Vi Bilägares forum

Husbilsbranschen varnar för tredubblad skatt

Husbilsbranschen varnar för tredubblad skatt

En rejäl skattesmäll kan vänta många husbilsägare när en ny beräkningsformel börjar användas. ”Fordonsskatten för husbilar går inte obemärkt förbi, jag förstår att de reagerar”, säger Transportstyrelsens utredare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-15 07:30

Kommentarer

Lite utanför ämnet, men jag anser att ordet "tredubbla" är en hemsk sammansättning av ord. Oprecist så pass att det bara skapar förvirring. Trefaldiga är mycket tydligare om man nu menar att något blir tre gånger så mycket.

https://spraktidningen.se/qa/tredubbel-ar-ofta-tre-ganger-storre/

Uppdaterat: 2024-02-15 08:35

Precis som artikeln nämner är att inte ha fordonet ”i trafik” när det inte används!
Enkelt & smidigt i TS app.
Men det förutsätter såklart sparsamt användande …

Uppdaterat: 2024-02-15 08:42
Flygaralex

Är det någon här med modern husbil som kan skriva vad den årliga skatten kostar?

Uppdaterat: 2024-02-15 09:08
Stefan Eriksson skrev:

Är det någon här med modern husbil som kan skriva vad den årliga skatten kostar?

Jag gjorde en snabb sökning på olika typer av husbilar av modellår 2022-2023 och dessa hade en fordonsskatt på 15 000-20 000 kr.

Uppdaterat: 2024-02-15 09:16
Digital redaktör, Vi Bilägare

Tack, Erik. Med de fordonsskatterna borde det finnas en marknad för att bygga om vanliga skåpbilar till en "plåtis"
t ex MB sprinter eller VW Crafter, om man klarar sig med den storleken.

Uppdaterat: 2024-02-15 11:59
Stefan Eriksson skrev:

Tack, Erik. Med de fordonsskatterna borde det finnas en marknad för att bygga om vanliga skåpbilar till en "plåtis"
t ex MB sprinter eller VW Crafter.

Men ombyggda "vans" måste väl besiktigas inklusive vägning efteråt? Och fordonsskatten sättas därefter?

Uppdaterat: 2024-02-15 11:58
Stefan Eriksson skrev:

Tack, Erik. Med de fordonsskatterna borde det finnas en marknad för att bygga om vanliga skåpbilar till en "plåtis"
t ex MB sprinter eller VW Crafter.

Lika dyra de, min Transit Custom 170 hk Auto kostar 23.500:-.

Uppdaterat: 2024-02-15 11:58

Tror jag läste att en ny liten Fabia med snål motor kostade runt 8000 kr/år de första 3 åren så inte så konstigt om husbilarna har hög skatt. Sen kostar en 3-tons elbil 360 kr/år....

Uppdaterat: 2024-02-15 12:29
Pi skrev:

Tror jag läste att en ny liten Fabia med snål motor kostade runt 8000 kr/år de första 3 åren så inte så konstigt om husbilarna har hög skatt. Sen kostar en 3-tons elbil 360 kr/år....

Nej då, 4747kr/år kostar en Fabia med manuell låda och 80hk motorn.
110hk och automat 6106kr/år

Uppdaterat: 2024-02-15 13:20

Ok, jag kollade inte utan läste det i nån test/provkörning vill jag minnas. Men nu är det klarlagt. Men nästan 20 ggr dyrare än en 3-tons elbil...

Uppdaterat: 2024-02-15 13:50
Pi skrev:

Ok, jag kollade inte utan läste det i nån test/provkörning vill jag minnas. Men nu är det klarlagt. Men nästan 20 ggr dyrare än en 3-tons elbil...

Fast du är medveten om att vår fordonsskatt är baserad på utsläpp, inte storlek eller tyngd?
Så inte ett dugg konstigt med gällande system.

Uppdaterat: 2024-02-15 14:03

Jodå, jag är fullt medveten om detta, Henrik. Men det blir ändå lite märkliga effekter. Det behövs nog en viktkomponent också i beskattningen - som saabnisse tjatat om många gånger.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:54

Borde va riktiga krocktester på alla husbilar såg en amerikansk krocktest två husbilar frontalkrock i 50 km ingen hade överlevt båda bilarna blev 1,5 meter kortare totalhavererade förstår inte hur man vågar köra runt med sådana likkistor

Uppdaterat: 2024-02-15 16:56
SAABnörd
Pi skrev:

Jodå, jag är fullt medveten om detta Guran. Men det blir ändå lite märkliga effekter. Det behövs nog en viktkomponent också i beskattningen - som saabnisse tjatat om många gånger.

Nu var det väl Gaston du svarade.
Men oavsett är det ingen rättvisa som Malusen handlar om. Det är ett verkansmedel för att premiera bilar med låga utsläpp som betalas tillsammans med fordonsskatten.
Så vad är problemet?
Vill du slippa malus de tre första åren köper du en bil med låga utsläpp. Svårare är det inte.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:13

Guran -visst blev det lite fel i "adresseringen"..:) Men precis som A.L så är jag starkt tveksam till malus-beskattningen - speciellt i kombination med att elbilar oavsett storlek knappt betalar nån skatt alls.

Uppdaterat: 2024-02-15 18:56
Pi skrev:

Guran -visst blev det lite fel i "adresseringen"..:) Men precis som A.L så är jag starkt tveksam till malus-beskattningen - speciellt i kombination med att elbilar oavsett storlek knappt betalar nån skatt alls.

Ja den kan man vara tveksam till. Men det är ett verkansmedel för att påverka presumtiva bilköpare att välja en bil med lägre utsläpp.
Vari är du tveksam till det?
Man får väl införa en Tjockskatt för tunga bilar.
Norge har, som jag tidigare beskrivit, en viktfaktor i engangsavgiften.
Men den är väl också fel då det är mångdubbelt så hög ”Malus” på en ICE bil kontra elbil jämfört med i Sverige

Uppdaterat: 2024-02-15 19:04

Tycker helt enkelt att malus-skatten slår orimligt hårt och främst mot småbilar - om man får tycka detta. Och att "skatte-friheten" har gått alltför långt för elbilar för de kör ju trots allt på våra vägar de också.

Uppdaterat: 2024-02-15 19:13
Pi skrev:

Tycker helt enkelt att malus-skatten slår orimligt hårt och främst mot småbilar - om man får tycka detta. Och att "skatte-friheten" har gått alltför långt för elbilar för de kör ju trots allt på våra vägar de också.

Självklart får du tycka det, och jag håller med dig. Men tyvärr så släpper även dom ut ganska mycket förhatlig CO2.
Och majoriteten av svenska folket måste ju velat ha detta system då riksdagen beslutat om det….
Eller var det inte så, var det kanske S som ville ha med MP för att komma till makten som drev igenom det hela?

Uppdaterat: 2024-02-15 19:21
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Tycker helt enkelt att malus-skatten slår orimligt hårt och främst mot småbilar - om man får tycka detta. Och att "skatte-friheten" har gått alltför långt för elbilar för de kör ju trots allt på våra vägar de också.

Självklart får du tycka det, och jag håller med dig. Men tyvärr så släpper även dom ut ganska mycket förhatlig CO2.
Och majoriteten av svenska folket måste ju velat ha detta system då riksdagen beslutat om det….
Eller var det inte så, var det kanske S som ville ha med MP för att komma till makten som drev igenom det hela?

Det var väl som vanligt "tokstollarnas" fel, enligt en viss skribent här... :)

Uppdaterat: 2024-02-15 19:25
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Tycker helt enkelt att malus-skatten slår orimligt hårt och främst mot småbilar - om man får tycka detta. Och att "skatte-friheten" har gått alltför långt för elbilar för de kör ju trots allt på våra vägar de också.
Självklart får du tycka det, och jag håller med dig. Men tyvärr så släpper även dom ut ganska mycket förhatlig CO2.
Och majoriteten av svenska folket måste ju velat ha detta system då riksdagen beslutat om det….
Eller var det inte så, var det kanske S som ville ha med MP för att komma till makten som drev igenom det hela?

Det var väl som vanligt "tokstollarnas" fel, enligt en viss skribent här... :)

Nej det var S fel som gav tokstollarna oproportionerligt stor makt

Uppdaterat: 2024-02-15 19:26

Snoid
Och det finns inga hinder för nuvarande regering att ändra på dagens system med malus.

Uppdaterat: 2024-02-15 19:59
Axa skrev:

Snoid
Och det finns inga hinder för nuvarande regering att ändra på dagens system med malus.

Så klart inte, och det gjorde dom. Om du inte glömt det?

Uppdaterat: 2024-02-15 20:06

Snoid
Hehe, nej då de tog bort bonusen. Men jag har inte koll på ifall malusen ändrades.

Uppdaterat: 2024-02-15 20:34
Pi skrev:

Tror jag läste att en ny liten Fabia med snål motor kostade runt 8000 kr/år de första 3 åren så inte så konstigt om husbilarna har hög skatt. Sen kostar en 3-tons elbil 360 kr/år....

Min Fabia kostade 1100:- i skatt de första 3 åren, därefter 400:-.

Uppdaterat: 2024-02-16 05:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Pi skrev:
Tror jag läste att en ny liten Fabia med snål motor kostade runt 8000 kr/år de första 3 åren så inte så konstigt om husbilarna har hög skatt. Sen kostar en 3-tons elbil 360 kr/år....

Min Fabia kostade 1100:- i skatt de första 3 åren, därefter 400:-.

Ja men den var äldre och man höjde Malusen för bilar som togs i trafik efter 1 juni 2022.

Uppdaterat: 2024-02-16 08:05

Nuvarande regering har ju inte förändrat bonus/malus-systemet avseende bilskatten utan det kvarstår i samma form som det som senast ändrades 1 juni 2022.

Uppdaterat: 2024-02-16 08:51
Pi skrev:

Nuvarande regering har ju inte förändrat bonus/malus-systemet avseende bilskatten utan det kvarstår i samma form som det som senast ändrades 1 juni 2022.

Och det har väl ingen påstått?
Och bilskatten ändrades väl knappt något. Var ju Malusen som ökades. Men kanske även något på skatten. Men tror inte det.

Uppdaterat: 2024-02-16 09:10

Husbilar är en lyxprodukt. Har man råd med en ny husbil så har man råd även med skatten.

Uppdaterat: 2024-02-16 11:33
Mr Snoid skrev:

Hackenbush skrev:
Pi skrev:
Tror jag läste att en ny liten Fabia med snål motor kostade runt 8000 kr/år de första 3 åren så inte så konstigt om husbilarna har hög skatt. Sen kostar en 3-tons elbil 360 kr/år....
Min Fabia kostade 1100:- i skatt de första 3 åren, därefter 400:-.

Ja men den var äldre och man höjde Malusen för bilar som togs i trafik efter 1 juni 2022.

Ah, ok :-) Min Kamiq kostar 6600:-/år de första 3 åren och sedan 800:-/år. Inte mycket dyrare än Fabian då.

Uppdaterat: 2024-02-17 08:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kamiq kostar alltså 19800:-, husbilen 69000:- och elbilen 1080:- i vägskatt de tre första åren.
Finns det någon som tror att en 3 tons husbil belastar vägnätet för 67920:- mer än en 3 tons elbil?
Eller att en Kamiq skulle vara för 18720:- mer vägförstörande än elbilen?
Obs. att det hette vägskatt från början, något som urholkats till att bli en skatt att brukas till vad som helst efter behov.
Och blanda inte in utsläpp här, elbilen släpper antagligen minst lika mycket som husbilen, kanske inte i form av CO2, men väl i form av partiklar i form av granulat från däck, destruktion av batterier mm.

Uppdaterat: 2024-02-17 11:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej saabnisse vägskatten är uppåt väggarna idag. Men det handlar väl bara om hur staten kan få in så mycket skatt som möjligt.

Uppdaterat: 2024-02-17 15:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Varför blandar ni in malusen i diskussionen om vägskatten.
Redovisa vägskatten utan malusen så blir diskussionen lite mer korrekt.
Det ena är skatt, det andra en ”straffavgift” för att du köper en bil med större miljöpåverkan i form av utsläpp av CO2 och NOX.

Uppdaterat: 2024-02-17 16:58

Ja precis bättre de hade lagt malus på dieseln +10:-/liter till HVO100 10:-/litet billigare så hade vi nått miljömålet i morgon
Jag har kört på HVO100 i fem år lite dyrt men fler kunde tanka miljöbränsle då

Uppdaterat: 2024-02-17 17:28
SAABnörd

Fast termen hos TS är ju Årsskatt och det är den totala skatten oavsett vad man kallar komponenterna.Och den slant man skall betala till staten.

Uppdaterat: 2024-02-17 17:53
Pi skrev:

Fast termen hos TS är ju Årsskatt och det är den totala skatten oavsett vad man kallar komponenterna.Och den slant man skall betala till staten.

Ja men redovisa då skatten från fjärde året då malusen är betald och malusen separat. Man valde ju att lägga malusen uppe på vägskatten de tre första åren. Kunde lika gärna varit en klumpsumma som den norska ”Engangsavgiften”
Ja du förstår säkert vad jag menar Pi.
Och vi får så klart tacka vissa speciellt för malusen och den senaste höjningen av den samma.
Bara lite bitter att jag aldrig köpte den där Golf R som jag var sugen på, innan systemet infördes…..
Men oavsett, saxat från Transportstyrelsen så kan du själv beräkna fordonsskatten efter att Malusen är betald:

Koldioxidkomponenten
Utsläppsvärdet som används för att beräkna koldioxidkomponenten är alltid antal gram koldioxid som släpps ut per kilometer vid blandad körning.

22 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111 gram/kilometer.
11 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111gram/kilometer för fordon som kan drivas med alternativa drivmedel (etanol, E85, naturgas eller biogas).
Koldioxidkomponenten för fordon med förhöjd fordonsskatt i 3 år (malus) där fordonet är tagit i trafik första gången

Malus – en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren – gäller för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar med fordonsår 2018 eller senare och tagits i trafik första gången 1 juli 2018 eller senare (i Sverige eller i annat land).

Uppdaterat: 2024-02-17 18:09

Visst Snoid, det är ju bara att köpa elbil för en halv mille för oss gnällspikar, som klagar över den ohemula malusen. No problema...

Uppdaterat: 2024-02-17 19:27
40-talisten skrev:

Visst Snoid, det är ju bara att köpa elbil för en halv mille för oss gnällspikar, som klagar över den ohemula malusen. No problema...

Eller så köper du en bättre begagnad bil där något/några år av malusen är betald. Klar billigare än att köpa en ny ICE-bil för en halv mille för er gnällspikar 🤣 för du har väl inte missat att en välutrustad Toyota CHR kostar såpass mycket?
Nej gnäll på bara.

Uppdaterat: 2024-02-17 20:11