Vi Bilägares forum

Höger framdäck slits mer än de andra däcken

Höger framdäck slits mer än de andra däcken

Jag har ett bekymmer med min V60, det är så att den sliter sommardäcken på höger fram markant snabbare än vad de andra däcken slits. Detta gäller dock bara sommardäcken, vinterhjulen slits jämnt och normalt vilket gjorde att min teori om fel på hjulinställningen inte känns som den är rätt, var det fel på den borde väl det orsaka bekymmer på både vinter som sommardäcken? Jag har även skiftat framhjulen mot de som satt bak men fått samma problem ändå kanske ska nämnas.
Pratade lite med Volvohandlaren där jag köpte bilen och gubben där påstår att det är helt normalt eftersom jag gör ett flertal skarpa vänstersvängar för att komma ut från garaget och då kan det bli så här beroende på vilket däck man har och sade att många frågade om just det här bekymret. Han sade vidare att det sannolikt inte var några problem med hjulinställningarna eftersom med vinterhjulen beter sig bilen "som den ska".
Jag har inte haft det här bekymret på mina två tidigare bilar som jag haft på samma plats i garaget men jag har heller aldrig haft Continental Premiumcontact 2 heller.
Är som ni märker inte den mest rutinerade bilägaren men har sökt och läst på nätet men har bara hittat liknande svar som på sidan här på siten: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-slitet-dack-till-hoger?page=1 , en del hävdar bestämt att det är fel på inställningarna medan andra hävdar att det är däcken det sitter i. Kan även säga att jag tycker bilen som beter sig väldigt stabilt och neutralt med vinterhjulen på beter sig annorlunda sommartid, den vill gärna slingra sig över körfältet och vid inbromsningar till rödljus får jag ofta hålla emot då den vill dra sig åt endera sidan men oftast åt höger. Försöker jag provocera fram felet på en avskild plats som en stor parkering så slingrar det sig inte vare sig vid acc eller bromsningar och jag misstänker själv att problemet är däcktypen men vad skulle ni tro är bekymret?

/Nicke

Uppdaterat: 2016-07-26 14:21

Kommentarer

"sannolikt inte var några problem med hjulinställningarna"
Vad är det för snack? Det är väl bara att kolla!
Men helt riktigt är just det här Contidäcket, visserligen ett däck som uppfyller alla däcktesters prov med högsta betyg, men i praktiken ett riktigt skitdäck med usel livslängd.
Men återigen. kolla hjulinställningen.

Uppdaterat: 2016-07-26 16:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Treadwear = livslängd är riktigt uselt på många Contidäck men nog borde de bli jämnslitna ändå.

Uppdaterat: 2016-07-26 16:11

Hade både Conti sommar- resp vinterdäck på förra Golfen och efter ca: 7900 mil så fanns det nästan 5 mm kvar på sommar-sulorna. Så mina Conti kan jag inte klaga på.

Uppdaterat: 2016-07-26 18:32
Pi skrev:

Hade både Conti sommar- resp vinterdäck på förra Golfen och efter ca: 7900 mil så fanns det nästan 5 mm kvar på sommar-sulorna. Så mina Conti kan jag inte klaga på.

5mm kvar efter 7900 mil? är det möjligt? Så mycket har jag aldrig fått ut av mina sommardäck och jag är definitivt ingen drifter, eller vad fan det heter, som gör svarta spår i asfalten.

Uppdaterat: 2016-07-26 20:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja - 7900 mil var bilens totala körsträcka givetvis. Var kanske lite otydlig. Gissar på ca: 1/3 vintertid, resten sommartid med sommardäcken. Men "pointen" var att så dåliga är inte Conti's sommardäck.

Uppdaterat: 2016-07-26 20:56

Det är inga problem att få ut många mil ur däck, beroende på var man kör.
Jag torde under de 2 år jag hade den kört 5000 mil varav 3000 på sommardäcken med min gamla v40, när jag köpte den var det 4-5 mm på dom, när jag gav bort den var det 2 mm uppskattningsvis.
205/50 16, goodyear.
Men jag kör ju nästan bara lands och motorväg med få rondeller och stopp....

För att återgå till frågan, med för lite luft i däcken beter sig ingen bil bra, och högerdäcket fram slits hårdare, pga vikten fram och väglutningen åt höger.
Exakt så betedde sig kompisens s60 när vi körde till Prag senast.
Jag fick nycklarna på färjan, du hittar ju....
Fläskade ut på autobahn och höll på att skita på mig..bilen vinglade och svajade som inte en bil med 200hk får göra, och s60 brukar vara bra...
In på en mack och kollade luften, 1,9 bar.
Går mjukt och skönt så, tyckte han ....
2,8, sen gick den som en dröm!
I hans dörrstolpar står det 2,1 bar fram med 16 tum, jag har aldrig under 2,6 på en så tung bil, inte ens med vinterdäck.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:52

duccedriver skrev; "För att återgå till frågan, med för lite luft i däcken beter sig ingen bil bra, och högerdäcket fram slits hårdare, pga vikten fram och väglutningen åt höger."

Exakt!

Uppdaterat: 2016-07-26 21:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag fick ut ca 4000 mil ur min Conti!
En Taxiåkare jag kände lade på dem i april, de var slut i början av juni!
"Sämsta skit jag haft!" sa han.
Men helt riktigt bör däcken slitas jämnt även om det är Conti, men det är ju svårt att veta vad det beror på innan en hjulinställning är gjord.
Däcktrycket förutsätter jag att TS har kollat!

Uppdaterat: 2016-07-26 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Conti brukar väl ha treadwear 230-260 medan Goodyear och Michelin brukar ha 280-340 om jag minns rätt så viss skillnad är det nog.

Hursom så kan det säkert vara lufttryckrelaterat i detta fall.

Uppdaterat: 2016-07-26 22:24
Pi skrev:

Ja - 7900 mil var bilens totala körsträcka givetvis. Var kanske lite otydlig. Gissar på ca: 1/3 vintertid, resten sommartid med sommardäcken. Men "pointen" var att så dåliga är inte Conti's sommardäck.

Men ursäkta att jag inte fattar. 7900 mil fick du inte ut på Contisommardäcken, men hur många mil uppskattar du att de gick då?

Uppdaterat: 2016-07-26 22:37
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Möjligt att ts kollat och ställt in trycket.
Men eftersom han säger sig inte vara en erfaren bilägare, är det kanske så att han följer biltillverkarens rekommendation, som ofta är på tok för lågt....
Om det är för att den rätta mjuka tysta känslan ska infinna sig eller vad vet jag inte.
Men frågar man en däckmontör säger han oftast ett annat värde, inte sällan 0,5 bar upp.....
Med lägre treadwear behövs dessutom ännu högre tryck.....
Är man noga, har många däcktillverkare tabeller med rekommenderat tryck för olika bilmodeller för just deras däck.....
Vissa prestandadäck kräver ännu högre tryck, för att dom är konstruerade med mjuk sida utan bärighet.
Hur många gånger har inte svaret i bilfrågan varit att ett något högre tryck är av godo.....både ur bränsle och däckekonomisynpunkt.....

Uppdaterat: 2016-07-26 22:47

Tack för era svar! Jag kontrollerar däcktrycket minst en gång i månaden och jag har 2,6 bar enligt instruktionsbokens rekommendation för "eco" tryck så det borde inte bero på detta, rekommenderat är 2,3. Men borde inte däcken slitas märkbart mer på höger fram även på vinterhjulen om det var fel på hjulinställningen? Borde inte bilen dra åt endera håll även på plan och fin mark om det var fel på inställningarna? I mina okunniga öron lät det ju rätt troligt det Volvogubben sade, är det fel inställning skulle det märkas oavsett hjul.
Var inne på besiktning med bilen för första gången för en månad sedan och besiktningsmannen tyckte jag skulle köpa två nya däck och efter ett år byta även de andra men jag känner att eftersom de "bästa" däcken på bilen börjar närma sig 3mm (det slitna närmar sig 2,5mm men ser märkbart slitet ut jämfört med de andra) så byter jag nog alla däck till nästa säsong istället.

Uppdaterat: 2016-07-26 22:47

Var det inte större skillnad än så?

Uppdaterat: 2016-07-26 22:59
junkers skrev:

Var det inte större skillnad än så?

Skillnaden är större visuellt än när man mäter, verkar gå väldigt fort för fördjupningarna att försvinna när mönsterdjupet börjat krypa neråt på däcken. Hade lika slitna Michelin på förra bilen och de hade mer mönster kvar än det som nu är mest slitet men det beror väl på hur däcken är skapade misstänker jag.

Uppdaterat: 2016-07-26 23:09

Christer - skrev ca: 1/3 på vinterdäcken och alltså 2/3 på sommardäcken. Det ger drygt 5000 mil på sommardäcken - men bilhandlaren som bytte in bilen konstaterade efter mätning att det nästan var 5 mm kvar. Och vi har massor av rondeller i den här stan..:)

Uppdaterat: 2016-07-26 23:18

Felaktig hjulinställning behöver inte innebära att bilen drar åt nåt håll, den kan bli fladdrig, eller mer under eller överstyrd....
Det beror på vilken vinkel som är fel, toe, camber, caster osv,

Uppdaterat: 2016-07-26 23:39

Jag har också dålig erfarenhet av Continental, bullriga och usel livslängd.

Uppdaterat: 2016-07-26 23:57
junkers skrev:

Conti brukar väl ha treadwear 230-260 medan Goodyear och Michelin brukar ha 280-340 om jag minns rätt så viss skillnad är det nog.

Nja, dom ContiSport jag har på bilen har treadwear 280. Och inte kan jag klaga på slitaget heller.
Tittar jag tillbaka så har Bridgestone varit sämst. Suddgummidäck ! Bra fäste men usel livslängd.

Och till TS: Jag antar att sommar och vinterdäcken inte har exakt samma dimensioner och rundning, och fälgarna samma spec ?!
Så visst kan du få olika fenomen mellan sommar och vinter - däck. För att det funkar på vintern, men inte
på sommaren behöver inte betyda att det inte är hjulinställningen som ställer till det.

Uppdaterat: 2016-07-27 00:03

Sen är inte "rätt lufttryck" så enkelt att åstadkomma som man kan tro. Många mätare på mackarnas utrustning visar långt ifrån rätt så egentligen behöver man en egen däcktrycksmätare som gärna kollats mot nån som man vet är hyfsat exakt. Har tyvärr sett stora diffar när det gäller "mack-mätare".

Uppdaterat: 2016-07-27 08:56
Highlander skrev:

Och till TS: Jag antar att sommar och vinterdäcken inte har exakt samma dimensioner och rundning, och fälgarna samma spec ?!
Så visst kan du få olika fenomen mellan sommar och vinter - däck. För att det funkar på vintern, men inte
på sommaren behöver inte betyda att det inte är hjulinställningen som ställer till det.

Sommar:215/55R16, Vinter 205/55R16, sommar sitter på alufälg och vinterhjulen har plåtfälg.
Om jag ska sammanfatta det så rekommenderas jag att oavsett ta en koll på hjulinställningarna för att utesluta det och skulle allt vara i sin ordning på den fronten så bör jag köpa nått annat än Continental nästa gång?
Vad säger ni förresten om tipset att bara byta två däck i taget?

Uppdaterat: 2016-07-27 09:15

Varför inte, så stor skillnad i grepp är det inte.
Om det är rimligt stor skillnad i mönster, så är det bara sund ekonomi.
Lägger du nya däcken bak och flyttar fram dom gamla, så har du 4 friska när du bytt nästa 2......
Om man håller sig till samna storlek vill säga....

Uppdaterat: 2016-07-27 09:40

Men jag förstår inte motviljan att kolla hjulinställningar. Det är det absolut första man gör när det uppstår snedslitage av något slag på däcken om det nu inte är ett uppenbart fel som direkt kan härledas till något påtagligt.

Uppdaterat: 2016-07-27 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men jag förstår inte motviljan att kolla hjulinställningar. Det är det absolut första man gör när det uppstår snedslitage av något slag på däcken om det nu inte är ett uppenbart fel som direkt kan härledas till något påtagligt.

Finns ingen motvilja från mig att kontrollera detta :) Men eftersom jag inte kan så vansinnigt mycket om bilar, har i större delen av livet tagit mig fram med lokaltrafiken i Sthlm så tänkte jag höra vad andra har för erfarenheter eftersom det i mina öron låter märkligt att med ena uppsättningen hjul beter sig bilen annorlunda mot hur den andra uppsättningen beter sig. Skulle det vara fel på inställningen så borde ju rimligen båda uppsättningarna bete sig lika men nu har jag fått tipset att det trots detta mycket väl kan vara inställningen som är felet så ska jag givetvis kolla upp detta. Kanon med forum som dessa där man kan få svar av de som kan mer. Tack för att ni tar er tid! :)

Uppdaterat: 2016-07-27 10:25

Har Conti premium Contact på Swiften, dom rullar nu sin 5e sommar, totalt har bilen gått 9.600 mil, det är 5-5,5 mm kvar.

Om bara ett däck slits gissar jag på nått glapp i framvagnen på den sidan, hjulet rör sig när man gasar resp bromsar och ändar vinklar.

Uppdaterat: 2016-07-27 11:32
Rikard skrev:

Om bara ett däck slits gissar jag på nått glapp i framvagnen på den sidan, hjulet rör sig när man gasar resp bromsar och ändar vinklar.

Inte alls omöjligt. Info om hur gammal V60 är och hur långt den gått kunde vara av intresse ?!
Sen kan glapp iofs uppkomma pga andra orsaker än bara ålder och mil.

Uppdaterat: 2016-07-27 12:18
Highlander skrev:

Rikard wrote:Om bara ett däck slits gissar jag på nått glapp i framvagnen på den sidan, hjulet rör sig när man gasar resp bromsar och ändar vinklar.
Inte alls omöjligt. Info om hur gammal V60 är och hur långt den gått kunde vara av intresse ?!
Sen kan glapp iofs uppkomma pga andra orsaker än bara ålder och mil.

Bilen tog i trafik december 2012 och passerade precis 6300mil. Om det vore glapp, borde då inte glappet ställa till det oavsett det sitter sommarhjul eller vinterhjul på bilen? Har även skiftat framparet mot bakre paret på sommarhjulen med samma resultat att det slits mer framme till höger.

Uppdaterat: 2016-07-27 12:36

Det du kan göra är att ta ett vattenpass och lägga mot höger respektive vänster däck och fälg och då ser du om det är samma vinkel (camber). Visar vattenpasset skillnad mellan vänster och höger sida kan det vara ett fjäderben som blivit böjt eller är fel inställt från fabrik. För jag tror nämligen inte att det går att ändra camber vinkeln på Volvo utan endas toe ut- och in. Vinterdäck är mjukare än sommar däck och slits på ett annat sätt.

Att pumpa däcken med 0.5 mer som duccedriver föreslår tycker jag skapar en allt för stötig bil. Brukar hålla mig mellan 0.2-0.3 mer än vad fabriken föreslår. Du kan börja med att kolla med vattenpass, det kostar ju inget. Har du ett vanligt vattenpass kan du markera med en penna vart bubblan stannar så ser du exakt om det är samma på vänster och höger sida.

Sedan kan du släppa ratten medan du kör och se om bilen drar åt något håll. Dessutom bromsa härt och se om den drar åt något håll. Fast glapp som Rikard skrev är troligt.

Uppdaterat: 2016-07-27 14:18
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Höger fram är väl det hjul som lättast tappar greppet när man vill öka farten? Så har det varit på de flesta bilar jag haft som drivit i styränden.

Uppdaterat: 2016-07-27 14:21
Minimats1 skrev:

Sedan kan du släppa ratten medan du kör och se om bilen drar åt något håll. Dessutom bromsa härt och se om den drar åt något håll. Fast glapp som Rikard skrev är troligt.

Tack för tipset, ska kika om jag kan kolla det själv. Har testat släppa ratten om jag kör på plan väg och bilen går rakt och fint, likaså under bromsning. Testat på nya vägar och stora parkeringar så att det gått att få lite fart på bilen. Gör jag det på en spårig väg däremot vill bilen gärna dra iväg åt endera hållet fast oftast åt höger.

Uppdaterat: 2016-07-27 14:44

Kan vara nått så långsökt som en felmonterad gummibussning från fabrik.
Jag har stött på det problemet, men då var det bytt efteråt, montören hade inte kollat märkningarna på bussningen och satt den fel.
Dom är hårda åt ett hål, och mjuka åt det andra. Exakt hur det ser ut på just en V60 har jag inte en aning om.

Uppdaterat: 2016-07-27 17:21