Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Klarar de 11 eller 22 kW, så är det trefas. De flesta moderna och större (kWh) bilar klarar det.

Uppdaterat: 2021-01-13 19:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det håller jag med dig om Mäkinen, det fokuserar lite för mycket på max laddhastighet vilket är ganska ointressant för de allra flesta. Se om det går att googla ihop en lista....

Uppdaterat: 2021-01-13 19:53

Inte många elbilar som fixar 22 kW på ombordladdaren Audi. För jag anar det är den du menar Mäkinen? Vad de klarar från ett "passivt" nät?

Uppdaterat: 2021-01-13 19:54
Henrik M skrev:

Inte många elbilar som fixar 22 kW på ombordladdaren Audi. För jag anar det är den du menar Mäkinen? Vad de klarar från ett "passivt" nät?

Nä, det stämmer. Jag menade att ligger man mellan 11 och 22 kWh i specen, så är det 3-fas. Sen tror jag nog att jag kommer ganska långt med det som finns i garaget i Brf - 32 A enfas. Det ger mig ca 7 kW efter förluster och således "fullt" batteri på ca 10 timmar.

Uppdaterat: 2021-01-13 20:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

11kW är väl det vanligaste på lite dyrare elbilar.
Finns någon annan än gamla Zoe som har 22kW?

Uppdaterat: 2021-01-13 20:35
*Robban
EnannanRobban skrev:

11kW är väl det vanligaste på lite dyrare elbilar.
Finns någon annan än gamla Zoe som har 22kW?

Model S hade 22 kW ombordladdare som tillval tidigare, nu är 16 standard om jag inte minns fel på S och X, vet faktiskt inte vad Model 3 och Y har.
Såg att EQC har 2-fas?

Uppdaterat: 2021-01-13 20:42
Audi A5 SB skrev:

Sen tror jag nog att jag kommer ganska långt med det som finns i garaget i Brf - 32 A enfas. Det ger mig ca 7 kW efter förluster och således "fullt" batteri på ca 10 timmar.

Oja, det tror jag med du kommer göra. Jag körde på 10 A 3-fas där jag bodde tidigare, gick utmärkt. Däremot är det rätt trevligt med vettig ombordladdare när man hittar de publika stolparna som ger lite hyfsat med kräm.

Uppdaterat: 2021-01-13 20:44
Henrik M skrev:

Model S hade 22 kW ombordladdare som tillval tidigare, nu är 16 standard om jag inte minns fel på S och X, vet faktiskt inte vad Model 3 och Y har.
Såg att EQC har 2-fas?

E-tron 55 har en 22 kW som tillval.

Uppdaterat: 2021-01-13 20:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Model S hade 22 kW ombordladdare som tillval tidigare, nu är 16 standard om jag inte minns fel på S och X, vet faktiskt inte vad Model 3 och Y har.
Såg att EQC har 2-fas?
E-tron 55 har en 22 kW som tillval.

Det är ju väldigt bra när de har såna tillval, det visste jag faktiskt inte. Då har kanske Taycan det med.

Uppdaterat: 2021-01-13 20:59

Det som däremot stör mig, vilket jag hoppas beror på okunskap och inte nonchalans, är när man kommer till publika laddplatser som erbjuder olika alternativ vad gäller laddning, och de med en-fas väljer en tre-fas stolpe och den som kommer med sin tre-fasare får hålla till godo med en-fas.....sett det vid ett par tillfällen nu.
Fast fortfarande inte lika irriterande som fossilägare som ställer på laddplatserna.
Dock är det mest irriterande, och rent nonchalanta, när elbilsägare ställer sig på laddplats utan att ladda bara för det är smidigt. De kan inte skylla på okunskap eller något.....det enda de kan ha som ursäkt är att de inte har alla indianer i kanoten...

Uppdaterat: 2021-01-13 21:07

Jag ska montera upp en laddbox hemma och tänkte att det är bra för nästa bilbyte. Sen började jag fundera över om det bara finns några stycken som har nytta av det.
Jag tänker främst på att inte snedbelasta nätet och att kunna ladda med låg strömstyrka.

Uppdaterat: 2021-01-13 21:23

Den främsta anledningen till att ha laddbox väl att kunna ladda med trefas( för jämn last) samt att undvika långa laddningar med hög ström på shuckouttag ( som de inte är gjorda för).

Det finns ju en del en-fas laddboxar på marknaden men de skulle jag undvika.

Uppdaterat: 2021-01-17 09:42

Det som är avgörande är om bilen kan ladda med trefas, i annat fall spelar det ingen roll om laddboxen är trefasig - kan bilen bara nyttja en fas så blir det sonika så från laddboxen och elanläggningen med.

Uppdaterat: 2021-01-17 09:51
Power to the people

Är det inte så att trenden är att bilarna allt oftare är försedda med kraftigare "ombord-laddare" - alltså att de kan dra nytta av 3 faser ?

Uppdaterat: 2021-01-17 10:15

Pi, det kommer mer och mer, speciellt på de bilar med lite större batteri, vanligt med 11 kW idag (3x16A) och det hänger ju ihop med att laddtider på AC inte skall ta evigheter.

Uppdaterat: 2021-01-17 11:02
*Robban

För en laddhybrid så har en laddbox inte jättemycket funktion eftersom de nästan alltid bara kan ladda från en fas. Fördelen är säkerhet och möjlighet att koppla in lastbalansering i huset, dvs behålla en lägre säkringsstorlek. Det kostar en hel del per år att säkra upp.

Har man elbil så ska man alltid satsa på en trefasladdare med lastbalansering, egentligen alltid oavsett om det är en elbil eller ej för nästa bil blir säkert en ren elbil.

Så länge jag har laddhybrid där jag kan ställa laddströmmen kommer jag inte köpa en laddbox.

Uppdaterat: 2021-01-17 16:47

Jag köpte laddbox med sladd för att den sladden jag brukar ha i bilen gick sönder och det blir bökigt att använda originalsladden till bilen både hemma och på jobbet.

Uppdaterat: 2021-01-17 18:01

Fast sladd hemma måste vara en bra grej.
Det kan ju motivera en box likadant för framtida behov för ev elbil om man i dag har en phev.

På våran affär så har stolparna fast spiralsladd.
Riktigt bra att slippa ta fram den egna sladden. ;)

Uppdaterat: 2021-01-17 19:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ska bli spännande att de vad min hyresvärd sätter upp för laddbox till mig.
Dom har redan sagt under hösten att de ska sätta in en laddbox till mig under 2021, men vilken månad vet jag inte än och det är inte direkt någon brådska då jag ska skaffa elbil tidigast i början a 2022, men det är så klart bra att ha laddningen på plats i god tid innan.

Uppdaterat: 2021-01-18 00:18
- Peugeot e-208 GT 2022

God morgon! Igår läste jag på Electrek att Tesla sänker priser i Europa:
https://electrek.co/2021/01/20/tesla-drops-model-3-prices-in-europe/

Det tycks dock inte ha hänt i Sverige (än). Och, när man tittar på priset i Tyskland för en M3 SR+ ser man att redan före sänkningen där så låg den på 43 kEUR (nu 40 kEUR). Och det är tydligen *före* subvention till kund (se Reddit-länken i artikeln). Medan i Sverige är det 580 kkr. Kan det verkligen vara så stor skillnad på skatter mellan Sverige och Tyskland? Det verkar orimligt.

Detta kommenteras också av ett nick "Charles" nedanför artikeln i Electrek. Men prissättningen är faktiskt väldigt konstig. Är det för att de ändå inte har kapacitet att leverera för den potentiella efterfrågan om alla länder skulle få "tyska priser"? Herrens vägar äro outgrundliga... (Och med "Herren" avses här Mr Musk. :-) ).

Varför ser vi inte gråimport från Tyskland? Även utan tyska subventionen ser det ut att vara väsentligt billigare att införskaffa sin M3 SR+ där. Eller har jag missat något totalt?

Uppdaterat: 2021-01-21 07:20

Skall du importera en ny bil från Tyskland till Sverige, måste du betala tull och svensk moms. i gengäld skall du inte betala tysk moms. Men räknar du bort den tyska momsen på priset ovan och lägger till svensk moms på 25% hamnar du väl i runda tal på 480.000kr, sedan ska du betala tull också. På det svenska priset kommer du väl "få" 70.000kr från staten. Så om jag har räknat rätt så blir priset i stort sett lika. I alla fall inte så stor skillnad att det är värt att importera.

Uppdaterat: 2021-01-21 10:43

Tull ? Både Tyskland och Sverige tillhör ju EU så det låter lite konstigt.

Uppdaterat: 2021-01-21 10:50

Om bilen gått 600 mil (måste kanske ha en viss ålder också? -- 6 månader?) så kostar det nästan inget.

I diskussionen på Electrek finns också en österrikare med som just funderar på att köpa i Tyskland; priserna är tydligen även i Österrike så mycket högre att det lönar sig att köpa i Tyskland, utan subvention.

Om M3 SR+ hade kostat en bit över 400 kkr i Sverige istället för 580, så hade det nog blivit ett rejält tryck i försäljningen. Som Tesla kanske inte kunnat möta?

Uppdaterat: 2021-01-21 11:17

ToRy: Självklart är prissättningen en avvägning för varje marknad, och varför sänka priset här så mycket när de redan säljer hela landets tilldelning utan problem? De har sänkt här med men av nån anledning bara på LR och P-modellerna av Model 3 vad det verkar. Varför de sänkt så i Tyskland kan man ju dock undra, sen vet jag inte om priserna är ink. moms eller utan som i vissa andra länder när de presenteras. Men troligtvis beror den sänkningen på det rådande marknadsläget i landet vad gäller konkurrenternas prissättning etc. Grattis Tyskland kan vi väl säga iaf om det är ink. moms, sjukt prisvärt och du räknar hem dem mot motsvarande fossilbil redan från första milen typ....

Uppdaterat: 2021-01-21 11:42

Kan bara instämma i "grattis Tyskland" (och även "sjukt prisvärt"!) -- och i Frankrike tycks det vara liknande priser enligt diskussionen i artikeln. Det kanske är så att Tesla satsar på de stora länderna för att det är enklast så. Om priserna kunde sänkas rejält i Sverige när Berlin-fabriken kommer igång så vore det strålande nyheter!

Uppdaterat: 2021-01-21 12:39
Pi skrev:

Tull ? Både Tyskland och Sverige tillhör ju EU så det låter lite konstigt.

Nej, nån tull är det inte fråga om. Bilen köps för nettopris i Tyskland, och sen tillkommer enbart 25% i svensk moms och reg-avgift.

För en begagnad är det inte så, då köps den med 19% tysk moms. Ingen mer skatt i Sverige.
En bil räknas som begagnad då bilen har rullat mer än 600 mil och är mer än 6 mån gammal. Båda kriterierna måste vara uppfyllda.

Uppdaterat: 2021-01-21 12:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hmm, så att övergången från tysk till svensk moms skulle då kosta en faktor 1.25 / 1.19 = 1.05 (ungefär). Så 5% prispåslag. Med Euro-kurs om 10.10 SEK (just nu) landar vi då på 40 kEUR * 1.05 * 10.10 = 424 kkr, plus regavgift. Det är rätt mycket mindre än 580 - 70 = 510 kkr.

PS. I Electrek-diskussionen framgår också att Tyskland tydligen har en subvention om 9000 Euro för elbilar med nypris upp till 40000 Euro, och 7500 Euro för dyrare bilar. Också ett skäl att sätta priset precis under gränsen.

Uppdaterat: 2021-01-21 13:46

En Tesla cab, men färgen tycker jag är helt fel här,
https://alltomelbil.se/tesla-model-s-ombyggd-till-cab-med-tva-dorrar-av-italienskt-designhus/?utm_source=Nytt+fr%C3%A5n+Allt+om+Elbil&utm_campaign=98a711c97d-EMAIL_CAMPAIGN_2020_01_25_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_58d9736a74-98a711c97d-500863694

Uppdaterat: 2021-01-22 16:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

2329:-/ månaden för en Fiat 500!
Även om det är en lite fjutt måste det väl ändå anses vara billigt?

Uppdaterat: 2021-01-23 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Seat Leon är billigare för 2395:- får du automat också.

Uppdaterat: 2021-01-23 23:12
junkers skrev:

Seat Leon är billigare för 2395:- får du automat också.

Säkert en större och trevligare bil.
Elektrisk? Till en liten del, javisst.
Men Fiaten är ju helt batteridriven.

Uppdaterat: 2021-01-24 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse:
Måste man / alla välja bil / märke efter lägsta pris? En Fiat 500 är väl minst lika bra som en fjuttig Toyota i samma storlek eller en Opel Corsa, Peugeot 107, VW Polo etc. Fiat / Alfa är i mitt tycke en underdog som är väl värd att köpa för den som gillar dem.

Uppdaterat: 2021-01-24 09:54

Swenssons, jag skrev inget om att välja märke, bara att en Fiat 500 som batteribil var billig att leasa enligt reklamen.
Själv tycker jag att det är en liten fjuttbil, men den passar säkert många.
Jag har en mängd förutfattade meningar om 500 som ärvts från mina tidigare erfarenheter av Musse Pigg-bilen och den uppfattningen kan ju vara fel.

.

Uppdaterat: 2021-01-24 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

junkers wrote:Seat Leon är billigare för 2395:- får du automat också.
Säkert en större och trevligare bil.
Elektrisk? Till en liten del, javisst.
Men Fiaten är ju helt batteridriven.

Ha ha, sorry missade en liten detalj här känner jag ;-)

Uppdaterat: 2021-01-24 13:39

Lite kul att vi på 2 år gått från att väldigt få av oss mer frekventa skribenter här körde elektrifierat till nu en hel del faktiskt....
Om jag inte är helt fel ut så är det nu jag, Audi, Grosser och Robban som kör helelektriskt, samt Mso, Mäkinen och Junkers som åker laddhybrid. Kul ju, samt en hel del som inte skrivit så länge eller bara ibland här.
Kanske dags för en ny tråd där vi tipsar varandra om olika laddplatser antingen vid platser man gärna besöker, alternativt laddplatser som har oväntade tillgångar när man ändå laddar etc...

Uppdaterat: 2021-01-24 15:25

Det svänger fort nu, bl.a. tack vare VW. Jag tror att vi kommer att få se så många fler elbilar i år att det kan bli ett problem. Vi får se om fler än OKQ8 (ska bygga 800 nya laddstationer) gör rätt. Eller man kan vända på det - följer man inte med i förändringen så kommer man (mackarna) att dö sotdöden. Redan nu så är marginalen på försäljningen av fossila drivmedel mycket låg. Man överlever på kaffe och korv. Med elbilsbesök kommer man att kunna sälja mer av det;-)

Uppdaterat: 2021-01-24 15:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oja, jag är övertygad om att elbilsföräljningen kommer smälla till och att laddstationerna i större skala inte kommer hinna med i samma takt. Som jag vart inne på tidigare tror jag det kommer medföra fortsatt bra andrahandsvärde för ett annat märke då en del kommer se att den USP:en de haft i själva verket är större än utomstående kanske trott.
Men jo, jag tror att många fler än OKQ8 kommer satsa, sen hur fort återstår att se. Jag är ganska övertygad om att laddplatserna kommer lyftas fram mer med från att vara nåt undanskuffat på hörnet till att bli mer framträdande och prioriterat, för som du med skriver, det är där marginalerna ligger, på saker som köps medans man tanker eller laddar. Jag tror att vi kan få se en hel del kreativa idéer med mer saker att göra utmed vägarna med vid större laddplatser framåt. Tänk mindre lekland vid de större laddplatserna? Lämna in ungarna för att rusa av sig 30-60 minuter medans mamma och pappa dricker varsin gokaffe i en espressohouseliknande lounge istället för i pappmuggen på en parkpänk bredvid lastbilarna på tomgång.

Uppdaterat: 2021-01-24 16:07

Norska Elbilsforeningen är ute och vintertestar igen. Trevlig och nördig läsning. :-)
https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Uppdaterat: 2021-01-24 21:26
Power to the people
Desmoholic skrev:

Ang. liten fjuttbil så tror jag man klarar sig på mindre än man tror. Sedan vi skaffade el-Mini Cooper i familjen så har det blivit vår ”förstabil” istället för ”andrabil” som vi trodde. Då är vi fem i Familjen.
Det är liksom bara på helger vid besök av vänner och bekanta som vi behöver åka alla fem. Annars duger den knappt 4-sitsiga Minin bra.

Stämmer bra och nu när det inte finns några små barn att transportera skulle man säkert klara sig bra med en fjutt, men man är väl bortskämd med stora bilar och det beror nog främst på att det har varit så stor skillnad i komfort, men där har ju många små blivit avsevärt bättre även om idiotin med sportpaketet fortfarande finns kvar hos en del.
Jag ser fram mot när man fokuserar på komfort oavsett bilstorlek.

Uppdaterat: 2021-01-27 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Desmoholic wrote:Ang. liten fjuttbil så tror jag man klarar sig på mindre än man tror. Sedan vi skaffade el-Mini Cooper i familjen så har det blivit vår ”förstabil” istället för ”andrabil” som vi trodde. Då är vi fem i Familjen.
Det är liksom bara på helger vid besök av vänner och bekanta som vi behöver åka alla fem. Annars duger den knappt 4-sitsiga Minin bra.

Stämmer bra och nu när det inte finns några små barn att transportera skulle man säkert klara sig bra med en fjutt, men man är väl bortskämd med stora bilar och det beror nog främst på att det har varit så stor skillnad i komfort, men där har ju många små blivit avsevärt bättre även om idiotin med sportpaketet fortfarande finns kvar hos en del.
Jag ser fram mot när man fokuserar på komfort oavsett bilstorlek.

Och så har vi det där med säkerheten, där stora bilar är så mycket bättre fortfarande. Även om små och mellanstora ryckt upp sig rejält de senaste åren.

Uppdaterat: 2021-01-27 13:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Desmoholic skrev:

christer_1 wrote:
Och så har vi det där med säkerheten, där stora bilar är så mycket bättre fortfarande. Även om små och mellanstora ryckt upp sig rejält de senaste åren.

Javisst är det skillnad. Men det är lika beklämmande att se alla som åker runt ensamma i t.ex. en V90 eller Passat ändå...

Beklämmande för att dom åker säkrare, ensamma ?

Uppdaterat: 2021-01-27 18:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Håller nog med Desmoholic att vi kommer att få vänja oss med att välja lite mindre bilar - denna kapplöpning i storlek och vikt kommer inte att hålla i längden och speciellt inte när bilarna blir alltmer elektrifierade. Man förlorar så mycket i räckvidd och att ständigt öka batteristorleken är knappast hållbart. Och som sagt - hur stor andel av våra bilar körs med flera än 2 personer i till största delen ? Dagens B- resp C-segment är såpass kompetenta fordon att många av oss helt klart skulle klara oss med dessa - och även för att frakta hela familjen.

Uppdaterat: 2021-01-27 19:17

Visst fasiken kan man klara sig med en mindre bil när småbarnsåren är förbi om man har flera barn, men det går fortfarande inte komma från att en större bil är säkrare och har bättre komfort. Och för oss som har bilen som arbetsplats upp till halva tiden vissa veckor, då är det riktigt hög prio. SUV kan definitivt väljas bort för min del, ser inte ett dugg meningen i den utsträckningen som många gör, men ett rejält axelavstånd för den lugnare gången, riktigt bra stolar,(vilket oftast inte finns i mindre bilar), samt hög säkerhet både aktiv och passiv är saker jag anser gör mycket för komforten och säkerheten. Sen brukar mindre bilar sällan gå att få med riktigt lika mycket lull-lull vilket jag är barnsligt förtjust i. :)

Uppdaterat: 2021-01-27 20:24

Fast du vet ju inte vad de gör med bilen när de inte jobbpendlar Desmo, eller hur?
När jag hade 2 barnvagnar, 2 barn o ett bonus och knökfull XC70 på fritiden så jobbpendlade jag själv i den. Vad är din logik? Ha två bilar för nåde den som kör själv i stor bil.....

Uppdaterat: 2021-01-27 20:53

Elbilar på marknaden var väl vad tråden handlade om;-)

Utbudet av elbilar är ju faktiskt rejält begränsat - om man jämför med fossila bilar. Det måste ju vara en faktor på långt över 100 i skillnad. Mitt eget exempel: jag ville ha en 4WD som inte var SUV. Hur många finns det att välja på? Fyra, om jag har räknat rätt och då ligger två av dem runt 1 MSEK eller mer. Inte mycket till urval. Kan man tänka sig en SUV, så ökar väl antalet med 5-6 stycken.

Men det ligger väl en ändring på det i den snara framtiden.

Uppdaterat: 2021-01-27 21:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Grosser skrev:

Norska Elbilsforeningen är ute och vintertestar igen. Trevlig och nördig läsning. :-)
https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Det testet har jag naturligtvis lusläst. Väl så intressant och nu väntar jag på "PS. Det kommer mer stoff fra vintertesten i dagene som kommer. Følg med!" Tack för tipset, Grosser!

Uppdaterat: 2021-01-27 21:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

De här inläggen om fjuttbilar var ju med anledning att jag drog upp Fiat 500 och Honda-e och då blev det lite utlägg om storlek, men det var ju fortfarande elbilar.

När det gäller småbilar så åker jag ju Swift då och då och jag trivs väldigt bra med den trots att det är en fjutt, den är avsevärt bekvämare att ta sig i och ur än många betydligt större bilar och mansitter väldigt bra bakom ratten, men så var det det här med axelavståndet som Henrik skrev. Bakaxeln kunde sitta ett par dm längre bak och gärna ha lite mjukare fjädrar och då hade det ju kunnat bli lite utrymme för bagage också.
Sedan är det ju det här med säkerhet, det är svårt med en liten lätt bil och speciellt nu när många man möter verkar passera 2-tonsgränsen!

Uppdaterat: 2021-01-27 21:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med dig till 100 %, Desmoholic !

Uppdaterat: 2021-01-27 21:55

Ja, jag har samma uppfattning, det är intressant med lite mindre elbilar.
Och jag tror att det kommer att bli allt vanligare i framtiden med mindre batterier och därigenom betydligt lättare bilar.
Givetvis med kortare räckvidd, men alla behöver kanske inte åka så långa sträckor.

Uppdaterat: 2021-01-27 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Elbilsmarknaden verkar dessvärre vara i sin linda.
Läser man om alla problem dom nylanserade bilarna har så får det mig att inte vilja köpa en elbil ännu på några år. Undantaget är väl en Tesla S. Beprövad bil fri från alla barnsjukdomar och ett laddnätverk som inte kommer bli överbelastat under innevarande år.
Jag vill inte komma ut till min bil som vägrar att starta bara för att det är tomt på ström i ett litet 12V batteri när bilen i övrigt är sprängfylld med energi. Buggar som leder till diverse mer eller mindre mystiska problem. Hur någon kan tänkas betala en halv million för en bil, som inte ger något mer än en B-klassare med bensinmotor för 170kkr är mig en gåta.
Mitt krav på en bil är att den skall fungera. Även om man har mobilitetsgaranti så förutsätter jag att det är inget man frekvent behöver nyttja.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42