har helt klart mina åsikter kring det där med......
Jakten borde absolut inte heller se ut som den gör idag.
Men den diskussionen tar vi inte, nu har vi redan spårat ut tillräckligt i denna tråden så tillbaks nu.

Då är vi överens om att vi inte är överens ;)
Jag tycker nog att det en del tycker är "risker" är värda att ta för att livet ska bli intressant att leva.

Uppdaterat: 2021-01-08 15:49
Henrik M skrev:

Pi: Håller till fullo med dig, att rättfärdiga sitt lekande med urkopplade hjälpmedel med att man tar reda på hur bilen uppför sig när man råkar ut för sladd i trafiken sen är så urbota dumt så det finns inte eftersom precis som du skriver inte alls är så bilen kommer bete sig i trafiken sen just pga. dessa hjälpmedel.....

Exakt Henrik. Skall man leka och lära sig hur bilen beter sig i en akut situation så borde man absolut träna på hur den agerar när alla system är påslagna. För visst är det så den kommer uppföra sig när den kritiska situationen uppstår.
När jag tog körkort så fick man träna på att punktbromsa och eventuellt häva en sladd. Allt detta fixar ju en modern bil automatiskt, bara trycka mittersta pedalen i botten och styra är väl det man skall öva på nu mer.
Så om man nu skall öva med en modern bil så gäller väl att köra som en tok på en öppen yta med alla system påslagna och träna att både bromsa, gasa och styra och få bilen dit man tänkt sig.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Hur klarade sig folk förr i världen innan ABS och ESP fanns?

Uppdaterat: 2021-01-08 20:42
L West skrev:

Hur klarade sig folk förr i världen innan ABS och ESP fanns?

Då fanns Katalysator :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, tänkte inte på det! :)

Uppdaterat: 2021-01-08 21:37

Idag var det extremt moddigt här omkring.
Känslan är att Conti 7 inte är de bästa i det väglaget.
Nokian R3 som jag hade på den förra var nog bättre.
Fast de var ju smalare så det kan påverka.
Antispinn fick jobba övertid.. :-)

Uppdaterat: 2021-01-11 19:19

Väldigt moddigt här också men mycket överraskad att mina nya Goodyear "nordiska dubbfria" hade så bra grepp.

Uppdaterat: 2021-01-11 21:02

Moddigt bitvis för min del i morse men inga problem, Good Year Ultra Grip bla bla.....kommer inte ihåg vad de hette. :) Men de är både tysta och bra grepp, inte tillstymmelse till ostabilitet men det är väl inte bara däckens förtjänst iofs.

Uppdaterat: 2021-01-11 21:11

Hakka R3 har jag nu och golfen går som på räls.
Riktigt nöjd och hade goodyear dubbfria för två år sedan och dom var också helt okey.

Uppdaterat: 2021-01-12 00:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om drygt en vecka ska bilen in på service.
Ca 1200 mil har den gått.
Känslan är att det blir bara den här servicen på bilen i min ägo.
Vet inte varför egentligen, har aldrig haft en bil som går så bra som denna...men känslan är nog att den är lite "overkill" för mig.
Alltså att den pockar på fööör snabb körning.
Det är kul när man provkör bilar men i vardagen lite väl hetsigt kanske.
Eller så är det min ålder som spelar in...haha.

Uppdaterat: 2021-02-17 20:13
Peter E skrev:

Om drygt en vecka ska bilen in på service.
Ca 1200 mil har den gått.
Känslan är att det blir bara den här servicen på bilen i min ägo.
Vet inte varför egentligen, har aldrig haft en bil som går så bra som denna...men känslan är nog att den är lite "overkill" för mig.
Alltså att den pockar på fööör snabb körning.
Det är kul när man provkör bilar men i vardagen lite väl hetsigt kanske.
Eller så är det min ålder som spelar in...haha.

Som min son säger när jag provkört en bil med rejäl motor. ”Vad skall du med den till?, då blir det inget roligt att provköra” . Han nöjer sig med 84hk sugmotor, den är ny, går billigt och fullt tillräckligt fort för ändamålet.
Benägen hålla med, man vänjer sig fort vid prestandan, både hög och låg. Skillnaden är framförallt att det första kostar så mycket mer speciellt som en bruksbil.

Uppdaterat: 2021-02-17 21:06

Kanske skulle vara en egen tråd om denna...men jag körde golf till o från bilhandlaren :-)
Provkörde ID.4 idag. Kort sammanfattning: En större, tystare, bekvämare ID.3.
Känns mycket mer "färdig" och inte så budget som ID.3 gör.
Drivlina mm. är ju samma så där är det väl inga stora skillnader.
Vänder på en femöring...om man kan säga så nuförtiden.
Har ju provsuttit o klämt på en Skoda Enyaq och i jämförelse så känns Skodan mer ombonad inuti.
Jag satt däremot bättre o ID.4. Kom ner med stolen bättre tycker jag.
Skodan är mer som en vanlig lite högre bil i designen. ID.4 är just mer "elbil".
Tycker jag.

Uppdaterat: 2021-02-25 17:39

Kul att höra Peter, blir spännande att få möjlighet att göra detsamma, dvs testa ID.4

Uppdaterat: 2021-02-25 18:02
*Robban

Provade en gul. Fanns en blå inne i hallen :)
Den blå var fiiin.
Det roliga är att den går så tyst så blinkerssignalen nästan känns störande, haha.
Kanske går att modifiera om det skulle behövas.
Att köra hem i sin vibrerande och bullriga GTI var annorlunda.
Hmm.

Uppdaterat: 2021-02-25 18:13
Peter E skrev:

Vänder på en femöring...om man kan säga så nuförtiden.

Det ska onekligen bli intressant om vändradien består på den fyrhjulsdrivna modellen. Jag skulle inte gissa på det, men jag kan (som vanligt) ha fel;-)

Uppdaterat: 2021-02-25 18:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tror det läggs på knappt en meter :)

Uppdaterat: 2021-02-25 20:22

Det verkar dock som att ID4 har fått liknande uppsättning touch-knappar som ID3. Gillar det inte. Upplevde det som taffligt i ID3. Synd.

Uppdaterat: 2021-02-25 20:52

Ja de är liknande. Dock inte samma.
Upplevde en förbättring gentemot ID.3.
Fast jag gillar "riktiga" vred o knappar bättre.
Ännu ett tag iallafall :)

Uppdaterat: 2021-02-25 21:35

Peter:
Ska du byta bort Golf GTIn mot en eldriven ID 3 eller 4 isf när? Är du missnöjd med GTIn utöver att den är för snabb? Är inte elbilar ännu kvickare än GTIn?

Uppdaterat: 2021-02-25 22:21

Det blir nog eldrivet nästa gång.
ID.3 blir det inte.
Kanske ID.4.
Och just de modellerna är definitivt inte snabbare än min GTI :)

Uppdaterat: 2021-02-26 05:38

Enyaqs inredning är ju rejält mycket snyggare än ID4

Uppdaterat: 2021-02-26 17:10

Junker:
Nja, skulle snarare säga att ID 4 är betydligt snyggare och har en mer stramt hållen design såväl interiört och exteriört. Jag får härliga Teslavibbar när jag tittar på ID 4. I valet mellan ionoq 5 och ID 4 väljer jag tveklöst ID4 precis alla dagar i veckan, året runt.

Uppdaterat: 2021-02-26 18:24

Agree to disagree

Uppdaterat: 2021-02-26 18:27