Vi Bilägares forum

Dags för mig att prova franskt.

Dags för mig att prova franskt.

Då gick ju inte Mercedesen igenom besiktningen. Skitsaker, förutom att insprutningspumpen läcker som ett såll.
Dags för bilbyte då, även om det känns som att lämna en nära vän på något sätt.

Denna gången blir det ett osannolikt bilval för min del, köpte mig idag en Renault Kangoo 1,9dCi 4z4 -04 @ 18.600 mil. Kostnad: 11500, med dålig koppling och ett skrammel från kamremsdrivningen. Dock går den bra.

Nu återstår några timmars och ett par tusenlappar i lite mekande.
Ett kopplngsbyte, kamremsbyte och en allmän genomgång av det elektriska och mekaniska, sen går den som en skållad.

Jag har alltid haft tur och lyckats få problemfria och bra bilar. Har egentligen aldrig haft något dyrt stort haveri, och bara blivit stående en gång, med växelådsras på min 1:a bil. Är detta att utmana ödet?
Drivlinan sägs komma från Nissan, elen från Renault och som tur är även rostskyddet.

Vad tror folket? Kommer den fungera som fransmännen tänkt sig?
Ska bli spännande att prova något nytt, som omväxling mot Svenskt och Tyskt.

Bifogar bild på underverket, frankrikes stolthet, också.

Uppdaterat: 2014-11-27 20:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Nja en Kangoo från 2004 är ju inte den mest upphetsande bilen bland alla Franska alternativ...

Uppdaterat: 2014-11-27 20:56
Pär

Nej sanneligen inte. Dock intressant ut hållbarhetssynpunkt. Ringde min vän hos lokala Renaulthandlaren och när han fick regnumret utbrand han "Oh nej, har du köpt en sån" tätt efter "Aja, skyll dig själv"...

Uppdaterat: 2014-11-27 21:34
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ett par timmmar ?? Jag misstänker ett par dagar, men du kanske är en duktig mek och förstår fransmänens bakvända tänkande.

Uppdaterat: 2014-11-28 08:30

Du som jag verkar ju ha erfarenhet av gamla bilar.
Du har ju redan bedömt läget, stora ras händer ju sällan, kamsnöret har du ju koll på!
Har själv haft ett hundratal gamla bilar, utan stora problem, skulle nåt bli dyrt, så gör man sig av med problemet, man behöver ju aldrig bli av med alla pengar........
Om den kommer att funka som tänkt?
Har fransmän tänkt någon gång öht....?
Franska bilar är ett lotteri, antingen vinner man, eller är det en nitlott....
Min erfarenhet är att dom är bättre än sitt rykte, men lite ojämnare än tyska bilar!

Uppdaterat: 2014-11-28 09:27

Jag har skruvat en hel på franska bilar även om det nu är några år sedan. Men jag minns ett uttalande från en aktiv motorjournalist från 1970-talet:
"Jag har haft svenska, tyska och, amerikanska bilar. Och engelska som blev riktigt bra när man fått skruva färdigt det som borde varit skruvat redan från fabrik. Men franska bilar! De gör mig vansinnig. Det måste vara en ren miss att de inte placerat gaspedalen till vänster! Franmän måste tydligen vara annorlunda för att känna sig normala."

Uppdaterat: 2014-11-28 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dom är duktigare på teknisk utveckling än på teknisk utprovning, kan man säga.......

Uppdaterat: 2014-11-28 09:32

Jag tror att den här journalisten som skrev om franska bilar på 1970-talet kanske hade skruvat på en Citroën DS, då fick han ju verkligen tänka om, där var det ju inte mycket konventionellt!
Men även vanliga bilar som Renault, Peugeot och Simca hade ju en hel del udda konstruktionslösningar.
Simca var ju den mest "normala", men den hade ju italienska rötter.

Uppdaterat: 2014-11-28 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Come on nu! Låt nu inte alla franska gå över samma kam! PSA-bilar är ju helt logiska att fixa och ofta är ju dom smartare än tex. tyska med sina lösningar, det är vi som är trögtänkta då vi inte altjämt förstår men när man får förklaringen så blir man ofta överraskad hur mycket dom tänker och planerar. Tyskarna däremot...phuuh, dom har tydligen kickat iväg alla äldre ingenjörer, man får se upp med deras "skapelser" i dagens läge. Allt här i världen är fråga om kunskap, och har man den inte så svär man i onödan. PSA-bilar ska köpas med deras diesel, BMW 1.6THP vill ingen ha. Tyskarna är bäst på marknadsföring, inte teknik.

Renault har jag ägt 1 st och den fungerade 6 år helt utan problem (en Megane Tourer).

Tron på ett folks överlägsenhet (typ tyskarna) låter nog som någonting från forntiden...

Uppdaterat: 2014-11-28 09:41

Lason1:
Jag vill inte vara elak på något sätt men jag tycker att livet är för kort att tillbringa i skrothögar, man kan faktisk köpa en anständig bil utan att ta lån. Gamla skrothögar har ju inget bra krockskydd och man vet aldrig i trafiken.

Uppdaterat: 2014-11-28 17:31
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hoppas att kopplingsbytet inte blir lika besvärligt som för däckhandlarens Kangoo tror jag det var där man fick lyfta hela motorn för kopplingsbytet.
Lycka till!

Uppdaterat: 2014-11-28 17:51
Elbil2

Det är narurligtvis upp till var och en att bedöma en beg. bil som skrothög, men för den som köpt en helt ny bil är det ju lite jobbigt att veta att den har förlorat minst tjugo procent av sitt värde i morgon. Det behöver man inte riskera med den beg. bilen.
Sedan är det ju helt riktigt att krocksäkerheten är betydligt bättre på nya bilar än på de flesta äldre.
Det finns dock många beg bilar som är väl värda att köpa, men naturligtvis bör man veta vad man köper och visst kan man gå på minor men det kan man även vid nyköp!

Uppdaterat: 2014-11-28 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:
Nu har ju Lason satt i system att köpa långmilare, så billigt som möjligt, och köra den tills den blir skrotfärdig, precis som den MB som han nu kör. Jag menade faktiskt inte en ny bil, utan en nyare beg som redan förlorat dem första 100 tkr i värdefall. Fast det är ju klart att någon måste ju vara den sista ägaren på någon bil. Fast jag respekterar som sagt hans val.

Uppdaterat: 2014-11-28 20:45
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Börjar bra! Bilen tjuvstanna tre gånger när jag skulle köra in den efter att den stått ute :P
Tur man har en dator och multimeter :)

Sånt är kul!

Min bilbugdet denna gången va 15.000. Övriga önskemål va nyare än -00, diesel och bak eller fyrhjulsdrift. För det får man inte mycket, tycker 2004 är rätt fräscht för dom pengarna ändå faktiskt och 18.000 mil måste ju anses lågt med tanke på tidigare åk som inget av dom gått under 26.000 mil vid inköp ;)

Tänker inte försvara den, är lite av sporten med "systemet" jag har. Oftast är bilarna oslipade diamanter, ibland rent skrot, men man blir bra på att kontrollera dom före köp när man köpt några, och har ett sånt jobb jag har.

Ny bil vore ju kul, men finns få jag skulle vilja ha, sen skulle jag nog bli rätt uttråkad av att inte skruva med den själv...

Uppdaterat: 2014-11-28 21:51
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Skulle aldrig komma på tanken att köpa en Kangoo, har redan åkt över 6000 mil i en, och det var 6000 mil för mycket, dock har bilen sköna stolar, men det är nog det enda positiva jag hittade på den.

Men jag gillar ditt tänk. Mitt senaste inköp hade gått 24.000 mil, automat och turbo, kan rasa i morgon, men det är ju lite av sporten.

Uppdaterat: 2014-11-28 23:34

Precis, min erfarenhet av så gamla kärror är enbart positiv.
Har som sagt aldrig råkat ut för något allvarlig haveri, trots att den dyraste bil jag någonsin köpt kostade 12.000 kr.

1:a Volvon blir nog svårslagen dock, 12.000 mil på fyra år, och kostade mig inte ens 10.000 i service och reservdelar på den tiden på, allt som allt. På ett inköpspris på 2500 kr. Då var servicen varje 1500 mil.

Hoppas, med små medel, kunna köra denna till i alla fall 25-35k mil. Jag är ingen hejare på rostlagning, däremot är jag dum nog att ge mig på ALLT mekaniskt och nästan allt elektriskt, så chanserna är goda, går det smärtfritt, blir det billigt bilägande.

När snålheten bedrar visheten heter det ju...

Uppdaterat: 2014-11-29 00:15
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nä du respekterade ju inte hans val, minimats, förrän du fick mothugg, göra en pudel kallas det.....
Tror lason1 har mer koll på ekonomin i fordon än du.
Det finns inte en chans i helvete att en ny bil kan vara billigare än en gammal!
En för 30k kan inte heller vara billigare, den förlorar sitt värde fort, den han har köpt förlorar troligen inte alls värde, efter reparationerna kommer den att ha stigit mer än reservdelskostnaden i värde, annars har han tänkt fel.
På det sättet kan man, om man orkar byta tillräckligt ofta, ha bil gratis!
Allt snack om att nyare bilar är billigare är en myt, skapad av folk utan kunskaper eller intresse.
En bil för 30 är inte bättre, bara lite nyare!
En ny bil är bekvämare att äga, säkrare att köra om man är ängslig, men mycket dyrare!
Det är ju inte så att en sån gammal bil rasar varje dag, det som ska gå sönder har redan gjort det, innan 20000mil är mycket bytt!
Han kommer för sina 15 lappar att ha bil i 3 år, sen säljer han den för 10, jag misstänker att reparationerna under tiden kommer att vara billigare än servicekostnaden på en nyare bil!
En bil för trettio, kommer under samma tid rasa till 15000, och kostnaderna kommer inte vara lägre.

Uppdaterat: 2014-11-29 00:20

Tack duccedriver, du förklarade, och förstår precis hur det ligger till!

Dock, någon måste köpa nytt, för att jag ska kunna köpa den bilen för kaffepengar 10-15 år senare.
Annars får jag ingen bil ;-)

Uppdaterat: 2014-11-29 09:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Säger bara som så... Man lever bara en gång så varför inte köra i en skön trevlig bil under den tiden man är ovan moderjord? Livet går inte i repris!!

Uppdaterat: 2014-11-29 10:03
Pär

duccedriver:
Nyare och nyare menade egentligen en bättre bil, har också haft några rishögar i början av mitt körkorts innehav och det var ständigt att bara byta grejer hela tiden på bil eländet och det tar också tid samt kostar så vida att man inte värderar sin fritid till 0 kr. Det jag ville ha sagt att man lever bara 1 gång och då borde man unna sig något bra här i livet, jag har bara 1 gång tagit kredit (banklån) för att köpa bil och kommer aldrig att göra om det, fast då var jag bara 20 år och hade inte så bra koll på livet. Rikard som är bilmek skriver att han aldrig skulle köpa en Renault Kangoo och han hade ju tillbringat 6000 mil i en sådan och borde veta bättre än dig eller mig duccedriver. Sedan att byta bil ofta och kalla det för att det är gratis bara för att man befinner i pris stammet 15 lax gäller ju att man orkar hålla på med det också. Sedan kan man ju också undra vad man levt för liv om man bara åkt runt i rishögar hela sitt liv? Jag är alltså intresserad av bilar och tycker om att köra bil och finner väldigt lite körglädje i vissa bilar som Renault Kangoo. Fast som sagt, jag köper det jag har råd med och ingenting annat med mina egna pengar och inte bankens. Har nu kört min Audi A4 i 11 år och bara haft 3 fel på bilen under den tiden, ganska skönt faktiskt, sedan att det har kostat i värdefall hade jag räknat ut innan jag köpte den, men allting annat kostar ju här i livet och ingenting är gratis. Fast som sagt den är köpt med egna pengar och inga jävla lån. Har nu budget på cirka 200 att köpa annan bil och har kollat på nya Audi A6 som jag tycker var bekväm att köra, finns dessvärre bara med dieselmotorer och jag skulle helst vilja ha en bensinare. De kostade 350 för 2 år sedan och har förlorat ganska mycket i värde men är fortfarande relativt ny. Skulle inte vilja riskera min sons liv i någon rishög.

Uppdaterat: 2014-11-29 10:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Men minimats, förstår du inte att jag ansåg din kommentar nedsättande mot de som har ett annat tänk?
Du är ju inte ensam på det här forumet om slika uttalanden........
Vad du tycler är roligt att köra, har ju inte med frågan att göra, lason verkar komptent nog att bedöma komforten och sportigheten i en kangoo, och sitt eget behov av detta......
Har man ett dåligt liv om man har en gammal bil?
Man har kanske ett bra liv, med bättre ekonomi?
Jag har gammal bil, men ny mc köpt för 299000, gör 2-3 semesterturer på den i europa per år.
Övrig tid lever jag inte under knappa förhållanden, men väljer var jag lägger slantarna!
Så att folk med äldre bilar skulle vara fattiga, korkade typer med dåligt liv, är en nedsättande generalisering!
En sak håller jag med om, en kangoo skulle inte jag heller sätta mig i, men det är bara en smaksak!
Håller med lason, att det är tur att du finns, så vi kan köpa fullt fungerande "rishögar" efter dig.
Vad säkerheten anbelangar är det ett val man gör!
Jag kör som sagt gammal bil, förvisso med airbags och sips och antispinn mm, men det fick jag ju på köpet, hade det inte suttit där hade jag inte brytt mig, jag kör ju inte runt med dina barn....!
Dessutom kör jag mc, röker, snusar,dricker whiskey och äter chips, så jag är inte så ängslig.
Fö funkar allt på min gamla "rishög" 10 mil om dan, tvättas behövs inte, och olja fyller jag på en liter var tusende mil, så är servicebehovet uppfyllt.
Ändå kommer jag att sälja den dyrare än jag köpte den, tidigare ägaren ansåg den "rishög" för att den inte gick att starta, och sålde den för 3000, tog mig en dag att få ordning på, inklusive städning och översyn.
Kostnad? 50 spänn för en kabelhärva på returbilen.
Lason har uppenbart tid och intresse att ha bil billigt.
Jag har ett netto på närmre miljonen på mina "rishögar" och då har jag räknat bort förlusten jag gjort, då jag köpt nyare begbil, och råkat ut för värdeminskning, utan att ha "bättre bil"

Uppdaterat: 2014-11-29 13:07
Citat:

Så att folk med äldre bilar skulle vara fattiga, korkade typer med dåligt liv, är en nedsättande generalisering

Vart har jag skrivit att folk med äldre bilar skulle vara fattiga korkade typer? Jag kör ju själv en äldre bil och är väl inte korkad för den skull? Jag gillar motorcyklar också så det är inte bara du som gör det, fast hade en svår motorcykel olycka i början på 90-talet som höll på att kosta mig livet. Jag har också haft många rishögar och har en kompis som är mekaniker och har varit med och bytt allt från koppling, drivaxlar, bensintankar, fjädrar, stötdämpare osv, osv, men orkar inte längre hålla på med detta. Därför är jag trött på rishögar för det blir alltid något fel på dom.

Vidare så pratar jag om medelsvensson bilar och inga Ferrari, Lamborghini el Porsche för att ha ett liv med bra ekonomi. Jo jag har en son som snart är 4 månader gammal.

Uppdaterat: 2014-11-29 15:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

För mig så är det en självklarhet att köra nya eller möjligtvis en ny demo med typ några mil på mätaren, att köpa någon 10-12 års gammal bil skulle jag verkligen inte ens fundera över... En bil använder man typ varje dag och mer därtill så klart man ska köra fint och skönt.
Tex en gammal bil har ju inte den trevliga tekniken som dom nya har, för vem vill tex fortfarande ha en "tjockis tv" när det finns smala LED apparater nu?

Uppdaterat: 2014-11-29 15:43
Pär

Jag skulle heller aldrig sätta mig i en Kangoo sa jag, men se hur det gick, men för det priset kan jag chansa, trivs jag inte, säljer jag dyrare än jag köpt den för och köper nåt jag vill ha istället, inte speciellt svår uträkning. :-)

Jag kör bara i runda slängar 3000 (+-500) mil om året så komforten spelar kvitta, sålänge man inte blir stendöv, och det va längesen bilarna var så bullriga. Riktigt praktiskt med denna vagnen nu när jag ska börja renovera hemma, bra höjd om man måste komma åt nånstans, bara att stå på taket, och mycket plats för grejer, dessutom fyrhjulsdrift, nog praktiskt ute i skogen där jag bor!

Ang. nya bilar vill jag flika in att jag bytte hjul på chefens RAV4 -14 i onsdags, körde den sedan hem till honom för att få min bil. Det gav inte mersmak direkt. Trevlig bil på många sätt, men föredrar Mercedesen. Bättre fjärdringskomfort och bättre vägkänsla. Dessutom piper det inte inne i för minsta lilla, och man kan se ut genom bakrutan. Toyotan va rätt mycket tystare, men lite väl tyst, blev nästan åksjuk av att köra... Kan berott på dom dubbfria Blizzak-däcken också.
Var dock inne med en vän och provade en V50 D2, en bil som jag gott kunde tänkt mig, får se om 10 år :-)

Uppdaterat: 2014-11-29 18:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1 du tänker för smått...

Uppdaterat: 2014-11-29 19:20
Pär

Som jag skrev i #6 och #8 är franska bilar speciella, man har andra ide'er när det gäller att lösa problem, ibland genialiska ibland idiotiska, det ska bli intressant att höra Lasons erfarenheter när han skruvat på sin Kangoo några gånger.
Köper man en ny bil, fransk tysk eller svensk, och lämnar den till service eller reparation varje gång något händer lär man sig inte något om variationerna i konstruktionslösning.
Nej, ska man kunna lära sig något om det här gäller det att ha mer gott om tid och tålamod än pengar, att ha lärt sig att skita ner sig och att gilla att skruva.
Tyvärr verkar det som att allt fler yngre generationer undviker att skruva och skita ner sig, de vill hellre knäppa på knappar eller toucha på skärmar än att använda en blocknyckel.
Jag beundrar alla de som tar hand om gamla bilar och håller dem rullande, de är värda beundran!

Uppdaterat: 2014-11-29 20:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker MB W124 är fina, fast de blir färre för var dag som går, då de är ganska känsliga för rost. Grannen i garagelängan, två bilar bredvid mig håller liv i dessa MB W124, och håller nästan alltid på och mekar med något, förut hade han en coupé men nu såg jag att han hade köpt en sedan. Brukar alltid kolla på den när jag kör in eller backar ut bilen från garaget. Bruno Sacco fick in några fullträffar på dem MB han designade. Även W123 är fin och MB 190E (W201).

Uppdaterat: 2014-11-29 23:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Visst är franska bilar speciella, minns för en herrans massa år sedan då jag var ägare till en Renault 4L och behövde byta ena bakskärmen. Ingen stor affär, endast en lite plåtbit. Sagt och gjort, for iväg och inhandlade nyss nämnda skärm och förberedde ett byte. An någon outgrundlig andledning lyckades jag temporärt parkera plåtbiten på fel sida av bilen när jag skulle börja. Vill minnas att jag skulle byta vänster bak, men ställde den vid höger bakhjul för en stund. Dröm om min förvåning när jag stod där och tittade, avståndet mellan bakdörren och bakhjulet syntes väldigt olika på den som stod på golvet jämfört med den som satt på bilen. Skit också .... fått skärmen till fel årsmodell och nu är det lördag och vänsterskärmen redan bortriven, tänkte jag. Men icke sa Nicke, hjulbasen var helt enkelt olika på vänster och höger sida pga torsionsfjädringen, det ena bakhjulet satt helt enkelt längre fram än det andra. Rören där torsionsfjädrarna var monterade satt "på rad" vilket föranledde detta fenomen. När man sedan tänkte på det så märktes det tydligt när man passerade en trottoarkant vinkelrät mot färdriktningen. Vill minnas att såväl R5 som R6 var byggda på samma sätt.

// Krister

Uppdaterat: 2014-11-29 23:41
Lite krokigt är också rakt

Tror en kangoo är hyfsat skruvvänlig, dagens franska bilar av enklare modell är inte så konstiga.
Min citroen xsara var lätt att skruva med, och billig att köpa delar till.
Billig att köra var den också, det jag har emot franska bilar beror på mina långa ben.
Sitter inte bekvämt ens i c5, som annars är en skön bil.
Svampiga stolar och kort skjutmån är en kass kombo.
Megane phas 2 är ett lysande undantag, riktigt bra, en sån har bara inte kommit min väg, till det pris jag tänker betala......
Tillägger att tom volvo v70 är gränsfall, sitter bäst i tyska och amerikanska bilar, i audi och mb, får jag inte ens ner kopplingen helt med stolen längst bak.
Annars hade jag nog haft fler fransoser......

Uppdaterat: 2014-11-30 00:58

Inlett skruvandet. Hållt på i några timmar innan en typisk fransk konstruktion med muttrar hållna med plåtbitar inne i en balk satte käppar i hjulen, då det hade gått lite hårt åt skruvarna med åren, men inget annat som direkt krånglat.

Får dock plocka ut hela motorpaketet för att kunna byta koppling, men vafan, det sitter ju skruvat, så bara att lossa dom så kommer det ner så snällt! :-)

Imorgon blir det ett nytt försök med franska skruven, går det inte har jag vinkelharry nära till hands.
Skramlet på tomgång visade sig bara en svårt havererad AC-kompressor, troligen orsakat av ett hål i ett AC-rör. Får se om jag har nån passande pump på hyllan på jobbet, ett AC-rör kan jag handla av någon annan. Kanske inte är så dyrt nytt..

Men märks att det varit en firmabil hos ett stenhuggeri, den är lite åtgången, och verkligen inte tvättad i onödan, har nog slagit bort 20 kg lera från underredet...

Historien fortsätter :-)

Uppdaterat: 2014-11-30 21:43
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

He-he, jag gillar din inställning Lason, det påminner lite om mina yngre år när jag och kompisar åkte VW.
Det var alltid något som krånglade. Ur med motorn var 500e mil, vi kallade det för 500-milsservice.
Alla reparationer skedde helt utan några handböcker, enbart med hjälp av förutfattade meningar och misslyckanden.
Sedan blev det franskt och då ännu mer misslyckanden, men oftast fungerade det till slut.

Uppdaterat: 2014-12-01 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att det finns entusiaster som Lason1 även på vardagsbilsfronten och inte bara när det gäller "gammelbilar". Läser denna tråd med glädje och ser fram emot hur det går med din "nya" fransos. Sen är jag personligen alldeles för lat numera för att ens fundera över att ta mig an en sån bil - men att läsa om andras fram- och motgångar med gamla vardagsbilar är alltid kul och kan ge ett visst perspektiv på detta med bilägandet.

Uppdaterat: 2014-12-01 10:22

Ser inte problemet att köpa begagnat oavsett fabrikat om man kan mecka själv. Visst är modernare bilar mer krocksäkra och har oftast fler finesser men alla anser sig inte behöva allt detta. Anledningen till det stora värdetappet är ju just all den elektronik som jag brukar att påtala.
Har sedan en tid tillbaka en Peugeot 807 -04 stående på gården som tillhör en kompis. Den har rullat ganska långt men ser bra ut. Den kostar kanske 10.000kr att fixa till ( på verkstad ) men blir svårsåld för 10.000kr som den står.
Kan man mecka själv och har rätt kontakter så kunde den här bilen lätt fått rulla några år till men nu blir den troligtvis bara stående vilket är synd.
Långt fler "relativt nya" bilar delar detta öde eftersom att repkostnaden är så hög.
Bara ett kopplingsbyte är tillräckligt för att skrämma bort de flesta. Lägg till sedvanlig service,kamrem,vattenpump,några däck och lite småfix och man står fortfarande där med en äldre bil utan insikt om framtiden. En mardröm alltså för den som inte kan eller vill mecka själv.

Samtidigt är jag ganska övertygad om att "Lason1" kommer att få ut en tillräckligt bra bil utav det hela till slut och att köpa en liknande bil som var något bättre är ju heller ingen garanti.
Kör själv nu också en liten skåpbil och trivs bra med de fördelarna som de ger än så länge. ( Bipper -11 )

Här en av få Kangoo med 4wd till salu just nu:
http://www.blocket.se/dalarna/Renault_Kangoo_1_9_DCi_4x4_57093988.htm?ca=23_15&w=3

Blir kul att få höra fortsättningen och lycka till!

Uppdaterat: 2014-12-01 12:20

Den är likadan som min, samma årsmodell och färg, och gått ungefär samma.

Min har hittils kostat totalt 12300 kr. Har en bit kvar innan jag är nära dom 39...

Nu ligger motorn på backen, efter lite hjälp av vanligt svenskt bonnsmide. Avtvättad med hetvattentvätt. Kopplingen har anlänt och har konstaterat att även vattenpumpen är tvärslut. Ny var rätt billig så det gör inte så mycket, bäst att passa på nu när det är lätt att komma åt.

Plus åt fransmännen: Vattenpumpen drivs med multiremmen istället för kamremmen. Dessutom baksidan av multiremmen, så skulle den skära ihop, hinner man parkera och stänga av bilen utan att riskera att multiremmen går av och trasslar in sig i kamremmen.

Hann inte längre än så idag, tog en stund att tvätta av den, 40 kg jord och lera som bortblåst tack vare 130 grader och starkt kem :-)

Imorgon är det en intressant öppen föreläsning om småskalig vattenkraft på högskolan jag tänkte gå på, blir att meka sent imorgon...

Uppdaterat: 2014-12-01 22:26
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag har ingen erfarenhet av Kangoo, men väl av Partner som är motsvarande. Har haft 1,5 år, och inte haft nåt krångel med den (förutom en sak, se nedan), alltid startat direkt och pinnat på bra. Ingen rostburk, allt funkar. Mycket bil för lite pengar.

Dock tvingades jag byta växellåda efter den varit utlånad, sista gången han lånade en bil av mig!! Men, växellådan är inte svår att byta, bara att hänga upp motorn och dra ut lådan. Jag har funderat på hur han kunde förstöra lådan, vill nog inte veta hur han kört...

Uppdaterat: 2014-12-03 10:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Själv kör jag också en Partner idag ( -14 ) då min bil är på verkstad efter inbrottet. Måste säga att den motsvarar mina förväntningar på nästan alla områden. Den är precis så mycket större som jag önskar vid nästa bilbyte och det utan att vara törstigare. (rullar väldigt billigt verkar det som)
Bra,pigg och beprövad motor men jag lyckades inte få till någon bra körställning. (ryggen värkte efter bara någon km) "Lillebror" Bipper är här märkligt nog betydligt bättre och i den sitter jag faktiskt tillräckligt bra för att åka åtminstone 10 mil utan värk. Irriterande och synd på en annars bra bil men det får bli till att titta efter en Kangoo eller kanske Caddy vid nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2014-12-03 11:13

En bra biltyp om man har behovet.
Oömt, rymligt, och enkelt.
Ungefär som min gamla kingcab på åttiotalet, innan dom blev fina och dyra.

Uppdaterat: 2014-12-03 13:09

Ja bra storlek!

Dom har varit elaka med stackarn, tryckplattan har slagit sig och lamellen är glasad så den är spegelblank, men nu sitter en riktig koppling i, va lite småbökigt faktiskt så jag fick revidera tidsplanen något, massor med skräp satt ivägen... Ögonmåttet behöver inte kalibreras ännu i alla fall, för lamellen blev rätt centrerad. Det mesta ser ut att legat på havets botten..

Vattenpumpen levereras imorgon, posten hos ad-center hade inte kommit klockan 6.00...

Blev inte mer än att montera kopplingen idag, ryggen sa upp sig tidigt... Men det va nog mek det!

Satsar vidare imorgon, och på fredag är det nog hela-natten-mek, precis som förr när en god vän körde Peugeot...

Uppdaterat: 2014-12-03 21:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Att du bara orkar (skriver jag med viss beundran)...:)

Uppdaterat: 2014-12-03 21:47

Haha orkar och orkar, metoden är att vilja lära sig, och sluta direkt när det inte är roligt längre. Tar inte lång tid efter att det slutar vara roligt tills man blir trött på det, och blir man trött på det så försvinner all motivation flera dagar framöver...

Nu i veckorna handlar det mest om att sluta i tid så man orkar kliva upp :)

Uppdaterat: 2014-12-03 22:14
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Instämmer med "Pi" angående beundran...satt jag inne med samma kompetens så hade jag haft något gammalt och kul i garaget samt vägrat att lämna in de nyare bilarna på verkstad.
Tydligen är det trots ockerpriser väldigt tufft för många mindre och medelstora verkstäder och det är förstås beklagligt att lönsamheten är så dålig fast att man lurar sina kunder.
När sonen får körkort får man nog dock bättra på sina mekaniker-kunskaper och inhandla en och annan Haynes bok samt försöka hitta tiden till det. När det inte föreligger någon tidsaspekt i meckandet är det ju ändå ganska kul. (ibland)

Uppdaterat: 2014-12-04 10:52

Mistro, låt bli att köpa Haynesböcker, som en bekant bilmek sa: "Den som skruvar med hjälp av Haynes skruvar ofta fel och för mycket!".
Jag måste hålla med, jag köpte en Haynes bok till en Golf GT, där var det många felaktigheter och dumheter, samma sak med Saab 99 och 9000.
Sedan fick det vara.
Hur är det Lason, skruvar du med hjälp av Haynes eller litar du på din egen intelligens?

Uppdaterat: 2014-12-04 11:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rephandböcker behövs knappt längre!
Men nätet kan vara ovärderligt, det finns många forum, både märkesspecifika och allmänt hållna, där man kan få tips, speciellt vid felsökning, att dra nytta av andras erfarenheter kan spara en mycket jobb.
Jag börjar alltid med en googling, om jag inte är säker på vad jag ska göra.
Ecc på volvon strulade, gav mig fasen på att spjällmotorn till värmen kärvade, en googling sa att jag skulle plocka av ecc-panelen och kolla kretskortet efter brusten lödning.....
När jag gjorde det, visade det sig att innertempgivaren, som sitter i enheten var täckt av en tjock dammtuss, pensla bort, sen var problemet löst.
Själv hade jag nog börjat i fel ände..........

Uppdaterat: 2014-12-04 21:55

Jag använder min, som du så fint kallade det "intelligens"... Tycker Haynesböckerna mest är värdelösa, duger att lägga saker på som ska vara rena om man har en skitig arbetsbänk, fast det duger Aftonbladet till med...
Finns ens Haynes till Kangoo?

Fick vattenpumpen idag, den gamla hade verkligen gjort sitt... 4-5 mm glapp i lagret, förde ett väldans oväsen och saknade dessutom tre vingar på impellern...
Verkar inte bli något när man laddar upp bilder, men här finns en länkad från FB...
https://scontent-a-ord.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/l/t1.0-9/10389549_972135936137160_674519777846037480_n.jpg?oh=7b58247a873d25bc7eb3cdaa0a2a2561&oe=55071720

Nu var det lustiga skallar på skruven (utvändiga torx modell skitliten) till den dära, så det satte käppar i hjulen för idag, imorgon blir det en sväng till Svedol för att inhandla motorolja, växellådsolja och 10 stycken M7(!)-skruv med riktig skalle till vattenpumpen. Kamremmen, drivaxlar m.m sitter på plats nu, så om inte något krånglar så räknar jag med att kunna provköra bilen imorgon sent på kvällen eller natten.

Får väl se hur det går.

Uppdaterat: 2014-12-04 22:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Märkligt att vingarna på hjulet har gått av, de är väl av plåt.
Vilket material, är det aluminium?
Har Swedol M7 skruv? Det enda ställe jag hittat det på är http://www.dapra.se/smb.html

Uppdaterat: 2014-12-05 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känns som renault inte vill ha hemmaskruvare att meka i bilarna, eller så är såna skruvar bra när det är trångt, när motorn sitter i.
För jag kan ju tänka mig att det inte är läge för muttertång med motorn på plats......
Utvändig torx är nog de enda skruvar jag inte har grejor till i garaget.

Uppdaterat: 2014-12-05 10:10

Jag kom just på att min Simca 1100 också hade en utsliten vattenpump och det märkliga var att, trots ett radialglapp på 5 mm (efter ca17000 mil!), läckte den inte en droppe kylarvätska, men den väsnades. Jag köpte en ny pump men hann aldrig byta innan jag sålde bilen, så nu ligger det en ny pump sedan trettio år i sin kartong i garaget

Uppdaterat: 2014-12-05 10:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skrev ett långt inlägg här i gårkväll, men när jag skulle posta hade ViB server lagt ner och allt försvann :(

Volvo har M7 på ventilkåpan på vitmotorerna.

Uppdaterat: 2014-12-05 11:24

Så kan det vara "saabnisse",..såg nu också att antal böcker är klart begränsade så jag skall nog inte ge mig på sådana här projekt alls. Riktigt "intressant" lär det ju bli att fixa dagens bilar där inte direkt tillverkarna har gjort sitt bästa för att underlätta.
Nu senast behövde jag få byta instrumentering efter en stöldskada och detta i en bil som sett exakt likadan ut de senaste 4 åren. Kan ju inte vara så svårt kan man tycka men det finns flera alternativ på samma chassinr. Inte ens när bilen var demonterad gick det att utläsa vilken del som behövdes!
Tydligen brukar Italienska bilar vara uppbyggda så!?
Nu har bilen varit på verkstad flera gånger men är fortfarande inte klar ( sista gången tog det två dagar ) ....Ruggigt och detta på en skåpbil som är långt enklare i det mesta än en vanlig modern personbil.

Att ringa en skrotare eller för den delen valfri återförsäljare framöver och fråga efter delar känns ganska avlägset när bilarna är så onödigt tillkrånglade. Bilarna måste helt enkelt in till märkesverkstaden.

Uppdaterat: 2014-12-05 11:40

Tom hylsor och nycklar i tum, i halvmoderna usa bilar jag haft, cheva transsport, ford explorer osv. har man blandat tum och mm hej vilt, en del gamla amerikanska delar på hyllan, en del ur europa sortimentet, och en del prylar från japan, så konstruerar man en ny bil på befintliga prylar.........
Fördelen är att reservdelstillgången är god, om man vet vad man letar efter, och delarna är rätt billiga.

Uppdaterat: 2014-12-05 14:34

Skulle köpa en bensinpump till en kompis Peugeot 305 för många år sen, det fanns 9 olika pumpar att välja på !! Peugeot tog hem 3 st, ingen passade.

Uppdaterat: 2014-12-05 17:05